handdator

Visa fullständig version : Hur funkar det om man ges ut på en label?



Ashaz
2013-10-08, 11:32
Ja låt säga att man skickat sin demo till en label och de väljer att ge ut ens musik.
Ni som har spridning den vägen. Hur brukar det funka rent praktiskt?

Får man bara nått mail och sen lite pengar då och då?
Åker ni dit och träffar dem och snackar öga mot öga?
För ni dialog om utformning och grejjer?

Upplys mig! :3:

Vilka fördelar och nackdelar har det gentemot att ge ut i egen regi, förutom det uppenbara att en etablerad label är just etablerad.

johey
2013-10-08, 11:41
Ger du ut i egen regi överlåter du inte din ekonomiska upphovsrätt. Rent krasst kan ditt skivbolag hindra dig att framföra din egen musik live som du vill (men i vissa fall går det bra med bolagets goda vilja). Det är väl det jag ser som ett stort principiellt hinder till att skriva sådana kontrakt. Gäller förövrigt även i allra högsta grad avtal med STIM.

Ska du tjäna pengar på din musik, om det nu fortfarande går 2013, kanske du måste göra det genom kontrakt. Vill du bara få så stor spridning som möjligt tycker jag att det är Creative Commons som gäller.

reSet
2013-10-08, 13:17
allt borde stå i kontraktet. gör det inte det så se till att fråga varför innan du skriver på, sammt negociera fram det som du vill ha med vett. är det babylon inc. ska du vara fedt petig. är det kompis uncorporated, kan det vara smart att vara flexibel. är det muntligt avtal eller osignerat email är det bara att hoppas på det bästa.

LYCKA TILL! Du är värd ett guldkontrakt!

reSet
2013-10-08, 13:21
alla fördelar finns när du ger ut själv... men även allt jobb ;-)

valet eget vs. label ligger i din lust att hantera något annat än musik:-) ♥♬

jonasgun
2013-11-14, 15:25
Jag har precis fått en följd mail, på samma tema. Jag kan inte ta den här snubben på allvar någonstans i och för sig, men det väckte en del tankar. Jag kan inte se några som helst fördelar med att släppa digitalt på en liten label. Någon som kan upplysa mig?



Hi Jonas,
Thanks for your reply, we are indeed a small Label, but very Eclectic, if you see my pages on SC you will see the connections, (soundcloudlänk)
I would ask you to have a listening and see for yourself .
Will you see the connections between some of our producers and your work (NOT ALL OF THEM) but you going to see yourself in these small family.
My ideas for the Label are very clear we are a digital Label (VINYL AND OTHER MEDIAS ARE NOT OUT OF SIGHT) I am after a diversity of sounds not only the deep-house glitchy noises and atmospherics sound and drone all of them on the experimental side (I REPEAT MYSELF AGAIN, PLEASE HAVE A LOOK ON MY PAGES AND YOU SEE FOR YOURSELF).
We release on a great bunch of shops on the net like (SUCH TO MENTION A FEW) BEATPORT, JUNO DOWNLOAD, DJ TUNES, iTUNES.
About your sounds I listen to XXX, YYY and ZZZ and to be honest I like the kind of stuff you doing the reason i contact you.
I Hope this reply your questions about my Label and look forward to work with you in the future
Greetings

Ashaz
2013-11-14, 15:34
Ja precis. det är dendär sortens kontakter jag har fått också. små labels nere i europa och någon i usa. Kort kommunikation via mail bara och soundcloud-konton som verkar ha mindre lyssnare än min egen tillochmed. :|

"Hello Ashaz please send your demo to me at (adress@hotmail.com)"

Samtidigt har jag ingen aning hur hanteringen går till på "vettiga" labels heller.
Jag inbillar mig att även om jag skulle få till en rent förbannat bra platta så skulle ett mail till Steve på Rodz Konez bara hamna i spam korgen.

dar303
2013-11-14, 15:37
Ta några B-spår/modularsystemsnoodles och skicka till dom då och se vad som händer!

Ashaz
2013-11-14, 15:43
Ta några B-spår/modularsystemsnoodles och skicka till dom då och se vad som händer!

hehe fin idé. Det kanske man skulle. Om några år är jag världskändis på bspår :)

jonasgun
2013-11-14, 16:35
Kort kommunikation via mail bara och soundcloud-konton som verkar ha mindre lyssnare än min egen tillochmed. :|


Just detta. Varför skulle jag vilja ha med dem att göra? Vill de lura en på pengar eller vad handlar det om?

sisältää
2013-11-14, 16:46
Jag känner en del folk som drivit små etiketter och det verkar vara ett riktigt skitgöra. Folk köper inte musik längre samtidigt som artisterna förväntar sig försäljningssuccé utan att lyfta ett finger själva. Resultatet blir en garderob full med osäljbar vinyl, ett tomt bankkonto och år som man aldrig får tillbaka. Som grädde på moset klumpas man ihop med EMI och Universal av en hord finniga 1337-piratpartister som tror att de vet något om världen för att de de läst några "information borde vara fri"-texter av något Alexander Bard-alias.

jonasgun
2013-11-14, 16:56
Nej, det förstår jag. Men det är ju grymt att folk har ambitioner i alla fall.

sisältää
2013-11-14, 17:02
Jag tror dock att det är grymt att ligga på en engagerad smålabel som artist. Om den som driver etiketten älskar din musik så har du hamnat rätt. :)

jonasgun
2013-11-14, 17:06
Jo, det är ju roligt så klart.

Men om de (som i mitt och Ashaz fall) knappt har några lyssningar på soundcloud, och inte ens kan formulera ett e-mail ordentligt, så känns det ju inte direkt som att de skulle kunna få någon musik utgiven och spridd. Men jag kan ha fel.

Desecrated
2013-11-14, 17:17
Man måste vara på dom som fan. Om man bara skriver på kontraktet och sitter och väntar på att dom ska ta första steget så händer det ingenting. Tänk inte på skivbolaget som din chef utan som dina anställda.

Ulven
2013-11-14, 17:42
Jag känner en del folk som drivit små etiketter och det verkar vara ett riktigt skitgöra. Folk köper inte musik längre samtidigt som artisterna förväntar sig försäljningssuccé utan att lyfta ett finger själva. Resultatet blir en garderob full med osäljbar vinyl, ett tomt bankkonto och år som man aldrig får tillbaka. Som grädde på moset klumpas man ihop med EMI och Universal av en hord finniga 1337-piratpartister som tror att de vet något om världen för att de de läst några "information borde vara fri"-texter av något Alexander Bard-alias.

Ha ha, kan bara instämma :)

(Släppte min första DIY-platta 1995, man kan ju säga att landskapet har ändrats en del sen dess, ho ho)

obnix
2013-11-14, 22:23
Mitt band fcik kontrakt för ett år sedan. I det framgår att bolaget har fulla rättigheter i 2år, all eventuell vinst delas 50-50. Efter 2 år återgår rättigheterna till oss. Dessutom stim'ar vi alla låtar.

Infra
2013-11-15, 11:06
Det kan ju vara en god idé att kolla upp bolaget. Kolla runt på nätet vad folk har att säga om bolaget. I övrigt så är nog det mesta sagt. Själv har ja fått skriva kontrakt i de flesta av de få fallen som ja fått något släppt utom i de mest uppenbara fallen med nära vänner etc.
Allt beroende på situation. Mitt senaste såg precis ut som föregående talares. Men pengar...njaee de ska du nog inte vänta. Man tjänar mer på framträdande än på försäljning.

dagHB
2013-11-15, 17:10
Ett tips är att inte överlåta rättigheter på för lång tid i ett kontrakt. Man vet ju aldrig hur framgångsrikt materialet är... Kan orsaka problem om det "sitter fast" hos fel folk!

Angående försäljning av musik så finns det ju en del bolag som säljer digitalt. Sådana bolag brukar även ha god spridning samt lite resurser för att köpa reklamplatser/banners etc. så helt död är inte musikförsäljningen men man tjänar nog mer på liveframträdanden.

excessivefunk
2013-11-15, 18:57
Om labeln har färre följare än dig på soundcloud så är de ett alarmerande tecken. Vad kan dom erbjuda för marknadsföring då? Tycker det säger direkt en del om bolaget. Fråga dom hur mycket deras största släpp hittils sålt och kolla runt lite själv innan du skriver på något!