handdator

Visa fullständig version : mixer (eller ljudkort)?



klacke
2014-05-05, 12:31
Jag har börjat fundera på att skaffa nytt ljudkort eller en mixer men vet/förstår inte riktigt hur man skall tänka. Jag använder följande maskiner. En Octatrack, trummaskin och två syntar. Tre olika effektboxar (bitcrusher, delay och reverb).
Just nu använder jag Octatracken som en slags mixer. Jag kör syntarna in i trummaskinen och trummaskinen in i Octatracken. Sen använder jag Octatracken cue-spår för att skicka vissa tracks till effektboxarna. Effektboxarna är seriekopplade (bitcrusher -> delay -> reverb). Octatracken går in i ljudkortet och effektboxkedjan går in i ljudkortet på separata stereoingångar.

Jag skulle vilja ha en setup så att jag kan skicka ljudet ut från varje maskin åtminstone 3 ev 4 stereospår (använder inte alltid bägge syntarna) men gärna fler, till var och en av effekterna. Alla min effekter har stereo in och ut.
Har dålig koll men är det det som kallas AUX? Eller send/return :doh:
Så att tex trum maskinen går till BitCrushern + reverbet, Octatrackern går till delayet + reverbet och synten till reverbet.
Eftersom jag har dåligt utrymme så får jag inte plats med ett stort mixerbord. När jag kollat på små mixers så verkar dom inte ha så många AUX / Send Return.
Har sneglat lite på SoundCrafts M-serie men åtminstone M8:an är lite stor. Sen är jag lite osäker på den skulle funka för mitt behov.
Skall jag istället köpa ett ljudkort som har flera ljudingångar och mixa det hela i kortet?
Men jag gillar bättre att dra i reglar än att använda musen.

Tar gärna emot synpunkter och förslag.
:kaaka:

R46.1
2014-05-05, 12:52
Många mixrar har flera Aux/send (samma sak som jag förstår det), men i de flesta fall är det fråga om mono. Kanske finns mixrar som har stereo send, men jag känner inte till några i så fall. Så då är det i så fall att man kan skicka genom subgrupper, men om man vill ha tre subgrupper som du behöver (för dina tre effekter) så kommer man upp i ganska stora mixerbord. Min Mackie VLZ3 1642 (http://www.mackie.com/products/1642vlz3/) har till exempel två stereosubgrupper och den är väl ungefär lika stor som Soundcrafts M8.

Ett alternativ kanske kan vara att köra delay och reverb som sendeffekter (där du skickar stereo summerat till mono via aux send) men där du får tillbaka signalen i stereo, och så kan du köra bitcrushern som en subgrupp. I så fall funkar inte Soundcrafts M-serie eftersom de inte har några subgrupper, men t.ex. den mixer jag använder skulle fungera utmärkt för det. Om man däremot tittar på Mackies något mindre VLZ3 1402 så har den ingen riktig subgrupp utan ALT 3/4, dvs du kan inte få signal på både main och subgruppen utan antingen eller. Så om du vill blanda ren med bitcrushad signal så funkar det inte i så fall.

Så jag tror att det minsta du kan komma undan med från Mackie är deras 1642, och jag tror tyvärr att det är ungefär den storleken som gäller även från andra tillverkare.

false messiah
2014-05-05, 13:09
Jag skulle nog köra som R46.1 och koppla in bitcrushern antingen via subgrupper, insertjack eller en patchbay, och sen ha delay och reverb på två olika aux-kanaler. Kopplar du in effektreturerna på vanliga mixerkanaler kan du sen också tex skicka delaysignalen till reverb, ifall du känner för det.

Octatrack har ju ljudingångar så en patchbay kan ju vara ett smidigt sätt att lösa det så att du kan använda dem också. Alternativt skaffa en mixer med flera grupper – vet inte hur det är med andra märken, men Mackie har flera modeller med det i rackstorlek.