handdator

Visa fullständig version : Snedstämd TT-303



lappalainen
2016-01-16, 21:33
Upptäckte ett litet problem i dag. En av mina TT-303 har blivit snedstämd å det grövsta. Det finns en ypperlig funktion för att hantera detta (Function+C# i MIDI-läge) så att den stämmer sig själv per automatik. Dock, detta funkar inte. Maskinen hänger sig i detta läge och bara en omstart hjälper. Å visst, jag kan stämma om alla projekt, men roligare saker finns att göra.

Har testat både med och utan batteri för att se om det var det som strulade. Nej, även med adapter finns problemet kvar.

Så, det som sker nu är följande: Tuning står på kl 12, spelar en slinga som innehåller noter i tredje oktav uppåt, skiftar till PITCH MODE och höjer hela slinga en oktav till... då uppstår ett fenomen som låter som om Decay eller Release ställs till 0, dvs ljudet (tonen/noten) försvinner. Irriterande. Så, nu får jag ställa Tuning till kl 10 och sänka allting typ 3 halvnoter.

Finns det någon som upplevt samma problem eller har en lösning på det? Behöver den på torsdag... och nästa helg, så lagom prekärt läge.

kroffe
2016-01-17, 02:17
Finns Width trim och tune inne i burken, bara att öppna och tweaka. Likadant som på TB-303, de är du väl bekant med? ;)

~~~
2016-01-17, 17:09
ja det där med width + tune gömt på TM är ju ett pill för få för unnat
- maskinerna borde ha haft 2 små lirare ovanför big tune uppe på kåpan redan från början
- så det passar in i vilken kulturell tonstruktur som helst, med eller utan center~klick ;D


många med bara en tb borrade hål i kåpan för att TM'a filtervidden - har default ett allt för smalt band i ljudbilderna med freq kranen default - med skruvmejseltricket på TM-pot \ flyttades helt sonika nollpunkten upp eller ner i freq och nådde på så vis djupare eller högre i frekvenserna .. men glömde borra hål för tune, det har jag inte sett på någons ;) → e ett innerligt helvete med WIDTH när man sitter med sokka och förkorta radband och försöker pilla med 2 skruvmejslar under en halvöppen kåpa som standalone

→ inget externt MIDI octave jazzande + inga andra referenser som stör: ska vara torrt: - jag kan inte höra hur skiten låter med bara octave pitch på C + C2 + C3 + C1 + C4 + C1 + C3 + C etc i D\U förhållanden enbart - vill höra allt på en gång med avancerad programering typ

→ song mode eller block mode på patterns i olika transponeringar istället - skruvar på känsla tills det känns och låter bra bara: done+done it & kan ju bli tokig annars!
[kan ju skiten också och vet hur det bör låta på en höft när mellan tummen och pekfingret, vilket gör det lite lättare]

→ det viktiga för mig e att inte använda hörlurar utan kör ut det på en köksradio eller nåt - i hörlur eller i för bra saker låter pitchen annorlunda pga att man hör alla över undertoner från osc och tappar bort grundtonen lätt, kan lätt få ljudspöken när en e involverad i lyssning på grundton på enbart C och andra gör ju på sitt sätt som funkar bäst för dem, men jag vill vekligen inte sitta med i skolan och under lupp och manualer och scheman höra mig fram till hur saker i kring hur volt~värden ska SE UT i oscilloscop: bör undanbedes för att få lite egen karaktär i grejerna och ska verkligen inte underskattas, med det e ju heller inte fel att ses sig fram till saker heller om det e viktigare och roligare!

→ men för min del e köksradion verkligen att föredra + *sjörapporten* [valfritt brus menar jag även] så har en rensat öronen en stund och kan lungt gå tillbaka till AUX på ett vred och höra ur jävla bra det låter när allt inte sitter som det ska till 100% kanske och får vara själa nöjd och glad över det <3

använder *JAG i edit play mode här i posten, för att inte ta så stort utrymme som gäller → *BÖR göra ;-D

~~~
2016-01-17, 21:11
TT-303

Run through the TT’s self-tuning routine (a very modern and much welcomed feature not present on the original) and the synth immediately plays perfectly in tune with sawtooth and square waves ···~ (https://www.attackmagazine.com/reviews/gear-software/cyclone-analogic-tt-303-bassbot/2/)
→ men dom åsyftar BARA till att den håller perfect pitch mot sågtänder och pulsvåger å andra sidan ..
http://www.firstpr.com.au/rwi/dfish/TT-303/
robin vet nog mer än någon annan


Please do not press down on the 6 small knobs (Tuning to Accent) when turning them.

If you do this, the pot's internal rotor is likely to cut into the conductive tracks of the pot, rendering it non-functional and probably unrepairable - and so in need of replacement. The forthcoming Devil Fish mods will fix this problem so pressing down will not cause this damage. Still, it is best not to press down while turning these knobs.

[Hurtig-Åke]
samma skit e det på orginal TB-303 - REASONACE kraxpottens underkrage
res alltså: sågar av alla 6 banorna i den som en raspig hyvel under tryck för att få med den i jammet - har dödat flera på 303erna vet inte hur många - tappat räkningen -- man måste modda dom själv och fila av en halv millimeter i kragen i potten, men har inte alltid orkat det - eller snara orkade inte köpa sandpapper och pilla isär skiten ock slipa ner: satte i en ny bara och körde på när en hade ett lite roland a\s lager ändå .. men den sista gick åt den med och jag tror araya köpten även den enheten med ett gapande hål på RES → externa lådfilter~SQEESS + EQ på humpan duger hyggligt live som komplement banger fick en leva med och lärde mig samtidigt att dra skiten ur en tb utan resonans pot .. jag lovar er att fiktera er en tb \ tt \ sokka utan resonans → det bara dundrar och smäller så in i helvete !! då det inte finns något egentligen i den som tar bort basen default [får HIpicha low´noten med acc snabbt på tunekran] → resonansen används som bass cut'er ofta i \ på några step i ett pattern annars <3

- på socka e det en bara en pot jag dödat men kroffe vår hjälte här fixade en ny RES och den sitter tight fastmonterad med en under och övermutter i kåpan för att det inte ska hända igen: lite egen special redundans på den kvittraren då den även e utrustad med fler pålitliga moddar för att klara av en speleman på *bluegrass redbassBanjon

~~~
2016-01-17, 22:18
hoppas på TT ~ PI OS 3.1415 open source
→ encodrar istället så skiten går att parameterlåsa framöver med den <3
raggar~sokka e bannerligen för bulky \ om en viste vad jag skulle älska klippa alla karter lite, vika dem dubbelt och få ner i en låda i storleksorningen \ fotprint inte större än en korg volcas + går på solcelleer \ uv
→ en tb klarar inte av uv-kanoner i vissa vinklar - får ett jävla missljud → låter som en får in DINSYNC i audio (dinsynk surrar det skönt taggit i puls \ argare än vad sågtanden gör men kan användas för att modulera filtret så det knarrar galet då det e i tempo även 6 per step\24PPQ → jag totalsprayade om mina 303 och problemet var borta, sokkerna skiter i det med sin ALUplåt

lappalainen
2016-01-17, 22:49
Jo, den har senaste OS/firmware i sig, och har haft länge. Å nej, jag trycker inte när jag vrider på portarna heller. Åtminstone inte medvetet. De enda trim som finns inne i en TT är :
TM1: VCF frequency off-set
TM2: Affects in oscillator tuning - denna står exakt likadant på båda

Någon annan trimpot inuti hittar jag inte.

Ska se om jag kan få ordning på detta genom att installera om senaste FW.

~~~
2016-01-17, 23:49
ja men ställ om den lille in under - e det inte löst då ? i spelamans syfte senare ?
- skruva ner den en enoktav på TM pytten [mm jag älska när grejjerna bottnar!] blir det dekayklicka och release bunker track i staccato då med när den pitchar HI? eller e OS så hårt styrt att den läser av PITCH→ e det där felet e ru volt trackingen tro i OS (?)

vet bara om att PI'na e .333V off emot sokka\TB

vrid potten höger på kåpan bara annars för att kompensera för TM vridet åt vänster in under .. e TUNE på taggig shaft så e det vellan bara att rykka upp TUNE och backa upp med att centrera ner hatten så nära center 12 o'clock som möjligt , möt upp med TM & lådans pot lägen! → e det D~shaft måla en prick med whiteboard ink när den tubar i tune på för varje songMode typ!

sokkerna har D~shaft default tvärr och har inte TB~finessen kring det hela
→ man får lära sig va TUNE står
→ samma sak e det med XBase09 och e inget konstigt när en en vant sig vid att kunna screena av det hela och höfta lite med vinken på rattens indikator vinkel → veta hur det låter när maskinen e avMutad ···

tex man skruvar som en dåre REALlive och partameterlåser men det låter inte ut !

ex.vis ser det knasigt ut: live~gig och FM-profeten här påpekade att det inte hördes när en skruvade på xbase~sakerna inför ett omprogramerat pattern i xbase med parameterlås med den kranen avriden - sen bångar på det när det e klart och mutar dom andra 2 instrumentrösterna.. för att göra det samma med dem: enkelt track exersisbyte genom att BARA använda ett pattern ad-lib
→ hade det låtit ut hade det PJUAT & BROWLAT hardcrew & ville att folket skulle slippa det, då det var på ett störreställe tänkte jag och får sen skit för att en kan grejjerna typ då förändringar dem såg inte var LIVE → FUCK OFF jobbade hängen av mig! kör bara på ett pattern och envolverar det hela verkligen livebaserat samma sak med sokkorna ett pattern all in show K~1.9.1 i snickarställning :D


https://www.youtube.com/watch?v=cy_gMdTl11U sen dess struntar en i att muta och tog åt mig verkligen, en annan hörna e klippet ifrån! men vet inte vad som hände med den klubben *scenare → detta var introKvällen tror jag ? realtids spela på tangenterna på sokkan i mitten 2 xbase på sidorna en i höger kanal den andra i vänster även ~hard pan - som bottnade ur det lilla PAts bas.. ser bara dioderna dock & helt till min sanna glädje

lappalainen
2016-01-21, 08:42
Tillfälligt löst... med att stämma om via tune. Provade även att backa upp båda maskinerna och köra restore till varandra för att låta den keffa bli renodlad BASmaskin, men restore nöp inte. Testade flertalet gånger, men den vill inte skriva över. Kanske måste rensa varenda TRACK och PATT först innan jag kör restore?

Kanske någon som kan verifiera att restore inte funkar trots att programmet en använder tydligt meddelar att återskapning varit lyckad.

Programmera om båda manuellt är väl sista nödutgången... :confused:

lappalainen
2016-01-27, 08:46
Å nu lyckades jag flytta backup från den ena till den andre och tvärtom. Då visar det sig att vissa patterns är heeeeelt åt h-e. Å arr i TRACKmode har bytt patterns på massa ställen... Borde begripit det från början att inte lajja med sånt här tre dagar innan spelning :(

Lär bli sena kvällar i dag och i morgon...

PF
2016-01-27, 09:10
Oh... men testa att göra som jag föreslog!

lappalainen
2016-01-27, 09:17
Just ja... Men det är lite svårt nu ;)

PF
2016-01-27, 09:23
Ah... :doh:

Men ta tracksen från Logic.

eriksoderberg
2016-09-16, 11:03
Skaffade nyligen en begagnad TT och märkte att tune potten varken når hela vägen upp eller ner, den går som max 8 halvtoner åt båda håll.
Har testat stämma om med TM2 och kan då få ner den till låga C - men då hamnar C2 (mitten) kl halv två på tune potten och högsta ton blir G2.
C3 går inte ens att få in via TM2, den når som högst B2.
Tror jag bestämt mig att tuna så att jag når C1 men får ratten off center, lyfta hatten och centrera om markören. Då ligger högsta noten på kvinten så det blir inte superfel..
Tänkte höra om era TT har liknande problem och hur ni valt att tuna?
Skulle det gå att modda genom att löda på något på tune pottens ben?

Och när vi är inne på moddning, nån som vet om det skulle vara möjligt att koppla på en liten trimpot på TM1 och montera i caset? Skulle va sweet att kunna justera vid behov utan att skruva upp.
Och till sist, vad tror ni, skulle det gå att boosta resonansen med någon simpel moddning?




Upptäckte ett litet problem i dag. En av mina TT-303 har blivit snedstämd å det grövsta. Det finns en ypperlig funktion för att hantera detta (Function+C# i MIDI-läge) så att den stämmer sig själv per automatik. Dock, detta funkar inte. Maskinen hänger sig i detta läge och bara en omstart hjälper. Å visst, jag kan stämma om alla projekt, men roligare saker finns att göra.

Har testat både med och utan batteri för att se om det var det som strulade. Nej, även med adapter finns problemet kvar.

Så, det som sker nu är följande: Tuning står på kl 12, spelar en slinga som innehåller noter i tredje oktav uppåt, skiftar till PITCH MODE och höjer hela slinga en oktav till... då uppstår ett fenomen som låter som om Decay eller Release ställs till 0, dvs ljudet (tonen/noten) försvinner. Irriterande. Så, nu får jag ställa Tuning till kl 10 och sänka allting typ 3 halvnoter.

Finns det någon som upplevt samma problem eller har en lösning på det? Behöver den på torsdag... och nästa helg, så lagom prekärt läge.

eriksoderberg
2016-09-18, 23:53
Tänkte bara följa upp mitt förra inlägg efter att ha googlat vidare och insett att tune inte ska nå ner/upp en hel oktav. 700 cent var det ju och jag tog för givet att det skulle vara en oktav.
Skönt att pitchmode finns så man kan transposa på så sätt istället.