handdator

Visa fullständig version : Avid Mbox vs MOTU Ultralite Ljudkort



Sean
2014-07-16, 16:58
Har ni några erfarenheter kring olika modeller från Avid Mbox och Motu Ultralite?
Jag med att MOTU har massa in- och utgångar, men tänker främst på ljudkvaliteten generellt, vilka står för bäst slutprodukt av inspelning av ljud från hårdvara osv?

Jag äger själv Avid Mbox och något jag märkt med det jämför med alla andra ljudkort jag ägt är att man kan få oerhört mycket högre volym ur det i lurarna när man jobbar, tecken på stark/bra preamp eller vad?

Det är dåligt för örat, jag vet, men jag är van att jobba med hög volym, så detta är en fördel, nackdelen är avsaknad av in- och utgångar. Mycket mer än så vet jag inte om de båda seriernas kvalitet.

geminister
2014-07-16, 18:11
Mbox är inte i samma division. Skaffa en hörlursförstärkare och behåll MOTUt är mitt förslag :)

Sean
2014-07-16, 19:34
Ok!
Motivera gärna varför Mbox inte är i samma division, så jag lär mig nåt om ljudkort, och får lättare att ta beslutet :)

geminister
2014-07-16, 22:59
Sämre komponenter, alltså låter sämre.

Sean
2014-07-17, 00:19
ok jag tror dig, vet inget om ljudkort egentligen alls.

finns det något annat i prisklasen runt 3,000-4,000 som är bättre än MOTU Ultralite?

cyberpunx
2014-07-17, 00:22
jag har haft ett motu ultralite mk3 hybrid i ett antal år nu och kan säga att jag tycker det är kalas. efterfrågade ljudkvaliten tycker jag är hur bra som helst. var lite problem med drivisar förut men det är fixat i de senare versionerna nu och inga problem. många i/o i ett smidigt halv-rack förmat det är väl så mkt man kan önska sig eg. min enda önskan vad gäller det kortet, och det är väl iofs en stor en, är att det hade varit utrustad med adat-i/o:s istället för säg spdf i/o:n som iaf inte fyller ngn funktion för mig. är väl det som gör att jag måste i framtiden sälja kortet för att hitta en lyssning med fler analoga i/o. men har man inte det kravet så är det absolut kanonkort, rekommenderar det starkt :D

Sean
2014-07-17, 00:45
adat och spdf är grekiska för mig, jag vill ha nåt som ger maximalt bra inspelningskvalitet från analog hårdvara utan att behöva greja med hundra inställningar, koppla in och köra i princip. det är en fördel med Mbox, super-enkelt.
vet inte hur MOTU är på den fronten, om man måste in och finjustera massa i mjukvara etc

geminister
2014-07-17, 01:24
Det är enkelt, kan guida dig igenom det!

Sean
2014-07-17, 02:56
guida mig genom inställningarna? det vore ju sjukt snällt såklart. återkommer i så fall när jag skaffat MOTU :)

cyberpunx
2014-07-17, 12:13
ok, ok he! he! ..då skiter vi i adat och spdif...adat kan vara bra om du vill ha fler i/o men det finns ju en hel del och faktiskt ovanligt mycket för att vara en halvrackare. bra ljudkvalitet som sagt.

gällande inställningar så behöver du nästan bara ställa in det i mjukvaran en gång, och det får man väl göra nästan med de flesta hårdvaror idag, samt ev lite nivåer etc på hårdvaran eller om du även tar det via mjukvaran. får du sedan till det som du vill ha det så kan du sedan glömma det. så det skulle jag inte tro är något större problem.

vidare, så visst det finns det ljudkort med än mer bättre ljudkvalitet etc som rme, apollo osv men de kostar än mer också. jag tycker motu är en underbar balans och mix av kvalitet och pris, inte då minst med avseende på ljudkvaliteten.

ladda ner manualen och kolla lite i den också vetja, lycka till :D

Sean
2014-07-17, 13:16
tackar för svar och tips!

drloop
2014-07-18, 08:31
Man behöver inte oroa sig över ljudkvalitén med ett modernt ljudkort på linjenivå. Går knappt att höra någon skillnad alls mellan ljudkorten. Preampar kan skilja lite men mest pga preamparna brusar mer eller mindre vid mer förstärkning.
Jag skulle titta på:
Bra drivrutiner så att man kan spela in med låg latency.
Rätt antal in och ut.
Lättanvänt.

geminister
2014-07-18, 10:09
Jag håller med. Mbox är dock inget modernt ljudkort.

rydan
2014-07-18, 13:15
ok jag tror dig, vet inget om ljudkort egentligen alls.

finns det något annat i prisklasen runt 3,000-4,000 som är bättre än MOTU Ultralite?

Beror på hur många in/ut du behöver. Behöver du inte mer än två kansler kan nog apogee duet 2 vara bättre, i alla fall m a p preamps.

rydan
2014-07-18, 13:16
Och, jag antar att du menar UL mk3. Mk3 var ett klart steg upp i ljudkvalitet.

Sean
2014-07-29, 17:02
Har fixat ett MOTU Ultralite, men får inte det att funka med audio/midi i Live 9.

Jag kan utan problem spela upp projekt, men när jag tex ska spela in Audio genom External Instruments (som är en MIDI-kanal från vilken man sen spelar in audio från en annan kanal, om du är bekant med Live).

Jag har valt den vanliga MIDI Channel 1 som Tetra i detta fallet alltid ligger på, jag väljer Audio From 1/2 och kopplar Audio L/R på Tetra till Motu:s Input 1/2.

Det enda jag hör ä ett relativt starkt brus lite panorerat till höger, inget ljud kommer.
MIDI-noter spelas in när jag spelar på klaviaturet, men ljud kommer inte.

Tips gällande detta?

53126

rydan
2014-07-29, 19:01
Det är inte så att du kopplat till ingång 3-4? (1-2 är mikrofonpreamparna)

Ƶl8R
2014-07-29, 19:10
Sämre komponenter, alltså låter sämre.

Eh... vänta 10år när de här ljudkorten är kult för att de är "varmare" eller "skitigare" ..ha-ha-ha... låter då bättre... Avid.. hip-hop 2024 maskin nr:1 :D

Sean
2014-07-30, 12:58
Det är inte så att du kopplat till ingång 3-4? (1-2 är mikrofonpreamparna)

Jag har testat med olika ingångar och får fortfarande inget ljud…
Kan det vara något i Cue Mix som spökar? Har inte ändrat nåt där sen jag installerade det.

rydan
2014-07-30, 13:05
Får du signal på displayen på kortet då? Det borde ju "blippa" staplar för ljud in.

Oavsett cuemix borde du få ljud till/från live via in/utgångar. Däremot finns det ju analog gain på alla ingångar som man når via CueMix, och är de max neddragna blir det ju rätt svagt s a s.

Sean
2014-07-31, 13:47
Jag får en liten liten signal för brus mest, i övrigt får jag inget ljud.
Tror jag säljer det vidare till någon som är mer van vid tekniskt meck, jag har för lite tid att lägga på sådant.
Har du/ni tips på något annat ljudkort med minst 4 ins/outs, bra preamp som ger god volym i hörlurarna (Avid Mbox ger grymt stark volym i lurarna), bra a/d converters?