handdator

Visa fullständig version : program till en 14-årig nybörjare



godscent
2013-03-17, 19:21
tänkte att jag skulle göra min äldsta sons ständiga sittande framför datorn mer kreativt o funderar på vilket musikprogram som skulle passa bäst? själv kör jag pro tools, reason och live men jag tror att något enklare o mer "resultat direkt" hade passat honom bättre. åtminstone till en början.

har ni några tips?
han sitter på en pc o spelar inga instrument.

Lackan
2013-03-17, 19:44
Tips kanske att inte enbart begränsa kreativiteten till musik. Att göra 3D-animationer eller klippa film är ju superkul och verkligen utmanande. Annars kan bildcollage och illustration i Photoshop vara lika kul.

Fördelen med dagens program är ju att man kan komma igång och göra rätt bra saker ganska fort. Vilket oftast triggar till att vilja bli ännu bättre.

Men ett lätt musikprogram är väl Garageband, finns det enklare?

Frengus
2013-03-17, 19:49
började med pro 24 när jag var i den åldern så borde ju gå att sätta något Cubase-liknande (Live?) i händerna på honom trots allt. Man ska inte underskatta ungdomar och deras förmåga att lära

jazzdoktorn
2013-03-17, 19:55
!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4IdwaRgATw4

godscent
2013-03-17, 20:21
Jodå lackan, en bra poäng! Tänkte mest att jag skulle kunna vara honom behjälplig också, då ligger musiken nära till hands. Har tänkt garage band men finns det till pc?
Frengus, absolut! Han har ju en helt annat grund att stå på än vad jag hade, samtidigt så är jag rädd för att hans relativt korta "attention span" gör att kommer tröttna om han börjar med exempelvis live. Kan ha fel..

Bra tips doktorn, ska kolla upp det närmre.

oljud
2013-03-17, 21:31
Fruity loops eller reason!

kan3da
2013-03-17, 21:33
FL Studio är ju lättarbetat men ändå hyfsat kraftfullt, du kanske även kan sälja in att avicii använder om han är lagd åt det hållet heh.
demoversionen har massvis med synthar och effekter även om det dock inte går att spara

android
2013-03-17, 22:17
Om du redan kör Reason borde det väl vara ett bra alternativ. Allt i ett, och relativt enkelt att komma igång med.
Och om du kan programmet, så kan du ju visa upp det på ett helt annat sätt jämfört med ett nytt program.

Lackan
2013-03-17, 22:30
Jodå lackan, en bra poäng! Tänkte mest att jag skulle kunna vara honom behjälplig också, då ligger musiken nära till hands.
Är det inte så att just det farsan rekommenderar är precis det man inte vill pyssla med..? ;)

Tänkte bara att det kanske är enklare att puffa in honom i t.ex. 3D som kombinerar många "konstformer" och faktiskt är sjukt spännande när man väl börjat. 3D-animering är vid sidan av musiken bland det roligaste som finns.

Maya, 3ds Max och Cinema 4D är väl de största och "proffsigaste" men det finns en shitload med enklare gratisprogram att börja med:

http://www.hongkiat.com/blog/25-free-3d-modelling-applications-you-should-not-miss/

Try it and you'll like it!

mikee
2013-03-18, 00:28
Börja med Rebirth!

Wiktorion
2013-03-18, 01:02
Jag började med FL Studio i 15-årsåldern - det är bra grejer!

waveterm
2013-03-18, 01:18
Underskatta inte vad en 14-åring klarar av......Reason.

Eller skit i datorn och köp ett "riktigt" instrument. Tvärflöjt ?

WT

segerfalk
2013-03-18, 08:09
Underskatta inte vad en 14-åring klarar av......Reason.

Eller skit i datorn och köp ett "riktigt" instrument. Tvärflöjt ?

WT

När jag var 14 gjorde vi egna trackers på 64an... så nä, man skall inte underskatta en 14-åring. För min del ville jag ha utmaningar.

+1 på riktigt instrument. Det äger.

Firechild
2013-03-18, 08:29
Håller med Lackan! Varför lura in grabben i musikträsket om han inte är dödssäker själv på att han vill dit! Bättre med bild design , både stilbild och rörligt. Kan man ju tom tjäna pengar på och få jobb genom sin kunskap;)
AutoCad, 3ds max som sagt och Avatar (filmen) miljöer med Terragen.

Min grabb är 7 år och jag kommer inte ha något val tyvärr än att låna ut studion till honom, han sitter och analyserar huruvida det är livetrummor eller programmerade trummor på låtarna, om det är synth eller riktigt piano på melodifigurer. Om Alison Moyets röst kommer från en kille eller tjej...etc.

kirre777
2013-03-18, 09:35
Köp en gammal amiga och tvinga honom att lära sig lite gamla trackers. Det dög för mig på den tiden och det duger åt dagens ungdomar också!

rwq
2013-03-18, 09:36
Underskatta inte vad en 14-åring klarar av......Reason.

Eller skit i datorn och köp ett "riktigt" instrument. Tvärflöjt ?

WT

+1 på det och håll i dig för nu blir det pretto, det spelar ingen roll vad ni hittar på så länge ni gör det tillsammans. Svårt det där med barn som är parkerade framför datorn, bävar inför att mina egna barn kommer upp till den åldern.

Wiktorion
2013-03-18, 09:50
Fast datorn är ju nice, ofta lär man sig ju en massa grejer där - om man introducerar programmering, UNIX etc, så kan man trolla vad man vill! Satt dagarna i ända och bökade med Windows 95 när jag var liten, har hela registret memorerat känns det som.

Surfplattor å andra sidan, alla och deras hund har väl dem nu, kidsen spelar angry birds och är låsta till maskinen liksom, går ju inte att gräva sig in i härligheten och titta vad som finns inuti, var är processorn, ramet - inga ISA-portar där att stoppa grejer i :D

nitr09
2013-03-18, 09:55
Funderingar:
---------------
Man vill sina barn väl. Köper ett bra musikprogram, MIDI-kontroller, etc. Man gör en finfin setup, som man vet att man själv skulle ha dödat för i den åldern – speciellt eftersom MIDI inte fanns när jag var 14 ;). Och de: Meh?

Vi installerade en ritplatta (och programmet SketchBook) till vår 13-åring, som älskar att rita. Men den används knappt. Han ritar på papper, som tidigare. Jag tror att om han sett mig eller min fru arbeta med en ritplatta, så hade han själv önskat en så småningom och kanske använt den mer.

Fast det som påverkar mer än vad vi föräldrar gör är (enligt bla Steven Pinker) vad våra kompisar gör. Jag skulle gissa att segerfalk skrev trackers med sina polare och hens föräldrar inte hade en aning om vad de pysslade med. Så var det för mig i den åldern. Min "musikalitet" kunde/skulle inte föräldrarna förstå.

Om barnen vill göra musik, fråga hur. De vet säkert vilket verktyg de vill använda eller vad de uppnå: beats, Skrillex, melodifestival, Metallica, LMFAO, brus, Kate Perry...
---------------
Men för att svara på frågan, så tror jag också på hårdvara i detta fall. Speciellt om du inte gillar "ständiga sittande framför datorn". En OP-1a, liten MPC, digital porta, något batteridrivet.

false messiah
2013-03-18, 10:03
Jag tror också på att det är svårt att få någon som inte av sig själv är intresserad av att göra musik att börja med det, oavsett metod.

PeterH
2013-03-18, 10:13
Mitt råd är att lägga så lite pengar som möjligt. Om han inte själv uttryckt någon önskan om ett dyrt musikprogram så kommer han bara att känna press om du spenderar en massa pengar. Och då blir det antagligen inte det minsta kul.

FL finns väl väl billigt i grundutförande, likaså Reaper (men det kanske är overkill). Trackers finns gratis. Rebirth likaså.

dokido
2013-03-18, 10:28
tja vi "tvinga" på våra kidz kulturskolan
och det artar sig bra, skapar musikintresse faktiskt
prog till datorn har dock aldrig fungerat
så, det är väl olika, jag gjorde nog också tvärtom mot vad mina föräldrar ville
men varje generation är väl olika kanske

MoDisco
2013-03-18, 10:55
Jag installerade Reason åt min 9-åriga son, nu är han 14 och visar mig en massa tricks...

godscent
2013-03-18, 13:54
många fina tips och åsikter, tack för det! ja, reason, kanske det...tycker iofs inte att det var så lätt att komma igång med själv men som någon/några tryckte på så kan jag ju i detta läget faktiskt hjälpa honom på helt annat sätt än om jag kör igång ett, för mig, helt nytt program. å andra sidan har jag länge varit nyfiken på fl själv, men avsaknaden av pc har hela tiden hindrat mig.

lura in honom i denna urvattnade bransch ja :) vetefan om man egentligen vill...men han har faktiskt själv uttryckt en önskan om det, han diggar väl farsan förmodar jag ;) sen det där med 3d, bild o design.. tror jag lugnar mig aningens med det även om han alldeles säkert kan ha nytta av det. kan ju iofs fråga honom..han skulle ju kunna göra cover till alla mina framtida storsäljare!!