handdator

Visa fullständig version : Vadå "försökt"? Vart skulle jag posta då? Vintage är alltid fynd. Hänvisning? Var?



LarsAhlstrom
2014-07-26, 04:38
Den här fejk-administratören deltar i politisk debatt och straffar dem som har åsikter som inte stämmer överens med hans höghet. (se nedan)

Den här admin-stilen känner jag igen sen mycket gammalt. Snorungar som har fått makt.
Nån som minns CT? På 80-talet? 8 linor in. Och 300 användare. Och en massa snorungar...

Jag vill bara veta hur jag tar bort mitt konto härifrån - själv tack.
Sånt här suger getpung nämligen.





Hej LarsAhlstrom,

Du har fått en anmärkning om förseelse på 99musik.

Anledning: Försök att gå runt annonseringsregler
-------
Försök att gå runt annonseringsregler.
-------

Denna förseelse är värd 2 straffpoäng och kan resultera i begränsad behörighet tills den förfaller. Allvarliga förseelser förfaller aldrig.

Ursprungligt inlägg:
2612864

Finns just nu

Korg CX3............................................... 5995:-
Novation Supernova rack..........................4495:-
Lexicon PCM80....................................... 7995:-
ADR-E560 Vintage Audio Selective Limiter.... 9995:-

Priser kan diskuteras, frakt = Schenker, bussgods.
Garanti 3 månader.

OBS! Bilderna på Supernovan, PCM70 och ADR-E560 är ej på objekten, dock är de i samma skick.

5271452715527165271752718527195272052721

Med vänliga hälsningar,
99musik

Keiowas
2014-07-26, 05:28
??....

AonFluX
2014-07-26, 05:31
Kränkt.

M i Gbg
2014-07-26, 08:06
Hårt liv. Suck...

deleted user
2014-07-26, 08:16
Ålderskomplex

bettylavett
2014-07-26, 08:55
"Vintage är alltid fynd", hehe!

xyltburk
2014-07-26, 09:00
Oj

machinepop
2014-07-26, 09:09
Visst, reglerna är ju verkligen avancerade. Riktigt svåra att hålla sig till. Kräver språkförståelse och trevlig inställning. Det är jobbigt.

tinybox
2014-07-26, 09:42
Jag fattar inte ens vad du menar Lars.

jgb
2014-07-26, 09:54
<3 Lars

/Snorunge på 41 bast

Amonhoteph
2014-07-26, 09:56
Lars, vi har väldigt enkla regler för var (i köp och sälj delen) man får posta säljannonser, och när (efter ett visst antal inlägg på forumet). Detta för att skydda forumet från bedragare som härskar på många andra säljsajter. Admin agerade därmed i enlighet med forums kollektiva beslut. Har det skett någon miss, beklagar vi detta, men du kunde också skrivit till admin för att få ett klargörande om du kände att detta saknades dig!

Mvh
Amon

Ulven
2014-07-26, 10:29
Tekniskt sett har väl mannen brutit mot reglerna igen eftersom han citerat sin egen annons i den här tråden ho ho ho :)

tinybox
2014-07-26, 10:33
lol

reSet
2014-07-26, 11:18
känner igen mitt gammla cyberjag. första gången jag gick på liknande medicin tyckte jag det var ett fruktansvärt bakslag. ett oskylldigt inlägg om snoppar och rumskammrater (som faktiskt var suspekt). märkligt att lite text rader kan upplevas så våldsammt. men jag hade väl en högre idé om en perfekt och exemplarisk reSet som borde varit hyllad och ostraffbar. sen matchade min händelse även en ohyggligt osäker period i mitt liv...

hoppas du kommer tillbaka när det blir dags att göra musik med vintagefynden, Lars.

Kloon
2014-07-26, 11:20
Well said reSet!
Been there done that.

Ƶl8R
2014-07-26, 11:26
<3 Lars

/Snorunge på 41 bast

Ha är du ett år äldre än mig..ha-ha-ha... gubbunge :D

valsolo
2014-07-26, 11:45
Ha är du ett år äldre än mig..ha-ha-ha... gubbunge :D

Suck...Ungdomar. Att de orkar springa så mycket ;)
//45-åring


@Lars: välkommen till 99an. Förstår att du har kort stubin. Helt ok. Det finns flera som du. Men du ska veta en sak, det finns inte ett snällare forum än vårt i hela världen (trust me, jag har hängt på forum sen Franco levde). Därav vår reaktion på din reaktion. Så ta ett djupt andetag, smajla & kom in igen. Välkommen :)

iamrucke
2014-07-26, 11:54
Popcorntajm

kotten
2014-07-26, 11:55
Hihi, är det på riktigt?

reSet
2014-07-26, 11:56
word valsolo! fank.... i min bok har iaf alla poster mellan 3am-8am central swedish time beteendeveto <3

Panyxd
2014-07-26, 11:59
Jag vet inte vad som händer här men jag gillar det ändå.

PeterH
2014-07-26, 12:13
Jösses.

Jag ser ett problem segla upp, vilket ord ska man använda när man faktiskt menar 'kränkt'. Betydelsen börjar ju glida mot sånt här...

Nåja, Lars, om du är kvar, vi raderar inte konton, och det går inte göra själv heller.

Ƶl8R
2014-07-26, 12:14
99:an.. blood in blood out :D

sickanovic
2014-07-26, 12:37
Är det här det händer?

valsolo
2014-07-26, 13:18
Är det här det händer? när det händer..

valsolo
2014-07-26, 13:22
Gick in o läste de andra poster Lars skrivit. Kan rekommendera det för att få bättre grepp om Lars vänlighetsgrad :)

gumse
2014-07-26, 13:32
Kom fan inte & snacka. Jag har spelat böll i 30 år & min brorsa kan kompa Lapaloma på dragspel utan noter.

Real Parakeet
2014-07-26, 15:40
Underbart. Sitter på altanen och dricker iskall cola, lyssnar på åskan och läser hur "LarsAhlstron" precis gör bort sig och inte vill ha kompisar här. Märkligt beteende.

belsedub
2014-07-26, 16:09
Hej Lars,
Jag såg på din hemsida att du kallar dig Lasse Mejsel. Har du använt dig av ditt alias under en längre period?
/ Polisen

valsolo
2014-07-26, 16:39
Dock ska han vara en fena på syntmejsleri. Nu lägger jag dock ner snacket om honom & välkomnar honom att ta en nystart på 99an med ett leende :)

Vill inte mobba ngn. Även om den personen varit aggro. Han kan ju haft en dålig dag helt enkelt :)

Horatius
2014-07-26, 16:42
Jag är själv skeptisk till iden med minimum antal inlägg innan man får posta i säljes, men det har faktiskt varit en omröstning på forumet, så då får vi alla anses vara snorungar. Eftersom forumet annars brukar anses vara "gubbigt" får vi se det här som ett posititvt trendbrott.

/Horatius 48-årig snorunge.

Real Parakeet
2014-07-26, 16:47
Jag är själv skeptisk till iden med minimum antal inlägg innan man får posta i säljes, men det har faktiskt varit en omröstning på forumet, så då får vi alla anses vara snorungar. Eftersom forumet annars brukar anses vara "gubbigt" får vi se det här som ett posititvt trendbrott.

/Horatius 48-årig snorunge.
Du är väldigt lik Rummelsnuff :D

KungKrille
2014-07-26, 17:01
Du är väldigt lik Rummelsnuff :D

Jag har träffat honom i verkligheten och ja, man muckar inte med Horatius;)

Horatius
2014-07-26, 17:06
Du är väldigt lik Rummelsnuff :D


Haha, ja det är Rummelsnuff på bilden som också är snorunge eftersom han är ett år yngre än vad jag är.

Horatius
2014-07-26, 17:07
Jag har träffat honom i verkligheten och ja, man muckar inte med Horatius;)

Jag som är en så snäll farbror :) Tack för skivspelaren förresten.

belsedub
2014-07-26, 17:07
Dock ska han vara en fena på syntmejsleri. Nu lägger jag dock ner snacket om honom & välkomnar honom att ta en nystart på 99an med ett leende :)

Vill inte mobba ngn. Även om den personen varit aggro. Han kan ju haft en dålig dag helt enkelt :)

Sant, jag har själv haft dåliga dagar på 99musik.

valsolo
2014-07-26, 17:12
Finns dåliga 99dagar?

Hmm.. Kanske. När man missar att köpa dunderkapet... Eller när ALLA sågar ens nya mästerverk.... Eller ... Kommer inte på fler. Är på gott humör idag :) Dax att röra sig in mot city för 99öltajm :)

LarsAhlstrom
2014-07-26, 17:58
Alltså, härlig debatt! Samma snorungar som i sin underlägsenhet inte kan annat än mobbing.
Urschäkta mig, jag är 58... I mina ögon är ni alla snorungar, ja! :D

Men när jag är admin på de forum som jag administrerar och hittar en ny medlem med få inlägg, så tänker jag inte att jag skall brösta upp mig, utan jag flyttar hans inlägg till rätt ställe, och ger han en artig kommentar om att jag gjort så och varför.
Det blir s.a.s. mindre skrivande, och mer good feeling.
Är man en liten 41:åring med mindervärdeskomplex skall man definitivt inte vara admin. Då kokar snart forumet ner.

Mejsel hade jag som öknamn en längre tid då jag arbetade.

Och vintageprylar, utom Supernovan då, ÄR alltid fynd, därför att de växer inte på träd. Och man kan alltid köpslå.
Utom om man dummat sig mot mig i den här tråden... :D

Jag ruttnade till slut på att alltid se detta meddelande i mina Inställningar, med ord som "förseelse" som om jag är nån jäkla kriminell som tagits av polisen och registrerats. Det doftar liksom inte internetforum för Intresseklubben, utan något helt annat...

53087

Ƶl8R
2014-07-26, 18:25
HA-HA-HA..... jag håller förvisso med dig i tonen på meddelandet.. vilken jag snällt påpekat några gånger :D .... men snorungar:D ... ge dig nu.. ålder säger knappast något om tillståndet på personen... :D

Forumet har hållt i 12 bast så att det skulle koka ner är nog riskfritt även om det finns dom som jobbar på det. Men här är det ju du som är färsking så varför inte kyla av dig lite och ge oss den artighet du själv säger du administrerar..... sen får du gärna vara hur taggig som helst..... jag är inte direkt den som tror på komfort ;)

PeterM
2014-07-26, 18:29
Alltså, härlig debatt! Samma snorungar som i sin underlägsenhet inte kan annat än mobbing.
Urschäkta mig, jag är 58... I mina ögon är ni alla snorungar, ja! :D

Men när jag är admin på de forum som jag administrerar och hittar en ny medlem med få inlägg, så tänker jag inte att jag skall brösta upp mig, utan jag flyttar hans inlägg till rätt ställe, och ger han en artig kommentar om att jag gjort så och varför.
Det blir s.a.s. mindre skrivande, och mer good feeling.
Är man en liten 41:åring med mindervärdeskomplex skall man definitivt inte vara admin. Då kokar snart forumet ner.

Mejsel hade jag som öknamn en längre tid då jag arbetade.

Och vintageprylar, utom Supernovan då, ÄR alltid fynd, därför att de växer inte på träd. Och man kan alltid köpslå.
Utom om man dummat sig mot mig i den här tråden... :D

Jag ruttnade till slut på att alltid se detta meddelande i mina Inställningar, med ord som "förseelse" som om jag är nån jäkla kriminell som tagits av polisen och registrerats. Det doftar liksom inte internetforum för Intresseklubben, utan något helt annat...



Jag har inte postat något "mobbinginlägg" här så jag tänkte mest posta ett krasst och rakt svar bara för att visa hur jag (och förmodligen alla andra) tänker om hela situationen.

Om du lägger all din stolthet åt sidan ett tag och bara fokuserar på att forumet har röstat för ett förbud mot säljes-annonser för nya medlemmar pga att det ska minska bedrägerier, så ligger det till såhär:
- Man får inte posta säljesannonser innan man har 50 inlägg och varit medlem ett tag ( se http://www.99musik.se/showthread.php?300464-F%F6ruts%E4ttningar-f%F6r-att-skriva-i-s%E4ljes-bytes&p=2324057&viewfull=1#post2324057)
- Du har brutit mot denna regel.
- Du har blivit informerad av detta, vilket jag tycker framgår otvetydigt ur jgbs meddelande till dig och inte på ett otrevligt sätt utan rent neutralt.
- Du framhäver dig själv som överlägsen för att du är 58 och snorungarna i 40-årsåldern måste mobbas.
- Du kan inte förstå att någon reagerar över det du gjort och vägrar låta någon som är yngre än vad du själv är upprätta något som helst regelverk för hur du ska uppföra dig på ett allmänt forum.

Andra människor som informeras om reglerna eller regelbrott blir väl lite buttra men inser att forumet främst är till för musikdiskussioner, men man kan även köpa och sälja grejer till medlemmarna när folk bekantat sig lite med en och man inte är någon random-snubbe som reggar sig och försöka blåsa folk, så det är bara att bita ihop, engagera sig och bidra till forumet.

Forumet har klarat sig bra i många år med våra admins med mindervärdeskomplex och har inte kokat ner vad jag märkt.

Har du förslag på hur man ska informera folk som postat säljesannonser att de inte får göra det, på ett sådant sätt att de inte känner sig kränkta så bidra gärna med en egen mall på hur ett sådant meddelande ska se ut och skicka till admins så bli de säkert glada.

Panyxd
2014-07-26, 18:30
Forumet är m a o en snorunge.

ntg
2014-07-26, 19:12
+++++ från en snorunge på 47.
Jag har inte postat något "mobbinginlägg" här så jag tänkte mest posta ett krasst och rakt svar bara för att visa hur jag (och förmodligen alla andra) tänker om hela situationen.

Om du lägger all din stolthet åt sidan ett tag och bara fokuserar på att forumet har röstat för ett förbud mot säljes-annonser för nya medlemmar pga att det ska minska bedrägerier, så ligger det till såhär:
- Man får inte posta säljesannonser innan man har 50 inlägg och varit medlem ett tag ( se http://www.99musik.se/showthread.php?300464-F%F6ruts%E4ttningar-f%F6r-att-skriva-i-s%E4ljes-bytes&p=2324057&viewfull=1#post2324057)
- Du har brutit mot denna regel.
- Du har blivit informerad av detta, vilket jag tycker framgår otvetydigt ur jgbs meddelande till dig och inte på ett otrevligt sätt utan rent neutralt.
- Du framhäver dig själv som överlägsen för att du är 58 och snorungarna i 40-årsåldern måste mobbas.
- Du kan inte förstå att någon reagerar över det du gjort och vägrar låta någon som är yngre än vad du själv är upprätta något som helst regelverk för hur du ska uppföra dig på ett allmänt forum.

Andra människor som informeras om reglerna eller regelbrott blir väl lite buttra men inser att forumet främst är till för musikdiskussioner, men man kan även köpa och sälja grejer till medlemmarna när folk bekantat sig lite med en och man inte är någon random-snubbe som reggar sig och försöka blåsa folk, så det är bara att bita ihop, engagera sig och bidra till forumet.

Forumet har klarat sig bra i många år med våra admins med mindervärdeskomplex och har inte kokat ner vad jag märkt.

Har du förslag på hur man ska informera folk som postat säljesannonser att de inte får göra det, på ett sådant sätt att de inte känner sig kränkta så bidra gärna med en egen mall på hur ett sådant meddelande ska se ut och skicka till admins så bli de säkert glada.

Real Parakeet
2014-07-26, 19:22
Alltså, härlig debatt! Samma snorungar som i sin underlägsenhet inte kan annat än mobbing.
Urschäkta mig, jag är 58... I mina ögon är ni alla snorungar, ja! :D

Men när jag är admin på de forum som jag administrerar och hittar en ny medlem med få inlägg, så tänker jag inte att jag skall brösta upp mig, utan jag flyttar hans inlägg till rätt ställe, och ger han en artig kommentar om att jag gjort så och varför.
Det blir s.a.s. mindre skrivande, och mer good feeling.
Är man en liten 41:åring med mindervärdeskomplex skall man definitivt inte vara admin. Då kokar snart forumet ner.

Mejsel hade jag som öknamn en längre tid då jag arbetade.

Och vintageprylar, utom Supernovan då, ÄR alltid fynd, därför att de växer inte på träd. Och man kan alltid köpslå.
Utom om man dummat sig mot mig i den här tråden... :D

Jag ruttnade till slut på att alltid se detta meddelande i mina Inställningar, med ord som "förseelse" som om jag är nån jäkla kriminell som tagits av polisen och registrerats. Det doftar liksom inte internetforum för Intresseklubben, utan något helt annat...

53087

Efter att bara ha läst ett fåtal av dina dumma inlägg så har jag min bild klar av dig. Jag är inte admin här men jag har vart med från början och har lärt känna de flesta av de gamla rävarna här, inte minst administratörerna. Jag har det största förtroende för dem. Det har väldigt många andra också. Du är ny här och direkt bryter du mot forumsreglerna och det kan man väl kanske ha överseende med, sedan börjar du lipa och bära dig åt när du blir tillrättavisad och jiddrar en massa totalt ointressant smörja om dina egna forum och hur du sköter dem. Jag tror inte en sekund på det andra i sin ödmjukhet skriver att du kanske hade en dålig dag. Jag tror att du helt enkelt har en trist attityd och att den inte blir så mycket bättre. Men jag hoppas att jag har fel.

Du ger en bild av dig själv som en bråkmakare. Är det så du vill framställa dig själv så har du lyckats riktigt bra. Min personliga uppfattning är att du kan hålla dig till de där forumen du själv sköter. Du kommer ändå inte att trivas här. Du kommer bara att sprida dålig stämning med den taskiga attityden du pissar på oss med. Andra kommer att tycka annorlunda och det får de gärna göra. Du får gärna tycka att jag är en mobbare, jag bryr mig inte om det. Jag bryr mig inte om dig heller. Däremot så bryr jag mig om det här forumet och att det är och förblir så trivsamt här som vi är vana vid.

Horatius
2014-07-26, 19:31
TS fick i varje fall en bump på sitt säljmeddelande i första posten. Någon som är sugen? :)

Jeppe K
2014-07-26, 22:09
Nix... Otrevligt dyrt.. Än så länge. Men alla skall ha en chans att bättra sig....

Nihad
2014-07-26, 22:19
You had me at "Urschäkta"..

53091

Odd Bob
2014-07-26, 23:02
Skål!

Ps. Vintage är enbart fynd om köparen anser det. Säljaren förblir den girige gnagaren. Ds

Odd Bob
2014-07-26, 23:12
... För den jävla tråkigaste tråden!

oljud
2014-07-26, 23:45
Gubbe

segerfalk
2014-07-27, 23:17
Ibland undrar jag vad som hände med Heualia...

Ashaz
2014-07-27, 23:42
Man kunde ju tro att om man var 58 bast och admin på andra forum så skulle man ha vett att uppföra sig som folk. Och kanske läsa på forumreglerna istället för att häva ur sig förolämpningar?

Keiowas
2014-07-27, 23:55
Ibland undrar jag vad som hände med Heualia...

Finns det inte långa trådar om det..

gumse
2014-07-28, 10:40
Ibland undrar jag vad som hände med Heualia...

Hm.. har bara svaga minne av honom. Vill minnas att på den tiden så handlade konflikterna mest om olika typer av lågpassfilter & liknande.

reSet
2014-07-28, 10:48
rösta på mig som Mr.99skönhetsunder!

jag gillar synthar, att cykla, vill ha fred på jorden och tror på darwinism!

sms:a SET till 9999 nu!

eXode
2014-07-28, 12:29
Ibland undrar jag vad som hände med Heualia...

Lite tråkigt att han försvann, jag diggade hans moddningar av DSI syntharna.

Dego
2014-07-28, 13:48
Heualia <3

Keiowas
2014-07-28, 14:31
Lite tråkigt att han försvann, jag diggade hans moddningar av DSI syntharna.

Åhå! Det har jag missat? Vad gjorde han?

outshape
2014-07-28, 14:40
Åhå! Det har jag missat? Vad gjorde han?


"Mopho, P08,Tetra, Evolver , nu med HP, BP, NP filter!"
http://www.99musik.se/showthread.php?269615-Mopho-P08-Tetra-Evolver-nu-med-HP-BP-NP-filter!

peter4
2014-08-01, 21:14
http://www.youtube.com/watch?v=9H6jN0e7ivA

jocks1
2014-08-02, 00:22
det händer att folk missförstår varandra här, har olika uppfattning om musik, eller är allmänt retliga ibland.
men det brukar reda ut sej längre ner i trådarna tycker jag.

Keiowas
2014-08-02, 05:33
det händer att folk missförstår varandra här, har olika uppfattning om musik, eller är allmänt retliga ibland.
men det brukar reda ut sej längre ner i trådarna tycker jag.

Hur tänker du nu?

jgb
2014-08-14, 13:29
Just ja, tänkte svara lite seriöst på det här nu när jag har tid och sitter vid vanligt tangentbord och inte bara på telefonen.

Lars. När du registrerade dig på 99musik så fick du ett privat meddelande (PM) som välkomnade dig till forumet, och specifikt pekade på att om du tänker sälja saker så är det dessa regler som gäller: http://www.99musik.se/showthread.php?300464-F%F6ruts%E4ttningar-f%F6r-att-skriva-i-s%E4ljes-bytes

Det fanns även en "notis/meddelande" längst upp på alla forumssidor, vilket pekade på ovanstående sida (man kan klicka bort denna notis).

Så om du har missat vad som gäller för att annonsera i säljes/bytes trots detta så vet jag inte vad jag kan göra åt det.

jocks1
2014-08-14, 16:30
Hur tänker du nu?
jo, en säjer att Jupiter-8 låter för snäll och mesig, att en annan reagerar på kommentaren med nåt i stil med att han inte vet hur en bra analog synt låter. längre ner brukar det komma fram att den ena mer gillar ljudet på en OBX. det är när någon inte respekterar andras smak och ordval, och inte vill förstå deras uppfattning, som det kan bli kantigt i trådar. Jag har t.ex. aldrig fastnat för Waldorf-syntar, men andra tycker att det är deras idealsound. en dag kanske jag ändrar mej, men jag respekterar deras åsikt.
man är överens om att inte vara överens i frågan, och släpper ämnet. allt ska inte tas som en strid, spar energin till viktigare frågor ;)

Keiowas
2014-08-14, 16:45
jo, en säjer att Jupiter-8 låter för snäll och mesig, att en annan reagerar på kommentaren med nåt i stil med att han inte vet hur en bra analog synt låter. längre ner brukar det komma fram att den ena mer gillar ljudet på en OBX. det är när någon inte respekterar andras smak och ordval, och inte vill förstå deras uppfattning, som det kan bli kantigt i trådar. Jag har t.ex. aldrig fastnat för Waldorf-syntar, men andra tycker att det är deras idealsound. en dag kanske jag ändrar mej, men jag respekterar deras åsikt.
man är överens om att inte vara överens i frågan, och släpper ämnet. allt ska inte tas som en strid, spar energin till viktigare frågor ;)

Själv kommer jag inte ihåg hur jag tänkte när jag frågade hur du tänkte. :)

theVOID
2014-08-14, 16:50
Jag minns inte saker som jag glömmer bort!

jocks1
2014-08-14, 16:54
Själv kommer jag inte ihåg hur jag tänkte när jag frågade hur du tänkte. :)
:doh:;)

Keiowas
2014-08-14, 17:01
Jag minns inte saker som jag glömmer bort!

Jag glömmer bort saker jag minns att jag glömt.

- - - Uppdaterad - - -


:doh:;)

Så kan det gå :)

KungKrille
2014-08-15, 01:26
Jag glömmer, alltså finns jag

Modellear
2014-08-15, 06:41
Jag glömmer bort att jag är glömsk.

reSet
2014-08-15, 08:37
jag kommer att komma ihåg allt det ni skrivit om erat minne... muahahaha

Östermalmstorg
2014-08-20, 08:15
Visst, reglerna är ju verkligen avancerade. Riktigt svåra att hålla sig till. Kräver språkförståelse och trevlig inställning. Det är jobbigt.På tal om det. Mina jimmysar prasslades stenhårt av att se felaktigt användande av "vart". (Varför är jag så autistisk när det gäller språk?)

segerfalk
2014-08-20, 09:46
På tal om det. Mina jimmysar prasslades stenhårt av att se felaktigt användande av "vart". (Varför är jag så autistisk när det gäller språk?)

För att "vart" betyder något helt annat än "var"? Sunt, tycker jag :)

jpl
2014-08-20, 09:57
För att "vart" betyder något helt annat än "var"? Sunt, tycker jag :)

exakt!
jag har aldrig förstått det där med att vissa ska ha så svårt att skilja på riktning och befintlighet.

eller ännu värre, kopula och riktning, vilket man stöter på då och då.

lisau
2014-08-20, 10:00
För att "vart" betyder något helt annat än "var"? Sunt, tycker jag :)

Äh, Varsch heter det ju! :D

jpl
2014-08-20, 10:02
Äh, Varsch heter det ju! :D

fast det är ju OK, det är ju bara dia-/sociolekt, inte språklig ignorans.

Lackan
2014-08-20, 10:16
Äh, Varsch heter det ju! :D
Precis, språket är ju ett levande ting som är i konstant utveckling och förändring. Det är ju bara fransmän som tror att man kan lagsifta om hur språket ska vara.

När jag frågar min 10-åring hur det varit i skolan, svarar hon; "Vänne…" [dvs "Vet inte" på riksdialekt] och det är väl bara en tidsfråga innan "oxå" och andra uttalsord hittar in i skriftspråket.

Om språktalibaner fått råda hade det fortfarande hetat "hvit", "efvig" och "dhagh"… Läs mer här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Stavningsreformen_1906) om den svenska stavningsreformen (eller "stafningsukasen") från 1906 som väckte stor förbittring för 100 år sedan.

Vasch jag vill komma? Bara att man bör axeptera att språket förändras… :)

EDIT; Och betydelseglidning, som i detta fallet med "vart" och "var" är ju också en del av språkets utveckling. "Fånig" betydde tidigare "förståndshandikappad", "Patetisk" var "känslosam" och "tigga" betydde "ta emot"...

false messiah
2014-08-20, 10:35
Hvi bordo äfven åtherinföra pluralformer, så hvi derest kunna skilja de s.k. agnarna från hvetet när det komma till grammatik.

(Jag är fullt medveten om att det ovanstående är någon slags förskräcklig skvader av tidigare stavningar; ni får leva med det.)

Jag är också lite svag för riktig gammalsvenska:


Salighe warden j tå menniskionar hata idher, och affskilia idher och banna idher, och bortkasta idhart nampn såsom thet ondt wore, för menniskionnes Son skul, Glädhens och frögdens på then daghen, Ty sij, idhor löön är mykin j himmelen. Sammalunda haffua theras fädher ock giordt Prophetomen.

gumse
2014-08-20, 10:42
fast det är ju OK, det är ju bara dia-/sociolekt, inte språklig ignorans.

Visst har du haft Per Lindblad som lärare?

msdosmedicin
2014-08-20, 10:53
Jag är språkreaktionär och över det skäms jag icke.

Jag är inte ironisk.

reSet
2014-08-20, 11:06
Det är ju bara fransmän som tror att det går att lagsifta om hur språket ska vara.

fransmän applicerar lagen, svenska akademin försöker hehe :kaaka:

did i hear someone say "barbar" ? :>


Jag är språkreaktionär och över det skäms jag icke.

Jag är inte ironisk.

jag måste bekräfta det här med mycket entusiasm, jag har sällan träffat människor med lika rik vokabulär i skrift som i tal.

reSet
2014-08-20, 11:17
Nu måste jag få fråga, eftersom jag faktiskt försöker lära mig svenska ord-entligt :kaaka:

Vadå "försökt"? Vart skulle jag posta då? Vintage är alltid fynd. Hänvisning? Var?

kan det inte vara så att OP först undrar i vilken riktning hen skulle formulera posten, för att sedan undra på vilken plats i forumet?

Lackan
2014-08-20, 12:17
Jag är språkreaktionär och över det skäms jag icke.
Och jag är musikreaktionär och använder bara gerät från -85 eller tidigare. Skäms heller inte… :)

Men vad gäller språkets utveckling tror jag inte på den Franska, Isländska eller Tyska pre -39 modellen. Jag tror att språket mår bäst av att växa fritt. Men det är ju min personliga åsikt, och är för dåligt insatt för att kunna leda det i empirisk bevisning… :)

Ulven
2014-08-20, 12:18
Det här är en av mina favorittrådar på 99an :)

reSet
2014-08-20, 12:30
Men vad gäller språkets utveckling tror jag inte på den Franska, Isländska eller Tyska pre -39 modellen. Jag tror att språket mår bäst av att växa fritt. Men det är ju min personliga åsikt, och är för dåligt insatt för att kunna leda det i empirisk bevisning… :)

ja, franska har utvecklats något enormt det senaste 50 åren ;)

Antimon
2014-08-20, 19:13
Det här är en av mina favorittrådar på 99an :)

Ja man blir glad när man ser att det kommit något nytt. Och tänk om trådskaparen kan komma med ett nytt inlägg... ;)

deleted user
2014-08-20, 19:30
Man kan vara lite småfull här, som skrik fast on topic.

Varscht, varnascht säger man så? I Uume?

jpl
2014-08-21, 10:23
Visst har du haft Per Lindblad som lärare?

märks det så tydligt?

:>

gumse
2014-08-21, 11:00
märks det så tydligt?

:>
Hehe, stämmer det? Jag har haft mina misstankar.
En go gubbe, brukar hälsa på i hans sommarhus & lyssna på anekdoter.

jpl
2014-08-21, 11:06
Hehe, stämmer det? Jag har haft mina misstankar.
En go gubbe, brukar hälsa på i hans sommarhus & lyssna på anekdoter.

jag kan dock inte dra mig till minnes att han var ansvarig för någon av kurserna jag gick, däremot föreläste han ganska många gånger.

hooligansound
2014-08-25, 10:14
Vintage är alltid fynd!

gumse
2014-08-25, 10:22
Vintage är alltid fynd!

Exakt, det är själva definitionen av Vintage. :kaaka:

reSet
2014-08-25, 11:14
jag är vintage, mint condition till och med, men fank inget fynd :'(

too expensive for you bejbi :p

Erik G
2014-08-25, 15:48
Helt surrealistisk tråd!

kotten
2014-08-25, 20:41
fast det är ju OK, det är ju bara dia-/sociolekt, inte språklig ignorans.

Tack för dagens ord - sociolekt, det hade jag missat. :)

Erik G
2014-08-26, 09:49
Ibland undrar jag vad som hände med Heualia...

Jag tror det är han!

Barthaarschneider
2015-12-06, 19:53
Vin-Tage, lokal alkis?
:)

Daionsavage
2015-12-06, 22:11
Back from the dead.....

dar303
2015-12-07, 02:25
99:an.. blood in blood out :D

:) <3

PF
2015-12-07, 03:03
63556

Lasse Mejsel

machinepop
2015-12-07, 09:50
Vintage är alltid fynd - precis som gamla trådar på 99!

eangman
2015-12-07, 10:00
Gamla trådar på 99 ÄR vintage!

rili
2015-12-07, 10:19
Han fixade en svårlagad synth med bravur åt mig också även om det tog lite tid.

reverbsvansen
2015-12-07, 12:10
Trådvärme med nybytta 80-talsrör, minst sagt!

machinepop
2015-12-07, 12:59
Han är säkert jätteduktig och snäll i vanliga fall... men här inne gick han fram som en bulldozer i en porslinsaffär. Dessutom skapade han en modern uttrycksklassiker. :D

outshape
2016-11-24, 14:37
Någon i ett annat chatforum på internet frågade precis om han skulle välja en Korg Volca Bass eller en Korg EA-1 om han ville få till grym bas.

Ett svar löd: " i have both , but old filters of EA-1 are way much better than Toy and Cheap Pocked Acid Wannabe Volca ".


Nu är det många år sedan jag hade EA-1, men att säga att dess "gamla" fulter är mycket bättre (för att det är vintage?) än Volca Bass? Hmm. Jag är skeptisk. EA-1 är sällan kul, speciellt inte till feta basar.

"Vintage är alltid ett fynd".

xyltburk
2016-11-24, 14:54
Men EA-1:ans filter har mognat likt ett fint vin. Så här många år senare är det välavvägt med en lätt underton av jord och Buchla LPG.

false messiah
2016-11-24, 15:23
Nu är det många år sedan jag hade EA-1, men att säga att dess "gamla" fulter är mycket bättre (för att det är vintage?) än Volca Bass? Hmm. Jag är skeptisk. EA-1 är sällan kul, speciellt inte till feta basar.

Kanske är det så att det är filter man gillar om man växte upp med dem, lite som hur SID-chippet blivit kult för de som växt upp med C64:or:


Whatever you now find weird, ugly, uncomfortable and nasty about a new medium will surely become its signature. CD distortion, the jitteriness of digital video, the crap sound of 8-bit - all of these will be cherished and emulated as soon as they can be avoided.
Brian Eno, A Year With Swollen Appendices (http://www.goodreads.com/quotes/649039-whatever-you-now-find-weird-ugly-uncomfortable-and-nasty-about)

makari
2016-11-24, 15:58
Nu är det många år sedan jag hade EA-1, men att säga att dess "gamla" fulter är mycket bättre (för att det är vintage?) än Volca Bass? Hmm. Jag är skeptisk. EA-1 är sällan kul, speciellt inte till feta basar.
Analogvurmen har gått varvet runt? Nu är gamla digitala filter varmare än nya analoga.

segerfalk
2016-11-24, 16:04
Kanske är det så att det är filter man gillar om man växte upp med dem, lite som hur SID-chippet blivit kult för de som växt upp med C64:or:


Brian Eno, A Year With Swollen Appendices (http://www.goodreads.com/quotes/649039-whatever-you-now-find-weird-ugly-uncomfortable-and-nasty-about)

Syftar du på 8580 eller 6581 nu? 6581:ans filter är ju sååå mycket fetare än det där moderna tramset i 8580.

hasse_fx
2016-11-24, 20:01
Analogvurmen har gått varvet runt?

Snarare en hypnotisk spiral... ;)

http://i1257.photobucket.com/albums/ii509/SkyeWyldfae/hypnowheel_zpse1436cf7.gif