handdator

Visa fullständig version : Rec Korg ARP Odyssey



Firechild
2015-03-17, 21:02
Korg ARP Odyssey.
Jag har aldrig haft äran att äga originalet så denna remake från Korg dök ju upp förträffligt lägligt i bättre prisläge än originalet dessutom.

Det finns ju episkt långa trådar om denna synth här på 99musik så jag gör en snabb recension lite baserat på att man har lite förkunskaper om ämnet…

De flesta trådar på nätet verkar jämföra Karpen mest med Rev3 filtret mot Rev 3 originalet ( tack vare tysksynthsamlaren förmodligen ) och man kan höra sig att det sjunger mer i basregistret på originalet. Det stämmer säkert men till Karpens försvar så är Rev3 filtret den klart svagaste länken av filtertyperna , Rev1 som är 12dB filtret är det fetaste 12dB filtret jag hört , det självsvänger fetare än de båda 24dB filtrena tillsammans ! Ujuj egentligen är de två andra filter typerna ren bonus för med endast Rev1 filtret hade jag varit mer än nöjd ändå.

Ljudet låter väldigt bra men jag har förstås synpunkter på en del saker.

Oscillatorerna är för stabila ;)
Och i med att LFO:n retriggar på keystrike så blir en multitrack tagning på samma MIDI spår och oförändrat ljud i princip identiskt då inte ens ett ljud med vibrato börjar på olika svängningspitch så att säga. Detta leder dock även till en annan slutsats att MIDI över USB kabeln är snortight. Det tightaste MIDI jag upplevt.
Apropå USB MIDI så konverterar Karpen MIDI till CV/Gate/Trig också !

PWM modulationen tycker jag kunde vara djupare , det går inte att modulera så mycket så att pulsen blir så smal att den inte hörs , ganska långt därifrån tycker jag.

Hastigheten på LFO:n känns lite långsam på snabbaste hastighet för att vara analog.

Slim tangenterna är verkligen HELT värdelösa spelmässigt. Som tur är fungerar det ju ypperligt att spela över MIDI även duofoniskt. Det postiva är ju dock att man får ner vikt och storlek och i mitt fall är jag ganska nöjd att Karpen har Slim tangenter då jag ändå använder mitt A-80 masterkeyboard när jag lirar in i min DAW.

Summa summarum…finfin synth , jag hoppas den över tid kommer drifta mer :D




https://www.youtube.com/watch?v=FaXpo3gbpU0

Lackan
2015-03-17, 21:14
Gött, bra låt som vanligt FC. Skön och fet produktion, men det är ju ganska ofrånkomligt med en av de bästa monsyntarna som någonsin producerats.

Håller med dig i allt du skriver, just därför bör man kanske modda free-run LFO och även LFO-speed, gissar att det är relativt enkelt även på den nya.

12 dB-filtret är ju bäst, så har det ju alltid varit. Det är ju inte för den vita plåten "whiteface" blev legendarisk. :)

Jolly good show!

Firechild
2015-03-19, 16:18
En till grej...powerknappen är inte bra...det är en konstig svampig knapp som inte klickar utan man trycker en gång för att starta synthen och sedan för att stänga av så håller man inne knappen några sekunder...
Men det sämsta är att synthen alltid förblir avstängd om man har en studio med huvudströmbrytare så man måste alltid manuellt sätta på strömmen , det är ett irritations moment , dock ett i-lands problem som det populärt kallas ;)

Frengus
2015-03-19, 16:36
första GAS momentet på denna leksak. Bra video och demo, FC!

machinepop
2015-03-19, 18:07
Det kanske är dina ljudval FC, men den låter väldigt stabil och tyglad. Det är först runt 2 minuter jag tycker det börjar låta den Odyssey jag känner bäst (dvs blekansiktet). Men så är min också 43 bast i år och en del händer ju.

Låten är ju sjysst som vanligt även om du gått lite onödigt över toppen med videoeffekterna den här gången. Och fin titel, nästan som världens bästa film. :D

Snygg lösning med LFO-speed, minimoogtricket och filterval bangar nog ingen. Pyttetangenter känns ju sådär, men styr man den från annat håll så varför inte...

Fin presentation och kul att höra annat än blipp och tut ur den lådan i stökig NAMM-miljö.

slirak
2015-03-19, 19:08
Demon får den snarare att låta tuffare än jag lyckats med i affärn.

Jag har varit och klämt och skruvat på den flera gånger nu och jag vill verkligen gilla den, men GAS:en vill inte infinna sig.

Jag säger inte att den är dålig, men mycket mer tyglad än min tämligen nyrenoverade Axxe var. Man kan ju tuffa till den med overdriven och synk och ringmod, men, njae. Jämfört med ny-MS-20:n, så tycker jag den låter väldigt stiff. Jag har ingen erfarenhet av original-Odyn dock. Men den borde ju rimligen låta tuffare än min gamla Axxe, inte tvärtom?

tonefloat
2015-03-19, 19:12
Jäkligt najs låt som alltid! Det låter väldigt cleant och välputsat. Har en kort men intensiv Axxe erfarenhet, det var dock några år sedan.

GAS uteblir dock denna gång, jag föredrar den lite galnare MS-20kit.

kroffe
2015-03-19, 20:27
En till grej...powerknappen är inte bra...det är en konstig svampig knapp som inte klickar utan man trycker en gång för att starta synthen och sedan för att stänga av så håller man inne knappen några sekunder...
Men det sämsta är att synthen alltid förblir avstängd om man har en studio med huvudströmbrytare så man måste alltid manuellt sätta på strömmen , det är ett irritations moment , dock ett i-lands problem som det populärt kallas ;)

Detta är ju en konsekvens av det nya miljötänket som Korg med m fl japanska företag har fått anpassa sig till. Odysseyn har ju en stand-by tid med auto-shutoff precis som Mini MS-20n så har man inte configat om den så slår den av sig själv efter ett tag påslagen utan att någon spelat på den. Antar att det är samma krets som känner av när man håller in power switchen lite längre för att slå på och av synthen. En fördel med den "svampiga" knappen är ju att man inte av misstag kan slå av synthen mitt under giget bara för att basisten backar in i synthstället. :)
Men hursomhelst, det går säkert att modda bort allt detta för att gamla studiorävar ska känna igen sig. ;)

theVOID
2015-03-19, 22:28
Den låter långt ifrån cleant om man kan skruva den åt det andra hållet, filter FM, noisemod, ringmod etc låter brutalt och tungt och levande! Aldrig sett Odyssey som ett syntpopinstrument, snarare en normaliserad modulär.
Korg Odyn kan låta fantastiskt komplex och levande, driveswitchen gör den bättre än originalet tom!

Lackan
2015-03-19, 22:56
...driveswitchen gör den bättre än originalet tom!
Håller helt med. Och då är jag ändå vintage-feteshist. Funderar starkt på att lägga till en liten drive-switch på Avataren i alla fall...

slirak
2015-03-19, 23:00
Men Lackan, du som har äkta varan, har du alltså testat Karpen och tycker att den låter lika bra som originalet? (Bortse från drive-switchen.)

Lackan
2015-03-19, 23:09
Men Lackan, du som har äkta varan, har du alltså testat Karpen och tycker att den låter lika bra som originalet? (Bortse från drive-switchen.)
Jag skrev en lite längre rec i NAMM-tråden.

Jag tog en halvtimme på 4sound Fkunga på en lunch och var mäkta impad. När jag väl kommit över 86% och började tycka den var söt, impade ljudet mycket, och ljudmässigt gjorde jag allt på den som jag gör på mina. Skitkul!

Stabiliteten alla pratar om, nja, jag upplever även originalet som ganska stabilt, och jag lovar att jag i ett blindtest antagligen inte hade kunnat avgöra KARP'ens oscillatorer från originalets.

Det kan ju ha att göra med att faders på den nya är sjukt sköna och enkla att ställa in. De gamla originalfaders är ju lite hoppiga och ryckigare vilket gör att man aldrig tunar den 100% kanske… ;)

Det som sög fetpurjo är ju att de inte gjort något roligare med filter III än att verkligen kopiera 4075, vilket är helt beige. 4075 är ju ARPs kopia på 4035 och helt onödigt att ha båda. Jag hade hoppats på någon egen lösning där, men icke. Så i mitt tycke har den två filter 12dB och 24dB.

Och driven är ju bara en såååå bra feature..!

slirak
2015-03-19, 23:19
Hm. Så varför minns jag min Axxe som att den hade mycket mer levande grundljud? Psykologi? Inte otänkbart.
Men det skulle ju i så fall innebära att jag inte gillar Ody nåt vidare helt enkelt, oavsett om det är ett original eller inte...? :confused:
Min världsbild skakar...

Lackan
2015-03-19, 23:48
Ja, alltså, jag upplevde den OCKSÅ som grymt stabil, men när jag kom hem och testade min 2800 så är den OCKSÅ stabil. Möjligen vid en A/B-jämförelse att KARPEN är lite mer DCO än VCO, men det är på högst subtil nivå. KARP'en är bra, bortsett tangenterna imo.

Psykologiskt, absolut. Efter Valsolo's ljudtävling inser jag att jag i bästa fall hör skillnad på en DX7 och Minimoog. ;)

slirak
2015-03-20, 00:03
Ja, alltså, jag upplevde den OCKSÅ som grymt stabil, men när jag kom hem och testade min 2800 så är den OCKSÅ stabil. Möjligen vid en A/B-jämförelse att KARPEN är lite mer DCO än VCO, men det är på högst subtil nivå. KARP'en är bra, bortsett tangenterna imo.

Jag tänker inte bara på oscillatorerna, utan på hur filtret låter när man sveper det. Kanske ännu mer faktiskt och det gäller inte bara karpen.


Psykologiskt, absolut. Efter Valsolo's ljudtävling inser jag att jag i bästa fall hör skillnad på en DX7 och Minimoog. ;)

Hahahaha! :D Dags att trimma ner maskinparken en aning då! ;)

Nej, men allvarligt, så är jag klart besviken på karpen. Jag har hajpat originalet ganska mycket i tanken och förväntade mig nåt liknande av Korgs variant, eftersom jag tycker att deras MS-20-remakes kommer väldigt nära originalen. Om karpen är lika lik originalet som MS mini/kit är lika original-MS, ja, då gillar jag väl inte Odyn helt enkelt, fast jag alltid trott att jag skulle tycka den var minst lika bra som Model D.

Lackan
2015-03-20, 00:21
Filtret lät bra imo, och inget som jag spontant kände var fel. Samma där, kanske vid A/B-jämförelse? Men när jag skruvade på den tyckte jag att den absolut var lik mina här hemma.

Nej, Ody och D är väldigt olika imo. Odysseyn ÄR ju den cleana kirurgiska med vassa, hårda ljud som låter helt galet - när D är den varma mullrande analoga fetman. Som jag ser det i alla fall, speciellt i 12dB med 2800'an. Den är ju hyperhård.

I min setup konkurrerar aldrig D och Ody, de är två färger som samsas på samma palett...

slirak
2015-03-20, 00:55
Jag menar inte att jag väntade mig att Model D och Ody (karp eller ej) skulle vara lika. Det jag väntade mig var att de båda skulle ha den där egenskapen som Model D definitivt har, att grundljudet är så bra och livfullt, att man inte behöver dra till med några modulationer för att det ska låta bra. En Model D låter ju tametusan bra med en oscillator och öppet filter. Motsvarande hade jag förväntat mig av karpen, om än på ett annat sätt. Men jag tycker mig inte höra det. Och mitt minne säger mig, om än opålitligt, att jag hörde det hos min Axxe.

Lackan
2015-03-20, 01:33
En Model D låter ju tametusan bra med en oscillator och öppet filter.
Nja, är det så? :)

Jag tyckte KARPen lät bra, möjligen lite mer DCO vs. VCO-feeling. Men jag skulle vilja se det blindtest där en samlad musikerkår unisont skiljer ut KARPen från originalet.

För halva priset mot ett original är den grym imo.

Samma grej som när jag testade en MS20 mini, visst fanken är det close enough? Du kan säkert hitta skillnader mellan MS20mini och originalet vid A/B-jämförelse, men grundkänslan vid rattande och grundljudet är ju detsamma. Och samma med KARP imo.

Firechild
2015-03-20, 06:58
Jag kan ha drömt detta för jag hittar inget på webben nu...men visst var det rykten eller fakta om att MS-20mini hade en extra krets jämfört med originalet som stabiliserade tuningen...om det var så vilket jag har fått för mig , kan det inte vara så på Karpen också ?
På något sätt får jag samma feeling på MS-20kit också att den på något odefinierbart sätt är för clean. Clean eller inte så är dock Karpen good value for money , helt klart.

Edit:
Jo jag hittade på muffwiggler.


re. "now digitally stabilized"

I had a feeling they would do this based on my analysis of the Monotron Duo schematics.

To see how this is likely implemented, take a look at what the Duo does:

http://www.korg-datastorage.jp/Manual/monotron%20DUO_sch.pdf

1. The control voltage from the ribbon "keyboard" and the vco knob get routed through a 16-bit MCU microcontroller:

http://www.ti.com/product/msp430g2231

2. VCO1 sends a signal back to this MCU which analyzes the frequency and a) corrects excessive pitch drifting do to oscillator-circuit instabilities and b) if enabled, quantizes the notes to the Monotron Duo's scales.


This is a logical way of saving money during the factory calibration process and by not having to carefully spec temperature-coefficient resitors (tempco's) and other components that can cause excessive oscillator drift.

I'm sure this isn't any kind of hard quantization and perhaps they allow some drifting that's consistent with the original MS-20. Or maybe the circuit can't correct the pitch perfectly and you still get the equivalent drift.

kroffe
2015-03-20, 08:25
Sluta spekulera och öppna maskinen, dokumentera och börja sen analysera kretsarna mot Odysseyns Service Manual:
http://www.arpodyssey.com/manuals/Arp%20Odyssey%20Service%20Manual.pdf

Sätt igång!

Lackan
2015-03-20, 08:44
En okulär jämförelse räcker säkert för att se om det är någon skillnad… ;)

57910

Frengus
2015-03-20, 08:47
som elsystemet på en T72 ;) That's the spirit!!

Firechild
2015-03-20, 09:05
Sluta spekulera och öppna maskinen, dokumentera och börja sen analysera kretsarna mot Odysseyns Service Manual:
http://www.arpodyssey.com/manuals/Arp%20Odyssey%20Service%20Manual.pdf

Sätt igång!

Nej , har inte tid ;)
Har en ny så sjukt underbar maskin som kommer ta all min tid de närmsta veckorna , ja den är med på bild i första posten f.ö.

The Introvert
2015-03-20, 09:09
Läsvärd genomgång och riktigt mysig låtdemo, tack! :)

machinepop
2015-03-20, 09:11
Ja, i demon lät det DCO. Om det sedan beror på att FC nazistämmer, KARPen har preussiska kretsar eller om originalets potar (fast mina har jag bytt!) spökar vet jag inte. Inget jag behöver bekymra mig om iofs, min Oddy+Avatar kostade tillsammans som en KARP. :cool:

kroffe
2015-03-20, 09:11
)Har en ny så sjukt underbar maskin som kommer ta all min tid de närmsta veckorna , ja den är med på bild i första posten f.ö.

Haha, Firechild has been bitten by the modular bug :D

theVOID
2015-03-20, 09:26
Jag menar inte att jag väntade mig att Model D och Ody (karp eller ej) skulle vara lika. Det jag väntade mig var att de båda skulle ha den där egenskapen som Model D definitivt har, att grundljudet är så bra och livfullt, att man inte behöver dra till med några modulationer för att det ska låta bra. En Model D låter ju tametusan bra med en oscillator och öppet filter. Motsvarande hade jag förväntat mig av karpen, om än på ett annat sätt. Men jag tycker mig inte höra det. Och mitt minne säger mig, om än opålitligt, att jag hörde det hos min Axxe.

Men grundljudet ÄR inte SÅ bra i en Ody anser jag. Den låter bra som alla 70 tals syntar gör givetvis, men inte som en Mini givetvis. Odyn är inte en stor sweetspot, den låter hyfsat bra på allt dock, och är ju grymt mångsidig.
Sen låter ju whiteface (som jag hade) mer unikt och fantastiskt tycker jag, men inte ens den har en massa värme etc och låter som en Mini, men det är ju en av poängerna med Odyn. Varm fet Mini och hårdare mer precis Ody låter ju grymt i kombination!
Detta givet att det står en minin bredvid att jämföra med förstås..

Det låter lite här som att Odyn skulle varit en drivande icke stabil jättevarm synt, det var den aldrig, den var bättre på andra saker, och den nya Korgen är helt grym på exakt de sakerna den med!

Grym synt dock, jag kommer att köpa en KARP :)

theVOID
2015-03-20, 09:32
Gordon Reid beskriver det ganska bra här tycker jag :)
http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/dec97/arpodyssey.html

Firechild
2015-03-20, 10:32
Nej , hela den artikeln består i princip av 100 procent faktafel gällande filtren !

kroffe
2015-03-20, 10:43
Nej , hela den artikeln består i princip av 100 procent faktafel gällande filtren !

Nej, men allt theVOID skriver är ju också lite på samma "känslo-mässiga" nivå som Gordon Reid, då spelar inte fakta så mycket roll...;)
Och appropå fakta är det mycket snack och lite empiri på 99musik överhuvudtaget (fast kanske inte värre än på andra forum då egentligen) :)

theVOID
2015-03-20, 10:43
Isåfall har artikeln uppdaterats nyligen för nu står det iaf rätt:
4023 som 12db. 4035 som Moog och 4075 som det senaste, med frekvensproblemet.
Eller står det fel Kroffe?
Har jag missat något?

theVOID
2015-03-20, 10:50
Jag är ingenjör och arbetar bla med att implementera filter och FFT etc i DSP kod, så jag har nog möjlighet att
se sakligt på detta samt veta vilka filter som är vilka samt hur de beter sig.
Skriver inte enbart "emotionellt"

Lackan
2015-03-20, 11:04
Isåfall har artikeln uppdaterats nyligen för nu står det iaf rätt
Såg också det. Innan skrev han ju t.ex. att filtret i whiteface var 4012 som i 2600'an… :)

Någon kanske hörde av sig…

theVOID
2015-03-20, 11:06
Ahaa, då är den uppdaterad mao, därav missförstånden :)

Ƶl8R
2015-03-20, 11:49
Det där grundljudssnacket... hej sågtand, hej fyrkant..... är ni rena.... eller filter, vca...PWM.. FM.........ga-ga-ga.... vad är grundljudet.......hmmm...

Jag personligen skiter i om något är nytt eller gammalt...vilket filter som sitter i osv.. men mina öron säger att det låter aningen mer jävlar anamma om den gamle odyssyn och de Axxe/solus jag testat... psykologiskt... vete fan, förmodligen inte då jag skiter i vilken rev som är mest kredit... gillar KARPen bättre för den är snyggare och behändigare än originalet i Lederhausen.

Men var och en kan ju ta en tur till Jam och köra KARPen mot AXXE för egen bedömning. Vad som sitter i.. en tändsticksask med en DSP :D

theVOID
2015-03-20, 11:52
Som sagt, jag skall köpa en, den låter grymt och jag vill inte att den skall låta som en Mini eller något annat.
Kommer att göra intressant musik med den, jag lovar!

netra
2015-03-20, 12:38
Najs demo!

Firechild
2015-03-20, 13:25
Isåfall har artikeln uppdaterats nyligen för nu står det iaf rätt:
4023 som 12db. 4035 som Moog och 4075 som det senaste, med frekvensproblemet.
Eller står det fel Kroffe?
Har jag missat något?

Helt otroligt...de har gått in och reviderat artikeln alldeles nyligen. Den var helfel från början , senast i Januari i år så behandlades ämnet i denna tråd:
http://www.99musik.se/showthread.php?322459-ARP-boom-p%E5-ebay&highlight=4075

Men Gordon måste ha insett att det kommer bli för många gliringar nu med Karpen att de efter 20 år av felaktig artikel korrigerar den, kul , det står ingenstans att man redigerat , och det är redigerat REJÄLT också dessutom.

theVOID
2015-03-20, 13:28
Hehe, sent skall syntaren vakna tydligen!

jgb
2015-03-20, 13:32
http://www.soundonsound.com/sos/apr15/articles/arp-odyssey.htm

Recension av nya versionen. Kontentan är att det är en Odyssey, inget annat.

Firechild
2015-03-20, 13:33
Haha , så här stod det pre Januari 2015:

"But it was the model 2800's superb 24dB/octave filter (the 4012) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors."

Nu står det mer korrekt:

"But it was the model 2800's superb 12dB/octave filter (the 4023) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors.

Ƶl8R
2015-03-20, 13:54
Som sagt, jag skall köpa en, den låter grymt och jag vill inte att den skall låta som en Mini eller något annat.
Kommer att göra intressant musik med den, jag lovar!

<3:)

En Odyssey är en Odyssey är en Odyssey är en Odyssey är en Odyssey....

Ƶl8R
2015-03-20, 13:58
Haha , så här stod det pre Januari 2015:

"But it was the model 2800's superb 24dB/octave filter (the 4012) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors."

Nu står det mer korrekt:

"But it was the model 2800's superb 12dB/octave filter (the 4023) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors.

Men hela hans graderingar längst ner känns ju lite ute i det blå.. jag tycker det var taskigt att Solus bara fick en 6:A.. men det får ju å andra sidan 2500 också... går det ens att jämföra :D ... och det finns ju olika revisioner av flera modeller.. så varför 2600 en 7:A... vilken revision?!?!?

slirak
2015-03-20, 14:38
Nja, är det så? :)

Jag tyckte KARPen lät bra, möjligen lite mer DCO vs. VCO-feeling. Men jag skulle vilja se det blindtest där en samlad musikerkår unisont skiljer ut KARPen från originalet.

För halva priset mot ett original är den grym imo.

Samma grej som när jag testade en MS20 mini, visst fanken är det close enough? Du kan säkert hitta skillnader mellan MS20mini och originalet vid A/B-jämförelse, men grundkänslan vid rattande och grundljudet är ju detsamma. Och samma med KARP imo.

Jag tycker absolut MS-mini/kit är close enough! Jag valde ju t.o.m. att köpa ett kit, dyrare än jag kunde ha köpt en fin rev 1 för.

Och det är mycket möjligt att detsamma gäller Karpen och originalet, men i så fall är jag kanske ingen Ody-kille helt enkelt. Vilket är något av en besvikelse, eftersom Odyn varit något av en vit val för mig länge. (Ja, ni hör ju hur sjuk jag är, blir besviken istället för lättad när jag blir av-GAS:ad. :kaaka: )

Men jag har inte gett upp hoppet om Ody-lyckan än. Med vissa syntar har det ibland tagit en stund innan jag s.a.s. hittat nyckeln till det bra hos dem.

Lackan
2015-03-20, 14:46
Nu har jag bara halvtimmes butikstestat MS20-mini också (så ta mitt omdöme med en gubbanäve salt) men jag skulle säga att de båda är exakt lika olika/lika originalen.

Jag gissar att du får hitta vita valar någon annan stans… Synthex kanske..? :)

slirak
2015-03-20, 14:50
Men texten du citerar ser ju ut som gissningar? Eller finns det mer text, där postaren hittar stabiliseringskretsen i MS-20:n?

Hursomhelst. Det var väl iofs minst 20 år sen jag regelbundet använde en MS-20 och MS-10, men som jag minns det så var de påtagligt stabila i original också, inte alls som t.ex. MonoPolyn jag hade samtidigt. Det lite "svajiga" i MS-burkarna ligger mer i filterresponsen tycker jag, särskilt med hög resonans.


Jag kan ha drömt detta för jag hittar inget på webben nu...men visst var det rykten eller fakta om att MS-20mini hade en extra krets jämfört med originalet som stabiliserade tuningen...om det var så vilket jag har fått för mig , kan det inte vara så på Karpen också ?
På något sätt får jag samma feeling på MS-20kit också att den på något odefinierbart sätt är för clean. Clean eller inte så är dock Karpen good value for money , helt klart.

Edit:
Jo jag hittade på muffwiggler.


re. "now digitally stabilized"

I had a feeling they would do this based on my analysis of the Monotron Duo schematics.

To see how this is likely implemented, take a look at what the Duo does:

http://www.korg-datastorage.jp/Manual/monotron%20DUO_sch.pdf

1. The control voltage from the ribbon "keyboard" and the vco knob get routed through a 16-bit MCU microcontroller:

http://www.ti.com/product/msp430g2231

2. VCO1 sends a signal back to this MCU which analyzes the frequency and a) corrects excessive pitch drifting do to oscillator-circuit instabilities and b) if enabled, quantizes the notes to the Monotron Duo's scales.


This is a logical way of saving money during the factory calibration process and by not having to carefully spec temperature-coefficient resitors (tempco's) and other components that can cause excessive oscillator drift.

I'm sure this isn't any kind of hard quantization and perhaps they allow some drifting that's consistent with the original MS-20. Or maybe the circuit can't correct the pitch perfectly and you still get the equivalent drift.

theVOID
2015-03-20, 14:54
Jag hajar inte. Både MS-20 och Odyssey är ju kända för att vara dvligt stabila!
Min Micromoog är också väldigt stabil.
Alla vintageanaloger driver inte runt som en Minimoog med gamla oscillatorkortet eller en Oberheim OBsomething.
De låter bra ändå. :)

slirak
2015-03-20, 14:55
Nu har jag bara halvtimmes butikstestat MS20-mini också (så ta mitt omdöme med en gubbanäve salt) men jag skulle säga att de båda är exakt lika olika/lika originalen.

Jag gissar att du får hitta vita valar någon annan stans… Synthex kanske..? :)

Jag är inte så polyamorös. Men en VCS3 kanske. Hm... ;)

Lackan
2015-03-20, 15:06
Jag hajar inte. Både MS-20 och Odyssey är ju kända för att vara dvligt stabila!
Min Micromoog är också väldigt stabil.
Alla vintageanaloger driver inte runt som en Minimoog med gamla oscillatorkortet eller en Oberheim OBsomething.
De låter bra ändå. :)
Word. Men min Mini har gamla kortet och är OCKSÅ grymt stabil när den är varm… :)

jocks1
2015-03-22, 14:04
Sluta spekulera och öppna maskinen, dokumentera och börja sen analysera kretsarna mot Odysseyns Service Manual:
http://www.arpodyssey.com/manuals/Arp%20Odyssey%20Service%20Manual.pdf

Sätt igång!
Marcus Fuller har öppnat en Karp: http://www.youtube.com/v/4p4NUiKwxpo

Ƶl8R
2015-03-22, 14:08
Med sizen på komponenterna hade de lika gärna kunnat gjort en i 25% ...vilket hade varit riktigt ballt :)

kroffe
2015-03-22, 17:27
Marcus Fuller har öppnat en Karp: http://www.youtube.com/v/4p4NUiKwxpo

Jo, jag postade den i andra tråden här för ett tag sen, men Marcus analyserar ju inte så mycket mer än det uppenbara tyvärr...

jocks1
2015-05-14, 21:08
Tjena! jag lade upp en enkel demo av min Karp Odyssey kompad av en blippade Korg ms20m på Soundcloud nyss :)
Demon är såklart inte i Firechilds klass, men visar ändå lite av ljuden jag skapat under min första vecka med den. Hade gärna haft större tangenter av bättre kvalitet, men dom gör sitt jobb ändå. Enveloperna är inte riktigt lika snabba som på Sub37/SubPhatty, men den låter ändå himla bra!

PS. om man styr den med en CV-GATE, funkar även pitch bend. från Dominion 1 skickas t.o.m. modulationen via CV.
TILLÄGG: dynamiken i alla tre filter kan få alla ljudkort och mixerbord att slå i taket. det har inte varit så vanligt med nya analogsyntar tidigare. Odysseyn kan både göra spröda toner, och skrikande leadljud. Att ha olika modulationskällor för PWM för varje VCO är också imponerande. jag förstår verkligen attraktionen till storebror Arp 2600 :kaaka:
Här är länken:
https://soundcloud.com/jocks13/korg-arp-odyssey-demo

synthetic
2015-05-14, 21:39
KARP inside:

https://www.youtube.com/watch?v=4p4NUiKwxpo

Erik G
2015-05-18, 15:20
Snyggt att det "råkar" stå en TTSH ovanför!

NON
2015-06-15, 08:53
Skulle vara intressant att höra din (Firechild) åsikt om skillnad mellan TTSH och KARpen
---
Ahh! Jag såg att du redan hade svarat på frågan... http://www.99musik.se/showthread.php?324326-TTSH-en-ARP-2600-klon-!
---

BTW så hittade jag detta klipp på tuben mellan KARpen och Mk.III

/watch?v=eUASXiJMnU4

Firechild
2015-06-16, 09:01
Skillnaden mellan TTSH och kARPen är stor...helt olika synthar. Man skulle dock kunna säga att de kompletterar varandra kanon.
TTSH saknar ju oscillator SYNC tyvärr och har enbart PWM på en VCO märkligt nog. Förutom detta är det ett mästerverk i synthväg , låter fantastiskt och jag använder den mest av alla mina synthar numera. Extremt rolig att ratta ljud på med sina lysande sliders , man mår bra av att sitta framför den. Ljudmässigt låter den så bra det bara går. Den låter lite mer cleant än Model D som överstyr lite mer internt på ett mer vintage mässigt sätt , men i och med att Model D är mer begränsad samt att min mini behöver 2 timmar på sig att komma rätt i tuning och key tracking så använder jag TTSH mer.
kARPen låter kanon också inget snack om saken men några detaljer gjorde att jag kände att jag kunde låta den gå i förmån för förhoppningsvis en Dominion 1 i slutet på sommaren. Dels var det jobbigt att det inte är ett fast läge på tuningen utan två sliders som skall stå rätt , coarse och fine tuning ( lika på TTSH men slidersarna är mer inbjudande...) , LFO omstartar vid varje tangent nedslag , power on/off knappen...stängs av automatiskt efter 3 timmar utan användning , alltid avslagen när man slår på huvudströmmen i studion så man måste ALLTID slå på kARPen manuellt. Väldigt irriterande om man kör med USB MIDI:t och datorn bootar upp innan man kommit på att slå på kARPen då hittar inte mitt Reason ( som autostartar när datorn går igång ) kARPen när jag slår på kARPen när datorn redan är igång.
Lite för stabila oscillatorer för min smak. MEN jag tycker det fortfarande är en kanon synth till väldigt lite pengar. Jag kanske köper en igen någon gång längre fram.

machinepop
2015-07-14, 10:39
Jag var inne en snabbis på Deluxe igår och klämde lite på den. Lyssnade inte, men kollade in, slet i lite reglar och kände på klavven. Jag betvivlar inte en sekund att den låter fint, men fasen på rappliga (norrländska för det vi i södern kallar kackigt) alla kontroller kändes. PPC-grunkan kanar ju nästan runt under panelen.

F ö stod det två herrar och A-B-testade MS-20 då. Såg ut att vara i 99-åldern. Känner nå'n sig träffad.

jocks1
2015-07-14, 12:08
@firechild: du kommer verkligen höra en annan klang i en Dominion 1 än i Karpen. Karpen köpte jag för Odysseys unika klang, trots sina minitangenter ;) pitchbend och modulation skickar Dominion 1 via sina CV-GATE, så jag slipper använda den svampiga PPC-grejen.

Firechild
2015-07-14, 12:45
Japp , jag avbeställde min Dominion från Thomann då jag tänkter vara lojal mot JAM så det verkar ligga några veckor bort för mig med Dominion.

jocks1
2015-07-14, 16:16
Japp , jag avbeställde min Dominion från Thomann då jag tänkter vara lojal mot JAM så det verkar ligga några veckor bort för mig med Dominion.
känner likadant: vi måste bevara lokala butiker, och prisskillnaderna är är ofta marginala numera. tillgång kan dock avgöra vilken butik jag köper ifrån.

hairofthedog
2015-07-16, 15:01
Hur låter Oddyn, filtret, vcoerna, i jämförelse med TTSH då? Ska den senare vara en Arp-klon eller bara en typ likadan synt?

Ƶl8R
2015-07-16, 18:19
TTSH är väl exakt i komponentväg Oddyn är väl mer trixig...men säkerligen mkt samma fast i microytisar.... så TTSH låter väl jävligt exakt av vad jag hört.... Oddyn är ju inte illa pinkad heller.... det är ju så kul med båda..och vad Korg har på lur nu och om zthee gör TTSH Volvo... helt jävla superkul :)

hairofthedog
2015-07-17, 10:19
Mmmm... hade en halvskabbig Oddy MKII till låns ett tag. Fan va bra den lät. Är däremot inte supertänd på att faktiskt köpa en Karp för egen del. Men ja, en TTSH som jag har råd med vore ju drömmen annars.

jocks1
2015-07-19, 10:19
angående VCO;er eller DCO;er i Karpen: varken MS20m eller Karpen är rättstämda direkt när man slår på dom. dom behöver en liten stund att värma upp först. Så brukar inte DCO;er bete sej, eller hur?
jag vet att det det tar emot att öppna handböckerna, men på båda maskinerna kan auto poweroff stängas av permanent. ;)

Firechild
2015-07-19, 11:39
angående VCO;er eller DCO;er i Karpen: varken MS20m eller Karpen är rättstämda direkt när man slår på dom. dom behöver en liten stund att värma upp först. Så brukar inte DCO;er bete sej, eller hur?
jag vet att det det tar emot att öppna handböckerna, men på båda maskinerna kan auto poweroff stängas av permanent. ;)

Aha, okej kanske skall köpa tillbaka en karp då :D
Nej, men jag tror att du måste manuellt slå på strömmen ändå om du har huvudströmbrytare till studion så även om de inte stänger av sig själva efter 3 timmar så slås de inte på automatiskt när man sätter på huvudströmmen igen, eller hur ?
Är det någon som gjort LFO anti reset modden på en Karp , är det enkelt så skall jag banne mig köpa tillbaka en.

jocks1
2015-07-21, 01:07
på Karp är det som på många TV-apparater numera: powerknappen är en standbyswitch som styr ett strömrelä till synten. jag stängde av auto power off, rykte ur strömkabeln. när kabeln sattes i startade synten först, när jag tryckte på powerknappen. på min MS-20m är det likadant. att stänga av LFO reset på Karpen vore bra. patchtricket mellan trigg in och gate out påverkar tyvärr bara enveloperna. :(

jocks1
2015-07-27, 11:44
håller med Firechild ang. PWM på KArpen. den går inte riktigt så djupt som jag skulle vilja. med env.modulering går det inte att få en knäppande attack av en snabb envelopkurva. där presterar Dom-1, Bass Station 2, och SubPhatty/Sub37 bättre. Kan vara bra att veta om man är PWM-freak. ;)

Lackan
2015-07-27, 12:11
På en riktig Ody är freerun en busenkel mod, bara att skrapa bort en bana på kretskortet. Överkurs är att sätta in en switch så man kan välja om man vill ha re-start eller freerun.

http://www.arpodyssey.com/iotech-arp-odyssey-lfo-free-run.htm

Man borde ju kunna hitta motsvarande ställe i Karpen om de nu kopierat originalet någotsånär rakt av.

jocks1
2015-07-27, 13:21
På en riktig Ody är freerun en busenkel mod, bara att skrapa bort en bana på kretskortet. Överkurs är att sätta in en switch så man kan välja om man vill ha re-start eller freerun.

http://www.arpodyssey.com/iotech-arp-odyssey-lfo-free-run.htm

Man borde ju kunna hitta motsvarande ställe i Karpen om de nu kopierat originalet någotsånär rakt av.
aha, intressant info Lackan! Men jag får nog vänta tills garantin gått ut först... :p

kroffe
2015-11-18, 09:24
Paul Hartnoll verkar ju gilla Karpen:
uM-4AZquet8

Firechild
2016-06-30, 21:55
TJOHOOOO!!!!!!

LFO:n key retriggar INTE om man styr KARPen via CV/Gate/Trig!!!!!
Retriggar via MIDI och USB Key on meddelanden samt om man kör direkt på mini keyboardet.

kroffe
2016-06-30, 22:06
TJOHOOOO!!!!!!
LFO:n key retriggar INTE om man styr KARPen via CV/Gate/Trig!!!!!
Retriggar via MIDI och USB Key on meddelanden samt om man kör direkt på mini keyboardet.

Intressant, undrar om orginalet gjorde så också?

Lackan
2016-07-01, 00:10
Intressant, undrar om orginalet gjorde så också?
Originalet re-triggar som fasiken via USB i alla fall… ;)

Nej, originalet gör inte så. Men det finns ju free-run moden som är busenkel.

jocks1
2016-07-01, 12:13
TJOHOOOO!!!!!!

LFO:n key retriggar INTE om man styr KARPen via CV/Gate/Trig!!!!!
Retriggar via MIDI och USB Key on meddelanden samt om man kör direkt på mini keyboardet.
jasså, jag har nästan bara kört KArpen via CV-GATE från Beatstep Pro. kollade inte in LFO-triggen då...

slirak
2017-01-11, 00:57
Jag tillhörde dem som inte var övertygade, i början av den här tråden. Jag vet inte riktigt varför, kanske var jag lite skadad av att jag just då var inne i värsta fetmoogkoman. Jag förväntade mig givetvis inte ett liknande ljud, tvärtom var jag ju ute efter komplement. Men Model D:n och Voyagern är ju bara sweetspotar hela vägen, enklaste ljud låter gött och knasfett så fort man sveper filtret det minsta, typ.

Hursomhelst, för några månader sen hade jag långtråkigt på Dlx och gav Karpen en kvart igen och nu tyckte jag plötsligt den lät kanon. Inklusive grundljudet. :) Så den fick följa med hem och just nu är det väl bara vara den nya fullsize-Karpen som eventuellt hotar dess plats.

Framerate
2017-01-11, 11:34
Jag är sugen på modulen. Den är ju "billig" redan nu (5500) och kommer säkert att gå ner i pris med tiden. Tycker formatet är perfekt för min lilla "studio" och så kan jag använda normalstora tangenter via Beatstep Pro. Hmmm...

Varför tycker jag plötsligt att den vita gör sig bättre bara för att det är en modul? :kaaka:

72301

theVOID
2017-01-11, 11:45
Jag lär ju köpa en sådan vid tillfälle ändå, Odysseyens arkitektur är genialisk förutom en idiotgrej:
Man kan ju FM modulera filtret med S/H mix, men man kan inte samtidigt ha keyfollow på filtret, det är antingen eller....suck.

Ƶl8R
2017-01-11, 11:47
Det trista med Oddy är ju att LFO:n är för slö...

deleted user
2017-01-11, 11:56
Jag lär ju köpa en sådan vid tillfälle ändå, Odysseyens arkitektur är genialisk förutom en idiotgrej:
Man kan ju FM modulera filtret med S/H mix, men man kan inte samtidigt ha keyfollow på filtret, det är antingen eller....suck.

Ja det där är lite synd, men en sak jag saknar på den och väldigt många andra är key cv åt andra hållet. Alltså att filtret stänger sig ju högre toner man tar. Det vill jag ofta använda.

Steelberry
2017-01-17, 10:15
Ja det där är lite synd, men en sak jag saknar på den och väldigt många andra är key cv åt andra hållet. Alltså att filtret stänger sig ju högre toner man tar. Det vill jag ofta använda.

Utan cv key så blir ju effekten nästan just så men en 2600 kan ju verkligen göra det.

Kolla in Joe Zawinul spela backlänges solo:


https://www.youtube.com/watch?v=D7fOetV0ha4

hairofthedog
2017-04-18, 23:47
Som Skilling säger hade inverterad amount på vissa grejer varit fint, typ ADSR->filter, klav->filter.

Har haft Karpen i någon vecka nu och tycker den är grym. Första gången jag lekte med en Oddy fattade jag inte SH-mixern som modkälla, mest för att jag var lite trög, men den är ju ascool. Hur många monosyntar för 6 lax (tack Jam!) har de FM-möjligheterna?

Men en sak jag inte fattar: varför kan VCA:n bara styras av ADSR/AR? Om det hade funnits en slider för båda hade man ju kunnat loopa AR och använd den som lfo, men ikke. Har jag missat nåt?

Lackan
2017-04-19, 01:29
Ja det där är lite synd, men en sak jag saknar på den och väldigt många andra är key cv åt andra hållet. Alltså att filtret stänger sig ju högre toner man tar. Det vill jag ofta använda.
Några (ickemodulära)syntar kan ju detta: Andromeda, OB Xpander, Matrix 12 och OB•Mx.

Vet inte om Matrix 6 kan detta, men kanske? Modal-syntarna borde nog kunna detta också samt Matrixbrute kanske. Finns där fler?

F.ö. är ju Oddy en bantad budget 2600, så de var väl tvungna att ta bort vissa delar för att få det att gå ihop. Just den supersega AR-envelopen känns ju igen allt för tydligt t.ex… :)

hairofthedog
2017-04-19, 12:00
Kan tillägga att jag testade midi igår och att den var jävligt otajt, både via usb och DIN, men återkommer när jag testat på en annan dator.

valsolo
2017-04-19, 12:02
Kan tillägga att jag testade midi igår och att den var jävligt otajt, både via usb och DIN, men återkommer när jag testat på en annan dator.

Ouch. Hoppas det var tillfälligt. Finns få saker jag stör mig på mer än otajthet när jag håller på o jobbar i studion :(

Firechild
2017-04-19, 14:44
Kan tillägga att jag testade midi igår och att den var jävligt otajt, både via usb och DIN, men återkommer när jag testat på en annan dator.

Jag kan med säkerhet säga att Karpen är en av de tightaste MIDI synthar man kan hitta.

hairofthedog
2017-04-19, 15:16
Jag kan med säkerhet säga att Karpen är en av de tightaste MIDI synthar man kan hitta.

Mmm... såg det du skrev och blev lite förvånad. Har bara testat på en dator än så länge, men körde å andra sidan två olika midiinterfejs samt med usb direkt till Karpen. Får testa på någon annan dator.

hairofthedog
2017-04-21, 11:40
Igår testade jag att köra annat med samma midiinterfejs, och måste erkänna att det är ungefär lika otajt. Men det är lite märkligt att Karpens usb-midi är ungefär lika otajt. Men har fortfarande inte kunnat testa med annan dator.

De brusande cv-ingångarna verkade iaf vara en lokal företeelse i repan. Lät finfint hemma.

jocks1
2017-04-30, 23:14
Igår testade jag att köra annat med samma midiinterfejs, och måste erkänna att det är ungefär lika otajt. Men det är lite märkligt att Karpens usb-midi är ungefär lika otajt. Men har fortfarande inte kunnat testa med annan dator.

De brusande cv-ingångarna verkade iaf vara en lokal företeelse i repan. Lät finfint hemma.

konstigt...tycker som Firechild att USB-midi är tight på min PC med win-7. var kommer din medlyssning ifrån? det är inte där din latency ligger? jag kör med ett firewire mixerbord, och med energisparläget på datorn fladdrar cpu-belastning emellan 12-28%, och kräver hög latency, när många ljudportar går till medlyssning. i prestandaläget ligger däremot cpu på 2-4% med 256 i latency-buffert med 15-20 ingångar i monitorläge. men då använder jag inga effektpluggar alls.

hairofthedog
2017-05-02, 13:16
Verkar inte bli otajt i repan, så det är väl något annat skit hemma. Aldrig att allt funkar på en gång. :D

mooneh
2017-05-10, 14:39
Trodde jag skulle gilla den här men den var inte alls för mig. Lite för vass/hård karaktär för min smak. Om det inte var för Verbos som jag gillar skarpt så hade jag trott det var pga SMT.

jocks1
2017-05-13, 10:38
Trodde jag skulle gilla den här men den var inte alls för mig. Lite för vass/hård karaktär för min smak. Om det inte var för Verbos som jag gillar skarpt så hade jag trott det var pga SMT.

Korg MS-20 och KArpen kan bli hårda i klangen, om man vill det. Dom har sådan dynamik/headroom, att ljudet kan ge nivåtoppar av t.ex. resonansen i filtren, istället för att komprimera ljudet. Men visst kan man få mjuka klanger ur den ;) Jag hade gärna sett lite snabbare enveloper och LFO, men då hade det inte varit en Odyssey längre.

hairofthedog
2017-05-13, 13:40
Oddyn slår inte mig som särskilt hård faktiskt, även om jag inte ägt min så länge. Min står också vid sidan av en MS20M, och då känns hårdheten (åtminstone den onda gröten) ganska långt borta i jämförelse.

Däremot märker jag att jag är inne i en period där jag gör jävligt tråkiga ljud. Allt blir olika mer eller mindre fina basar. Sen lekar jag så klart med S/H-mixern, som är en härlig uppfinning på en ickemodulär synt.

Just nu har jag lust att bara ställa mig framför en mesig VA (MS2000 ligger nära till hands i mitt sinne) och bara göra dumma rymdpads. Lite existentiell kris här, märker jag. Ursäkta OT. :(

Ƶl8R
2017-05-25, 19:02
Testade fullsize i går... slajdersarna var mkt skönare..klar kvalitetshöjjning. Även så PPC padsen som man på Minin får trycka utav bara helvete för att få respons på..större är bättre... men sen tar det stopp... tangenterna kändes sämre trots att de var FS.... på den lilla så går panellutningen och tangenterna i hop helt smooth typ... men på FS så blir det ett trappsteg.... hela känslan var ihåligare och plåten kändes mindre massiv..beror väl på storleken.... så förutom lite extra slaglängd och jävligt sköna sladders + större PPC så har jag svårt att se varför man skulle föredra denna...... speciellt inte för så många tusenlappar mer..och ingen snygg väska till ....no... den lilla Karpen vinner fighten :)

hairofthedog
2017-05-26, 14:30
Skönt att höra. Suktar efter stora tangenter (lärde mig att uppskatta det för bara några år sen), men priset funkar inte för mig. Tycker allt utom padsen (som jag inte använder) känns finfint med lilla.

Ƶl8R
2017-05-26, 15:06
Skönt att höra. Suktar efter stora tangenter (lärde mig att uppskatta det för bara några år sen), men priset funkar inte för mig. Tycker allt utom padsen (som jag inte använder) känns finfint med lilla.

Ja minitangenterna är ju ovan de svarta i princip lika breda som stora så de funkar typ lika bra att spela på... Korg har gjort det jäkligt snyggt :)

Ƶl8R
2017-05-26, 22:42
Älskar padsen även på den lilla. Förstår inte problemet alls. Använder med glädje både i studio och live.

storleken är ok men tycker dom blir lite väl tröga.. blir lite mer smooth när dom är större... men du kanske har starkare nypor än mig :) .. förutom det så var slajdersarna äckligt sköna... bara flyter fram typ...lyx... känns inte alls som en gammal Odyssey med skit å oxid :D

jocks1
2017-06-25, 20:31
Alltså jag älskar storleken för om man greppar på sidan har man tummen perfekt på padsen och kan klämma. Mycket spelvänligt tycker jag. :) ja, padsen är klart mjukare på nya fullsize. tummade som hastigast på en hos DLX Music.

mad.gibbon
2020-09-24, 10:58
Ser att det är olika sågtänder på Karpens VCO, ramp på mklll och såg på mkl, åtminstone rent grafiskt.
Men hur är det i verkligheten? För i LFO-läge är det ju en jävla skillnad!
96944
96945

Amonhoteph
2020-09-24, 11:01
Ser att det är olika sågtänder på Karpens VCO, ramp på mklll och såg på mkl, åtminstone rent grafiskt.
Men hur är det i verkligheten? För i LFO-läge är det ju en jävla skillnad!
96944
96945

Vad jag vet är Karparna helt identiska förutom grafiken

mad.gibbon
2020-09-24, 11:06
Vad jag vet är Karparna helt identiska förutom grafiken

Ja, det verkar ju troligast. Men vilken variant är det. Ramp som LFO är ju helt oanvändbart :)

Firechild
2020-09-24, 11:21
Garanterat bara grafik-issue.

theVOID
2020-09-24, 11:26
Finns det någon här som har erfarenhet av både KARP och Behringers?
Har sålt min Behringer Odyssey men är sugen på en KARP modul.
Har hört att KARPen inte är lika bright samt mer "stabil" i ljudet, men har även läst att Behringern låter mer generell och mindre odyssey.
Dock verkar ju bägge vara kloner så skillnaderna kan ju knappast vara särkilt stora?

mad.gibbon
2020-09-24, 11:30
Garanterat bara grafik-issue.

Ja, frågan är ju vilken som är rätt. Modulera filtret med ramp är ju inte riktigt den effekt man eftersöker...

unsigned
2020-09-24, 11:33
Det är bara sinus och fyrkant på LFO:n. Det som visas i mitten av bilderna är oscillatorns output. LFO:n visas vid switchen längst ner. Ramp kan du ändå få om du vill , men då via Osc1 i LF-läge via S/H mixern.

mad.gibbon
2020-09-24, 11:44
Det är bara sinus och fyrkant på LFO:n. Det som visas i mitten av bilderna är oscillatorns output. LFO:n visas vid switchen längst ner. Ramp kan du ändå få om du vill , men då via Osc1 i LF-läge via S/H mixern.

Exakt. Jag vet. Men frågan handlar om VCO1:s sågtand går /l eller |\ vilket ju är mycket relevant när man använder VCO1 som LFO.
Är du säker på att det är ramp? Isåfall har jag fått svar på min fråga.

unsigned
2020-09-24, 11:58
https://www.youtube.com/watch?v=ojJqGeN3b2g&t=295s

Typ 3:20 in

mad.gibbon
2020-09-24, 12:01
https://www.youtube.com/watch?v=ojJqGeN3b2g&t=295s

Typ 3:20 in
Det var ju inte bra. Tack tack.
Då får jag hoppas att grafiken stämmer när jag får hem min mkl nästa vecka... men troligtvis inte.

unsigned
2020-09-24, 12:21
Ja, skriv gärna om hur det är för i t.ex manualen för Rev 2 så ser det ut som den är nedåtgående.

mad.gibbon
2020-09-24, 12:23
Japp. Återkommer när den anlänt, om inte någon med mkl/mkll kan svara resan nu.

hairofthedog
2020-09-24, 12:45
Det borde väl gå att loopa stora kuvertet och använda det som sågtands-LFO? Inte spikrak attack, men ändå.

Erik G
2020-09-24, 12:50
Jag har en KARP Mk.2 FS och är väldigt nöjd med den. Jag kan inte jämföra med någon äkta Oddy, men gillar den skarpt.
Mest av allt blir jag så jäkla glad varje gång jag kommer ner i studion och ser en svart/guld Oddy (som man kan låtsas är äkta)!

Nu ska man väl inte kritisera att den är precis som originalet, men något som jag skulle önska är switchar för LFO retrig, Mono/duo och single/multi trig.

Powerknappen gillar jag inte! Men den går att tejpa...

mad.gibbon
2020-09-24, 13:39
Erik - grafiken på din mkll visar ju att VCO1 har en fallande sågtand, vet du eller kan du kolla om så verkligen är fallet? Eller om den är uppåtgående som mklll har.

Och ja, det är ju lite bökigt att man ska behöva in bakom och dra om sladdarna för att fixa LFO retrig, mono/duo och single/multi trig varje gång man vill ändra.

raoul flutter
2020-09-24, 18:36
Hur ändrar man lfo retrig?

mad.gibbon
2020-09-24, 19:57
Från vårt eget eldbarn...
Det medför ju vissa problem dock...
Som att de där vita och svarta plastbitarna slutar funka?

”PROBLEM SOLVED!!!!!!

The Korg Arp Odyssey will NOT retrigger/reset the LFO when contolling it with CV/Gate/Trigger!

It will reset the LFO when controlling with MIDI/USB and the keyboard itself.
Fair enough, I am a VERY happy camper now!”

raoul flutter
2020-09-24, 20:27
Vad händer om man kopplar cv/gate ut till in?

mad.gibbon
2020-09-24, 20:43
Vet ej.
Men kopplar du cv ut till in så blir den monofonisk.
Gate ut till trigg in kan du spela legato.
Och håller du ner de tre lägsta vita vid uppstart så tar du bort auto power off.

kroffe
2020-09-24, 20:45
Hur ändrar man lfo retrig?

Man moddar...med lödkolv :)

raoul flutter
2020-09-24, 21:05
Man moddar...med lödkolv :)

Kan knappt löda ihop en sladd!

Lackan
2020-09-24, 21:11
Kollade precis min vintage MkIII och all sågtand är ramp.

LFO free-run modden innebär att man cuttar en bana. Vet inte om det är så enkelt på en klon, men det borde ju vara samma som på ett original.

raoul flutter
2020-09-24, 21:18
Kollade precis min vintage MkIII och all sågtand är ramp.

LFO free-run modden innebär att man cuttar en bana. Vet inte om det är så enkelt på en klon, men det borde ju vara samma som på ett original.

Men missar man inte S/H-läget då när man triggar en ny spänning vid varje anslag? Så att även S/H går i free run.

Lackan
2020-09-24, 21:34
Men missar man inte S/H-läget då när man triggar en ny spänning vid varje anslag? Så att även S/H går i free run.
I original har du ju "LFO trig" och "KBD trig". Väljer du LFO-trig kommer din S/H stå och hacka på första tonen konstant, precis som att den med sinus-LFO altid börjar på toppen.

Med S/H i freerun byts S/H-tonerna i takt med LFO oavsett hur du spelar. Precis som LFO sinus i freerun.

"KBD trig" + S/H ger ju däremot en ny ton vid varje anslag.

Så vad tanken var med original-LFO, att den alltid startar om från början, vet jag faktiskt inte. Att göra pitch-drops kan du ju göra med ENV-mod i oscillatorn.

raoul flutter
2020-09-24, 21:37
I original har du ju "LFO trig" och "KBD trig". Väljer du LFO-trig kommer din S/H stå och hacka på första tonen konstant, precis som att den med sinus-LFO altid börjar på toppen.

Med S/H i freerun byts S/H-tonerna i takt med LFO oavsett hur du spelar. Precis som LFO sinus i freerun.

"KBD trig" + S/H ger ju däremot en ny ton vid varje anslag.

Så vad tanken var med original-LFO, att den alltid startar om från början, vet jag faktiskt inte. Att göra pitch-drops kan du ju göra med ENV-mod i oscillatorn.

Ok!

kroffe
2020-09-24, 22:09
Kollade precis min vintage MkIII och all sågtand är ramp.
LFO free-run modden innebär att man cuttar en bana. Vet inte om det är så enkelt på en klon, men det borde ju vara samma som på ett original.

Det är samma - cutta banan eller avlöd ett ben på en ytmonterad transistor - pick your poison. :)

kroffe
2020-09-24, 22:12
Så vad tanken var med original-LFO, att den alltid startar om från början, vet jag faktiskt inte. Att göra pitch-drops kan du ju göra med ENV-mod i oscillatorn.

Troligen att pitchen alltid ska börja ifrån grundstämning även vid långsam LFO mot pitch. Annars hamnar man lätt i klassikern "jaga pitch med tune-ratten på scen"-hjärnsläpp. :)

Lackan
2020-09-24, 22:22
En annan fördel som jag kom på nu när jag rattade lite är ju att man kan göra grymma baskaggar:

Om man har en LFO-cykel på ca 0,5 sek och max LFO->VCO och lägger till en ADSR->OSC på ca 0,25 sek så går det att få grymt djupa baskaggar utan att ens titta på resonans fadern.

Snabbt pitchdrop med ADSR och sedan en eftersläpning tills LFO når noll. (Så får man ju släppa innan den vänder upp igen iofs... :) )

hairofthedog
2020-09-25, 00:18
Troligen att pitchen alltid ska börja ifrån grundstämning även vid långsam LFO mot pitch. Annars hamnar man lätt i klassikern "jaga pitch med tune-ratten på scen"-hjärnsläpp. :)

Oddyn skulle för övrigt behöva en referenston man bara behövde slå på när man tappat bort sig.

Steve
2020-09-25, 10:17
Oddyn skulle för övrigt behöva en referenston man bara behövde slå på när man tappat bort sig.

Verkligen!

jocks1
2020-09-25, 11:31
Oddyn skulle för övrigt behöva en referenston man bara behövde slå på när man tappat bort sig.
+1
Man kan ju hoppas att Behringer lägger in en stämningston i deras kommande 2600-klon

Oortone
2020-09-25, 20:35
Ja, det verkar ju troligast. Men vilken variant är det. Ramp som LFO är ju helt oanvändbart :)

Fast Radio Stars med Kraftwerk är rätt bra.

Oortone
2020-09-25, 20:44
En annan fördel som jag kom på nu när jag rattade lite är ju att man kan göra grymma baskaggar:

Om man har en LFO-cykel på ca 0,5 sek och max LFO->VCO och lägger till en ADSR->OSC på ca 0,25 sek så går det att få grymt djupa baskaggar utan att ens titta på resonans fadern.

Snabbt pitchdrop med ADSR och sedan en eftersläpning tills LFO når noll. (Så får man ju släppa innan den vänder upp igen iofs... :) )

Sådana här saker som föds när man tvingas begränsa sig av hårdvarans design även när den känns bristfällig?
(....säger han som nyligen moddat en annan vintagesynt :doh:)

mad.gibbon
2020-09-25, 21:11
Nu är min Rev1 levererad. Det är ramp på VCO1 trots att grafiken säger annorlunda. Som vi antog.
Men vilken galen jävla synt! Den är grym.

hairofthedog
2020-09-25, 21:34
Snyggaste revisionen också.

mad.gibbon
2020-09-25, 22:50
Snyggaste revisionen också.

Verkligen! Hade Rev3 varit den enda Odysseyn hade jag inte ens övervägt att testa den... då den är ful som stryk vad än emu och skilling säger.

machinepop
2020-09-25, 23:05
Oddyn skulle för övrigt behöva en referenston man bara behövde slå på när man tappat bort sig.

Men alla som köpte en Oddy att lira slingor på när det begav sig hade ju redan en MiniMoog med referenston i vinkel till vänster för basgång. :>


Nu är min Rev1 levererad. Det är ramp på VCO1 trots att grafiken säger annorlunda. Som vi antog.
Men vilken galen jävla synt! Den är grym.

Grattis till rätt val. Vad fasen ska man med de där svarta till? ;)


Verkligen! Hade Rev3 varit den enda Odysseyn hade jag inte ens övervägt att testa den... då den är ful som stryk vad än emu och skilling säger.

Syntar med överbett borde förbjudas. ;)

Lackan
2020-09-26, 00:37
Verkligen! Hade Rev3 varit den enda Odysseyn hade jag inte ens övervägt att testa den... då den är ful som stryk
Say wut ..? Vackraste syntdesignen någonsin ju... :(

96985

mad.gibbon
2020-09-26, 06:32
Det är färgblafforna, men framför allt alla vita sträck runt skjutpottarna som blir så klumpigt - jämfört med Rev 1 som är så elegant och sparsmakad i sitt formuttryck. Men det är ju tur att smaken är som röven klöven :)

machinepop
2020-09-26, 08:17
Say wut ..? Vackraste syntdesignen någonsin ju... :(

96985

Är det du eller jag som är optikerkund? :kaaka: (modul-Solusen kommer nästan undan med den designen)

Firechild
2020-09-26, 08:49
Orange on Black är ju hur snyggt som helst!
Släng dit Avatar och 2600 sista rev också.

Lackan
2020-09-26, 09:11
Och den här!

96986

mad.gibbon
2020-09-26, 09:13
Ja, orange på svart är snyggt... om man gör det rätt ;)
Hade Arp gjort det snyggare hade färgskalan verkligen passat här hemma.
96987

Amonhoteph
2020-09-26, 09:14
Ja, orange på svart är snyggt... om man gör det rätt ;)
Hade Arp gjort det snyggare hade färgskalan verkligen passat här hemma.
96987

Svart och brandgult är snyggaste kombon på syntar, utan jämförelse :) Det funkar bra i alla sammanhang faktiskt.

Framerate
2020-09-26, 10:02
Svart och brandgult är snyggaste kombon på syntar, utan jämförelse :) Det funkar bra i alla sammanhang faktiskt.

Gillar också den kombinationen.

Oortone
2020-09-26, 10:14
Hehe.... var det inte i en annan tråd som vit var fulast? Tror det var Arturias nya version av Microfreak.

Framerate
2020-09-26, 10:42
Hehe.... var det inte i en annan tråd som vit var fulast? Tror det var Arturias nya version av Microfreak.

Jag gillar vita syntar också. Och svarta. Och röda. PPG-blå är också fint. :kaaka:

Ƶl8R
2020-09-26, 11:11
Hehe.... var det inte i en annan tråd som vit var fulast? Tror det var Arturias nya version av Microfreak.

Nä Vita Microfreak var verkligen ful ... vita Odysseyn är snygg..och svart guld...och orange svart....jag gillar alla tre.....men det är svårt med vita synthar..SEM är ju skitsnygg...men se när de gjort vit MS-20 el vit MiniMoog...krääks :D Det snyggaste med vit Odyssey är ju alla färgade slajdercaps.... det handlar väl ofta om kombinationerna... men man ska inte vara rädd för färg :)

Oortone
2020-09-26, 11:16
Jag gillar vita syntar också. Och svarta. Och röda. PPG-blå är också fint. :kaaka:

Och svensk-röda!

nidas
2020-09-29, 10:40
Håller med om att alla 3 oddy rev är snygga men rev 1 och 2 är klart skönare att dra i med sina slider caps än de där djävla knobs som MK3 har.. Inte alls samma känsla tycker jag. Sedan är den snyggaste 2800 i svart och guld.. har varit svag för den vita tidigare men svart / guld MK1 = bästa av alla världar.. kanske skulle den haft pitch bend knapparna från Mk II..

Ashaz
2020-09-29, 10:48
Svart och orange Arp Oddy är en av de snyggaste syntharna någonsin enligt min humbla åsikt. :)

Jag ska ha en karp när jag blir stor.

Erik G
2020-09-29, 12:40
Ja, orange på svart är snyggt... om man gör det rätt ;)
Hade Arp gjort det snyggare hade färgskalan verkligen passat här hemma.
96987

Roland tog upp det och gjorde SA-09, VK-09 och RS-09 Mk 2 med orange design. Och så The Roland Rack:

97063

med mera...

mad.gibbon
2020-09-29, 12:57
Roland tog upp det och gjorde SA-09, VK-09 och RS-09 Mk 2 med orange design. Och så The Roland Rack:

97063

med mera...
Ja, Cure-stråkisen och det där racket har man ju suktat efter!

Jag får nöja mig med en sån här som förhoppningsvis dimper ner innan helgen.
97065

Erik G
2020-10-01, 09:38
Erik - grafiken på din mkll visar ju att VCO1 har en fallande sågtand, vet du eller kan du kolla om så verkligen är fallet? Eller om den är uppåtgående som mklll har.


Jag antar att man kollar detta genom att använda S/H-mixern som modulationskälla. För att kolla audio ut med oscilloskop ger ingenting då signalen kan ha passerat x antal inverterande OP-amps.

mad.gibbon
2020-10-01, 10:15
Precis. Jag fick hem min KARP Rev 1 och det är /l medans original Rev 1 är l\. Synd.

kroffe
2020-10-01, 10:43
Precis. Jag fick hem min KARP Rev 1 och det är /l medans original Rev 1 är l\. Synd.

Modda med ett inverter-steg?

OT: shocking truth - sharcfin bilden på Minimoogens panel stämmer inte med vågformens faktiska shape!

Oortone
2020-10-01, 10:54
Precis. Jag fick hem min KARP Rev 1 och det är /l medans original Rev 1 är l\. Synd.

Så Korgs Arp "rev1" stämmer alltså inte med originalet?
Men stämmer "rev3", d.v.s. är det skillnad mellan originalens riktning på LF-sågtand mellan revisioner?

I vilket fall är detta klantigt av Korg. Om de skall ha olika revisioner så blir det fånigt om det enbart är designen. Och om revisionerna alla är lika i originalen gällande detta så har korg gjort fel. För det går väl inte att ändra modulationsriktning (invertera polaritet) ändå så att båda varianterna är möjliga?

Lackan
2020-10-01, 11:07
Jag antar att man kollar detta genom att använda S/H-mixern som modulationskälla. För att kolla audio ut med oscilloskop ger ingenting då signalen kan ha passerat x antal inverterande OP-amps.
Egentligen är det ju vad du hör ut som spelar någon roll?

Men ja, jag kollade båda - FM-moduleringen ger "Whoip-whoip" (ramp modulering) och inspelning av audio ut ger ramp-vågform där med.

Vad den är direkt vid 3086'orna och därefter har jag iofs inte kollat. Men det är ju väldigt få som lyssnar direkt vid oscillatorn... ;)

skogge
2020-10-01, 11:13
Det är färgblafforna, men framför allt alla vita sträck runt skjutpottarna som blir så klumpigt - jämfört med Rev 1 som är så elegant och sparsmakad i sitt formuttryck. Men det är ju tur att smaken är som röven klöven :)

Smakpresident Gibbon! Helt rätt. Mk 1 ftw. Har en vit Karp-modul. Vackrast i studion (sedan du tog över Loganen) ;)

skogge
2020-10-01, 11:15
Jag får nöja mig med en sån här som förhoppningsvis dimper ner innan helgen.
97065

Jaha!! :mad: ;)

kroffe
2020-10-01, 11:26
OT: shocking truth - sharcfin bilden på Minimoogen stämmer inte med vågformens faktiska shape!

En annan klassiker är demo-exet av Sub 37ans felaktiga grafik för cutoff och resonans.
https://www.amazona.de/wp-content/uploads/2014/03/moog_sub37_IMG_2938.jpg

Oortone
2020-10-01, 12:26
Egentligen är det ju vad du hör ut som spelar någon roll?

Men ja, jag kollade båda - FM-moduleringen ger "Whoip-whoip" (ramp modulering) och inspelning av audio ut ger ramp-vågform där med.

Vad den är direkt vid 3086'orna och därefter har jag iofs inte kollat. Men det är ju väldigt få som lyssnar direkt vid oscillatorn... ;)

Polariteten på sågtand kan ingen höra skillnad på i audiorate, men det kanske spelar roll vid mix med annan vågform? I vart fall om den inte är symmetrisk... Eller?

Som LFO hörs det däremot såklart.
Är det vedertaget att kalla ramp upp för enbart "ramp". Det känns förvirrande, både upp och ner är ju ramper.

Någon som kan kolla en original rev3 hur det är på den?
(och rev2 också...)

mad.gibbon
2020-10-01, 12:32
Enligt grafiken är Rev 1 och 2 l\ medan Rev 3 är /l.
Och ja, för mig är det när VCO1 används som LFO som det blir viktigt.

Edit: hade gjort ramperna åt fel håll :(

mad.gibbon
2020-10-01, 12:35
Smakpresident Gibbon! Helt rätt. Mk 1 ftw. Har en vit Karp-modul. Vackrast i studion (sedan du tog över Loganen) ;)
Haha! Det ska jag börja kalla mig ;)
Och ja, det blev en VC340 också :)

Oortone
2020-10-01, 12:39
Enligt grafiken är Rev 1 och 2 /l medan Rev 3 är l\.
Och ja, för mig är det när VCO1 används som LFO som det blir viktigt.

Så, det återstår att ta reda på om riktiga Rev3 har ett feltryck (som Korg övertolkat) eller om den gör som det står och Korg uppenbarligen baserat designen på denna.

Oortone
2020-10-01, 13:08
3.17 in i denna video. Trycket på rev3 är korrekt, den sveper uppåt.
Korg har missat skillnaden mellan rev-versionerna. Pinsamt.


https://youtu.be/UKpgKSH26Dc

kroffe
2020-10-01, 13:18
3.17 in i denna video. Trycket på rev3 är korrekt, den sveper uppåt.
Korg har missat skillnaden mellan rev-versionerna. Pinsamt.

Fast de har väl aldrig sagt något annat än att det är samma synth med olika skal?


Same but different
https://www.musicradar.com/news/tech/namm-2015-korg-unveils-new-arp-odyssey-synth-614102


Of the various designs that differed by production date, the ARP Odyssey uses the Rev3 design with a black panel silk-screened in orange. The white-paneled Rev1 and the blackpanel with gold-printed Rev2 designs have also been revived as limited-edition models. If you’re an original user, you can choose the design that brings back those fond memories; if you’re a new user, choose the model that you like best.
https://www.musictech.net/news/namm-2015-korg-relaunch-arp-odyssey/

Oortone
2020-10-01, 13:46
Fast de har väl aldrig sagt något annat än att det är samma synth med olika skal?


https://www.musicradar.com/news/tech/namm-2015-korg-unveils-new-arp-odyssey-synth-614102


https://www.musictech.net/news/namm-2015-korg-relaunch-arp-odyssey/

Nej tydligen inte, men som köpare som inte lusläser internet så framstår det som att det är olika revisioner. Det du citerar nämner dessutom enbart att designen skilde sig åt mellan originalen utseendemässigt.

Korg hade väl kunnat ha en jumper på insidan för polariteten och satt olika beroende på faceplate? Jag tycker det är dåligt gjort.

kroffe
2020-10-01, 13:57
Nej tydligen inte, men som köpare som inte lusläser internet så framstår det som att det är olika revisioner. Det du citerar nämner dessutom enbart att designen skilde sig åt mellan originalen utseendemässigt.

Korg hade väl kunnat ha en jumper på insidan för polariteten och satt olika beroende på faceplate? Jag tycker det är dåligt gjort.

Jag tror bara det är en miss.
David Friend har ju försökt få ihop alla andra olika aspekter av alla tre revisioner i en.

Under the supervision of David Friend, parts were carefully selected and every detail was adjusted to replicate the original unit’s distinctive synthesis.
(For details on the ARP Odyssey’s synthesis, refer to the Parameter Guide.)

Filters of all three generations are provided
Broadly speaking, there were three versions of the original ARP Odyssey, divided by the date of production, with the major difference being the filter circuit. The ARP Odyssey provides all three of these different filter circuits, and allows you to select one of them with a single switch.

Troligen är det nån grafiker på Korg som klonat grafiken från originalet som inte reflekterat över att den skiljer från de andra revisionerna.

Oortone
2020-10-01, 14:05
Det är väl inte grafikerna som skall ansvara för att trycket stämmer med innehållet?
Man har slarvat helt klart.

Lackan
2020-10-01, 14:13
Någon som kan kolla en original rev3 hur det är på den?
Det är på min MkIII original vintage som jag mäter. Där är allt ramp (upp).

Min MkI har jag sålt, så den kan jag inte kolla längre.

kroffe
2020-10-01, 14:25
Roligt nog visar ARP själva upp båda versionerna av uppåtgående och nedåtgående sågtand i servicemanualen (sidan 5 och 6).
http://dl.lojinx.com/analoghell/ArpOdyssey-ServiceManual.pdf

Det verkar ha gjorts en redesign på S/H kretsen mellan rev 1 och rev 2. Försöker lista ut om en de använder inverterande ingången på OP-ampen innan jfeten på rev1.

Oortone
2020-10-01, 14:47
Roligt nog visar ARP själva upp båda versionerna av uppåtgående och nedåtgående sågtand i servicemanualen (sidan 5 och 6).
http://dl.lojinx.com/analoghell/ArpOdyssey-ServiceManual.pdf

Det verkar ha gjorts en redesign på S/H kretsen mellan rev 1 och rev 2. Försöker lista ut om en de använder inverterande ingången på OP-ampen innan jfeten på rev1.

I schemornas inritade vågformer är det uppåtgående i både rev1 och rev3, men som du säger det kanske är senare i kedjan det vänds eller inte:
http://www.arpodyssey.com/schematics.html

Oortone
2020-10-01, 15:28
Rev1, ca 11.30ff i videon. Visst är det ramp ner här?


https://youtu.be/9db6vHBR9-o

Ashaz
2020-10-01, 15:37
De har ju en switch flr filter revision, så kanske skulle varit en för sågtanden också :D

Lackan
2020-10-01, 15:50
Men har någon med original rev1 bekräftat att det är en sjunkande ramp?


Rev1, ca 11.30ff i videon. Visst är det ramp ner här?
Hade missat inlägget - intressant, då vände de sågtanden till MkIII!

Oortone
2020-10-01, 15:52
De har ju en switch flr filter revision, så kanske skulle varit en för sågtanden också :D

Självklart! Förutsatt att det faktiskt är skillnad på originalen.
Det känns inte helt bekräftat här tycker jag även om videon jag länkade tyder på det. Men det går så fort, jag känner mig inte hundra men nittiofem.

kroffe
2020-10-01, 16:11
Vad är A3 på board-B på revision 1? En LM1458?
Lackan?

mad.gibbon
2020-10-01, 16:24
Rev1, ca 11.30ff i videon. Visst är det ramp ner här?


https://youtu.be/9db6vHBR9-o

Om du går till 12.06 så hör du klart och tydligt att det är en fallande ramp l\.

Oortone
2020-10-01, 16:26
Vad är A3 på board-B på revision 1? En LM1458?
Lackan?

Enligt partlistan här (http://www.arpodyssey.com/schematics.html) så är A1 och A2 1458 så då blir väl slutsatsen att A3 inte är det? Det står bara "operational trans amp" tyvärr.

Lackan
2020-10-01, 16:26
Vad är A3 på board-B på revision 1? En LM1458?
Lackan?
CA3080 ser det ut som.

Oortone
2020-10-01, 16:29
Om du går till 12.06 så hör du klart och tydligt att det är en fallande ramp l\.

Det är så lurigt i och med att det är steppat och man bara hör ett fåtal steps, om S/H-LFO och VCO1-LF ligger nära i frekvens kan man väl få en del oväntade effekter, men kanske inte så tydligt fallande...
Jag skulle vilja haft lite till, men du har nog rätt.

Oortone
2020-10-01, 16:32
CA3080 ser det ut som.

Så non inverting output in i den från VCO1.
Även non inverting på 1458 som följer, men FET:en emellan får någon mer kretskunnig bedöma. Vänder den signalen?

Lackan
2020-10-01, 16:33
Från kalibreringen i servicemanualen:

97117

Intressant, jag har alltid trott att oscillatorerna var identiska mellan mk1-2 och Mk3.

Undrar varför de vände på sågtanden?

mad.gibbon
2020-10-01, 16:45
Det är så lurigt i och med att det är steppat och man bara hör ett fåtal steps, om S/H-LFO och VCO1-LF ligger nära i frekvens kan man väl få en del oväntade effekter, men kanske inte så tydligt fallande...
Jag skulle vilja haft lite till, men du har nog rätt.

Vad jag kan se så moduleras ej VCO1, det enda som går in i S/H Mixer är VCO1, det ena som modulerar VCF är S/H Mixer och EG är inte satt på Repeat. Så jag vill påstå att det bara är VCO1 fallande ramp vi hör modulera ljudet.

Oortone
2020-10-01, 16:54
Vad jag kan se så moduleras ej VCO1, det enda som går in i S/H Mixer är VCO1, det ena som modulerar VCF är S/H Mixer och EG är inte satt på Repeat. Så jag vill påstå att det bara är VCO1 fallande ramp vi hör modulera ljudet.

Verkar stämma och som Lackan och Kroffe visat så finns det en hel del skillnader mellan såväl S/H och VCO mellan revisionerna så det känns inte längre ett dugg konstigt att det skiljer.

- - - Uppdaterad - - -


Från kalibreringen i servicemanualen:

97117

Intressant, jag har alltid trott att oscillatorerna var identiska mellan mk1-2 och Mk3.

Undrar varför de vände på sågtanden?

Ja, schemorna ser inte alls likadana ut faktiskt. Jag kan inte riktigt bedöma vad som ändå skulle kunna tänkas vara ekvivalent men det är mycket som skiljer rent visuellt.

Jag antar att slutsatsen är att Korgs Odyssey är en rev3?

kroffe
2020-10-01, 16:54
CA3080 ser det ut som.

Det förklarar saken - pin 2 är inverterad

Oortone
2020-10-01, 16:57
Det förklarar saken - pin 2 är inverterad

Hur menar du, mixsignalen går väl in på pin 3?
Vad gör egentligen Q2 och Z2A i rev3?

kroffe
2020-10-01, 17:12
Hur menar du, mixsignalen går väl in på pin 3?
Vad gör egentligen Q2 och Z2A i rev3?

Ah, det var det ja!
Q2 och Z2A ser ut som nån sorts buffer.

Lackan
2020-10-01, 17:21
Det hade väl ändå inte förklarat varför _ALL_ sågtand är spegelvänd i en MkIII? Det hade varit roligt om någon med en MkI bara kunde verifiera om även audio-outputen har en fallande eller stigande sågtand.

Jag blir heller inte klok på var TP6 sitter, om den är nära eller långt från oscillatorerna.

Slutligen; det står i service manualen att MkIII har "improved VCO design for better tracking and stability". Så något har de ju gjort.

Oortone
2020-10-01, 18:34
Det hade väl ändå inte förklarat varför _ALL_ sågtand är spegelvänd i en MkIII? Det hade varit roligt om någon med en MkI bara kunde verifiera om även audio-outputen har en fallande eller stigande sågtand.

Jag blir heller inte klok på var TP6 sitter, om den är nära eller långt från oscillatorerna.

Slutligen; det står i service manualen att MkIII har "improved VCO design for better tracking and stability". Så något har de ju gjort.

TP6 kanske bara syns på kretskortet, eller har du en öppen och tittar i?
Eftersom både VCO1 & 2 mäts i punkten måste det väl vara i anslutning till den stora fyrkanten som heter 4023, filtret?

Lackan
2020-10-01, 18:47
TP6 kanske bara syns på kretskortet, eller har du en öppen och tittar i?
Eftersom både VCO1 & 2 mäts i punkten måste det väl vara i anslutning till den stora fyrkanten som heter 4023, filtret?
Ja, kollar på korten och hittar inget på dem.

Filtret sitter ju på kort "C" och det vore ju logiskt. Men TP6 ska ju sitta på kort "B" enligt manualen..?

Oortone
2020-10-01, 18:59
Ja, kollar på korten och hittar inget på dem.

Filtret sitter ju på kort "C" och det vore ju logiskt. Men TP6 ska ju sitta på kort "B" enligt manualen..?

Aha... ja konstigt.
Det kanske fanns tryckt på rev1 men fallit bort från kretskorten men blivit kvar i servicemanualen om du inte hittar det.
Men vad mäter du på ingången till filtret? Upp eller ner sågtand? Det finns ju inget som vänder signalen mellan ut från VCO:n och in på filtret, ej heller någon skillnad mellan rev1 och rev3 i den delen.

Det finns en TP6 på rev3-schemats kort C men det sitter på ADSR-utgången.

Oortone
2020-10-01, 21:17
När vi ändå dissekerar denna.

Om jag ställer min Karp på fyrkantsmodulation in på S/H-mixern istället för sågtand (VCO1 LF alltså) och modulerar VCO2 så får jag ibland en tonhöjd som är lite slumpartad inte max eller min från fyrkantsvärdet, antagligen för att den samplar precis i transitionen från VCO1:s fyrkant. Blir det samma i da original maskin?

Lackan
2020-10-01, 21:23
Men vad mäter du på ingången till filtret? Upp eller ner sågtand? Det finns ju inget som vänder signalen mellan ut från VCO:n och in på filtret, ej heller någon skillnad mellan rev1 och rev3 i den delen.
Överallt i hela Mk3 är det ramp-upp. In i filtret också. Enda stället jag såg ramp-ner var direkt ut från 3086'orna (som sig bör).

Vändningen sker direkt i kretsen efter 3086'orna - i Q12/Q18 3906'an.


Om jag ställer min Karp på fyrkantsmodulation in på S/H-mixern istället för sågtand (VCO1 LF alltså) och modulerar VCO2 så får jag ibland en tonhöjd som är lite slumpartad inte max eller min från fyrkantsvärdet, antagligen för att den samplar precis i transitionen från VCO1:s fyrkant. Blir det samma i da original maskin?
Om du menar att man S/H-modulerar så ja. Den plockar ju värden, men hamnar märkligt ofta mitt-emellan tycker jag.

Statisktiskt sett borde den nog inte hamna snett så ofta som den trots allt gör kan jag tycka. :)

Oortone
2020-10-01, 23:33
Överallt i hela Mk3 är det ramp-upp. In i filtret också. Enda stället jag såg ramp-ner var direkt ut från 3086'orna (som sig bör).

Vändningen sker direkt i kretsen efter 3086'orna - i Q12/Q18 3906'an.


Om du menar att man S/H-modulerar så ja. Den plockar ju värden, men hamnar märkligt ofta mitt-emellan tycker jag.

Statisktiskt sett borde den nog inte hamna snett så ofta som den trots allt gör kan jag tycka. :)

Ja, jag tyckte samma sak, statistiskt borde det bli mer sällan. Men då reproducerar Korg denna egenhet ungefär korrekt verkar det. Bra.

mad.gibbon
2020-10-02, 19:58
Svart och brandgult är snyggaste kombon på syntar, utan jämförelse :) Det funkar bra i alla sammanhang faktiskt.

Min fru vävde en passande väggbonad... eh, jag menar ljudabsorbent.

97134

jocks1
2020-10-04, 19:42
Min fru vävde en passande väggbonad... eh, jag menar ljudabsorbent.

97134
Ah, snygg väv till med alla tre maskinerna :)

toby1
2021-01-22, 10:48
Allt snack om ARP:ar gav mig akut gas på en Odyssey module. Behöver lite gasmask-hjälp...

Är det inte störande att inte ha oktavväljare på oscillatorerna? Kommer främst ha den kopplad mot hårdvaruseq och jag jobbar ofta med att hoppa mellan olika octaver på osc. istället för att göra om sekvenserna.

Om jag skaffar den blir det främst för basar då jag tycker den verkar låta lite "vass"/nyanalogt på leads. Har en MS20kit och den låter verkligen bra på leads så det är kanske inget problem.

Oddyssei låter bra men det är verkligen inte kul att peta på en touch skärm.

Fyll på med gasmask :)

Firechild
2021-01-22, 11:11
Yes, steglös pitch på Odyssey liksom 2600 är verkligen en glädjedödare.
Korgs Odyssey, låter helt klart "nyanalogt", rätt stiff, perfekt stämning, clean.
Även originalet har väldigt bra stämning men har lite mer "golden mojo";)
Berras har jag inte testat.

theVOID
2021-01-22, 11:14
Jag har den vita modulen, mycket hög kvalitet, men tycker att den saknar lite diskant jmf med Behringern, vilket är irriterande.
Filter 2/3 bättre än B dock anser jag, grym på bas, snabbare enveloper än B.
Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.

machinepop
2021-01-22, 11:19
Jag har den vita modulen, mycket hög kvalitet, men tycker att den saknar lite diskant jmf med Behringern, vilket är irriterande.
Filter 2/3 bättre än B dock anser jag, grym på bas, snabbare enveloper än B.
Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.

Sälj gitarrerna! :kaaka:

deadbeat
2021-01-22, 11:22
Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.

Tyckte också det var lite segt inledningsvis, men nu har jag en tuner liggande som default i audiospåren i daw och tänker inte så mycket på det längre. Stämmer ju bara den ena osc efter tunern och den andra efter öronen :)

machinepop
2021-01-22, 11:25
Tyckte också det var lite segt inledningsvis, men nu har jag en tuner liggande som default i audiospåren i daw och tänker inte så mycket på det längre. Stämmer ju bara den ena osc efter tunern och den andra efter öronen :)

+1

Alla gamla härken måste man ju stämma då och då iaf, så steget är inte jättelångt.

toby1
2021-01-22, 11:34
Yes, steglös pitch på Odyssey liksom 2600 är verkligen en glädjedödare.
Korgs Odyssey, låter helt klart "nyanalogt", rätt stiff, perfekt stämning, clean.
Även originalet har väldigt bra stämning men har lite mer "golden mojo";)
Berras har jag inte testat.

Tack, bra gasmask på svaret. Visst har du gjort demo på MS20kit? Har du testat någon nyanalog som är likvärdig eller bättre i ljudet? Många tycker jag faller på att dom inte låter så trevliga när det kommer till lead-ljud.


Jag har den vita modulen, mycket hög kvalitet, men tycker att den saknar lite diskant jmf med Behringern, vilket är irriterande.
Filter 2/3 bättre än B dock anser jag, grym på bas, snabbare enveloper än B.
Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.

Utmärkt gasmask! Misstänker att jag kommer känna det samma. 4555:- hos tysken var ju annars ett riktigt bra pris för en ny. En FS som det spelas på klav kan jag nog leva med att behöva stämma men då är det en helt annan prislapp.

Framerate
2021-01-22, 11:41
Modulen svarade inte på ”pitchhjulet” över MIDI, eller hur var det?

kroffe
2021-01-22, 11:43
Modulen svarade inte på ”pitchhjulet” över MIDI, eller hur var det?

Nej, det gör inte mini eller FS heller. MIDI-kortet stödjer inte modulation.

Firechild
2021-01-22, 12:03
Tack, bra gasmask på svaret. Visst har du gjort demo på MS20kit? Har du testat någon nyanalog som är likvärdig eller bättre i ljudet? Många tycker jag faller på att dom inte låter så trevliga när det kommer till lead-ljud.


Demo på MS-20kit har du här nedan.
Men om du tycker den duger är inte Ody pjåkig heller.
Även MS-20kit har något av det ny-analoga över sig. Lite stiff hi-fi känsla på något sätt. För ny ;)
En nyanalog som låter hyfsat vintage out of the box är Baloran The River, men den är gjord av en fransman och lite bakvänd i tänket och för mycket menydykande, men ljudet är helt ok, har ingen snärt i attacken dock till skillnad mot The Source, som den skall efterlikna men i poly-variant.

WVcTntjj1e4

hairofthedog
2021-01-22, 21:19
Jag tycker Karpen låter sjukt mycket mer levande än min vintage ms20 faktiskt.

toby1
2021-01-22, 22:14
En nyanalog som låter hyfsat vintage out of the box är Baloran The River.



The River matchar Oddy i pris fast dom verkar satt priset i fel valuta :D

Oortone
2021-01-22, 23:25
Jag tycker Karpen låter sjukt mycket mer levande än min vintage ms20 faktiskt.

Ja, Karpen var en glad överraskning som gjort mig sugen på att skaffa nya Karp 2600M. Men behöver man Karp Odyssey då egentligen? Återstår att se.

hairofthedog
2021-01-23, 11:58
Ja, Karpen var en glad överraskning som gjort mig sugen på att skaffa nya Karp 2600M. Men behöver man Karp Odyssey då egentligen? Återstår att se.

Ja, är det samma oscillatorer är jag beredd att byta upp mig faktiskt.

Oortone
2021-01-23, 15:03
Ja, är det samma oscillatorer är jag beredd att byta upp mig faktiskt.

Dock en filtermodell färre än Odyssey.

deadbeat
2021-01-23, 17:43
Jag kan tyvärr inte så mycket om det rent tekniska som många andra i den här tråden (menar verkligen tyvärr, men jag har inte orken eller intresset att sätta mig in i sådant på djupet.)
Dock vet jag att jag har älskat min lilla Karp sen den landade i Nora. Lättskruvad trots sitt lite annorlunda upplägg, med en trevlig förmåga att låta både mjukt och hårt och med egenskaper att göra lite oväntade ljud.

hairofthedog
2021-01-24, 22:07
Dock en filtermodell färre än Odyssey.

Det känns helt okej för min del, tror jag. Använder nästan bara första filtret i Karpen.

hairofthedog
2021-01-24, 22:13
En grej jag däremot inte fattar är varför vco2 är den enda oscillatorn med pwm och samtidigt den enda med sinus. Samma oscillator som lämpar sig bäst för en klassisk lfo är också den oscillator man vill modulera med lfo.

Är lösningen att köra fyrkant från någon annan oscillator genom laggprocessorn?

jgb
2021-01-25, 09:32
Fyrkant genom lag processor blir sinusartad i alla fall. Håller med om att alla oscillatorer borde ha PWM.

kroffe
2021-01-25, 09:42
En grej jag däremot inte fattar är varför vco2 är den enda oscillatorn med pwm och samtidigt den enda med sinus. Samma oscillator som lämpar sig bäst för en klassisk lfo är också den oscillator man vill modulera med lfo.

Är lösningen att köra fyrkant från någon annan oscillator genom laggprocessorn?

Vänta...pratar du om 2600 här?

Oddyn har ju PWM på båda oscillatorerna.

hairofthedog
2021-01-25, 10:41
Ja, pratar om 2600. Lite otydligt, men frågan som diskuterades var huruvida nöjda Karp-ägare bör köpa upp sig till 2600 mini, och jag styrde över samtalet till att handla om 2600.

hairofthedog
2021-01-25, 10:44
Håller med om att alla oscillatorer borde ha PWM.

Ja, jag tycker det är okej om bara en oscillator har pwm, men i så fall borde sinus och triangel komma från någon av de andra.

Oortone
2021-01-25, 13:17
En grej jag däremot inte fattar är varför vco2 är den enda oscillatorn med pwm och samtidigt den enda med sinus. Samma oscillator som lämpar sig bäst för en klassisk lfo är också den oscillator man vill modulera med lfo.

Är lösningen att köra fyrkant från någon annan oscillator genom laggprocessorn?

Det roliga med gamla och/eller udda maskiner är att man tvingas tänka om från sina vanemönster. :cool:

hairofthedog
2021-01-25, 14:03
Det roliga med gamla och/eller udda maskiner är att man tvingas tänka om från sina vanemönster. :cool:

Här ska inte tänkas om alls! :D

kroffe
2021-01-25, 14:37
Ja, jag tycker det är okej om bara en oscillator har pwm, men i så fall borde sinus och triangel komma från någon av de andra.

Du kan faktiskt använda ringmodulatorn för att skapa PWM på ytterligare en oscillator i 2600an (oscillator 1 eller 3), men det går åt två oscillatorer och en sladd till det så resultatet blir ändå samma som Oddy - två oscillatorer med PWM.

Oortone
2021-01-25, 14:45
Du kan faktiskt använda ringmodulatorn för att skapa PWM på ytterligare en oscillator i 2600an (oscillator 1 eller 3), men det går åt två oscillatorer och en sladd till det så resultatet blir ändå samma som Oddy - två oscillatorer med PWM.

Hur patchar man det?

kroffe
2021-01-25, 14:58
Hur patchar man det?

Patcha in Oscillator 3 square istället för Oscillator 2 i Ringmodulatorn. Ställ Oscillator 1 och 3 på nästan exakt samma pitch. Hur snabb PWM ställs nu med finetune på endera. Ringmodulatorns utgång är nu alltså en pulsvåg med PWM.

99282

edit: OK, snabb titt i oscilloskåp - inte exakt en likadan PW-våg som Oscillator 2 men intressant nog helt användbar.

Oortone
2021-01-25, 17:22
Patcha in Oscillator 3 square istället för Oscillator 2 i Ringmodulatorn. Ställ Oscillator 1 och 3 på nästan exakt samma pitch. Hur snabb PWM ställs nu med finetune på endera. Ringmodulatorns utgång är nu alltså en pulsvåg med PWM.
...

edit: OK, snabb titt i oscilloskåp - inte exakt en likadan PW-våg som Oscillator 2 men intressant nog helt användbar.

Tack, jag har ingen 2600 än men räknar med att det kan bli Korgs minivariant.
Metoden liknar en från JX3P nu när jag tänker på det. Fast där med sync.

kroffe
2021-01-25, 17:54
Tack, jag har ingen 2600 än men räknar med att det kan bli Korgs minivariant.
Metoden liknar en från JX3P nu när jag tänker på det. Fast där med sync.

Slipade lite på den nu och om man plockar puls från både oscillator 1 och 3 och använder ringmodulatorn i DC-läge blir det ännu bättre!

edit: samtidigt kan man använda klockan-generatorn genom lag-processorn för att skapa en LFO-triangle typ PWM till oscillator 2 och vips vilket fett dubbel-PWM ljud du har!

mad.gibbon
2021-01-25, 18:44
Blir/låter det mer äkta PWM med ringmodulatorn än att ta sågtand från vco 1 och 3 och invertera den ena?

- Edit -
Man kanske skulle försöka modda in ett brytjack innan AR-envelopen så man kunde trigga den med interna klockan och använt den som lfo till PWM.

kroffe
2021-01-25, 19:23
Blir/låter det mer äkta PWM med ringmodulatorn än att ta sågtand från vco 1 och 3 och invertera den ena?

Man kanske skulle försöka modda in ett brytjack innan AR-envelopen så man kunde trigga den med interna klockan och använt den som lfo till PWM.

Ja, med square in på båda i ringmodulatorn så hamnade jag ganska nära LFO-triangle modulerad PWM.

AR-envelopen kan väl triggas av LFO/klockgenerator i både 2600/Oddy utan sladd? Båda har switch för det.

mad.gibbon
2021-01-25, 19:32
Absolut, men då triggar du väl båda kuverten. Jag tänkte mer att man skulle kunna använda AR som LFO och ADSR till vanlig keytrig.

kroffe
2021-01-25, 19:33
Absolut, men då triggar du väl båda kuverten. Jag tänkte mer att man skulle kunna använda AR som LFO och ADSR till vanlig keytrig.

Ah, du tänker så...

toby1
2021-01-25, 21:33
Det går inget bra för er att dämpa ARP:gasen...

Okunnig fråga, är det komplicerat att modda in en oktav-switch på en oscillator? Kanske kräver trim på omfång osv?

Oortone
2021-01-25, 21:41
OffT:
Vilken PWM-modulator föredras?

Personligen tycker jag det mest välljudande PWM:et är med sinus som modulator eftersom man verkligen stannar upp vid de sköna ytterlägena. Kanske ännu bättre är en något mjukt överstyrd (men ej klippt) sinus? Har aldrig testat dock men det borde ju bli ännu goare runt needle-pulsextremen.

Sedan har jag alltid inbillat mig att "thru zero" pwm-modulation är mer välljudande, d.v.s. att modulatorn inte bara är positiv och vänder vid noll. Men det kan vara öron-voodoo.

mad.gibbon
2021-01-25, 22:10
För att göra din fråga från off till on.
Jag tycker att Odysseyns två PWM-val är grymma.
Föredrar nog långsam sinus, men att kunna köra keytriggad ADSR som modkällda kan bli förbannat vackert. Sen tycker jag iofs att moddjupet inte är tillräckligt på min Karp. Jag vill ju kunna släcka ut ljudet. Något man kan göra något åt?

kroffe
2021-01-25, 22:22
Okunnig fråga, är det komplicerat att modda in en oktav-switch på en oscillator? Kanske kräver trim på omfång osv?

Det är ju inte nån svår krets teoretiskt - bara att avlöda coarse-slider och ersätta med en fler positions-switch som switchar in olika motstånd för olika oktaver. Relativt lätt.
Det svåra är ju att få det inte se apa ut. :)

theVOID
2021-01-25, 22:34
Har märkt mer och mer att avsaknaden av oktavswitchar gör atg man verkligen kan gå loss avseende FM :)

toby1
2021-01-26, 08:45
Det är ju inte nån svår krets teoretiskt - bara att avlöda coarse-slider och ersätta med en fler positions-switch som switchar in olika motstånd för olika oktaver. Relativt lätt.
Det svåra är ju att få det inte se apa ut. :)

:) En OG eller FS skulle jag inte utsätta för sån behandling men en Sauron Barp Borrdor går det ju att skapa utan att få dåligt samvete. Apa och orch skiljer sig inte så mycket typ. Bra med alternativ.

toby1
2021-01-26, 08:47
Ja och modden skulle jag nog vilja placera i serie på något sätt med slider så båda alternativen finns kvar.

kroffe
2021-01-26, 09:46
:) En OG eller FS skulle jag inte utsätta för sån behandling men en Sauron Barp Borrdor går det ju att skapa utan att få dåligt samvete. Apa och orch skiljer sig inte så mycket typ. Bra med alternativ.

Usch, varför ens tänka sig sponsra B...?!?

toby1
2021-01-26, 10:26
En sann hybridsetup blir komplett först när hårdvara/mjukvara, nytt/gammalt, digitalt/analogt kompleterats med högt och lågt :) FS rev. 3 är det jag söker, modulen lever inte riktigt upp till det är känslan trots att priset lockar. Flashade en snabbt förbi på vend så hoppet lever.

hairofthedog
2021-01-26, 11:20
FS rev. 3 är det jag söker


Nej, 1:an och 2:an är mycket snyggare!

Erik G
2021-01-28, 14:18
Men det sämsta är att synthen alltid förblir avstängd om man har en studio med huvudströmbrytare så man måste alltid manuellt sätta på strömmen , det är ett irritations moment

Håller verkligen med!
Jag har löst det genom att kila in en tandpetare mellan knappen (intryckt) och chassiet-

Samma fel med KARP2600, men där hjälper inga tandpetare!

kroffe
2021-01-28, 22:13
Håller verkligen med!
Jag har löst det genom att kila in en tandpetare mellan knappen (intryckt) och chassiet-
Samma fel med KARP2600, men där hjälper inga tandpetare!

Borde väl enkelt gå att bygga förbi med en mekanisk switch?

Erik G
2021-01-29, 14:50
Borde väl enkelt gå att bygga förbi med en mekanisk switch?

Absolut! Har bara inte orkat öppna den. Jag var/är heller inte helt säker på att jag ska behålla den, annars ligger powerswitchen, multi/single trig, mono/duo och LFO retrig i pipen.