handdator

Visa fullständig version : Arturia Oberheim SEM V



Katzenjammer
2011-10-09, 10:55
Då var det åter dags för Arturia att presentera en ny emulering i deras Synthersizer Anthology serie. Den ny synthen heter Oberheim SEM V.

Oberheim SEM V emulerar både ljud och utseende av den klassiska synthen från 1974. Mjukvaran har en del funktioner utöver de som vanligen hittas på en SEM så som polyfoni, MIDI-styrning och arpeggiator.

För mer information besök Arturia (http://www.arturia.com/evolution/en/products/oberheimsemv/intro.html).

31980

Jeppe K
2011-10-09, 11:12
Äntligen !!

steffensen
2011-10-09, 14:10
Hur många ggr kan de återanvända sin moog DSP egntl? :)

Firechild
2011-10-09, 17:11
Wow ! Jättekul, äntligen en seriös Oberheim emulering !

Moogmannen
2011-10-10, 14:34
Äntligen en ny Arturia-klon. Började nästan tro att de slutat med mjukvara för gott. ;)


Wow ! Jättekul, äntligen en seriös Oberheim emulering !
OP-X Pro har ju funnits ett tag.

Ashaz
2011-10-10, 14:36
är arturias grejjer alltså bra menar ni?

MK Ultra
2011-10-10, 17:18
Tjao, bra emuleringar på de gamla analogerna om man nu är ute efter det soundet, även om vissa inte emulerar den subtila instabiliteten i oscillatorerna t ex som finns i de gamla analogerna. På gott och ont enligt de som använder arturias grejer.

steffensen
2011-10-10, 17:20
Deras moog emuleringar är kanon, nåt mer har de väl inte gjort, eller? :)
Snubben som gjorde deeras moog:DSP, kallar sig Xils-Lab idag dock, och där fortsätter kvaliteten, imo.

Bitter? Nejdå. :P
Lite besviken bara att deras kloner slutade med moog, o det andra bara har snygga skal med samma innehåll som allt annat.

eXode
2011-10-10, 18:37
Allt hänger ju på hur den låter i slutändan. Hoppas de gjort något nytt från grunden och inte bara återanvänder gammal teknologi

theVOID
2011-10-10, 20:06
De har väl gjort CS-80, ARP2600 och Prophet 5/VS också?

raoul flutter
2011-10-10, 20:08
@steffensen

Menar du alltså att innehållet i de andra syntarna, pro 5v, jupiter 8v mfl är samma och låter likadant om man gör motsvarande inställningar?

Vilken är då bäst att köpa?

axelwaad
2011-10-10, 20:17
Är det samma kod? Låter ju tokigt. Gäller det isf för Arturia Origin?

steffensen
2011-10-10, 20:42
Jag har ju inga belägg egntl, bara mina öron.
Det var mycket diskussion om deras ARP2600 dock. Somliga hade gjort noggranna analyser, och det mesta var detsamma som från deras moog, och jag vill mig minnas att Arturia själva erkända det hela till viss grad.

Förutom Moog:arna, så känns CS-80 snarlik orginalet också tycker jag nog.

Resten av deras line, låter i mina öron väldigt likt. Även om allt låter bra såklart (!), så låter det inte direkt likt det som de påstår sig ha emulerat. Men kanske är samma features och uppsättning tillräckligt? Det borde ju en synthedit version också vara då iofs. Mr Xils slutade på Arturia efter sina moog's, och det kanske har med saken att göra..?

Nu målar jag verkligen allt i svart, inte min mening. Denna nya kanske är Teh Killer, hoppas!

android
2011-10-10, 21:28
Borde gå att kolla rätt enkelt, Moog- och SEM-filtren låter ju väldigt olika.

Katzenjammer
2011-11-07, 10:03
De har lagt upp lite mer info och två ljudexempel. http://www.arturia.com/evolution/en/products/oberheimsemv/

Socker
2011-11-07, 10:11
Nu sprang min katt iväg igen...jag börjar bli riktigt nyfiken på att få en vetenskaplig förklaring till varför hon skyr mjukvara.

Volantiz
2011-11-07, 10:30
Nu sprang min katt iväg igen...jag börjar bli riktigt nyfiken på att få en vetenskaplig förklaring till varför hon skyr mjukvara.

Problem med ljudinterfacet? Exempelvis högfrekventa bieffekter av en skev klocka? Någon energikälla som stör signalerna? Otur med solstormar vid varje test?

Socker
2011-11-07, 10:52
Jag vet bara att när jag spelar en fil med mjukvarusynt så springer hon iväg ut ur rummet, och när jag spelar något mestadels analogt så börjar hon spinna och stryka sig mot laptopen. Det slår aldrig fel heller...är det någon annan med katt som har märkt samma sak?

Det ligger inga värderingar i det från min sida, jag tycker bara det är intressant. :)

Olof B.
2011-11-07, 11:45
Jag har ju inga belägg egntl, bara mina öron.
Det var mycket diskussion om deras ARP2600 dock. Somliga hade gjort noggranna analyser, och det mesta var detsamma som från deras moog, och jag vill mig minnas att Arturia själva erkända det hela till viss grad.

Jag har också hört samma sak, att om du ställer in liknande ljud på de olika Arturiasyntarna så låter de väldigt lika. Har inte testat detta själv dock. Har själv Minimoogen och CS-80, tycker CS-80 har ett horribelt interface så jag använder den inte så mycket. De skulle behöva göra det möjligt att justera storleken på GUIn. Är mycket nöjd med Minimoogen dock.

PF
2011-11-07, 19:25
Gillar inte att de kör med donglar, samma med denna antar jag. Vore en roligare lösning om de gjorde en poly hw VA med lite av denna känsla. Kan man testa demot utan syncrosoft?

eXode
2011-11-07, 19:34
Nu ska man ju inte gå på ljuddemos för mycket men jag blev knappast frestad av de ljuddemos som arturia hade. Tycker de på något vis inte lyckats fånga något som helst av SEM känslan i de låtarna iaf. Då kan man t.o.m. få Thor att låta mer SEM.

segerfalk
2011-11-07, 20:43
Nu ska man ju inte gå på ljuddemos för mycket men jag blev knappast frestad av de ljuddemos som arturia hade. Tycker de på något vis inte lyckats fånga något som helst av SEM känslan i de låtarna iaf. Då kan man t.o.m. få Thor att låta mer SEM.

Jag håller med på alla punkter. Som auktoritet på området då jag har 14 SEM:ar i min närhet just nu, och Reason med för den delen. Thor kan man få ganska lik tycker jag.

geminister
2011-11-08, 01:03
Jag vet bara att när jag spelar en fil med mjukvarusynt så springer hon iväg ut ur rummet, och när jag spelar något mestadels analogt så börjar hon spinna och stryka sig mot laptopen. Det slår aldrig fel heller...är det någon annan med katt som har märkt samma sak?

Det ligger inga värderingar i det från min sida, jag tycker bara det är intressant. :)

Neh, katterna får inte vara i studion. Något som den ena av dom har väldigt svårt att acceptera..

Ashaz
2011-11-08, 08:01
hm. man får ju en halv Analogue Solutions Leipzig för domdär pengarna.
Känns väl mer rätt om man vill ha gammal analogmaskin, eller missar jag något?

Firechild
2011-11-08, 08:02
Ojdå...ja ljudexemplen var ju inte analoga på en fläck...snacka om att INTE fånga SEM soundet...lät extremt mycket digitalt som väldigt tidiga software synthar typ Steinbergs MiniMoog...Tyckte mig höra tydliga "steppings" på filtersvepet också men det kanske var meningen....
Annars tycker jag återigen att man kan skruva till riktigt bra ljud ur Arturia Jupiter 8V.

doo
2011-11-08, 11:00
Arturia ger bara GAS efter hårdvaran... Läs ARP 2600...

sawtooth
2011-11-08, 23:03
Nej. Min katt gillar bara Emulator II, för den blir varm och vibrerar svagt och är stor nog att sova på. Och min laptop förstås för den blir jättevarm. Att hon inte får vara på någon av dem gör dem givetvis ännu mer attraktiva...


Nu sprang min katt iväg igen...jag börjar bli riktigt nyfiken på att få en vetenskaplig förklaring till varför hon skyr mjukvara.

eXode
2011-11-10, 12:09
En fråga angående SEM. Hur fungerar ADS'n på SEM? Är D kombinerad Decay/Release eller är det bara decay (som på mini, där går det dock att lägga till release med hjälp av en brytare).

android
2011-11-10, 12:53
Telemark har kombinerad decay/release så jag antar att det är samma på originalet.

Robban303
2011-12-12, 21:35
På gång nu tydligen..

Katzenjammer
2011-12-15, 19:57
Denna är nu släppt, http://www.arturia.com/evolution/en/products/oberheimsemv/intro.html

Sitter och testar demon lite förstrött. Tycker nog att den låter rätt bra. Om jag förstått det rätt så kan tidigare kunder köpa den för 99 euro.

Waldorf
2011-12-15, 20:08
yihaaa fick den som tidig julklapp av polarn igår. väntar på nya datorn sen ska här grejjas

313
2011-12-15, 20:25
Jag tog hem demon nu men fick inte det att funka pga E-Licenser.
Hur funkar sånt? Jag har E-Licenser till Cubase och Reason etc. Hmm...

Katzenjammer
2011-12-15, 20:34
Jag tog hem demon nu men fick inte det att funka pga E-Licenser.
Hur funkar sånt? Jag har E-Licenser till Cubase och Reason etc. Hmm...

Starta eLicenser Control Center, kopiera demokoden (som du bör fått på mail), klicka på knappen Enter Activation Code, klistra in den i raden med fält längst upp i rutan som kommer upp, tryck Continue, välj din eLicenser och tryck Continue. Så kommer den ladda ner en demolicens till din eLicenser.

rymdeko
2011-12-15, 21:13
Jag vet bara att när jag spelar en fil med mjukvarusynt så springer hon iväg ut ur rummet, och när jag spelar något mestadels analogt så börjar hon spinna och stryka sig mot laptopen. Det slår aldrig fel heller...är det någon annan med katt som har märkt samma sak?

Det ligger inga värderingar i det från min sida, jag tycker bara det är intressant. :)
När jag hade både VA och analogt märkte jag liknande tendenser hos min surtant till katt. VA gick inte alls (med Alesis Ion som undantag); hon sprang direkt. Men de analoga ville hon gärna lyssna på och var alltid framme för att lukta på högtalarna. :) Egendomligt värre.

hasse_fx
2011-12-15, 21:37
När jag hade både VA och analogt märkte jag liknande tendenser hos min surtant till katt. VA gick inte alls (med Alesis Ion som undantag); hon sprang direkt. Men de analoga ville hon gärna lyssna på och var alltid framme för att lukta på högtalarna. :) Egendomligt värre.

...katter hör upp till 65 kHz - i en helt analog signalväg kan det finnas diverse krafs även ovanför vår hörsel! Kanske uppfattar katten ljud av möss eller annat kul som sporrar intresset. Kör man digitalt 44.1kHz sample rate finns absolut nada över 20kHz, men med dålig filtrering kanske lite aliasing både över och (hörbart) under 20 kHz... Fram för experiment :>

313
2011-12-15, 21:47
Men skulle det inte kräva rätt ordentliga högtalare för att återge ljud upp till 65 kHz?

Oortone
2011-12-16, 19:52
Deras moog emuleringar är kanon, nåt mer har de väl inte gjort, eller? :)
Snubben som gjorde deeras moog:DSP, kallar sig Xils-Lab idag dock, och där fortsätter kvaliteten, imo.

Bitter? Nejdå. :P
Lite besviken bara att deras kloner slutade med moog, o det andra bara har snygga skal med samma innehåll som allt annat.

Tycker nog Prophet V låter och känns (d.v.s. vad som händer var när man vrider) ganska lik min riktiga. Jämfört med andra mjukisar.


[...] tycker CS-80 har ett horribelt interface så jag använder den inte så mycket. De skulle behöva göra det möjligt att justera storleken på GUIn.
Håller med fullständigt. Det har verkligen trillat i sin egen grop i och med att de vill återskapa varenda detalj på detta synthmonster i ett litet datorfönster. Det fungerar inte. Dessutom, de viktiga kontrollerna blir närmast mikroskopiska på CS80V. Större delen av ytan går åt till snygga men meningslösa presetknappar och ointressanta modulationsmatriser. More is utan tvekan less. Synd för CS80V låter rätt speciellt och är definitivt inte en klon av deras Moog. Filtret är helt annorlunda.

Oortone
2011-12-16, 20:00
Gillar inte att de kör med donglar, samma med denna antar jag. Vore en roligare lösning om de gjorde en poly hw VA med lite av denna känsla. Kan man testa demot utan syncrosoft?

Jag kör donglefritt eller har de övergett det med den nya? Heltdumt i så fall. Jag vägrar donglar.

jocks1
2012-02-29, 10:40
musictrackjp har på tuben jämfört en ny Oberheim SEM mot Arturias SEM V.
http://www.youtube.com/watch?v=N_n2ctb40B8&feature=plcp&context=C3b292feUDOEgsToPDskIPm7rhyWAyAcQJ_-ZuQRqv

Firechild
2013-06-13, 11:02
Kan rekommendera denna. Jag har ju nästan gått och blivit VA allergiker på ålderns höst men denna låter finfint !
Köpte den mest för att ha som en minnesbank till min nytillverkade SEM Pro.
Rattpostionerna fysiskt stämmer inte speciellt bra men ställer man in ljudet med hörseln kan de faktiskt låta slående lika...
Sedan har den ju en modulations matrix och man kan styra filter med velocity , aftertouch till vibrato etc OCH den tar emot både mono och polyfonisk aftertouch :D
Saknar kanske de här magiska övertonerna som de bästa analogsyntharna har men denna mjukvarusynth har en kärna , bett i mellanregistret som är lite ovanligt för mjukisar.

Jeppe K
2013-06-13, 19:44
musictrackjp har på tuben jämfört en ny Oberheim SEM mot Arturias SEM V.
http://www.youtube.com/watch?v=N_n2ctb40B8&feature=plcp&context=C3b292feUDOEgsToPDskIPm7rhyWAyAcQJ_-ZuQRqv


musictrackjp har på tuben jämfört en ny Oberheim SEM mot Arturias SEM V.
http://www.youtube.com/watch?v=N_n2ctb40B8&feature=plcp&context=C3b292feUDOEgsToPDskIPm7rhyWAyAcQJ_-ZuQRqv

De två låter ju som natt och dag bara på min IPad... :/

Förstår ingenting !!

Originalet låter öppet och fint, medan emuleringen låter som en murken instängd madrass...

Kan ju inte japanska men kommer ljuden från två olika högtalare eller nått... ?

annars så... Va f..n har man inte kommit längre i emuleringstekniken ???

Jag blir verkligen besviken. Och hoppas att detta video exempel är undantaget som bekräftar regeln vad gäller den "nya" genarationens mukvarusyntar. Ja... Jag vill verkligen hoppa på mjuvarusvängen igen och hade förhoppningen att denna Oberheim "clon" skulle få mig att starta på nytt. Men jag kan bara inte köpa, eller ens orka ladda demo med något låter såååå mycket second best.

Är det bara jag... ?

geminister
2013-06-13, 20:55
Jag håller med, tycker inte den låter något vidare. Däremot kan jag rekommendera U-he Diva, där har vi en mjukvarusynth som låter bra!

eXode
2013-06-13, 21:05
Ja och Urs har bekräftat att de jobbar på en uppdatering till Diva som kommer innehålla bl.a. Oberheim SEM filtret! :D




- we'll have a new "Uhbie" filter module for Diva and ZebraHZ

Will the "Uhbie" filter have any reSEMblance to a certain hardware synth? ;)
Exactly that.

Firechild
2013-06-13, 22:19
Suck ja videon var ju ett skämt, vet inte om han försöker ställa rattarna likadant för det går ju inte, Arturia har en tendens att ha väldigt mycket mera spännvidd på rattarna än hårdvaran så det går inte att ab testa genom rattpositioner. Rakt över skulle han ha öppnat filtret mera på den virtuella.
Jag kanske lägger upp
en jämförelse jag med inom kort.

Jeppe K
2013-06-13, 23:13
Jag kanske lägger upp
en jämförelse jag med inom kort.

Vore gott i så fall Firechild. !! Vore ju minst sagt trevligt om soften kunde prestera bättre än i videon.

Nu blir man ju speciellt nyfiken på mid och topp. Jag tycker mycket av grejen med Oberheim ligger i mid och övertoner.

Firechild
2013-06-13, 23:37
http://www.firechild.se/juppe/SEMRIFF.wav

http://www.firechild.se/juppe/UnknownGirl.wav

Första halvan är den ena och andra halvan är den andra...

Tycker midden är helt okej på softisen men den saknar som övriga softisar det här magiska övertonsregistret. Kanske inte kommer fram i exemplet men generellt är det så. Jag vet inte om de låter öppnare om man kör projektetn i 96 kHz kanske ?

geminister
2013-06-14, 10:17
Jag gissar att första halvan är hårdvaran på båda klippen..

Volantiz
2013-06-14, 11:05
Jag tycker att andra halvan i båda exemplen lät finare (speciellt i första!).. så jag hoppas det är mjukvaran :)

Firechild
2013-06-14, 13:10
Hehe, ja gissa på , jag avslöjar svaret på söndag kväll :D

kroffe
2013-06-14, 13:22
Tror första halvan i första klippet är hårdvara, svårare att höra skillnad i andra klippet...

Jeppe K
2013-06-14, 19:34
I andra klippet tror jag den första delen är hårdvara :)

Jeppe K
2013-06-14, 19:37
Skulle dock vilja ha en demo till där bådas filter kör med öppna spjäll från början och är volym justerade. Lyssnar på IPad (man bör kunna avgöra övertoner med en sådan) och orkar inte ta in filerna i min DAW :)

Oortone
2013-06-14, 20:43
Ex1 1:a halvan = original
Ex2 2:a halvan = original

Men det känns verkligen som rena spekulationer. Jag kan inte påstå att det finns något som är helt uppenbart. Sedan i efterhand när du gett svaret så kommer det säkert att kännas uppenbart men det är ju en helt annan sak. Det är ju vanligt i ljudtester att man hör alla uppenbara skillnader först när man vet svaret. :>

Ex1: Jag hör lite mer biljud i första halvan när filtret är öppet som jag tolkar som "trigger noise" vilket får mig att tro att det är fysisk råvara. Men Arturia kanske emulerat det så det kan vara fel.

Ex2: Beatingen är mer pregnant i första halvan, rätt stor skillnad, men jag kan inte påstå att det talar vare sig för hårdvara eller mjukvara. Det blir återigen lite orenheter i ljudet som får mig att tro att andra halvan är fysisk råvara samt att den svagare beatingen kan tala för att en OSC har svagare signal trots att volymerna står lika.

Generellt tycker jag första halvan i båda har något mer övre mellanregister vilket talar för att de är från samma källa men jag satsar ändå på de hästar jag valt.

Men vad är det för konstigt ljud som kommer in i slutet av andra klippet? Som ett litet flöjtljud liksom.

Jeppe K
2013-06-14, 22:27
Tänk vad man kan uppfatta olika. I andra exemplet tycker jag att ljudet i andra delen "tappar i ton", är "matt" och ihåligt. Övertonerna är långt ifrån de som presenteras i första delen. Detta KAN naturligtvis ändå vara hårdvaran (som kan vara programmerad för att låta sämre). Jag till och med hoppas att detta är Hårdvara så att jag för en gång skull kan uppskatta mjukvara. MEN det tror jag inte !! För inte har väl du Käre Firechild med avsikt försökt göra ett kast ljud för att lura oss ? :D

Firechild
2013-06-15, 13:20
Jag kan försäkra att tillvägagångssättet var följande, skapa ljudet så bra som möjligt på hårdvaran, sedan efterlikna det på mjukvaran så nära som möjligt. Naturligtvis skulle man kunna peta all oändlighet för att likna ännu mera men då jag inte fick timlön på detta jobb så fick man så att säga bli hyfsat nöjd inom rimlig tidsram... ;)

Oortone
2013-06-15, 14:49
Alltså, ingen kritik men en sak som slog mig när det gäller det där är att det smartaste måste vara att göra det i steg.
Parameter per parameter hårdvara-mjukvara omväxlande fram till sista parametern.

Helt öppet filter min ADR max S, ingen modulation.
Så börjar man från vågformen, väljer en vågform, jobbar fram samma på den virtuella, går vidare till exempelvis filter, väljer ett värde, försöker få fram samma på den virtuella o.s.v.

Jättefestligt!

Firechild
2013-06-15, 15:06
Det jag gör när jag skall härma ljud där jag har hårdvara tillhands är att man kör en oscillator i taget och drar ner volymen på den andra då kan man hitta exakt rätt pulse vidd etc.

Se mina Jupiter 8 vs Jupiter 8V exempel också om du har missat dem.

http://www.99musik.se/showthread.php?277362-Jupiter-8-Versus-Arturia-Jupiter8V-ljudprov

false messiah
2013-06-15, 19:40
Jag gissar att första halvan är hårdvaran på båda klippen..

Jag gissar tvärtom, mest för att jag tycker att filtret är lite dovare – hårdvara brukar inte ha lika mycket diskant. Men det kan ju lika gärna bero på små skillnader i inställningarna.

Patric
2013-06-15, 20:08
I första exemplet tror jag att första delen är hårdvara. Tycker att det verkar hända lite annat när filtret öppnar också, vet inte om det är resonansen som påverkas också. Andra halvan känns mer "exakt" i sin filteröppning, som om bara frekvensen påverkas (som det egentligen ska vara).
I exempel 2 är det mycket svårare, men även jag tror att första delen är hårdvara, tycker det är lite mer "övertoner" eller dist...

Hoppas jag har fel för då blir det inköp per omgående!

Jeppe K
2013-06-15, 21:00
Hoppas jag har fel för då blir det inköp per omgående!

Japp... Samma här :)

geminister
2013-06-16, 00:15
Jag gissar tvärtom, mest för att jag tycker att filtret är lite dovare – hårdvara brukar inte ha lika mycket diskant. Men det kan ju lika gärna bero på små skillnader i inställningarna.

Hårdvara brukar inte ha lika mycket diskant? Min upplevelse är tvärt om. Jag tror det nog beror mycket på vad man jämför med.

Firechild
2013-06-16, 00:22
Vissa pluggar kan ha lite mer diskant runt 10 kHz för att upplevas som luftiga men det är definitivt tvärtom i praktiken. Hårdvara, alltså analoga burkar kan ju ibland gå över hörbart , 20 kHz och har ett magiskt övertonsregister. Inga pluggar är i närheten , de flesta pluggar åtminstone om man jobbar på 44.1 kHz har ju knappt någonting över 14-15 kHz så jag håller med geminister ( som autostavningen vill ha till feminister ). Pluggar får ju nasty aliasing i högre register , tex Arturia Jupiter 8V vet jag med bestämdhet att jag lackade ur på när jag förökte göra några fladdermus glitter ljud.

Olof B.
2013-06-16, 11:19
Arturias mjukvara låter helt annorlunda beroende på sample rate. Byter man från 44.1 till 96 kHz känner man knappt igen sina presets.

Jeppe K
2013-06-16, 12:13
Arturias mjukvara låter helt annorlunda beroende på sample rate. Byter man från 44.1 till 96 kHz känner man knappt igen sina presets.

Så skall det inte vara !

44.1 skall räcka gott och väl för att få något att låta acceptabelt, luftigt och fint...

Jeppe K
2013-06-16, 12:32
Det är kul med samplerate.... Not!

Innan man en skall behöva tänka på att köra grejer i högre upplösning borde man väl ändå försöka söka återskapa de, ljud och referenser som är de bästa i aktuellt medium. Må det vara CD-skiva synth eller DAW.

Dvs... Kan man spela in en Oberheim på 44.1 kHz och få det att låta fint. Då skall banemej en sketen VST-plugg klara detta med ... allra helst om VST-pluggen gör anspråk att låta som originalet...

Oortone
2013-06-16, 17:46
En gissning är att omställd samplerate i DAW tvingar själva pluggen att internt ändra upplösning också. Det kanske ligger utanför Arturias kontroll. Om då sampleraten har stor betydelse för hur beräkningarna görs internt så får det genomslag på aliasing och liknande. De kanske tvingas lägga filter på speciella ställen i kedjorna e.t.c.

Jeppe K
2013-06-16, 18:35
En gissning är att omställd samplerate i DAW tvingar själva pluggen att internt ändra upplösning också. Det kanske ligger utanför Arturias kontroll. Om då sampleraten har stor betydelse för hur beräkningarna görs internt så får det genomslag på aliasing och liknande. De kanske tvingas lägga filter på speciella ställen i kedjorna e.t.c.

Så är det nog !!

Värdelöst i vilket fall... :)

Jeppe K
2013-06-16, 18:42
... Nu väntar jag med spänning på resultatet av firechilds blindtest.

Firechild du skall för övrigt ha ett stort tack för att du fixat detta lilla test. Jag uppskattar verkligen att du tar de här grejerna på allvar.<3

Själv hoppas jag, som sagt... att jag har fel angående testet. Jag vill verkligen att det äntligen är dags för lite mjukvara här hemma...

Firechild
2013-06-16, 18:48
20.45 avslöjas det :D

Jeppe K
2013-06-16, 20:33
20.45 avslöjas det :D

Ok.

Jeppe K
2013-06-16, 20:40
5 min kvar ! Ingen mer som vågar "gissa"... Lita på sina öron ?

Oortone
2013-06-16, 20:48
20.48 and counting...

Kanske något antialiasingfilter på uppdateringsfrekvensen på 99:cool:

Firechild
2013-06-16, 20:50
Trumvirvel !!!!

Andra halvan är hårdvara i båda exemplen!

Volantiz var lite inte på rätt spår eller inte, tyckte det lät finare i andra halvan åtminstone ;)
false messiah hade helt rätt baserat på att det var mindre diskant men det är faktiskt fel analys men rätt svar.

Andra exemplet är ju dovt rakt igenom men mäter man på första exemplet riffet så har mjukvaran ingenting över 16 kHz även fast filtret är totalöppet och resonans är på för att addera övertoner. Däremot mäter man andra halvan så ser man att jajamän här händer det saker ovanför 16 kHz på slutet av klippet.

Rent generellt kan jag säga att visst kan man skruva till mjukvaran så det låter väldigt likt hårdvaran men rattpostionerna stämmer inte särskilt på envelop tiderna så det känns inte som att man skruvar på hårdvaran om man bortser från att man sitter och pillar med musen alltså. Men jag tycker lätt pluggen är värd $99 dollar :D
En annan plugg som jag upptäckt låter helt okej är Waldorf Largo btw.

Jeppe K
2013-06-16, 20:52
:doh: Men du fuskade med filtret :D

Jeppe K
2013-06-16, 20:53
:doh: Men du fuskade med filtret :D

Beställer den... tack Firechild !! <3

Oortone
2013-06-16, 20:58
Generellt tycker jag första halvan i båda har något mer övre mellanregister vilket talar för att de är från samma källa men jag satsar ändå på de hästar jag valt.


Attans, man skall inte gå på magkänsla utan rå analys. Jag var ju något på spåren rent analytiskt.
Tack för ett intressant test.

Var det bara jag som tycker det är ett flöjtliknande biljud precis i slutet av exempel två? Alldeles efter sista trigget...
Spooky i så fall.

false messiah
2013-06-16, 21:08
false messiah hade helt rätt baserat på att det var mindre diskant men det är faktiskt fel analys men rätt svar.

Andra exemplet är ju dovt rakt igenom men mäter man på första exemplet riffet så har mjukvaran ingenting över 16 kHz även fast filtret är totalöppet och resonans är på för att addera övertoner. Däremot mäter man andra halvan så ser man att jajamän här händer det saker ovanför 16 kHz på slutet av klippet.

Heh. Jag har inte testat SEM V eller originalet, men generellt tycker jag mjukvaruanaloger har skarpare diskant. Jag gissar att det i många fall beror på aliasing, eftersom jag hört det i test av förstärkarsimuleringar, och pluggar som översamplar internt brukar låta bättre.

Och rent subjektivt tycker jag att hårdvaran lät något dovare, och bara för att det inte finns något över 16kHz betyder det inte att det är skillnad i de mer hörbara registren.

Firechild
2013-06-16, 21:12
Heh. Jag har inte testat SEM V eller originalet, men generellt tycker jag mjukvaruanaloger har skarpare diskant. Jag gissar att det i många fall beror på aliasing, eftersom jag hört det i test av förstärkarsimuleringar, och pluggar som översamplar internt brukar låta bättre.

Och rent subjektivt tycker jag att hårdvaran lät något dovare, och bara för att det inte finns något över 16kHz betyder det inte att det är skillnad i de mer hörbara registren.

Japp, du har nog helt rätt att just att det blir lite aliasing eller distorsion däruppe i toppen i mjukvaran så kan den orenheten bidra till att det blir en slags diskantboost däruppe.

Jeppe K
2013-06-16, 21:31
Japp, du har nog helt rätt att just att det blir lite aliasing eller distorsion däruppe i toppen i mjukvaran så kan den orenheten bidra till att det blir en slags diskantboost däruppe.

På min iPAD lät det bättre. Och jag lovade mig själv att jag kunde avgöra vad som lät bäst på denna... Tyckte jag ägde gyllene öron :) och gick på diskantfällan...

Spelar dock ingen roll. Jag tyckte verkligen mjukvaran lät bättre i andra exemplet. Kanske jag tyckt annorlunda med många spår tillsammans. Blivit galen på fizzlet. Som jag ibland blir på min Oberheim OB-Xa. :)

Summa summarium lät mjukvaran gott nog för mig. En lärdom jag är tacksam att få.

Man kan lätt säga att din demonstration var närmast tvärt emot videon som presenterades längre upp i tråden. Gott.

Tack igen Firechild !

geminister
2013-06-16, 22:24
Andra halvan är hårdvara i båda exemplen!

Det var som attan! Där ser man hur fel man kunde ha. Dags att göra sig av med sina fördomar, med andra ord.

kroffe
2013-06-16, 22:58
Kul test, jag hade FEL! :)

Oortone
2013-06-16, 23:30
@Jeppe K:
Alla eller ingen har gyllene öron!
Det är bara mytologi skapad av människor som försöker hävda sig.

Det finns naturligtvis mätbara skillnader mellan människors hörsel och där vinner ungdom varje gång.
Sedan finns hela skalan från rena gissningar, suggesion (t.ex. auktoritär person säger att kabel A låter bättre än kabel B), bra gehör för klang och liknande vidare fram till mer analytiskt lyssnande där observation och resonemang snarare än små variationer i hörsorganen fäller avgörandet.

Detta lyssningsexempel visar tydligt hur svårt det är att avgöra saker när man faktiskt inte vet vad man lyssnar på. De flesta gissar fel.

Rent statistiskt om vi hade gissat helt slumpässigt gäller för detta test:
25% båda rätt
50% ett rätt
25% båda fel

Vad jag kan se fick vi:
båda rätt: 1
ett rätt: 1
båda fel: 3 (Volantiz kan iof tolkas tvärt om...)
Kroffe och Jeppe gissade enbart på ena så de är inte med.

Sämre än slumpen för hela gruppen således.

Hårdvara är hårdvara och mjukvara är mjukvara. De kan aldrig bli lika men det finns knappast några subjektiva sanningar som stämmer överens mellan lyssnare/användare när det gäller själva ljudkvaliteten. Objektiva sanningar kan finnas (aliasing, diskantbegränsning) men de är oftast inte hörbara och i vilket fall som helst rent praktiskt nästan omöjliga att klassificera som hård eller mjukvara. I alla fall inte nuförtiden.

Men Firechild är inne på något som jag tror ofta spelar stor roll för vad som "låter bra". Nämligen hur det känns att ratta grejerna. Om vi bortser från de taktila skillnaderna så tror jag att skalor och utväxling spelar oerhört stor roll för hur det känns att använda en simulerad hårdvara. Den som är van vi originalet reagerar direkt på om rattarna inte stämmer med hur det brukar vara. Eller så har jag helt fel; kanske något för ett A/B test en annan gång.

Volantiz
2013-06-17, 11:36
Om någon undrar.. jag menade aldrig att jag gissade på någon av dem. Jag skrev enbart att jag tyckte 2orna lät bättre. Jag struntade då nästan helt i diskanten eftersom det känns som diskanten ändå fanns även i hårdvaran och är då enkel att få fram med en lämplig EQ. Jag struntade även i de upplevda volymskillnaderna i andra klippet. Det som däremot är svårare att få till med extern processning och som jag ibland gärna vill ha i grundljudet är det där extra "håret" på vågformerna som jag tycker känns väldigt tydligt i hårdvaran (främst i första klippet). Jag hoppades innerligt på att det skulle ha varit mjukvaran, för då hade jag köpt den. Men Arturia från klara sig utan mina pengar ännu en gång..

geminister
2014-08-05, 10:54
Nu har även jag skaffat denna (och hela V-collection) och det är helt klart starkast lysande stjärnan i gruppen. Bland de mest välljudande pluggar jag testat, får jag säga. Och interfacet är kanon. Värt!

outshape
2014-08-05, 11:47
Nu har även jag skaffat denna (och hela V-collection) och det är helt klart starkast lysande stjärnan i gruppen. Bland de mest välljudande pluggar jag testat, får jag säga. Och interfacet är kanon. Värt!

Håller med. Shit, vad bra den låter. Dock försöker jag låta bli att använda den eftersom den har dongle. Synd!

scobbah
2014-08-05, 12:52
Håller med. Shit, vad bra den låter. Dock försöker jag låta bli att använda den eftersom den har dongle. Synd!

Om det inte är intressant att göra ett principiellt ställningstagande mot den här typen av mjukvaruaktivering går det alltid att köra en "virtual dongle", vilket inte kräver USB-sticka men gör att licensen enbart kan användas på en dator.

http://www.arturia.com/evolution/en/support/elicenser.html

Jag har tidigare varit skeptisk mot donglelösningar men med kampanjen de kör just nu och möjligheten att köra licensen virtuellt så tror jag inte att jag kommer kunna hålla mig borta när lönen kommer... Som någon tidigare nämnt, med dagens valutakurs får man UVI Digital Synsations och Arturia V-paketet för blott 1300 kronor.

outshape
2014-08-05, 12:59
Om det inte är intressant att göra ett principiellt ställningstagande mot den här typen av mjukvaruaktivering går det alltid att köra en "virtual dongle", vilket inte kräver USB-sticka men gör att licensen enbart kan användas på en dator.

http://www.arturia.com/evolution/en/support/elicenser.html

Jag har tidigare varit skeptisk mot donglelösningar men med kampanjen de kör just nu och möjligheten att köra licensen virtuellt så tror jag inte att jag kommer kunna hålla mig borta när lönen kommer... Som någon tidigare nämnt, med dagens valutakurs får man UVI Digital Synsations och Arturia V-paketet för blott 1300 kronor.

Jag kör med två datorer och glömmer alltid vilka projekt jag använt Arturia, Soundtoys, Slate etc i.
I övrigt använder jag mig mycket av t ex Native instruments syntar och effekter och där kan jag ju installera dessa på båda datorerna och använda samma lösenord.
Blir gråtfärdig när jag åkt iväg med en halvfärdig låt från studion och sitter på laptopen och vill göra klart och så kan jag inte köra projektet.
En del vill då jämföra med hårdvara, men jag tycker det haltar lite. Det är lättare att glömma en USB-sticka än en trummaskin.

geminister
2014-08-05, 14:35
Man kan be om en extra aktivering av Arturia för en andra dator, värt att veta. Tycker de är väldigt tillmötesgående!

Clase
2014-08-06, 12:33
Jaha... här kommer jag till 99an för att stilla min GAS nu när arturia har rea och är sugen på denna och propheten... så möts jag av den här tråden och känner lite att jag nog borde köpa hela paketet... tack för den. :)

geminister
2014-08-06, 12:40
Sorry!

Framerate
2014-08-06, 22:01
För 1400 är V-Collection ett fynd och Oberheim SEM V är grymt trevlig. Jag spelar bort mig i både tid och rum när jag går igenom dess presets. Skönt GUI.

Moogmannen
2014-08-07, 18:28
iSem till ipad är bland det bästa som hänt syntmarknaden på länge imo. Väl investerade 38 kronor. :)

Framerate
2014-08-07, 19:37
Och dessutom är iPad och datorversionen helt kompatibla så att man kan skapa ett ljud på den ena och använda på den andra.

geminister
2014-08-07, 19:44
Men jag inbillar mig att datorversionen låter bättre...

geminister
2014-08-07, 22:23
Alltså, ju mer jag rattar desto mer förälskad blir jag. Ljudet är kanon, enveloperna funkar precis som man förväntar sig och interfacet är bara klockrent! Har nog aldrig känt mig så bekväm med en synth, eller känt sådan rattarglädje.

Framerate
2014-08-07, 22:42
Har suttit och jämfört iPad versionen med datorversionen och det låter ju väldigt lika måste jag säga. Har flyttat mina hörlurar från den ena till den andra och använt samma presets, men rent teoretiskt borde väl datorversionen ha bättre ljud beroende på vilket ljudinterface man har, eller?

false messiah
2014-08-08, 11:08
Har suttit och jämfört iPad versionen med datorversionen och det låter ju väldigt lika måste jag säga. Har flyttat mina hörlurar från den ena till den andra och använt samma presets, men rent teoretiskt borde väl datorversionen ha bättre ljud beroende på vilket ljudinterface man har, eller?

Är det samma algoritmer och samma utformat så bör det inte vara någon skillnad. Sen kan naturligvis förstärkning och liknande påverka DA-steget, men det bör vara marginella skillnader.

Både iOS och OS X använder Core Audio så vitt jag vet, och där är det interna formatet 32bit float fram till ljudkortet, så om du inte kör datorn i typ 24/96 och iPaden i 24/44 så bör det vara samma slutresultat.

deleted user
2014-08-08, 11:31
Varför skulle den låta sämre i paddan?

deleted user
2014-08-08, 11:36
Ljud ut från paddan är väl inte sämre än ljud ut från vilken vintagesynt som helst? iSem låter fantastiskt bra och antagligen identiskt med SEM V. Skillnaden är att den är roligare att jobba med på padda imho. Jobbar man väldigt VSTi-anpassat är det antagligen en fördel att ha den som VSTi, men annars så…

Det tråkiga är att jag inte mentalt riktigt kan komma runt det där med analogemuleringar i mjukvaruform. Det ger mig en lite tråkig känsla, men jag tror inte för ett ögonblick egentligen att problemet ligger någon annanstans än hos mig själv… jag har inga problem med det när det gäller effekter, så jag är inte ens konsekvent.

false messiah
2014-08-08, 11:37
Arturia skulle ju potentiellt ha kunnat köra snålare algoritmer för att få SEM att fungera på surfplattor…?

deleted user
2014-08-08, 11:39
Arturia skulle ju potentiellt ha kunnat köra snålare algoritmer för att få SEM att fungera på surfplattor…?

Varför då? En modern padda är väl bra mycket kraftfullare än datorerna var när de började göra sina instrument, t ex?

geminister
2014-08-08, 11:44
Arturia skulle ju potentiellt ha kunnat köra snålare algoritmer för att få SEM att fungera på surfplattor…?

Bingo! Så tror jag det är. Om man jämför vad den drar på en dator med vilken kraft en iPad har så ser jag inte hur de har kunnat få ihop det på annat sätt.

deleted user
2014-08-08, 11:48
Bingo! Så tror jag det är. Om man jämför vad den drar på en dator med vilken kraft en iPad har så ser jag inte hur de har kunnat få ihop det på annat sätt.

Är den så krävande?

jaja, me don't know. Den låter i alla fall svinbra även på paddan.

false messiah
2014-08-08, 11:52
Varför då? En modern padda är väl bra mycket kraftfullare än datorerna var när de började göra sina instrument, t ex?

SEM V är en relativt ny plugg (och därmed kanske mer processortung än deras äldsta emuleringar), och många använder förmodligen äldre iPads, så det finns ju en poäng i att göra snålare kod för iOS-versionerna. Jag tycker det är en rimlig fråga. (Och eftersom tablets i regel körs på batteri så finns det ju all anledning att skriva så snål kod som möjligt – musikdatorer körs ju i regel med strömförsörjning oavsett prestanda på chippen…)

Men eftersom Framerate tycker de låter likadant så tyder det på att de kör samma kod, så förutom skillnader i format (16/24/32bit, samplingsfrekvens) och de fysiska utgångarna så bör det ju låta likadant.

deleted user
2014-08-08, 12:25
jaja, det låter rimligt. :)

Moogmannen
2014-08-08, 18:20
Men jag inbillar mig att datorversionen låter bättre...

Med en hygglig dockstation, till exempel Alesis iOdock 2 som jag kör med låter det nog snarare bättre. Fysiska utgångar, lite genuint bakgrundsbrus som för övrigt borde ingå i varje seriös emulgering av vintagesyntar redan från början. ;)

geminister
2014-08-08, 20:09
Bättre? Det har jag svårt att tro.

deleted user
2014-08-08, 20:29
Med en hygglig dockstation, till exempel Alesis iOdock 2 som jag kör med låter det nog snarare bättre. Fysiska utgångar, lite genuint bakgrundsbrus som för övrigt borde ingå i varje seriös emulgering av vintagesyntar redan från början. ;)

Jag vill påstå att det inte är sämre med vanliga utgången. Den håller antagligen högre klass än på en original SEM. Det är inget fel på utgångarna på paddorna.

Bättre och bättre... men beroende på hur man jobbar så spelar plattformen roll. Jag är inte negativ till att ha den i någon mån i formen av hårdvarusynt, som jag tycker att pad-syntar är. Jag använder de precis som hårdvarusyntar, vilket jag inte gör med VST. Bra eller dåligt? Ja, det beror ju på ens eget arbetssätt.

Framerate
2014-08-08, 23:35
Om man säger såhär... innan DA omvandlaren så är det nog skit samma om det är padda eller dator.

geminister
2014-08-08, 23:51
Kan ju iofs vara huvudet som spökar här, får inte alls samma gläde ur pluggen. Svårt med synthar och iPad tycker jag, så är nog en interfacefråga för mig.

Clase
2014-08-10, 14:17
Så, det blev ett köp av Oberheim SEM V tillslut... suktar väldigt mycket efter de andra syntarna också, men jag har inte riktigt anvädning för sådant i dagsläget så jag valde att vara återhållsam.