handdator

Visa fullständig version : Rec Oberheim Matrix 12



Firechild
2015-10-19, 19:42
Oberheim Matrix 12 från 1985 , den sista poly analogen från den gyllene eran ;)
En direkt uppföljare till Xpandern som var helt banbrytande med sin modulära uppbyggnad med ett frosseri i modulations möjligheter. Vad sägs om 5 ADSR Envelopes , 5 LFO´s , 5 enkla ramp envelopes till varje röst ! Lägg till på varje röst FM modulation av VCO eller VCF , Lag processor och tracking generator , ett filter med 15 olika filtertyper och slutligen 1 global vibrato LFO för alla röster ! Bonus features...man kan använda varje röst på en egen MIDI kanal…finns fortfarande ingen hårdvaru synth som har så många modulations möjligheter som Xpandern och Matrix 12. Du kan ha upp till 20 modulations källor till 20 destinationer.
Med detta kan du förstås göra helt sjukt konstiga ljud men den stora styrkan är från mitt perspektiv pads , som rör sig över tid och rum och skevar och växer på ett magiskt sätt.
Matrix 12 är för den oinvigde alltså 2 Xpandrar i ett och samma skal. Man får dubbla antal röster dvs 12 härligt analoga röster och ett anslagskänsligt keyboard med Aftertouch. Man förlorar de 6 separata röst utgångarna på Xpandern samt CV styrning till varje röst.

Jag använder Xplorer Editor för att programmera ljuden och det är en tvåvägs editor så rör jag på datorskärmen så ändrar sig displayen på Matrix 12 som om jag vred på synthen själv och lika åt andra hållet. Mycket trevlig editor , dock Windows only.

De otroliga modulations möjligheterna avslöjar ju förstås att det är mjukvaru styrning av allt ala Alesis Andromeda. Oscillatorerna CEM3374 och filter CEM3372 är dock helt analoga förstås och låter kanon , dock så är det inte samma fläsk i oscillatorerna som i en Pro-One tex om man gör ett basic bas ljud , utan det är med modulations möjligheterna Matrix 12 kommer till sin rätt och det med råge. Det man förlorar i bett från mjukvaru enveloperna vinner man med hästlängder när man börjar modulera. En av världens bästa poly analoger skulle jag påstå.
Filtret är samma chip som i Prophet 600 , men med någon genial runt omkring konstruktion kan man alltså få ut 15 filtertyper…helt sjukt. Det skumma är att på 24dB läget låter det inte så mycket Prophet 600 filter heller , där Prophet 600 låter lite skitigt låter Matrix 12 ganska cleant.
Ljudmässigt låter Matrix 12 väldigt mycket Oberheim all mjukvarustryning till trots. Jag skulle defintiivt ha stora problem med att gissa stråkljud om det är från OB-8 eller Matrix 12. Xpander/Matrix12 har den här lite lyxiga förmågan att få det att låta gummiband om vissa ljud samtidigt som man ibland får till ett övertons skimmer som Jupiter-8.
Summa summarum , skall man ha feta ultra rappa Minimoog basar skall man inte köpa denna men vill man ha modulära möjligheter som är programmerbara och gillar pads i alla dess former så är Matrix 12 en topp kandidat , förmodligen just den allra bästa !


https://www.youtube.com/watch?v=EXU5P_lvqXM

Ƶl8R
2015-10-19, 20:00
Och vad fick nyd?

RMI
2015-10-19, 20:01
Ah, ny recension - var ett tag sen nu. Tack! Skön låt också!

Firechild
2015-10-19, 20:05
Och vad fick nyd?

En ledtråd finns 2.49 i videon. Något som saknas. Svårt , jag vet, men någon kan knäcka det ;)

tonefloat
2015-10-19, 20:06
Vackert som alltid! en äkta Firechilddemo!

Riktigt grymma pads, gillar klockljudet!

Firechild
2015-10-19, 20:13
Vackert som alltid! en äkta Firechilddemo!

Riktigt grymma pads, gillar klockljudet!

Tackar, hade inte sett det i 99vokabulärtråden förrän nu :D

deleted user
2015-10-19, 20:15
Grym demo o trevlig matnyttig läsning :)

Ƶl8R
2015-10-19, 20:16
En ledtråd finns 2.49 i videon. Något som saknas. Svårt , jag vet, men någon kan knäcka det ;)

Nähä, SE..såklart :).. hoppas jag.. var det trumman under så gjorde Nyd en rätt taskig deal.... men den kanske du redan har krängt?

Firechild
2015-10-19, 20:19
Haha , japp , rätt , fan bor du i min studio på nätterna eller ;)

Ƶl8R
2015-10-19, 20:34
Den hemlige rosa hustomten som städar bland kablarna på natten...... glöm inte gröten till tomten i Jul annars kan det börja trollas i maskinerna :>

DrKorg
2015-10-19, 20:45
En ledtråd finns 2.49 i videon. Något som saknas. Svårt , jag vet, men någon kan knäcka det ;)

En av dina njurar? ;)

Firechild
2015-10-19, 21:24
En av dina njurar? ;)

Hehe , good one, ja typ ;)

synthetic
2015-10-19, 22:02
Grym synth och grym låt!

Lackan
2015-10-19, 22:06
Grym demo som vanligt, FC. Jag VET ju vad som saknas i videon vid 2:49:

Från NAOL:
"...där demonstratören själv syns i bild blickande ut i rymden"

Iklädd jeans och koncentrerad på synten, naä, det är ju ingen riktig FC-demo… ;) Men M12'an kanske är så komplex att det inte går att släppa den med blicken för att star-gaza en liten stund?

Otroligt sköna ljud och pompöst som alltid. Men helt ärligt hade jag haft svårt att höra skillnad mellan denna och en OBXa eller annan monsterpolyfon. Allt låter lika brutal-svulstigt i mina öron. Möjligen var denna lite hårdare i ljudet? Hursom; du kan ditt hantverk!

Jolly good show well done.

valsolo
2015-10-19, 22:08
Gött demo FC. M12 låter riktigt bra o jag är imponerad av dess storlek. Nästan ett riktigt "Firechilddemo". Lite för lite av dig själv med blicken ut mot rymden ;)

Nyfiken fråga: flyttar du monitorerna beroende på vilken synt du spelar på eller har du flera utspridda i rummet?

Till slut. Tack för att du delar med dig!

hasse_fx
2015-10-19, 22:15
Mycket fin demo av ett fantastiskt instrument! :) Hårdrockarnas våta dröm O:-)

Firechild
2015-10-19, 22:24
Gött demo FC. M12 låter riktigt bra o jag är imponerad av dess storlek. Nästan ett riktigt "Firechilddemo". Lite för lite av dig själv med blicken ut mot rymden ;)

Nyfiken fråga: flyttar du monitorerna beroende på vilken synt du spelar på eller har du flera utspridda i rummet?

Till slut. Tack för att du delar med dig!

Jag har ett extra par monitorer som står på synth sidan också ja :D
Jag behöver alltså inte lyssna med öronen i nacken när jag rattar på syntharna , men i Matrix 12 fallet så editerar jag på datorskärmen med lyssning i huvudmonitorerna , däremot fick jag ju väldigt bra "lyssning" när jag skådespelade in videon ;)

kockpit
2015-10-20, 06:33
Snyggt!

loghill
2015-10-20, 07:59
Fantastisk synt, fantastisk demo!

sickanovic
2015-10-20, 09:41
Instämmer, grymt demo och vilken vacker synth det är.
Jag menar, numerisk pad. Så jäkla snyggt!

Steelberry
2015-10-20, 09:51
Synth, komposition, arr - mäktigt!

jocks1
2015-10-29, 23:52
Fina klockor, Oberheimpads och spröda toner klarar den tydligen.RÄTTELSE: VCO;er är det ju! Vill ha! :kaaka:
Nu hoppas jag du även följer upp din JP8-demo med en Roland Boutique JP08...;)

gibson
2015-10-30, 19:24
Väldans najs demo.

Volt
2015-12-03, 00:49
JAM har en inne för den som får mersmak.