handdator

Visa fullständig version : Vad ska man välja i DAW-djungeln?



Topsymusic
2013-03-31, 22:52
Hoppas på lite initierade svar här. Jag funderar på vilket program som kommer passa mig bäst. Är det abelton live eller cubase 7 eller reason eller.....?
Tycker det är apsvårt att välja. Idag kör jag gammal cubase le och använder mest som "flerkanalsporta"...
Eftersom jag mest jammar fram låtideer verkar abelton live vara rätt käckt. "Sessionmode" känns inspirerande när man kollar på reklamfilmen men hur är detta in real life? Jag vill ha ett system som är lätt att använda - cubase känns rätt då man har lite koll på gränssnittet men sånt går ju lära om. Någon som har nått bra råd?

rwq
2013-03-31, 23:32
tanka hem ableton demot och testa själv, du kommer att kunna göra allt utom spara och export

valsolo
2013-03-31, 23:36
Instämmer helt med föregående talare!

T11
2013-03-31, 23:38
http://www.atarimusic.net/featured-articles/atari-music-software/245-history-of-cubase

Jag har inte gått igenom alla men iaf ett antal sen jag inledde med Steinberg Twelve, Pro 24 och Cubit på 80-talet.
Däribland Madtracker, Cakewalk/Sonar, Digital Orchestrator Plus, Logic, Garage Band, Pro Tools, Reaper, Reason/Record.

Samtliga har sina nackdelar och Cubase har minst nackdelar för att dra det kort.
Därför har jag sen drygt två år tebax nästan helt uteslutande återvänt till Cubase. Resten utav min tid fördelar jag ungefär såhär:
Logic <5%
PT <5%
Reason <5%
Reaper <2-3%

Anledningarna är att Cubase kan/stödjer mest av det jag använder och har det mesta där jag vill ha det.
Inte mer komplicerat än så.

PeterH
2013-03-31, 23:46
Reason verkar vara lite älska eller hata, så där kan du nog ganska snabbt avgöra om det passar dig. Fördel är att det är en komplett mjuk studio, nackdel att gränsnittet är som det är. Om man nu inte hör till älska-falangen, då är det väl en fördel ;)

Live och Cubase täcker nog de flesta behov nu förtiden. Live kanske är bättre om man vill bygga ihop musiken av block och loopar, Cubase är mer traditionell, linjär. Fast dom överlappar, båda kan både och, mer vad som är dess styrka.

jazzdoktorn
2013-03-31, 23:49
Jag använder mulab från mutools.
Ett ganska litet prgram på marknaden men ett högst levande användarforum.
Kan göra nästan Allt jag behöver och MUX gör att du enkelt kan göra skräddarsydda effekter eller synthar i programmet.
En ganska simpel layout men på djupet så finns det grejer att bita i om du vill.
Flerkanalsinspelning, multicore fungerar på pc och mac.
Har kört med det i tre år nu och nu finns ingen väg tillbaka :)
http://www.pcworld.com/article/2031476/review-mulab-is-a-little-known-gem-of-a-digital-audio-workstation.html (http://www.pcworld.com/article/2031476/review-mulab-is-a-little-known-gem-of-a-digital-audio-workstation.html)

Det är min inspelningsstudio, modulärsynth, effecktenhet som tillåter mig göra egna effekter.
Du kan routa signaler hursom helst i mux. Bra krut i den här.
Hör av dig om du behöver hjälp med något.

rydan
2013-03-31, 23:51
Live och Cubase täcker nog de flesta behov nu förtiden. Live kanske är bättre om man vill bygga ihop musiken av block och loopar, Cubase är mer traditionell, linjär. Fast dom överlappar, båda kan både och, mer vad som är dess styrka.

Live är också långt långt mycket bättre om man vill ägna sig åt intrikata effektkedjor å skumma routingövningar å grejor. Live är mer som en DAW:arnas motsvarighet till modularsynth, medan Cubase är betydligt mer rättfram för inspelning och redigering skulle jag säga (och betydligt bättre midiredigering, samt enklare (men egentligen varken bättre eller sämre) hantering av VSTi:er med massa in/ut.

amenbrother
2013-03-31, 23:59
Jag gillar Reaper bäst. Prova många och se vilken som funkar bäst för dig. Tråkigt svar och ganska självklart.

jazzdoktorn
2013-04-01, 00:02
Reaper har jag testat men fick ingen ordning på det. Säkert mycket kometent program me jag tyckte det böe för krångligt.

Topsymusic
2013-04-01, 00:27
Bra tips. Nån som vet om abelton live funkar som jag tror och hoppas att man kan bygga ett beat på säg 8 takter och sen jamma till beatet och trycka rec å så loopar programmet de där 8 takterna fast spelar in tills man stoppar rec. Även om det var 79 takter? Vill kunna vara fri och bara köra på med exempelvis ett Rhodes utan att jag skall behöva planera och kopiera upp 100 takter.... Dynamisk looping kanske man kan kalla det? Skulle vara en grym funktion för mig som jobbar mycket med improvisation. (Oftast har man spelat till ett loopat beat å det låter schysst - så ska man bryta å börja kopiera å så - sen var det bra borta som vinden...blir även ofta rätt "stel" när jag skall lägga när jag vet att jag spelar in. Knasigt men sant. Kan göra super passager på piano i jam mode som låter skit när de är planerat inspelade.

rydan
2013-04-01, 00:40
Bra tips. Nån som vet om abelton live funkar som jag tror och hoppas att man kan bygga ett beat på säg 8 takter och sen jamma till beatet och trycka rec å så loopar programmet de där 8 takterna fast spelar in tills man stoppar rec.

Visst kan det!

Sen ska man oxå komma ihåg att loopande clip i session-view har sin loop definierad per clip, och inte globalt, så man kan bygga grymt komplexa loopande bakgrunder genom att bara använda clip som loopar med olika längder m m. (Sen kan man dessutom låta varje automatisering ha en individuell looplängd som är separat från clip-looplängd, men då är vi inne på överkursen... =) )

underminer
2013-04-01, 07:34
Jag kör med sonar, är som cubase ungefär men vill lära mig live då jag också jammar fram musiken och lätt både vill loopa och spela in. Någon som känner till en bra tutorial på tex youtube avseende just loopa-spela in?

deleted user
2013-04-01, 08:11
Och jag är helt inne på Studio One. Tycker det är makalöst bra. Använder Live för livebruk men tycker verkligen inte om det som DAW för inspelning och produktion . Jag har kört Ableton sen 2002-2003 någon gång, så jag är rätt så bekant med det.

Alltså, frågan är ju hur du vill använda DAW:et. Hur menar du med jamma? Hur går det till?

Odd Bob
2013-04-01, 08:41
För mig låter det som live är vad du ska satsa på. Scene mode är exemplariskt för jam. Men även för live. Med tex en push, apc eller launchpad så är flowet ett faktum.

Dessutom möjliggör scenemode ett perfa sätt remixa/rearra egna alster

jazzdoktorn
2013-04-01, 09:54
Bra tips. Nån som vet om abelton live funkar som jag tror och hoppas att man kan bygga ett beat på säg 8 takter och sen jamma till beatet och trycka rec å så loopar programmet de där 8 takterna fast spelar in tills man stoppar rec. Även om det var 79 takter? Vill kunna vara fri och bara köra på med exempelvis ett Rhodes utan att jag skall behöva planera och kopiera upp 100 takter.... Dynamisk looping kanske man kan kalla det? Skulle vara en grym funktion för mig som jobbar mycket med improvisation. (Oftast har man spelat till ett loopat beat å det låter schysst - så ska man bryta å börja kopiera å så - sen var det bra borta som vinden...blir även ofta rätt "stel" när jag skall lägga när jag vet att jag spelar in. Knasigt men sant. Kan göra super passager på piano i jam mode som låter skit när de är planerat inspelade.

Det där gör Mulab med.

Topsymusic
2013-04-01, 09:59
Alltså, frågan är ju hur du vill använda DAW:et. Hur menar du med jamma? Hur går det till?

Jo, jag är "sämst" på att bygga trummor så oftast gör jag rytmbeaten av olika loopar - klipp å klistra typ...och när jag väl gjort ett för mig skönt trummgroove så brukar jag spela exempelvis Rhodes till det. Låter mig improvisera tills jag hittar bitar jag gillar och det är just i den här fasen som jag tycker cubase är jobbigt. Jag kanske skriver ett tema som är 24 takter långt och gör några varianter på det => kan ju då bli rätt många takter.... Å då ska man först sitta å kopiera upp patterns hela vägen med mera. Vill nog helt enkelt att datorn skall vara så nära ett riktigt band som möjligt (vilket är omöjligt) men att kunna spela in snuttar utan att bekymra sig om längder etc känns som ett steg på vägen. Sen kan jag redigera efteråt för att arra. Skall jag eventuellt spela in "på riktigt" senare så har jag en bra skiss och kan visa hur jag tänkt för bandkompisar eller andra som jag vill ha med på en låt.
Dessutom använder jag idag mute som nån form av arrsätt men då skall man skriva ned etc.... Jag vill inte vara strukturerad när jag gör musik utan så fri som möjligt! (Strukturerad måste jag vara resten av min vakna tid ändå..)
Därför tror jag nog abelton live skulle kunna passa mig...

jazzdoktorn
2013-04-01, 10:02
Därför tror jag nog abelton live skulle kunna passa mig...

Det tror jag med.

Topsymusic
2013-04-01, 10:03
Mulab? Har aldrig sett - finns det någon bra site för att spana in det? Har det också "både och"? Dvs "jamläge" och timeline?

Topsymusic
2013-04-01, 10:07
Här är ett klipp som visar hur jag vill jobba med musik på dator....(fast jag är rätt långt ifrån den här nivån på klaviatur....;-))

http://youtu.be/OttlhMkX4cY


Här känns som att han använder typ abelton live eller vad tror ni?

ole
2013-04-01, 10:12
Det tror jag med.

+1

I scene mode i live kan man loopa saker i olika längd och spela in oändligt långa tagningar som man sen enkelt kan loopa. Om någon nu förstår hur jag menar...

deleted user
2013-04-01, 10:19
Det låter som att Ableton är bra till det du beskriver. Kan tänka mig att du vill använda det i kombination med Cubase, för som jag ser det är Ableton i första hand lämplig för loopbaserat arbete eller som i mitt fall numera som en jäkligt lyxig backtrack-hanterare. Jag är inte så säker på att du gillar det i nästa skede, när improviserandet är förbi. Jag tycker Ableton suger rätt fett i arr view, medan session view är fantastiskt på det det gör.

Jag "jammar" också en hel del... eller det är egentligen så jag skriver musik mer eller mindre. Jag jobbar dock lite annorlunda och spelar i princip aldrig in (med något sällsynt undantag) i det skedet.

jazzdoktorn
2013-04-01, 10:30
Mulab? Har aldrig sett - finns det någon bra site för att spana in det? Har det också "både och"? Dvs "jamläge" och timeline?

Du kan trixa med loopar som du vill och så och jag har vuxit ihop med det.
Jag letade efter en OK DAW för mig för länge sedan och jag hade ungefär samma funderingar som du.
Tyckte att alla var så förbannat överbelamrade med knappar och reglage så för att bara göra musik så var det som att köra barsebäck.
Grejen med Mulab är att dom flesta grejerna som du behöver ligger framme och behöver du mer så högerklickar du bara på det som du vill ha mer valmöjligheter i.
Vissa grejer som tex timestretch finns inte men det går ju lätt att fixa med externa vst.
En av styrkorna är hur lätt det är att routa ljudet till olika grejer.
Det finns en grej som heter MUX där du kan göra egna effekter eller synthar och koppla ihop dom den olika VST i samma MUX.
Det är lite svårt att förklara men kolla in det så får du se.
MUX ingår i Mulab men säljs också helt separat.
Hjälpforumet är synnerligen aktivt och killen som skrivit programmet är där och svarar på frågor och funderingar hela tiden.
http://mutools.com/mulab-product.html
http://www.pcworld.com/article/2031476/review-mulab-is-a-little-known-gem-of-a-digital-audio-workstation.html (http://www.pcworld.com/article/2031476/review-mulab-is-a-little-known-gem-of-a-digital-audio-workstation.htmlhttp://)
http://mutools.com/mux-product.html
http://www.kvraudio.com/forum/viewforum.php?f=79
Musiken till Demosarna är lite ostig men låt dig inte luras :>

Katzenjammer
2013-04-01, 10:31
Här är ett klipp som visar hur jag vill jobba med musik på dator....(fast jag är rätt långt ifrån den här nivån på klaviatur....;-))

http://youtu.be/OttlhMkX4cY


Här känns som att han använder typ abelton live eller vad tror ni?

Vilken technomakaron. Men ja, Bugge använder Ableton Live för att bygga sina låtar live. Spelar in loop för loop och har sedan olika effekter kopplade till en controller som han styr pitchshift, delay, chorus/flanger osv.

Katzenjammer
2013-04-01, 10:32
Här kan du se Bugge och Henrik Schwartz jamma med Ableton Live uppe så att publiken kan se vad som händer.


http://www.youtube.com/watch?v=A8wL6QQ-v4c

drloop
2013-04-01, 10:42
Det låter som att Ableton är bra till det du beskriver. Kan tänka mig att du vill använda det i kombination med Cubase, för som jag ser det är Ableton i första hand lämplig för loopbaserat arbete eller som i mitt fall numera som en jäkligt lyxig backtrack-hanterare. Jag är inte så säker på att du gillar det i nästa skede, när improviserandet är förbi. Jag tycker Ableton suger rätt fett i arr view, medan session view är fantastiskt på det det gör.

Jag "jammar" också en hel del... eller det är egentligen så jag skriver musik mer eller mindre. Jag jobbar dock lite annorlunda och spelar i princip aldrig in (med något sällsynt undantag) i det skedet.

Lite som jag känner också. Gillar alla coola saker man kan leka med för att skapa saker till en låt. Men när jag skall skriva klart går jag över till nåt annat, i mitt fall Reason. Nu för tiden öppnar jag Live allt mer sällan, jag har blivit tråkig och linjär i mitt låtskrivande.

deleted user
2013-04-01, 10:56
Jag falerar iofs att förstå vad det är som är tråkigt med att arra linjärt. Oftast är det folk med extremt tråkiga och jämntjocka (eller oarrade?) arr som skriker högst om det där...

Topsymusic
2013-04-01, 12:03
Jag falerar iofs att förstå vad det är som är tråkigt med att arra linjärt. Oftast är det folk med extremt tråkiga och jämntjocka (eller oarrade?) arr som skriker högst om det där...

Du kanske har en poäng, för mig är det definitivt så att det ofta blir "jämntjockt" eftersom man skall kopiera o klippa å klistra. Å sen brukar jag inte ha ork att börja muta partier och skapa dynamik....för mig är det också så att jag är "bandmännsika", det är enklare att bara säga att vi måste spela dynamiskt och lyssna på varann - voila så har la arrat ganska mycket med en gång;-)

deleted user
2013-04-01, 12:16
Du kanske har en poäng, för mig är det definitivt så att det ofta blir "jämntjockt" eftersom man skall kopiera o klippa å klistra. Å sen brukar jag inte ha ork att börja muta partier och skapa dynamik....för mig är det också så att jag är "bandmännsika", det är enklare att bara säga att vi måste spela dynamiskt och lyssna på varann - voila så har la arrat ganska mycket med en gång;-)

Fast jag förstår ditt behov av att jamma, det är inte det. Arret görs ju oftast inte innan man har låten klar för sig helt eller på ett ungefär.

Det jag menade är att Abletonfans inte så sällan talar rätt nedsättande om att jobba i DAW:s som PT, Logic, Cubase, Studio One och liknande. Det är rätt tröttsamt.

Så länge man lyssnar på en treminuterslåt från 0.00 till 3.00 finns det en anledning att utforma den på det viset också, kan jag tycka. :) Kan inte se att det är "tråkigare" än något annat.

Fast jag har inte heller rötterna i elektronisk musik alls, så jag lever inte riktigt i samma värld som många här (ingen värdering i det, bara ett konstaterande).

Keiowas
2013-04-01, 12:39
Kör ableton för egen del. Och som några redan sagt så är väl fördelen att man kan köra det på två sätt. Linjärt och loopbaserat. Det som jag tyckt att ableton gjort för mig är att jag snabbt kan komma fram till ett resultat och få en grund på ett enkelt sätt. Jag har alltid jobbat linjärt tidigare. Nu försöker kag göra lite både och och tänka annorlunda.
Har kört cubase. Som jag inte alls gillar egentligen. Ableton va lite av en aha upplevelse för mig.

mad.gibbon
2013-04-01, 12:52
Ingen som använder Pro Tools? Har en ouppackad mbox mini med tillhörande PT 8 LE som jag tänkte använda den dag jag skaffar dator. Använder Avids tv och filmredigeringsprogram dagligen och tog nog mest PT för att jag hoppas känna mig hemma i Avids miljö. Men det är alltså inget ni rekommenderar?

reverbsvansen
2013-04-01, 14:23
Jag använder PT, så ofta som jag spelar in och mixar. Det är sparsmakat gränssnitt men med smarta verktyg vilket gör det enkelt att spela in och mixa. snabbjobbat. Lite workaraounds får man göra ibland menmen...
Nu kör jag 10an, vilket underlättar enormt med latencykompensationen och tidskod i timeline. Har jobbat i 8an flera år tidigare vilket också funkade klockrent. Inte flimsigt och en massa gudsförgätna fönster att ta ställning till.
Det där med ickelinjärt och alles, är rätt främmande för mig praktiken. Men det är ju linjärt.
Så tipset är nog att gå och kolla os någon, eller en timme i en affär före.
Det är ju inget Ableton. Å andra sidan så är Ableton inget PT...
Tycker gränssnittet är inspirerande och med bra mixertänk...
PT rekomenderas.

Använder även Logic men mer för hushållsbruk, musik i soffan. Trevligt program men flimsigt..
Logic rekomenderas inte..

rydan
2013-04-01, 14:36
som jag ser det är Ableton i första hand lämplig för loopbaserat arbete eller som i mitt fall numera som en jäkligt lyxig backtrack-hanterare. Jag är inte så säker på att du gillar det i nästa skede, när improviserandet är förbi. Jag tycker Ableton suger rätt fett i arr view, medan session view är fantastiskt på det det gör.

Är väl don efter person då. Jag körde cubase från 1.02 på Atari t o m Cubase 4 (efter SX3 då, inte gamla 4.0). Gick över till live som skiss och improvisationsblock nånstans runt SX3 för att exportera och arra/mixa i Cubase, men dumpade Cubase helt efter 4:an då jag tycker det är sjukt mycket smidigare att jobba i Live för de grejor jag gör (som i o f s ofta, men inte alls alltid är loopbaserade, ibland snarare klippbaserade, och då använder jag session-view som en klipp-palett och sen drar jag in och placerar grejor i arrange). Bara "adaptive grid" i Live gör att jag skulle får svårt att gå tillbaks till cubase. Fattar inte att inte alla DAW:s har kopierat den rakt av vid det här laget.

rydan
2013-04-01, 14:39
Finns saker jag saknar från Cubase såklart. Midiediteringen är en, midi-step-programmeringen, möjligheten att klippa/justera fades m m på massa markerade klipp på en gång och lite annat smått och gott, men det uppvägs med råge av adaptive grid, routing och plugginhantering, samt clip-envelopes i Live.

deleted user
2013-04-01, 16:20
Är väl don efter person då.

Så är det självklart. Jag gillade inte Cubase heller och lämnade det 2007 och gick över till Logic, vilket för mig var en total befrielse och ett uppköp. Förra sommaren gick jag över till Studio One som i sin tur är världens uppköp från Logic. För mig då.

Sanningen är såklart att alla DAW som har några marknadsandelar alls egentligen är högst kompetenta. Lite som om man vill köra Volvo, SAAB, BmW eller mercedes. Tar man sig inte från A till B beror det knappast på bilen. :)

Mein
2013-04-01, 18:19
Jag är Cubase'are sen det kom (före?) med ett kort avbrott för Logic fast jag håller fast vid Cubase för att jag tycker det flyter. Hittar du flytet och att 'grejorna' till slut inte begränsar din kreativitet så har du hittat rätt.

Kort sagt - välj nåt och lär dig hur det funkar. :)

/Mein

rydan
2013-04-01, 18:41
Förra sommaren gick jag över till Studio One som i sin tur är världens uppköp från Logic. För mig då.

Vet f ö fler som mest jobbar med mix och produktion som fetgillar Studio One.

Topsymusic
2013-04-01, 19:19
Har laddat ned abelton live 9 så jag skall testa ikväll vad jag tycker (om jag hinner få ordning på det någotsånär). Är nog enda att prova lite å så får man se om det gillas eller ej.
Annars tror jag det får bli cubase 6.5 eller 7 - har varit trogen steinberg sen min gamla atari så det känns ju rätt invant.....

false messiah
2013-04-03, 00:21
Jag falerar iofs att förstå vad det är som är tråkigt med att arra linjärt. Oftast är det folk med extremt tråkiga och jämntjocka (eller oarrade?) arr som skriker högst om det där...

Vissa av oss vill spela vår musik när vi gör den, inte klicka ihop den med musen som någon slags kamrer. Men visst, alla kanske inte förstår den sublima skönheten i en 4/4-trumma, ett ackord, två patterns och minimala variationer i 19 minuter. ;)

Mer seriöst: DAW som DAW är ganska egalt, de är mer lika än olika. Men jag tycker att Live är svårslaget när det gäller att forma musik i realtid och att låta en organiskt bygga om saker i farten. Är det däremot 3-minuters vers/ackord-poplåtar man gör eller om man sitter och detaljprogrammerar arrangemang millisekund för millisekund så finns det bättre alternativ. Det finns ju en anledning till att Ableton överlag har elektroniska artister i sina reklamfilmer – det är nog mer en fråga om arbetsflöde än något annat.

Keiowas
2013-04-03, 08:26
Ableton är en bra daw. Passar säkert inte alla. Och det finns andra daws som också gör det som man vill att dom ska göra. Precis som med allt annat så får man prova sig fram till det som passar en bra. Jag är ett ableton-fan. Men det finns grejer i ableton som är helt löjliga. Eller snarare avsaknaden av saker är lite löjliga. Sysex? Extern midikontroll? Det funkar sådär om du inte har Max for live. Men det som var skönt för min del när jag började använda live var att jag fattade exakt vad jag skulle göra med allt. Det kanske säger mer om mig än att cubase inte funkade för min del.
Har dock aldrig hört någon kasta förklenande burop till någon annan daw användare.

Nihad
2013-04-03, 08:57
har gjort alla mina släpp i Live, gick över från reason för en massa år sen pga avsaknaden av plugins

gillar live för att man slipper allt menyrotande som jag upplevde dödade min workflow i de äldre cubase, logic och PT (ingen aning hur det ser ut nu)

har aldrig kännt mig begränsad av lives linjära arrange-fönster heller och att live och reason skulle låta sämre än de gamla programmen är självklart ren gearslutz-BS ;)

Topsymusic
2013-04-05, 16:12
Har nu testat Abelton Live 9 - några timmar ialla fall....kan helt enkelt förstå varför många gillar det!
Känns enkelt att "smäcka ihop" idéer i session view. Gillar den funktionen. Så för min del blir det nog Abelton
när jag skall köpa nytt program. Men behöver ytterligare några timmar innan allt känns självklart.

johey
2013-04-05, 16:30
Jag använder Ardour (http://ardour.org/) under GNU/Linux. Det är fritt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_programvara) och version 3 är riktigt bra tycker jag. Finns även för Mac, men inte för Windows.

Claes
2016-04-09, 17:49
Jag har kört Cubase sedan Hedenhös och kommer nog aldrig att lämna det. Det passar mig som handen i handsken - men så har jag ju vuxit upp med det också, ända sedan föregångaren Pro24 på Atari...
Jag har testat att köra Logic och Samplitude (och ytterst lite ProTools) också, men har antagligen varit så inkörd på Cubase, att jag aldrig förstod det fina i kråksången med dem - för de kändes bara fel på olika sätt... Ska testa Ableton också, även om jag inte tror att det passar mitt arbetssätt.

Vilket DAW-program som är "bäst", är egentligen bara en fråga om vilket användarinterface man gillar bäst.
Min rekommendation (förutom att alla egentligen borde köra Cubase... ;) ) är egentligen i första hand att satsa på ett program som någon du känner kör, så att du kan få hjälp när du behöver det.

Frengus
2016-04-09, 18:31
Jag kör både live och logic. Har helt bytt miljö från PC där jag också använt Cubase sen 90-talet (kommer också från Atari/pro24 tidigare). Logic är mest bandspelare och slutmix/mastringsverktyg. Mitt workflow stöds helt klart bäst av Ableton Live som har ett sömlöst perspektiv mellan klassiskt "piano roll" ala' andra andra DAWs, men sen också sitt pattern mode som är där jag ofta hamnar. så håller med de andra; workflow är centralt. Men som yrkesprofessionell i media så går jag aldrig tillbaka till en PC som produktionsmaskin. De duger fint till excel och ordbehandling :)

Mein
2016-04-09, 18:41
Jag kör både live och logic. Har helt bytt miljö från PC där jag också använt Cubase sen 90-talet (kommer också från Atari/pro24 tidigare). Logic är mest bandspelare och slutmix/mastringsverktyg. Mitt workflow stöds helt klart bäst av Ableton Live som har ett sömlöst perspektiv mellan klassiskt "piano roll" ala' andra andra DAWs, men sen också sitt pattern mode som är där jag ofta hamnar. så håller med de andra; workflow är centralt. Men som yrkesprofessionell i media så går jag aldrig tillbaka till en PC som produktionsmaskin. De duger fint till excel och ordbehandling :)

Haha! KorvsMAC vs. Pese ftw!

/Mein

Frengus
2016-04-09, 19:03
;) ja, medvetet provocerande... den här diskussionen har vi haft så många gånger förr i så många trådar - så behövs inte igen ;)

Mein
2016-04-09, 19:43
Gör som jag - kör bägge och hitta nackdelar att gnälla om i bägge läger. Jag skulle kunna gnälla om Linux också men är helt enkelt för lat.

:)

/Mein

modusoperandi
2016-04-10, 09:03
Reaper eller ableton får min röst på datorn.

Reaper för att det är så extremt cpueffektivt och härligt customizable.
Ableton för att det är så kul att just jamma fram saker i. Sessionviewn är priceless.

sickanovic
2016-04-10, 18:53
Reaper alternativt Cubase på en Atari ST :)

slirak
2016-04-10, 23:33
Jag falerar iofs att förstå vad det är som är tråkigt med att arra linjärt. Oftast är det folk med extremt tråkiga och jämntjocka (eller oarrade?) arr som skriker högst om det där...

Men det är ju skillnad på att arra och att komponera, även om det förstås ofta glider ihop. Jag gillar verkligen att jobba med Ableton Live för att fånga och utveckla idéer olinjärt. För mig personligen är arrandet en process som tillsammans med strukturerandet i sektioner (typ vers/refräng eller whatnot) sedan tar de olinjärt fångade idéerna fram till en färdig låt. Och den processen är ju Ableton Live bokstavligen gjort för, med möjligheten att växla fram och tillbaka mellan olinjärt (Session View) och linjärt (Arrange View).

För mig så är Ableton Lives stöd för den processen, det närmaste jag kan komma replokalsjammandet med bandkompisar som kompositionsmetod, när jag sitter själv.

Tyvärr är Arrange View Lives svagaste del, så om man föredrar att ha en ganska färdig komposition innan man sätter sig med sin DAW, så är nog inte Live det bästa verktyget. Då ska man nog titta på Cubase/Logic/Reaper/Studio One/Sonar/ProTools/Tracktion istället.

Studio One försöker ju ta en del av Lives utmärkta arbetsflöde till en linjär värld, men jag körde det i ett par år och tyckte det kändes omoget och inkonsekvent. Jag har bara kört 2.xx dock, trean kanske är bättre. Sonar har jag inte kört sen det var Cakewalk och ProTools har jag bara nosat på, så jag har inte mycket till åsikter där. Reaper är ju extremt flexibelt och dessutom CPU-snålt, men för mycket meck för min smak. Logic har ju sin grymt flexibla environment för all möjlig routing, men det vore synd att kalla environmenten intuitiv... En del väldigt bra medföljande pluggar dock och priset är ju kanon. Tracktion har ett trevligt arbetsflöde, men avsaknaden av "riktig" mixer stör mig nåt grymt. Cubase har jag kört enormt mycket, sedan VST 3.5 kom 1997, men jag har alltid tyckt att det är en trist och inspirationsdödande applikation. Dock så kan den typ allt och jag tycker de senaste versionerna klart har förbättrat gränssnittet. Jag vet att en del hatar mixern som kom i sjuan, men personligen tycker jag v 7 och 8 är de bästa versionerna hittills.

Jamen, nu blev det väl glasklart vilken DAW som är bäst för Topsymusic? ;)

PF
2016-04-11, 01:35
Hoppas på lite initierade svar här. Jag funderar på vilket program som kommer passa mig bäst. Är det abelton live eller cubase 7 eller reason eller.....?
Tycker det är apsvårt att välja. Idag kör jag gammal cubase le och använder mest som "flerkanalsporta"...
Eftersom jag mest jammar fram låtideer verkar abelton live vara rätt käckt. "Sessionmode" känns inspirerande när man kollar på reklamfilmen men hur är detta in real life? Jag vill ha ett system som är lätt att använda - cubase känns rätt då man har lite koll på gränssnittet men sånt går ju lära om. Någon som har nått bra råd?

Regga dig aldrig på ett forum för att sedan glömma bort att kolla det. ;)

~~~
2016-04-11, 03:39
lattjoLajban → http://www.sonycreativesoftware.com/products



http://www.sonycreativesoftware.com/download/updates (http://www.sonycreativesoftware.com/download/updates)
- det e fulla versioner

Cyberwelt
2016-08-19, 14:30
+1

I scene mode i live kan man loopa saker i olika längd och spela in oändligt långa tagningar som man sen enkelt kan loopa. Om någon nu förstår hur jag menar...

Kan man väl i Cubase också.

rydan
2016-08-19, 14:37
Kan man väl i Cubase också.

Nej. Du kan inte få olika spår i cubase att loopa med olika längd per spår. I alla fall kunde man inte det när jag körde cubase.

(Strängt taget kan du väl inte få ett enskilt spår i cubase att loopa alls...)

jgb
2016-08-19, 14:54
lattjoLajban → http://www.sonycreativesoftware.com/products



http://www.sonycreativesoftware.com/download/updates (http://www.sonycreativesoftware.com/download/updates)
- det e fulla versioner


Apropå det här inlägget från april så har Sony sålt av allt ACID till Magix.

biomoib
2016-08-19, 15:09
Jag kör tre olika DAW:s eftersom de delvis kompletterar varandra och jag saknar en del egenskaper hos dem.
Ableton Live för den kreativa processen och integrationen med Push som är det elektroniska instrument jag oftast spelar på.
Studio One för Loop recording och comping av gitarr, sång och andra akustiska källor + mastring och ljudfilsgenerering. Dock använder jag Lives large wooden room convolution reverb eftersom det bara är helt magiskt.
Logic Pro X använder jag ibland för utkast till trumarr eftersom Drummer bara är helt simpelt bra för skisser och Logics Flex Pitch (Melodyneliknande verktyg) är snabbare och enklare för mig än Melodyne som ju ingår i Studio One. Om jag skulle tvingas att välja bara en DAW skulle det nog bli Studio One eftersom Live fortfarande saknar comping.... Men 10:an lär ju vara på väg... ;o)

biomoib
2016-08-19, 15:13
Såg nu att detta var en urgammal tråd.... ;o)

hasse_fx
2016-08-19, 19:17
Såg nu att detta var en urgammal tråd.... ;o)

...i och för sig, men frågan har ju varit aktuell i alla tider, t.o.m. innan Atari ST slog igenom...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/An_organ_grinder_at_Mtskheta.jpg

Tidig sequenceranvändare i djupa tankar om han skulle vinna på att
migrera från Cubase Cranker Light till nyare Ableton Grinder Artist...

tinybox
2016-08-19, 20:35
Ja vad ska man välja :) Har en gedigen obeslutsam resa bakom mig:

FastTracker 2 -> Octamed -> SAW Studio -> Cubase SX -> Reason -> Ableton Live -> Bitwig -> Renoise -> Reaper -> Cubase Pro -> Reaper.

Just nu körs Renoise, Bitwig och Reaper för deras totalt olika styrkor. Reaper är min viktigaste DAW och jag har precis börjat sätta mig in i att skriva egna plugins till den.

drloop
2016-08-19, 20:46
Just nu körs Tacktion 6, Reason 9

Historisk SW
Pro 24
Cubase
Logic
Live
Pro Tools
Garageband

HW historik
MC500
Akai MPC, 60, 60MKII, MPC3000

Jag gillar att spela in linjärt.
Plus andra kortvariga förälskelser

pumahane999
2016-09-01, 02:50
Hej !

Är i valet och kvalet - Antingen Reaper eller Studio one 3 ?

Någon som känner till dessa två eller något av dem - berätta gärna vad
ni verkligen tycker är fördelen med det ni känner till ! Och gärna
även nackdelarna !

Här "jammas" det inte fram något alls utan här pratar vi om att arrangera
låtar och samtidigt jobba mycket med midi med låtar där noter, ackord o.s.v.
redan finns - men mera ar göra ett "eget" arrangemang av låtarna. Alltså
ett bra arbetsflöde när man matar in noter och ackord på ett så smart och
gärna snabbt sätt som möjligt !

Har hört att Cubase är oslagbart på Midi - Men nu är det dessa två ovan det står emellan...

Tacksam för ALLA tips !

Mvh Peter

Ralmroth74@gmail.com
2016-09-01, 08:05
Reaper är konfigurerbart in i det oändliga men Studio One är betydligt mer "musikaliskt". Det är lätt att bara köra igång med musikskapandet utan en massa jobbiga inställningar. Du har en radda med riktigt bra plugins också. Tyvärr lite plottrigare visuellt sedan uppdateringen till 3.0.

pumahane999
2016-09-01, 11:56
Ralmroth74: Tack för den informationen !

Frågan är hur det är med hur mycket CPU de olika programmen använder ? Har ju läst att Reaper är otroligt bra på den punkten - Någon som vet hur det är med nya Studio one 3 ?

Sen funderar jag också på hur ofta något av de här programmen "låser sig" ? Min erfarenhet av Reaper är att det nästan aldrig låser sig - någon som vet hur det är med nya Studio one 3 ?

Och sen undrar jag när det gäller "smidigheten" att mata in ackord och noter - Finns det något där som ni tänkt på skulle kunna göras betydligt bättre i något av dessa program ? Liksom något som "irriterar" och är väldigt frustrerande med något av programmen ? Eller någon funktion som borde finnas men som saknas i något av programmen ?

Mvh Peter

Spacedude
2016-09-01, 13:09
Gammal tråd! Men har sedan en liten tid bakåt börjat använda mig av Ableton Live, det är ett otroligt kreativt verktyg om man t.ex. jämför med Logic X som mer känns som ett mer linjärt verktyg när allt redan är skrivet. Kommer nog forsätta med att slutmixa i Logic X. Men slutar nog helt eller delvis försöka skapa kreativt i Logic X.

Ralmroth74@gmail.com
2016-09-01, 14:16
S3 är ganska CPU vänligt(allt beror på pluggarna). Det enda jag saknar är en step sequenser.

pumahane999
2016-09-01, 19:09
Har Reaper en Step Sequenser ?

amenbrother
2016-09-01, 19:13
Har Reaper en Step Sequenser ?

Ja
69725