handdator

Visa fullständig version : u-he Diva



PeterH
2011-11-14, 11:19
Mer realistisk analog-modellering om man ska tro säljsnacket:
http://www.u-he.com/cms/113-diva-goes-beta

Såg några spridda kommentarer i forumet, verkar finnas en viss hype?

eXode
2011-11-14, 12:16
Jo, enligt den gode Urs så har han fått låna bl.a. Hans Zimmer's favorit minimoog att modellera efter. Skall också dra mer CPU än ACE på bästa rendrering men skall samtidigt låta väldigt bra. Man får väl skriva upp sig på öppen beta och testa! :)

outshape
2011-11-14, 12:25
Jag tog hem Diva i morse, men har inte hunnit testa än. U-He gör ju helt magiska prylar, tycker jag.
Lätt en av mina favvomjuktillverkare, tillsammans med bla NI.

geminister
2011-11-14, 12:25
Jag tyckte den lät riktigt bra, faktiskt. Ganska moogig känsla när man rattade den rätt.

Fasen också, måste man köpa en ny plugg.

Nihad
2011-11-14, 14:22
kan nån ladda upp lite klipp ?

orchidee
2011-11-14, 20:40
Kommer bli min julklapp till mig själv, låter så himmelsk bra,

oljud
2011-11-15, 04:20
Den här, Aalto. Man anar en trend. Det bästa är att om tio år kör man en sån här på mobilen på bussen hem. Vad har vi i datorerna då?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Transistor_Count_and_Moore%27s_Law_-_2011.svg

pepelogu
2011-11-15, 18:59
Diva låter verkligen fantastiskt. Analog feeling på alla håll och kanter. Någon som kan jämföra med Minimoogen? Jag spelade på en för ett par år sen och vad jag kommer ihåg lät den ungefär som denna.

Att den äter CPU-kraft som en tok kan jag leva med när resultatet är så grymt, till skillnad från ACE, D-CAM m fl. som också drar enorm kraft men man fattar inte varför.

smokemon
2011-11-15, 21:39
Shit, ja den lät bra. Drog lite väl mycket cpu bara, när man drog på med lite röster.

avart
2011-11-15, 22:42
japp, ojoj - den lät fint (men snela - vinrött?!?! som om man inte fått nog fabfilter twins lilagula excesser?), denna + aalto & apogee one och julen är räddad? :D

PeterH
2011-11-16, 22:13
Nu har jag också testat. Lät bra, inte så att jag ramlade ur stolen, men bra. Gillade att de olika filter-karaktärerna verkligen skilde sig åt. Lättrattad, har saknat något som känns lika omedelbart, har en tendens att köpa mer komplicerade prylar än jag ids sitta och lära mig. Kan nog bli ett inköp. Fast det är hårda pix när en bas tar halva ens cpu. Hörde dock ingen större skillnad när jag växlade ner från Divine-läget...

geminister
2011-11-16, 22:18
Halva? Jag fick den inte att gå över 19% i monofoniskt läge.

PeterH
2011-11-17, 09:14
Halva? Jag fick den inte att gå över 19% i monofoniskt läge.

Jag hade typ 4 röster aktiva för att testa snedstämningen per röst. Och min dator har några år på nacken... Så enligt Cubase mätare låg jag på 50%.

geminister
2011-11-17, 09:46
Det förklarar saken!

ZX81
2011-11-20, 07:59
Utan tvekan den bästa mjukvarusynt jag testat. Sjukt bra!

Odd Bob
2011-11-20, 13:45
Jag har just tankat ned och provkört. Trevlig må jag säga!

Pelle
2011-11-20, 19:20
Försökte installera ner Diva, men Live dyker bara.... I den zip man kunde ladda ner fanns det en Diva.dll och en folder Diva.data. Jag lade båda i Lives VST folder och gjorde "rescan". Då får jag en felruta "file coudn't be created to C:\Program Files\VTSPlugins\Diva.data\dom.u-he.Diva.modimap.txt". Sedan crashar live...

Någon som haft samma problem eller rent av någon som lyckats installera Diva i Live?

Pelle
2011-11-20, 19:27
Svarar på min egen fråga.... En lösning är att starta Live som admin på windows 7 och då får en rätt att skriva var den vill och allt löser sig. Första VST där jag behövt göra så.... Skitsamma, nu fungerar det!

ZX81
2011-11-20, 19:27
Om du kör Windows 7 bör du flytta din VST-katalog från Program Files till t.ex. My Documents, och såklart uppdatera VST-sökvägen i Live. Har för mig att man måste ha administratörsrättigheter för att skriva till Program Files-katalogen, och att det därför strular med vissa plugin, men är inte 100%.

ZX81
2011-11-20, 19:27
Oops! Det funkade tydligen också. :)

Pelle
2011-11-20, 19:41
@ZX81: Jo man kanske borde flytta VST foldern dit, har kvar den i program files av gammal vana. Tack för tipset.

Testat Diva i fem minuter nu och spontant känns det som en vinnare, låter skitbra!

Pelle
2011-11-22, 11:52
Lekt med den lite mer och tycker fortfarande den låter bra och är skoj. Men det finns lite nersida. Först det där med CPU. Jag skruvade upp antalet röster till 16 och la en fet hand över tangentbordet. Lives CPU mätare hoppade genast upp till 95%. Fan jag har en data med överklockad i2600K CPU, borde fixa mer tycker man. Sedan ett par knasiga buggar. Jag hade en bakgrundsloop igång i live och växlade mellan lite presets i Diva, plötsligt försvinner alla ljud och ersätts av något som liknar en trasig bilmotor som dränker allt annat, samtidigt som lives CPU mätare visade på 416% (japp, fyrahundrasexton!), sedan kraschade live..... Inte så snyggt, men det är ju en beta.....

Någon som hittat mer buggar?

pepelogu
2011-11-22, 12:52
Lekt med den lite mer och tycker fortfarande den låter bra och är skoj. Men det finns lite nersida. Först det där med CPU. Jag skruvade upp antalet röster till 16 och la en fet hand över tangentbordet. Lives CPU mätare hoppade genast upp till 95%. Fan jag har en data med överklockad i2600K CPU, borde fixa mer tycker man. Sedan ett par knasiga buggar. Jag hade en bakgrundsloop igång i live och växlade mellan lite presets i Diva, plötsligt försvinner alla ljud och ersätts av något som liknar en trasig bilmotor som dränker allt annat, samtidigt som lives CPU mätare visade på 416% (japp, fyrahundrasexton!), sedan kraschade live..... Inte så snyggt, men det är ju en beta.....

Någon som hittat mer buggar?

Vad jag förstår har Diva inte stöd för multi-core ännu. Så alla de 16 rösterna lades på en och samma CPU-kärna.

Buggar rapporteras hit (om man vill): http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=333730

geminister
2011-11-22, 14:38
Känns ju inte så värt att betala för en plugg som inte har multicorestöd i dagsläget. Avvaktar nog...

PeterH
2011-11-22, 14:43
Tror inte det är så många pluggar som har stöd för multi-core, brukar vara hosten som fördelar ut cpu-kräm om jag fattat rätt.

Volantiz
2011-11-22, 15:21
Med tanke på att man ofta har rätt många andra pluggar igång samtidigt så är multicore-stöd för just sådant ganska så meningslöst (men inte helt).

PeterM
2011-11-23, 11:13
"Behöver" man denna om man har Zebra? :P

geminister
2011-11-23, 12:04
Ja!

PeterM
2011-11-23, 20:16
Motivera :)
Är det för att den låter "helt annorlunda" eller är det för att den ser ut som en panel istället för något klurigt interface?
Zebra har ju en del olika filter och låter helt suveränt tycker jag. Märker man av den där fräcka simuleringen i Diva något?
Förutom på CPU-mätaren då...
Ärligt nu :)

Jag skulle kunna prova själv men jag är lat och måttligt intresserad av plugins just nu så därför.
Kommer väl testa någon gång såklart men vill ändå höra en motiverad åsikt av någon annan som kan jämföra Zebra och Diva :)

Katzenjammer
2011-11-23, 20:27
Än så länge har jag inte fått någon wow-upplevelse och känner inte att det är något jag måste ha. Testa själv PeterM, det är det enda sättet att veta om det är något man behöver/vill ha eller ej.

eXode
2011-11-24, 08:14
Jag tycker personligen att den är värdefull bara för minimoog soundet. Arturia kunde drömma om att göra en mini som låter så här bra, även på draft settings.

Men det beror ju på om man behöver minimoog soundet eller inte. Vill man ha en minimoog så kommer man nog inte närmre än detta i mjukvara men vill man bara ha en sjukt kompetent synt så är t.ex. Zebra kung. Jag tror inte man köper DIVA för att få en grym synt i allmänhet utan man köper det för att man vill ha en grym emulering i synnerhet.

Ja så ser jag på det iaf. I övrigt så måste du testa betan innan du bestämmer dig om den är för dig eller ej. :)


Motivera :)
Är det för att den låter "helt annorlunda" eller är det för att den ser ut som en panel istället för något klurigt interface?
Zebra har ju en del olika filter och låter helt suveränt tycker jag. Märker man av den där fräcka simuleringen i Diva något?
Förutom på CPU-mätaren då...
Ärligt nu :)

Jag skulle kunna prova själv men jag är lat och måttligt intresserad av plugins just nu så därför.
Kommer väl testa någon gång såklart men vill ändå höra en motiverad åsikt av någon annan som kan jämföra Zebra och Diva :)

donfuego
2011-11-24, 08:36
Håller med om att Uhe gör spännande saker. Tyrell är en favorit! Jag har precis blivit med Mini, så det ska bli intressant att jämföra. Nerladdning pågår! Fast det tar väl en timme med mitt bananpalmsinternet....

geminister
2011-11-24, 10:18
Till de som tvivlar på Diva, ta hem presets och se vad andra fått fram ur synthen:
http://www.u-he.com/PatchLib/diva.html

Det övertygade mig om att det här är något helt annat än alla andra mjukvarusynthar.

donfuego
2011-11-24, 15:01
Okej, nu hade jag kanske trissat upp mina förväntningar lite :) Tankade ner presetsen ovan och lyssnade igenom, och visst låter synthen bra! Påminner om Minimoog ibland, men det gör min Ultranova också när man kranar den "rätt". Precis som andra av U-he's synthar så är grundljudet väldigt analogt. Är den värd 1000 spänn? Ja, säkert för en del. Kan nog komma att bli en VST klassiker för många.

pepelogu
2011-11-25, 12:51
Jag tycker personligen att den är värdefull bara för minimoog soundet. Arturia kunde drömma om att göra en mini som låter så här bra, även på draft settings.

Men det beror ju på om man behöver minimoog soundet eller inte. Vill man ha en minimoog så kommer man nog inte närmre än detta i mjukvara men vill man bara ha en sjukt kompetent synt så är t.ex. Zebra kung. Jag tror inte man köper DIVA för att få en grym synt i allmänhet utan man köper det för att man vill ha en grym emulering i synnerhet.

Ja så ser jag på det iaf. I övrigt så måste du testa betan innan du bestämmer dig om den är för dig eller ej. :)

Håller med, som Miniklon är den värd sitt pris och en väldigt användbar synt. Men när man börjar mixa och matcha MS-20 hpf till Moog Lpf till Roland-adsr osv. Det är då det blir spännande på riktigt!

I mina ögon är Diva den största milstolpen på flera år. För första gången låter en emulering faktiskt nästan som originalet. (ur minnet, ska erkännas)

geminister
2011-11-25, 13:19
Jag tycker inte det är viktigt med emulationen i sig faktiskt, utan mer att den låter fantastiskt analog och är extremt flexibel. Det här är verkligen min allt-i-allo-synth. Zebra låter ju bara VA, inte alls det jag går igång på.

Demokid
2011-11-25, 16:57
Kul att se mindre företag/personer som gör välljudande pluggar... Varför betala dyra pengar för en Arturia när man kan köpa en Diva eller OP-X pro som låter bättre. :)

Divan tycker jag låter jätte bra och det är kul att kunna mixa olika moduler. Jag använder min Voyager för att styra den och det funkar tokbra utan latency. Man tror att det är Voyagern som låter när man vrider rattarna men det låter bättre. :)

Det enda problemet är att byta oktav med Voyagerns Oktav och tune-rattar... En bugg de lovat att rätta. Jag kommer köpa den. :D

avart
2011-12-02, 19:54
...är serienummer enda kopieringsskyddet u-he använder för Diva? (är i kassan och tänkte slå till, men vill inte luras på nåt iLok-skräp sen när Diva väl är klar...)

Katzenjammer
2011-12-02, 19:58
...är serienummer enda kopieringsskyddet u-he använder för Diva? (är i kassan och tänkte slå till, men vill inte luras på nåt iLok-skräp sen när Diva väl är klar...)

Han har aldrig kört med dongle förut i alla fall.

avart
2011-12-02, 20:00
ok, tack katzen, då införskaffar jag en julklapp till mig själv nu då... :)

amenbrother
2011-12-02, 20:07
Verkar grym!

Katzenjammer
2011-12-02, 20:07
ok, tack katzen, då införskaffar jag en julklapp till mig själv nu då... :)

Från hemsidan
Pre-ordered serial numbers can be used to register your copy of Diva as soon as she arrives, in full splendour! Only a few weeks to go now...

Katzenjammer
2011-12-12, 11:06
Ny beta ute. Rev 467.

SFB
2011-12-13, 13:02
Låter kanonintressant :)

Jag vet att live iaf använder en kärna per kanal så en synt blir väl alltid single core. Man kan ju alltid rendera spåret om det blir för tungt.

oljud
2011-12-13, 13:12
Finns det en demo? Hittar inget själv...

313
2011-12-13, 13:17
Finns det en demo? Hittar inget själv...

http://www.u-he.com/downloads/Diva468Mac.zip

Katzenjammer
2011-12-13, 13:18
Finns det en demo? Hittar inget själv...

Första inlägget i denna tråden i hans supportforum uppdateras hela tiden med senaste betan:
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=302792

Beta är gratis att använda men slutar fungera efter en viss tid.

oljud
2011-12-13, 13:20
Ok, trodde beta var förbeställning. Tackar

geminister
2011-12-13, 16:16
Förbeställning innebär leverans efter nyår. Betan gör rätt bra reklam för den, skulle jag vilja påstå!

Katzenjammer
2011-12-16, 16:51
Ny beta

http://www.u-he.com/downloads/Diva472Win.zip
http://www.u-he.com/downloads/Diva472Mac.zip

geminister
2011-12-16, 17:42
Och där trillade även jag dit på en förbeställning. Vill inte missa!

perault
2011-12-19, 23:38
Nu går det undan, ny beta, 477, innan jag ens hann testa 472 (eller 475 för den delen):

http://www.u-he.com/downloads/Diva477Win.zip
http://www.u-he.com/downloads/Diva477Mac.zip (http://www.u-he.com/downloads/Diva477Mac.zip)

Verkar vara nära 1.0 nu.

perault
2011-12-19, 23:40
Sjukt imponerad av den här kan tilläggas. Känner mer och mer behov av ny dator och mindre och mindre behov av P'08...

orchidee
2011-12-20, 01:03
Build 477 är RC, jag har inhandlat nu!

geminister
2011-12-20, 09:03
Sjukt imponerad av den här kan tilläggas. Känner mer och mer behov av ny dator och mindre och mindre behov av P'08...

Jag känner så med! Börjar fundera på att renovera min Juno 6 och sälja..

pepelogu
2011-12-23, 00:01
Diva 1.0 äro släppt!

perault
2011-12-23, 00:58
Jag slog också till på intro-erbjudandet! Insåg att jag skulle ångra mig bittert annars.

ZX81
2011-12-28, 21:57
Köpte precis! Fina grejer...

orchidee
2011-12-29, 00:51
kan inte mer än att hålla med så sjuk bra =)

PeterH
2011-12-29, 14:18
Köpte också. Nu måste jag bara göra någon vettig musik med den också...

hasse_fx
2012-01-06, 12:52
...hittade på Gearzlutz (http://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/667724-u-he-diva-goes-beta.html), en holländare som gjort spelat in några "blindtester" mellan Diva och en (riktig) miniMoog. De aktuella filerna är nedladdningsbara i WAV, så går inte att "skylla" på SoundCloud för ev felgissningar ;)

http://soundcloud.com/yoozer

deleted user
2012-01-06, 15:05
Uh, den holländaren hade inte direkt en kvantiseringsfunktion i sin kropp...

Vad är det för fel på folk som gör demos?

The Introvert
2012-01-06, 19:10
De är prylnördar, inte musiker?

PeterM
2012-01-06, 19:33
Skit samma hur han spelar säger jag, men han får fan göra det konsekvent eller använda MIDI/CV.
Sedan får ljuden gärna vara samma också.
I basslines-tracket har han ju portamento på minin men inte på Diva. Hallå eller. Det reagerade jag på direkt.
Det måste ju vara identiskt spelat och patchat på alla sätt för att man ska kunna jämföra, annars är det helt meningslöst.

För övrigt tycker jag de rätt tillräckligt lika för att inte jag skulle märka skillnaden i en mix om man joxar med EQn lite :)

geminister
2013-06-29, 11:05
Ett par år efter det har släppts nu, är det någon annan som känner att man drar sig för att ladda upp någon annan virtuell analog-plugin än denna? Den låter så bra och är så trevlig att programmera, och är så mångsidig!

avart
2013-06-29, 11:21
Ett par år efter det har släppts nu, är det någon annan som känner att man drar sig för att ladda upp någon annan virtuell analog-plugin än denna? Den låter så bra och är så trevlig att programmera, och är så mångsidig!

+1 precis! den är dessutom total analog s. k. "gasmask" (för mig)

pepelogu
2013-06-30, 23:01
Ska jag vara helt ärlig använder jag den rätt sällan. Jag vet inte vad det är, den låter ju bra men ljuden jag skruvar fram används aldrig.

Lush-101 är mitt "weapon of choice" förnärvarande.

drifter7508
2014-02-28, 21:14
Köpte Diva idag. Kört en del Zebra förrut. Har inte övertygats av Diva ännu förutom att den är en jävla CPU käkare (Har en grym dator så skyll inte på det). Gillar dock Zebra mycket.
Typ dessa är några av de få mjukisar jag köpt. =)

Mest anv. är nog Polysix + Zebra för min del då jag kör pluggar.
Polysix funkar dock inte så bra i Live 9 + Mavericks vid hot swap av patcher (Sprakar som fan). Dessa Korg plugins är ju dock stenålders nu för tiden.

Firechild
2014-02-28, 21:20
Jag gjorde en multitrack för något år sedan. Har inte använt den sen dess dock.


http://www.youtube.com/watch?v=7qLHp1pU4vs

Göran
2014-02-28, 21:25
Zebra är en underbar mjukis. Har kört den sen v1. Diva tog ett tag att bli överens med, men nu känns den lika underbar och självklar som Zebra.

Faktiskt är merparten av det som Urs hra levererat jäkligt bra. Är väldans nyfiken på Bazille nu. :)

geminister
2014-02-28, 21:48
Diva är kanon! Bästa pluggen!