handdator

Visa fullständig version : Rec Sequential Circuits Prophet-10



Firechild
2015-05-19, 22:53
Sequential Circuits Prophet-10 ( 1980 ) är en stor pjäs både fysiskt och ljudligt.
Om du tar 2 stycken Prophet 5 Rev3 och förpackar som en synth är man ganska nära i beskrivningen av en Prophet-10. Men som man säger, summan är större än delarna och det reder vi ut alldeles strax.
Eftersom Prophet 10 har exakt samma röstkort som Prophet 5 Rev3 så vet vi att det är Curtis chip och inte SSM chip som i Prophet 5 rev2, ja det finns ett eller två exemplar av ”Prophet-10” som är en 10 rösters Prophet 5 Rev2 men det är en annan historia , här avhandlas den ”vanliga” dubbel manual Prophet 10:an.
Grund ljudmässigt låter den alltså som Prophet 5 Rev3 så vi går direkt vidare vad man får för bonus features.
1. Man kan spela den som en 10 rösters Prophet 5 om man vill.
2. Man kan spela den som två helt separata Prophet 5 även över MIDI , på 2 olika kanaler.
3. Man kan mixa ihop de 2 LFO:erna för oregelbundna LFO vågformer.
4. Man kan stänga av en LFO och använda den andra för både Upper och Lower ala CS-80 så man får bägge ljuden att vibrera som en enhet, det blir underbart maffigt om man lägger samma patch i Double mode.
5. Prophet-10 har programmerbara Pedal 1 och Pedal 2 inputs som man kan skicka vanlig CV till och detta innebär att man tex kan addera en extern LFO för vibrato eller filter svep. På kör ljudet i min demo har jag 3 LFO:er som bildar ett ganska naturtroget svajigt körljud. Ett litet krux är att Pedal inputsen bara reagerar på positiv CV så man får köra med offset på sin externa LFO för att få med svängningen i ”negativ” fas också.
Jag använder Pedal input 2 för filter som jag låter MIDI velocity och MIDI Aftertouch styra. Den andra Pedal inputen kan jag routa mer flexibelt , ibland till Pitch(vibrato) men även till monoMod som då gör att jag kan styra Modulations hjulet över MIDI som inte är standard konfigurerat på original MIDI.
6. Balanserade XLR outputs , underbart !
7. Analog 3 bands EQ , programmerbar per ljud.
8. PolySequencer…har aldrig använt , kommer aldrig göra , men den ser cool ut !

Summerar jag mina intryck av Prophet-10 så poppar den upp som topp 3 på min favvolista tillsammans med CS-80 och Memorymoog. Så Jupiter-8,P-5Rev2 , OB-X med flera får se sig slagna av detta mästerverk !
Min bekantskap med TTSH har dessutom öppnat upp öronen för filter modulering med audio frekvenser och detta går ju att göra med Poly Mod sektionen på Prophet5/10 så Prophet-10 får tummen upp !



https://www.youtube.com/watch?v=aeLvrKfxs40

machinepop
2015-05-19, 23:14
Snyggt best!

Det låter verkligen Curtis, men mysigt ändå. Verkar vara i strålande skick också. Men mer än något låter det ju Firechild. Det vore kul med lite annat "sound" också då de flesta av oss inte petat på en tia nå'n gång...

Lackan
2015-05-19, 23:23
Helt fantastiskt maffigt. Fetare än vanligt, den låter ju helt galet bra: både vass och mjuk samtidigt. Jag förstår att den känns väldigt fulländad, den verkar vara grym. Men framför allt måste den vara underbart kul att bara sitta och jamma på? Med två manualer och olika ljud kan du verkligen få en rolig spelkänsla misstänker jag, jämfört med vanliga en-manualers syntar.

Fasiken, det här är en poly jag kunde tänkt mig. Visste att jag skulle ställt in familjens semester i år och knipit denna när den dök upp… Grym låt och grattis till ett bra köp! :)

Albedo
2015-05-19, 23:27
Underbart härligt ljud i den där! :)
Intressant att läsa din recension också.

Ƶl8R
2015-05-19, 23:31
Har plinkat på den några gånger på 90-talet.. men som icke-keyboardspelare så känner man sig rätt kastrerad inför de där tandraderna :D

Hur tycker du eq:n funkar? ...tycker själv alla synthar skulle ha eq.. eller helst resonator nånting..

snygg demo i vanlig ordning :)

Firechild
2015-05-19, 23:34
Den låter sjukt bra , och just att den kan låta både mjukt och hårt är lite mysko , den låter nämligen i vissa lägen mer silkes och mer Prophet 5 Rev2 än Rev3.
Tricket att man i Double mode kan låta en LFO vibrera båda patcherna gör den stundtals väldigt CS-80 lik också , men i stereo !
JA , jag är lite nykär faktiskt. Tack till deleted user som lagade lite fel på den också på några timmars jobb medan jag väntade !

EQ:n är ganska snäll men det är klart det händer en del om man vrider , känns lite 80 tals stereo apparats EQ över det hela , eller Rhodes Chroma har väl liknande tror jag. VIssa bypassar den internt i Prophet 10:an har jag hört för att det skall vara en källa till att inte låta exakt som prophet 5 och med lite vilja tycker jag att den låter något mjukare än prophet 5 men i positiv bemärkelse. Ägaren innan Socker jämförde med sin Prophet 5 och sa att lite av Prophet 10 magin sitter i EQ:n...det kanske är som en Pultec EQ att även om man inte rattar något så låter ljudet bättre om man kör igenom burken...

99JJQ
2015-05-19, 23:42
Grymt!

Snälla testa sequencern :) så nyfiken på den...

hasse_fx
2015-05-20, 00:17
Fin demo av en fantastisk maskin! :)

Den där klädnypehållaren på tvättlinan börjar bli ett klassiskt attribut... :o)

Odd Bob
2015-05-20, 04:53
Fet demo och grym maskin.... Spelade på för några år sedan (15 år sedan)

deleted user
2015-05-20, 09:13
shiiiit va bra den lät, har aldrig gillat P5 soundet riktigt men den här lät ju väldigt maffigt. Gediget bygge det där, påminner lite om hur oberheim byggt sina two, four och eight voice maskiner.

kroffe
2015-05-20, 09:21
Snajsigt! Hatten av för fin demo. Och skönt att höra att deleted user hade tid att laga den när jag inte hade det. ;)

Firechild
2015-05-20, 09:31
deleted user hade inte tid heller först...men jag har lärt mig att tjata lönar sig i längden av mina barn... ;)
Så eventuella deleted user kunder som känner att jag trängde mig i kön...det beror på att detta skedde på en Söndag (vilodagen) och en mut lunch och andra tricks :D

The Introvert
2015-05-20, 10:13
Varje gång du lägger upp en demo gör jag en kopp gott kaffe, drar upp volymen, och njuter.

deleted user
2015-05-20, 10:32
Grym demo i vanlig ordning :) Men blir lite ledsen över att du inte ens vill prova sequensern?

machinepop
2015-05-20, 10:46
Oj vad jag lät negativ där i början. Det är ju snyggt, skitsnyggt! Men jag teamar gärna upp mig med 99JJQ och får höra sequencern och lite andra ljud i samma veva.

Och ja, Chroman har också en fesen EQ, inte så kul, men den finns där...

Steelberry
2015-05-20, 10:52
Wow, vilket djup i klangen!

@Firechild: Nu är det väl bara VP330, Emulatorn och äkta Lexicon 224 som saknas för en komplett Nemo studio? ;)
Eller måste ett System 100 och en Fender Rhodes också vara med?

Firechild
2015-05-20, 16:14
Wow, vilket djup i klangen!

@Firechild: Nu är det väl bara VP330, Emulatorn och äkta Lexicon 224 som saknas för en komplett Nemo studio? ;)
Eller måste ett System 100 och en Fender Rhodes också vara med?

Ja VP-330 är lite grand på önskelistan möjligtvis, Fender Rhodes , nej , är ljud jag aldrig gillat direkt. Vangelis gjorde en vaggvise liknande låt dock som är väldigt fin på Rhodes. System 100 , hade han det...ajdå...måste kolla upp ;)

Angående P10 built in sequencer...ja får väl kolla på den då :D

deleted user
2015-05-20, 16:42
PS-3300, det är något för FC! Kul när forumet talar om vad du ska köpa :D Inga dolda önskedrömmar bland oss inte ;)

Socker
2015-05-20, 17:57
Angående P10 built in sequencer...ja får väl kolla på den då :D

Den inbyggda sequencern kopplades alltid bort när MIDI implementerades på P10 av Sequential. Det finns någon teknisk orsak till att de inte kunde samexistera, men så är det iallafall. Det är möjligt att det går att väcka den till liv igen, och ändå behålla MIDI, men frågan är om det är värt besväret.

loghill
2015-05-20, 18:18
...Fender Rhodes , nej , är ljud jag aldrig gillat direkt. Vangelis gjorde en vaggvise liknande låt dock som är väldigt fin på Rhodes....
OT: Det är nog Réve från albumet Opera sauvage. Min dotter somnade till den nästan varje natt då hon var liten.

Som vanligt en ohyggligt snygg demo! Tack!

android
2015-05-20, 18:26
Vilket TV-program var det som hade det där percussiva basljudet som du spelar på lägre manualen? Känns som att det var ett naturprogram?

Hinken
2015-05-20, 18:45
System 100 , hade han det...ajdå...måste kolla upp ;)


Mer OT: Introt på 'Spiral' är väl System 100 tillsammans med 104-sequencern, där transponeringarna gjordes manuellt på 101:ans keyboard. Bäst skaffa ett helt system mao ;)

Fin demo! P10:an låter lika fet som den ser ut!

Firechild
2015-05-20, 18:46
TV-program...Chariots of Fire...

Sequencern...nja , jag tror att Poly Sequencern skall fungera med MIDI kit , det är Sequencer interface jacken på baksidan som lägger ner vid MIDI monteringen. ( Edit, men på denna maskin verkar Poly sequencern inte vilja leka faktiskt ).

Vaggvisan heter La Petite Fille De La Mer från 1973 L´Apocalypse Des Animaux albumet. Men Réve har liknande feeling absolut men mer jam liknande än ett starkt tema.

Hinken
2015-05-20, 18:48
Vilket TV-program var det som hade det där percussiva basljudet som du spelar på lägre manualen? Känns som att det var ett naturprogram?

'Ett med naturen' hette programmet.

android
2015-05-20, 19:22
Haha, ja Vangelis! Skämshatten på här. :p

Och jag tänkte på "Ett med naturen", men hittade inget klipp med den melodin på Youtube.

Hinken
2015-05-20, 19:41
Ska man va helt korrekt användes Chariots of Fire-introt till 'Mitt i naturen' också då programmen slagits ihop nån gång i början av 90-talet men ursprungligen användes det till 'Ett med naturen' med Arne Weise som programledare.

https://www.youtube.com/watch?v=22gI7W6frZw

Sorry för massa OT här. :">

kockpit
2015-05-20, 19:43
Superbt!

hasse_fx
2015-05-20, 19:47
Sorry för massa OT här. :">

...nejdå - helt on-topic synthiana :)

Hinken
2015-05-20, 20:02
<3

sallad
2015-05-20, 21:22
den där voice assignment delen ser intressant ut. pytsar den ut röster på måfå i upper och lower eller går det att styra på nått sätt. skulle man tjäna ljudmässigt på det då, eller är det ögongodis? I övrigt grymt bra och intressant läsning.

Firechild
2015-05-20, 21:35
Prophet syntharna har lite speciell voice assignment och det går inte att bestämma nej. De flesta andra poly synthar kör ny röst på varje ny tangent tryckning även om man trycker på samma tangent. Prophet 5 behåller samma röst om man trycker på samma tangent vilket innebär att utklingingsfasen på ljudet klipps som en monosynth om man spelar på samma tangent upprepade gånger.

Edit: Okej , nu är jag med...ja Lower och Upper är som två separata synthar i Normal läget så spelar man på övre manualen blir det rösterna på övre.
Man kan köra alternate dock då blir det varannan röst upp och nere... och så single , då när rösterna tar slut på övre fortsätter allokeringen på nedre och så double då blir det dubbel röster med motsvarande på nedre som övre oavsett på vilken manual man spelar på och det är i double mode jag kör mest :D

Amonhoteph
2015-05-20, 23:30
Grymt sköna toner!

deadbeat
2015-05-20, 23:38
Drömsynt! Och drömsk demo. Allt i sin ordning :)

Ulven
2015-05-21, 00:23
Ägaren innan Socker jämförde med sin Prophet 5 och sa att lite av Prophet 10 magin sitter i EQ:n...det kanske är som en Pultec EQ att även om man inte rattar något så låter ljudet bättre om man kör igenom burken...

Ägaren innan Socker, det var jag det :)

Ja, jag hävdar att en del av magin (jag är normalt väldigt återhållsam med det ordet) satt i EQn. När jag testade Prophet 5an som jag fick utbyte mot 10an så kände jag att någonting lite saknades i ljudet även om den lät väldigt bra. Efter en hel del testande hittade jag en gammal Gollmer Tonator-pedal som hade rätt sound och nu tycker jag att jag är 99% eller kanske t o m 100% där.

Firechild: Så där glad har inte 10an låtit på 20 år! Efter 20 år av extremt dyster dark ambient så gjorde den säkert glädjeskutt när den fick chansen att låta lite piggare :) Bra demo!

nidas
2015-07-21, 10:24
Tackar för grymt demo och kul att få se en P10 i Sverige.

Angående eq pedal så vill jag gärna få tips på alternativ till gollmer Tonator eftersom den är grymt svår att få tag i.