handdator

Visa fullständig version : Arturia Spark



Katzenjammer
2011-06-03, 15:43
Arturia Spark är egentligen ingen nyhet för de flesta på 99musik. Men eftersom den nu är officiellt släppt och har börjat säljas tycker jag att det är dags för en egen tråd.

Som många säkert redan vet är Spark en kombination av mjukvara och hårdvara där det senare är en midicontroller som man ansluter till sin dator.

Spark både emulerar äldre trummaskiner likt Rolands TR-serie och Simmons med hjälp av TAE-syntes (som Arturia även använder i sina andra emuleringar av klassiska analogsyntar), samt stödjer multisamplade kit.

Sequencern har 16 dedikerade knappar och klarar 64 steg. Förutom att programmera in rytmer och melodier via sequencernknapparna går det även att spela in rytmer via de 8 anslagskänsliga pads som finns längst ner på Spark-controllern.

Utöver den förväntade trummaskinsdelen finns en effektdel med dedikerad X/Y-platta samt en 16-kanalig mixer där du kan lägga på fler effekter via aux/insert.

Priset hos tysken är 4440kr.

För mer information se videon nedan och besök Arturia (http://www.arturia.com/evolution/en/products/spark/intro.html).


http://www.youtube.com/watch?v=fgs9TdjVLPs

Ashaz
2011-06-03, 15:50
Hmm. Ser ju riktigt intressant ut detdär.

Olle Truck
2011-06-03, 19:20
DSP-dreads på ingenjörerna, det har jag aldrig hört talas om innan.

Frebrik
2011-06-03, 19:50
Hmm, den går alltså inte att köra utan att ha den kopplad till dator? Dvs det är en dongel till mjukvaran?

outshape
2011-06-03, 19:55
Hmm, den går alltså inte att köra utan att ha den kopplad till dator? Dvs det är en dongel till mjukvaran?

Du kan säkert köra mjukvaran utan hårdvaran. Så är det med Maschine.
Men du kan inte köra hårdvaran utan dator, hårdvaran är bara en controler.

Katzenjammer
2011-06-03, 19:56
Hårdvaran är en midicontroller som vilken annan. Du kan använda den till att styra valfri mjukvara. Mjukvaran går säkerligen köra utan att ha controllern inkopplad.

Controllern har MIDI IN/UT samt separat strömförsöjning, så i teorin borde det gå att använda den till att styra även annan hårdvara.

Men jag tror att funktionalitet så som sequencer med mera enbart ligger i mjukvaran. Men knappar, rattar och liknande borde gå att mappa upp för att styra parametrar på vilken synth som helst.

Katzenjammer
2011-06-03, 19:58
Hårdvaran är en midicontroller som vilken annan. Du kan använda den till att styra valfri mjukvara. Mjukvaran går säkerligen köra utan att ha controllern inkopplad.

Controllern har MIDI IN/UT samt separat strömförsöjning, så i teorin borde det gå att använda den till att styra även annan hårdvara.

Men jag tror att funktionalitet så som sequencer med mera enbart ligger i mjukvaran. Men knappar, rattar och liknande borde gå att mappa upp för att styra parametrar på vilken synth som helst.

OBS! Ska tillägga, har inte testat Spark. Så testa först innan du köper om du tänkt använda den som controller till extern hårdvara då det bara är spekulation från min sida baserat på den information jag hittat på deras hemsida.

Katzenjammer
2011-06-03, 20:03
Har skickat ett mail till Arturia, får se om de svara angående strömförsörjning och midi in/out setupen.

Ashaz
2011-06-10, 11:20
Sitter och funderar på hur dendär skulle göra sig som kompis till reason :)

Katzenjammer
2011-06-10, 11:29
Har för övrigt inte hört av Arturia än.

sawtooth
2011-06-10, 11:58
Jag får hem en Spark för test i nästa vecka. Har ni specifika frågor så PM:a mig så kan jag kolla då. :)

tonefloat
2011-06-10, 12:02
Jag har betatestat mig igenom Spark och den är lättanvänd, låter bra samt är rätt kul. Jag hade en Maschine tidigare och det är något helt annat, med deras VST stöd är det mer en komplett DAW. Spark är en renodlad trummaskin som är busenkel att använda och rolig. Jag har bara kört mjukvaran inte hårdvaran. Med hårdvaran så är den nog ännu roligare.

Det som jag stör mig på lite är väl priset, lägg på 500:- så har du en Maschine. Även om jag uppskattar enkelheten i Spark så känns den lite dyr i en jämförelse. Nu tröttnade jag på min Maschine för jag har ingen användning för dess DAW möjligheter och den kändes lite för komplex. Att NI valt att plocka in VST stöd och annat är inget jag prioriterar för jag kör mina VST i Cubase och Live.

Om Spark hårdvaran håller vad den lovar är det är kul trummaskin som låter bra, men något för dyr får väl bli mitt betyg. Jag kan också uppskatta att Arturia satsat på en renodlad trummis och inte börjar joxa med VSTar och annat.

Ashaz
2011-06-10, 12:18
Jag är lite nyfiken på dendär synth delen i sparken. Är den bara en gejtad kanal eller, hur funkar den helt enkelt?

Och ljudet. De snackar ju om hur de vill återksapa analogupplevelsen i sina maskiner. Har den det rätta omphfet? Eller behöver den lite extra massage för att nå fram?

Och så kärnfrågan. Är det en såndär maskin som man börjar pilla på och plötsligt vill musiken bara skapa sigsjälv? Eller kliar man sig i skägget, bläddrar i manualen och vrider en ratt med förvirrad min?

tonefloat
2011-06-10, 15:27
Enklast är att ladda ner demon och köra stand-alone. Då hör man ljuden och ser hur den fungerar. Jag har aldrig kollat i manualen så jag kan skriva under på att den är lättanvänd.

Spark demo (http://www.arturia.com/evolution/en/products/spark/resources.html) 500MB så den har allt utom save.

Syntljuden är väl inget att hurra för, några basic ljud som du kan tweaka med tuningratten. Inget jag kollat på så noga.

Ashaz
2011-06-10, 15:29
oj. det finns en demo? coolt. Ska pilla på den i helgen :)

tonefloat
2011-06-10, 23:40
Spark tråd på GearSlutz (http://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/570369-arturia-announces-spark-drum-machine.html)

Här finns lite matnyttig info.

Ashaz
2011-06-14, 16:24
Va negativa gearsluttarna verkar vara. Är de alltid sådana?

false messiah
2011-06-14, 16:40
Nej, om någon produkt heter Neve eller SSL i förnamn kan de ibland faktiskt komma med positiva kommentarer. :p

Synapskollaps
2011-06-14, 16:43
Hur funkar demon för er? En instans med Spark, och min 6kärniga AMD 1005T (6*2.8Ghz) + 6gb RAm Win7 x64 gäjmingd0ta, sparkar i taket. 40% CPU load... Wtf liksom?

Om man jämför, så kör jag enkelt 2-3 instanser Massive, 4-5 Sylenth1, 2-3 Operator & massa audiospår långt under 40% CPU load.

:(

segerfalk
2011-11-07, 20:50
Var det någon blev frälst?

robopants
2011-11-07, 21:28
Jag kör den på min iMac med i5 2,5 Ghz cpu och 4gb ram och hamnar på 15-20% cpu. Tycker dock att den verkar rätt trist.

segerfalk
2011-11-07, 21:49
Inte testat hårdvaran mao? Tycker iofs att de flesta ljudexempel på arturias sajt gör mig ganska sval.

tonefloat
2011-11-15, 20:23
Jag pillade på hårdvaran nu äntligen och jag triggade inte ;) Den känns helt enkelt för dyr. Maschine är en svår konkurrent och särskilt lilla Maschine som jag tycker är ett bättre val än Spark.

Jag tror tyvärr att vi får se Spark på rea ganska snart.

segerfalk
2011-11-17, 21:21
Jag pillade på hårdvaran nu äntligen och jag triggade inte ;) Den känns helt enkelt för dyr. Maschine är en svår konkurrent och särskilt lilla Maschine som jag tycker är ett bättre val än Spark.

Jag tror tyvärr att vi får se Spark på rea ganska snart.

Tack för input. Det blev en Maschine.

Linuz
2011-11-17, 21:25
Av egen erfarenhet och att dömma av kritiken på Arturias forum så är deras support något av de sämsta jag varit med om.

Jag ägde en Arturia Analog Factory för ett par år sen. Tänker inte köpa fler produkter av Arturia.

tonefloat
2011-11-17, 23:26
Av egen erfarenhet och att dömma av kritiken på Arturias forum så är deras support något av de sämsta jag varit med om.

Jag fick vänta i ett halvår på att få min Prophet V auktoriserad... det sket sig första gången och jag mailade direkt. Efter ett antal mail så gav jag upp, sen kom en ny kod efter 6 månader...

Linuz
2011-11-18, 15:37
Jag fick vänta i ett halvår på att få min Prophet V auktoriserad... det sket sig första gången och jag mailade direkt. Efter ett antal mail så gav jag upp, sen kom en ny kod efter 6 månader...

Jag blir nästan förbannad när detta företaget annonserar om nya prylar, dom kommer ju inte hjälpa nån om deras skit inte funkar. Iallafall inte inom en rimlig tid. flera månader är inte okej om du köpt en ny produkt för flera tusen.

Ringflower
2012-09-17, 09:40
Bumpar denna för att höra om någon fortfarande använder sig av SPARK och hur pass
bra/dålig den är jämfört med andra alternativ.

Framförallt är det mjukvarudelen jag är intresserad av.

Max
2012-09-17, 10:04
Jag fick en ordentlig demo på jam i förra veckan och vart jävligt imponerad över hur snabb och lättjobbad de n verkade. En sån controller till reasons redrum/kong hade vart guld!

j antoni
2012-11-09, 10:12
De har fått nytt pris nu - 3.495:- inkl kontrollern. Rätt nice!

Ashaz
2012-11-09, 10:54
Jag fick en ordentlig demo på jam i förra veckan och vart jävligt imponerad över hur snabb och lättjobbad de n verkade. En sån controller till reasons redrum/kong hade vart guld!

Verkligen. Men hur är integrationen där egentligen?
Nog för att det felet ligger hos Reason, men jag stör mig ofta på hur okompatibel Redrum är med controllers och mappning.

Max
2012-11-09, 12:06
Redrums sequencer går så vitt jag vet inte automatisera överhuvudtaget vilket för mig är fullständigt obegripligt.
3500 för spark gör faktiskt mig lite sugen efter den där demon. Grymt kul att livejamma med!

Ashaz
2012-11-09, 12:46
Redrums sequencer går så vitt jag vet inte automatisera överhuvudtaget vilket för mig är fullständigt obegripligt.
3500 för spark gör faktiskt mig lite sugen efter den där demon. Grymt kul att livejamma med!

man kan automatiser trig/mute/solo knapparna längst upp.
Också kan man mappa bank väljaren till en ratt märkligt nog. men inte till en knappsats för att välja specifik bank.

Så man kan bygga sina spår och sen jamma dem med mute knapparna typ. inte optimalt men det funkar.
Men varför man inte får realtidsstyra sequencerns steg-knappar begriper jag verkligen inte.
Det hade ju varit så smidigt att mappa upp dem på en controller och rocka xox style :)

Max
2012-11-09, 13:01
Jo okej man tappar ju det som man vill automatisera!

Ringflower
2012-11-09, 21:37
Jag har köpt mjukvaran. Lättjobbat som sjutton i Cubase. Lite sköna effekter så är man i hamn :)

Perfekt om man inte gör musik där trummor/beats ligger högt i ljudmixen utan där andra instrument
är bas instrument.