handdator

Visa fullständig version : Presonius Studio One, erfarenheter och kommentarer?



biomoib
2012-10-24, 17:28
Är det någon här som använder Presonius Studio One som första hands DAW?
Tacksam för kommentarer vad ni gillar eller ogillar. Är det något ni saknar från andra DAW:s.

Jag använder både audiospår från akustiska instrument + syntar men även ganska mycket mjukvarusyntar. Jag ser att man kan göra en del audio editering direkt i S1 men tycker ni att det räcker för era behov? Det stör verkligen mitt arbetsflöde i Live att behöva använda en extern editor till all audio.

Hur pass bra är groove-hanteringen? Går det att extrahera en groove även från ett midispår och applicera det på att audiospår?

Jag har kört demoversionen i ett par veckor och gjort ett par låtar så jag har ett litet hum om hur det fungerar. Nu funderar jag på att att använda deras Crossgrade-erbjudande... man vet ju aldrig hur länge det finns kvar... ;o)

newmember
2012-11-05, 19:48
Halloj! Kul att du funderar på studio one. Jag kör det som huvudprogramvara just nu. Jag är dock inte helt nöjd med programvaran. Det gäller framför allt flexibiliteten i mixerbordet i S1v2 som inte har möjligheter att spara Patchar på sendarna samt autoscroll i mixerbordsfönstret. Detta är betydligt mycket enklare i exempelvis cubase då du kan kopiera en kanals inställningar och klistra in direkt på exempelvis 30 kanaler. Medans jag måste gå in på varje kanal för sig och öppna en Patch i S1v2 som då enbart gäller på insert.

det positiva jag gillar drag and drop tänkte vilket på sitt sätt snabbar upp. Samt den goda audioediteringen dom kommer att utökas ännu mer nu när den kommande uppdateringen kommer 2,5. Jag hoppas ändå att programmet kan tillföra ett verktyg för just dina behov :). Programmet flyter för övrigt riktigt bra. Det startar snabbt och har inåt haft en enda crash sedan jag köpte programmet.

dudaah
2012-11-21, 13:54
Japp jag använder det också som nummer 1. Stabilt, bra workflow och väldigt lättarbetat. Öppnar lite olika DAW's då och då och testar men återgår alltid till Studio One just för att jag kan det nu och det går så snabbt att arbeta i.

dudaah
2012-11-21, 13:59
Beror på vad du skall ha det till också förresten... Jag sitter mest och komponerar så jag har inget behov av deras mastering funktion. Behöver man inte det så kostar ju producer versionen 892 spänn just nu... Kanonbilligt för detta program.