handdator

Visa fullständig version : Rec Oberheim OB-Xa



Firechild
2014-05-19, 21:39
Ja , efter idogt tjatande lyckades jag komma över en Oberheim OB-Xa i finfint original skick och således utan MIDI. Då Encore Electronics inte verkar göra flera OB-Xa kits så fick det bli ett Kenton kit som visar sig fungera galant och man kunde nöjd i hågen börja putsa på sin obligatoriska demo ;)
Men…vi skall inte gå händelserna i förväg utan här kommer lite matnyttig textmassa…
Oberheim OB-Xa är hör och häpna från 1981 och funktionsmässigt väldigt nära föregångaren OB-X som kom 1979. Tom Oberheim säger i ett citat från boken Vintage Synthesizers av Mark Vail att OB-Xa tillsammans med de tidigare SEM,OB-1 och OB-X låter något bättre än efterföljande modeller som fick ett för rent ljud och för exakt tuning...
Skillnaden invändigt mellan OB-X och OB-Xa är dock som natt och dag där OB-X använder sig av diskreta komponenter och OB-Xa i sin tur Curtis chips som i sig har nästan en identisk Chip uppsättning ( CEM3340 VCO , CEM3310 EG och CEM 3320 VCF ) som Prophet Rev 3 och man tycker då att en OB-Xa borde låta ganska exakt som en Prophet 5 Rev3 men en OB-Xa låter som …en OB-X !
Tom Oberheim har tweakat till OB-Xa filtret för att låta så likt OB-X som möjligt och det har han lyckats med , låter ruskigt bra i 12 dB läget!
24 dB läget som då på papperet (och som gjorde att jag sålde min P5Rev3 i förväg…) borde låta exakt som en Prophet 5 låter inte speciellt imponerande alls faktiskt. Ganska tamt men till vissa ljud är det ju ändå en bonus att det finns möjlighet att köra 24dB filter. Varken i 12dB eller 24dB läget kan resonansen självsvänga.
Både estetiskt och ljudmässigt känns OB-Xa ganska modern och man får nypa sig i armen att den är från 1981 , Prophet 5 känns och låter helt klart mer Vintage i jämförelse.
Funktionsmässigt är den ju hyfsat basic med 2 Oscillatorer, 1 Noise och separat Envelope för VCA och filter men en klar fördel jämfört med Jupiter8,OB-X och Prophet 5 är att den har en dedikerad global vibrato LFO så man kan använda den vanliga LFO:n till PWM eller filter sväng och sedan applicera vibrato LFO separat. Man kan splitta eller köra två ljud ovanpå varandra. Man panorerar rösterna med stora trimpottar inuti synthen , en trimpot för varje röst och jag har 1-4 helt vänster och 5-8 helt höger och gör man då Jupiter 8 tricket att man har 2 x samma patch i dual layer läge så blir det fet stereobild.
Min OB-Xa är en halvtidig version med analogt portamento , så rösterna kommer fram lite olika fort i Unison läget. Senare modeller har digitalt styrt portamento och mer synkade glidningar vilket faktiskt kan vara att föredra om jag skall vara helt ärlig :D
Man har ju läst skräckhistorer att OB-X och OB-Xa är opålitliga monster men tuningen på mitt exemplar är just exemplariskt…får den bli varm i 15 minuter så kör jag Auto Tune en gång och sedan är den rock solid , nästan för bra nu i vintage tider när man vill ha lite mer skevhet :D
OB-Xa:n har en dos bakgrundsbrus precis som Prophet 5 Rev3 och det kan bli hörbart på vissa dovare ljud men det finns ett trick att enkelt koppla ur strömmen ur det övre röstbordet och då bara köra på 4 röster så åker utsignalen upp några decibel och följdaktligen brus kontra signal blir bättre. Även fast jag är nojjig över brus så testade jag bara att "koppla ur röstbordet" tricket fungerade vilket det gjorde men när jag väl trackade mina ljud så brydde jag mig inte om detta brustrick så bruset är inget niagarafall men det finns där som de flesta andra vintage synthar också har , förutom Roland som av någon anledning är väldans tysta , JP4,Jp8 etc.
Överlag är OB-Xa:n helt klart där uppe bland de stora top 10 syntharna all times med ett stort skönt kvalitativt ljud med stadig kärna l ljudet. Något mindre vintage svaj och lite cleanare ljud än Prophet 5 rev3. Någonstans mellan Prophet 5 Rev3 och Jupiter 8 om man vill göra en jämförelse. Rent fysiskt är det en bjässe också för övrigt. Denna demo rundar av arbetet med det tredje Firechild Albumet "The Holy Grail" som nu finns på iTunes och inom någon dag även på Spotify mm.
Här är videon med enbart OB-Xa ljud !


https://www.youtube.com/watch?v=6ys3wRTjvho

flussmedel
2014-05-19, 21:46
En synt jag diggar starkt. Som vanligt (bör man säga nu), riktigt schysst demo!
Tror denna kan låta mycket mer än så här, kanske dock inte passar in i den här låten ;)

koppeti
2014-05-19, 22:11
Det verkar vara ett fint ex du fått tag på. Låter grymt med. Dags att köpa senaste skivan då, köpte för ett tag sedan konceptplattan "Beyond the Sun" och den är ju bra :)

hasse_fx
2014-05-19, 22:32
Härlig demo :)

drifter7508
2014-05-19, 22:49
Vill ha...

Lackan
2014-05-19, 22:59
Kungligt, FC. Kungligt. :) Bra låt, grymma ljud, bra proddad video. Även trummorna var ju faktiskt helt OK för att vara analogpoly tycker jag.

Nu har jag inte testat just en OBXa, men när jag läste parallellen med OB1 kan jag bara hålla med om att 24 dB inte är kul på OB-syntar. Jag vet inte hur närbesläktade dessa båda är, men jag kan ju säga att min OB1'a konstant går i 12 dB-läge.

PS;
Jag såg att du vid några tillfällen tryckte ner flera tangenter samtidigt? Whats the deal with that, liksom? ;)

theVOID
2014-05-19, 23:10
Riktigt bra låt! Grymt sköna ljud :)!

TMB
2014-05-20, 01:03
Fin låt och smakfull video. Instant Jarreness :D

machinepop
2014-05-20, 01:59
Nice! Men detune:ad portamento är ju lycka. Instant Wasp liksom. :D
Jag älskar när oscillatorer glider isär och tycker stabil dito är mycket tristare.

Jag har aldrig ens plinkat OB faktiskt. Inte som jag minns iaf. Men snygga är de ju. Låter j-ligt brassigt här, men det är väl ditt kranande får man förmoda.

eXode
2014-05-20, 09:11
Fun fact: Switchen mellan 12 och 24 db switchar inte mellan lägen på samma filter, utan OB-Xa har faktiskt två separata filterkretsar som man väljer mellan. Detta framgår bl.a. på sidan 11 (sidan 17 i dokumentet) i användarmanualen. (http://www.synthfool.com/docs/Oberheim/Oberheim_OBXa/OB-Xa_User_Manual_3rd_Ed.pdf)

Snacka om att kasta bort ett filter på en sådan funktion. Man undrar varför man inte möjliggjorde körande av båda filtren samtidigt och gjorde 12 dB varianten till ett fullfjädrat multimode med LP/BP/HP. :)

superdigital
2014-05-20, 09:22
Wow. Skitcool demo som vanligt!

Scorphion
2014-05-20, 09:30
Sweinbra! Tack :)

Firechild
2014-05-20, 09:32
Fun fact: Switchen mellan 12 och 24 db switchar inte mellan lägen på samma filter, utan OB-Xa har faktiskt två separata filterkretsar som man väljer mellan. Detta framgår bl.a. på sidan 11 (sidan 17 i dokumentet) i användarmanualen. (http://www.synthfool.com/docs/Oberheim/Oberheim_OBXa/OB-Xa_User_Manual_3rd_Ed.pdf)

Snacka om att kasta bort ett filter på en sådan funktion. Man undrar varför man inte möjliggjorde körande av båda filtren samtidigt och gjorde 12 dB varianten till ett fullfjädrat multimode med LP/BP/HP. :)

Japp , så är det , resursslöseri :D Många Curtis filterkretsar blev det 16 st CEM3320 :D
På OB-8 så rationaliserades hälften av kretsarna bort och man kunde få både 2pole och 4pole från samma filterchip istället.

kroffe
2014-05-20, 10:11
Fun fact: Switchen mellan 12 och 24 db switchar inte mellan lägen på samma filter, utan OB-Xa har faktiskt två separata filterkretsar som man väljer mellan.
Snacka om att kasta bort ett filter på en sådan funktion. Man undrar varför man inte möjliggjorde körande av båda filtren samtidigt och gjorde 12 dB varianten till ett fullfjädrat multimode med LP/BP/HP. :)

Men hur skulle de gjort då?
CEM3320 har ju inga tappar ut för varje pol utan man måste configga kretsen olika med olika motstånd och kodningar för att få önskat beteende - hade ju gått åt en oerhörd mängd 4016 för att switcha in ut kodningar och motstånd annars... detta var säkerligen det billigaste och pålitligaste alternativet.

eXode
2014-05-20, 10:39
Men hur skulle de gjort då?
CEM3320 har ju inga tappar ut för varje pol utan man måste configga kretsen olika med olika motstånd och kodningar för att få önskat beteende - hade ju gått åt en oerhörd mängd 4016 för att switcha in ut kodningar och motstånd annars... detta var säkerligen det billigaste och pålitligaste alternativet.

Jo fast min poäng var ju snarare att varför inte använda filtren fullt ut, som att te.x. göra det ena till multimode samt möjlighet att köra båda t.ex. i seriell konfiguration? Det kan ju däremot inte ha kostat myket extra.

KaptenStofil
2014-05-20, 15:29
Firechild, du är sannerligen en tillgång! Ser att ditt youtube konto tickar på och det är välförtjänt.
Jag håller med om mycket av det du skriver men har ändå några kommentarer rörande ljudet. Kanske beror det på att vi skruvar till ljud lite olika…
För mig är OBXa bra på snälla varma ljud i stil med Big Science/Laurie Anderson, så gillar verkligen 12db varianten. Men jag har inte lyckats få den att låta som en OBX (har dock aldrig spelat på en OBX utan har endast lyssnat på nätet), jag har Doefpers SEM kopia och en Andromeda och i den mån de liknar OBX så tycker jag ljudkaraktären är ganska olika. Det jag gillar mest med SEM är just de skumma BPF möjligheterna, och det kan jag ju inte få fram i en OBXa.
OBXa i 24 db mode är inte heller så illa för klassiska feta ljud. Har en Xpander och den låter märkbart lite sämre än OBXa, men båda låter verkligt bra, så håller inte med om din tveksamhet där.
Jag skulle säga att det positiva med OBXa är att den låter förtvivlat bra, men nackdelen är att det saknas parametrar, jag tycker Xpandern ger mig mer.
Men detta med ljud verkar vara verkligt personligt… jag håller inte heller med dig om att du liknar ljudbilden på JP6 med MKS80 rev4 (jag vet att det är samma kretsar, men öronen tycker annorlunda). Efter din kommentar har jag suttit och gjort A/B test och kan verkligen inte få dem att låta så likt varandra. Var det inte så att MKS80 har någon VCA fix som Roland gjorde för att den skulle låta mer JP8? MKS80 brölar på ganska bra, medan JP6 har en fin sofistikerad elektrisk ljudbild.
Känns kul att det kan finnas så många åsikter i alla fall, det ser jag inte som en nackdel.

Firechild
2014-05-20, 16:32
Kapten , ja dina öron har rätt !

Angående Jupiter 6 och MKS 80 så har MKS80 en Low boost krets som ger den en enorm bas jämfört med Jupiter-6... här överdrev verkligen Roland teknikerna...! Därav kan MKS80 komma att låta muddigare än Jupiter 6 men drar du på överdrivet mycket bas med en EQ så borde Jupiter 6 låta ganska likt MKS80 alternativt skär rejält med bas på MKS80:n...D
Den låter inte Jupiter-8 på en fläck i allafall för övrigt... ;)

Angående OB-X och OB-Xa så har ingen av dem möjlighet till BPF eller HPF eller en mix av LPF och HPF...så OB-Xa kan inte låta SEM om man skruvar BPF ljud , däremot låter det ganska likt om man använder SEM med vanligt LPF filter faktiskt. Jag har 2 st SEM Pro att jämföra med men fortfarande ingen OB-X , så jag kan inte gå i god för att OB-Xa låter som OB-X mer än att det är mer likt så än OB-Xa vs Prophet 5 Rev3 baserat på de gånger jag lirat på OB-X hos bekanta eller i musikaffär.
Men jag håller med om att OB-Xa är en snäll synth och det är ju även OB-X och Jupiter-8.

kroffe
2014-05-20, 17:53
Jo fast min poäng var ju snarare att varför inte använda filtren fullt ut, som att te.x. göra det ena till multimode samt möjlighet att köra båda t.ex. i seriell konfiguration? Det kan ju däremot inte ha kostat myket extra.

Fast CEM3320 kan inte köra ut flera olika filteroutputs samtidigt, det kräver byte av kringkomponenter:
http://www.synthtech.com/cem/c3320pdf.pdf

eXode
2014-05-20, 18:25
Fast CEM3320 kan inte köra ut flera olika filteroutputs samtidigt, det kräver byte av kringkomponenter:
http://www.synthtech.com/cem/c3320pdf.pdf

Men har jag sagt det eller? Jag sa att det kändes bortkastat att inte göra mer när man ändå använder sig av två fysiska kretsar. Det är MIN åsikt oavsett om lösningen kräver analoga omkopplare eller whatever.

Firechild
2014-05-20, 18:46
Lite kuriosa annars är att man kan ladda in OB-X program data i OB-Xa via cassette dump interfacet och vice versa. Det är bara två parametrar som skiljer. Xmod på OBX blir F-Env på OBXa samt Half noise på ObX blir 24dB filter på Obxa och vice versa. jag antar att patcherna kommer låta hyfsat lika med tanke på att hela Ob-Xa är tillskruvad för att vara så lik OB-X som möjligt, jag hoppas jag får ab testa detta någon gång...

Kroffe och eXode, chilla lite, eXode menar bara rent hypotetiskt utan att gå in på tekniska detaljer att man kunde utnyttja överflödet av filter kretsar till något roligare än bara switcha mellan 12dB och 24dB som man bevisligen kunde göra med hälften av chip uppsättningen i ob-8 men visst , det hade blivit riktigt mycket dyrare att göra en sådan lösning med 3320 chippen.xpandern har ju multipurpose CEM 3372 som kanske är flexiblare för en sådan lösning.

Matti
2014-05-20, 19:11
Asså, även om (eller kanske just för att) känslorna svallar så tycker jag det är *skitgulligt* att läsa så här pass initierade och engagerade trådar/poster. <3

Otroligt inspirerande och gasframkallande video och ljud, som med varje FC-demo.
Jag kanske egentligen bara vill vara Firechild helt enkelt? :kaaka:

eXode
2014-05-20, 19:17
Kroffe och eXode, chilla lite, eXode menar bara rent hypotetiskt utan att gå in på tekniska detaljer att man kunde utnyttja överflödet av filter kretsar till något roligare än bara switcha mellan 12dB och 24dB som man bevisligen kunde göra med hälften av chip uppsättningen i ob-8 men visst , det hade blivit riktigt mycket dyrare att göra en sådan lösning med 3320 chippen.xpandern har ju multipurpose CEM 3372 som kanske är flexiblare för en sådan lösning.

Jo. Jag vet inte hur mycket dyrare den var på sin tid, men det gick ju bevisligen att använda analoga omkopplare i ELKA Synthex på tiden då det begav sig, den använder ju sig också av 3320. OB-8 använde sig väl av en omkopplare av något slag, så där borde det ju ha varit ännu närmare till hands att i varje fall implementera multimode tycker jag.

Styrkan med 3372 och hur den var konfigurerad i Xpandern var ju att det gick att mixa varje pol dessutom både positivt eller negativt. Så det var genom att mixa de olika polerna på olika vis som man kunde få fram allt från bandpass till det mer exotiska 3AP+1LP läget. :)

eXode
2014-05-20, 19:19
@ Firechild: Vill passa på och tacka för dina välskrivna och ingående recensioner, samt tillhörande trevliga demos. Mycket trevliga att läsa och lyssna på! :)

kroffe
2014-05-20, 19:48
Men har jag sagt det eller? Jag sa att det kändes bortkastat att inte göra mer när man ändå använder sig av två fysiska kretsar. Det är MIN åsikt oavsett om lösningen kräver analoga omkopplare eller whatever.

Javisst man kunde ju ha gjort Roland standard lösning med HP och sen LP i serie switchbart till parallellt med mixpot a la SEM kanske, lite roligare kunde det ju varit.

kroffe
2014-05-20, 19:52
Det hade blivit riktigt mycket dyrare att göra en sådan lösning med 3320 chippen.xpandern har ju multipurpose CEM 3372 som kanske är flexiblare för en sådan lösning.

CEM3372 kom ju senare, specsheeten säger 1984 att jämföra med CEM3320 (1980) så det var ju ingen option då det begav sig.
http://www.synthtech.com/cem/c3320pdf.pdf
http://www.synthtech.com/cem/c3372pdf.pdf

Men fin låt i övrigt, önskar bara att trummorna inte varit så tjångigt 90-tals aktiga. ;)

KaptenStofil
2014-05-20, 20:32
Kapten , ja dina öron har rätt !

Angående Jupiter 6 och MKS 80 så har MKS80 en Low boost krets som ger den en enorm bas jämfört med Jupiter-6... här överdrev verkligen Roland teknikerna...! Därav kan MKS80 komma att låta muddigare än Jupiter 6 men drar du på överdrivet mycket bas med en EQ så borde Jupiter 6 låta ganska likt MKS80 alternativt skär rejält med bas på MKS80:n...D
Den låter inte Jupiter-8 på en fläck i allafall för övrigt... ;)

Angående OB-X och OB-Xa så har ingen av dem möjlighet till BPF eller HPF eller en mix av LPF och HPF...så OB-Xa kan inte låta SEM om man skruvar BPF ljud , däremot låter det ganska likt om man använder SEM med vanligt LPF filter faktiskt. Jag har 2 st SEM Pro att jämföra med men fortfarande ingen OB-X , så jag kan inte gå i god för att OB-Xa låter som OB-X mer än att det är mer likt så än OB-Xa vs Prophet 5 Rev3 baserat på de gånger jag lirat på OB-X hos bekanta eller i musikaffär.
Men jag håller med om att OB-Xa är en snäll synth och det är ju även OB-X och Jupiter-8.

Muha... rub it in bara... JP8n lär nog dyka upp någon gång.... :) Tycker fö att resonansen beter sig olika på JP6 och MKS80 också, så det är nog lite mer än bara low boost. Kommer absolut behålla båda som jag tycker har sina unika karaktärer.

rwq
2014-05-22, 11:04
Lite kuriosa annars är att man kan ladda in OB-X program data i OB-Xa via cassette dump interfacet och vice versa. Det är bara två parametrar som skiljer. Xmod på OBX blir F-Env på OBXa samt Half noise på ObX blir 24dB filter på Obxa och vice versa. jag antar att patcherna kommer låta hyfsat lika med tanke på att hela Ob-Xa är tillskruvad för att vara så lik OB-X som möjligt, jag hoppas jag får ab testa detta någon gång...

Nångång.. det är nu det! langa över en kassettdump och ge mig en slinga att spela så kan vi a/b.
Kul att du hittade en äntligen!

Firechild
2014-05-22, 11:35
Men, va fan...jag vill ha OB-X också ! Tro inte att jag nöjer mig med en OB-Xa ;)
Jag kryper i mörka skogar och djupa hav för att hitta en OB-X...
Men visst , jag har en data fil i studion som jag kan skicka ikväll.

deleted user
2014-05-22, 12:03
Fantastisk bra demo i vanlig ordning :)

jocks1
2014-05-22, 15:32
Kapten , ja dina öron har rätt !

Angående Jupiter 6 och MKS 80 så har MKS80 en Low boost krets som ger den en enorm bas jämfört med Jupiter-6... här överdrev verkligen Roland teknikerna...! Därav kan MKS80 komma att låta muddigare än Jupiter 6 men drar du på överdrivet mycket bas med en EQ så borde Jupiter 6 låta ganska likt MKS80 alternativt skär rejält med bas på MKS80:n...D
Den låter inte Jupiter-8 på en fläck i allafall för övrigt... ;)
jupiter 6 har inte combon hpf+lpf som jp8/mks-80 har. är det inte bara mks-80 rev5 som har bass boost p.g.a. ett annat filterchip än på jp-8? man kan ju skära bort lite boost med hpf för att närma sej jp6 i klang kanske? mks-80 modellerna är ju generellt ett hopkok av olika kretsar jämfört med jp8: rev4 har t.ex. Curtis VCO, och rolands 108-filterchip, medan rev5 har nyare roland VCO med 105-filterchip som i jx8p med basboost.

Erik G
2014-06-04, 15:51
Men hur skulle de gjort då?
CEM3320 har ju inga tappar ut för varje pol ...

Jodå, man kan plocka ut signalen efter varje steg. Kolla databladet.