handdator

Visa fullständig version : Första livegiget! Hjälp!!

COSMIC60
2015-03-22, 23:28
Ok, inte på scen men väl i direktsänd radio.

Vad behöver jag tänka på? Har noll erfarenhet av att spela utanför min egen stereo.

Ungefär så här kommer setupen se ut:

tt-303
monotribe x 2
casio sk1
Acidlab Drumatix

dark time

alesis midiverb
ehx cathedral
re-20
monotron delay
boss compression sustainer

Allt detta genom en bx8-mixer rätt ut i etern. Några direkta låtar finns inte utan jag kommer hänga upp allt på några patterns och seqslingor. Här är ett exempel på hur det kan låta:

https://soundcloud.com/ekedalselektroniska/do-you-clone-alone

Ni som jobbar på detta sätt med liknande setup;

Hur tänker ni?

Hur håller ni låda i en timme?

Vilka fällor kan jag gå i?

Finns det några tekniska detaljer som jag bör tänka på?

Alla tankar och tips kring detta tas emot med stoooor tacksamhet. Jag tar även emot alla former av uppmuntran! :kaaka:

reSet
2015-03-23, 09:15
En fälla som en lätt hamnar i vid publik är att ha för brottom. Med lite nervösitetspress känns det lätt som att du är tjatigare än du faktiskt är. Motsatsen kan ju ockå hända: att du göttar dig i ett parti och glömmer att du har andra låtar att spela. Ett bra sätt att åtgärda det är att ha med sig en klocka/tidtagarur.

kör hårt! Gött med radio lir som första gig. Perfekt kompromiss mellan hema i studion och på scen. :)

Hjorten
2015-03-23, 09:22
En fälla som en lätt hamnar i vid publik är att ha för brottom. Med lite nervösitetspress känns det lätt som att du är tjatigare än du faktiskt är.

Det där känns igen allt för väl.

lisau
2015-03-23, 09:45
Håller med ovanstående. Klocka är ett utmärkt hjälpmedel. Och en annan grej, gör du lite fel. Bli inte stressad, utan antingen skaka av dig det, eller upprepa felet till det låter som om det var meningen.

Och var inte rädd för tystnaden. En ensam slinga som får fritt spelrum kan ibland vara det allra bästa. Dynamik är bra!

Och lycka till!

jonasgun
2015-03-23, 09:45
Stort grattis till spelningen!

Jag har aldrig spelat i radio (förutom en gång när jag var liten), men en sak som jag har lärt mig genom åren som livemusiker är att försöka kräva så mycket "förberedelsetid" som möjligt. Det är jätteskönt att kunna komma till och rigga upp och soundchecka i god tid. Sånt tar alltid mycket längre tid än man tror, och det är sämst att behöva stressa med det in i det sista. Jag vet inte hur det ser ut där du skall spela, men man kan ju fråga i alla fall. Sedan är det som Set så riktigt säger, stressa inte utan ta det så lugnt. Att repa några gånger med timer är ett riktigt bra tips.

robopants
2015-03-23, 10:36
Rigga upp hemma och spela igenom inför kompisar som om det vore på riktigt.

COSMIC60
2015-03-23, 11:10
Ok, köpa klocka alltså
57973

och repa repa repa.
Min musik består till stora delar av just misstag så den biten är jag ganska bra på :)

En liten teknisk fråga;

Bör jag ha någon form av limiter eller kompressor som sista steg? Alltså efter bx8?

Tusen tack för era tankar <3

reSet
2015-03-23, 11:27
Ok, köpa klocka alltså
57973

och repa repa repa.
Min musik består till stora delar av just misstag så den biten är jag ganska bra på :)

En liten teknisk fråga;

Bör jag ha någon form av limiter eller kompressor som sista steg? Alltså efter bx8?

Tusen tack för era tankar <3

precis en sån klocka!! :)

det där med kompressor och limiter.. det käns som att radio gänget borde fixa den bite åt dig... men det beror ju så klart på vilken typ av radio som du ska köra....

COSMIC60
2015-03-23, 11:54
Stort gökur är ett måste i maskinparken! :D

En limiter tänkte jag skulle funka som ett slags skyddsnät när jag muppar till det med reglagen på bxÅttan. Men självklart får jag kolla med radiogänget om den tekniska biten...

jgb
2015-03-23, 12:16
Lite fler tips kanske finns här: http://www.99musik.se/showthread.php?324147-Framf%F6ra-elektronisk-musik-live-tips!

Det där med klocka är inte dumt alltså. Samt att spela igenom ditt liveset tills du känner att det sitter. Övning är inte dumt! För att få mer livekänsla när du övar, spela in resultatet. Lyssna sedan igenom det i efterhand och fundera på vad du kunde göra bättre.

COSMIC60
2015-03-23, 12:25
Tack för länken jgb! Ska kollas in...