handdator

Visa fullständig version : Göra soundtrack till film?



Max
2011-07-15, 02:03
Hej,

Vet inte riktigt vart jag ska placera denna tråd, och har för mig att jag sett liknande trådar någon gång men men...

Jag har från flera olika lyssnare, oberoende av varandra, fått höra att min musik skulle passa som soundtrack till film, och de tycker att jag borde försöka få göra musik till någon film. Detta vore förstås en ära och något jag skulle tycka va jättekul, men frågan är hur man får sådana jobb? Pro424 klingar ju tyvärr inte särskilt välkänt nånstans...

/Max

GOAB
2011-07-15, 07:44
Ett bra sätt är att söka kontakt med filmare i samma situation som du - begåvade men ännu inte etablerade. Du borde kunna hitta dem på Vimeos forum eller utspridda på folkhögskolornas filmlinjer, eller varför inte testa direkt på högskolan? Gör 3-4 kortfilmsprojekt gratis så har du helt plötsligt showreel och erfarenhet! Och kontakter som är färdigutbildade och kommer ut och jobbar om två-tre år, inte minst.

Max
2011-07-15, 10:22
Bra idé! Ska absolut testas!

false messiah
2011-07-15, 10:37
En annan variant är ju att ta en kortfilm, trailer eller en scen från en långfilm och musiksätta med din egen musik. (Det kan ju vara ett problem att sprida offentligt, och man bör nog inte välja de mest välkända exemplen för att undvika ofördelaktiga jämförelser, men i övrigt borde det vara en vettig metod.)

PF
2011-07-15, 10:55
Jag har gjort lite småjobb, det är extremt spännande att se bild / film till musiken. Det är värt att göra det för keff betalning nästan, vilket också hör till problematiken med det hela. För det är vad man får, tills man jobbar med musiken till The Simpsons typ.

PF
2011-07-15, 10:56
Nu senast fick jag dock högst timpenning någonsin förvisso... :D

(10 minuters arbete för att göra en 30 sek loop som blev mycket uppskattad, betalning: 10 st biobiljetter!) ;)

makari
2011-07-15, 11:47
En annan variant är ju att ta en kortfilm, trailer eller en scen från en långfilm och musiksätta med din egen musik. (Det kan ju vara ett problem att sprida offentligt, och man bör nog inte välja de mest välkända exemplen för att undvika ofördelaktiga jämförelser, men i övrigt borde det vara en vettig metod.)

Vill man undvika den problematiken så finns det vad jag vet en del äldre filmer som kan anses vara Public Domain som man kan leka med utan att riskera advokater på halsen. Archive.org har en hel del vad jag vet.

Max
2011-07-15, 12:19
FM: det som är lite jobbigt är de flesta filmer redan har soundtrack som jag nog ganska lätt skulle influeras av, men jag ska spana in det, samt makaris alternativ!
Tack :)