handdator

Visa fullständig version : Refräng...



Frengus
2012-10-29, 20:24
Jag blir galen, sitter och mechar med en låt. Den är lite udda för att vara mig för den börjar lite lugnt ambient, går över på viskande sång och i refrängen har jag dubbat upp med massa distad gura och rocktrummor. Vill lägga på nån riktigt cool refräng men jag låter mest mongoloid (inget fel på mongoloider, ljusdalsgänget är klart mer begåvade än mig men är inte riktigt ute efter det soundet i denna min låt). Hur tänker ni och gör ni? Dubbar massa gånger? Vilka effekter är funkis? Ett kungarike för en rocksångare.. men tyvärr bor det inga härute :)

HJÄLP BULLEN!

android
2012-10-29, 20:34
Dubba lagom. Stämmor. Tok-kompressa nåt spår. Dist kan funka, antingen på leaden eller nån stämma...
:)

theVOID
2012-10-30, 18:36
Ha en bra refräng så kan du sjunga/arra den nästan hur som helst:)

Lackan
2012-10-30, 18:49
Jag fick världens bästa refrängtips från självaste U2 när jag skulle framföra deras "Pride" på ett bröllop i somras:

Hela låten är ju samma ackordväxling (vers och refräng är identiska) men det Bono gör för att markera refräng och få det mäktigt är att han går upp en ters/kvint i refrängen. Bas och komp ligger kvar och harvar, det är bara sång/melodi som höjs. Per automatik blir det mer drag, känns luftigare och ger mer tryck i refrängen.

Vet inte om det är applicerbart för dig, men för mig har det funkat.

PS - Tipset kom ju naturligtvis inte från U2 personligen, utan det var ju en "epiphany" som kom till mig då jag lärde mig låten. Ville bara klargöra. :)

Light Head
2013-11-13, 13:29
Tänkte du inspelningsteknik? Jag har kört, de får gånger jag spelat in sång,, Två tagningar där sången skall ligga extremt likt på bägge tagningar,, sedan ett spår där "sången" bara viskas. Slitsamt för stämbanden men ger riktigt bra resultat! Då kan man faktiskt betona saker på ett sätt som kanske inte någon någonsin kommer att kunna bemästra,, både artikulation och rytmik.

PeterH
2013-11-13, 13:53
Om du känner att rösten inte bär i mangelpartiet, så kan det vara bättre med visk/väs och massa dist. Brukar jag göra om jag inte är ensam hemma när jag spelar in...

Ambulansen
2013-11-13, 15:39
Man kan ju köra "telefonröstgrejen". Skära bort den vänstra halvan av EQ:n och plattkomprimera. Det tycker jag är läckert. Man kan få en text att verkligen gå igenom en mix med det tricket.

Sen håller jag ju med Voiden, men eftersom vi inte hört låten så får vi ju utgå ifrån att refrängen är asfet! :)

Frengus
2013-11-13, 15:42
haha, ja, denna tråden är ju tokgammal så vete fan vad det blev av den sången :) Men låt tråden leva vidare för det lär vara aktuellt fler gånger och för andra :) Man borde verkligen arbeta mer med sång och sångspår.

Ambulansen
2013-11-13, 15:48
Haha :) Absolut!