handdator

Visa fullständig version : Rec Doepfer Dark Time



joja_x
2012-02-26, 21:01
Har nu haft några timmars kvalitetstid med Doepfer Dark Time och tänkte sammanställa lite om vad jag har kommit fram till så här långt :)

Då detta är det första "analoga" sequencer som jag har använt så får ni ta att det kanske är en del självklarheter som kommer med ha ha. Teorin bakom hur dessa fungerar hade jag dock innan jag slog till..;)

Lite grundinfo:

Det finns 16 steg att tillgå men det känns dock som att ni skall se DT som två parallella 8 steg. Det är mig veterligen bara via midi som det går att skicka ut de 16 olika stegen på en kanal. Har inte haft möjlighet att testa denna via CV ännu, så jag kan ha fel. Men om det är som jag tror så skickar den CV1 på steg 1-8 och på CV2 på steg 9-16.

DT har 3 olika lägen för hur sequencern fungerar, vilka är:

- 2*8 steg vilket är 2 parallella slingor
- 16 steg
- Combi, vilket steg 1-8 som skickas ut med note on och steg 9-16 istället styr gate tiden.

Under tiden som jag har lekt så är det med 2*8 och med combiläget som jag har använt mig av.

För varje steg kan ni välja mellan att skicka "on", "off", "skip". Ja jag vet kommer inte på några bra svenska ord för dessa just nu :) Utöver detta så finns möjlighet att sätta loop punkt mellan 2 olika steg eller om slingan skall stanna på önskat steg. Möjligheten att snabbt ändra mellan vilka steg som DT skall loopa så kan en massa skoj hända.

Användning:

Jag har hittills inte upplevt att 8 steg skulle vara någon begränsning utan räcker gott och väl. Faktum är att jag kanske använder 2-4 steg åt gången och sedan kastar om looppunkten då och då. Att transponera via externt keyboard fungerar galant och ju grymt trevligt. Fixa till en sjysst bas och kör på. Varje spår går att styra parallellt vid extern transponering enligt manualen, har inte testat själv. Vet inte om det är Logic, DT eller jag. Men transponeringen ligger kvar även om jag stoppar DT och sedan drar igång igen, var på er vakt :) I övrigt kan man transponera varje slinga för sig +- 1 oktav direkt från DT.

Då jag inte har någon analog att tillgå just nu (Arturia hallå…väntar) så har jag varit lite kreativ i Logics environment för att göra om pitch data till CC data. Så steg 2 använder jag då för att styra cutoff eller någon annan kul parameter:) Fungerar helt ok så länge.

Annars är combi läget kul för att få live i en slinga, då jag kan styra gatetiden parallellt, sätt steg 2 till random och det blir skoj. Det finns en ratt för att styra gatetiden globalt och den påverkar även, vad jag upplevt att den styr procentuellt de individuella gatetiderna på ett sjysst sätt vid combi läget. Denna ratt kan också användas för att få till lite shuffle och det fungerar utmärkt.

Det går att ställa in vilken notlängd som skall skickas i 16 olika varianter, från en halvnot till 128 dels not, så det finns gott om möjligheter att få till det man vill.

Det finns 3 olika val för att välja oktav omfång, 1 oktav, 2 oktaver till 5 oktaver. Omvandlat i i volt så är det 1volt, 2 volt till 5 volt som skickas via CV. Denna är global vilket är lite synd. Hade varit trevligt att kunna ställa individuellt mellan den 2 olika kanalerna. För att det skall bli lite lättare så finns en kvantiserings knapp som ställer utgången i halvtonssteg. Via "step" knappen är det enkelt att ställa varje steg, och har du kopplat DT via midi så kan du enkel se i din DAW vilken not som skickas.

Varje slinga kan löpa framåt, bakåt, eller slump. Som jag nämnt ovan att slumpa fram lägen för CC eller gatetiden för slinga 1 är riktigt kul och användabart.

Det finns både ingång och utgång för sync av ex äldre trummaskiner. Denna kan användas för att omvandla mellan midiklocka och analog puls och det omvända.

Sitter ni på ett analogt system som kan skicka CV, så kan ni använd ex en lfo för att trigga igång DT, stoppa eller nollställa slingan. Den triggar detta vid 5 volt, individuellt för varje kanal. Så med lite kreativitet så kan det bli väldigt intressanta möjligheter, har lite idder här :) Givetvis svarar den på midi start/stop. Har inte fått den att köra en reset vid stop från Logic och osäker på om det går via midi. Skall labba vidare med detta.

Tja en liten recension av DT och jag ber om ursäkt för den saliga blandningen av engelska och svenska, konstiga formuleringar och språk i allmänt :)

Har ni någon fundering om någon DT funktion, så hojta till så skall jag se om jag kan få fram ett vettigt svar åt er. Har bara lekt några timmar en så länge och har en massa kvar att utforska.


JOJA

kroffe
2012-02-26, 22:04
Schysst, kan komplettera den här recensionen med CV-styrning etc sen när jag får hem min. :)

joja_x
2012-02-27, 10:00
Cool! Ser stora möjligheter när jag kan koppla in DT i en analog värld :) Fick mail från Doepfer DT master att version 1.2 av mjukvaran i den är på gång inom kort med. Skall fixa en bugg i hur loop läget funkar i 16 stegsläget.

//JOJA


Schysst, kan komplettera den här recensionen med CV-styrning etc sen när jag får hem min. :)

steelworker
2012-02-28, 13:43
Hittade det här på Doepfer-FAQen, 16steps funkar via CV, allt mixas till CV1 & gate1

Which CV-Out will be used in 1-16 mode

Reading the Dark Time manual i see that i can created 16-steps sequences but i have also see that on the rear i have two different CV outs for step 1-8 and step 9-16.
So using CV, did I need a CV mix to transfer a full 16-step sequence to a synth, otherwise i have "just" two parallel 8-steps sequencers

No, In 1-16 mode the CV is transfered automatical only to CV 1 even if you are in the region ( row 2 ) of CV2 .
So the DT made a CV mix by software ( you didn't need a mixer in hardware).
CV2 is not used ( at the moment) in 1-16 mode.






Det finns 16 steg att tillgå men det känns dock som att ni skall se DT som två parallella 8 steg. Det är mig veterligen bara via midi som det går att skicka ut de 16 olika stegen på en kanal. Har inte haft möjlighet att testa denna via CV ännu, så jag kan ha fel. Men om det är som jag tror så skickar den CV1 på steg 1-8 och på CV2 på steg 9-16.

DT har 3 olika lägen för hur sequencern fungerar, vilka är:

- 2*8 steg vilket är 2 parallella slingor
- 16 steg
- Combi, vilket steg 1-8 som skickas ut med note on och steg 9-16 istället styr gate tiden.

JOJA

joja_x
2012-02-28, 14:01
Ahh bra att veta, den dagen det blir CV :)

//JOJA

kroffe
2012-03-08, 23:27
Schysst, kan komplettera den här recensionen med CV-styrning etc sen när jag får hem min. :)

OK, snabb komplettering av CV-styrningen:
+ rattarna är valbara till 1v, 2v eller 5v range.
- att båda kanalernas range väljs med samma switch.
- CV samlas inte om per steg för steget triggas igen, på samma sätt som MAQ16/3. Därav step-funktionen som ett och ett repeterar aktuellt steg så man kan ställa in pitch.
+ extern clock in OCH ut
+ midi>clock och vise versa: clock>midi om man så vill. Mycket bra!
+ separata reset in för båda kanalerna
- gemensam klocka för båda kanalerna a la Obercorn (men riktigt inte lika illa).
+ jumpfunktionen gör det möjligt att hoppa tillbaka till början av sekvensen från aktuellt steg ELLER till föregående jumpswitch
+ stopfunktion per steg. Trevligt.
- custom-funktionen för scale är inte implementerad ännu men finns på panelen.

Summa summarum: En liten trevlig och mycket kompetent sequencer! :)

joja_x
2012-03-09, 07:58
En lurig sak (för mig ha ha) är att den inte släpper transponeringen, utan minns detta även efter en reset. Har diskuterat med Doepfer DT master och han kommer att implementera en sådan reset som man kan nå om man önskar. Kul att få så snabb respons från utv :)

Har inte testat ännu men leker med tanken att kanal 2 cv ut skulle få påverkar lite "paramterar" på kanal 1 . Slumpa transponering, skicka reset osv :)

//JOJA

kroffe
2012-03-09, 08:13
Har inte testat ännu men leker med tanken att kanal 2 cv ut skulle få påverkar lite "paramterar" på kanal 1 . Slumpa transponering, skicka reset osv :)


Det är ju en kul tanke, det blir nästan som funktionerna i MAQ16/3. Bara hooka på en VCO som masterklocka också och driva den från rad2 så styr den hastighet per steg. :)

joja_x
2012-03-09, 08:36
Varför inte :)


Det är ju en kul tanke, det blir nästan som funktionerna i MAQ16/3. Bara hooka på en VCO som masterklocka också och driva den från rad2 så styr den hastighet per steg. :)

kroffe
2012-03-09, 11:54
Har inte testat ännu men leker med tanken att kanal 2 cv ut skulle få påverkar lite "paramterar" på kanal 1 . Slumpa transponering, skicka reset osv :)


Ja, synd att inte rad 2 har en egen klocka för då hade det varit smidigt att köra transponeringar mot rad 1 på den.

Borderroad10
2012-03-18, 17:29
Tack för bra recensioner. Ligger till bra grund i det fortsatta utforskande av en fantastisk maskin.

joja_x
2012-03-26, 11:48
Ny version av Firmware ute.

http://www.doepfer.de/update/en/darktime_versions.html

Men då det rullar på bra för mig, så tänkte jag vänta till den utlovade 1.2 version men nya funktioner innan uppdatering :)

//JOJA

kroffe
2012-03-26, 14:48
Najs! Blir uppdatering efter gigget på torsdag då. :)

En grej har jag stört mig lite på:
Det går inte att bestämma om CV-kanalen ska sample and holdas från gaten på samma sätt som sequencern beter sig över midi. Man kan ju såklart köpa en extern sample and hold modul men det skulle varit gött om detta implementerades valbart i firmware istället...

joja_x
2012-03-27, 09:01
Halloj!

Inte riktigt med på vad du beskrev där men här är adressen till Doepfer DT master :)

Chris Assall <software@doepfer.de>

Han kommer ett implementera mitt önskemål om att kunna "nollställa" transponering enkelt, som borde dyka upp i version 1.2. Så han är väldigt bra på att svara snabbt och fixar gärna :)

Hojta till om allt gick bra efter uppdatering :)

//JOJA


Najs! Blir uppdatering efter gigget på torsdag då. :)

En grej har jag stört mig lite på:
Det går inte att bestämma om CV-kanalen ska sample and holdas från gaten på samma sätt som sequencern beter sig över midi. Man kan ju såklart köpa en extern sample and hold modul men det skulle varit gött om detta implementerades valbart i firmware istället...

kroffe
2012-03-27, 09:44
Inte riktigt med på vad du beskrev där :)


Jo det som jag menade var:
Om man har t ex en fyra stegs sekvens: C, D, E, F och lägger låter endast första steget vara aktivt (switch on) och de andra tre stegen vara inaktiva (switch off) så sker följande:
Över MIDI: endast anslag och pitch från första steget hörs. Om ljudet har en lång release kommer tonen att höras som en 4-dels not (förutsatt att man räknar varje steg som en 16-del då).
Över CV/gate: anslaget hörs på första tonen men pitchen shiftar fortfarande på steg 2,3 och fyra till D, E, F. För att få identiskt beteende med MIDI-versionen ovan krävs att CVt körs genom en (extern) sample and hold modul som klockas från anslaget.

Eftersom sequencerns CV/gate-beteende är styrt av en microprocessor borde det gå att programmera in S/H-beteendet även på cv-utgången. Ska ge det som förslag, eller så har jag en ursäkt att köpa lite doepfer-moduler till minikabinettet som står i hyllan. ;)

joja_x
2012-03-27, 09:48
Ahha då e jag med. Har ju inte haft möjlighet att köra den över CV så jag har ju inte sprungit på detta :)

Alltid kul att köpa saker men släng över ett mail och beskriv problemet så ordnar han säkert till detta till version 1.2 :)

//Joja

kroffe
2012-03-27, 13:59
- Combi, vilket steg 1-8 som skickas ut med note on och steg 9-16 istället styr gate tiden.

Annars är combi läget kul för att få live i en slinga, då jag kan styra gatetiden parallellt, sätt steg 2 till random och det blir skoj. Det finns en ratt för att styra gatetiden globalt och den påverkar även, vad jag upplevt att den styr procentuellt de individuella gatetiderna på ett sjysst sätt vid combi läget. Denna ratt kan också användas för att få till lite shuffle och det fungerar utmärkt.

ahhh...hade missat detta när jag skrev mitt dumma inlägg om CV-styra oscillator från kanal 2 som sen klockar sequencer. Detta är ju exakt vad som görs i combi-läge. Har inte testat det ännu, hur kan jag missat det? :kaaaka:

kroffe
2012-03-29, 09:56
Aha, nu efter lite test och läsning i manualen så inser jag att jag inte var helt ute och cyklade med min koppling ovan; Combi-läget styr ju bara gate-längden per steg, inte själva klockhastigheten a la MAQ16/3.

Borderroad10
2012-04-02, 16:05
Möjligt jag är korkad men kan någon trevlig människa förklara hur man kan live transponera DTn. Min DT är för tillfället kopplad via midi till en ms2000. Masterklav JD800.

kroffe
2012-04-02, 20:16
Möjligt jag är korkad men kan någon trevlig människa förklara hur man kan live transponera DTn. Min DT är för tillfället kopplad via midi till en ms2000. Masterklav JD800.

Skicka midi out från din JD800 till midi in på Dark Time på samma midikanal, tryck tangent medan sequencern spelar -> transponering. ;)

Borderroad10
2012-04-02, 20:51
Tack Kroffe. Är någon lite vajsing på JD 800an. Funkade med en annan synt. Funkar det likadant med MAQ 16/3? Alltså jag är i synt himmeln.

Borderroad10
2012-04-03, 17:39
Jag kan bara säga att jag som är uppväxt med mc4 som sequenser med siktet inställt på en moogvägg när man spelade som värst tycker denna sequenser är enkel att arbeta med. Den gör vad som förväntas av en sequenser i denna prisklass och för mig som gör Berlin school synt så sitter den som en handske. Rekommenderas.

steelworker
2012-04-07, 16:29
Aha, nu efter lite test och läsning i manualen så inser jag att jag inte var helt ute och cyklade med min koppling ovan; Combi-läget styr ju bara gate-längden per steg, inte själva klockhastigheten a la MAQ16/3.

Hur lång gate kan man göra? går det att göra legato med denna metod, eller hur funkar det ?

Amonhoteph
2012-04-21, 20:39
Jag kan bara säga att jag som är uppväxt med mc4 som sequenser med siktet inställt på en moogvägg när man spelade som värst tycker denna sequenser är enkel att arbeta med. Den gör vad som förväntas av en sequenser i denna prisklass och för mig som gör Berlin school synt så sitter den som en handske. Rekommenderas.

Jag äger numera Borderroads fd exemplar. Jag har testkört Dark Time ganska lite och jag har bara kört den CV/Gate in i min Dark Energy, något som stör mig påtagligt är att jag inte alls verkar kunna styra gatetimen. Jonta, märkte du av detta när du körde den? Den triggar heller inte om tonen om flera steg ligger på samma ton utan jag får endast en lång ton. Det kan omöjligt vara rätt. Frågan är - är det DT'n eller DE'n som bråkar? Någon som eventuellt har input på detta? Eller funkar det enbart över Midi?

Amonhoteph

Assar
2012-04-21, 21:02
Är det gate-längden du menar?
Har för mig att man ställer in med "Pulsewidth" ...?

Amonhoteph
2012-04-21, 21:56
Är det gate-längden du menar?
Har för mig att man ställer in med "Pulsewidth" ...?

Ja det är den jag menar - problemet är att det inte händer ngt när jag vrider på ratten(arna) varken i 1*16/2*8 eller combi mode, jag misstänker Dark Energyn, men jag skall uppdatera Firmwaren i min DT först och se vad som händer. För väl provköra den över Midi också för att se om det beter sig annorlunda.

joja_x
2012-04-22, 10:35
Har bara kört den via Midi och där kan jag styra gate längden utan problem. Både globalt och individuellt i Combi läget. Kanske reagerar den annorlunda i CV. Men jag vill minnas att du måste köra med intern alt midiklocka för att detta skall fungera. Synkar du via klocka in så är gate ratten utan funktion.

//Joja

Assar
2012-04-30, 22:43
Ja det är den jag menar - problemet är att det inte händer ngt när jag vrider på ratten(arna) varken i 1*16/2*8 eller combi mode, jag misstänker Dark Energyn, men jag skall uppdatera Firmwaren i min DT först och se vad som händer. För väl provköra den över Midi också för att se om det beter sig annorlunda.
Hur gick det?
Fick du ordning på gate-längden?

Amonhoteph
2012-05-01, 11:17
Hur gick det?
Fick du ordning på gate-längden?

Ohoj, ursäkta frånvaron av svar! Jag har varit i djupaste Ryssland en vecka - och jag tog inte DT'n med mig. Återkommer om detta i det snaraste!

deleted user
2012-05-02, 18:13
Mkt trevlig och lättarbetad seq :) dock verkar den bara kunna trycka ut 5V gate och det är ju lite tråkigt om man har något mer tungtriggat.

waveterm
2012-05-02, 19:10
Fast då sätter du ett batteri i serie så är problemet löst.

WT

deleted user
2012-05-02, 19:16
Ahaa en McGywer-lösning :) Ska testas!

donfuego
2012-05-03, 07:47
Den fixar inte V/Hz va?

joja_x
2012-05-03, 09:02
Nope...blir att koppla VIA Kenton eller liknade för det.

//JOJA


Den fixar inte V/Hz va?

waveterm
2012-05-03, 09:11
Menar ni sequencern eller synthen ?

Sequencern klarar det.

WT

kroffe
2012-05-03, 09:40
Okvantiserad går den att köra mot en Hz/v synt men kvantiseringen är 1 v/oct.

joja_x
2012-05-03, 09:42
Ahha, där ser man :) Då har lärt mig något nytt idag :)

//Joja


Okvantiserad går den att köra mot en Hz/v synt men kvantiseringen är 1 v/oct.

joja_x
2012-05-03, 21:03
Ingen mästare på detta men funderade lite. Hz (frekvensen) styr väl vilken ton som spelas upp? Hur ställer du detta via DT?

Eller så har jag missförstått och får stå med dumstruten på :)

//JOJA


Okvantiserad går den att köra mot en Hz/v synt men kvantiseringen är 1 v/oct.

kroffe
2012-05-03, 21:26
Det jag menade var att du kan fortfarande använda CV från Dark Time för att styra en hz/v synth typ MS-20 men att oktaven inte kommer att hamna på samma ställe + att kvantiseringen ju är ställd efter 1 v/oktav så den kommer inte stämma. Men det är ju bara att göra med en referenssynt när du programmerar, oldschool! ;)

donfuego
2012-05-04, 13:16
Kan ju iofs låta ganska intressant :)

Så menar ni att detta är den mest prisvärda analoga sequencern där ute just nu?

kroffe
2012-05-04, 13:38
Så menar ni att detta är den mest prisvärda analoga sequencern där ute just nu?

Ja, den här och MFB Urzwerg...
http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/Urzwerg_Pro/urzwerg_pro.html

donfuego
2012-05-04, 15:51
Ja, den här och MFB Urzwerg...
http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/Urzwerg_Pro/urzwerg_pro.html

Hmm.. försöker jämföra dem lite...

MFB'n har 32 steg (2x16 eller 4x8) och 4 CV/GATE utgångar vilket kan vara kul.

Doepfern har 16 steg och 2 CV/GATE men verkar ha lite mer avancerad sequencer.

Oberkorn ... ?

kroffe
2012-05-04, 16:08
Oberkorn har 3 x CV och 2 x gate, men sänder inte midi ut och är inte kvantiserad.
Det är väl inte MFBn heller väl iofs...

donfuego
2012-05-04, 16:14
Oberkorn har 3 x CV och 2 x gate, men sänder inte midi ut och är inte kvantiserad.
Det är väl inte MFBn heller väl iofs...

MFB skriver "* four available note quantize modes". Jag ser iofs bara tre på panelen (1+2, 3+4 och Off).

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/Urzwerg_Pro/Urzwerg_Proe/urzwerg_proe.html

Assar
2012-05-09, 22:47
Ohoj, ursäkta frånvaron av svar! Jag har varit i djupaste Ryssland en vecka - och jag tog inte DT'n med mig. Återkommer om detta i det snaraste!
Nyfikenhetsbump!

Amonhoteph
2012-05-09, 23:50
Nyfikenhetsbump!

Haha :) just hemkommen från Madrid ... skall försöka hinna med det snart!

Amonhoteph
2012-05-10, 18:56
Haha :) just hemkommen från Madrid ... skall försöka hinna med det snart!

Ok så jag satte igång för att testa detta. Det visade sig att jag stötte på mer problem. Min DT kan inte ställa midikanalerna rätt - iaf inte om man följer texten i manualen. Istället för att ha en range från 1-16 har den en kanalrange från 2-14. Jag skall prova att trycka in en ny firmware innan jag fortsätter med det här.

Amon,

Assar
2012-05-10, 19:01
Jag har under våren köpt 2 saker från Doepfer.
Det har varit bra grejer, men det har stått fel i manualen på båda ...

Amonhoteph
2012-05-10, 19:42
Den här är köpt begagnad Boarderroad här på 99, manualen är nerladdad från deras hemsida så jag tycker den borde vara up to date, men man vet ju aldrig. Skall uppdatera först så får vi se vad som händer.

Amonhoteph
2012-05-10, 19:49
Ok så jag satte igång för att testa detta. Det visade sig att jag stötte på mer problem. Min DT kan inte ställa midikanalerna rätt - iaf inte om man följer texten i manualen. Istället för att ha en range från 1-16 har den en kanalrange från 2-14. Jag skall prova att trycka in en ny firmware innan jag fortsätter med det här.

Amon,

Order tillbaka på detta. Hittade en errata, det visade sig man inte skall trycka ner knapparna samtidigt utan var och en för sig! Go figure.

Amonhoteph
2012-05-13, 12:37
Order tillbaka på detta. Hittade en errata, det visade sig man inte skall trycka ner knapparna samtidigt utan var och en för sig! Go figure.

Ok så äntligen har jag hunnit köra igenom Dark Timen och kollat hur den uppför sig mot andra syntar än Dark Energyn. Jag körde den just mot min JD800 och där funkar det alldeles utmärkt att ställa gate timen så som det beskrivs i manualen.

Det är alltså Dark Energyn som spökar - trodde jag. Men efter en massa rattande har jag lyckats få även DE'n att spela på rätt planhalva. Problemet löst och säkert någonting lärt av det också. Fråga mig bara inte vad jag gjorde med DEn för att få den att vara med, för det har jag ingen aning om.

alles,

A

donfuego
2012-05-13, 16:48
Intressant. Jag är klart sugen på en DT.

kroffe
2012-05-13, 21:39
Har precis haft lite DIY workshop med lisas och min Dark Time+Energy låda. Kopplade ur den meninglösa midi>cv interna kopplingen i Dark Energyn och gjorde istället några stiliga prepatchningar mellan de båda som enkelt kan kopplas ur genom brytjacken på Energyn. Dessutom utnyttjade jag att JP2 och JP11 för att få fram ytterligare funktion som att filteret trackar CVt som kommer från kanal 1 på sequencern via trackingswitchen och att VCO-jacket fortfarande kan utnyttjas för ytterligare en CV-styrning t ex att använda kanal 2 som transpose till kanal 1. Kan iofs göras direkt på sequencer-delen men...

Amonhoteph
2012-05-13, 22:43
Har precis haft lite DIY workshop med lisas och min Dark Time+Energy låda. Kopplade ur den meninglösa midi>cv interna kopplingen i Dark Energyn och gjorde istället några stiliga prepatchningar mellan de båda som enkelt kan kopplas ur genom brytjacken på Energyn. Dessutom utnyttjade jag att JP2 och JP11 för att få fram ytterligare funktion som att filteret trackar CVt som kommer från kanal 1 på sequencern via trackingswitchen och att VCO-jacket fortfarande kan utnyttjas för ytterligare en CV-styrning t ex att använda kanal 2 som transpose till kanal 1. Kan iofs göras direkt på sequencer-delen men...

Det där är nog överkurs för mig tror jag :)

Assar
2012-05-14, 17:40
Fråga mig bara inte vad jag gjorde med DEn för att få den att vara med, för det har jag ingen aning om.
Synd, för det är precis vad jag skulle vilja fråga om.
Jag kopplade just en Akai MPD16 (finger pads) till DEn, och det verkar inte som att DEn får note-off. Eller att den inte läser dem.
Skumt ...

Amonhoteph
2012-05-15, 19:24
Synd, för det är precis vad jag skulle vilja fråga om.
Jag kopplade just en Akai MPD16 (finger pads) till DEn, och det verkar inte som att DEn får note-off. Eller att den inte läser dem.
Skumt ...

Prova att ratta i VCF:kolumnen, jag tror det var där det hände. Det enda jag kommer ihåg är att det kändes ologiskt, men att det hände :) Alternativt lek med adsr-switcharna i VCO delen, det kan ha varit där. (Instruktioner på Raketforskningsnivå!)

Amonhoteph
2012-05-15, 19:29
Prova att ratta i VCF:kolumnen, jag tror det var där det hände. Det enda jag kommer ihåg är att det kändes ologiskt, men att det hände :) Alternativt lek med adsr-switcharna i VCO delen, det kan ha varit där. (Instruktioner på Raketforskningsnivå!)

Ja definitivt, vrid ner VCF reglaget (frekvensen). Funka?

Assar
2012-05-15, 20:48
Nu har jag plockat ner AKAI:en. Jag rattade rätt friskt även i VCF-delen, men det var ingen skillnad vad jag kunde märka ...
:tveksam:

kroffe
2013-01-31, 21:16
Uppdaterade just Dark Time till beta v1.2 och uppskattar dessa två features mest hittils:
1. Quantize scale mode
2. Change of CV though Step is off, or stay on last value (åh, vad jag väntat på detta!)

Nya features:

1) Display of software version
2) Extended Input Interface for additional features with the function button
3) Independend clock-divider note value and clock out signal rate
4) Clk in signal can be scanned with a adjustable clock/divide rate and used as a clock for DarkTime sequencer. With generation of all dependend signals f.e. MidiRealtime-clock
5) ‘Clock-In’ signal could also be a midi note event
6) New clock-divider value 1/96 available = RolandDinSync
7) additional Link-combi Modes

Upper Row always Notes and
7-1 Lower Row = GateLenght ( as before V1.2)
7-2) Lower Row = Note-Velocity
7-3) Lower Row = Midi-Controller #1
7-4) Lower Row = Midi-Controller #7
7-5) Lower Row = free assignable Controller
7-6) Lower Row = Pitch Bend

8) Quantize Scale Mode
8-1) Midi
8-2) CV

9) Use of Darktime as a controller box - in both directions so you can also control most parameters of DarkTime from ‘outside’

10) Some new ‘software-switches’ to select

10-1) Use as controller box
10-2) Choose of Polarity of Gate-Out signal
10-3) Change of CV though Step is off, or stay on last value
10-4) Extended Gate-Length (normal =15%-85%), (‘legato’ = 1% - 200%)
10-5) Merge Midi-events on Midi-In to internal events On/Off
10-6) Send Midi-Realtime Events on MidiOut On/Off
10-7) Send Midi-Realtime Events on USBMidiOut On/Off
http://www.doepfer.de/update/en/darktime_version_pre.html

Otroligt musikalisk blev den här maskinen nu. <3

Assar
2013-02-16, 20:49
Nån som vet om det går att få DTn att ändra pitch vid nästa start av ny sekvens, istället för direkt när ny midinot kommer in?

Hanza
2013-02-16, 21:15
:) Jag skrev ut manualen till denna maskin i går kväll eftersom jag kommer köpa en inom kort, så den här tråden råkade ju poppa fram som på beställning. Jätteintressant läsning, TS och ni andra!

Assar
2013-02-16, 21:27
:) Jag skrev ut manualen till denna maskin i går kväll eftersom jag kommer köpa en inom kort
Bra, för den levereras bara med tysk manual om man köper den från Thomann.
:confused:

Hanza
2013-02-17, 12:18
Bra, för den levereras bara med tysk manual om man köper den från Thomann.
:confused:
Haha, det var som fan. Ja, tyska kan jag inte ett ord så då var det ju ännu mer passande :)