handdator

Visa fullständig version : Är detta ett ok pris för en model d?



Nfuture
2016-01-25, 10:43
Hej. Jag har startat en tråd om voyager tidigare, och fick ett råd om att vänta till den riktiga dök upp. Det har den kanske gjort, men det är en model d i stället :D

Denna:
64683

Den har serienummer 11147 och han skall ha 39.000 kronor för den.
Den skall enligt uppgift fungera perfekt. Jag skall gå och se på den i morgon.

Jag vet att han betalade 32.000 för den i december 2014.

Gör jag ett bra köp? Alltså, jag har ju drömt om en model d, men har velat ha en som är riktigt fin i skicket - och det har liksom inte dykt upp i Norge på ett bra tag.

Denna är ju efter 10175 uppenbarligen, något som inte bekymrar mig nämnvärdigt. Men jag tar en stor chunk av reserven här, så ville bara höra om ni menar att det är ett acceptabelt pris, eller om jag skulle försöka pruta lite?

outshape
2016-01-25, 10:45
Hej. Jag har startat en tråd om voyager tidigare, och fick ett råd om att vänta till den riktiga dök upp. Det har den kanske gjort, men det är en model d i stället :D

Denna:
64683

Den har serienummer 11147 och han skall ha 39.000 kronor för den.
Den skall enligt uppgift fungera perfekt. Jag skall gå och se på den i morgon.

Jag vet att han betalade 32.000 för den i december 2014.

Gör jag ett bra köp? Alltså, jag har ju drömt om en model d, men har velat ha en som är riktigt fin i skicket - och det har liksom inte dykt upp i Norge på ett bra tag.

Denna är ju efter 10175 uppenbarligen, något som inte bekymrar mig nämnvärdigt. Men jag tar en stor chunk av reserven här, så ville bara höra om ni menar att det är ett acceptabelt pris, eller om jag skulle försöka pruta lite?



Det säljs ju rätt så få Model D i Sverige men faktiskt såldes det en på 99musk förra veckan.
40 000 SEK gick den för.

machinepop
2016-01-25, 10:46
Socker kränger ju sin för 40000 svenska. Så 39 får väl anses okej också. Det är väl marknadspris mer än fynd, men har du drömt om en mini så lär du ju inte hitta någon för fyndpengar inom den närmaste framtiden iaf.

Nfuture
2016-01-25, 10:53
Tackar. Är väl så att man redan har bestämt sig vid det här laget, men det är ju alltid värt att ta en avcheck med er när man skall lägga nästan 40 lök på bordet för en monofonisk synth. The monofonisk synth, visserligen :)

theVOID
2016-01-25, 11:00
"the synt"
Även om jag personligen föredrar det lite mer "simmiga" ljudet man får med de gamla oscillatorerna.

machinepop
2016-01-25, 11:05
Hade det varit jag hade jag försökt skala några tusen eftersom du vet inköpspris (som dessutom var så nyligen) och eftersom det är de "livlösa oscillatorkorten". :)

Lackan
2016-01-25, 11:06
Med all respekt Voiden, jag har en Mini med gamla osc, och en Midimini med det nya klonade kortet. Kan inte säga att jag hör någon större skillnad i grundljudet på en sågtand t.ex.

Det är inte att den stämmer ur sig som fan som du upplever som "simmig"? ;)


Hade det varit jag hade jag försökt skala några tusen eftersom du vet inköpspris
Ja, samma här. JAM sålde ju sin för 37 t.ex. 39 privat är lite topps i mitt tycke.

Men, de växer ju inte på träd heller...

outshape
2016-01-25, 11:11
Undrar vilket kort jag har. Haft synten i tio år men aldrig brytt mig om att kolla.
MS20 har jag haft i tjugo år men aldrig kollat det heller. Vad är det för fel på mig?

Lackan
2016-01-25, 11:12
Du är väl en sån där djävla musiker som använder och sliter på grejerna till stort förtret för alla oss samlare..? ;)

Real Parakeet
2016-01-25, 11:14
Undrar vilket kort jag har. Haft synten i tio år men aldrig brytt mig om att kolla.
MS20 har jag haft i tjugo år men aldrig kollat det heller. Vad är det för fel på mig?

Du kanske gör musik med dem istället för att jämföra data och specifikationer? :D

outshape
2016-01-25, 11:14
Du är väl en sån där djävla musiker som använder och sliter på grejerna till stort förtret för alla oss samlare..? ;)

Musikant, om jag får be!

Lackan
2016-01-25, 11:15
Musiktant, om jag får be!
fxd, om man får tro andra tråden där du beskriver dina fightingskills. ;)

deleted user
2016-01-25, 11:20
Undrar vilket kort jag har. Haft synten i tio år men aldrig brytt mig om att kolla.
MS20 har jag haft i tjugo år men aldrig kollat det heller. Vad är det för fel på mig?

Låter synt. Sunt, menar jag.

machinepop
2016-01-25, 11:23
Wikipedia:

"Definition på samlande

Vad som är en samling finns det inga helt klarlagda kriterier för. Ett kriterium kan vara att det är fråga om en samling när man införskaffar ett föremål i huvudsak för att komplettera, och inte för att använda föremålet till det avsedda skälet.

Här nedan följer några olika kriterier som används av olika samlare:

Har man tre exemplar av något är man en samlare, har man åtta så är det en mani.
Man har fler exemplar av ett föremål än vad man har egentlig användning för.
Man registerför sina föremål och försöker komplettera med exemplar man saknar.
Man betraktar sin samling som just en samling."

Jag tror vi kan klassa även outshape som samlare. :>

Nfuture
2016-01-25, 11:25
Ok, jag prövar pruta lite. Men det följer visst med både flight och original manual också. Inte för att jag är samlare, men det är ju både praktiskt och bra. Praktiskt så att jag kan lära mig spela på den och bra för att jag kan flytta runt på den :D

edit. är nog samlare i alla fall. tack machinepop.

machinepop
2016-01-25, 11:40
Den där listan blir mer och mer skrämmande ju mer jag läser...

Lycka till med miniaffären! :)

/mvh, musiker, samlare och maniker

Daionsavage
2016-01-25, 14:52
På eBay är utropspriset runt 60k... Vilket är riktigt skrämmande IMO.

donfuego
2016-01-25, 18:34
Vad hände efter #10175 ?

theVOID
2016-01-25, 18:39
Med all respekt Voiden, jag har en Mini med gamla osc, och en Midimini med det nya klonade kortet. Kan inte säga att jag hör någon större skillnad i grundljudet på en sågtand t.ex.

Det är inte att den stämmer ur sig som fan som du upplever som "simmig"? ;)


Ja, samma här. JAM sålde ju sin för 37 t.ex. 39 privat är lite topps i mitt tycke.

Men, de växer ju inte på träd heller...

Jo det är det jag menar:) Inte att den stämmer ur sig helt, men den driver lite mer och "låser" aldrig sas.

Lackan
2016-01-25, 18:41
Jo det är det jag menar:) Inte att den stämmer ur sig helt, men den driver lite mer och "låser" aldrig sas.
Ah, då förstår jag. :)


Vad hände efter #10175 ?
Då ersattes alla oscillatorkort med nya, stabilare modeller. Och som alla vet är stabilt sämre. Samma med en ARP2600 t.ex. där gjordes också en osc-revision och ALLA är överrens om att de gamla låter bättre.

Men många av de gamla Minimoog D har nya kort, eftersom ägarna på 70-talet kunde uppdatera sina gamla kassa kort. Och som ALLA visste på 70-talet var nytt bättre än gammalt.

:)

[OBS ironi här. Jag tycker alla diskussioner om nytt/gammalt är lite BS eftersom maskinerna i sig är olika. Nummer 5000 och 5001 låter antagligen lika olika som en med gamla eller nya kortet]

Ƶl8R
2016-01-25, 18:56
Ah, då förstår jag. :)


Då ersattes alla oscillatorkort med nya, stabilare modeller. Och som alla vet är stabilt sämre. Samma med en ARP2600 t.ex. där gjordes också en osc-revision och ALLA är överrens om att de gamla låter bättre.

Men många av de gamla Minimoog D har nya kort, eftersom ägarna på 70-talet kunde uppdatera sina gamla kassa kort. Och som ALLA visste på 70-talet var nytt bättre än gammalt.

:)

[OBS ironi här. Jag tycker alla diskussioner om nytt/gammalt är lite BS eftersom maskinerna i sig är olika. Nummer 5000 och 5001 låter antagligen lika olika som en med gamla eller nya kortet]

Ha-Ha-Ha.. jag det låter bättre för ALLA utom Bob Moog själv :D …Och ja de flesta uppdaterade sina gamla med nya kort..för att de i princip är inte spelbara under någon längre tid… att de är mer än pina i rectum än härlig krydda :D

Håller med dig om mycket BS.. :)

theVOID
2016-01-25, 19:01
Äh, de funkar utmärkt, min är helt stabil så länge den är inkopplad i ett bra vägguttag där det inte sitter en dator oxå :)

Men, skulle inte ha den live nej!

machinepop
2016-01-25, 20:25
Äh, de funkar utmärkt, min är helt stabil så länge den är inkopplad i ett bra vägguttag där det inte sitter en dator oxå :) Men, skulle inte ha den live nej!

Mycket BS online när det gäller minisar ja...

#4740 har kvar de gamla sunkiga korten som satt i när Woijtech (RIP) köpte den och lirade sköna slingor ihop med Janne, Björn, Benny och de andra farbröderna på 70-talet. :) Trots att han ibland utsätts för kallras under fönstret i Studio Sting så klagar han inte utan lirar på gött ändå. Klart att man stämmer en extra gång innan det är skarpt läge för inspelning, men det är ju inte så att det låter apsurt vid vanligt jammande hemma.

Så man ska inte tro på allt tjafs online och ja, jag delar åsikten att det skiljer väldigt mycket från mini till mini även om det är denna jag har vettig erfarenhet av. Och nej, det blir inte livegig med den här heller.

Demokid
2016-01-25, 22:39
39 papp!!! Är du galen!! Köp en Arturia Mini V... Du får en Model D plus en massa andra funktioner och biligt. :D

machinepop
2016-01-25, 22:44
39 papp!!! Är du galen!! Köp en Arturia Mini V... Du får en Model D plus en massa andra funktioner och biligt. :D

Gör du det så får du samma glada uppsyn som på Demokids avatar. :>

Demokid
2016-01-25, 22:47
Det är faktiskt jag som lerfigur.. Började på ett jobb där scrum-mastern gjorde magnet-figurer till kanban-tavlan. Jag så tydligen så rädd ut första dagen :D

Nfuture
2016-01-25, 22:52
Gör du det så får du samma glada uppsyn som på Demokids avatar. :>

Tror inte jag kan få gladare uppsyn än om jag får hem en mini, men det är frestande att prova!

Demokid
2016-01-25, 23:09
Ärligt talat. Jag har en Model D SN:1732 med MIDI.. underbar synth. Låter fantastiskt bra och är skön att skapa ljud med. Den är dock väldigt enkel... men hellre en synth som låter jävligt bra en än synth som har 1000 funktioner som låter kakka.

Om det inte är viktigt att ha äkta vara kan du köra Arturia... ite som att köra en Rolex i Puket för 50 kr.

Nfuture
2016-01-25, 23:22
Har redan gjort plats till den. Så om inget oförutsett inträffar eller säljaren har dragit mig vid näsan så blir jag ägare till en mini i morgon. Frugan är nästan mer positiv än mig. Hon såg en för första gången för ett par år sedan på Tekniskt Museum här i Oslo under Ultimafestivalen (vi var där för att se Bisophere). Hon sa att det var den "peneste synthen hun noensinne sett". Kan väl inte vara annat än rungande enig i det.

Lackan
2016-01-25, 23:23
^^^ Synd på midi, Demokid. Fan vad bra den hade låtit om den inte hade haft det… ;)

[ironi]

machinepop
2016-01-25, 23:25
^^^ Synd på midi, Demokid. Fan vad bra den hade låtit om den inte hade haft det… ;)

[ironi]

Bloody mög ja... min har feta hål baktill med DIN-5or också... Inte mitt verk.

Nfuture
2016-01-25, 23:28
Är midi på den jag är spekulant på också. Snyggt gjort, visserligen.

Demokid
2016-01-25, 23:30
^^^ Synd på midi, Demokid. Fan vad bra den hade låtit om den inte hade haft det… ;)

[ironi]

MIDI är fint gjort, kontakterna syns inte, switcharna är snyggt gjorda i frontpanelen som om Riviera gjort modden. Och jag kan alltid styra via CV/Gate... via Kenton Pro2000 eller Q960 :D

ygg
2016-01-25, 23:35
Min 56xx är väldigt stabil. Håller sig stämd genom is och eld.
Från jag kommer till den kalla lokalen, till det Hawaii som uppstår efter några timmar därnere med 74 heta midaskanaler...
Det nya bordet höjde tempen rejält men Majken märkte inget och är ofta nära stämd sen förra sessionen.
Gamla kort, köttigt ljud och inga störiga tune problem.
<3
Sry för offT.
Vad kommer en mini kosta om 10 år?
Slå till!

Lackan
2016-01-25, 23:38
Skönt att höra Demokid. Har själv en Ody som ser ut som en Schweizerost baktill efter allehanda modförsök. Har lyckats fylla några med Kenton-jack men snyggt är det inte…

Håller med om att en D är rätt begränsad. Men det den gör, gör den tungt.

Tror man ska avhålla sig från att försöka värdera "realistiskt" och jämföra med modern utrustning. Det är ju inte för dess features man vill ha en D. Det handlar ju om andra saker som spelar in.

Du kan ju få två Nord G2X för samma peng om det är features man är ute efter… :)

Nfuture
2016-01-25, 23:45
Hade en G2X och sålde den av just den anledningen - det blev för mycket för min hjärna helt enkelt. Jag har landat på att att enkelhet stimulerar min kreativitet. Gillar verkligen min NL A1 precis därför - Clavia har verkligen fått till en fullträff med den. Men om jag gillar den, så känner jag på mig att jag kommer att älska en mini.