handdator

Visa fullständig version : Minikeys



zthee
2016-01-16, 12:12
Så! En tråd att diskutera Minikeys, slimkeys, mindes-än-vanliga-jävla-tangenter-keys, osv.

Så slipper andra trådar drabbas av denna pest.

(Diskutera gärna analogt och digital också!)

Varsågoda:

sm0hm
2016-01-16, 12:14
Minikeysen på Yamahas Reface-serie är trevliga, och alla borde använda sådana om de måste ha mindre klaviatur.
Det största problemet tycker jag inte är formfaktorn, utan att anslagskänslan och responsen är fruktansvärd på de flesta miniklaviatur.

PF
2016-01-16, 12:19
OM man älskar att skapa musik så gör man det oavsett yttre & banala kriterier. Kan en simmare njuta mellan 18+ till 28+ i vattnet så kan jag njuta av tangentbredder mellan 18 och 28 mm.

kroffe
2016-01-16, 12:28
Jag tenderar kunna spela snabbare på minitangenter. Men jag är van också då min första keyboard var en Yamaha PS-200. :)
Med det sagt så gillar jag också mycket fullstora vägda klaviaturer lika mycket - får ytterligare en annan spelstil med dem.

android
2016-01-16, 12:29
Haha, du har aldrig varit elitidrottare va, PF?

Kanske ska utveckla lite... Det är knappast så att om man tränar och tävlar dag ut och dag in, i alla väder, så är det alltid njutbart...

Så även med "banala" faktorer på synthar som kan göra det lilla extra... Jag gillar min MS20 mini som tusan, det enda som stör är just tangenterna.

PF
2016-01-16, 12:31
Nepp. Elitsoldat dock. ;) Numera elittyckare. Om än ej elittryckare.

deleted user
2016-01-16, 12:39
*asg*

Ok, minikeykritik och politik förbjudet på 99.

Love it!

<3

deleted user
2016-01-16, 12:42
Bara så att jag är med på banan och hajar reglerna: Är det ok att vara positiv när syntar har... hur ska jag säga så ingen tjurar ihop... inte "normalstora", det är nog känsligt... vi kan kalla det "gubbstorlek" på tangenterna? Eller är det big no no att nämna antal oktaver och storlek överhuivudtaget? Man vill ju inte göra bort sig, menar jag.

zthee
2016-01-16, 12:44
Det är väl inte förbjudet med Minikeys? Bara det att det är enklare att samla diskussionen på ett ställe, och kanske få en mer konstruktiv debatt. Istället för att olika trådar upprepar samma sak igen och igen.

PF
2016-01-16, 12:45
Personligen tycker jag CZ-1000 är kräkhemsk. Men CZ-101 alldeles förtjusande underbar.

hasse_fx
2016-01-16, 12:51
Håller med sm0hm - Storleken spelar mindre roll men däremot har nästan alla mini (och tyvärr även en del fullstora) dålig och ojämn respons, fysiskt och anslag.

kroffe
2016-01-16, 12:52
Det dom dock borde vara strängt förbjudet är minikeys på keytarer. Yamaha SHS-10 är praktexemplet på detta. :)

deleted user
2016-01-16, 12:58
Jag kan ibland leva med minivarianter. Jag tycker alltid att det är sämre jämfört med "gubbtangenter". I bästa fall står jag ut med dem.

Jag är alltså varken arg eller sur för det. Att inte gilla smurftangenter är inte definitionen på arg eller sur. Det är emellertid, har jag fått lära mig, definitionen på gubbe.

Förstår jag det rätt är allt som är förminskat och väldigt litet ett tecken på ungdom och kreativitet. Allt man kan ha under armen när man cyklar är sånt som kidsen gillar. Allt som kostar mer än en iPhone är också gubbigt och överklass. Ett instrument måste defintivt kosta mindre än ens smartphone, annars är man gubbe.

Tror jag börjar haja vad som gäller.

PF
2016-01-16, 13:01
Egentligen är det fel för trettio-fyrtioåringar är generellt argare än gubbar (60 plus?). ;)

synthjohan
2016-01-16, 13:12
Förstår jag det rätt är allt som är förminskat och väldigt litet ett tecken på ungdom och kreativitet. Allt man kan ha under armen när man cyklar är sånt som kidsen gillar. Allt som kostar mer än en iPhone är också gubbigt och överklass. Ett instrument måste defintivt kosta mindre än ens smartphone, annars är man gubbe.

Haha, vilken gubbe jag är... :>

zthee
2016-01-16, 13:22
Gubbsnack i annan tråd tack! Fokus på vad som är bra/dåligt med Minikeys.

deleted user
2016-01-16, 13:23
Dåligt med minikeys: De är små

PF
2016-01-16, 13:25
64448

En macbook ter sig onekligen jävligt pluttig.

Tänk att sitta med den där i knät på T-banan. :D

theVOID
2016-01-16, 13:27
Personligen tycker jag CZ-1000 är kräkhemsk. Men CZ-101 alldeles förtjusande underbar.

Testat att spela CZ-101 live?
Det har jag, inte kul...
Särskilt inte när man växlar mellan vanliga tangenter och mini.
Nu är ju de nya instrumentens minitangenter mycket bättre och mer spelbara, men ändå, det är en skillnad.

Det finns en parallel i gitarrvärlden. Skillnaden mellan halsens skallängd.
En Fender med 25.5" skala och en Fender med 24" skala är väldigt olika avseende spelbarhet.
Den lägre skalan har tätare mellan banden, det gör vissa ackord enklare men andra svårare då man inte får plats med fingrarna lika lätt. Men man vänjer sig.
Problemet för mig är när man växlar imellan dem.
Samma med minitangenter vs vanliga.

KungKrille
2016-01-16, 13:29
Själv har jag jäkligt små händer så jag föredrar naturligtvis små tangenter (har både MS-20 Mini o iRig Keys). Men jag skulle aldrig välja bort någon maskin bara pga storleken på tangenterna - tittar inte ens efter. Råkar det vara fullstora tangenter men en bra synth så blir det ett köp.

En del storhänta har inga problem med smurfsynthar (http://www.youtube.com/watch?v=sJw7orGn-Ds). Bendknappar verkar dock inte vara någon höjdare.

gumse
2016-01-16, 13:29
Det kunde ju vara intressant med en kartläggning av de olika måtten på tangenter som förekommer. För alla är väl inte 86% ?

Modellear
2016-01-16, 13:31
Gubbsnack i annan tråd tack! Fokus på vad som är bra/dåligt med Minikeys.

Är väl gubbe och jag måste väl få säga något... Så ja.
Gubbsnack.

Tycker väl att det inte spelar någon roll. Man kan ju spela bredare med små tangenter. Så smått eller stort gör bara att man kan spela olika...

PF
2016-01-16, 13:32
Haha, ja, det har jag faktiskt. Inte speciellt spelbar nej. Men i hem/studiomiljö så är den visuella aspekten tungt vägande. CZ-1000 är så ful i jämförelse liksom. Hela charmen med instrumentet förlorad på många vis. När jag matar in musik i datorn så spelar inte sizen så stor roll. För ett halvår sen körde jag med 101'an. Nu kör jag med en något större Casio... PX5S ;) Blir garanterat mindre oktavbas.

theVOID
2016-01-16, 13:36
Jag får nog kalla mig CZ programmeringsexpert, och personligen tycker jag att
101:an är snyggare ja, men CZ-1000 är mer praktisk för ljudskapande och spelande, tycker jag själv iaf :)

deleted user
2016-01-16, 13:38
Kan det vara så jäkla kontroversiellt att det i mångt och mycket är personligt och en fråga om känsla för ett instrument? Bara en tanke sådär...

kanske rent av... och jag kanske är ute på djupt vatten nu... att det är ok och att olika människor får ha olika önskemål och att det till och med liksom... ja... är ok?

Wiktorion
2016-01-16, 13:39
I min bok är det bara en arbiträr bredd. Jag har har fina jams med pocket piano och tame machine, likaså med traditionellt stora tangenter. Jag är inne lite på vad PF säger, att music finds a way ;)

Samtidigt är det inte att glömma att vi har olika preferenser. Sedan varierar kvaliteten på tangenterna också. Ta Microkorg mk1 vs yamaha CS-1 liksom. Jag måste säga att Yamaha alltid haft mycket god kvalitet på sina minikeys. Det jämfört med korg och akai vars minikeys är som att spela på en blöt disksvamp. Med det sagt hittas den bästa miniklaviaturen jag använt på Korg Odyssey.

Smaken är som baken - diffus och kontroversiell! :)

Keiowas
2016-01-16, 13:52
Kände på minikeysen på ms20. Horribelt kass..

Lackan
2016-01-16, 13:56
Det största problemet tycker jag inte är formfaktorn, utan att anslagskänslan och responsen är fruktansvärd på de flesta miniklaviatur.
Ja, varför är det så?

Har ett LPK25 som jag gillar som inputkälla till daw'en, storleksmässigt är det helt perfekt. Men anslaget är ju helt värdelöst, och går inte att stänga av heller.

outshape
2016-01-16, 14:09
Nepp. Elitsoldat dock. ;) Numera elittyckare. Om än ej elittryckare.

www.elitsniglar.se

tbox
2016-01-16, 14:16
För egen del funkar både stora och små tangenter. Föredrar de stora för "pianospelande", dvs då man ska kompa folk etc. Men för monosynthlirande tar jag hellre en liten än ingen alls. Testade själv hur det skulle gå att lira på OP-1:ans minikeys som nog mer får antas vara "mini typewriter keys":

https://www.youtube.com/watch?v=bIV9DHClYLY

deleted user
2016-01-16, 14:22
Kan det vara så jäkla kontroversiellt att det i mångt och mycket är personligt och en fråga om känsla för ett instrument? Bara en tanke sådär...

kanske rent av... och jag kanske är ute på djupt vatten nu... att det är ok och att olika människor får ha olika önskemål och att det till och med liksom... ja... är ok?

Kanske i en fantasivärld där det bara finns små och medelstora tangenter (mest små).

hasse_fx
2016-01-16, 14:34
Jag har mindre problem med storleksskillnader när det gäller spelbarhet - växlar utan större problem mellan olika gitarrer och basar - motsvarande på keyboards. Deäremot hur responsen är gör skillnad. Svampigt, stelt, mjukt, segt, nervöst, liksom jämnhet på respons. Det borde vara en större fråga... ;)

machinepop
2016-01-16, 14:40
Klart musiken finner en väg, men den dag masterklaviaturer får minikeys har nog den mänskliga rasen gjort ett evolutionärt krumsprång.

För tydlighetens skull, jag spelar bl à Variophon, VL-tone, Stylophone, Clavioline och Wasp. O:-)

Daionsavage
2016-01-16, 14:53
Jag hatar att spela på minitangenter, men att grejerna tar mindre plats är ju bra.... Så egentligen skulle vi kunna byta ut alla minitangenter mot små knappar som de på moog werkstatt!

Mattis
2016-01-16, 15:10
Att gny över minikeys är 100% gubbagnäll, ingen annat. Punkt.

Har man såna här så kan man nog inte lira något sträng- eller klavinstrument
http://www.jojjen.se/wp-content/uploads/2012/01/falukorv_ny_ljus.jpg
http://www.jojjen.se/wp-content/uploads/2012/01/falukorv_ny_ljus.jpg

Kanske Jarres 1986-megaklav hade funkat med sådana här
http://thumbs.dreamstime.com/z/tjock-korv-och-en-gaffel-35976460.jpg
http://thumbs.dreamstime.com/z/tjock-korv-och-en-gaffel-35976460.jpg

Till och med dylika hade man med träning kunnat spela på en miniklav
http://cdn.mat.se/product-images/34086-280.jpg
http://cdn.mat.se/product-images/34086-280.jpg

Vanliga miniräknare, digitala armbandsur med miniräknare, tangentbord, smartphoneappar osv hade varit omöjliga för dessa personer att använda om jagharförstorafingrar-snacket hade innehållit ens minsta uns av sanning.
Gnäll inte! Träna upp skillsen istället, eller totalignorera ALLA trådar som handlar om en minikeys. Nuff said.

android
2016-01-16, 15:21
Jag har smala fina så kallade pianofingrar. Just det PIANO, som i att de är anpassade för att spela på ett PIANO, och har därmed rent genetiskt inprogrammerat att det är ett visst avstånd mellan olika intervall. Punkt slut.

android
2016-01-16, 15:22
Smajlisar är för gubbar.

gumse
2016-01-16, 15:27
Smajlisar är för gubbar.
Jag såg att du tog bort den ja.... :)

android
2016-01-16, 15:29
Haha

Daionsavage
2016-01-16, 15:30
Om någon frågar efter vad man tycker ska man väl inte ignorera den människan?

deleted user
2016-01-16, 15:32
Att gny över minikeys är 100% gubbagnäll, ingen annat. Punkt.

Vanliga miniräknare, digitala armbandsur med miniräknare, tangentbord, smartphoneappar osv hade varit omöjliga för dessa personer att använda om jagharförstorafingrar-snacket hade innehållit ens minsta uns av sanning.
Gnäll inte! Träna upp skillsen istället, eller totalignorera ALLA trådar som handlar om en minikeys. Nuff said.

Jösses, snubbe. Terapi?

gumse
2016-01-16, 15:42
Jag vill minnas att Janos Solyom i någon intervju förklarade att pianofingrar skall vara kraftiga & köttiga för att klaviaturinstrument är en typ av slagverk.

deleted user
2016-01-16, 15:46
Total rage över att alla inte vill ha minikeys är nog bland det mest wacky jag sett på internet.

O


M


G


!

PF
2016-01-16, 15:47
Lite mer seriöst så kan vi ju sluta strössla med uttrycket "minikeys" när det gäller dessa nya klaviaturer (Minilogue, KARP, Reface) som snarare är i medium-storlek i jämförelse. Just CZ-101, DX-100 och SHS-10 är verkligen mini; undrar om inte yamahas är något mindre än CZ t om?

deleted user
2016-01-16, 15:49
Lite mer seriöst så kan vi ju sluta strössla med uttrycket "minikeys" när det gäller dessa nya klaviaturer (Minilogue, KARP, Reface) som snarare är i medium-storlek i jämförelse. Just CZ-101, DX-100 och SHS-10 är verkligen mini; undrar om inte yamahas är något mindre än CZ t om?

Kallar Korg sina interiktigtminitangenter för något speciellt? Slim keys va? På ett seriöst plan är det just smalheten som inte känns 100% schysst för mig. Om man nu törs säga det utan att bli näthatad här...

(jag har för övrigt smala fina fingrar och inte alls speciellt stora händer, har till och med en på min avatar insåg jag just... ).

deleted user
2016-01-16, 15:57
...på tal om avatar är det ju skitroligt att PF har en där hans huvud kläms mellan gigantiska jättetangenter. :>

slirak
2016-01-16, 15:58
Håller med sm0hm - Storleken spelar mindre roll men däremot har nästan alla mini (och tyvärr även en del fullstora) dålig och ojämn respons, fysiskt och anslag.

Ja, så enkelt tycker jag det är, för mig personligen.

Håller också med sm0hm om att Reface-tangenterna är riktigt bra, med råge de bästa icke-fullskaliga jag testat. Hade alla Karpar och LPk:er och whatnot haft den tangentbädden, så hade nog den här debatten varit mycket mindre.

MEN. Om alla hade kört med fullskaliga klavvar - hade vi haft nån debatt alls om tangentstorlek då? Fanns det nån sorts missnöje hos musiker med originalstorleken, som fick tillverkarna att börja släppa klaviatur med mindre tangenter? Jag tvivlar...

hasse_fx
2016-01-16, 16:03
Smajlisar är för hipsters.

snarareFiXd ;) :"> :doh:

PF
2016-01-16, 16:16
...på tal om avatar är det ju skitroligt att PF har en där hans huvud kläms mellan gigantiska jättetangenter. :>

Haha, just det... och där ser mina händer ut som de hör till Teskedsgumman. ;)

Det är en 16+ och en (beemeks') 106:a tror jag bestämt.

Två all time fav's...

Amonhoteph
2016-01-16, 16:17
Jag vill bara att alla skall notera att diskussionen i Minilogue-tråden helt dog när man tog bort småtangenterna därifrån. :kaaka:

zthee
2016-01-16, 16:19
;)

RZ-1
2016-01-16, 16:24
Jag är ingen pianist och gillar att fuska på lite mindre tangenter. Tycker dock microkorg och dx100 är i minsta laget, med för grund "bana" och allmänt väldigt billig känsla i respons/fjädring. Jag har inte testat någon mellanstorlek, men hoppas på Minilogue. 49 tangenter vore dock önskvärt, med färre tangenter får åtminstone jag ett behov för flera klaviatur. Vilket jag iofs har. Men då blir storleken ändå lite av ett gissel. Otillräckligt klav för en vettig placering liksom, men kräver ändå bänkyta...

Standarden existerar ju dock av en anledning. Varför "återuppfinna hjulet" för en massa förstagångsköpare med risken att utesluta alla andra?

Desktopmoduler (med möjlighet för rackmontage) eller ett komplett instrument med ett tillräckligt spelbart klaviatur så kan alla vara med. Släpp gärna ett optional miniklaviatur med utseende som matchar modulerna också...

Jag kommer nog ändå köpa en minilogue. Den ser ut som ett komplett instrument, men jag kommer säkert svära över "bristerna" senare.

KungKrille
2016-01-16, 16:25
På ett seriöst plan är det just smalheten som inte känns 100% schysst för mig. Om man nu törs säga det utan att bli näthatad här...

Vad får dig att tro det? Alla verkar ju vara lika goda kålsupare - de som avskyr minikeys får stå ut med gubbgrejen och de som gillar får stå ut med smurf- o leksaksgrejen.

deleted user
2016-01-16, 16:30
Vad får dig att tro det? Alla verkar ju vara lika goda kålsupare - de som avskyr minikeys får stå ut med gubbgrejen och de som gillar får stå ut med smurf- o leksaksgrejen.

Ja för det är ju ingen skillnad att kalla smågrejer för smurf- och att go bananas aggro style... Jag kallade MicroBrute för SmurfBrute eller "smurfen" när jag själv hade den och det övergår mitt förstånd hur man bli provocerad av det. :>

Jag har själv aldrig attackerat någon som gillar minitangenter och jag har inte sett någon annan göra det heller.

Snälla nån.

Ƶl8R
2016-01-16, 16:38
Gubbsnack i annan tråd tack! Fokus på vad som är bra/dåligt med Minikeys.

Dåligt med minikeys är gubbsnacket.

KungKrille
2016-01-16, 16:53
Ja för det är ju ingen skillnad att kalla smågrejer för smurf- och att go bananas aggro style... Jag kallade MicroBrute för SmurfBrute eller "smurfen" när jag själv hade den och det övergår mitt förstånd hur man bli provocerad av det. :>


Då är vi överens för jag ser ingen skillnad heller:) Att få ett utbrott som några poster ovan eller att mera slugt köra smurf style (eller gubb style) för att förlöjliga meningsmotståndare verkar provocera folk lika mycket.

deleted user
2016-01-16, 17:03
Då är vi överens för jag ser ingen skillnad heller:) Att få ett utbrott som några poster ovan eller att mera slugt köra smurf style (eller gubb style) för att förlöjliga meningsmotståndare verkar provocera folk lika mycket.

Ok.

Jag ber om ursäkt till alla för att jag kallat tangenter och synt för smurf.

MVH: Dumsmurfen

Ƶl8R
2016-01-16, 17:16
Allt beror väl på hur jävla små dom gör dom.. som MC-202 eller 303….dom på mc-303 är ju rätt ok… men Karpen funkar bra för mig Reface DX är riktigt trevliga… men jag är ingen pianoplinkare så vem bryr sig egentligen :D

android
2016-01-16, 17:19
https://youtu.be/zmjRoVi8LUw

tbox
2016-01-16, 17:29
Insåg just att mitt OP-1-spelande gynnats mycket av alla de år man spelade Protracker på Amigans tangentbord :) Borde vara några här som känner igen sig?

zthee
2016-01-16, 18:29
Jag gillar kapacitanskeyboards. Det är som att försöka skruva med en hammare!

Fint och snabbt alltså.

Framerate
2016-01-16, 18:30
Karpen vs fullstort enligt Fuller eller vad han nu heter han som öppnar synthar på tuben.

64473

PF
2016-01-16, 18:32
Åfan. Är de som på CZ101 etc men bara längre tros?

kroffe
2016-01-16, 19:12
Karpen vs fullstort enligt Fuller eller vad han nu heter han som öppnar synthar på tuben.
64473

Det stora är inte ett klav från en Oddysey, snarare från nån modernare klav med fatar-bädd. Fuller kliver i klaveret igen!
Klåpare (kolla in hans "lagnings-video" på SR-88).

android
2016-01-16, 19:21
Fast det är väl iofs en relevant jämförelse om man är intresserad av skillnaden mot hur det skulle ha blivit om Korg gjort Oddysseyn med fullstort klav istället.
De skulle väl knappast ha gjort nån nyfabricering av överbettet ändå?

Framerate
2016-01-16, 19:44
Det stora är inte ett klav från en Oddysey, snarare från nån modernare klav med fatar-bädd. Fuller kliver i klaveret igen!
Klåpare (kolla in hans "lagnings-video" på SR-88).

Självklart är det inte en klav från en gammal sunkig Oddy, varför skulle det vara det?

mgronroos
2016-01-16, 20:38
Jag är helt inne på Rotwangs linje.

Om vi börjar med varför "icke fullstora" tangenter är sämre:

Helt enkelt därför att om du använder din klaviatur till att spela på i klassisk bemärkelse, med känsla och inlevelse, så kan inte en on-off brytare leverera den dynamiken som en riktig klaviatur gör. Det krävs en viss massa och upplösning i anslaget för att åstadkomma det. Den dimensionen uteblir helt, och det GÅR helt enkelt inte att uppnå samma sak med små tangenter.

Det ljud du får ut av ditt instrument är helt enkelt otroligt handikappat relativt det du får ut med en mer dynamisk klaviatur. Jag har A/B-testat samma synth med olika klaviaturer och skillnaden hur levande den låter är häpnadsväckande. Notera att jag nu inkluderar "vanliga" normalgoda fullstora tangenter, som även de degraderar ditt instruments prestanda. Så hur väl balanserad anslagsdynamik du har på din klaviatur påverkar i stor utsträckning hur väl ditt instrument presterar.

Sedan har vi det där med tillverkning. Om vi vänder på resonemanget:
VARFÖR skulle vi ens ha minikeys? Finns det ens en vettig anledning?
Svaret är billig tillverkning. Den som kan något om material, hållfasthetsberäkningar och tillverkning, och som har skruvat isär många olika klaviaturer behöver inte tänka särskilt länge. Om NÅGON som förordar minikeys förträfflighet innan, tittar under skalet, så slutar all diskussion där. Fanns det något bra skulle det synas här. Någon tillverkare skulle ha gjort en ansats. Men ingen har försökt göra något bra, man har fösökt göra något billigt. Det är nästan ett hån jämfört med vad vissa klaviaturtillverkare lägger ned i tankeverksamhet och produktion. En klaviatur är helt enkelt ganska detaljerad och därmed byggd med många delar vilket gör den till en av de dyraste bitarna på en synth. Minikeys görs med ytterst få delar, enbart för att få en låg tillverkningskostnad. Det SYNS på hur de är konstruerade.

Så varför gör man dem inte bara billigt men fullstora?
Svaret är att då skulle de jämföras med vanliga och bättre klaviaturer, och det skulle bli mycket uppenbart att de är väldigt mycket sämre och därigenom få dålig kritik. Så i stället gör man dem i leksaksstorlek, så förväntningarna sänks ich ingen kan säga "men de där är ju mycket bättre!". Den som tror att det här är i konsumentens intresse misstar sig grovt.

Så vad duger då minikeys till?

Jo, de duger fint, som på KARPen exempelvis, till att sitta och trigga med när man rattar ljud. Testar en basslinga. Men tyvärr inte till mer.
Som ni är inne på; i en livesituation är det riskabelt. Till kvalitativt dynamiskt spelande GÅR det inte att använda eftersom den upplösningen inte finns.

De som inte kan spela, eller som inte har behovet att spela korrekt (live), eftersom de bara jammar, lattjar, skruvar ljud eller spelar in lite rough i sequencern och editerar sedan förstår inte problematiken här alls. De som är vana med on/off programmering ser inte dynamiken som problematisk alls.
För dem är ett midikeyboard en fullgod inmatningsenhet.

Problemen infinner sig först om du faktiskt är van med att något låter levande, och så helt plötsligt låter det som du stelopererat samtliga leder och går på styltor. Grovt tillyxat utan någon som helst finess eller nyans. Eller som du står på Pasadena Rosebowl med 70.000 i publiken och har tre minisynthar framför dig och skall försöka återskapa ditt årslånga studioarbete live. DÅ blir man lätt irriterad på tillverkare som sätter låg produktionskostnad före expressivitet i instrumentet eller användbarheten i en situation som hänger på att det måste bli rätt, första gången, enda gången och varje gång.

Det finns inget bra med minikeys alls förutom att det är billigt att tillverka.
Gör hellre bara moduler och låt folk använda sitt eget favvokeyboard; mini, 25, 61 synth action eller 88 vägt vad man nu önskar.
Till och med Rolands snabbköpsserie där man kan haka på ett minikeyboard om man vill tycker jag är en alldeles strålande lösning i jämförelse! De som vill ha något litet med sig att jamma med eller koppla till datorn kan göra det, medan andra kan lägga den på sin digitalflygel. Kanon!

Nu blir det i stället så att de som faktiskt inte har erfarenhet eller kunskap, och därigenom heller inte behov, blir väldigt högljudda och ifrågasätter (och gubbförklarar) dem som faktiskt vet vad de talar om. Det är synd, kontraproduktivt och bidrar endast till att vi får sämre produkter. Tråkigt.

Jag utmanar vem som helst att försöka spela samma sak på en kARP-klaviatur som på en Fatar TP/8S. Det går inte. Jag har dem sida vid sida.

jämförelsen med miniräknare är ju bara löjlig och helt irrelevant.
Hur många konserträknare har du sett? Du kan knappast räkna dynamiskt, eller hur? Hur många miniräknare med anslagskänslighet känner du till? Blir det mellan 1 och 127 beroende på hur hårt du trycker? Brukar du skapa mycket musik med miniräknaren? Snacka om att helt missa poängen..

Så jag håller med om att minikeys borde tas bort helt.
Ni som inte håller med om det har helt enkelt inte förstått varför.
Det är absolut inget fel eller konstigt med det, bara väldigt tydligt.
Det märks på argumenten, samt avsaknaden härav..

Jag saknar totalt kunskapen om hur en gitarr eller violin spelas, men känner inte att jag är en sämre människa för det. Däremot förstår jag en gitarrists argument när han talar om instrumentets hals. Jag skulle aldrig drömma om att ställa mig och argumentera emot honom, än mindre håna honom med typ "en bra golfspelare är bra även med dåliga klubbor"-argument. Det vore ganska arrogant, och jag skulle knappast framstå som kunnig.

Så jag konkluderar med att säga att hela den här diskussionen är ganska tragisk. Tillverkarna lyssnar på fel användare och gör dessutom sämre produkter eftersom de vill spara pengar, ivrgt påhejade av människor som inte förstår skillnaden, samtidigt som de som verkligen vill använda instrumenten till dess fulla potential aldrig får möjligheten. Synd.

Me likes them minikeys not.

android
2016-01-16, 20:49
*applåder*

beem
2016-01-16, 20:51
..Pasadena Rosebowl med 70.000 i publiken och har tre minisynthar framför dig..

Hahaha..

Jag spelade i nyc i våras och packade minitangenter pga bekvämlighet. Slant och spelade yxigt. Skämdes efteråt.

Real Parakeet
2016-01-16, 22:50
Jag vill börja med att säga att jag inte ägt ett instrument med minitangenter sedan mitt första keybaord - ett Yamaha PSS-560. Herr mgronroos skrev ett bra och tydligt inlägg. Jag tycker dock att han missade en grej och det är att minitangenter har ett existensberättigande för de musiker som inte spelar som han. Alltså musiker som inte är intresserade av att lägga extra pengar på ett finfint klaviatur eftersom de ändå inte har nytta av det och som bara behöver klavet för att lajja lite. Alla andra kan ju koppla in valfritt MIDI-klaviatur till synten med minitangenter. Sedan är det synd och skam att finfina instrument kanske ratas på grund av sina minitangenter eftersom kunden inte vill krångla med masterklaviaturer hit och dit. Det blir lite som att ha ett par obekväma pinnstolar att sitta på framför den påkostade hemmabion och lösa det genom att lägga en schyst soffa över dem.

deleted user
2016-01-17, 10:35
Ett exempel på hur dumt det är med minikeys och slimkeys är att det inte går att spela på de vita tangenterna mellan de svarta, vilket t ex jag gör hela tiden. Gör man inte det är det inget problem. Gör man det är man förvisso självklart en jävla gubbjävel som borde dö, men likväl blir smurfandet en mycket påtaglig försämring bara av den anledningen.

hasse_fx
2016-01-17, 11:59
Ett exempel på hur dumt det är med minikeys och slimkeys är att det inte går att spela på de vita tangenterna mellan de svarta, vilket t ex jag gör hela tiden. Gör man inte det är det inget problem. Gör man det är man förvisso självklart en jävla gubbjävel som borde dö, men likväl blir smurfandet en mycket påtaglig försämring bara av den anledningen.

...gubbe...nja... Snarare musikerjävel ;)

nVUs5IU_mV4

android
2016-01-17, 12:44
Ja, det skulle ju vara helt stört jobbigt. Nu har jag tack och lov så smala fingrar att det funkar på MS20 mini för mig.

PF
2016-01-17, 12:46
Äh, bludder. Har man minst en grej med stora keys så är det inte något problem alls. Ej heller om man inte betraktar sig som någon större klaviaturspelare. Addera hundra procent eget tycke och smak. Move on. :)

Ƶl8R
2016-01-17, 14:06
Ett exempel på hur dumt det är med minikeys och slimkeys är att det inte går att spela på de vita tangenterna mellan de svarta, vilket t ex jag gör hela tiden. Gör man inte det är det inget problem. Gör man det är man förvisso självklart en jävla gubbjävel som borde dö, men likväl blir smurfandet en mycket påtaglig försämring bara av den anledningen.

Fast blir inte det mer ett problem om man ska spela ackord …men på en monosynth spelar det ju mindre roll…. eller?

gumse
2016-01-17, 14:12
Jag kan inte låta bli att tänka på när jag för många år sedan var ihop med en tjej som var kundservicechef på ett stort kosmetikaföretag. Jag var där & skulle hämta/lämna något. När jag kom in i rummet där tjejerna satt & svarade i telefon så satt majoriteten & skrev på sina datortangentbord med bakvända blyertspennor med suddgummit nedåt. För att alla hade så långa & konstfärdigt målade naglar att det inte gick att skriva på vanligt vis.

Men till syntvärlden går detta ju bara att överföra till max duofoniska syntar med minitankenger, sen blir det för komplicerat.

RZ-1
2016-01-17, 15:27
Jag kan inte låta bli att tänka på när jag för många år sedan var ihop med en tjej som var kundservicechef på ett stort kosmetikaföretag. Jag var där & skulle hämta/lämna något. När jag kom in i rummet där tjejerna satt & svarade i telefon så satt majoriteten & skrev på sina datortangentbord med bakvända blyertspennor med suddgummit nedåt. För att alla hade så långa & konstfärdigt målade naglar att det inte gick att skriva på vanligt vis.

Men till syntvärlden går detta ju bara att överföra till max duofoniska syntar med minitankenger, sen blir det för komplicerat.

Angående Minilogue så verkar detta vara löst iom chordmemory-läge.

deleted user
2016-01-17, 15:31
Fast blir inte det mer ett problem om man ska spela ackord …men på en monosynth spelar det ju mindre roll…. eller?

Det är rätt att det är ett större problem på en poly än på en mono, men jag tycker det är ett problem på en mono också. Det känns direkt onaturligt.

Jag är långt från någon duktig klaviaturspelare, men det hör liksom inte hit. Här blir det lite som att man ska försvara att man inte vill ha mini/slim och jag vet inte varför nån inbillar sig att man behöver försvara det? Det handlar inte om ifall jag kan spela på ett mini-/slim-keyboard eller ej, det handlar om känsla och hur instrumentet är. Masterkeyboard är ingen lösning, det finns en anledning till att jag föredrar instrument med eget keyboard. Nämligen att jag tycker mycket mer om att använda sådana. Instrument med en helhetskänsla. Att hålla på med externa keyboards trashar den känslan totalt. Bökigt, osmidigt och tråkigt.

Jag lever med musiken och spelar något varje dag i stort sett. Varje vecka innehåller någon dag där jag minst lägger fyra timmar. De flesta veckor gör jag det säkert tre dagar. Jag vill trivas med mina instrument.

När jag spelar live vill jag kunna göra det och njuta av det. Inte behöva precisionssikta på ett keyboard gjort för pluttar som är tre äpplen höga. :) Jag har haft minikeyboard på scen för det finns instrument med det som jag gillar och har använt mycket. Det är för jävla kasst rent ut sagt. Det är inte kul. Ungefär på samma sätt som det är tråkigt att åka skridskor med slöa skenor, även om det funkar med lite ansträngning. Man åker sämre, men det funkar.

hairofthedog
2016-01-17, 15:36
Jag tenderar kunna spela snabbare på minitangenter. Men jag är van också då min första keyboard var en Yamaha PS-200. :)
Med det sagt så gillar jag också mycket fullstora vägda klaviaturer lika mycket - får ytterligare en annan spelstil med dem.

Samma här, jag hör till dem som är van vid minitangenter och är lika otajt oavsett.

android
2016-01-17, 15:56
Fast blir inte det mer ett problem om man ska spela ackord …men på en monosynth spelar det ju mindre roll…. eller?

Njae, jag kan spela längre in på de vita ibland om det är mycket svarta som ska knappas på. Blir liksom enklare då.

Marlowes
2016-01-17, 16:29
Eh ... de svarta är bara jobbiga ... vill ha det så här:

64492

/Mikke på Österlen

Real Parakeet
2016-01-17, 20:43
Jag spelar nästan bara på de svarta. Jag gillar att trycka ned de svarta eftersom jag är superrasist. :>

Mein
2016-01-17, 21:24
v_PkJpKGEKk

It's all in the wrist!

/Mein

Ƶl8R
2016-01-17, 22:38
Det är rätt att det är ett större problem på en poly än på en mono, men jag tycker det är ett problem på en mono också. Det känns direkt onaturligt.

Jag är långt från någon duktig klaviaturspelare, men det hör liksom inte hit. Här blir det lite som att man ska försvara att man inte vill ha mini/slim och jag vet inte varför nån inbillar sig att man behöver försvara det? Det handlar inte om ifall jag kan spela på ett mini-/slim-keyboard eller ej, det handlar om känsla och hur instrumentet är. Masterkeyboard är ingen lösning, det finns en anledning till att jag föredrar instrument med eget keyboard. Nämligen att jag tycker mycket mer om att använda sådana. Instrument med en helhetskänsla. Att hålla på med externa keyboards trashar den känslan totalt. Bökigt, osmidigt och tråkigt.

Jag lever med musiken och spelar något varje dag i stort sett. Varje vecka innehåller någon dag där jag minst lägger fyra timmar. De flesta veckor gör jag det säkert tre dagar. Jag vill trivas med mina instrument.

När jag spelar live vill jag kunna göra det och njuta av det. Inte behöva precisionssikta på ett keyboard gjort för pluttar som är tre äpplen höga. :) Jag har haft minikeyboard på scen för det finns instrument med det som jag gillar och har använt mycket. Det är för jävla kasst rent ut sagt. Det är inte kul. Ungefär på samma sätt som det är tråkigt att åka skridskor med slöa skenor, även om det funkar med lite ansträngning. Man åker sämre, men det funkar.

Jag håller med dig om att ett instrument måste kännas bra och passa… men för egen del så tycker jag både Odyssey och reface DX känns bättre än originalet och storleken inbjuder till ett bättre användande.. min åsikt så klart :)

Men sen tycker jag du raljerar i många trådar om hur jävligt det är med minikeys 86% osv.... om det skapas keyboards som t.ex. passar småväxta, barn eller kvinnor (pluttar som är tre äpplen höga) bättre så är väl det utmärkt på en annars normerad marknad där klaviaturer är avpassade för medelålders vita män. Annorlunda är ju bättre och bidrar till större mångfald. Speciellt med Odysseyn som faktiskt redan finns med "normerade" keys.

deleted user
2016-01-17, 23:04
Jag håller med dig om att ett instrument måste kännas bra och passa… men för egen del så tycker jag både Odyssey och reface DX känns bättre än originalet och storleken inbjuder till ett bättre användande.. min åsikt så klart :)
Ja, fast jag har absolut inga problem med att du har andra behov och jag skulle aldrig komma på tanken att tycka att du inte skulle få föredra mindre keyboards. Vad jag tycker är högst märkligt, och väldigt tröttsamt, är att det ska vara så kontroversiellt att vilja ha fullstora tangenter. Eller jag vet inte om det är tröttsamt egentligen, mer komiskt. Vad är grejen? Ingen ylar och går bananas om någon vill ha sequencer på en synt, t ex. Tangenter däremot, jävlar om någon önskar sig bra sådana och fan ta dem om de tycker att det är viktigt! :> Skogstokigt.


Men sen tycker jag du raljerar i många trådar om hur jävligt det är med minikeys 86% osv.... om det skapas keyboards som t.ex. passar småväxta, barn eller kvinnor (pluttar som är tre äpplen höga) bättre så är väl det utmärkt på en annars normerad marknad där klaviaturer är avpassade för medelålders vita män. Annorlunda är ju bättre och bidrar till större mångfald. Speciellt med Odysseyn som faktiskt redan finns med "normerade" keys.

Haha vafan? :> Det här är det roligaste jag har läst. Du tar alltså striden för smurfars rätt mot medelålders vita män? Att tangentbord anpassade för smurfar är ett steg mot ett mer jämlikt samhälle? Hahaha! Emu, för fan, nu får du dämpa diskussionlustan lite. Bra att du problematiserar, men...

Smurfarna handlar om ett hundratal små blå tomteliknande varelser, de flesta identiskt lika och endast "tre äpplen höga".[1] De lever i en by i det fjärran Glömda landet och har ett säreget språk som påminner om vårt eget, men där substantiv, verb och adjektiv ersätts med ord som "smurf", "smurfa" och "smurfig" enligt en avancerad grammatik som endast smurfarna själva förstår.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Smurfarna

Jag älskar att du vänder det till att jag raljerar över "småväxta, barn och kvinnor" och tror att det kanske är det mest komiska jag vart med om sedan internets begynnelse. :>

Tack för skrattet, Emu! I love you! <3

Sov gott, nu är det läggdags!

hairofthedog
2016-01-17, 23:18
Om det handlade om jämställdhet borde det väl komma syntar med extra stora tangenter också. 186 procent.

KungKrille
2016-01-17, 23:19
Om inte den posten kallas "go bananas" så vet jag inte vad som krävs:>

android
2016-01-17, 23:20
https://youtu.be/7vlmF1v-bAE

deleted user
2016-01-17, 23:21
Det är ett tecken på ett bedårande välvilligt sätt att se på saken om man tror att tillverkarna gör smurftangenterna med avsikt att verka för mänskliga rättigheter.

PF
2016-01-17, 23:24
Det är ett tecken på ett bedårande smurfigt sätt att se på saken om man tror att tillverkarna smurfar smurftangenterna med avsikt att verka för smurfens rättigheter.

fIxD

Ƶl8R
2016-01-18, 00:23
Det är ett tecken på ett bedårande välvilligt sätt att se på saken om man tror att tillverkarna gör smurftangenterna med avsikt att verka för mänskliga rättigheter.

Nej det tror jag absolut inte men det kan vara en god effekt av att tillverkarna riktar in sig mer på barn och ungdomar. Men att tycka att det är lustigt tycker jag är lite konstigt.. att en 4:de del av befolkningen faktiskt är diskriminerade när det gäller storleksanpassning är ju en sanning och något som man lätt avfärdar och fnyser åt. Sen tillkommer småväxta eller varför inte en större mängd invandrade asiater som generellt sett har mindre händer och 86% kanske är ypperligt.

Att storleken på tangenter är ju utformad efter just vuxna och främst vita män är väl liksom ingen som kan säga nåt emot. Det bästa hade ju egentligen bara varit en linje med raka tangenter som man kan stämma i vilken skala som helst kanske med olika grundbelysning eller nåt…. Jag tycker olika format, storlekar och former är bra.. det ger större mångfald och större tillgänglighet…

Det kanske passar någon som inte passar normen och vi får anpassa oss efter det….det är väl fint :)

Jag är synnerligen allvarlig … tycker det är lite konstigt att du inte ser det på det sättet…?

Ƶl8R
2016-01-18, 00:25
Om det handlade om jämställdhet borde det väl komma syntar med extra stora tangenter också. 186 procent.


Ja varför inte…. större variation och mindre svartvitt… lite annorlunda skalat…osv…. varför inte… är musiker så grymt förstenade under kepsen?

Keiowas
2016-01-18, 06:44
64510
Ja varför inte…. större variation och mindre svartvitt… lite annorlunda skalat…osv…. varför inte… är musiker så grymt förstenade under kepsen?

Det är inte så dumt tänkt alls faktiskt. Skulle vara kul om det kom andra former av styrmedel.. Asså dom inte kostar multum. Gärna både stora och små.

deleted user
2016-01-18, 06:49
Den dagen en tillverkare marknadsför keyboards i olika storlekar för att möta olika behov kommer jag att tycka det är intressant. Det här handlar inte 1% om det.

Dessutom är de enda som går bananer över önskemål om seriösa och spelbara keyboards just medelålders vita män. Det handlar om helt andra saker.

Och igen, jag har inte på något vis stora händer.

Det här blir bara löjligare och löjligare faktiskt. Herregud.

deleted user
2016-01-18, 06:53
64510

Det är inte så dumt tänkt alls faktiskt. Skulle vara kul om det kom andra former av styrmedel.. Asså dom inte kostar multum. Gärna både stora och små.

Och det här är också totalt off topic i sammanhanget. Vi pratar inte om instrument med innovativa nya styrdon. Vi pratar om instrument med undermåliga keyboards för att spara in tillverkningskostnader. Själva motsatsen till utveckling. En ren försämring och inget annat.

nyd
2016-01-18, 06:57
Det är inte alltid skruvens fel om muttern är för stor.
Minikeys funkar till vissa applikationer, inte att spela klassisk pianomusik på dock.

deleted user
2016-01-18, 06:57
Det är också intressant att medelålders vita män som inte tycker om keyboards är de som är mest högljudda i att argumentera mot riktiga keyboards. Det säger väl allt egentligen.

Och så hatar jag mig själv lite för att jag engagerar mig i en sådan här meningslös diskussion. Slå mig.

Keiowas
2016-01-18, 07:12
Och det här är också totalt off topic i sammanhanget. Vi pratar inte om instrument med innovativa nya styrdon. Vi pratar om instrument med undermåliga keyboards för att spara in tillverkningskostnader. Själva motsatsen till utveckling. En ren försämring och inget annat.

Allt är relativt broder. En försämring för dig. En förbättring för mig. För som jag sagt tidigare. Platsbrist gör att det här är mitt alternativ. Nej. Det är absolut inte det bästa alternativet men det är något i alla fall. Tycker inte heller att det är att argumentera mot fullstor klav. Klart att det är bättre när det kommer till själva liret, det är väl ingen tvekan om det.
Sen tar du så kraftig ställning på ena sidan (vilket absolut är ok om en vill det) av myntet att det blir svårt att inte reagera tillbaka iom att jag tycker att det funkar fint för mig med minikeys.

Edit: och ja. Det var kanske offtopic men inte heller tanke qtt jämföra nya styrdon med minikeys utan bara en flik in på det som emu touchade lite grann.

Mein
2016-01-18, 07:15
Underhållning! Funderar på en tråd om kokta vs. stekta ägg. :)

/Mein

Keiowas
2016-01-18, 07:17
Underhållning! Funderar på en tråd om kokta vs. stekta ägg. :)

/Mein

Jaaa! Låter som en härlig beef! Jag gillar båda dock.. :)

hasparigus pink
2016-01-18, 08:47
olika keys blir olika musik.

dx7 -> the greatest love of all
dx100 -> nude photo

deleted user
2016-01-18, 09:05
Stekta! Kokta är för gubbar.

deleted user
2016-01-18, 09:12
Allt är relativt broder. En försämring för dig. En förbättring för mig. För som jag sagt tidigare. Platsbrist gör att det här är mitt alternativ. Nej. Det är absolut inte det bästa alternativet men det är något i alla fall. Tycker inte heller att det är att argumentera mot fullstor klav. Klart att det är bättre när det kommer till själva liret, det är väl ingen tvekan om det.
Sen tar du så kraftig ställning på ena sidan (vilket absolut är ok om en vill det) av myntet att det blir svårt att inte reagera tillbaka iom att jag tycker att det funkar fint för mig med minikeys.

Fast skillnaden är att jag aldrig har påstått att du ska föredra fullstort. Ingen kallar dig gubbe eller antyder att du gör tråkig musik för att du inte använder keys eller möjligtvis mini. Ingen talar om för dig att du inte ska framföra din åsikt.

Vi kan sitta och älta filtermodeller och VCO vs DCO, men jävlar i min låda om någon tycker till om själva interaktionen mellan människa och instrument. Det är ju smått deprimerande när man tänker på det.


Edit: och ja. Det var kanske offtopic men inte heller tanke qtt jämföra nya styrdon med minikeys utan bara en flik in på det som emu touchade lite grann.

Jätteintressant diskussion i sig, men här använder Emu det bara som en billig poäng som inte har med saken att göra egentligen.

Jag äter inte ägg.

zthee
2016-01-18, 09:13
olika keys blir olika musik.

dx7 -> the greatest love of all
dx100 -> nude photo

Det argumentet räckte för mig!

deleted user
2016-01-18, 09:18
Jaja, alla som inte diggar minitangenter är töntar, vi stannar där.

Det här är ett sjukt oinspirerande forum emellanåt.

/Alien

my03
2016-01-18, 09:22
Att storleken på tangenter är ju utformad efter just vuxna och främst vita män är väl liksom ingen som kan säga nåt emot.

Du skojar emu?

Framerate
2016-01-18, 09:27
Det är inte så konstigt att vi gillar olika. Kollar man i bilderna på våra olika hemmastudios så finns det...

De som har tangenter placerade runt om sig och använder varje produkt som den är.

De som har tangenter staplade ovanpå varandra och kör från ett masterkeyboard.

De som har desktopmoduler placerade runt sig och inte har många, knappt några, tangenter alls.

(Ja, sen finns det ju fler alternativ än så och intrasslade kablar i modularer och allt möjligt och vissa har ingen känsla för ergonomi alls medans vissa är pedanter. Osv...)

Det är ju kanske inte så konstigt om vi gillar tangenter olika?

Jag hittade en internetsida som fick mig att tänka till lite, här står bland annat om "skolade pianisters" syn på att spela på mindre tangenter, hur snabbt man anpassar sig med mera. Ganska intressant faktiskt. Vi hade kanske alla egentligen vunnit på "slim keys"?

http://www.smallpianokeyboards.org/what-pianists-say.html#adjust

‘Those who regularly play both keyboard sizes, as I do, are familiar with both, much as one might be if driving two family cars. Organists and harpsichordists regularly deal with this phenomenon without problems, Violinists who also play the viola experience the same type of dual ability.’
Dr. Carol Leone, Chair of Keyboard Studies, Meadows School of the Arts, Southern Methodist University, Dallas, Texas, USA, 2003.

Steelberry
2016-01-18, 09:35
Man kan istället för att dela in världen i fullstora och inte fullstora keyboards göra uppdelning usel spelkänsla, bättre spelkänsla och superb spelkänsla. Tex MicroKorg har usel spelkänsla, Korg Microkey 37 har bättre spelkänsla, Moog Sub 37 har om inte superb så nästa. Finns det inte-fullstora-tangenter med superb spelkänsla? Kanske inte men Yamaha Reface är väl ett försök i den riktningen.

Jag är rätt nöjd med min Microkey 37, den är tom bättre än andra billiga fullstora midiklavvar som tex CME vad gäller spelkänsla. Och så tar den mindre plats - 4 oktaver är inte alltid nödvändigt och 2 oktaver fullstor är bara en dålig kompromiss.

Problemet är väl inte för midi controllers utan när en synth som är rätt på alla sätt och vis förutom keyboardet. Korg får väl släppa en Biglogue med 4 oktavers fullstort keyboard...

deleted user
2016-01-18, 09:48
Jag hittade en internetsida som fick mig att tänka till lite, här står bland annat om "skolade pianisters" syn på att spela på mindre tangenter, hur snabbt man anpassar sig med mera. Ganska intressant faktiskt. Vi hade kanske alla egentligen vunnit på "slim keys"?

http://www.smallpianokeyboards.org/what-pianists-say.html#adjust

‘Those who regularly play both keyboard sizes, as I do, are familiar with both, much as one might be if driving two family cars. Organists and harpsichordists regularly deal with this phenomenon without problems, Violinists who also play the viola experience the same type of dual ability.’
Dr. Carol Leone, Chair of Keyboard Studies, Meadows School of the Arts, Southern Methodist University, Dallas, Texas, USA, 2003.


Det är ju ett inlägg med lite substans ändå och underlag för en diskussion som vi inte är i närheten av här. För mig personligen missar det dock målet en del eftersom jag inte är pianist. Det är liksom stor skillnad på det jag håller på med och en klassisk pianist.

Vad som vore spännande på riktigt vore om en tillverkare gjorde en keyboardsynt i ett par olika versioner. En med fullstort klav och en med ett seriöst framtaget keyboard i en storlek som passar mindre händer eller kanske framför allt en annan typ av spelande (notera att artikeln menar att storlek på händer spelar mindre roll). Det mindre keyboardet skulle naturligtvis ha exakt samma prestanda i övrigt. Inget billigt sätt att minimera kostnad på alltså.

Detta har vi ju inte sett än dock.

Keiowas
2016-01-18, 09:56
Jaja, alla som inte diggar minitangenter är töntar, vi stannar där.

Det här är ett sjukt oinspirerande forum emellanåt.

/Alien

Nej nu har du fel. Gubbar var det väl? :)

Daionsavage
2016-01-18, 10:00
http://www.smallpianokeyboards.org/what-pianists-say.html#adjust

‘Those who regularly play both keyboard sizes, as I do, are familiar with both, much as one might be if driving two family cars. Organists and harpsichordists regularly deal with this phenomenon without problems, Violinists who also play the viola experience the same type of dual ability.’
Dr. Carol Leone, Chair of Keyboard Studies, Meadows School of the Arts, Southern Methodist University, Dallas, Texas, USA, 2003.


Hmmmm.... Du skriver mycket kloka saker som jag bara kan hålla med om, men jämförelsen du länkar till haltar en smula IMO. Skalskillnaden mellan en fiol och en altfiol, eller mellan ett piano, en orgel och en harpsichord är inte riktigt lika stor som den mellan fullstora tangenter och minsta tangentstorleken. Det är lite mer som mellan fiol och kontrabas... Och då pratar vi om två rätt olika instrument. :)

deleted user
2016-01-18, 10:13
Du skojar emu?

Nej, där har Emu rätt. Gamla pianostandarden är framtagen med vuxna män som ideal.

RZ-1
2016-01-18, 10:20
Med ribbon-klaviatur går jag med på jämförelsen med bandlösa stränginstrument. I övrigt tycker jag att cembalo och orgel också är en parentes eftersom anslagskänslighet ställer andra krav på själva klaviaturet.

Real Parakeet
2016-01-18, 10:24
Om det handlade om jämställdhet borde det väl komma syntar med extra stora tangenter också. 186 procent.

Ja, och tangenter i olika färger och för olika religioner. Alla vill ju inte trycka ned svarta. Vad sägs om HBTQ (jag ber om ursäkt ifall jag missade någon bokstav), och halal-tangentbord? Ingen skall behöva känna sig kränkt. Och tänk på alla som lirar dragspel! De vill förmodligen att varenda Moog, varenda Oberheim och varenda synt i världen skall ha dragspelspluttar att spela på. Och stackars alla triangelspelare då! Hur tusan skall de spela på sina syntar?

Amonhoteph
2016-01-18, 10:26
Ja, och tangenter i olika färger och för olika religioner. Alla vill ju inte trycka ned svarta. Vad sägs om HBTQ (jag ber om ursäkt ifall jag missade någon bokstav), och halal-tangentbord? Ingen skall behöva känna sig kränkt. Och tänk på alla som lirar dragspel! De vill förmodligen att varenda Moog, varenda Oberheim och varenda synt i världen skall ha dragspelspluttar att spela på. Och stackars alla triangelspelare då! Hur tusan skall de spela på sina syntar?

För att inte snacka om trumpinnar. En bra synt måste klara ett ordentligt anslag med trumpinne.

android
2016-01-18, 10:39
Nej, där har Emu rätt. Gamla pianostandarden är framtagen med vuxna män som ideal.

Fast jag kan aldrig minnas från pianolektionerna när jag var liten att jag var less över att jag inte nådde. Det jag var less på var att jag behövde öva och att det skulle spelas fortare eller långsammare eller svagare eller starkare... :p

Amonhoteph
2016-01-18, 10:46
Fast jag kan aldrig minnas från pianolektionerna när jag var liten att jag var less över att jag inte nådde. Det jag var less på var att jag behövde öva och att det skulle spelas fortare eller långsammare eller svagare eller starkare... :p

Jag är fortfarande sur över att jag inte når vissa ackord. Men jag skyller på mina små händer, inte på klaviaturen. När jag försöker spela på småklavarna får fingrarna inte plats och muskelminnet ser till att jag missar nedslagen.

Ƶl8R
2016-01-18, 10:51
Det är ju ett inlägg med lite substans ändå och underlag för en diskussion som vi inte är i närheten av här. För mig personligen missar det dock målet en del eftersom jag inte är pianist. Det är liksom stor skillnad på det jag håller på med och en klassisk pianist.

Vad som vore spännande på riktigt vore om en tillverkare gjorde en keyboardsynt i ett par olika versioner. En med fullstort klav och en med ett seriöst framtaget keyboard i en storlek som passar mindre händer eller kanske framför allt en annan typ av spelande (notera att artikeln menar att storlek på händer spelar mindre roll). Det mindre keyboardet skulle naturligtvis ha exakt samma prestanda i övrigt. Inget billigt sätt att minimera kostnad på alltså.

Detta har vi ju inte sett än dock.

Nej artikeln säger att det spelar mindre roll för dom med stora händer men ger dom med mindre händer större fördelar.. dvs det borde genrellt sett vara till fördel med 86% snarare än "fullstora".

Daionsavage
2016-01-18, 10:55
Fast jag kan aldrig minnas från pianolektionerna när jag var liten att jag var less över att jag inte nådde.

"Sträcket" i händerna kom rätt fort, notläsningen däremot.... Jag lärde mig aldrig att spela "a vista" (hur det nu stavas).

deleted user
2016-01-18, 11:08
Ja men nej jag slår mig lite i ansiktet. Hårt. Dags för en kort 99paus här, kan inte hålla på att slösa bort min tid på sånt här. Livet är för kort för det.

Ƶl8R
2016-01-18, 11:24
Eh ... de svarta är bara jobbiga ... vill ha det så här:

64492

/Mikke på Österlen

Jag tycker egentligen det vore det bästa, och dom kan ju vara underbelysta så de ändrar färgkod efter skalorna ..helt super..och kanske intressantare musik?

android
2016-01-18, 11:28
Då skulle ju oktavspannet bli ännu större för er småfingrade smurfar.

Ƶl8R
2016-01-18, 11:37
Den dagen en tillverkare marknadsför keyboards i olika storlekar för att möta olika behov kommer jag att tycka det är intressant. Det här handlar inte 1% om det.

Dessutom är de enda som går bananer över önskemål om seriösa och spelbara keyboards just medelålders vita män. Det handlar om helt andra saker.

Och igen, jag har inte på något vis stora händer.

Det här blir bara löjligare och löjligare faktiskt. Herregud.

Jag vet faktiskt inte vad som är löjligt. Du kanske kan förklara det för mig?

Ƶl8R
2016-01-18, 11:39
Då skulle ju oktavspannet bli ännu större för er småfingrade smurfar.

Beror väl på hur du skalar det… och hur breda de är…..kunde ju även delas av i en övre och undre rad..el något... du får tänka lite utanför ramen liksom.

nyd
2016-01-18, 12:02
Det finns ju olika minimeys också. Yamahas är lite smalare än CZ-101:

https://c1.staticflickr.com/3/2428/3961539965_83221261cf_b.jpg

android
2016-01-18, 12:43
Beror väl på hur du skalar det… och hur breda de är…..kunde ju även delas av i en övre och undre rad..el något... du får tänka lite utanför ramen liksom.

Utanför ramen?! Låter ju helt crazy! :D

Problemet med olika skalningar är samma som med olika storlekar på tangenter. Svårt att få in i muskelminnet.

Men det vore kul om det kom fram alternativ som inte kostar multum som Haken Continuum eller är euro eller Buchla...

RZ-1
2016-01-18, 12:47
Jag tycker egentligen det vore det bästa, och dom kan ju vara underbelysta så de ändrar färgkod efter skalorna ..helt super..och kanske intressantare musik?

Prio: tondöva utgör förmodligen en större marknadsandel än de synskadade

Keiowas
2016-01-18, 12:51
Jag tycker egentligen det vore det bästa, och dom kan ju vara underbelysta så de ändrar färgkod efter skalorna ..helt super..och kanske intressantare musik?

Helt ärligt utan ironi så låter det kanon. Skalor och ackord upplysta. Super för en snubbe som inte är så bra på just pianobiten.

KungKrille
2016-01-18, 13:00
Fast jag kan aldrig minnas från pianolektionerna när jag var liten att jag var less över att jag inte nådde. :p

Hehe, jag kom aldrig så långt att det blev ett problem:kaaka:

android
2016-01-18, 13:11
Helt ärligt utan ironi så låter det kanon. Skalor och ackord upplysta. Super för en snubbe som inte är så bra på just pianobiten.

Finns väl hemkeyboards med lampor i tangenterna, och inbyggda lektioner, har jag för mig.

Keiowas
2016-01-18, 13:16
Finns väl hemkeyboards med lampor i tangenterna, och inbyggda lektioner, har jag för mig.

Hehe.. Ja.. Det finns en del casioprylar. Men dom brukar sällan vara så snajsiga att använda som midiplanka.

android
2016-01-18, 13:18
Ok :)

RZ-1
2016-01-18, 13:22
Nää vad skulle instagrannarna tänka ;)

Keiowas
2016-01-18, 13:24
Nää vad skulle instagrannarna tänka ;)

Nej.. Precis. Måste ju hålla någon nivå. ;)

Ƶl8R
2016-01-18, 13:44
Finns väl hemkeyboards med lampor i tangenterna, och inbyggda lektioner, har jag för mig.

Jo fast det är väl typ chase play… inte för att markera ut skalor..osv...

Ƶl8R
2016-01-18, 13:47
Prio: tondöva utgör förmodligen en större marknadsandel än de synskadade


Definitivt :D

Men nån Braillevariant vore ju kool… egentligen så lider ju hela popmusiken av visuellt hjälpmedelsberoende… Minilogue har inbyggt oscilloskop…viktigare hur det ser ut än hur det låter?

Men det var bare ett förslag, men olika keys eller kontrollers är ju oerhört intressant.

jgb
2016-01-18, 13:51
Fast för den som är van vid att spela på fullstort klaviatur så är minitangenter inte särskilt bra.

Ƶl8R
2016-01-18, 13:53
Utanför ramen?! Låter ju helt crazy! :D

Problemet med olika skalningar är samma som med olika storlekar på tangenter. Svårt att få in i muskelminnet.

Fast enligt artikeln så var det ju inte så svårt att anpassa det…..



Men det vore kul om det kom fram alternativ som inte kostar multum som Haken Continuum eller är euro eller Buchla...

Absolut medhåll.. och så svårt att producera något billigare är det ju faktiskt inte…
Men också nödvändigt… de elektroniska instrumenten är ju gisslan under pianot tack vare Moog.

- - - Uppdaterad - - -


Fast för den som är van vid att spela på fullstort klaviatur så är minitangenter inte särskilt bra.

http://www.smallpianokeyboards.org/what-pianists-say.html#adjust

android
2016-01-18, 14:22
Fast enligt artikeln så var det ju inte så svårt att anpassa det…

Fast jag tror att det är stor skillnad på en aktiv pianist som övar x antal timmar per vecka och en hobbymusiker som har sitt "pianominne" inprogrammerat sedan länge och numer bara spelar lite då och då... (Ja, jag utgår enbart efter mig själv.)

jgb
2016-01-18, 14:23
http://www.smallpianokeyboards.org/what-pianists-say.html#adjust

Ah. En kampanjsite. :) För ett gott ändamål (enligt mig då).

Problemet är att en tillverkare vill välja EN storlek på tangenterna, allt annat kommer göra produkten dyrare. Lågt pris verkar i dagsläget vara prioriterat över allt annat... Mindre tangenter, lägre materialkostnad, lägre vikt, lägre fraktkostnad per enhet och så vidare. På bekostnad av materialval, komponentval, ergonomi med mera. Där kommer nog pyttetangenterna in.

De är tillräckligt bra för att vara användbara för de flesta.

Egentligen så borde alltid kontrolldon vara löskopplat från själva mojängen man spelar på, så kan man skaffa lite olika klaviatur eller motsvarande för olika behov. Men där sitter vi nog fast...

Analog
2016-01-18, 14:41
Fast för den som är van vid att spela på fullstort klaviatur så är minitangenter inte särskilt bra.

Precis. Det rimliga vore att erbjuda både fullstora och minivarianter, men det blir ju för dyrt. Det var bättre på 90-talet, då köpte man en A-90, en KX88 eller kanske en DPM-C8 och en ovägd motsvarighet. Sen kopplade man alla via en midipatchbay till ett kylskåpsrack och sen var det bra.

jgb
2016-01-18, 14:48
Nästan bra. :)

I och med rackformatet så hade man en väldigt fast formfaktor att jobba med, vilket sällan resulterade i så rattvänliga saker. Jodå, undantag finns, men de är just undantag. Dessutom kommer användagränssnittet på rackprylarna oftast långt bort ifrån det man spelar på.

Tapper
2016-01-18, 16:19
Efter att ha läst igenom tråden: Tänk att det finns så många olika åsikter kring detta!

Jag tror det beror mycket på hur man jobbar - om man sitter och joxar i studiomiljö och kör mycket MIDI och Sequencer så är det säkert inget problem - men för en keyboardist som spelar mycket live är det nog i de flesta fall inget alternativ. Jag känner ingen keyboardist-kollega som spelar på minikeys, eller skulle kunna tänka sig att göra det. Därför tycker jag det är väldigt synd att det är såpass många nya instrument som kommer nu som har mindre tangenter - då skär man ju bort x antal potentiella köpare direkt.

Speciellt oförstående är jag mot de instrument som tex den nya Korgen, som ju verkar vara ett gediget och coolt instrument i övrigt. Istället för att kunna konkurrera med exempelvis en DSI Mopho x4 till nästan halva priset, blir den nu inte ens ett alternativ. Det är väldigt synd tycker jag. Visst, majoriteten av de som spelar live kör säkert mest på Stage Pianon och Workstations, men det finns ändå en hel del synthnördar som jag själv som gillar att ha med en och annan genuin synth ut då och då :)

Ƶl8R
2016-01-18, 16:41
Ah. En kampanjsite. :) För ett gott ändamål (enligt mig då).

Problemet är att en tillverkare vill välja EN storlek på tangenterna, allt annat kommer göra produkten dyrare. Lågt pris verkar i dagsläget vara prioriterat över allt annat... Mindre tangenter, lägre materialkostnad, lägre vikt, lägre fraktkostnad per enhet och så vidare. På bekostnad av materialval, komponentval, ergonomi med mera. Där kommer nog pyttetangenterna in.


Det sa jag till Skilling också.. givet att det handlar om pengar… och att utformningen KAN vara en god bieffekt. I fallet med Odyssey vete tusan då de i alla fall skeppar den med stor väska så kartongen blir lika stor.. så logistiken (utommöjligtvis vikten) verkar inte spela större roll.


De är tillräckligt bra för att vara användbara för de flesta.


Kanske är det så att 86% passar bättre för snittstorleken på händer i Japan och asien i stort och att man medvetet gör det för att gå i från Europeisk gubbstandard…. vore kul… Dom tillverkar ju ändå flera olika keyboardstandarder från vägd grand till micro keys (el vad den heter) så att införa 86% blir ju bara en extra… kostnadseffektivt… kanske/inte …tycker korg verkar ha lite andra agendor och är lite mer vågade än t.ex. Roland som kör mer cynisk produktlinje.



Egentligen så borde alltid kontrolldon vara löskopplat från själva mojängen man spelar på, så kan man skaffa lite olika klaviatur eller motsvarande för olika behov. Men där sitter vi nog fast...

Det var väl så tidigare med alla 19" moduler.. från MKS-80/70. Wavestation, JP-8000 (rack)..Virus rack… Microwave XT …osv.. även Dave men Prophet 08.. 6:An mm.. du kan ju ha vilken key eller kontroller du vill … (känner det gömmer sig en intressant diskussion här :) )

Tro vi är mer fast i tänkandet än i de reella möjligheterna…..

PF
2016-01-18, 17:29
Var i butik idag faktiskt. Reface: Satan! Jag trodde inte de var SÅ små. Bra stuns i tangenterna men verkligen minisize. Karp: Verkligen små tangenter där med. Får nog backa lite på min acceptans. Problemet förmodligen inte stort i hem/studiomiljö dock.

theVOID
2016-01-18, 17:36
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att denna trend är ett problem just i egenskap av att vara en trend på marknaden.
Nya instrument med fullstora tangenter behöver konkurrera med befintliga instrument med minitangenter, konkurrera på pris snarare än funktioner, då funktionalite inte skiljer avsevärt mellan många av dagens nya instrument, ur en musikers perspektiv.
Det mesta, men inte allt, finns representerat.
Nya prylar måste konkurrera med befintliga på pris.
Vem vågar släppa en synt med fullstora tangenter för 7995:- om de kan släppa den med minitangenter för en tusenlapp mindre och konkurrera i ett annat segment?

Jag gillar tex KARPen, jag har lättare att få plats med den då den är liten.
Men jag vill kunna välja.

RZ-1
2016-01-18, 18:24
Tillgänglighet och alternativa kontroll/inputmöjligheter är väldigt viktigt och intressant. Men jag tror ärligt att det är naivt att leta anledningar utanför marknadsvärde/kostnadseffektivisering till miniatyrvågen. Minikeys är uppenbart fullt tillräckligt för att sälja flest synthar i hela världen.

Ƶl8R
2016-01-18, 19:55
Tillgänglighet och alternativa kontroll/inputmöjligheter är väldigt viktigt och intressant. Men jag tror ärligt att det är naivt att leta anledningar utanför marknadsvärde/kostnadseffektivisering till miniatyrvågen. Minikeys är uppenbart fullt tillräckligt för att sälja flest synthar i hela världen.

Absolut sant… so jag sa.. kan vara en lyckosam..om man tycker så bi-effekt av marknadsföring..mm.. jag tyckte bara att det kändes så oerhörd missprydande att Skilling hårt gick in i så många trådar och dissar minikeys…när han borde vara den förste att kunna se fördelarna utanför den egna sfären…. men..men….

Själv var jag grymt snobbig gällande reface tills jag verkligen fick tid att prova DX… asgrym.. skitsköna keys.. små ja, men det kändes helt ok.

Wiktorion
2016-01-18, 20:01
Beställde en Reface DX i dagarna. Klaviaturen är verkligen otroligt mycket bättre än allt annat i sin prisklass. JD-Xi'n är en svampfest, Reface är crisp och välavvägd, precis som på CS-01.

Ƶl8R
2016-01-18, 20:08
Och så låter ju DX fördjävla sjysst :)

Wiktorion
2016-01-18, 20:36
Och så låter ju DX fördjävla sjysst :)

Vekligen! Sjukt stor palett och sound. 32 röster också! Men det är för en annan tråd. :)

Framerate
2016-01-18, 22:22
Vekligen! Sjukt stor palett och sound. 32 röster också! Men det är för en annan tråd. :)

Nä, åtta toners polyfoni. 32 minnesplatser däremot.

Daionsavage
2016-01-19, 09:49
Ja men nej jag slår mig lite i ansiktet. Hårt. Dags för en kort 99paus här, kan inte hålla på att slösa bort min tid på sånt här. Livet är för kort för det.

Det här är ett ju ett jättebra ämne att tjafsa om, det berör varken religion, politik eller sjukdomar ;-)

RZ-1
2016-01-19, 10:48
Jag håller inte med. Minikeys är politik. Finns det utrymme för någon annan typ av utveckling med ett system som bygger på konstant ekonomisk tillväxt? Marknaden, speciellt förstagångsköparna, är inte långs[y]nt, tillverkarna kommer därför undan med att fortsätta sänka kvalitet/spelbarhet på denna typ av instrument. Så länge världsekonomin stimuleras, eller jag personligen får möjlighet/råd att köpa mig lite kortvarig lycka, ska det varas helt upp till tillverkarna att avverka alla jordens resurser i en högre hastighet? :/

Men det blir ju så otroligt mycket trevligare att låtsas som ingenting och fortsätta GAS:a.

Wiktorion
2016-01-19, 11:13
Nä, åtta toners polyfoni. 32 minnesplatser däremot.

I stand corrected! Tyckte det var lite mycket, haha.

deleted user
2016-01-19, 11:17
Jag håller inte med. Minikeys är politik. Finns det utrymme för någon annan typ av utveckling med ett system som bygger på konstant ekonomisk tillväxt? Marknaden, speciellt förstagångsköparna, är inte långs[y]nt, tillverkarna kommer därför undan med att fortsätta sänka kvalitet/spelbarhet på denna typ av instrument. Så länge världsekonomin stimuleras, eller jag personligen får möjlighet/råd att köpa mig lite kortvarig lycka, ska det varas helt upp till tillverkarna att avverka alla jordens resurser i en högre hastighet? :/

Men det blir ju så otroligt mycket trevligare att låtsas som ingenting och fortsätta GAS:a.

Kan ju inte låta bli att kika in och kolla, men begränsar mitt kommenterade till att konstatera att detta är det mest relevanta och vakna inlägget i hela tråden.

+10 000

Det är ganska sorgligt.

Daionsavage
2016-01-19, 11:32
Jag håller inte med. Minikeys är politik. Finns det utrymme för någon annan typ av utveckling med ett system som bygger på konstant ekonomisk tillväxt? Marknaden, speciellt förstagångsköparna, är inte långs[y]nt, tillverkarna kommer därför undan med att fortsätta sänka kvalitet/spelbarhet på denna typ av instrument. Så länge världsekonomin stimuleras, eller jag personligen får möjlighet/råd att köpa mig lite kortvarig lycka, ska det varas helt upp till tillverkarna att avverka alla jordens resurser i en högre hastighet? :/

Men det blir ju så otroligt mycket trevligare att låtsas som ingenting och fortsätta GAS:a.

jag ser vad du skriver, men skall vi diskutera miljöaspekter av fullstora tangenter vs mikrotangenter så stegrades hårklyverigraden på diskussionen med minst en hundrafaktor.

RZ-1
2016-01-19, 11:35
Det tror jag inte är nödvändigt. Kvalitet vs kvantitet räcker nog :)

Men alltså, jag vill eg. inte diskutera det där alls. För och nackdelar finns överallt. Så även politiska infallsvinklar.

Daionsavage
2016-01-19, 11:36
Det kan jag köpa. :)

PF
2016-01-19, 11:47
"Kvalitet" är en parameter du som kund bestämmer själv. Tycker du en vara är skit så köper du den inte. Simple. Ser du kvalitet & kvalitéer i att (ibland / även) välja små tangenter - som vissa av oss - fine!

Beauty lies in the eyes of the beholder.

Denna diskussion är som att debattera kring stora vs små schampoo-flaskor. Eller kokt vs stekt ägg.

(Fan en Yamaha TX81Z har inte ens en jävla triggknapp & är ändå en av världens mest älskade syntar)

android
2016-01-19, 13:09
Fast här har ju tillverkarna valt åt oss genom att bara tillhandahålla vissa synthar med minikeys.
Schampoo finns i både små och stora flaskor. TX81Z har inga tangenter alls, så att man kan koppla in valfritt styrdon.

Antimon
2016-01-19, 17:09
Insåg just att mitt OP-1-spelande gynnats mycket av alla de år man spelade Protracker på Amigans tangentbord :) Borde vara några här som känner igen sig?

Där trillade en liten polett ner faktiskt. :)

Antimon
2016-01-19, 17:14
Jag gillar minikeys för jag tycker de är gulliga. :)

Sen verkar ibland tillverkare ibland anta att minikeys inte behöver funka... min Korg microKontrol har tangenter som verkar vara monterade på jättestyva fjädrar - ospelbart. Däremot älskar jag min Korg microKey - bredare tangenter med sjukt bra känsla som får perfekt plats mellan datorskärmen och datortangentbordet. Har syntar med schyssta Fatar-tangentbord runt omkring, men det händer ändå att jag lägger midi-tagningar på microKey - med bättre timing och anslag än på nämnda Fatarer.

Ska jag spela mycket ackord sätter jag mig dock vid KX88:an - minikeys extrema motpol. :>

Keiowas
2016-01-19, 17:19
Korg microkey är kanon.

dannes
2016-01-20, 08:24
Fick igår min sprillans Karp. Kort sagt minikeysen på den togsuger ju. Sladdrig känsla och vissa dubbeltriggar ibland. Korg borde skämmas för att ha förnedrat en så fin synt med en helt värdelös klaviatur!

jgb
2016-01-20, 08:38
Hmm... hur många vanliga tangenter får man in istället för minikeys? Känner på mig att det finns en marknad! :>

dannes
2016-01-20, 09:56
Hmm... hur många vanliga tangenter får man in istället för minikeys? Känner på mig att det finns en marknad! :>

På klaviaturlängen sparar man inte mycket. Det är framförallt tangenternaslängd och slaglängden man sparar volym på. Men den stora besparingen är kostnad, på grund av att det är en mycket enklare konstruktion.
Tycker det går en skiljelinje vid typ 4000kr, på seriösa syntar (Arp Oddy tex) känns det verkligen helfel med minikeys. Jag hade ju fett föredragit en Karpen utan klaviatur, en desktop med möjlighet för 19"racköron hade jag föredragit.

Keiowas
2016-01-20, 10:09
Vad är en seriös synt för något? En som en kan spela Jarremusik på?

dannes
2016-01-20, 10:20
Vad är en seriös synt för något? En som en kan spela Jarremusik på?

Måste man inte ha en sån där rund klaviatur då? :> (Jag vet inte, för jag har aldrig försökt spela Jarremusik.)

Grundkrav för mig är en klaviatur som inte dubbeltriggar för att se den som seriös.

Ƶl8R
2016-01-20, 10:22
Fick igår min sprillans Karp. Kort sagt minikeysen på den togsuger ju. Sladdrig känsla och vissa dubbeltriggar ibland. Korg borde skämmas för att ha förnedrat en så fin synt med en helt värdelös klaviatur!

Dubbeltriggar…då kanske din är trasig för min gör det då inte.

dannes
2016-01-20, 10:26
Dubbeltriggar…då kanske din är trasig för min gör det då inte.

Vad har din för S/N? Min har 406, vilket känns lågt för att vara sprillans...

Ƶl8R
2016-01-20, 10:43
Vad har din för S/N? Min har 406, vilket känns lågt för att vara sprillans...

3029 mk3 jag har inte upplevt någon dubbeltrigg alls…visst det är inga fatar keys.. men nog funkar dom att spela på…inte de värsta bland vintage keysen om man säger så :D

Keiowas
2016-01-20, 10:44
Måste man inte ha en sån där rund klaviatur då? :> (Jag vet inte, för jag har aldrig försökt spela Jarremusik.)

Grundkrav för mig är en klaviatur som inte dubbeltriggar för att se den som seriös.

:)

dannes
2016-01-20, 14:07
3029 mk3 jag har inte upplevt någon dubbeltrigg alls…visst det är inga fatar keys.. men nog funkar dom att spela på…inte de värsta bland vintage kepsen om man säger så :D

Tack, jag har nu skickat in en garanticlaim. Fasen asså att man skulle få ett gammalt lager ex när man för en gångs skull köper sprillans-nytt-nytt.

outshape
2016-02-02, 08:41
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/12633681_1121703807861681_7755083917405611509_o.jp g
(Disclaimer - Personligen gillar jag alla och inga.)

jgb
2016-03-15, 08:36
https://www.youtube.com/watch?v=V0vbmFrnLFI

Fick mig ett gott garv av denna! :>

NON
2016-03-15, 08:40
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/12633681_1121703807861681_7755083917405611509_o.jp g
(Disclaimer - Personligen gillar jag alla och inga.)

:>
Mycket talande bild