handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller syntmarknaden i dess nuvarande skepnad?



Amonhoteph
2016-01-22, 12:48
Jag har en magkänsla av att det överproduceras å det grövsta på syntmarknaden just nu. Hur länge håller det? Vilka blir de första som faller? När imploderar Euro?

osv

Amon

Aos
2016-01-22, 12:50
Går du i katastroftankar?:kaaka:

barockugglan
2016-01-22, 12:54
Jag undrar om det inte är hög tid att sälja nu. Det produceras många nya fina syntar som låter precis lika bra som de gamla klassikerna. Hur länge till kan gammhypen hålla i sig?

Amonhoteph
2016-01-22, 12:55
Går du i katastroftankar?:kaaka:

Ständigt :)

Modellear
2016-01-22, 13:14
Ständigt :)

Men lev i nuet ;)

Ƶl8R
2016-01-22, 13:26
Euromarknaden är ju redan till stor del köparens marknad.. speciellt äldre revisioner mm. Men jag tror nyrekryteringen fortfarande är väldigt stor…det börjar bli mainstream… Future Music, Sound on Sound mfl börjar gå igenom månadens moduler mm… inte länge sedan de ignorerade moduler helt efter mässorna….. så det kommer nog hålla några år till….

När det gäller synthar så är ju hela utvecklingen en återupprepning…. först analoga monosar…sen nu kom/kommer Parafonerna, 4voice…sen höjde Dave och nu Tom ribban med 6 röster….snart kommer 8:orna…… och sen kommer vi få se (har ju redan börjat) en hel del nya FM maskiner…fast denna gången med mer programmerbara interface……

Och alla äldre nya kan man köpa för kaffepeng…Mophos, Tetra, Phattys, BS2, MS-20 mini, …osv…. en del av gavintage maskiner som inte är ikoner kommer sjunka rätt rejält också…medan vissa alltid kommer behålla sin kultstatus.

Men som sagt… förutom rariteter och ikoner så är det köparens marknad…verkligen. Och Modularimplosionen kommer…men säkert inte förrän om 5+ år.

Steelberry
2016-01-22, 14:18
Håller med om att det är tillväxt vad gäller antal kunder - därmed går det fortfarande bra för de flesta tillverkare. Men det kan inte fortsätta hur länge som helst. Det kommer att plana ut. Och blir det en global räntekris kan man nog tänka sig att det påverkar den här marknaden.

false messiah
2016-01-22, 15:20
Musikmarknaden är generellt ganska svår (både instrument, effekter och musik i form av låtar) eftersom det finns så många som gör saker på hobbybasis eller på i princip nollsummebasis i hopp om att slå sig in. Men det är inget nytt.

Att det blivit en sån explosion misstänker jag är en kombination av lägre tillverkningskostnader, att det blivit enklare att designa hårdvara och att internet gjort det möjligt att nå ut på ett helt annat sätt (både i fråga om marknadsföring och försäljning), men jag skulle ändå misstänka att många av de mindre tillverkarna inte direkt drunknar i pengar om man ser till hur mycket tid de lägger på det.

Just i fallet Eurorack så tror jag också att det hjälper avsevärt att det i praktiken blir köp på avbetalning – få skulle lägga ut 50.000kr för en monosynt med 6 oscillatorer, 5 filter, 7 envelopes och 2 sequencers, men utifrån modulärtrådarna här så har många lagt betydligt mer, men över något/några års tid. (Se reaktionerna på Matrixbrute, till exempel.)

Och för att fortsätta med Eurorack så leder lägre priser etc till en god cirkel eftersom fler köper (och man får mer nytta av CV-styrbara saker desto fler man har, jmf Metcalfes lag (https://sv.wikipedia.org/wiki/Metcalfes_lag)) vilket sänker kostnaden, vilket gör att fler köper, osv.

Så jag tror att man idag fått ett ganska tåligt ekosystem, där det inte skulle göra särskilt mycket utifall några småtillverkare föll ifrån, för det kommer komma in nya. Men det ger ju en slagsida mot sådant som är möjligt att tillverka för små företag, som jag tror är en av orsakena till att det hittills inte kommit så många polysyntar, och att ingen utom de stora drakarna gör digitalsyntar. Och trenderna att det blir billigare att utveckla och tillverka hårdvara lär knappast avta.

(Nu tror jag dock att 99musik har en stor blind fläck när det gäller mjukvara – misstänker att många fler idag gör musik via datorer och appar, men de är inte särskilt närvarande här. Lite på samma sätt som hemkeyboards och digitalpianon sålt i miljonupplagor, men utan att någon varit särskilt intresserad av dem.)

Amonhoteph
2016-01-22, 15:38
Jag är övertygad om att här måste finnas en bubbla någon stans. Ingen annan bransch har klarat hålla ett så stort antal tillverkare i både stora, och lilla formatet igång särskilt länge på det här sättet. Särskilt euro-sidan bör förvänta sig tror jag ett sammanbrott bland ett urval av de mindre tillverkarna inom en snar framtid.

Jag kan naturligtvis ha helt fel. Men misstanken är att fler bolag går på svaga siffror.

Alla (typ) andra branscher idag går mot uppköp och monokultur.

hasse_fx
2016-01-22, 15:46
(Nu tror jag dock att 99musik har en stor blind fläck när det gäller mjukvara – misstänker att många fler idag gör musik via datorer och appar, men de är inte särskilt närvarande här.

Så är det nog - 99musik är sedan länge ointressant att dryfta digitalt (med undantag för "ironiskt digitalt" typ Volca FM ;)) Trist för 99musik - rätt isolerad företeelse också jfr andra forum.


Lite på samma sätt som hemkeyboards och digitalpianon sålt i miljonupplagor, men utan att någon varit särskilt intresserad av dem.)

Det kommer - det är ju HW ;)

rydan
2016-01-22, 16:09
Alla (typ) andra branscher idag går mot uppköp och monokultur.

Jämför med ölbryggerier...

false messiah
2016-01-22, 17:02
Jag är övertygad om att här måste finnas en bubbla någon stans. Ingen annan bransch har klarat hålla ett så stort antal tillverkare i både stora, och lilla formatet igång särskilt länge på det här sättet. Särskilt euro-sidan bör förvänta sig tror jag ett sammanbrott bland ett urval av de mindre tillverkarna inom en snar framtid.

Jag kan naturligtvis ha helt fel. Men misstanken är att fler bolag går på svaga siffror.

Alla (typ) andra branscher idag går mot uppköp och monokultur.

Det beror på vad det finns för trösklar att ta sig in på marknaden och om det finns några stordriftsfördelar.

I Eurorack-fallet är tröskeln för att ta sig in minimal: du behöver en lödkolv, lite komponenter och ett kretsdiagram och du kan börja sälja moduler. Så så länge det finns en tillförsel på folk som är beredda att göra detta på i praktiken ideell bas så spelar det ingen roll om det är olönsamt. I praktiken blir det bolag som i någon bemärkelse drivs på hobbybasis – folk som gör det för att det är kul, inte för att det är något de tjänar pengar på, lika lite som de flesta på 99musik spelar musik för att tjäna pengar.

Stordriftsfördelar hjälper inte heller ifall konkurrenterna som ovan går back på vad de gör, eftersom de ändå kan hålla lägre priser, dito finns det ingen poäng i att köpa en hobbyist som inte tjänar några pengar på vad de gör.

Gitarrpedaler är kanske intressant som parallell – det påminner om Eurorack i att det är låg tröskel att ta sig in, och där är det så vitt jag vet ingen brist på tillverkare, även om de flesta förmodligen inte tjänar några pengar på det.

Det är rätt intressant att titta på företagsinformation för en knippe svenska bolag:

Clavia (http://www.foretagsfakta.se/Stockholm/CLAVIA_DMI_Digital_Musical_Instruments_AB/1007045): omsättning 178M, 24% vinstmarginal
Elektron (http://www.foretagsfakta.se/Göteborg/Elektron_Music_Machines_MAV_AB/833692): 72M, 7%
Softube (http://www.foretagsfakta.se/Linköping/Softube/939990): 18M, 18%
Teenage engineering (http://www.allabolag.se/5567183719/bokslut): 28M, -28%
Toontrack (http://www.foretagsfakta.se/Umeå/Toontrack_Music/637446): 55M, 13%

(Hittar lite olika uppgifter på olika sajter om Teenage engineering, men 28M verkar rimligt med tanke på att de verkar vara 25 anställda.)

Ƶl8R
2016-01-22, 17:53
Och om man skulle jämföra med Propellerheads..t.ex.

hasse_fx
2016-01-22, 18:08
Propellerheads (http://www.foretagsfakta.se/Stockholm/Propellerhead_Software_AB/274965): 81M, 10%
XLN Audio (http://www.allabolag.se/5566801444/XLN_Audio_AB) 17M, 20%
Cwejman (http://www.allabolag.se/5569276156/Cwejman_Music_AB)2,5M, 40%

outshape
2016-01-22, 18:40
Mest vinstmarginal i modularsyntar alltså.

zthee
2016-01-22, 18:42
Eller så tar modularsynthmakare ut mindre lön..?

Jag tror att synthmarknaden håller ett bra tag till.

jgb
2016-01-22, 18:48
Mest vinstmarginal i modularsyntar alltså.

Om du gör svindyra saker som Cwejman...

hasse_fx
2016-01-22, 19:48
Eller så tar modularsynthmakare ut mindre lön..?

Framgår på länkad sida..

zthee
2016-01-22, 20:02
Framgår på länkad sida..

Det gjorde det! Då kan man gissa att aktieutdelningen var rätt hög där då istället. Och förmodligen i de andra företagen också. 7% av 72M är ju ändå 5M liksom.

Framerate
2016-01-23, 09:20
Synthmarknaden är liten om man jämför med den för elgitarrer, där kan man snacka om bubbla. Jag sökte på Single Cut över 2500€ På Thomann och fick 104 träffar. Många modeller riktar sig direkt till samlare.

Det finns många penningstinna människor inom alla möjliga intressen. Jakt, golf, motorsport med mera. En DSI synth för 25 är peanuts i dom sammanhangen.

Jag tror att marknaden för dyra synthar kommer att växa.

Odd Bob
2016-01-23, 09:47
även för euro håller det på att spåra ur... läs denna tråd tex... https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=152945&start=all&postdays=0&postorder=asc

upsetter
2016-01-23, 09:56
Synthmarknaden är liten om man jämför med den för elgitarrer, där kan man snacka om bubbla. Jag sökte på Single Cut över 2500€ På Thomann och fick 104 träffar. Många modeller riktar sig direkt till samlare.

Det finns många penningstinna människor inom alla möjliga intressen. Jakt, golf, motorsport med mera. En DSI synth för 25 är peanuts i dom sammanhangen.

Jag tror att marknaden för dyra synthar kommer att växa.
Jag tror också det, ständigt ökande medelålder+plånbok på köpare gör att syntharna flyttar in i nostalgisamlarhemmamuseumhobbyn precis som veteranbilarna och pipsamlingen. 303 anyone? Techno är väl den nya gubbrocken :)
Det är ju rätt fascinerande att det finns så många som, handen på hjärtat, mest samlar (nu rent obscent dyra och ständigt stigande) synthar på hög, exakt samma maskiner som de egna musikaliska hjältarna själva köpt billigt som tusan för det var det enda de hade råd med!
Mycket av den där elektroniska musiken vi förut upptäckt, fascinerats av och älskat har ju egentligen uppstått i någon sorts punkanda där billigast pryl får duga.
/Med vänlig hälsning, minst 86% gubbe och recovering synthsamlare ;)

Edit: om du är 16 år och läser detta så innebär inte mitt skitsnack om sämst/billigast grej ovanför automatiskt att du nu ska springa och köpa en eller två Timbrewolfs och sedan kommer skapa något magiskt nytt som får följande generationer att dyrka dig!
Men det vore jäkligt kul om du gjorde det.

upsetter
2016-01-23, 09:59
även för euro håller det på att spåra ur... läs denna tråd tex... https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=152945&start=all&postdays=0&postorder=asc

Alltså euro, ärligt, är det inte det lite det nya frimärkssamlandet?
Knäppt vad mycket prylar det finns :)

Edt: det är inte menat som någon elakhet, jag fascineras mycket av systembyggarna och deras makalösa manicker!

Odd Bob
2016-01-23, 10:07
Alltså euro, ärligt, är det inte det lite det nya frimärkssamlandet?
Knäppt vad mycket prylar det finns :)

Edt: det är inte menat som någon elakhet, jag fascineras mycket av systembyggarna och deras makalösa manicker!

Jo, så är det ju.

Jag tänker nu att, fasen nu är det dags att noga välja. Ju mer komplexa manicker som dyker upp - desto mer kostar de. Det är inte riktigt läge längre att köpa/byta/sälja som tex med döppe mfl.

Nu är det dags att välja några tillverkare som bas, därefter ha en strategi. Annars spårar det ur.

upsetter
2016-01-23, 10:17
Jobbigt för de som lider av "gräset är grönare på andra sidan" syndrom

deleted user
2016-01-23, 10:27
Euro kommer definitivt begränsas av sin egen formfaktor, Doepfer, vilket man ser att att mer o mer funktioner byggs in i samma modul då det inte finns något internt gemensamt gränsnitt som modulerna delar via sin busbard annat än ström speciellt nu när modulerna blir mer o mer digitala, bara en central distribuerad midi-anslutning hade kunnat ge väldigt mkt. Euro är på många sätt för spretigt, de enskilda modulerna har toppen-specar men de blir skadeskjutna av bristen på interface.

false messiah
2016-01-23, 12:55
Euro är på många sätt för spretigt, de enskilda modulerna har toppen-specar men de blir skadeskjutna av bristen på interface.

Det är dock också en stor del av styrkan i Eurorack, skulle jag hävda. Det gör att tröskeln för att skapa en ny modul blir minimal, och man vet att de är kompatibla med varandra (i en vid bemärkelse av kompatibla). Midi är delvis samma – grundprotokollet är nästan trivialt, men folk har byggt väldigt mycket ovanpå.

En mer komplett/komplex standard kan skjuta bredvid målet också – General Midi är en större standard, men löser inte grundläggande problem med midi och innehåller massa oväsentligt om man inte gör romplers. Så en hypotetisk General Euro-standard skulle inte nödvändigtvis hjälpa så mycket.

(Reaktor är en intressant parallell åt andra hållet – fram till Reaktor Blocks i version 6 har det inte funnits någon enhetlig standard för moduler i systemet (tex tonhöjd som frekvens, som midinummer, som värde mellan 0-1, osv), med effekten att det varit svårt att använda saker ihop, inte heller hjälpt av flera försök till att standardisera (https://xkcd.com/927/). Nu med Blocks så upplever jag en mycket större ström av moduler som fungerar ihop. Så för lösa standarder kan vara ett problem också.)

jgb
2016-01-25, 09:20
Flyttat från Offtopic, vad nu den här tråden hade där att göra?

Amonhoteph
2016-01-25, 09:28
Flyttat från Offtopic, vad nu den här tråden hade där att göra?

Jag tycker det är generellt svårt att veta var en tråd faktisk skall placeras :)

Jag tror dessutom att det är för mycket önsketänkande på gång i tråden. Jag känner på mig att det råder överproduktion i branschen.

Keiowas
2016-01-25, 09:39
Asså.. Njaeä.. För vad det är värt så försökte jag sälja min Gibsongitarr för ett tag sedan. Mer än halva priset off. Välvårdad, snygg och hel. Fortfarande inte såld. Lägger upp en jdxi som jag tyckte va hopplöst tråkig och det tog ungefär 1,5 timme att bli såld. Det kanske inte betyder jättemycket men beggatmarknaden är ju helt galen vad gäller synthar sen kanske det är så att det finns en och annan galning som återkommer men jag har sålt och köpt ganska mycket och ser ett ganska tydligt intresse. Än är vi inte vid vägs ände.
Av flera olika skäl tror jag.

machinepop
2016-01-25, 10:03
Branschen är ju självstädande som alltid. Bolag som slår på stort och misslyckas går under. Saken är att idag verkar ingen slå på stort på samma sätt (Schrittmacher och Modulus (eller vad de heter) undantagna). De etablerade gör kostnadskalkyler och vet nog vad de sysslar med. Eurorack funkar likadant, fast i mindre skala. Många driver bolag vid sidan om annat osv. Det gör svängningarna mindre.
Men viktigast av allt är att vi, köparna, har mer stålar idag. Inte konstigt att storbolagen försöker hitta den "perfekta" maskinen runt 5000 så att alla köper den som instegsinstrument (hej MiniBrute). Väl där kan man både snegla på dyrare polymaskiner eller börja drömma om vintage. Många av oss här inne som hunnit bli 40 har mer kosing att lägga på syntar i takt med att lån betalas av, barn flyttar hemifrån, lönen stiger på jobbet osv.
Sist men inte minst: Mjukvarubranschen är intressant. De har slagit några spikar i sin egen kista genom att agera som CD-tillverkarna gjorde med kopieringsskyddet. Finns det inga rimliga sätt att avinstallera och sälja köpt programvara så dödar man sig själva. Vem av oss skulle handla en hårdvarusynt för X tusenlappar om vi visste att vi förmodligen aldrig kan sälja den. Jag skulle åtminstone hålla hårdare i min plånbok. Detta sagt med den lilla info jag har om branschen utifrån trådar här. Jag kan ha helt fel. :D

jgb
2016-01-25, 10:06
Jag tycker det är generellt svårt att veta var en tråd faktisk skall placeras :)

Handlar det om syntar? Ok, "Syntar & sånt". :) Alternativt "allmänt om musik".

(Nu väntar jag på att någon säger att gitarrmarknaden är mättad, inklusive pedaler och förstärkare...)

machinepop
2016-01-25, 10:12
(Nu väntar jag på att någon säger att gitarrmarknaden är mättad, inklusive pedaler och förstärkare...)

Gitarrmarknaden är mättad, inklusive pedaler och förstärkare. :>

Bonusreflektion: Har ni spanat effektdelen på vend m fl sidor? Pedaler finns det gott om, men var är alla coola rackeffekter. Döende marknad när alla kör i datorn?

Framerate
2016-01-25, 10:21
För tillfället känns det som att syntmarknaden har blivit mer polariserad, men det är kanske som jag inbillar mig.

Det som släpps är antingen jättedyrt eller hyfsat billigt. Det där prisvärda i mitten blir allt mer sällsynt.

Vill man ha en nytillverkad poly med många rattar, hyfsad polyfoni och aftertouch, som kostar under femton, ja, då behöver man inte leta alls, för det finns inte. Inte en endast en, vare sig analog eller digital. (Sledge räknas inte. :) )

Dollarkursen har dock en viss påverkan här, det är lätt att glömma. Åh, den dumma dollarkursen, men det är ju så riksbanken vill ha det.

64682

Amonhoteph
2016-01-25, 10:24
För tillfället känns det som att syntmarknaden har blivit mer polariserad, men det är kanske som jag inbillar mig.

Det som släpps är antingen jättedyrt eller hyfsat billigt. Det där prisvärda i mitten blir allt mer sällsynt.

Vill man ha en nytillverkad poly med många rattar, hyfsad polyfoni och aftertouch, som kostar under femton, ja, då behöver man inte leta alls, för det finns inte. Inte en endast en, vare sig analog eller digital. (Sledge räknas inte. :) )

Dollarkursen har dock en viss påverkan här, det är lätt att glömma. Åh, den dumma dollarkursen, men det är ju så riksbanken vill ha det.

64682

Beror ju på hur man definierar "många rattar" iofs. Men King Korgen går ju för omkring 8 i butikerna just nu vill jag minnas. Den har ändå ok med panelkontroll trots att den är digital.

Framerate
2016-01-25, 10:26
Beror ju på hur man definierar "många rattar" iofs. Men King Korgen går ju för omkring 8 i butikerna just nu vill jag minnas. Den har ändå ok med panelkontroll trots att den är digital.

Aftertouch...? ;)

Amonhoteph
2016-01-25, 10:29
Aftertouch...? ;)

äsch :)

Modellear
2016-01-25, 10:53
Kommer aldrig till skott, man drunknar på nätet i veckor och ger upp på grund av, kan aldrig bestämma sig eller vad var mitt mål nu egentligen. Något sånt.

Att det finns minst 50 av varje och så fasligt många tillverkare gör det ju inte särskilt bättre.

Det finns på tok alldeles för mycket att välja på... Galet. Lite lättare att välja bil, stort och vräkigt eller smått och bränsleekonomi. Där blir valet genast lättare.

false messiah
2016-01-25, 10:57
Sist men inte minst: Mjukvarubranschen är intressant. De har slagit några spikar i sin egen kista genom att agera som CD-tillverkarna gjorde med kopieringsskyddet. Finns det inga rimliga sätt att avinstallera och sälja köpt programvara så dödar man sig själva. Vem av oss skulle handla en hårdvarusynt för X tusenlappar om vi visste att vi förmodligen aldrig kan sälja den. Jag skulle åtminstone hålla hårdare i min plånbok. Detta sagt med den lilla info jag har om branschen utifrån trådar här. Jag kan ha helt fel. :D

Jag vet inte om jag håller med. Dels har priserna sjunkit generellt, både med gratispluggar och -program, och även de stora produkterna kostar betydligt mindre än de gjort. ValhallaDSP till exempel håller ju ett konsekvent pris på $50, och då gör det inte lika mycket om det är svårt eller krångligt att sälja vidare. Sen verkar det som de flesta tillverkare tillåter vidareförsäljning/överlåtelse av licenser – det är de som tar betalt eller nekar det som folk gnäller över.


Bonusreflektion: Har ni spanat effektdelen på vend m fl sidor? Pedaler finns det gott om, men var är alla coola rackeffekter. Döende marknad när alla kör i datorn?

Ja, och att det gått att stoppa digitala saker i pedalformat (Eventide, Strymon) har ju minskat behovet att ha ett effektrack även för gitarrister och andra. Digitalmixers har ju i regel inbyggda effekter också (vad jag har sett) så då finns inte lika stort behov att köpa någon rackare från TC eller Lexicon.

machinepop
2016-01-25, 11:02
Jag vet inte om jag håller med. Dels har priserna sjunkit generellt, både med gratispluggar och -program, och även de stora produkterna kostar betydligt mindre än de gjort. ValhallaDSP till exempel håller ju ett konsekvent pris på $50, och då gör det inte lika mycket om det är svårt eller krångligt att sälja vidare. Sen verkar det som de flesta tillverkare tillåter vidareförsäljning/överlåtelse av licenser – det är de som tar betalt eller nekar det som folk gnäller över.


Det är säkert så (med licenser) men ska vi prata företag så kan man ju inte dela ut gratis. Bra att det blivit bättre på överlåtelse- och prisfronten. Som jag skrev har jag dålig koll då jag inte mjukmyser själv.



Ja, och att det gått att stoppa digitala saker i pedalformat (Eventide, Strymon) har ju minskat behovet att ha ett effektrack även för gitarrister och andra. Digitalmixers har ju i regel inbyggda effekter också (vad jag har sett) så då finns inte lika stort behov att köpa någon rackare från TC eller Lexicon.

Sant det också, hur nu någon faktiskt föredrar ett rörigt pedalkaos på bordet framför rack, men det är ju jag det. Jag hade fattat om det var lunchlådor de kom i... Men om det nu kommer så mycket nytt, var är vintagefynden? :kaaka:

Ulven
2016-01-25, 12:38
Min prognos:

Synthmarknaden är inne i en peak just nu. Det har aldrig funnits så mycket för så (relativt) lite pengar.

Detta kommer att hålla i sig i ca tio år, sedan kommer luften att långsamt pysa ut. Det kommer till viss del bero på teknikskifte men det är inte huvudorsaken.

Vilken är då huvudorsaken?

Jo, om tio år har dagens 43åringar blivit 53, och då kommer det börja gro en smärtsam insikt om att ens musik aldrig blev lika bra som Ultravox från 1981 trots att man hade en identisk synthuppsättning. Och då gryr även insikten om att man bränt kapitalet på hårdvarusynthar i stället för en sommarstuga (trots att den före detta hustrun var mycket tydlig med just detta faktum när hon flyttade ut med barnen sju år tidigare).

Vi kommer då att börja se en oändlig mängd begagnad hårdvara som desperat sätts ut till försäljning åt en alltmer ointresserad yngre målgrupp. Drivor av Karpar med avbrutna minitangenter kommer att vanpryda utrymmet på det som blir framtidens Vend.

En och annan driftig 50-åring kommer att försöka sig på att öppna "synthmuseum" i utbyggnaden på bostadshuset i utkanten av Tranås. Utrymme finns ju nuförtiden. En och annan frände från det tidigare forumet "99an" kommer att göra ett halvhjärtat besök för att fingra lite på den halvtrasiga och glappande Prophet 6an som står på ett podium i mitten av lokalen omgiven av för länge sedan slocknade Korg Volcas och sönder-ärgade eurorackmoduler där plasten på patchkablarna blivit spröd och börjat falla sönder av ålder.

Den Mono-Poly som tidigare var utställningens mittpunkt såldes för att betala avgiften till hälsovårdsnämnden när de skulle inspektera lokalerna.

Efter lite samspråk, nostalgilyssning på en gammal Kraftwerk 12"a och lite ljummet kaffe från automaten ursäktar sig fränden och börjar dra sig mot ytterdörren: "He he... det var trevligt hörru, men jag måste gå, ungarna och frugan sitter och väntar i bilen, de var inte så intresserade... he he"

Ett leende i samförstånd. En dörr som stängs. Steg som avlägsnar sig i gårdsgruset.

Sedan ensamhet.

Har det varit värt allt detta? Ja. Ja. Trots allt har det varit värt det.

När den åldrige 99an står där ensam i sin lokal och blickar ut över de grå torra åkrarna i den alltmer tilltagande skymningen och lägger sitt darrande pekfinger på den lätt glappande Prophet 6ans tangentbord och den varma dronen fyller rummet... Ja då väcks minnen av hopp. Visioner om en annan tid, en ljusare framtid. Rummet känns lite ljusare för en kort stund. Plötsligt blinkar det till av en sista svag solstråle mellan de grå molnen innan den kalla natten obevekligt sänker sig över omgivningen.

Och då, just i det ögonblicket. Har det varit värt allt detta.

Amonhoteph
2016-01-25, 12:42
Äntligen ett medhållande undergångsscenario. Nu blev jag deprimerad tror jag. :)


Min prognos:

Synthmarknaden är inne i en peak just nu. Det har aldrig funnits så mycket för så (relativt) lite pengar.

Detta kommer att hålla i sig i ca tio år, sedan kommer luften att långsamt pysa ut. Det kommer till viss del bero på teknikskifte men det är inte huvudorsaken.

Vilken är då huvudorsaken?

Jo, om tio år har dagens 43åringar blivit 53, och då kommer det börja gro en smärtsam insikt om att ens musik aldrig blev lika bra som Ultravox från 1981 trots att man hade en identisk synthuppsättning. Och då gryr även insikten om att man bränt kapitalet på hårdvarusynthar i stället för en sommarstuga (trots att den före detta hustrun var mycket tydlig med just detta faktum när hon flyttade ut med barnen sju år tidigare).

Vi kommer då att börja se en oändlig mängd begagnad hårdvara som desperat sätts ut till försäljning åt en alltmer ointresserad yngre målgrupp. Drivor av Karpar med avbrutna minitangenter kommer att vanpryda utrymmet på det som blir framtidens Vend.

En och annan driftig 50-åring kommer att försöka sig på att öppna "synthmuseum" i utbyggnaden på bostadshuset i utkanten av Tranås. Utrymme finns ju nuförtiden. En och annan frände från det tidigare forumet "99an" kommer att göra ett halvhjärtat besök för att fingra lite på den halvtrasiga och glappande Prophet 6an som står på ett podium i mitten av lokalen omgiven av för länge sedan slocknade Korg Volcas och sönder-ärgade eurorackmoduler där plasten på patchkablarna blivit spröd och börjat falla sönder av ålder.

Den Mono-Poly som tidigare var utställningens mittpunkt såldes för att betala avgiften till hälsovårdsnämnden när de skulle inspektera lokalerna.

Efter lite samspråk, nostalgilyssning på en gammal Kraftwerk 12"a och lite ljummet kaffe från automaten ursäktar sig fränden och börjar dra sig mot ytterdörren: "He he... det var trevligt hörru, men jag måste gå, ungarna och frugan sitter och väntar i bilen, de var inte så intresserade... he he"

Ett leende i samförstånd. En dörr som stängs. Steg som avlägsnar sig i gårdsgruset.

Sedan ensamhet.

Har det varit värt allt detta? Ja. Ja. Trots allt har det varit värt det.

När den åldrige 99an står där ensam i sin lokal och blickar ut över de grå torra åkrarna i den alltmer tilltagande skymningen och lägger sitt darrande pekfinger på den lätt glappande Prophet 6ans tangentbord och den varma dronen fyller rummet... Ja då väcks minnen av hopp. Visioner om en annan tid, en ljusare framtid. Rummet känns lite ljusare för en kort stund. Plötsligt blinkar det till av en sista svag solstråle mellan de grå molnen innan den kalla natten obevekligt sänker sig över omgivningen.

Och då, just i det ögonblicket. Har det varit värt allt detta.

deleted user
2016-01-25, 12:47
Haha, briljant! :)

theVOID
2016-01-25, 12:51
Min prognos:

Synthmarknaden är inne i en peak just nu. Det har aldrig funnits så mycket för så (relativt) lite pengar.

Detta kommer att hålla i sig i ca tio år, sedan kommer luften att långsamt pysa ut. Det kommer till viss del bero på teknikskifte men det är inte huvudorsaken.

Vilken är då huvudorsaken?

Jo, om tio år har dagens 43åringar blivit 53, och då kommer det börja gro en smärtsam insikt om att ens musik aldrig blev lika bra som Ultravox från 1981 trots att man hade en identisk synthuppsättning. Och då gryr även insikten om att man bränt kapitalet på hårdvarusynthar i stället för en sommarstuga (trots att den före detta hustrun var mycket tydlig med just detta faktum när hon flyttade ut med barnen sju år tidigare).

Vi kommer då att börja se en oändlig mängd begagnad hårdvara som desperat sätts ut till försäljning åt en alltmer ointresserad yngre målgrupp. Drivor av Karpar med avbrutna minitangenter kommer att vanpryda utrymmet på det som blir framtidens Vend.

En och annan driftig 50-åring kommer att försöka sig på att öppna "synthmuseum" i utbyggnaden på bostadshuset i utkanten av Tranås. Utrymme finns ju nuförtiden. En och annan frände från det tidigare forumet "99an" kommer att göra ett halvhjärtat besök för att fingra lite på den halvtrasiga och glappande Prophet 6an som står på ett podium i mitten av lokalen omgiven av för länge sedan slocknade Korg Volcas och sönder-ärgade eurorackmoduler där plasten på patchkablarna blivit spröd och börjat falla sönder av ålder.

Den Mono-Poly som tidigare var utställningens mittpunkt såldes för att betala avgiften till hälsovårdsnämnden när de skulle inspektera lokalerna.

Efter lite samspråk, nostalgilyssning på en gammal Kraftwerk 12"a och lite ljummet kaffe från automaten ursäktar sig fränden och börjar dra sig mot ytterdörren: "He he... det var trevligt hörru, men jag måste gå, ungarna och frugan sitter och väntar i bilen, de var inte så intresserade... he he"

Ett leende i samförstånd. En dörr som stängs. Steg som avlägsnar sig i gårdsgruset.

Sedan ensamhet.

Har det varit värt allt detta? Ja. Ja. Trots allt har det varit värt det.

När den åldrige 99an står där ensam i sin lokal och blickar ut över de grå torra åkrarna i den alltmer tilltagande skymningen och lägger sitt darrande pekfinger på den lätt glappande Prophet 6ans tangentbord och den varma dronen fyller rummet... Ja då väcks minnen av hopp. Visioner om en annan tid, en ljusare framtid. Rummet känns lite ljusare för en kort stund. Plötsligt blinkar det till av en sista svag solstråle mellan de grå molnen innan den kalla natten obevekligt sänker sig över omgivningen.

Och då, just i det ögonblicket. Har det varit värt allt detta.

Bästa inlägget ever på 99 :)!

PF
2016-01-25, 12:52
No way José. 50 är det nya 25. 2020 är det nya 1980.

kockpit
2016-01-25, 12:52
Vackert!

machinepop
2016-01-25, 12:56
Vad fint ulven... :)

Poetisk variation på sanningen i stora delar. Det som intresserar mig isf är:
1. Varför intresset svalnar. Bilmeckargubbar håller ju på tills de stupar... typ. Varför gör inte vi det?
samt
2. Vad ersätts intresset med? Jag tänker mig inte att jag ska börja måla akvarell eller påta i trädgården. Men nå't ska jag ju göra...

Min morfar spelade piano och orgel så långe han kunde, mamma gör detsamma. Pappa slår envist sina moderatbandybollar och håller sitt handicap under 15. "Svärmor" har fortfarande årskort på arenan och hejjar på Modo mer än de flesta o s v. Så varför ska jag inte musicera? Jag har för länge sedan släppt eventuell fantasi om "den stora hiten", men gör musik för mig själv och en mindre skara hängivna. Räcker inte det? Visst, jag hoppas få gunga ett barnbarn eller flera på knät och berätta om Waspens storhet (men det kan få dröja 15 år eller så). Men tiden mellan dessa besök då? Då blir det fortsatt kranade och klickande. Det är jag ganska övertygad om. :D

DrKorg
2016-01-25, 13:01
....

Den Mono-Poly som tidigare var utställningens mittpunkt såldes för att betala avgiften till hälsovårdsnämnden när de skulle inspektera lokalerna.
.....



Trots denna syntundergång så har Mono-Polyn då tydligen stått sig bra och är i högsta grad det instrument som räddar alltihop.

Sälj allt och köp Mono-Polys!

Modellear
2016-01-25, 13:13
Tror inte musikmarknaden är särskilt unik, blir nog som loppisar i dag som har hyllmeter av jättefula muggar. Serviser var ju jättestatus en gång i tiden, någonting man samlade på. I dag är det väl inget alls värt. Kommer nog finnas hyllmeter med Hasselbladare, kanske några hyllmeter modulsystem... För fint att slängas bort men ändå inte riktigt sådär så att någon vill ha en riktigt.

Med tanke på när man ser hur vissa gubbar samlat på sig så räcker det ju att två lägger ner så mättas en hel marknad.

deleted user
2016-01-25, 13:17
Skulle vara intressant att se hur intresset för t ex Karp P6/OB-6 SEM är bland de under 30år. Tror Ulven har några poänger.

deleted user
2016-01-25, 13:25
Äh, jag är 46 och hungrigare än någonsin. Långt kvar om jag får ha hälsan. Vi gjorde några spelningar (förhoppnings- och troligtvis kommer det fler) ihop med Twice A Man i höstas. Dan är 62 och jag har sällan träffat en så briljant och hungrig själ. Fullkomligt hängiven och kompromisslös. <3

Person till person. Jag tänker fan snöa in mer och mer ju äldre jag blir. Det är ett löfte. Dock mer på konsten än prylarna, hoppas jag.

valsolo
2016-01-25, 13:39
Person till person. Jag tänker fan snöa in mer och mer ju äldre jag blir. Det är ett löfte. Dock mer på konsten än prylarna, hoppas jag.

Heja, heja!
//en annan 46åring

my03
2016-01-25, 13:52
Ulven

Dystopins fader (hahaha)

Amonhoteph
2016-01-25, 13:56
Äh, jag är 46 och hungrigare än någonsin. Långt kvar om jag får ha hälsan. Vi gjorde några spelningar (förhoppnings- och troligtvis kommer det fler) ihop med Twice A Man i höstas. Dan är 62 och jag har sällan träffat en så briljant och hungrig själ. Fullkomligt hängiven och kompromisslös. <3

Person till person. Jag tänker fan snöa in mer och mer ju äldre jag blir. Det är ett löfte. Dock mer på konsten än prylarna, hoppas jag.

Farsan fyller 70 i år, han är fortfarande rockstjärna. Så visst, än tacklar jag inte av.

swede99
2016-01-25, 14:12
Heja, heja!
//en annan 46åring

Japp heja, heja

//en annan 46 åring

rwq
2016-01-25, 14:16
Alltså ålder är typ en siffra. När morfar min gick i pension vid 65 så kom han till Uppsala för han ville jobba med musik. Jobbade sen som kantor i 10 år.

Att vara konstnär är att ha en egen liten sol som lyser bara på dig :)

rwq
2016-01-25, 14:17
Så är det nog - 99musik är sedan länge ointressant att dryfta digitalt (med undantag för "ironiskt digitalt" typ Volca FM ;)) Trist för 99musik - rätt isolerad företeelse också jfr andra forum.


FM HYPE

deleted user
2016-01-25, 14:23
Så är det nog - 99musik är sedan länge ointressant att dryfta digitalt (med undantag för "ironiskt digitalt" typ Volca FM ;)) Trist för 99musik - rätt isolerad företeelse också jfr andra forum.

Men stämmer det egentligen? Octatrack och andra digitala Elektronburkar, gamla samplers, ESQ-1, P12/P2, Clavia Nord, DX7 och efterföljare osv... Känns som att det är ganska mycket digitalt eller semidigitalt som får kärlek?

Belackare finns javisst, men det finns ju även sådana som hatar vintage och analogt, speciellt i kombination...

Keiowas
2016-01-25, 14:43
Men stämmer det egentligen? Octatrack och andra digitala Elektronburkar, gamla samplers, ESQ-1, P12/P2, Clavia Nord, DX7 och efterföljare osv... Känns som att det är ganska mycket digitalt eller semidigitalt som får kärlek?

Belackare finns javisst, men det finns ju även sådana som hatar vintage och analogt, speciellt i kombination...

Håller med dig nu när jag har chansen. :)
Tycker verkligen inte det här är ett forum där det bara är analogsnack. Det är gott och blandat.

Daionsavage
2016-01-25, 14:48
Det är trots allt väääldigt svårt att förutse vad som kommer att hända på en så liten marknad. Sveriges samlade musikaffärer omsätter mindre pengar än en ICA MAXI-butik och parfymdisken på Mark & Spencers i London har högre omsättning än den samlade musikindustrin i Storbrittanien.

Så det enda man kan vara säker på är att "synthmarknaden" är en tvättäkta marginalföreteelse, extremt känslig för trender.

ricard
2016-01-25, 15:01
Alla (typ) andra branscher idag går mot uppköp och monokultur.
En skillnad är att syntarna (i varje fall de som diskuteras i den här tråden) börjar sälla sig till den grupp av instrument som inte är rena massprodukter, typ på samma nivå som om man skulle köpa en bättre fiol eller tvärflöjt. Marknaden må vara liten, men artister som köper den sortens instrument lägger gärna extra pengar på att få något som är unikt och 'känns bra'.

Det slog mig när jag tittade på den nyligen postade videon med Dave Smith demonstrerandes Prophet-6 att vi har nåt nivån där de som köper ett sådant instrument inte är ute efter 'en låda med en massa ljud i', utan är ute efter att interagera med instrumentet inte bara via tangenterna utan även via hela frontpanelen. På samma sätt som en fiol inte är en trälåda med fyra strängar på, utan ett komplett instrument där varje träbit och varje lager lack har sin funktion, och är inte bara sammansatt för att det ska bli så billigt som möjligt.

Många av de instrument vi under årens lopp kommit i kontakt med har någonstans haft en konstruktör som haft den visionen någonstans i processen - tänk en Minimoog, t ex - även om produkten i sig blivit en massprodukt därefter. Trots allt har det läckt igenom något av den kärlek som konstruktören tillförde.

I den världen tror jag inte att vi slutar med att det finns bara ett par tillverkare av högvärdiga syntar, utan snarare en del mindre tillverkare, med priser därefter. Sen finns det naturligtvis fortfarande den stora massmarknaden av ljudalstrande lådor som produceras utan någon större finess men som tillfredsställer massans behov.

gumse
2016-01-25, 15:13
Ulven har ju en poäng. Man skall nog kika på anda, mer mogna, samlar- & intresseområden för att dra mer långtgående slutsatser.
Det finns ju naturligtvis den faktorn där medelålders män (för det är ju främst sådana som är samlardårar) köper dom grejor dom inte hade råd med under tonåren. Bara för att dom kan.

Det är nog lite analogt med att vissa köper Jänkebil, Harley osv. Men det är ju en första våg av samlande, där drivkraften dör ut efter en generationscykel. Men sen finns det ju vissa objekt som så småningom lever ett eget liv. Dom jag känner som samlar på Haupt-möbler eller Meissenporslin var ju inte själv med när det "begav sig" utan här har själva samlandet & köpandet fått helt andra drivkrafter.

Vissa syntar kommer nog att fortsätta att samlas på även när vi som var med om guldåldern sedan länge är döda.

Som alla annan, i grunden onödig, konsumtion så kommer priserna att följa den övergripande konjunkturcykeln. I goda tider känns det viktigt & nödvändigt att samla på rariteter. Under mer hårdare tider, som väntar runt hörnet just nu, så kommer intresset att svalna avsevärt.

Steelberry
2016-01-25, 15:20
Poetisk variation på sanningen i stora delar. Det som intresserar mig isf är:
1. Varför intresset svalnar. Bilmeckargubbar håller ju på tills de stupar... typ. Varför gör inte vi det?
samt
2. Vad ersätts intresset med? Jag tänker mig inte att jag ska börja måla akvarell eller påta i trädgården. Men nå't ska jag ju göra...

Min morfar spelade piano och orgel så långe han kunde, mamma gör detsamma. Pappa slår envist sina moderatbandybollar och håller sitt handicap under 15. "Svärmor" har fortfarande årskort på arenan och hejjar på Modo mer än de flesta o s v. Så varför ska jag inte musicera? Jag har för länge sedan släppt eventuell fantasi om "den stora hiten", men gör musik för mig själv och en mindre skara hängivna. Räcker inte det? Visst, jag hoppas få gunga ett barnbarn eller flera på knät och berätta om Waspens storhet (men det kan få dröja 15 år eller så). Men tiden mellan dessa besök då? Då blir det fortsatt kranade och klickande. Det är jag ganska övertygad om. :D

Jo visst, men det finns nog olika drivkrafter och ambitioner. Om man skaffar en hög med synthar i tron om att bara man han den där grejen också så kan man göra den där musiken man drömt om men man får liksom aldrig till det så kommer nog det hela att stanna av. På samma sätt som det ligger en hel del golfbaggar i garderoben. Om man däremot finner glädje i hantverket så kan man säkert hålla på tills man trillar av pinn.

Det handlar nog i slutändan om man har en viss musikalitet OCH skaparkraft. Att krana ett modularsystem gör man nog inte för att göra covers. Spelar man de flesta andra musikinstrument så spelas det rätt mycket andras verk. Ingen ser ner på kantorn som spelar Bach. Hur många med Eurorack spelar Tanagerine Dream?

Amonhoteph
2016-01-25, 15:23
Jag fattar inte varför ni måste tjabba emot hela tiden? Kan ni inte bara acceptera att det kommer att gå åt helvete?

gumse
2016-01-25, 15:28
Jag fattar inte varför ni måste tjabba emot hela tiden? Kan ni inte bara acceptera att det kommer att gå åt helvete?
Jag accepterar.

Steelberry
2016-01-25, 15:31
m kan.

Det är nog lite analogt med att vissa köper Jänkebil, Harley osv. Men det är ju en första våg av samlande, där drivkraften dör ut efter en generationscykel. Men sen finns det ju vissa objekt som så småningom lever ett eget liv. Dom jag känner som samlar på Haupt-möbler eller Meissenporslin var ju inte själv med när det "begav sig" utan här har själva samlandet & köpandet fått helt andra drivkrafter.



Bra analogi - kan man tänka sig att Minimoogen och CS80 är Hauptbyrån, DSI och Minilogue är 50/60 tals design ala Nielsen och digitalt är IKEA laminat.

false messiah
2016-01-25, 16:37
Jag fattar inte varför ni måste tjabba emot hela tiden? Kan ni inte bara acceptera att det kommer att gå åt helvete?

Après nous le déluge?

false messiah
2016-01-25, 17:23
Men stämmer det egentligen? Octatrack och andra digitala Elektronburkar, gamla samplers, ESQ-1, P12/P2, Clavia Nord, DX7 och efterföljare osv... Känns som att det är ganska mycket digitalt eller semidigitalt som får kärlek?

Ser man till vad det skrivs om (vilket ändå får antas vara någon indikator på intresse) så är det betydligt fler inlägg i trådarna om Matrixbrute, OB-6 och Minilogue än om tex Volca FM, OP-Z eller Montage, bara för att ta NAMM-nyheterna som exempel.

Om man ska vara aningen raljant: för instrument som inte är till största delen subtraktiv syntar (dit jag skulle räkna P2 och P12, samt VAs som Roland Boutique) eller gjorda av svenska bolag så är mediananvändaren på 99musik inte intresserad. Moduläranvändarna är något öppnare, eftersom man är beredd att köpa allt som är patchbart och kan göra knasljud…

Det finns ett visst intresse för gamla digitalhybrider, men där gäller det ju i regel att de har analogfilter eller är en sampler (helst med mindre än 16 bitar). Om det är billigt nog (Volca FM) kan det vara ett undantag, dito som sagt svenskundantaget ovan. (Waldorf får kanske räknas som semisvenska ur det här perspektivet?)


Belackare finns javisst, men det finns ju även sådana som hatar vintage och analogt, speciellt i kombination...

För min del så hatar jag inte vintage eller analogt, men jag finner det ganska ointressant. För att göra en jämförelse så är det ungefär som med countrymusik – jag kan höra att en viss artist är bättre än en annan, samt höra kvaliteterna i låtskrivande, men likafullt lämnar det mig nollställd.

(Men så finner jag också Ellen Fullman eller Charlemagne Palestine intressantare musikaliskt än säg Depeche Mode eller Erasure, vilket förmodligen spelar in.)

hasse_fx
2016-01-25, 17:30
Men stämmer det egentligen? Octatrack och andra digitala Elektronburkar, gamla samplers, ESQ-1, P12/P2, Clavia Nord, DX7 och efterföljare osv... Känns som att det är ganska mycket digitalt eller semidigitalt som får kärlek?


Så är det förstås, men en hel del av det handlar om "ironiskt digitalt", dvs att det som digitala prylar tillfört är nischat till jakten på karakteristiska artefakter typ bitcrush, aliasing och LoFi, emedan intresse för sådant som utvecklar både ljudlandskap och arbetssätt långt förbi vad den traditionella tekniken kan åstadkomma i stort lyser med sin frånvaro. Men som sagt, 99an representerar inte hela världen - dock ett trevligt hörn av den :)

Keiowas
2016-01-25, 18:29
Så är det förstås, men en hel del av det handlar om "ironiskt digitalt", dvs att det som digitala prylar tillfört är nischat till jakten på karakteristiska artefakter typ bitcrush, aliasing och LoFi, emedan intresse för sådant som utvecklar både ljudlandskap och arbetssätt långt förbi vad den traditionella tekniken kan åstadkomma i stort lyser med sin frånvaro. Men som sagt, 99an representerar inte hela världen - dock ett trevligt hörn av den :)

Jag är jätteintresserad av vad som skulle kunna göras/görs. Jag håller med dig till viss del om att det lätt svämmar över när det görs en prophet eller ob6. Men problemet är väl att det startas inte många trådar om det du pratar om så sätt igång! ;)

Jag är intresserad av allt möjligt vad gäller det där. Framförallt om det gäller mjukvara. För jag skulle verkligen vilja ha både tips på saker en kan jobba med och vad det hela handlar om i form av ljudskapande. Det jag känner till är typ dom vanliga va-pluggarna och reaktor. Resten har jag dålig koll på.

Ƶl8R
2016-01-25, 19:19
Men stämmer det egentligen? Octatrack och andra digitala Elektronburkar, gamla samplers, ESQ-1, P12/P2, Clavia Nord, DX7 och efterföljare osv... Känns som att det är ganska mycket digitalt eller semidigitalt som får kärlek?

Belackare finns javisst, men det finns ju även sådana som hatar vintage och analogt, speciellt i kombination...

Vissa av dom är nya ..elekronburkarna är ju även smart utformade…. sen är det ju hybriderna.. samplerna med analogfilter, ESQ-1 hybrid…osv som får kultstatus…. P12/Pro2..nya extremt potenta hybrider…. säljer klart…men inte som P6 …. DX7 kultmaskin, men priserna lyfter aldrig för det finns så in i helvete många maskiner….. sen används den till 90% som presetburk nostalgi… sen säljs de igen…. samma med SY-77/99… det lyfter inte…pseudokult liksom.

deleted user
2016-01-25, 19:26
Så är det förstås, men en hel del av det handlar om "ironiskt digitalt", dvs att det som digitala prylar tillfört är nischat till jakten på karakteristiska artefakter typ bitcrush, aliasing och LoFi, emedan intresse för sådant som utvecklar både ljudlandskap och arbetssätt långt förbi vad den traditionella tekniken kan åstadkomma i stort lyser med sin frånvaro. Men som sagt, 99an representerar inte hela världen - dock ett trevligt hörn av den :)

Jag älskar digitalt och har lika många digitala eller hybrid som analoga syntar. Har aldrig varit ironisk med någon av dem.

Vilka är exempel på digitala instrument som "som utvecklar både ljudlandskap och arbetssätt långt förbi vad den traditionella tekniken kan åstadkomma"?

outshape
2016-01-25, 19:31
Vilka är exempel på digitala instrument som "som utvecklar både ljudlandskap och arbetssätt långt förbi vad den traditionella tekniken kan åstadkomma"?

Roland V-Synth! Säger jag utan att ha haft en. Men jag är konstant sugen på en.

Ƶl8R
2016-01-25, 19:37
Roland V-Synth! Säger jag utan att ha haft en. Men jag är konstant sugen på en.

Den är oerhört kool… man har tagit två av Roland populäraste produkter VP-9000 och SH-201 och stoppat i samma maskin..med lite färre direktkontroller, men timeplatta och resampling… fantastisk maskin..konstant sugen på en också :)

Har en VP-9000 dock som tröst.

outshape
2016-01-25, 19:48
Den är oerhört kool… man har tagit två av Roland populäraste produkter VP-9000 och SH-201 och stoppat i samma maskin..med lite färre direktkontroller, men timeplatta och resampling… fantastisk maskin..konstant sugen på en också :)

Har en VP-9000 dock som tröst.

Ja, det är delvis just för VP-9000 som jag är sugen. Ditt jävla hetero som har den också! Gaaaaah!

Ƶl8R
2016-01-25, 19:56
Ja, det är delvis just för VP-9000 som jag är sugen. Ditt jävla hetero som har den också! Gaaaaah!

He-He… som om du har brist på sjyssta burkar…din stackare…. Men VP-9000 kan du ju köpa billigt fortfarande..vad stoppar dig liksom..brukar alltid ligga ett gäng på ebay.

Amonhoteph
2016-01-25, 20:20
Après nous le déluge?

Sannerligen :)

dar303
2016-01-25, 20:36
Min prognos:

Synthmarknaden är inne i en peak just nu. Det har aldrig funnits så mycket för så (relativt) lite pengar.

Detta kommer att hålla i sig i ca tio år, sedan kommer luften att långsamt pysa ut. Det kommer till viss del bero på teknikskifte men det är inte huvudorsaken.

Vilken är då huvudorsaken?

Jo, om tio år har dagens 43åringar blivit 53, och då kommer det börja gro en smärtsam insikt om att ens musik aldrig blev lika bra som Ultravox från 1981 trots att man hade en identisk synthuppsättning. Och då gryr även insikten om att man bränt kapitalet på hårdvarusynthar i stället för en sommarstuga (trots att den före detta hustrun var mycket tydlig med just detta faktum när hon flyttade ut med barnen sju år tidigare).

Vi kommer då att börja se en oändlig mängd begagnad hårdvara som desperat sätts ut till försäljning åt en alltmer ointresserad yngre målgrupp. Drivor av Karpar med avbrutna minitangenter kommer att vanpryda utrymmet på det som blir framtidens Vend.

En och annan driftig 50-åring kommer att försöka sig på att öppna "synthmuseum" i utbyggnaden på bostadshuset i utkanten av Tranås. Utrymme finns ju nuförtiden. En och annan frände från det tidigare forumet "99an" kommer att göra ett halvhjärtat besök för att fingra lite på den halvtrasiga och glappande Prophet 6an som står på ett podium i mitten av lokalen omgiven av för länge sedan slocknade Korg Volcas och sönder-ärgade eurorackmoduler där plasten på patchkablarna blivit spröd och börjat falla sönder av ålder.

Den Mono-Poly som tidigare var utställningens mittpunkt såldes för att betala avgiften till hälsovårdsnämnden när de skulle inspektera lokalerna.

Efter lite samspråk, nostalgilyssning på en gammal Kraftwerk 12"a och lite ljummet kaffe från automaten ursäktar sig fränden och börjar dra sig mot ytterdörren: "He he... det var trevligt hörru, men jag måste gå, ungarna och frugan sitter och väntar i bilen, de var inte så intresserade... he he"

Ett leende i samförstånd. En dörr som stängs. Steg som avlägsnar sig i gårdsgruset.

Sedan ensamhet.

Har det varit värt allt detta? Ja. Ja. Trots allt har det varit värt det.

När den åldrige 99an står där ensam i sin lokal och blickar ut över de grå torra åkrarna i den alltmer tilltagande skymningen och lägger sitt darrande pekfinger på den lätt glappande Prophet 6ans tangentbord och den varma dronen fyller rummet... Ja då väcks minnen av hopp. Visioner om en annan tid, en ljusare framtid. Rummet känns lite ljusare för en kort stund. Plötsligt blinkar det till av en sista svag solstråle mellan de grå molnen innan den kalla natten obevekligt sänker sig över omgivningen.

Och då, just i det ögonblicket. Har det varit värt allt detta.

hahahaha bääääst idag!

Albedo
2016-01-25, 20:38
hahahaha bääääst idag!

Jaaaaaa! :)

sodersten
2016-01-25, 22:54
När den åldrige 99an står där ensam i sin lokal och blickar ut över de grå torra åkrarna i den alltmer tilltagande skymningen och lägger sitt darrande pekfinger på den lätt glappande Prophet 6ans tangentbord och den varma dronen fyller rummet... Ja då väcks minnen av hopp. Visioner om en annan tid, en ljusare framtid. Rummet känns lite ljusare för en kort stund. Plötsligt blinkar det till av en sista svag solstråle mellan de grå molnen innan den kalla natten obevekligt sänker sig över omgivningen.

Och då, just i det ögonblicket. Har det varit värt allt detta.

haha brilliant dystopi!

gumse
2016-01-26, 09:35
När den åldrige 99an står där ensam i sin lokal och blickar ut över de grå torra åkrarna i den alltmer tilltagande skymningen och lägger sitt darrande pekfinger på den lätt glappande Prophet 6ans tangentbord och den varma dronen fyller rummet... Ja då väcks minnen av hopp. Visioner om en annan tid, en ljusare framtid. Rummet känns lite ljusare för en kort stund. Plötsligt blinkar det till av en sista svag solstråle mellan de grå molnen innan den kalla natten obevekligt sänker sig över omgivningen.

Och då, just i det ögonblicket. Har det varit värt allt detta.
Detta fick mig plötsligt att tänka på slutscenen i "Sven Klangs Kvintett".

outshape
2016-01-26, 10:17
Detta fick mig plötsligt att tänka på slutscenen i "Sven Klangs Kvintett".

64711

Bra film!

Katzenjammer
2016-01-26, 11:40
Min prognos:

Synthmarknaden är inne i en peak just nu. Det har aldrig funnits så mycket för så (relativt) lite pengar.

Detta kommer att hålla i sig i ca tio år, sedan kommer luften att långsamt pysa ut. Det kommer till viss del bero på teknikskifte men det är inte huvudorsaken.

Vilken är då huvudorsaken?

Jo, om tio år har dagens 43åringar blivit 53, och då kommer det börja gro en smärtsam insikt om att ens musik aldrig blev lika bra som Ultravox från 1981 trots att man hade en identisk synthuppsättning. Och då gryr även insikten om att man bränt kapitalet på hårdvarusynthar i stället för en sommarstuga (trots att den före detta hustrun var mycket tydlig med just detta faktum när hon flyttade ut med barnen sju år tidigare).

Vi kommer då att börja se en oändlig mängd begagnad hårdvara som desperat sätts ut till försäljning åt en alltmer ointresserad yngre målgrupp. Drivor av Karpar med avbrutna minitangenter kommer att vanpryda utrymmet på det som blir framtidens Vend.

En och annan driftig 50-åring kommer att försöka sig på att öppna "synthmuseum" i utbyggnaden på bostadshuset i utkanten av Tranås. Utrymme finns ju nuförtiden. En och annan frände från det tidigare forumet "99an" kommer att göra ett halvhjärtat besök för att fingra lite på den halvtrasiga och glappande Prophet 6an som står på ett podium i mitten av lokalen omgiven av för länge sedan slocknade Korg Volcas och sönder-ärgade eurorackmoduler där plasten på patchkablarna blivit spröd och börjat falla sönder av ålder.

Den Mono-Poly som tidigare var utställningens mittpunkt såldes för att betala avgiften till hälsovårdsnämnden när de skulle inspektera lokalerna.

Efter lite samspråk, nostalgilyssning på en gammal Kraftwerk 12"a och lite ljummet kaffe från automaten ursäktar sig fränden och börjar dra sig mot ytterdörren: "He he... det var trevligt hörru, men jag måste gå, ungarna och frugan sitter och väntar i bilen, de var inte så intresserade... he he"

Ett leende i samförstånd. En dörr som stängs. Steg som avlägsnar sig i gårdsgruset.

Sedan ensamhet.

Har det varit värt allt detta? Ja. Ja. Trots allt har det varit värt det.

När den åldrige 99an står där ensam i sin lokal och blickar ut över de grå torra åkrarna i den alltmer tilltagande skymningen och lägger sitt darrande pekfinger på den lätt glappande Prophet 6ans tangentbord och den varma dronen fyller rummet... Ja då väcks minnen av hopp. Visioner om en annan tid, en ljusare framtid. Rummet känns lite ljusare för en kort stund. Plötsligt blinkar det till av en sista svag solstråle mellan de grå molnen innan den kalla natten obevekligt sänker sig över omgivningen.

Och då, just i det ögonblicket. Har det varit värt allt detta.
Vilken underbar liten novell!

visionfactory
2016-01-26, 12:11
No way José. 50 är det nya 25. 2020 är det nya 1980.

Är det du som är den åldrade 99´an I Ulvens prognos? ;-)

K_POP
2016-01-26, 21:55
Haha bästa tråden. Självinsikten och för-ångesten om det som komma skall.. damn!

machinepop
2016-01-27, 00:02
Jag konstaterade häromdagen att jämför jag fonder och syntar har de senare haft en bra mycket bättre utveckling de senaste åren. Dessutom ger de mig mer glädje medan de ökar i värde! :D

tonefloat
2019-01-13, 19:31
Nu när man kan få en kompetent nyanalog som Monologue för 2400:- ny och en Deepmind poly för 7000:- har begagnatmarknaden imploderat. Jag som gillar att köpa och sälja har märkt av kraftigt sjunkande begagnatpriser och svårigheter att sälja av begagnat. Begagnatmarknaden är sjukt mättad och jag håller själv hårdare i slantarna.

Visst går det att kränga SP-1200 och Jupiter 8 för fantasisummor, men resten av marknaden drunknar i Volcor för 600:- och Mophos som ingen vill ha, sen har vi nästa våg med Behringer där Boogen och Neutronen snart kommer bottna på 1500:-.

Det finns för få syntare till alla syntar!

Amonhoteph
2019-01-13, 19:35
Jag kan helt enkelt bara hålla med i det konstaterandet. Både att jag observerat att "vintage" och premiumstyntar fått svårare att byta hand, och att marknaden är övermättad på sådant vis att det inte alls är lika lockande att köpa äldre begagnade maskiner längre (för mig alltså). Ljudet är fortfarande bättre, men moderna maskiner vinner på driftsäkerhet, förmodad livslängd och pris.

Firechild
2019-01-13, 19:53
Som jag tror jag redan skrivit för något är sedan och som Ulven är inne på så tror jag att vi lever i en peak på Vintage just nu...och det beroende på att vi som nostalgiskt upplevde hela 80talet på riktigt fortfarande tycker det är kul att köpa syntharna vi drömde om som barn eller unga vuxna med knaper ekonomi. Men om 10 år när vi sitter på hemmet och vi inser på riktigt att vi inte fick till någon megahit så falnar nog köpintresset och den nya generationen verkar vara föga intresserad av vintage hårdvara. Min 12 åriga son som gör hiphop beats tjatar dagarna långa om eight o eight ljud (man gör basgångar av 808 kicken i Hiphop) och jag googlade fram en bild på en en 808:a och visade, kolla här hur den ser ut på riktigt! Han visste inte och brydde sig inte att den fanns på "riktigt" och att det var en vintage klassiker så det blir nog en ganska tam återväxt på vintageköpare.
Och nytt, japp, där är marknaden redan mättad vad det verkar åtminstone på "snabbmakaroner". Billiga monos. Något år till med dyrare polys och sedan blir det väl lite mättat där med. Analoga stråkmaskiner skulle kunna få en re-issue revivial också innan det tar slut.

Albedo
2019-01-13, 20:02
Jag sålde rätt bra vintage i december, och nu vet vi ju att det är sämsta månaden på året, så jag tror nog att det kan ta sig igen.
På sikt? Ingen aning. :)

machinepop
2019-01-13, 20:22
Jag vill bara tillägga att jag inte tänker sitta på hemmet om tio år och att jag tror nostalgifarbröderna varar lite längre. Men... det kommer att vara skillnad på generation krysstativ och generation skrivbord (pre/post usb) på samma sätt som bilfolket verkar dra nån gräns runt 1970-ish.

Jag köper den första fräscha Neutronen jag ser för 1500:- btw... :)

Steve
2019-01-13, 23:21
Priserna på riktigt fina Vintage Fender & Gibson tror jag toppade för runt 10 år sedan har backat rejält sedan dess.
Då pratar vi 50/60tals gitarrer. Puttar vi fram det 10-15 år prickar den kurvan rätt fint in på Vintage synt/elektronik.
Barn av sin tid, har vi facit om 5 år?

machinepop
2019-01-13, 23:38
Fast marknaden i övrigt såg också annorlunda ut för tio år sedan. Men vi får se... jag planerar att använda mina oavsett, och merparten har jag inte betalat nuvarande marknadspris för ändå. Nå't ska man ju göra av sina pengar. :)

valsolo
2019-01-14, 07:10
Jag köper den första fräscha Neutronen jag ser för 1500:- btw... :)

Det är ju ett fruktansvärt stort (procentuellt) värdetapp med tanke på hur nyligen den släpptes :(

machinepop
2019-01-14, 08:23
Det är ju ett fruktansvärt stort (procentuellt) värdetapp med tanke på hur nyligen den släpptes :(

Påminner om miniräknare och gameboy-maskiner...



...men vänta nu! :kaaka: