handdator

Visa fullständig version : Demo Vermona Retroverb Lancet



jocks1
2015-05-21, 10:41
Retroverb består av ett fjäderreverb, ett multimode-filter, en envelope, VCA, LFO, och en overdrive kombinerat i en desktoplåda. Kombinationen gör det bl.a. möjligt att gate;a reverbet, och korta av utklingningen. Vidare kan inputsignalen modulera VCA och VCF cutoff, starta om envelope och LFO;n. LFO;n kan modulera filter och VCA för Wahwah-effekt och tremolo. VCF är en bra filter med resonans som går upp i självsvängning i alla filterlägena, om man vill. Overdrive kan överstyra insignalen utan att volymen slår i taket.EDIT: Hmm... drive verkar snarare ha nån limiter inbyggd, för att hålla ner utnivån. Det finns en PEDAL/CV-ingång som kan styra filter cutoff och VCA. En trigger-ingång kan starta om LFO;n och envelopen. LFO;n har fem stycken vågformer, samt envelopen som vågform. Fjäderreverbet låter renare och mindre brusigt än mitt gamla Boss RX-100, om jag minns rätt. Vid överstyrning skramlade RX-100 mycket mer från fjädern. Retroverb rekommenderas helt klart! Nu väntar jag bara på mitt analoga delay, för att verkligen grotta ner mej i gamla retrosound :>
EDIT: Demon ligger längre ner i tråden. hade glömt slutföra den...:">

Funkenteller
2015-05-21, 11:39
Jag använde knappt reverbet men overdrive, filtret och envelope'n är värda priset bara dom och reverbet är en fin bonus :)
Använde den ofta med att överstyra in en kick, filtrera med lite och snabb filter envelope. Blev liknande karaktär i soundet som med Vermona Kick Lancet som också rekommenderas varmt.

TPM
2015-05-21, 12:02
Har varit på gång på denna ett tag. Kostar ju tyvärr en slant...

jocks1
2015-05-21, 15:31
Har varit på gång på denna ett tag. Kostar ju tyvärr en slant...
Vermona VSR3.2 är troligen samma fjäderreverb, fast utan effekterna som Funkenteller mest använde. och den kostar väl typ 2.800:-.
ett fjäderreverb är ingen mirakelmaskin i sej, men det ger ett visst sound, som t.ex. många gitarrister ofta använt. korta syntljud och mjuka stråkljud med vibrato i mellanregistret brukar få fjädern att sjunga vackert också.

altemark
2015-05-21, 15:39
Tror fjädrarna i vrs3 är längre/fler/annorlunda instämd. Vore nog en kass produkt annars - de vill ju täcka upp olika behov med olika modeller så man köper alla till slut (kunde mkt väl tänka mig en lgh med vermona bara!). I övrigt håller jag med.

En flexibel maskin, och just distbiten var överraskande. Men routingmöjligheterna gör att man önskar det fanns cv in för fler grejer parametrar (det gör man alltid..?)

cyberpunx
2015-05-21, 16:01
ett vermona filter blir det längre fram helt klart, men jag velar mellan om jag skall ha versionen med fjäderreverbet eller den utan. den utan kostar ju mindre vilket alltid är najs i synnerhet om det nu råkar bli nyköp. sedan har jag ingen erfarenhet av fjäderreverb så vet inte om jag har så stor nytta av det. var ju en här i tråden redan som knappt nyttja det alls tex. onödigt köpa ett i så fall när det finns en version utan. så jag skulle gärna vilja ha lite mer input och åsikter om just fjäderreverbet här i tråden. är det verkligen något att ha?

altemark
2015-05-21, 16:15
Jag skulle säga att fjädern och disten är bättre än filtret :) det är schysst, men lite av ett dj-filter på samma sätt som akai mfc42 - flexibelt, skarpt och kliniskt, men inte direkt några sweetspots eller harmonisk karaktär (men till skillnad mot akai med envelopeföljare - och massa annat)

Kanske är en smaksak eller att jag matar in lite för komplexa ljudkällor.

false messiah
2015-05-21, 16:26
De flesta fjäderreverb använder tankar från Accutronics (inklusive Retroverb), så grundljudet är ofta snarlikt – det beror mest på längd och layout på fjädrarna. Så det går ju att köpa valfri fjäderreverb i efterhand istället, och då går det ju också att använda dem separat.

Enda nackdelarna jag ser är att det tar lite mer plats med två enheter och att det blir aningen mer jobb att patcha om reverben innan/efter filter, men det är i mina ögon ganska marginellt…

cyberpunx
2015-05-21, 17:52
Jag skulle säga att fjädern och disten är bättre än filtret :) det är schysst, men lite av ett dj-filter på samma sätt som akai mfc42 - flexibelt, skarpt och kliniskt, men inte direkt några sweetspots eller harmonisk karaktär (men till skillnad mot akai med envelopeföljare - och massa annat)

Kanske är en smaksak eller att jag matar in lite för komplexa ljudkällor.

ok själv tycker jag det låter superbt på det mesta. men vad rekommenderar du då i samma prisklass som inte är ett s.k "dj-filter"?

altemark
2015-05-21, 22:13
Då är det ju filtret för dig helt enkelt. :) Fast svårt avgöra om reverbet blir värt extra pengarna. Förstår ditt predikament... Är en feature man inte riktigt vet om man behöver eller verkligen kommer känna är nödvändig värt pengarna?

Jag har inte haft så många stand-alone filterenheter, så har nog inte så mkt vettiga tips egentligen... Vet att jag gillar Roland SH (IR*)-filtren mer, Moog, filtret i m-resonator (som jag haft), ms-20-filter... Det är klart, inte multimodefilter alla heller... Jag gillar vermonafiltret mer än yamaha cs-5/10/15-filtret iaf. Och kanske mer än Wasp-filtret. om man letar begagnat finns väl allt det där (moogerfooger, mam warp9 osv) standalone.

Kan nog inte ge några direkta tips egentligen, bara ngn slags redogörelse för min idiosynkratiska filtersmak :)

cyberpunx
2015-05-21, 22:45
Då är det ju filtret för dig helt enkelt. :) Fast svårt avgöra om reverbet blir värt extra pengarna. Förstår ditt predikament... Är en feature man inte riktigt vet om man behöver eller verkligen kommer känna är nödvändig värt pengarna?

Jag har inte haft så många stand-alone filterenheter, så har nog inte så mkt vettiga tips egentligen... Vet att jag gillar Roland SH (IR*)-filtren mer, Moog, filtret i m-resonator (som jag haft), ms-20-filter... Det är klart, inte multimodefilter alla heller... Jag gillar vermonafiltret mer än yamaha cs-5/10/15-filtret iaf. Och kanske mer än Wasp-filtret. om man letar begagnat finns väl allt det där (moogerfooger, mam warp9 osv) standalone.

Kan nog inte ge några direkta tips egentligen, bara ngn slags redogörelse för min idiosynkratiska filtersmak :)

ok tack för svaret men ja rättare sagt så tror jag att det är ett filter för mig. har lyssnat på massa demos, läst en del osv. hört en hel del bra omdömen om det också. men veta säkert det är nog omöjligt förrän man haft det själv ett tag. och skulle det då visa sig vara fel så står man där med skägget i brevlådan. nåja det är inte aktuellt ännu, så får väl fundera vidare tills när det blir det :)

jocks1
2015-07-25, 16:35
ok, här kommer demon av Vermona Retroverb Lancet: Jag körde sequencern i Novation Bass Station 2, och använde synten som oscillator med en ren sågtandsvågform, med en kort volym decay, för att trigga envelopen och lågpassfiltret i Retroverb. lite vibrato kommer in i sista stycket, och en pedal öppnar filtret ibland i det stycket. Pedalen är ansluten till PEDAL/CV på Retroverb.
https://soundcloud.com/jocks13/retroverb-lancet-demo-jk

cyberpunx
2015-07-25, 20:25
ok, här kommer demon av Vermona Retroverb Lancet: Jag körde sequencern i Novation Bass Station 2, och använde synten som oscillator med en ren sågtandsvågform, med en kort volym decay, för att trigga envelopen och lågpassfiltret i Retroverb. lite vibrato kommer in i sista stycket, och en pedal öppnar filtret ibland i det stycket. Pedalen är ansluten till PEDAL/CV på Retroverb.
https://soundcloud.com/jocks13/retroverb-lancet-demo-jk

man får tack å bock :D låter skitskönt hörrö. får allt bli ett vermona-filter framöver tror jag, och än en gång TACK :)

jocks1
2015-07-26, 10:03
man får tack å bock :D låter skitskönt hörrö. får allt bli ett vermona-filter framöver tror jag, och än en gång TACK :)
kul att du gillade demon :) med en gatesignal kommer envelope och LFO reset funka ännu bättre. PS. LFO'n har även S/H för blippiga resonansljud.

TPM
2015-07-26, 10:38
Har ett eget nu. Jag är nöjd!

jocks1
2015-07-26, 11:40
Har ett eget nu. Jag är nöjd!
;)