handdator

Visa fullständig version : Rec Roland Jupiter-4 Recension



Firechild
2014-02-22, 16:04
Roland Jupiter-4 har jag tidigare avfärdat som en preset synthesizer där man kan välja ljud som tex Piano,Trombone,Sax,Trumpet och Funky Clavi , inte helt lockande vid en första anblick helt enkelt.
Ack vad fel man kan ha , det är inte förrän de sista året jag har tagit upp min strutshals från sanden och helt enkelt insett att jag missat kanske en av de mest välljudande analogsyntharna någonsin byggts!
Visst , featuremässigt är det ju inte ett System 700 vi pratar om men du har alla basic funktioner och även dedikerade enveloper för Volym och Filter. Du har bara en oscillator och kan således inte göra Sync eller cross modulations ljud , men du har en Sub oscillator som hjälper till att fläska till ljudet. Du har även noise men det är bara på och av , ingen volymratt alltså och bruset ligger lite lågt i volym i förhållande till vågformerna i mitt tycke. Du har en mycket trevlig LFO som kan gå väldigt långsamt eller otroligt snabbt. Den har Sinus vågform som jag tycker låter mer magiskt än triangel både på PWM och pitch vibrato. Du har även Delay time så tonen kan börja rakt utan vibrato och sedan kommer vibratot igång efter ställbar tid.
24 dB Filtret låter väldigt bra och du kan få extremt stark resonans om du vill , går att överstyra så det står härliga till. Du kan göra bass dives så din subwoofer säger plopp och skjuter huvudsäkringen i ditt hus utan problem.
I VCA delen finns det en Level regel som du ställer volymen , förmodligen in i filtret , men genom att boosta lite extra här så får du en osedvanligt härlig överstyrning av ljudet som ger någon slags analog bandmättnads känsla , riktigt bra och ljudet får ett rejält tryck . Det är en röd LED som visar hur mycket överstyrning som pågår.
Jupiter 4 har ett stereochorus som har inställningen av och på men det låter väldigt väldigt bra.
Du har Unison lägen, portamento och arpeggiator.
Förutom nämnda presets så har du 8 minnesplatser för helt egna ljud.
Min Jupiter 4 har CHD MIDI vilket i princip bara är note on och note off men genom att köra CV in i VCF cont på baksidan så kan jag styra filtret med tex MIDI velocity och MIDI aftertouch genom Silent Way mjukvara.

Jag hade ju Youtubat en hel del innan jag slog till på en Jupiter 4 och hade en bild av soundet men blev ändå positivt överraskad och ljudet är nog bland det bästa som finns att få i en synth faktiskt i mitt tycke. Ljudet låter som om det är dyra komponenter invändigt som ger en renhet i ljudet men ändå med rejält tryck i. Vill inte prata illa om MKS80 eller Jupiter 6 men detta är i en helt annan ljudliga kvalité mässigt. Det är en kombination av Jupiter 8 renhet med en rejäl dos fläsk från typ Model D på något sätt som gör den unik. För mig som inte gillar bakgrundsbrus så är Jupiter 4 så gott som helt fri från sådant.
Summa summarum. En mycket välljudande synth som så sakta håller på att stiga i värde med all rätt.

Nedan , en video med enbart Roland Jupiter-4 ljud.


https://www.youtube.com/watch?v=uUFWKX05VSI

batmannen
2014-02-22, 16:16
Bra recension, bra låt och cool video! Tack! :)

Frengus
2014-02-22, 17:20
ja, blir helt klart sugen att testa hur den skulle passa in i ljudbilden här. Bra video!

signal
2014-02-22, 23:09
"renhet med en rejäl dos fläsk" - håller med helt och hållet där. Kul att läsa och höra. Nu blir jag sugen att skaffa en JP-4 igen.

sallad
2014-02-23, 00:21
Onekligen shyst ljud i den där. Hur står sig den mot ProMars tro?

superdigital
2014-02-23, 10:07
Och nu ångrar jag att jag sålde min... Jättefin video!

Olof B.
2014-02-23, 12:34
Onekligen shyst ljud i den där. Hur står sig den mot ProMars tro?

Jag har båda. Grundljudet är identiskt, det är ju samma komponenter. Skillnaden är ju att Promars är monofon med dubbla oscillatorer medan JP4 är fyrarösters polyfon med enkla oscillatorer (men chorus och möjlighet till unisonläge). Något som saknas på JP4 är unison detune. Promars är f ö en underskattad synt tycker jag.

skogge
2014-02-23, 15:00
Jag visste det! GAAAAAS!

Lackan
2014-02-23, 15:04
Tack FC! Underbar låt, underbar demo och jag måste säga att dina videos blir rejält mycket bättre för varje gång. Detta var kul att läsa, fantastiskt att höra och underbart att se.

Tack för att Jarres lilebrorsa dök upp i rutan igen, han har varit saknad. :) Skitbra!

Wilhelm
2014-02-23, 16:16
Härlig video och bra recention!

octolab
2014-02-23, 16:59
Återigen ångrar jag min försäljning av Jupiter-4:an.
Den fick vara med på scenen ett par vändor. I Tantolunden sommaren 1996 t ex ;-)

Väldigt bra recension o låt btw!

Sälj inte!!! :)

kroffe
2014-02-23, 17:11
Fet dänga Firechild! :)
Tack för recensionen, mycket bra och sakligt beskrivet.

Assemblage23
2014-02-23, 21:26
Bra recension, bra låt och en häftig video!

Andreas T
2014-02-24, 06:10
Firechild, bra låt och recension! Jag gillar dina låtar. Är det Sockers gamla Jupiter-4? Det såldes en Jupiter-4 för några månader sen som hade varit hennes en gång tidigare och hon sa att just det exemplaret lät väldigt bra.

deleted user
2014-02-24, 07:32
Utsökt låt o rec som vanligt Firechild, enormt hög standard igenom på samtliga plan :)

Blir nyfiken på vad du gör musikmässigt förutom dessa strålande multitrackanalog spår? Producent eller driver du kommersiell studio också?

Firechild
2014-02-24, 10:22
@Andreas , nej inte Sockers gamla , den hade MIDI installerat som inte var fungerande vilket skrämde mig lite grand ,men i övrigt var den nog väldigt fin kosmetiskt och ljudmässigt ja. Min kommer från norra Sverige...

@Axxe , jag byggde faktiskt studion 2009 för att använda den kommersiellt men så ändrades planerna då jag fick erbjudande att börja jobba med något helt annat men roligt så nu har jag nog en av Sveriges seriösaste hobby studiobyggen...om man ser på akustik och basfällor , icke symmetrisk rum, nedsänkt lutande tak etc...men jag levde på musiken tidigare i några år, ett par melodifestivalbidrag ,proddar och mycket Remixar till aktuella singelsläpp. Detta var i mitten på 2000 men nu gör jag enbart grejjer jag brinner för tex analog synth prylar :D
Sedan gör jag vissa mixjobb åt andra fortfarande och blandar synthlåtarna med att försöka göra mer kommersiella hits men det sistnämnda går lite trögt för närvarande , fick ut en låt genom tyska Warner förlaget förra sommaren , men det blev ingen höjdar artist som fick låten direkt tyvärr :)
Men man blir ganska kreativ om man har ett normalt kneg på sidan av sitt musicerande. När jag jobbade heltid med att försöka "göra hits" blev det lite hämmande för kreativiteten att man ekonomiskt var tvungen att göra bra grejjer för att gå runt så det blev inte tillräckligt bra grejjer för att gå runt helt enkelt :p

valsolo
2014-02-24, 10:35
@Firechild : Ännu en fantastisk multitrackad komposition. Hoppas bolagen får upp ögons för dig (igen), tycker dina prylar är skitbra!

Nightzone Tapes
2014-02-25, 22:13
Firechild, bra låt och recension! Jag gillar dina låtar. Är det Sockers gamla Jupiter-4? Det såldes en Jupiter-4 för några månader sen som hade varit hennes en gång tidigare och hon sa att just det exemplaret lät väldigt bra.

Nu är Sockers gamla till salu Andreas T. Just det exemplaret låter väldigt bra. Det gör säkert alla andra JP4:or också. Men nu är just det exemplaret till salu. Här (http://www.99musik.se/showthread.php?313636-Roland-Jupiter-4).

Cyberwelt
2014-02-28, 12:42
Grym recension och skön låt :)

synthetic
2014-02-28, 22:50
Grymt!!!!
Go låt och vilken underbar synth.. jag har länge letat efter en Promars men den, herreguuuu

loghill
2014-03-01, 00:30
SNYGGvideo!