handdator

Visa fullständig version : Rec MFB Dominion I



Firechild
2015-11-02, 22:51
Det har förmodligen redan varit minst en recension (jocks ) på MFB Dominion I men jag gör en kort recension själv också , när jag ändå gjorde en demolåt…
På något sätt har ju Dominion I blivit allt mer gasbildande i och med att tillgången är begränsad och då vill man ju ha den mer…det tog ca 4 veckor i kö hos tysken för mig.
Jag stod faktiskt redan i kö för ett år sedan hos tysken men hoppade av och satte upp mig på JAM kön istället men då allting pekade på att MFB väljer den lätta vägen och endast levererar till stor tysken så var man ju tvungen att ställa sig tillbaka i tysk kön för att rimligen få den överhuvudtaget…åtminstone månader kanske halvår…år före andra mindre butiker. Även amerikaner har nu börjat beställa från tysken verkar det som.
Tråkigt , men förståeligt av MFB.

Hursomhelst så låter den så bra som man har kunnat ana från Youtube videos men vi börjar snabb recensionen med lite basic fakta.
3 VCO:s , hel analoga som låter just analoga med övertons fräs och hela paketet. Stabila är de ju men jag tycker själva tuning rattarna är lite väl lätt vridna faktiskt. Kunde varit ett klick läge på VCO 1 så man känner A=440 tydligare…
Synthen i sig är egentligen monofon men likt Mono/Poly kan man spela parafoniskt , dvs splitta oscillatorerna på 3 tangenter och spela ackord , dock självklart med 1 och samma volym respektive filter envelope men spelar man tonerna samtidigt så fungerar det väldans bra. På min demo låt lägger jag tre klanger med ett PWM pad ljud i bakgrunden på refrängerna då det är fullt ställ…
Filtret är ett multimode filter med de vanliga sloparna 6,12,18,24dB men även bandpass och notch varianter.
På 12dB läget kan man få det att låta rejält mycket SEM. Grundljudet kan låta rätt mycket Oberheim.
Synthen har MINNEN , fantastiskt bra. Den har dessutom väldans massa in och utgångar att lattja in signaler till sitt Eurorack.
Sedan är det modulations möjligheter som bara den, ”Audio” Frekvens modulering av filter , FM av VCO:er är vardagsmat. Det finns både analog och digitala ringmodulatorer. White Noise. 2 LFO:er + 1 extra performance LFO. Kanon. Tänk om den varit 5 rösters… ;)
Finfin synth helt enkelt och rätt mycket för pengarna speciellt om man räknar med att man kan få ut LFO:er och Enveloper på CV utgångar till sitt Euro rack.
Rent krasst , hur bra låter då Dominion…frågar du en analog purist så säger han kanon bra , kan den låta Model D eller SEM , jag svarar nja på Model D , vilken annan synth kan det…nästan på SEM , det är ju mjukvaru enveloper och det smäller inte till på det ultimata sättet men med tanke på att den är programmerbar, massor av filtertyper så är det en mycket trevlig synth för samma peng som en beggad Pro-One eller MS-20 och är man inte vintage nörd så får man ju mer för pengarna med denna , helt klart !

Nu blir det EDM så hoppa över demon om ni är allergiska ;)
Det är även lite humor inkluderat i videon hoppas jag , vintage with a twist som Dave Smith säger.


https://www.youtube.com/watch?v=BnPFbrVYLwE

Amonhoteph
2015-11-02, 22:56
När man byter rattar på den blir den lite sexigare :)

valsolo
2015-11-03, 00:31
Stort tack för demot FC. Uppskattar dina demon jättemycket. Bryr mig faktiskt inte så mycket om vad de är gjorda på (vet att det är det som kanske är meningen) för jag tycker det bara är så himla kul att du gör dem o delar med dig. Underhållning. O det är imho det mycket av musik handlar om. Förmedla feeling, humor, ibland djup, ibland lätthet, ibland ngn form av kunskap... Med andra ord alltid någon form av underhållning för den tiden man spenderar lyssnandes (o tittandes) på dem.

Tack <3

Göran
2015-11-03, 06:33
När man byter rattar på den blir den lite sexigare :)

Byter rattar?
Vad har du bytt till?
Bild! :)

Göran
2015-11-03, 06:35
Skönt att läsa en recension som egentligen bara bekräftar det jag själv har kommit fram till: Underbar synth!

Har du inget negativt om den?

Firechild
2015-11-03, 07:18
Byter rattar?
Vad har du bytt till?
Bild! :)

Hehe, du kollar inte på videon alltså ;)

eXode
2015-11-03, 08:03
Verkar vara en bra synth, trist att han inte gör X (desktop) längre.

tonefloat
2015-11-03, 08:44
Nice video även om jag får EDM eksem. Skönast vid pad partierna. Skön humor också, saknar bara drömska blickar;)

valsolo
2015-11-03, 09:12
Hehe, du kollar inte på videon alltså ;)

Busted ;)

Ogonen
2015-11-03, 09:49
Hehe, du kollar inte på videon alltså ;)

Måste erkänna att det gjorde inte jag heller först. Det stod ju en solklar varning att den kunde innehålla EDM!!! ;)

Göran
2015-11-03, 11:59
Jag sitter på Tjeckiska landsbygden med min mobil. Så nää, jag har inte kollat på videon.

valsolo
2015-11-03, 12:09
Jag sitter på Tjeckiska landsbygden med min mobil. Så nää, jag har inte kollat på videon.

O jag har minne som en 10 månaders bäbis eller guldfisk. Inte meningen att skoja med dig :)

Göran
2015-11-03, 14:10
O jag har minne som en 10 månaders bäbis eller guldfisk. Inte meningen att skoja med dig :)

Jaja. Så du skämtar oavsiktligt med folk här.
Jag är kränkt.
Eller bara tjeck. Käck?

:)

Ƶl8R
2015-11-03, 14:39
EDM.. det där är ju för fan eurodisco el nåt.... känner mig våldtagen :confused: ...GASMASK!

Men nej på med originalrattarna dom gav ju burken mer EMS karaktär...ser ju fördärvligt ut med dom nya.

valsolo
2015-11-03, 14:47
Jaja. Så du skämtar oavsiktligt med folk här.
Jag är kränkt.
Eller bara tjeck. Käck?

:)

Hahaha.. Ta en staropramen o en zlatopramen på min bekostnad :) Nazdrave!

sickanovic
2015-11-04, 15:45
Hehe, du kollar inte på videon alltså ;)

Snyggt demo! D1 tillsammans med min Pulse1 är synthar som jag nog kan våga säga aldrig kommer att lämna min studio.
Dock gillade jag inte rattarna du bytt till (gillar rattar annars). Men smaken är som baken.
Originalet får den att se ut som en gammal östtysk stridsvagn.

jocks1
2015-11-04, 20:32
den demon var det mer tempo på än dina tidigare grejer, Firechild :) japp, tuneratten är känslig och den är lätt att råka röra vid så att synten blir ostämd tyvärr. Dom1 tillsammans med en Sub37 täcker upp dom flesta av klassiska monosynt-klanger tycker jag. Dom1 är den mesta kompletta monosynt jag känner till. EDIT: ang. enveloperna så hör man att dom är snabba om man vill, men den typiska smällen som Moog har, tack vare en liten nivåplatå, innan decay börjar, finns inte. kanske MFB kan göra alternativa mjukvaruenveloper i framtiden?