handdator

Visa fullständig version : DI-box eller Skyll inte på mig, jag har verkligen gjort allt som står i min makt



PGR
2015-05-27, 10:07
Nu får det vara nog! Jag är innerligt trött på att spela live och inte ha riktigt bra kontroll på brum och andra oljud. Jag vill i alla fall se till att jag gjort vad som står i min makt för att ljudet ska bli så bra som möjligt ut till ljudteknikern.


Jag spelar på en eller två keyboards samt mjukvaruinstrument på laptop via externt ljudkort. Låter dessa tre instrument gå till en mindre mixer där mixerns "Main Out" går till ljudteknikern och mixerns "Control Room Out" till min egen monitor/medhörning. Försöker hålla allt i stereo.


Jag tänker att en DI box skulle kunna vara ett sätt att minimera brum. Men hur tänker jag bäst? Ska jag låta allt vara som nu men placera en DI-box efter mixern och Main Out utgångarna som går till ljudteknikern? Eller måste jag ha tre DI-boxar, en för varje instrument, och koppla dessa till instrumenten innan de sedan går in i min egen mixer?


Allt jag önskar är att jag rakryggad kan titta djupt in i ljudteknikerns ögon och säga: ”Skyll inte på mig, jag har verkligen gjort allt som står i min makt”. Så hur kan jag komma dit?

ricard
2015-05-27, 10:19
Om du inte har problem med brum internt i din rigg, så skulle jag säga ett par DJ-boxar (en för varje kanal, eller en stereo) på utgången från mixern. Helst rejäla doningar med transformator i som verkligen ger galvanisk isolering och inte något aktivt jox.

Volantiz
2015-05-27, 10:26
Mm.. det där är något jag också kämpat med. Jag är ingen expert på sånt där, men min erfarenhet säger mig att det här är en rimlig lösning:

1. Ett grenuttag som du kopplar in all din utrustning till . Gärna med alla tänkbara spik-filter osv...
2. DI-box/boxar mellan dig och FoH (dvs efter din mixer).

Tanken är att du ska minimera antalet kopplingar (ström/ljud/whatever) från dig.

Och försök se till att du är inkopplad på en ren fas där inga blinkande ljuseffekter eller liknande dumheter är inkopplade.. men det kan vara svårt att göra något åt själv.

Steelberry
2015-05-27, 11:15
Är det XLR kontakter på main out från din mixer?

Nätfilter för mixern kan också vara nått att tänka på när belysning etc ligger på samma nät.

Ulven
2015-05-27, 11:44
Kolla sortimentet från Radial.

De har en massa olika lösningar och har god kvalité på produkterna.

Ambulansen
2015-05-27, 11:55
Varje ljudekniker ska fan ha redo en stor trave di-boxar till detta (dvs. stället som teknkern kör på ska ha det). Oseriöst annars, och som tekniker blir jag lite lack av att höra detta :) Men jag vet hur det kan vara, och när jag spelar live nuförtiden har jag alltid med mig ett gäng själv för säkerhets skull.

hairofthedog
2015-05-27, 13:41
Finns det typ inte en Behringer-låda i rackformat som är 8/8 in/ut och balanserar signalen?

http://www.thomann.de/se/behringer_di800_ultradi_pro.htm

sebsongs
2015-05-27, 14:03
Trådskaparen ville ju undvika brum... :)

hairofthedog
2015-05-27, 15:15
:D

PGR
2015-05-27, 15:22
Tack för svar. Jag har inte XLR ut från mixern och osäker om det skulle göra någon skillnad. Har tittat på Radial och verkar i allt bra om man bortser från priset. En kan jag klara men tre Radial DI blir inte helt oväntat dyrare. Behringers variant är då mer lockande men den tror jag har några år på nacken och osäker på hur bra den är. Nu är jag ute på djupt vatten men varför sätter man inte in DI egenskaper i en mixer?

android
2015-05-27, 16:44
Jag brukar alltid kolla med teknikern i förväg och säga hur många lineboxar jag behöver. Och fråga om det underlättar att jag tar med en liten mixer så att det inte behövs så många. Brukar ofta få ett ja då. :)

Då är det ju liksom teknikerns problem om lineboxar och sånt inte funkar som de ska. Jag ser bara till att mina grejer låter.

Ambulansen
2015-05-27, 17:21
Dessa funkar utmärkt http://www.thomann.de/se/millenium_die_dibox_passiv.htm

Ulven
2015-05-27, 21:25
Har tittat på Radial och verkar i allt bra om man bortser från priset.

Radial kostar lite mer, men är värt det. Har dock för mig att de ska ha någon lite billigare serie som ändå ska vara väldigt bra. Tror serien heter PRO-någonting. Men du kanske redan kollat detta.

PGR
2015-05-27, 22:49
Radial kostar lite mer, men är värt det. Har dock för mig att de ska ha någon lite billigare serie som ändå ska vara väldigt bra. Tror serien heter PRO-någonting. Men du kanske redan kollat detta.

Precis, ProD2, i stereo dessutom. I runda slängar 1500 kronor. Om det räcker att jag har en DI låda efter mixern så verkar den vara som gjord för jobbet.