handdator

Visa fullständig version : Demo Strymon Flint - Tremolo & Reverb



herr Vogel
2013-12-09, 16:21
Varför köpte jag: Prio för mig var en bra reverb-pedal. Jag sålde min TC Electronic Hall of Fame för att lämna plats för nåt nytt. Jag gillade verkligen Hall of Fame men tyckte att den i vissa större/längre reverb hade lite för tydliga enskilda ekon + att jag tyckte det var lite onödigt många reverbtyper som vissa var ganska överflödiga för mig. Att sen Flint också hade tremolo utöver reverb var intressant, framförallt då jag haft ett par olika tremolon genom åren som jag inte varit nöjd med.

Strymon Flint är alltså både Reverb & Tremolo. Defaultläge är just den effektordningen, men den går att vända på, men ärligt talat hade jag faktiskt svårt att höra skillnaden när jag gjorde så. Med pedalen följer ett power supply och ett klistermärke där det står ”Strymon”… allt man kan önska alltså. Den är vidare true bypass.

Värt att poängteras är att man även använda enbart en av effekterna, den har alltså separata bypass-switchar.

Den har 3 olika tremolotyper:


"61 Harm - Harmonic Band Filtering"
"63 Tube - Power Tube Bias"
"65 Photo - Photocell"


…och 3 olika reverbtyper:


"60s - Spring Tank"
"70s - Electronic Plate (solid state)"
"80s - Studio Rack Hall"


Flint har i sitt primära funktionsläge två knobs för justering av tremolot; intensity och speed och tre knobs för justering av reverbet; Mix, Decay och Color. Det finns också ett sekundärt läge som nås genom lite olika kombinationer, t ex så kan man trycka ner båda bypass-switcharna samtidigt för att komma åt den sekundära funktionen där man ställer in ordningen på effekterna (Tremolo >>> Reverb eller Reverb >>> Tremolo). Andra sekundära inställningar är t ex separat volym-boost för båda effekterna. Man kan även koppla in en expressionspedal som tydligen (har inte provat än) går att använda för att styra valfri inställbar parameter, för mig skulle det t ex kunna vara användbart att kunna styra decay på reverb eller speed på tremolot via en pedal, jag hoppas kunna testa detta i dagarna.

Själva pedalen osar kvalitet, snygg är den, och verkar välbyggd. Personligen gillar jag inte när pedaler har för mkt motstånd i bypass-switchen, den här är väldigt lättrampad även barfota.

OK, hur låter effekterna då:

Som default är trails i off-läge, det innebär att reverbet dör direkt när man försätter effekten i bypass. Detta gillar jag inte, men det var lätt åtgärdat genom att hålla bypass-switchen för reverbet nedtryckt medans man sätter på den. 70’s och 80’s är mina favoriter på reverbsidan, där jag upplever 80’s som lite varmare och fylligare/fetare, men inte nödvändigtvis bättre. 60’s spring tank-emulering är också riktigt nice och verklighetstrogen, men för mig inte lika direkt tilltalande. Både 70’s o 80’s blir oändliga reverb när decay ställs i maxläge. 60’s blir ”bara” långt  inte infinit. Color-rattens räckvidd innebär också att man kan gå från rejält mörka dova reverb i fullt motsols läge till glittriga och simmiga i fullt medsols ändläge. Jag gillar alla reverben skarpt och skulle till och med vilja säga att de är superba. De är lyxiga i karaktären.

Av de tre tremolotyperna så föredrar jag ”61 Harm” framför de andra, den är t drömsk, lite svagt svagt phasig och vid lägre intensity-värden subtil, passar bra om man inte är ute efter hård tremolo utan mera vibe liksom. ”63 Tube” ligger inte långt därifrån i kvalitet eller karaktär i m h o. ”65 Photo” urskiljer sig mest med sitt betydligt hårdare tremolo. Medan 61 och 63 pulserar även med intensity i närmare full gas så hackar 65:an upp inkommande ljud fullständigt. Jag har ägt ett par tremolopedaler tidigare och det som de haft gemensamt har varit att de förändrat (läs försämrat) tonen när man slagit på den, murrat till den liksom. Det som jag måste framhålla med just tremoloeffekten i Flint är att tonen är att grundtonen känns ”helt” opåverkad, i påslaget läge…helt avgörande i min mening.

Jämförelse med Hall of Fame då? Svårt att säga då jag inte har den kvar för att göra en A/B test. Jag upplever Flint som lyxigare i ljudet, de där lite för tydliga ekona som jag störde mig något på i Hall of Fame finns inte i Flint. Det faktum att de endast finns 3 stycken reverbtyper i Flint och att det endast finns 3 rattar för inställning stör mig inte då grunden låter så himla bra.

herr Vogel
2013-12-09, 16:24
Jag inser att det här inte är nån demo, men fattade inte riktigt vad jag valde :) spelar kanske ingen roll änna

jonasgun
2013-12-09, 16:41
Fin recension! Blev ännu mer sugen på en själv nu, men det får vänta till efter jul. :)

herr Vogel
2013-12-09, 17:06
Tack jonasgun. Jo jag är lite förälskad så kan bara rekommendera, men du hade väl en BlueSky va? Vad är det Flint som lockar?

jonasgun
2013-12-09, 17:15
Nyhetens behag? ;)

Nej, men den verkar faktiskt ha ett helt annat sound. Det skulle vara kul att prova båda bredvid varandra.

herr Vogel
2013-12-09, 18:06
Hehe, kanske ;)

Den jämförelsen ser jag fram emot att få höra om

herr Vogel
2013-12-09, 19:35
och nyhetens behag, visst finns det där, det faktum att jag bara tycker det är underbart att sitta o spela med jättereverb är kanske inget jag kommer ägna mig åt livet ut, å andra sidan så har jag aldrig haft en så här pass kvalitativ effekt i min ägo förut, har oftast satsat på billigare och flera

herr Vogel
2013-12-09, 20:23
Lite unboxing-bilder, inte för att de inte går att hitta bilder på nätet, utan bara för att.

BOXED

http://i.imgur.com/Z6kMRjc.jpg


ÖPPNAD

http://i.imgur.com/ITLDNpD.jpg


STRYMON FLINT, OM KISSEN SJÄLV FÅR VÄLJA

http://i.imgur.com/NAZ2ZUZ.jpg


STORLEK, INTE FÖR ATT NI VET HUR STORA ELLER SMÅ HÄNDER JAG HAR

http://i.imgur.com/zjOYHAb.jpg


CLOSE UP

http://i.imgur.com/eks2NSF.jpg

Vierphoria
2013-12-09, 20:53
Schysst recension och kul att du gillar den!

Håller med om en sådan liten skitgrej som att footswitcharna på Strymons grejer är helt underbara. Man slipper helt klicket (inte bara det rent akustiska utan också i effekten).

Katten... <3

herr Vogel
2013-12-09, 22:03
Precis, klicket vill man inte ha :)

Katten sitter mellan tangentbordet o skärmen i skrivande stund och kurrar <3

segerfalk
2013-12-09, 22:52
Är det stereotremolo? Dvs pannar mellan höger-vänster?

herr Vogel
2013-12-09, 22:58
Well, bra fråga som jag inte kan svara på, ska försöka testa omgående. Jag har bara kört den i mono, den har stereo men om tremolot pannar vet jag ej. Borde väl gå att kolla i specen kanske iofs

segerfalk
2013-12-09, 23:04
Well, bra fråga som jag inte kan svara på, ska försöka testa omgående. Jag har bara kört den i mono, den har stereo men om tremolot pannar vet jag ej. Borde väl gå att kolla i specen kanske iofs

Hittade inget tydligt i specen. Men det är ju lättkollat med ett ljudkort eller mixerbord :)

herr Vogel
2013-12-09, 23:25
segerfalk, nej den pannar inte i stereo mode. Men tydligen så gör Strymon Mobius det. Som för övrigt verkar vara en sjukt nice enhet.

herr Vogel
2013-12-09, 23:27
Jag testade detta nu alltså :) och sen sökte jag även för att dubbelkolla att jag inte missat någon hidden feature... då hittade jag den hära bloggposten:

http://www.strymon.net/2012/04/12/amplifier-tremolo-technology-white-paper/

i kommentarerna är det nån som ställer samma fråga som du