handdator

Visa fullständig version : Vilka syntar går att laga i framtiden?



RX11
2015-12-26, 11:56
T.ex för den genomsnittliga användaren som inte tillverkar komponenter men inom rimliga gränser kan köpa tjänster som felsökning, service & reparation?

1. Vilka syntar finns det reservdelar till och är enkla att reparera i framtiden?

2. Vilka syntar, eller typ av fel är det lönlöst att försöka reparera?

ricard
2015-12-26, 21:54
Framtiden är ju en väldigt lång tid ... :)

Allmänt borde ju syntar som använder customkomponenter (dvs framförallt IC-kretsar som tagits fram av den specifika tillverkaren i fråga) bli svårare när det gäller reservdelar i framtiden. Samtidigt ser man historiskt hur vissa icke-syntspecifika komponter som µA726 inte har tillverkats på många år, även om i just det fallet det går att ersätta med andra komponenter (finns en tråd i DIY-avdelningen på 99:an just nu om just det). CA3080 tillverkas inte längre, jag vet inte om det är någon brist än, men det kommer det att bli såsmåningom om inget annat.

Curtiskretsar används i många klassiska framförallt polyfona analogsyntar, och de kommer inte att bli lättare att få tag på med tiden. De verkar ganska driftsäkra å andra sidan.

Rent allmänt kan man resonera att analoga komponenter kommer att vara lättare att få tag på på lång sikt, jämfört med t ex signalprocessorer där utvecklingen går fort och gamla typer obsoletas fortare. Det finns ju de som renoverar Hammonds Novachord utan alltför stora problem när det gäller komponenttillgänglighet, och den är från 30-40-talet.

Samtidigt såhar vissa digitala komponenter tillverkats i stora antal och det finns moderna utbytesvarianter. Jag behövde en Z80-processor till en synt från 1987 och det visar sig att den fortfarande tillverkas så det vara bara att beställa och montera in. Men det är svårt att på förhand veta exakt vilka komponenter som kommer att finnas tillgängliga länge. Jag hade en trasig FPGA-krets i min E-Mu XL-7 och den visar sig stört omöjlig att få tag på idag, trots att maskinen är från början på 2000-talet. Å andra sidan verkar få maskiner drabbas av detta problem, så sannolikheten att man får problem med detta är liten.

Man får också räkna in riskerna med olika komponenter. Vissa komponenter tenderar att fallera fortare, och tillgängligheten på delar kommer vara viktigare, medan det sällan blir problem med andra och där blir behovet av reservdelar mindre.

Om jag skulle satsa på någon synt som skulle vara användbar på lång sikt skulle jag satsa på något analogt, som har så mycket diskreta komponenter som möjligt (dvs lösa transistorer, inga IC-kretsar), och där de IC-kretsar som eventuellt används är standardtyper som fortfarande tillverkas, t ex basala operationsförstärkare typ 1458 eller TL072. Minimoogen ligger bra till, bortsett från några komponenter i oscillatorerna.

Går man digitalt, så skulle jag säga att satsa på syntar som använt hyfsat vanliga processorer och andra komponenter. Nordleadar ligger väl bra till tror jag t ex. DX7:an har Yamahakretsar i, å andra sidan har den tillverkats i så många exemplar så det lär alltid gå att få tag på hela reservmaskiner.

machinepop
2015-12-26, 22:04
Ytmonterade specialkretsar som sitter i digitalhärken som idag kostar ganska lite lär ju bli skit att laga. Jag har en FZ-1 i garderoben jag fått för att klaviaturscanningen dött. Det lär dröja till 2247 innan den får anser aktuell att börja gräva i misstänker jag.

Hålmonterat med standardkomponenter (eller workaroundlösningar av det som var standardkomponenter) är nog roligare och mer troligt att de lagas (eftersom de lagas idag).

Så, alla Waspar kan fortsätta leva iaf! :D

my03
2015-12-26, 22:15
Dagens "noob"-fråga. Givet nu att inga blueprints finns för en viss komponent/chip, är det möjligt att koppla upp den mot någon analysator och köra någon form av "black-box" tester på den (eller scanna själva hårdvaran, etc, etc) för att den vägen kunna förstå och sedan klona motsvarande? Eller är det utopiskt att ens tänka så? Tänker då främst på Commodore SID, men även andra komponenter som nämns här ovan där designen kanske är sluten och/eller proprietär.

Ƶl8R
2015-12-26, 22:19
I framtiden så scannar man av kretsarna och printar ut dom eller replikerar dom i replikatorn så klart :)

hasse_fx
2015-12-26, 22:35
I framtiden så scannar man av kretsarna och printar ut dom eller replikerar dom i replikatorn så klart :)

...det är ju känslan som är viktigast... ;)

http://www.augmentedrealitytrends.com/wp-content/uploads/2015/06/Manus-Machina-VR-Glove.jpg

V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c6/7e/d4/c67ed4e5ee379b0b44411953868db735.jpg

Claes
2015-12-26, 23:09
De behöver inte lagas, eftersom de ju ändå bara finns till för att se imponerande ut i studion. Blir det fel på någon synt, så uppdaterar man bara till nästa version, eftersom framtiden inte bjuder på något annat än pluggar... ;)

Skämt åsido, så får man räkna med att i princip alla komponenter kommer att sluta tillverkas med tiden och ersättas av nyare versioner som inte alltid är helt kompatibla med de gamla. Är det byggt med standardkomponenter, så kan man nog räkna med en möjlig servicetid på kanske 30 år eller något - men de flesta innehåller nog också specialkomponenter som man inte kan räkna med någon säker tillgång till mer än kanske 5 år efter att synten slutar tillverkas. Att kopiera de specifika komponenterna, är inte att tänka på, eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att customtillverka en krets.

hasse_fx
2015-12-26, 23:36
Att kopiera de specifika komponenterna, är inte att tänka på, eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att customtillverka en krets.

...på sikt går det nog att ta fram små generiska kretsar ala FPGA och DSP som kan programmeras att ersätta specialkomponenter, från customchip till enskilda specialkomponenter typ vactroler och annat mysko.

If the price is right... ;) The cybernetic synths :>

my03
2015-12-26, 23:59
För att hänga på hasses resonemang lite.. jag inser förstås att komplexiteten är av en annan dignitet, men jämför t.ex med FPGA re-implmenentationen av diverse retro-datorer (http://www.lotharek.pl/product.php?pid=96) med att klona motsvarande komponenter i dåtida synthar. Vad är skillnaden? Säger inte att det är lätt på något som helst sätt, men man har här uppenbarligen lyckats klona det mesta ner på gate-nivå. Förmodligen skillnad iofs om där finns en marknad för det hela naturligtvis.

Real Parakeet
2015-12-27, 00:14
Dagens "noob"-fråga. Givet nu att inga blueprints finns för en viss komponent/chip, är det möjligt att koppla upp den mot någon analysator och köra någon form av "black-box" tester på den (eller scanna själva hårdvaran, etc, etc) för att den vägen kunna förstå och sedan klona motsvarande? Eller är det utopiskt att ens tänka så? Tänker då främst på Commodore SID, men även andra komponenter som nämns här ovan där designen kanske är sluten och/eller proprietär.
Jag går också i samma tankar. Tryck i ett chip som passar rent fysiskt på den plats där exempelvis Matrix-12:ans processor satt innan den blev ett litet svampmoln. Detta chip i sig är en komplett liten dator som kan emulera vilket annat chip som helst. Hur svårt kan det vara? Specifikationer och egenskaper som det trasiga chipet har hämtas från en databas som Förrnta Nationerna ansvarar för.

Claes
2015-12-27, 02:57
Jag tror inte på idén att försöka klona gamla specialkretsar med hjälp av en ny specialkrets, eftersom det då kan bli frågan om patentintrång och det ena med det femte.
Jag vet ju att när Scarbee gjorde ljudbibliotek med Rhodes, Clavinet och lite annat kul, så kom till slut Roland och knäppte honom på näsan och kom dragande med just detta med patentintrång - och han blev tvungen att byta namn på biblioteken. Han kunde i och för sig fortsätta sälja dem under det nya namnet, men om man saknar rätt namn, så krymper marknaden snabbt, så han lade över biblioteken till att säljas via NI istället. När det gäller hårdvara så räknas det helt säkert som ett värre intrång än att sampla och använda produktnamnet, så det vill till att tillverkarna själva gör re-issues, men det kommer de bara att göra för att sälja nytt - inte för att reparera gamla trasiga prylar.

Att projekt med retrodatorer har dragits igång, beror på att det anses finnas tillräckligt många potentiella kunder och troligen också på att originalens tillverkare har försvunnit från marknaden så att ingen kan dra igång någon patentstrid, men retrodatorer har också en gigantisk potentiell marknad jämfört med den i jämförelsen pyttelilla smulan som musikmarknaden utgör, så sannolikheten är nog ganska liten på den fronten. Det är i så fall mer sannolikt att det kommer någon generisk ljudalstrare som kan ersätta det gamla skrotet... eller vänta lite - det finns ju redan samplers och plugins... ;)

machinepop
2015-12-27, 08:01
Jag förstår hur my03 m fl tänker och rena processorer går säkert att trolla till/scanna av. Men analoga customchip med specifika värden? Att ersätta det med DSPer landar ju i Claes skämtsamma inledning: Då kan man ju lika gärna köra pluggar. Nihar väl inte hårdvaran för att jag ragg i publiken?

Däremot får vi nog inse att vi rör oss i nördträsken ännu mer då. Men självklart finns det marknad att framställa oscillatorkretsar a la CEM när 97,3% av de som använder maskinerna är välbetalda vita män i övre medelåldern.

"Jag vet jag låter cynisk... det är sant!"

dar303
2015-12-27, 09:36
Claes, du talar i nattmössan totalt!
Det tillverkas redan kopior på både processorer och specialkretsar, tom Vactroler så ni behöver inte titta i kristallkulan! :)
Patentet är uppenbarligen dött, allt verkar gå att fixa. Det finns några intressanta projekt till men jag kan inte berätta om det för då måste jag döda internet! :)

Här är några av de grejer som finns:
Processor till tb-303 & tr-606:
https://www.socialentropy.com/engine/?page_id=464

(Dessutom talas det om en annan tb-303 processorklon till RE:303-projektet)

Nytt voicecard till Juno-106:
http://www.analoguerenaissance.com/D80017/

Kloner och vidareutvecklingar av DBX-VCA:er, matchade transistorer mm:
http://www.thatcorp.com/

Kloner av:
Vactroler
VCA:er (bla 2164 och THAT2181 ovan!)
LM13600
Klassiska BBD:er och drivare
Companders
http://www.coolaudio.com/products.html

SSM2040-klon:
https://sites.google.com/site/hearnmorley/products/hm2040




Jag tror inte på idén att försöka klona gamla specialkretsar med hjälp av en ny specialkrets, eftersom det då kan bli frågan om patentintrång och det ena med det femte.
Jag vet ju att när Scarbee gjorde ljudbibliotek med Rhodes, Clavinet och lite annat kul, så kom till slut Roland och knäppte honom på näsan och kom dragande med just detta med patentintrång - och han blev tvungen att byta namn på biblioteken. Han kunde i och för sig fortsätta sälja dem under det nya namnet, men om man saknar rätt namn, så krymper marknaden snabbt, så han lade över biblioteken till att säljas via NI istället. När det gäller hårdvara så räknas det helt säkert som ett värre intrång än att sampla och använda produktnamnet, så det vill till att tillverkarna själva gör re-issues, men det kommer de bara att göra för att sälja nytt - inte för att reparera gamla trasiga prylar.

Att projekt med retrodatorer har dragits igång, beror på att det anses finnas tillräckligt många potentiella kunder och troligen också på att originalens tillverkare har försvunnit från marknaden så att ingen kan dra igång någon patentstrid, men retrodatorer har också en gigantisk potentiell marknad jämfört med den i jämförelsen pyttelilla smulan som musikmarknaden utgör, så sannolikheten är nog ganska liten på den fronten. Det är i så fall mer sannolikt att det kommer någon generisk ljudalstrare som kan ersätta det gamla skrotet... eller vänta lite - det finns ju redan samplers och plugins... ;)

hasse_fx
2015-12-27, 12:03
http://www.coolaudio.com/products.html
https://sites.google.com/site/hearnmorley/products/hm2040

Intressanta företag! :) Bättre tillverkningsförutsättningar i kombination med en tillräckligt stor efterfrågan kan nog hålla dylika verksamheter rullande! I valet mellan att skrota en $$$$-maskin eller att investera i några exklusiva kretsar så lär de kunna ta betalt.

dar303
2015-12-27, 13:50
Coolaudio gör även custom har jag hört så vill ni ha nåt är det bara att langa fram plånkan!

hasse_fx
2015-12-27, 13:52
Andromeda voive-chippet borde vara en utmaning!

machinepop
2015-12-27, 14:16
Andromeda voive-chippet borde vara en utmaning!

Vem äger Alesispatentet? Där borde väl finnas ritningar och liknande. Så varför inte producera nya liksom... (Inte för att min behöver än, men jag hade inte bangat nå't i reserv).

Marlowes
2015-12-27, 17:37
Ett närbesläktat (?) bekymmer: jag har inte skaffat någon Nord Modular
eftersom jag numera bara kör nya Mac:ar
och inte vill klödda med någon slags emulering. :tveksam:

Och Nord User Forum är i stort sett dött vad gäller NM G1 & G2.
(Till och med Roland Kuit har gått över till Kyma.)

Vi kommer att bli mer beroende av våra datamaskiner framöver, också.

Eller ... ?

/Mikke på Österlen

dar303
2015-12-27, 18:06
Vi (= min assistent som orkar med datorer) har fått det att rulla på nyare maskiner! Det finns en workaround. Kuit var en rolig typ, oerhört frågvis och nyfiken trots att han är en EAM-gubbä!

reSet
2015-12-27, 18:29
Alla. Det kommer bero på din budget, kunskap eller vänskapskrets (höhö.. krets)

Frågan är (för mig) vilka syntar kommer jag ens vilja/orka laga och varför?

(patentsystemet, som det vanligast ser ut idag, kommer dock gå i graven i framtiden. I alla fall i den framtiden som jag tillverkar. Vilken framtid tillverkar du? "The best way to predict the future is to build it" - X-files s03e02)

ricard
2015-12-27, 20:25
Med tanke på hur bra mjukvaruemuleringar har blivit den senaste tiden, ävenså i hårdvaruskrud (läs Roland Boutique) så kommer behovet av reparationer att helt bortfalla. Man köper helt enkelt den senaste utgåvan av Boutique-serien från tillverkare X som nöjaktigt emulerar allt du skulle velat äga från den tillverkaren. :)

Framerate
2015-12-27, 20:34
Med tanke på hur bra mjukvaruemuleringar har blivit den senaste tiden, ävenså i hårdvaruskrud (läs Roland Boutique) så kommer behovet av reparationer att helt bortfalla. Man köper helt enkelt den senaste utgåvan av Boutique-serien från tillverkare X som nöjaktigt emulerar allt du skulle velat äga från den tillverkaren. :)

...och man prenumererar på mjukvaran i molnet. Men så en dag kommer en solstorm som får nästan all elektronik att balla ur totalt, kvar finns endast lägereldstrubadurer med gitarr samt en och en annan Polivoks.

Real Parakeet
2015-12-27, 22:12
...kvar finns endast lägereldstrubadurer med gitarr samt en och en annan Polivoks.
Åhfyffan vilket grymt öde. Hade jag vart diktator så hade jag förbjudit lägereldstrubaturism.

hasse_fx
2015-12-28, 00:02
Åhfyffan vilket grymt öde. Hade jag vart diktator så hade jag förbjudit Polivoxer!

realityFiXd

theVOID
2015-12-28, 00:14
Åhfyffan vilket grymt öde. Hade jag vart diktator så hade jag förbjudit lägereldstrubaturism.

Samma här!

EDIT: Förutom om man satt med ett eget band på en strand i Californingen med vackra tjejer och det var OK att man bara körde Bowielåtar-

reSet
2015-12-28, 09:24
Jag tror det kommer räcka med att vattna syntharna GMOsynthar liksom, kretsarna växer som svamp och är självförsörjda av el som djuren fast med hjälp av chlorofil. Nostalgikerna kommee behålla lådorna, men tömma dom och odla GMOsynthsvamp inutti.

machinepop
2015-12-28, 09:36
Lite mer allvar och lite mindre lägereld: Jag tror inte intresset dör. Se på alla veteranbilsdagar och utställningar. Ibland körs det tävlingar så att de används också.

Men mer realistiskt tror jag på 3D-skrivare där man kan printa sin egen krets under natten. CEMen dog? Tanka in filen och skriv ut en ny. Inte SF, bara dyrt i dagsläget. Men så var det med handdatorer, och för den skull syntar, också en gång i tiden.

hasse_fx
2015-12-28, 10:10
EDIT: Förutom om man satt med ett eget band på en strand i Californingen med vackra tjejer och det var OK att man bara körde Bowielåtar-

...du kan inte ha kakan och äta den! Gör om det med en Polivox vettja... ;)

Real Parakeet
2015-12-28, 11:13
Apropå lägereldar så har jag någonstans en CD med eldljud, tror den hör till en serie med "relaxing sounds"...
Åh... ljudet från en storstad som står i lågor. Dånet från en eldstorm och ljudet av formation efter formation av bombflygplan som flyger över en.

nyd
2015-12-28, 16:05
Lite mer allvar och lite mindre lägereld: Jag tror inte intresset dör. Se på alla veteranbilsdagar och utställningar. Ibland körs det tävlingar så att de används också.

Men mer realistiskt tror jag på 3D-skrivare där man kan printa sin egen krets under natten. CEMen dog? Tanka in filen och skriv ut en ny. Inte SF, bara dyrt i dagsläget. Men så var det med handdatorer, och för den skull syntar, också en gång i tiden.

+100 på den, kan knappt vänta på den dagen. Sjukt smidigt

theVOID
2015-12-28, 18:42
Åh... ljudet från en storstad som står i lågor. Dånet från en eldstorm och ljudet av formation efter formation av bombflygplan som flyger över en.

Låter fruktansvärt, om man tänker på historien...

- - - Uppdaterad - - -


...du kan inte ha kakan och äta den! Gör om det med en Polivox vettja... ;)

Dieselverk! :)

hasse_fx
2015-12-28, 19:49
Dieselverk! :)

Basdrone fixad!! :>

mgronroos
2015-12-28, 20:24
...du kan inte ha kakan och äta den! Gör om det med en Polivox vettja... ;)

Haha, jag har gjort det med en C=64! :cool:

(Funkade!)

my03
2015-12-29, 00:34
Haha, jag har gjort det med en C=64! :cool:

(Funkade!)

C64?? Börjar lukta PWM om denna tråden också... Supersaw för gubbar var det!!

RX11
2021-08-03, 08:08
Hur ska då den genomsnittliga konsumenten veta vilka nya syntar som går att laga eller återvinna efter garantitiden utan att vara kunnig inom elektronik eller behöva kontrollera exakt vad den innehåller innan inköp?

-Servicemanual med komponentförteckning (respektive fabrikat/artikel och egenskaper)?

-Återvinningsinstruktioner med inlämningsställen för demontering till källfraktioner?

-Produktionsmetoder som gynnar rättvisa/hållbarhet enl. tillämpliga regelverk?

-Med ovanstående infriat kan synten märkas med en grön katt?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSXTcFY3po2Y8v7J_7o9KrJ8l3S7cCI0 rRZYYVWVqggJi4yglaN_BqsUi0flMTj1YpPJVc&usqp=CAU

symptm
2021-08-03, 08:16
allting med ACIC chip lär blir svårt om ACIC chipet pajjar

RX11
2021-08-03, 08:20
-Vad är alternativen?

edit: återvinning förespråkas för att hushålla med resurser, en av flera utmaningar med detta är att licensiera patent i dom fall hjulet inte ska uppfinnas på nytt.

RX11
2024-04-28, 10:00
Polyfoniska vintage-syntar skapar huvudbry, vågar man t.ex. köpa en vit val av Black Corporation eller är det säkrare att vänta på Behringers eventuella efterhärmningar av klassiska modeller?

P.s. slår mig att utöver ljudalstring påverkar styrmetod (generering notvärden m.m.) komponentbehovet.

EnkelMagnus
2024-04-28, 10:44
Det är ju omöjligt att avgöra. För några år sen oroade man sig för CEM och SSM chip men nu nytillverkas dom igen. Speciellt SSM chipen sades vara förlorade för alltid men tydligen inte. Vem vet, om 25 år kanske det inte lönar sig länge och dom slutas tillverkas igen.

Men det verkar som det mesta som är värt något kan klonas på ett eller annat sätt. Såg nyligen nytillverkade SID-chip som ska vara mer eller minde oskiljbara från orginalen.

Med det sagt, när en Virus TI dör är den nog död för all framtid. I alla fall hårdvaran, mjukvaran verkar ha fått evigt liv. Samma sak med Yamaha DX7.

Irja
2024-04-28, 12:38
Samma sak med Yamaha DX7.

Noooooooooooooooooo!

:'(:'(:'(:'(:'(

nyd
2024-04-28, 12:57
Om tillräckligt många är intresserade av DX7 kommer den nog överleva på något vis. 3d-printade chip nämns ju ovan. DX7 är ju dessutom digital så allt den gör på digitalsidan skulle ju gå att emulera i en eller flera FPGA:er idag.

Irja
2024-04-28, 13:05
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Thecrates
2024-04-28, 19:48
Det är väl som med bilar? Ju fler exemplar som har producerats. Ju lättare är det att skaka fram reservdelar?

nyd
2024-04-28, 20:23
Så är det, så ifall DX7 börjar sticka i pris så blir även trasiga värda att skörda på delar. Så just den modellen kommer gå att reparera länge än. Värre med prylar som inte sålts i samma mängder, och inte är så värdefulla. MT32 t ex

- - - Updated - - -

Eller MT32 har väl sålts i rätt stora drivor den också

Framerate
2024-04-28, 20:25
Det är väl som med bilar? Ju fler exemplar som har producerats. Ju lättare är det att skaka fram reservdelar?

Frågan är om inte dagens bilar kommer att hålla sämre än dagens syntar. Apple carplay i en tjugo år gammal bil osv…

Chrutil
2024-04-28, 21:04
Polyfoniska vintage-syntar skapar huvudbry, vågar man t.ex. köpa en vit val av Black Corporation eller är det säkrare att vänta på Behringers eventuella efterhärmningar av klassiska modeller?

P.s. slår mig att utöver ljudalstring påverkar styrmetod (generering notvärden m.m.) komponentbehovet.

Två olika tankar om det. Black Corporation är så små och har inget val än att använda standard komponenter som kan köpas på Mouser eller Digikey medans Berra kan göra en custom ic bara för att spara en krona per maskin.
Å andra sidan är ju Berras maskiner slit och släng så man kanske kan köpa en extra, eller en trasig doneringsmaskin för en spottstyver..

Thecrates
2024-04-28, 21:17
Frågan är om inte dagens bilar kommer att hålla sämre än dagens syntar. Apple carplay i en tjugo år gammal bil osv…

Du har så rätt! Jag kör en osexig Toyota Aygo 2010 som tar mig fram i stadstrafiken

mhult
2024-04-30, 20:37
Frågan är om inte dagens bilar kommer att hålla sämre än dagens syntar. Apple carplay i en tjugo år gammal bil osv…

Detta bekymrar mig en del, inte bara när det gäller bilar utan även en hel del andra prylar. Kommer Spotify att funka i min bil om fem eller tio år? Kommer fjärrstyrningsfunktionerna till min värmepump eller diskmaskin att fungera och vara säkra om några år?

Förhoppningsvis kommer själva kärnfunktionen att ha normal livslängd. Bilen går fortfarande att köra, och värmepumpen fortfarande värma huset om 15 år. Men fjärrstyrning och onlinefunktioner kommer med största sannolikhet att dö långt innan dess.

(Jag använder inte ens online-funktionerna för min diskmaskin och värmepump, dels för att jag inte har något behov av dem, men också för att jag betraktar dem som kortlivade. Varför ens börja använda dem? Kommer jag ens att få någon förvarning innan cybersäkerheten är lika med noll?)