handdator

Visa fullständig version : Rec Slim Phatty i poly setup Recension



Firechild
2014-02-09, 13:54
Jag inhandlade en Slim Phatty och gillade soundet skarpt. Sedan är den ju en modern burk så alla parametrar skickar och tar emot CC meddelanden så jag tänkte att detta kan blir riktigt kul om man kör en poly setup av 4 stycken Slim Phatties.
Jag använder den inbyggda Poly Chain funktionen som fungerar hur bra som helst. Det är äkta Poly Chain med Round Robin och ingen MIDI overflow funktion som Voyager använder , vilket i princip är oanvändbart om man är lite poly kräsen.
Man rattar på sin master Slim Phatty och de 3 andra följer med i editeringen som om de vore en enda stor enhet. När jag är klar med ljudet sparar jag på master synthen och sedan tar jag send current preset som Sysex så hamnar ljudet sparat på de 3 andra också på samma program nummer.
För att få en homogen känsla av att vara en enda poly synth så använder jag en Moog CP-251 för master vibrato och så kan man använda den inbyggda LFO´n i varje Slim Phatty för PWM tex.
Jag styr vibrato djupet med MIDI aftertouch som Silent Way gör om till CV och ut genom MOTU interfacet till en Doepfer VCA som sedan fördelas på 4 utgångar med en vanlig multiple och ut till smal tjockisarnas externa PITCH ingång. Ett framtidsprojekt är att styra dem med polyfonisk aftertouch och kontrollera VCA,VCF och Pitch med CV helt separat på varje Slim Phatty. Nu har jag kopplat med monofonisk aftertouch och bara Pitch via CV, filter kör jag via MIDI.

Hur låter det då ?

Det låter som en av de bästa polyfoniska syntharna jag testat !
Liksom Moog Voyager RME behöver dock Slim Phatty värmas upp i nästan 1 timme innan den blir stabil i pitch men när den väl är där håller den stämningen mycket bra.
Grundljudet på oscillatorerna är riktigt bra och i princip helt brusfritt. Oscillatorerna låter ganska ”Hårt” men på ett bra sätt. Filtret låter fantastiskt bra , och var absolut orsaken till att jag gick igång på denna modell från allra första början. Det har en nackdel att det inte riktigt öppnar upp hela spektrat så man hör inte de riktigt höga fladdermus frekvenserna som man kan göra på en Model D. Det finns en workaround och det är ju att använda 1Pole eller möjligen 2Pole filtret , då släpps lite fler övertoner igenom men filtret hade med fördel kunnat göras om pytte liiiite för att släppa igenom top registret. Sub Phatty lär ha ett öppnare filter men där har man även designat om andra saker så det låter inte likadant som på Slim Phatty.
Enveloperna är analoga och de låter sjuuuuukt bra. Extremt snärtigt om man vill och CS-80 swellar om du så vill. Faktum är att jag har rattat fram i princip kloner på CS-80 Brass 1 och 2 presetarna på Slim Phatty i 2Pole filter läget och jag skulle nog ha mycket svårt att skilja på dessa i ett blind test.

Ljud- Editeringen på Little Phatty och Slim Phatty har ju fått en del ris men jag tycker det är en extremt trivsam sak att sitta och göra ljud på. Stora sköna rattar och knapparna lyser ordentligt så man ser tydligt vad man är på väg att justera. Det blir lite meny dykande för att komma åt funktioner som inte finns på fronten och då går man in i menyn Advanced Preset och kan här ställa in tex filtertyp eller om man vill routa ytterligare en sak till LFO´n.

Summa summarum. Slim Phatty låter grymt bra och i en Poly setup med lite uttänkta extra burkar som CP-251 blir det en fantastiskt poly synth som i mina öron både i ljud och features kan mäta sig med de absolut bästa poly syntharna som någonsin tillverkats.

En låt med bara 4 x Slim Phatties , multitrack förstås.


http://www.youtube.com/watch?v=Exmrb1ce7aM

Thulo
2014-02-09, 14:18
Fifan va najs! Tanken med 4 phattys har jag brottats med. Kul att se det in action.

SteffeE
2014-02-09, 14:38
Riktigt bra låt och väldigt väl tweakat.
Vad använder för verktyg för att redigera videos?

lingondricka
2014-02-09, 15:00
Mäktigt ljud!

tinybox
2014-02-09, 18:45
Helt fantastiskt bra! Du borde skicka detta till Moog :)

sallad
2014-02-09, 20:10
super najs. vad händer om du rattar på burk 2? skickar den vidare eller är dom andra fristående så att säga? Jag skulle nog vilja ha en aning skillnad i ljuden och att midi skickade ut till en modul slumpvis

Jag filar på ett eget bygge med 3 waldorf rockets, har inskaffat midipal som ska sköta midi dispatchen. Tänkte först ha 4 burkar men det blir för stort och dyrt, 2 lite klent om man ska ta ackord så 3 är ultimat. Hoppas det dyker upp billiga beggade rocketar snart.

KaptenStofil
2014-02-09, 20:26
Lysande!

Amonhoteph
2014-02-09, 20:40
Suveränt! Fasen vad jag önskar jag hade mer än en polyfon analog och inte bara va-polysar.

valsolo
2014-02-09, 21:37
Mycket välgjord rescension. Är nyfiken, kan du inte skriva upp din syntpark? Du verkar ju ha Neverland i studioväg :)

Firechild
2014-02-10, 08:38
@Steffe E
Jag är en video nybörjare å det grövsta men jag gjorde denna video uteslutande i Final Cut Pro X. Det tog väl 2 timmar inklusive filmning så om musiken tog 20 timmar så ser du hur jag prioriterar.
Jag kör eventuellt något filter på klippen , tex Mild Vintage som gör bilden mjukare och smetar ut den lite. Vissa klipp har Ken Burns som automatiskt zoomar in. Jag kör dissolve mellan klippen så de övergår mjukt i varandra och så kör jag opacity för att kunna ha flera bilder synliga samtidigt...Det är ungefär allt :D Jag har inget bildseende så jag sitter inte och mixtrar med färg reglage och sådant , så verkar det stämma bra så är det bara tur och andra ser att det är värsta rookie videon men det är musiken som är det primära för mig. Kameran är en vanlig Sony ( 5000:-) , något år gammal , men jag har lärt mig hur man avaktiverar all "hjälp" mot skakningar etc och filmar man med stativ utan att röra kameran blir det kanonbra bild. Zoomning gör man i redigeringsprogrammet.

@Sallad
Som jag har inställt idag så sitter de verkligen ihop , master phattyn skickar alla parameterförändringar automatiskt till de andra så att även under ljud editeringens gång blir det exakt samma ljud på de övriga burkarna. Den skickar även ut Program Change automatiskt när jag byter ljud.
Men , du kan avaktivera att den skickar CC och även Program Change så får du vrida fram ljuden separat på varje burk men ändå ha fungerande Poly Chain med själva MIDI tonerna.

Kalle2000
2014-02-15, 02:00
DIY poly ;)

PF
2014-02-15, 02:07
Faktiskt riktigt imponerande även musikaliskt. Här var du inspirerad, det märks! :)

octolab
2014-02-15, 07:06
Lyssnar i en iphone o det låter bra till o med i den ;-)
Nästan fet som en CS-80, lika skönt mjuk iaf utan att låta för mesig.
Bra jobbat!

Amonhoteph
2014-02-15, 12:43
Jag har två lite ovidkommande frågor. (Jag har ju ändå berömt låten tidigare). Masterklaviaturen du använder, vilken är det? Den ser fullviktad ut.

Två: Det "stjärnfallsljud" som kommer direkt i början på spåret. Hur vrider man fram det, jag har försökt genom åren men kommer aldrig riktigt rätt. Någon?

Amon


Jag inhandlade en Slim Phatty och gillade soundet skarpt. Sedan är den ju en modern burk så alla parametrar skickar och tar emot CC meddelanden så jag tänkte att detta kan blir riktigt kul om man kör en poly setup av 4 stycken Slim Phatties.
Jag använder den inbyggda Poly Chain funktionen som fungerar hur bra som helst. Det är äkta Poly Chain med Round Robin och ingen MIDI overflow funktion som Voyager använder , vilket i princip är oanvändbart om man är lite poly kräsen.
Man rattar på sin master Slim Phatty och de 3 andra följer med i editeringen som om de vore en enda stor enhet. När jag är klar med ljudet sparar jag på master synthen och sedan tar jag send current preset som Sysex så hamnar ljudet sparat på de 3 andra också på samma program nummer.
För att få en homogen känsla av att vara en enda poly synth så använder jag en Moog CP-251 för master vibrato och så kan man använda den inbyggda LFO´n i varje Slim Phatty för PWM tex.
Jag styr vibrato djupet med MIDI aftertouch som Silent Way gör om till CV och ut genom MOTU interfacet till en Doepfer VCA som sedan fördelas på 4 utgångar med en vanlig multiple och ut till smal tjockisarnas externa PITCH ingång. Ett framtidsprojekt är att styra dem med polyfonisk aftertouch och kontrollera VCA,VCF och Pitch med CV helt separat på varje Slim Phatty. Nu har jag kopplat med monofonisk aftertouch och bara Pitch via CV, filter kör jag via MIDI.

Hur låter det då ?

Det låter som en av de bästa polyfoniska syntharna jag testat !
Liksom Moog Voyager RME behöver dock Slim Phatty värmas upp i nästan 1 timme innan den blir stabil i pitch men när den väl är där håller den stämningen mycket bra.
Grundljudet på oscillatorerna är riktigt bra och i princip helt brusfritt. Oscillatorerna låter ganska ”Hårt” men på ett bra sätt. Filtret låter fantastiskt bra , och var absolut orsaken till att jag gick igång på denna modell från allra första början. Det har en nackdel att det inte riktigt öppnar upp hela spektrat så man hör inte de riktigt höga fladdermus frekvenserna som man kan göra på en Model D. Det finns en workaround och det är ju att använda 1Pole eller möjligen 2Pole filtret , då släpps lite fler övertoner igenom men filtret hade med fördel kunnat göras om pytte liiiite för att släppa igenom top registret. Sub Phatty lär ha ett öppnare filter men där har man även designat om andra saker så det låter inte likadant som på Slim Phatty.
Enveloperna är analoga och de låter sjuuuuukt bra. Extremt snärtigt om man vill och CS-80 swellar om du så vill. Faktum är att jag har rattat fram i princip kloner på CS-80 Brass 1 och 2 presetarna på Slim Phatty i 2Pole filter läget och jag skulle nog ha mycket svårt att skilja på dessa i ett blind test.

Ljud- Editeringen på Little Phatty och Slim Phatty har ju fått en del ris men jag tycker det är en extremt trivsam sak att sitta och göra ljud på. Stora sköna rattar och knapparna lyser ordentligt så man ser tydligt vad man är på väg att justera. Det blir lite meny dykande för att komma åt funktioner som inte finns på fronten och då går man in i menyn Advanced Preset och kan här ställa in tex filtertyp eller om man vill routa ytterligare en sak till LFO´n.

Summa summarum. Slim Phatty låter grymt bra och i en Poly setup med lite uttänkta extra burkar som CP-251 blir det en fantastiskt poly synth som i mina öron både i ljud och features kan mäta sig med de absolut bästa poly syntharna som någonsin tillverkats.

En låt med bara 4 x Slim Phatties , multitrack förstås.


http://www.youtube.com/watch?v=Exmrb1ce7aM

jgb
2014-02-15, 13:01
"stjärnfallet" låter som S/H som får styra ett självresonerande filter, alternativt oscillator, högt uppe i frekvenserna.

mush
2014-02-15, 13:05
Roland A80 skulle jag tippa på som masterklav. Samma jag kör. Fin fint.

jgb
2014-02-15, 13:11
Och jäkligt skön låt det här! Den borde Moog lägga upp som reklamvideo (och skicka några fler slim phatty till firechild för åtta rösters polyfoni, minst!), skulle nog få en och annan haka att slå i golvet! :)

Amonhoteph
2014-02-15, 13:14
"stjärnfallet" låter som S/H som får styra ett självresonerande filter, alternativt oscillator, högt uppe i frekvenserna.

Ja det är ju så jag brukar "jobba", men det vill sig inte riktigt. Lowpass eller bandpass? (eller hp).

depulse
2014-02-15, 13:31
skön låt. dock låter slim phattyn lite digital/VA i mina öron.

Firechild
2014-02-15, 13:47
skön låt. dock låter slim phattyn lite digital/VA i mina öron.

Är du gaaaalen ! Det är Youtube ljudkomprimeringen i så fall !
Grund ljudet på oscillatorerna är mot det hårda hållet , möjligen liiiiiite metalliskt drag, det kan vara det du hör , men då har du golden ears !

Nedisat
2024-02-07, 17:22
Jäsiken så fint Pontus! Hittade denna video nu när jag nyss blivit med en(!) Slim Phatty och kan instämma i att den låter ju riktigt bra. Bl.a. möjligheten att ändra filtermode var det som fick mig att slå till. PS. Räknas denna också som en "snabbmakaron"? ;)

Håkan
2024-02-13, 11:15
Jag har nu hittat en verkligt intressant youtube kanal. Firechilds verk är inspirerande. Mer att utforska.

Såg att Firechild även kört Nexus4 som ett test.
Det hade varit oerhört intressant om Firechild provade VPS Avenger 2. Med sådana analoga referenser skulle ett test få tyngd på ljud design?

vill tillägga, kompositionen som spelades , Hollywood, a la Hans zimmer klass!

Oortone
2024-02-17, 20:05
Du hann före Moog med ny Moogpoly!