handdator

Visa fullständig version : FX i Eurorackformat



deleted user
2011-12-13, 11:15
Jag har mycket funderingar kring till vilka fx jag borde ha i mitt system. Euroracktråden känns lite oöverskådlig, så jag ser gärna en tråd som behandlar olika effekter och deras egenskaper. Gärna ljudexempel och jämförelser und so weiter. Jga menar här främst delay, reverb och andra "traditionella" effekter.

Shoot!

deleted user
2012-02-02, 16:25
Jag vill ha igång den här tråden!

Doepfers fjäderreverb?

Pittsburghs delay?

Come on! Diskutera!

:)

jgb
2012-02-02, 16:30
Varför vill du ha det i modularen? Tänker du dig modulera dem? :) Om inte så känns det för min del vettigare att köra med "vanliga" effekter, du får rejält mycket mer kabang för kosingen om du har det utanför modularen.

deleted user
2012-02-02, 16:35
Det kanske är så! Jag kan också vrida på det och säga att en liten Doepferlåda med några effekter i vore väldigt behändigt. Dvs om det är tillräckligt bra grejer. Pittsburghdelayet lockar mig t ex.

kotten
2012-02-02, 16:39
Ja det här har jag också funderat på.. fjäderreverbet är det enda jag har och gillar det. Inget modulerande med det i sig men inte alltid jag vill ha det på allting alla gånger och det skulle även gälla andra effekter, vilket blir lite jobbigt om dom inte har minitele i fronten med lagoma nivåer... har inte heller nån mixer eller patchbay i min setup (utanför modular eller datorn då).

I övrigt tänkte jag på en grej med reverbet, sett att en del provat det och inte alls gillat det, det är såklart en smaksak men också väldigt beroende på vad för ljud det får, flera dagar i början tänkte jag att det var rätt menlöst men så helt plötsligt lät det bara skitbra och helt perfek när jag gjorde en annan typ av grejer med modularen.

Vill ha in ett delay också och det vill man ju kunna modulera, men har funderat på om det är värt ett sånt z-dsp istället för diverse individuella effekter...

nrdvrgr
2012-02-02, 16:54
Z-5000 är skitbra. Bra reverb, bra delay, CV kontroll, stereo ut samt några flanger, phaser och pitch effekter som bonus. Min Buchla går rakt in i en sådan innan den kommer till mixerbordet. Win.

kotten
2012-02-02, 16:57
Ah, ja den är ju bra mycket smidigare!

false messiah
2012-02-02, 17:02
Varför vill du ha det i modularen? Tänker du dig modulera dem? :) Om inte så känns det för min del vettigare att köra med "vanliga" effekter, du får rejält mycket mer kabang för kosingen om du har det utanför modularen.

Nu kan jag inte tala för Skilling, men som jag ser det – dels modulering (tex svepa med andra vågformer, vanliga effekter har ju ofta bara triangel eller fyrkant; styra parametrar med sequencers istället för LFO:er; mer logikbaserade grejer som att bara trigga saker under/över en viss nivå, eller skyffla saker åt olika håll beroende på inputsignalen, etc – trigga en envelope som sveper en parameter, typ) men också att man integrera effekter i signalkedjan, dels för ren syntes (delay -> Karplus-Strong) men också för hyss som att skicka signaler genom delay eller reverb mellan oscillator och filter. (I Nord Modularen kan det vara ganska festligt att använda delay på kontrollsignaler, tex, men jag vet inte hur bra det funkar med CV och vanliga effekter.)

splump
2012-02-02, 17:03
Jag har en Synthesis Tech E580 Delay och E560 frekvensskiftare/phaser/ringmod. Båda blir nog kvar, iaf tills jag får en analog frekvensskiftare. :)

Se till att höra med bra stereobild, E560:


http://www.youtube.com/watch?v=JjYseb_08OM


http://www.youtube.com/watch?v=lvxJoxLgP1M

E580:


http://www.youtube.com/watch?v=l6WomKmvfMM&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=Z81-QiuCNV0&feature=related

Cwejmans phaser låter fan inte dumt heller:


http://www.youtube.com/watch?v=0_qnTE5AGFk

Wiktorion
2012-02-02, 17:29
Jag har bara en Euro-FX och det är Sound of Shadows. Ballare delay får man leta efter. Feedback och delay time är kontrollerbara med CV, jag hävdar att en av de mer kompetenta budgetmodularer man kan ha är en Sound of Shadows och en Maths i ett minicase. SoS kan skapa sina egna ljud väldigt enkelt genom de sjukt vackra artefakter som blir när man klockar det riktigt lågt. Det knäpper, brusar och knastrar, låter lite som hagel i en regnskur. Och just det, det finns en inbyggd VCA. Bara sådär liksom.

jgb
2012-02-03, 18:23
Jag har ju lite av möjligt.
A-199, fjäderreverbet. Gillar det definitivt, men det är ju inte ett lyxigt lexicon direkt, och om man inte hittar rätt placering av det i modularen så riskerar det att brusa/brumma rejält.

Pittsburghs BBD-baserade delay. Låter finfint, men det är ju BBD så förvänta dig inte toppkvalitet på ljudet när man kör längre delaytider. En "naturligt" avklingande diskant om man skall vara lite snäll.

Doepfer A-101-3 phaser, den store rackaren. Gillar som fasen! Bonus att det är två delar som kan köras tillsammans eller var för sig.

Doepfers A-125 phaser, gör det den skall. Användbar.

Harvestman Tyme Sefari, sampler/delay i åtta bitar. Låter därefter. Jäkligt rolig, men inget för den som vill ha toppkvalitet på ljudet.

I dagsläget så väntar jag på Intellijels in/ut-moduler, och tänker nog använda mig mer av mina externa fx till modularen med hjälp av dem.

eXode
2012-02-03, 19:56
Finns ju Tiptop Z-DSP samt Doepfer A-187-1 Voltage Controlled DSP Effects också. Äger ingen av dem dock.

stabilt
2012-02-03, 20:52
Jag har Z-DSP, jag är supernöjd men det beror mest på att man kan programmera den själv. Men den låter bra också.

peppe
2012-02-03, 22:56
bygger en filter setup med euromoduler.

A-119 (env follower) 65euro
A-145 LFO 65euro
A-160 Clock/Trigger 60euro
A-181 Multiples 2 40euro
A-183-1 Attenuator 35euro
A-175 Inverter 50euro
Intellijel designs Azimuth 205euro
OR
Intellijel designs HexVCA 270euro
Intellijel Designs Passive Mult module 29euro

Intellijel Designs Corgasmatron 299euro
OR
Divison 6 Filtare SEIII 239euro



Analogue Solutions Adaptor mini to tele 30euro



TipTop Z-Ears: tta-zears
- 19" rail (we call them SB-rail): PM125011 0432
- threaded strip: PM138049
- Tiptop uZeus: tta-uz
- ext. power supply: SBNT7
167,50

peppe
2012-02-03, 23:00
pluss några andra som jag redan har. Cvejmans phaser ska tydligen låta mumma men jag har en moog phaser jag gillar stenhårt.. skulle vilja ha en noice-modul (vitt brus) instoppad nånstans i filterracket så man kan blanda det man filtrerar med noice.. nån som hat tips på nån sjyst noice module?

splump
2012-02-03, 23:10
pluss några andra som jag redan har. Cvejmans phaser ska tydligen låta mumma men jag har en moog phaser jag gillar stenhårt.. skulle vilja ha en noice-modul (vitt brus) instoppad nånstans i filterracket så man kan blanda det man filtrerar med noice.. nån som hat tips på nån sjyst noice module?

Jag har en Elby Designs ED-115 som jag tycker gör jobbet väldigt fint, men detta är en tråd om effekter? :)

peppe
2012-02-03, 23:13
Jag har en Elby Designs ED-115 som jag tycker gör jobbet väldigt fint, men detta är en tråd om effekter? :)

jag vet inte om trådskaparen räknar in filter i effekter.. jag brukar göra det..så jag tog mig friheten :)

peppe
2012-02-03, 23:14
Jag har en Elby Designs ED-115 som jag tycker gör jobbet väldigt fint, men detta är en tråd om effekter? :)

tack för tipset!

peppe
2012-02-03, 23:15
och med av noice kan man het klart få en ball effekt om man använder sig av env.followers etc...

Erik G
2012-02-08, 08:16
"Noice" var ett svenskt band.
"Noise" är brus :)

paperboycalle
2012-02-08, 09:26
OT: Det fanns även ett band som hette "Noise"

http://www.punktipset.se/band.asp?id=263&bID=685

OnT:

Doepferfjädrarna är grymma! Låter coolt jag har dem i separat låda.

deleted user
2012-02-14, 18:50
jag vet inte om trådskaparen räknar in filter i effekter.. jag brukar göra det..så jag tog mig friheten :)

Nja, jag skulle inte kalla dem för effekter, men det är kanske en tolkningsfråga. :)

Ulven
2012-02-15, 09:24
Nu håller jag ju på att sälja av mitt Eurosystem, men en av de få moduler som jag har bestämt mig för att ha kvar är Analogue Systems RS-120 (http://www.analoguesystems.co.uk/modules/rs120.htm). Den låter väldigt speciellt. Fult och primitivt och träaktigt, men samtidigt så rätt. Nu har jag förvisso köpt denna (http://www.ebay.com/itm/Cyndustries-RS-120-COMB-FILTER-PANEL-DIY-Modcan-Cynthia-Modular-Synthesizer-/320831406402?pt=Keyboards_MIDI&hash=item4ab30ac142) häromdagen, så nu får vi se vad som händer.

nrdvrgr
2012-02-15, 09:43
(Ful-trix för ökad chans till försäljningen av min pedal, sorry, men seriöst - kolla upp dessa effekter!)

Koma´s filter/sequencerpedal FT201 är som gjord för modularer - allt går att CV-styra och man kan använda ljus-sensorn för att styra modularen istället för funktioner i pedalen. Jag köpte både "delayet" och filtret och är supernöjd.

SYN7HOR
2012-02-15, 10:05
Doepfer A-187-1 någon? Aldrig sett någon nämna den, är den verkligen så trist?

Z-DSP får ju mycket kärlek, men jag gillar inte att man måste köpa kort till den...

rydan
2012-02-15, 10:09
Samma gäller moogerfoogers. Massa CV-styrning...

SnareTheMind
2012-02-15, 10:16
Är också på jakt efter en schysstare noisemodul, tycker bruset i doppen lämnar lite att önska, den i Mophon lät skitbra så något åt det hållet, någon som har erfarenhet av andra brusgeneratorer i eurorack än A-118?

splump
2012-02-15, 10:19
Jag har en Elby Designs ED115. Nu är inte jag någon konnässör när det kommer till noise, men jag gillar den skarpt. Liten smidig och väldigt användbar då den har S/H inbyggt också. Ett varningens ord dock, den är väldigt djup!

jgb
2012-02-15, 10:21
SnareTheMind: Vad är det du tycker saknas i döppes brusare?