handdator

Visa fullständig version : Musikaliskt självförtroende



theVOID
2011-02-23, 12:47
Jag har ett problem (har väl många iofs, men detta är ju ett musikforum:) ).
Jag har svårt att bedöma kvaliteten på mina egna låtideer och det slutar oftast med att det stannar vid en enkel inte ens halvfärdig demo.
Jag avskyr dessutom min röst men det känns fel att låta andra sjunga.
Jag lyckas ofta få till refränger och melodier för genres som jag inte skulle ta i med tång, typ nickelback, takida eller töntpop.
Jag har också svårt att engagera mig i låtar där texten inte består av egna betraktelser, gillar en del av mina texter men jobbigt när alla handlar om liknande saker. Skulle vilja kunna skriva "coola" låtar utan någon särskild egenupplevd känsla, bara coola riff och refränger, men det går inte.
Jag VET att jag är en habil melodimakare men jag har svårt att fokusera på ett sound, alla låtar låter helt olika...
Jag kan ofta hamna i ett tillstånd där jag helt förnekar all positiv kritik, då jag själv inte anser att jag gjort ngt bra, sen nästa dag är det tvärtom.
Men överlag har jag väldigt lågt musikaliskt självförtroende.

Behövde skriva av mig bara.
Någon som har råd?

hasse_fx
2011-02-23, 13:01
Kort reflektion: Begränsa dig för en viss tid (2-3 månader minst) på ett sound, skygglappar på, och SPRING!

theVOID
2011-02-23, 13:36
Men hur brett kan ett sound vara idag? Känns som att så många skivor är så homogena, avseende instrumentering och tempo.
White Lies är grymma, men låtarna är FÖR lika anser jag.
Mitt ideal är mer Siamese Dreams, med stor spännvid avseende tempo och lugn vs bröt.
Det vill jag inte förlora.
Om du ex. lyssnar på min gamla EP på Spotify, är det ett "sound" raktigenom eller spretar det för mycket? Jag tycker inte det spretar men vet att andra tycker det.
Kan ex. dessa två låtdemon vara på samma EP och "hänga ihop"?

http://soundcloud.com/henrikstolpe/something-almost-happend-to-1

http://soundcloud.com/henrikstolpe/nothing-important-happened-here-tonight

PeterH
2011-02-23, 13:45
Känner igen det, och det är nog mycket pga dom orsakerna jag aldrig släppt något vettigt på egen hand. Mitt tips blir att jobba med andra, hitta gemensam mark så löser sej konsekvensen och enhetligheten av sej självt!

Wiktorion
2011-02-23, 13:56
Jag hade exakt samma problem för ett år sedan, var rädd för min egen röst och stog mest och stampade, musikaliskt. Sen blev jag polare med en som tog ut svängarna mer, musikaliskt, och hade en helt annan maskinpark. Jag provade på nån enstaka gång att kliva ut ur komfortzonen och testa sång, testa nya tillvägagångssätt och till sist så kunde jag göra mer själv. Det ändrade helt sättet jag gör musik på och nu har man nästan levlat upp, så att säga. Ett bra sätt att komma vidare och få bättre musiksjälvförtroende för mig har varit att bara våga. Och få hjälp att göra klart mina små korta projektsnuttar till färdiga tracks.

theVOID
2011-02-23, 14:14
Jepp, har ju spelat i band tidigare, men det tog för mycket energi att vara bandledare och göra ALLT i bandet...
Får hitta en bandsetup som funkar bättre helt enkelt!

hasse_fx
2011-02-23, 15:26
...kan inte lyssna nu tyvärr, men det jag menar är att du borde ta dig ro/satsa energi att "hinna färdigt", om det så bara är en eller ett par låtar, max en "ep" med ett tema, i text och/eller i stil. Tvinga fram begränsningar - givetivis åt något "hörn" du vill vara i, så du inte har 12 parallella "osäkra" saker på gång -> ångest! Sedan skapar du och itererar några varv... INTE med målet att skapa ditt ultimata verk utan för att hitta möjliga vägar till målet och träna att följa!

Hur begränsa? Well, tala till/spela för "någon", t ex ett fiktivt klubbgig... vad är "du" då? Text/budskap? Stämning? Gitarrsound? Gitarr+synt-kombon? Provokativ? Eftertänksam? Men INTE allt på en gång!

Kommer du ingen vart ens med sådant kan det dags att leta samarbete (allt från duo till band)

false messiah
2011-02-24, 00:12
Att jobba med andra funkar bra, är min erfarenhet. Jag har dock råkat ut för att det blivit ännu spretigare när alla drar åt helt olika håll, så det är inte ett garanterat undermedel. :)

Jag tror också att många har en tendens att se större skillnader i sin egen musik än utomstående, men det är ju bara ytterligare en aspekt i att det är svårt att bedöma det man själv gör. (Dvs, att göra både "progressive house" och "deep house" är inte något tecken på att man är för bred.)

donfuego
2011-02-24, 16:11
Jag tycker det är en styrka att kunna ha bred palett i sin musik. Det är ju ändå DU som knyter ihop säcken i slutändan och därmed sätter en unik prägel på soundet, även om du kanske inte ser det. Att ta ett steg åt sidan och betrakta sina verk ur en objektiv synvinkel är jättesvårt men troligtvis nyttig övning. Det tråkigaste jag vet är musiker som alltid låter lika dant. De brukar glömmas bort ganska fort.

PS. Tycker din röst funkar kanon! Men testa att ta in någon annan på ett spår bara för att. Du blir en erfarenhet rikare i värsta fall.

From
2011-02-24, 22:12
Det här känns igen...
Har tyvärr heller inga råd att ge.

hasse_fx
2011-02-24, 22:25
...etablerade artister som kör fast eller tappar fokus byter producent :) Så ett kreativt samarbete kan mycket väl vara att den ena parten "bara" coachar, ger råd och ställer krav - och du faktiskt lyssnar och respekterar det.

theVOID
2011-02-25, 08:49
Jepp, men det gäller ju att hitta någon som har en liknande musikalisk vision, som man litar på.
Det som kan vara lite svårt tror jag. Har ju kompisar men jag vet precis vilka låtar de kommer att gilla och inte gilla.
Alla gillar olika stuk.
Funderar nu på att spela in 4-5 låtar med ett annat ljudideal, mer indie, mer pop, bara för att göra något helt annat ett tag.
Trummor, bas, gitarr, sång bara.

PeterH
2011-02-25, 09:07
Tror inte du ska vara orolig för att det spretar. Tyckte definitvt exemplen du postade håller ihop, skulle inte låta ett dugg konstigt på samma skiva.

Och betänk ett band som Imperiet, störst i Sverige på sin tid, dom gjorde inte två låtar som lät likadant efter första plattan...

peppe
2011-02-25, 09:55
Jepp, har ju spelat i band tidigare, men det tog för mycket energi att vara bandledare och göra ALLT i bandet...
Får hitta en bandsetup som funkar bättre helt enkelt!

minns den tråden! hur kan du ha dåligt självförtroende när du hade den rollen???

theVOID
2011-02-25, 10:01
minns den tråden! hur kan du ha dåligt självförtroende när du hade den rollen???

Things change ;)
Man har rätt höga krav på sig själv, är väl däri det största problemet ligger..
Finns så mycket intetsägande musik och man vill ju inte göra mer av samma sort :)

peppe
2011-02-25, 11:04
din musik är allt annat än intetsägande.. lyssande på dina två tracks här å gillade det.. har samma sound bägge två å man här att det är samma kille bakom. egen röst och lite åt indi-hållet, absolut inte mainstream.. sluta knorra nu å fortsätt på samma väg du är inne på..

theVOID
2011-02-25, 11:06
din musik är allt annat än intetsägande.. lyssande på dina två tracks här å gillade det.. har samma sound bägge två å man här att det är samma kille bakom. egen röst och lite åt indi-hållet, absolut inte mainstream.. sluta knorra nu å fortsätt på samma väg du är inne på..

Thanks :)
Dessa är väl ändå mina minst kommersiella låtar.
Skall sluta knorra, annat än med syntharna :)

peppe
2011-02-25, 11:08
glömde en glad gubbe så här kommer den istället
:)

theVOID
2011-02-26, 13:55
Håller på med två låtar med helt annat stuk nu :)
Här är lite smakprov om ngn vill höra!

http://soundcloud.com/henrikstolpe/in-the-void
Hade ont i fingrarna, så lite slarvigt spel i introt ;)

http://soundcloud.com/henrikstolpe/tears-and-beers-and-cigarettes

Skall bli Shure Beta58 på denna sista istället för min rörmik, för det behövs mer growl i rösten.
Skall fucka upp dem med lite skumma ljud och grejer sen, och sjunga lite mer indie, vill fn inte låta Nickelback hehe

hasse_fx
2011-02-26, 14:04
din musik är allt annat än intetsägande.. lyssande på dina två tracks här å gillade det.. har samma sound bägge två å man här att det är samma kille bakom. egen röst och lite åt indi-hållet, absolut inte mainstream.. sluta knorra nu å fortsätt på samma väg du är inne på..

Medhåll ;) Something/Nothing ovan spretar inte alls - skiljer endel i mixning bara, men definitivt kan det räknas in i samma "sound" :)

peppe
2011-02-27, 18:05
ettan är sjyst som fan.. får lite verve vibbar från början..sen blir det tyngre när distade guran kommer in.. känns lite som versen å refränger(gittar plinket) inte hör ihop.. versen tung distad rock (typ) å det du började med mer åt melodi-pop britpop stuk..? bara en idé!
början var grymt dock..

tvåan, gillar början igen! asså du e skitbra på den lågmälda melodiska popen! men det går väg mot tyngre i varje låt.. men här låter den grejen bra! sjyst låt helt klart.. nu är ju inte jag gitarrist för fem öre... men jag skulle experimentera mer med ljudet än å få det amerikanska rocksoundet! det första gitarrsound jag skulle skaffa mig i min arsenal skulle va bowies sound på guran på Heroes-plattan.. skulle passa ditt sound tror jag.. du vet dom där gnälliga gittarljuden som genomsyrar den plattan..? men jag snöar bara.. du e begåvad helt klart!

theVOID
2011-02-28, 14:43
ettan är sjyst som fan.. får lite verve vibbar från början..sen blir det tyngre när distade guran kommer in.. känns lite som versen å refränger(gittar plinket) inte hör ihop.. versen tung distad rock (typ) å det du började med mer åt melodi-pop britpop stuk..? bara en idé!
början var grymt dock..

tvåan, gillar början igen! asså du e skitbra på den lågmälda melodiska popen! men det går väg mot tyngre i varje låt.. men här låter den grejen bra! sjyst låt helt klart.. nu är ju inte jag gitarrist för fem öre... men jag skulle experimentera mer med ljudet än å få det amerikanska rocksoundet! det första gitarrsound jag skulle skaffa mig i min arsenal skulle va bowies sound på guran på Heroes-plattan.. skulle passa ditt sound tror jag.. du vet dom där gnälliga gittarljuden som genomsyrar den plattan..? men jag snöar bara.. du e begåvad helt klart!

Tack, snäll du är :)
Håller på och laborerar men ljudbilden på bägge dessa låtar, så de kommer att att förändras en hel del.
Brukar inte ha det amerikanska rocksoundet, mer fuzz, skall fuzza till det litegrann.
Men som du indikerar, detta kanske är fyra låtar, inte två..

tesla3
2011-03-24, 23:49
Att vara spretig behöver inte vara negativt. Måste man ha typ Fleetwood Macs Rumours som ideal? Som jag ser det öppnar en låt som "Nothing..." för flera alternativ. T ex ambient och noise i någon form (melodiöst) kan stå sida vid sida med detta spår. Sen behöver den kanske fixas/utvecklas lite, men det är en annan historia. Mycket bra melodi fö.

Sillen
2011-03-26, 18:51
Jag har egentligen noll musikaliskt självförtroende.. men jag är inte ett dugg rädd för att skämmas.. Har inget problem med att vara varken utskrattad eller pajas. För jag har en god insyn i det jag gör och inte någon uppsvälld självbild. Jag tror att det ni kallar självförtroende kommer automatiskt med att man är ödmjuk och lyhörd....

Känslan av att det inte skulle duga har jag övergivit för länge sedan.. slösa inte tid på det!!!

rymdeko
2011-03-26, 22:19
Tycker att det låter som typisk nojja som man får som låtskrivare utan band. Jag känner igen mig i en del av det du skriver och för min egen del beror det negativa mycket på överdriven självkritik. Min fru brukar säga att mycket av det egna jag trashar hade jag berömt om någon annan visat upp. Jag hänger gärna upp mig på detaljer som inte betyder något i det stora hela vilket är min stora svaghet som musiker/låtskrivare.
Jag vet därför inte riktigt vad jag ska ge för tips annat än att fokusera på det man gör bra och hitta ett bollplank att byta idéer med. Det är en stor anledning till att jag hade velat ha ett band att lira med.

Det du lagt upp låter bra!


Jag har egentligen noll musikaliskt självförtroende.. men jag är inte ett dugg rädd för att skämmas.. Har inget problem med att vara varken utskrattad eller pajas. För jag har en god insyn i det jag gör och inte någon uppsvälld självbild. Jag tror att det ni kallar självförtroende kommer automatiskt med att man är ödmjuk och lyhörd....

Känslan av att det inte skulle duga har jag övergivit för länge sedan.. slösa inte tid på det!!!
Amen. Jag hade länge ångest för att jag inte dög som musiker men orkar inte bry mig inte längre. Tålamodet finns inte där helt enkelt för att bli svinbra på ett instrument. Men innerst inne vet jag vad jag har att komma med ändå och jag önskar att jag kunde fokusera på det 100% och skita i negativa vibbar. Man får fokusera på det man är bra på och inte döma sig själv för hårt. Lättare sagt än gjort men ack så konstruktivt.

Sillen
2011-03-27, 09:20
Precis.. gräset blir inte grönare lixom... eller grannen tittar förmodligen på din gräsmatta och funderar i samma banor.. så det är helt förkastligt och tiden är för knapp för att ha ångest. En riktig man/kvinna vet sina begränsningar (och lever gott med dem).

donfuego
2011-03-27, 15:20
Många kloka ord här. Instämmer i tyst begrundan.

Ambulansen
2011-03-27, 17:26
Själv har jag ett närmast överdrivet musikaliskt självförtroende. Jag tror alltid att allt är spelbart, det får sen skaka i fogarna hur mycket som helst. Bara spela/skapa, skit i det andra som oftast är prestigeorienterat menar jag. Vem ska bry sig liksom?

Sen kan jag ju få blockeringar och inte få ut nåt ur huvet. Då brukar jag byta instrument/medium/miljö/samtalsämne och vänta tålmodigt. Det kommer tillbaka.

Jätten
2011-03-27, 17:50
J
Men överlag har jag väldigt lågt musikaliskt självförtroende.
Svårt att tänka sig med tanke på hur hög klass dina produktioner har.

theVOID
2011-03-27, 17:53
Tack Jätten :)
Jättesnällt sagt, verkligen!
Men jo, det är så ändå, man jämför sig med de musiker som man själv ser upp till och känner att man har så långt kvar.
Men har en ok låt på gång nu tror jag!

drloop
2011-03-28, 12:54
Jag tycker nog alla fyra låtarna kan funka på samma ep.

Skulle vara kul att höra en lite mer färdig låt från dig voiden där du tänkt igenom instrumentering och mix lite mer.

theVOID
2011-03-28, 13:00
Jag tycker nog alla fyra låtarna kan funka på samma ep.

Skulle vara kul att höra en lite mer färdig låt från dig voiden där du tänkt igenom instrumentering och mix lite mer.

:) thanks!

Min EP "killing your addiction" finns ute på Spotify om du vill lyssna på ngt färdiginspelat och mastrat :)
Blandat snabbt och lungt/långsamt.

Finns här också: www.the-void.se/dload.html