handdator

Visa fullständig version : det är MIN dator, JAG bestämmer!!!!1



oljud
2014-07-11, 22:53
Finns det något sätt att förhindra datorn (mac) från att byta program i fokus? T.ex, jag sitter i Seamonkey (browsern) och öppnar itunes. Eftersom det tar ca en minut ändrar jag tillbaks till Seamonkey. När itunes sen är nöjt och klart byter datorn till itunes ändå. Eller om man laddar ner en fil som ska "öppna i". Då visar den ivrigt att "titta nu har jag öppnat filen vad duktig jag är!!!"Jag vill inte att den ska göra det. Jag ändrar när jag känner för det.

Hjälp mig, så slipper jag dö i hjärtinfarkt och kasta datorn genom fönstret.

flussmedel
2014-07-11, 22:56
PC?

sm0hm
2014-07-12, 00:36
Skriv


defaults write com.apple.dock single-app -bool true
killall Dock

I terminalen. Det aktiverar single application mode.

EDIT: och sluta använda iTunes ... För blodtryckets skull!

oljud
2014-07-12, 01:05
TACK!!!!!!!

(Mac)

Men jag har ju en ajfån

nyd
2014-07-12, 11:04
PC gör likadant. oxo irriterad på beteendet.

evirob
2014-07-12, 12:22
Måttligt road av det där alltså...

Hur ändrar man det i Windows?

Haplo
2014-07-12, 14:22
För XP finns/fanns tweakui men för senare Win-versioner så går det inte.
I alla fall hittade jag inget som funkade när jag kollade sist.
Rätt dåligt att de inte har en lösning på det.
Borde ju rimligtvis gå att ha någon slags priority, så att ex. applikationer inte snor focus medan ex. antivirus alerts etc. gör det.
Men men.

oljud
2014-07-12, 15:19
Fast det verkar inte funka på alla program? Tyckte att några fräckisar tog fokus ändå.

Jag tycker ingenting är värt att ta fokus. Okej att det kan synas någonstans att programmen vill ha ens uppmärksamhet, men inga jävla rutor ska komma och störa!!11

emp
2014-07-12, 17:40
Skriv


defaults write com.apple.dock single-app -bool true
killall Dock

I terminalen. Det aktiverar single application mode.

EDIT: och sluta använda iTunes ... För blodtryckets skull!
Bra tips! Jag hatar också det där. Vad ska man ha istället för iTunes förresten tycker ni?

reSet
2014-07-12, 17:59
Bra tips! Jag hatar också det där. Vad ska man ha istället för iTunes förresten tycker ni?

vlc och filhanteraren. :)

jgb
2014-07-12, 18:02
Det enda OS jag har kört där det har fungerat OK var Solaris, så jag misstänker att någon linux-variant borde vara rätt ok. Beroende på fönsterhanterare då.

emp
2014-07-12, 18:16
vlc och filhanteraren. :)
Ja, jo.. Men jag vill kunna "hemmadela" och få lite mediacenter-feeling. :) Plex kanske är bra nu för tiden?

rwq
2014-07-12, 19:22
På min hemma-cp-pc har jag nog inget som knycker fokus. Rätt nittiotal med dialogrutor öht. Windows 8 har ju sina "Toasts".
Lösningen är att inte köra dåliga program?

http://htse.kapilarya.com/Windows_8_Toast-Lock-Screen.jpg

Andreas T
2014-07-12, 19:27
Lösningen är att inte köra dåliga program?

Ja lösningen är att inte köra dåliga program, som Windows. Mac OS X är mycket bättre.

evirob
2014-07-12, 19:31
hehe, WindOS körde en reboot efter att ha installerat systemuppdateringar. Allt bra där, förutom att jag satt och spelade Starcraft....

avart
2014-07-12, 20:15
"det är MIN dator, JAG bestämmer!!!!1"

Ja, om du visar att DU bestämmer... :p

Börja med att kryssa ur "Öppna "säkra" filer efter hämtning" i safari (finns säkert nåt liknande i Seamonkeyn).
Stäng av alla notiser under "Notiser" (gäller Mac OS 10.9).
Stäng av allt automagiskt du kan hitta i hela systemet och de program du använder.

Tinkertool är ett program för att modifera saker man stör sig på, det finns säkert fler.
Det är alltid fler som stör sig på saker man själv retar sig på, så sök runt!

oljud
2014-07-12, 20:34
Men jag vill att t.ex. pdfer ska öppnas. Men jag vill byta till programmet när jag känner för det. Likaså ljudfiler, de öppnas i QT (som inte autoplayar) men jag vill själv välja när jag ska trycka på play. Ska det behöva vara så hjälpsamt hela tiden??

Har 10.6.7 :cool:

Jag vill liksom ha halva automagin. jag vill bara inte att datorn ändrar fönster medan jag håller på och läser, skriver eller klickar på något...

Ska kolla om tinkertool har något för detta.

avart
2014-07-12, 22:13
Automagin är svår att tämja. Jag har lyckats rätt bra hittills, men fortfarande finns det diverse störiga saker... För att inte tala om vissa webbsidor! Somliga websidor har jag blockat och modifierat ner så de består bara av text numera... :D

Haplo
2014-07-12, 23:28
hehe, WindOS körde en reboot efter att ha installerat systemuppdateringar. Allt bra där, förutom att jag satt och spelade Starcraft....

Det där kan du ju dock konfa :)