handdator

Visa fullständig version : Tafatta synthesizerförsök med stort frågetecken efter?



Amonhoteph
2016-01-18, 12:10
Hur många "tafatta" synthesizerförsök har vi sista tiden? Och då menar jag tillverkare som släppts saker som verkat varit helt verklighetsfrämmande. Mina två omedelbara förslag är:

AKAI - Både deras Timbre Woff och Rhythm Woff känns helt offside. TomCaten verkar lite bättre, men jag misstänker det beror på att de andra två är nästintill obegripliga.

Casio - Deras nylanserade XW-serie föreföll mig helt vid sidan av all formgivning, önskemål som fanns i branschen. Eller hos kunderna.

Några andra uppenbara stolpskott där ute?

Real Parakeet
2016-01-18, 12:26
För mig är alla moduler totalt obegripliga eftersom det jag hör folk göra med dem mest är oväsen som man borde kunna göra enklare och billigare. Men det var kanske inte så vi skall tänka? :D

Casio XW verkar lite ball och jag skulle vilja ha en bara för att jag tycker synd om den.

En annan sak jag aldrig förstått är Korg Monotron. En apparat som mest tjuter och har sig.

false messiah
2016-01-18, 13:01
Tja, hade du frågat 99musik för inte allt för länge sedan hade Roland Boutique och Yamaha Reface kvalat in, men de verkar ju sälja och vara populära när folk faktiskt får använda dem. ;)

Om jag ska vara elak:

Moog System 15/35/55 – lär sälja slut, men finns ingen anledning att köpa annat än om man akut måste ha Moogs logotyp på hårdvaran
Axel Hartmann 20 – oklart varför man ska bry sig
Roland JD-Xi/XA – de som vill ha analogt köper helanalogt, de vill är okej med VA kan lika gärna köpa en ren VA

Akai gjorde analogsyntar senast för typ 30 år sedan och har i princip bara gjort kontrollers och samplers det senaste decenniet, så jag är inte förvånad över att det inte blir bra…

Amonhoteph
2016-01-18, 13:11
Mm. Jag var kanske mer ute efter produkter som tillsynes failat fullständigt som produkter, oavsett vad vi tycker om dem på ett personligt plan.

EBM
2016-01-18, 13:12
Beat Thang!

KungKrille
2016-01-18, 15:00
Nu släpptes ju den här för rätt så många år sen men jag har alltid förundrats av Kawai K1 som borde varit ett stolpskott. Det var den första synthen jag köpte själv och tyckte den lät jättefint i butiken. Sen när jag kom hem blev jag grymt besviken när jag skulle programmera ett ljud själv - var är filtret? 256 vågformer att välja på men som inte går att svepa mellan a la PPG. Det enda man kan göra är att mixa de fyra oscillatorerna, använda delayet på EG:n smart för ett svep mellan högst fyra vågformer eller använda joysticken live (och så finns AM förstås). Men jag har K1:an kvar i garderoben...

kroffe
2016-01-18, 15:32
Några andra uppenbara stolpskott där ute?

http://bringelkaback.com
:)

false messiah
2016-01-18, 15:53
Nu släpptes ju den här för rätt så många år sen men jag har alltid förundrats av Kawai K1 som borde varit ett stolpskott. Det var den första synthen jag köpte själv och tyckte den lät jättefint i butiken. Sen när jag kom hem blev jag grymt besviken när jag skulle programmera ett ljud själv - var är filtret? 256 vågformer att välja på men som inte går att svepa mellan a la PPG. Det enda man kan göra är att mixa de fyra oscillatorerna, använda delayet på EG:n smart för ett svep mellan högst fyra vågformer eller använda joysticken live (och så finns AM förstås). Men jag har K1:an kvar i garderoben...

Det är ju lite svårt att bedöma sånt här i efterhand, men en aspekt på såna här digitala bestar är ju att folk ville ha ljud som inte gick att göra med analogsyntar (hur märkligt det än kan låta på 99musik), dito mer polyfoni och multitimbralitet. Så det är ju svårt att säga att det var så misslyckat ur det perspektivet. (Och de sålde väl rätt bra, gissar jag?)

Real Parakeet
2016-01-18, 16:44
Med tillräckligt mycket delay och reverb låter även en K1 bra.

mono
2016-01-18, 16:59
roland tb-3, aldrig testat men den ser så "oj fan är det 2015, vad tycker kidsen är coolt?" ut, och många vettiga VA:s kan la typ fixa bättre 303-ljud?

mono
2016-01-18, 17:03
delptronics ldb-1 asså, verkar som en trummaskin för lustigkurrar
"modern recreation of the tr-606 and tr-808" nej, inte ett enda ljud påminner om dom ljuden alls hahaha

https://www.youtube.com/watch?v=0WgoX0arwzw

Daionsavage
2016-01-18, 17:27
http://bringelkaback.com
:)

Det där var ju rent smärtsamt tragiskt.

ryssen
2016-01-18, 17:28
Beat Thang!

Super mycket word!

Daionsavage
2016-01-18, 17:39
Någon som spelat en ultrasone pro-tone?

KungKrille
2016-01-18, 18:12
Det är ju lite svårt att bedöma sånt här i efterhand, men en aspekt på såna här digitala bestar är ju att folk ville ha ljud som inte gick att göra med analogsyntar (hur märkligt det än kan låta på 99musik), dito mer polyfoni och multitimbralitet. Så det är ju svårt att säga att det var så misslyckat ur det perspektivet. (Och de sålde väl rätt bra, gissar jag?)

Ja, jag tror att den gick rätt bra och det var länge min goto-synth (hade ju inget val:>). Jag har dessutom samplat o laddat in vågformerna i Blåfelan

Antimon
2016-01-18, 21:57
Jag kommer ihåg när Pulse 2 annonserades. Sen tog det typ hundra år innan den verkligen kom ut, och under tiden hade miljarder andra små analogsyntar materialiserats från ingenstans. Jag hade jättegas på en Pulse 2 när den annonserades, det falnade efterhand, och vid någon tidpunkt var den helt bortglömd kändes det som. Jag vet att den finns till salu och så, men undrar hur lyckad den har varit från Waldorfs synvinkel.

Batteriet
2016-01-18, 22:27
Någon som spelat en ultrasone pro-tone?
Aldrig hört talas om och google är väldigt hemlighetsfull, spill the beans!

Daionsavage
2016-01-18, 23:19
Aldrig hört talas om och google är väldigt hemlighetsfull, spill the beans!

Jag mindes fel tillverkarnamn... *dumstrut på*

http://www.vintagesynth.com/misc/protone.php

Batteriet
2016-01-18, 23:29
Ah, då hänger jag med! Har faktiskt ägt en Protone, lät svinbra!

Katzenjammer
2016-01-18, 23:50
Protone är inte så ovanlig. Har ägt en sådan jag med en gång i tiden. Neptune/Neptune II har jag dock aldrig ägt.

mgronroos
2016-01-19, 00:22
Korg DS-8
Casio VZ-1

Båda två mörka baksidor av samma DX-mynt.
I grund och botten ganska avancerade synthar med god potential på pappret.
Tyvärr föll det pladask på grund av ett tafatt, tunt och tandlöst ljud.

Jag var inne på Börsen och spelade på DS-8:an tusen gånger, jag ville verkligen gilla den, men det gick inte.
Så plastigt och platt ljud att jag inte kunde finna någon användning för den.

VZ-1:an fick följa med hem ny. Det var coolt med tre hjul så jag kunde inte motstå.
Hade den alla år tills för bara några månader sedan, men har inte använt den en enda gång i en låt sedan ny.
Ganska kass ROI.

Jag har svårt att se att någon av dessa menlösa skapelser kan ha varit en kommersiell framgång.
När jag tänker efter har jag aldrig sett dem användas i något sammanhang, någonsin.
Kvalar det in som stolpskott?

PF
2016-01-19, 08:38
VZ1 kan låta helt fantastiskt. Jag ägnade en hel sommar åt att skapa balla ljud på den. :) Men en kommersiell flopp var det ju.

Amonhoteph
2016-01-19, 08:44
VZ1 kan låta helt fantastiskt. Jag ägnade en hel sommar åt att skapa balla ljud på den. :) Men en kommersiell flopp var det ju.

Jag har aldrig ägt någon. Vad går de på idag? 1000-lappen?

skogge
2016-01-19, 09:14
Jag har aldrig ägt någon. Vad går de på idag? 1000-lappen?

Jag köpte precis en för att använda som masterklaviatur (plus lite möjligheter till utökad ljudpalett). Tusen (plus tvåhundra) spänn fick jag ge men då var den också i prima skick, kom med ett cartridge och levererades i ett snyggt lila Holmbergcase som kan användas till fler apparater om jag skulle behöva transportera någon.
Jag har tänkt på en sådan just för att spela på (med lite gratis ljud på köpet) ett bra tag. Har ju inget vettig klaviatur egentligen. Jo ESQ-1 är ju skön men den är ju bara på lån och det enda andra anslagskänsliga klavvet jag har är MultiTraken (klonk - klonk).


VZ1 kan låta helt fantastiskt. Jag ägnade en hel sommar åt att skapa balla ljud på den. :) Men en kommersiell flopp var det ju.

PF - Dina ljud, är det något du delar av dig med? De som ligger i burken och på kortet är ju... sådär kul... :D

Batteriet
2016-01-19, 10:08
Visst, lite kul är den men knappast något av Korgs bästa och mest användbara grejer....

http://ecx.images-amazon.com/images/I/81hrKECXppL._SL1500_.jpg

mono
2016-01-19, 10:32
Visst, lite kul är den men knappast något av Korgs bästa och mest användbara grejer....

http://ecx.images-amazon.com/images/I/81hrKECXppL._SL1500_.jpg

hehe vann en sån i en tävling en gång... packade inte ens upp den innan jag sålde den

loghill
2016-01-19, 22:59
...Jag var inne på Börsen och spelade på DS-8:an tusen gånger, jag ville verkligen gilla den, men det gick inte.
Så plastigt och platt ljud att jag inte kunde finna någon användning för den....
...
Jag har svårt att se att någon av dessa menlösa skapelser kan ha varit en kommersiell framgång.
När jag tänker efter har jag aldrig sett dem användas i något sammanhang, någonsin.
Kvalar det in som stolpskott?

Jag kommer att försvara DS-8:ans fantastiska sound intill döden! :)
Får bjuda på lite ljudexempel snart....