handdator

Visa fullständig version : Moog Lap Steel Guitar



Katzenjammer
2011-02-19, 12:45
Moog Lap Steel Guitar är nästa steg i Moogs gitarrserie och bygger på samma teknik som den tidigare Moog-gitarren med oändlig sustain, dämpade strängar och ett inbyggt Moog Ladder Filter.

För mer information besök Moog (http://www.moogmusic.com/moogguitar/?section=product&product_id=21407).

RYvPwOitnpc

kroffe
2011-02-19, 21:32
Låter den *precis som en banjo*!?! :p :D

depulse
2011-02-19, 21:42
Fan vad jag fick anti GAS

Jätten
2011-02-19, 21:48
jag gillart. hur funkar dens eviga sustain?

Fungitec
2011-02-20, 08:56
Den kan skapa störtsköna prärie- och ökenvibbar utan tvivel. (Precis som alla anrdra steels, laps, och dobros iof.) Enda problemet lär väl vara priset!

false messiah
2011-02-20, 22:01
Lätt bisarrt. När kommer munspelet? (Med evig sustain, såklart.)

Johan Runeson
2011-02-20, 23:04
jag gillart. hur funkar dens eviga sustain?

Precis som en e-bow... gäsp.

rymdeko
2011-02-20, 23:29
Jag undrar vem som är målgrupp för denna tingest med priset $2,895? Jag har svårt att se lapsteelspelare som vill lira hawaii/countrylåtar stå i kö för den och gitarrister som vill leka Jonny Greenwood lägga så mycket pengar på en. Vill synthare eller gamla progrockare ha en? Skumt skumt skumt...

Evig sustain kan vara grymt coolt men Moog är inte ensamma om att erbjuda guror med evig sustain; Fernandez har t.ex. sin "sustainer" och vad jag vet erbjuder de också kit som man kan bygga in i sin favoritgitarr. Det kostar inte i närheten av $2,895 eller $3,495 men så står det inte Moog på deras grejer heller.
Nej, hade jag velat få fram ambienta saker med en lap steel hade jag hellre köpt en bra men billig lap steel, en Ebow och en Moog MF-101. Nästan samma lika för 5200:- hos Thomann.

Därmed INTE sagt att lapsteelen från Moog skulle vara dålig! Det är säkert ett jättebra bygge. Jag fattar bara inte grejen med den.

Fungitec
2011-02-21, 00:39
Nej, hade jag velat få fram ambienta saker med en lap steel hade jag hellre köpt en bra men billig lap steel, en Ebow och en Moog MF-101. Nästan samma lika för 5200:- hos Thomann.

Därmed INTE sagt att lapsteelen från Moog skulle vara dålig! Det är säkert ett jättebra bygge.

Håller verkligen med om detta! +1

Antimon
2011-02-21, 10:59
Man kan väl inte e-bowa alla 6?

Moog guitar kan man även köra anti-sustain på, så det låter... som en banjo. :)

Däremot har BobTheDog på electro-music.com klagat på sin Moog Guitar, dåliga mickar som brusar och har sig tyckte han.

Fungitec
2011-02-21, 17:48
Buchla o Moog... Snart låter allt banjo! Snart säljer jag allt o köper en häst... ;)

peppe
2011-02-23, 19:25
Buchla o Moog... Snart låter allt banjo! Snart säljer jag allt o köper en häst... ;)

hahaha...

Ashaz
2011-02-24, 09:17
Lätt bisarrt. När kommer munspelet? (Med evig sustain, såklart.)

Planerad för release strax efter mungigan med inbyggt moog-filter och ändlös sustain, så länge dina tänder håller.

Morglurg
2011-02-24, 09:58
Ryktet går att en serie med perkussiva instrument följer mungigan och munspelet. Det tisslas bla. om en gurka med moog-filter och ändlös sustain.

Ashaz
2011-02-24, 10:06
Gurka med sustain. Min hjärna brottas med hur det skulle låta :confused:

rwq
2011-03-04, 10:25
Jag väntar på moog-kastanjetterna med oändlig sustain..

sunflower
2011-03-04, 18:25
Jag väntar på moog-kastanjetterna med oändlig sustain..

Och inbyggt Moog Ladder Filter

steelworker
2011-03-04, 20:45
http://www.youtube.com/watch?v=m-p5rwpZ040

Heualia
2011-03-05, 19:41
En Moog lapsteel?!?
Var är världen på väg? Varför kommer jag att tänka på "Switched on Nashville"...? ;)
/RtMI
:).....

merics
2013-12-17, 20:46
Satan va schysst. Typ lap steel med polyfonisk e-bow. Det ultimata instrumentet!

oberdada
2013-12-17, 21:26
Man kan ju alltid måla över moogloggan. Annars blir det lite väl pinsamt. Nej, jag byter inte min framus mot den där. Men ebow kanske vore ett kul tillägg ja.

Banjosoundet är förresten väldigt enkelt att få fram genom att dämpa strängarna med en träpinne.

merics
2013-12-17, 22:31
Hehe för okreddigt i steelkretsar? :p Ebow verkar vara som gjord för lap steel. Tro fan jag har en mf-101 liggandes också. Det får bli en budgetvariant av moogen! Åsikter om thomanns billigaste lap steel för 700kr?

herr Vogel
2013-12-17, 22:51
Ebow har jag också funderat på till min lap. Men oberdada, utveckla gärna hur du använder träpinnen! Är jag trög nu eller :p ?

Psyanid
2013-12-18, 08:50
Tycker den verkar najs. Spelat med Ebow på min planka men det kan lätt bli trögt att skifta strängar med ebowen. Tror att den här varianten av planka är mer musikalisk ur en ambient synvinkel.

tommyc
2013-12-18, 09:37
Tycker den låter riktigt bra måste jag säga! Om man har lyssnat lite på American Music Club (t ex Mercury) så vet man att en lapsteel kan skapa riktigt snygga halvkaotiska distlandskap. Men jag håller med om att instrumentet har en extremt smal målgrupp!

miaz
2013-12-18, 10:51
om man vill ha den där sustaingrejjen moog använder sig av, så har fernandes tillverkat en liknande produkt
(innan moog, host host) som kommer i form av ett kit, som man kan sätta på sin egna gitarr.
Fernandes Sustainer heter det iallafall.

oberdada
2013-12-18, 13:41
Ebow har jag också funderat på till min lap. Men oberdada, utveckla gärna hur du använder träpinnen! Är jag trög nu eller :p ?

Används på samma sätt som en vanlig slide. Jag hade en klubba till ett klockspel som var bra till det. Dessutom kunde man använda den till att hamra på strängarna med. Tyvärr rymde klubban efter en spelning.

Vet inte om moog har lite kredd bland laptopmusiker, det är bara jag som är moogskeptiker. Inte alla gillar Yngve Stoor även om man spelar hawaiigitarr, inte ens jag fastän jag brukar låtsas att jag gör det.

herr Vogel
2013-12-18, 15:00
Ah, klubba som stål alltså, jag tänkte man skulle kön in den nånstans under strängarna, ska testa det.

Jag har en moogsynth som jag älskar sen har jag en gibsonlapsteel som jag älskar. Jag skulle inte vilja ha en mooglap eller en gibsonsynth. Skomakare skall bliva vid sin läst!

oberdada
2013-12-19, 15:50
... och nokia borde ha hållit sig till stövlar och traktorer! Fast det är lite trist att loggan ska betyda så mycket. Kraftwerk sköter det bra när de uppträder med sina svarta lådor som ingen anar vad de innehåller.

Förresten är det ju inga gränser för hur mycket kul saker man kan hitta på med en liggande gitarr. Spela med kniv, som oljud brukar göra till exempel. Eller dra över strängarna med en spiralfjäder.

herr Vogel
2013-12-19, 15:54
Ja absolut, det är ett instrument som inbjuder till kreativitet tycker jag. Jag har en autoharp och det en grej jag brukar göra där är att spela med matsked, antingen studsa den över strängarna eller mer som en klubba på en xylofon.

oberdada
2013-12-19, 18:00
Man får börja rassla runt med en låda bestick på spelningarna! Ska prova en sked.

herr Vogel
2013-12-19, 23:06
Japp gör det, det ger en ytterligare dimension och borde funka på vilket stränginstrument som helst, även om autoharpen är som gjord för det i och med de många strängarna.

oljud
2013-12-19, 23:38
Jag tycker den verkar toppen, men skulle som gitarrist såklart hellre ha en gitarr från Moog. För övrigt tror jag inte Fernandez sustainer är lika bra som Moogs: den kan nog inte göra övertonssvep och såna grejer, eller göra korta toner för den delen.

Harley Benton lap steel verkar ju härligt (billigt). Ingen som har provat en?

herr Vogel
2013-12-20, 00:07
Jag har hört både och...var själv på väg att köpa en. Det som fick mig att backa var varningar om knepig att stämma och undermålig stämmekanik, men vad kan man begära för den pengen. Sen kan jag väl säga att om man inte har lirat innan är det tillräckligt svårt att spela rent (i alla fall för mig) utan att ha en lap steel som inte är 100 just stämningsmässigt.

Allt det här är hörsägen, dessutom från säljaren jag köpte min lap steel av. Men jag litar på honom.

merics
2013-12-20, 00:20
Det är ju ett udda instrument att prata om stämning eftersom stämningen beror på hur bra du är på att fixera spelstålet. Det som talar emot thomanns billiga modell är att det har en kortare skala än andra lap steels. Men det som talar för är att det är en så löjligt enkel konstruktion; en planka med mic.

Jag har lirat squareneck i ett halvår och fann att det är inte alls märkvärdigt svårt att spela på en steel

oljud
2013-12-20, 02:43
Å andra sidan verkar det ju lätt att bygga en egen. Skulle kunna slakta min första squier, tveksamt om jag någonsin kommer spela på den igen (horribel gitarr).

Fan att Fernandes sustainers kostar en del. Får trixa lite med DIY!

miaz
2013-12-20, 06:00
Jag tycker den verkar toppen, men skulle som gitarrist såklart hellre ha en gitarr från Moog. För övrigt tror jag inte Fernandez sustainer är lika bra som Moogs: den kan nog inte göra övertonssvep och såna grejer, eller göra korta toner för den delen.

Harley Benton lap steel verkar ju härligt (billigt). Ingen som har provat en?

man ska nog inte tala om "lika bra".
moog gitarren kostar typ 25tusen kroner. fernandes sustainer kit kostar 2500kr.

synthcollector
2013-12-20, 09:05
Hoppas den inte kostade så mycket att utveckla. Vi behöver deras budget till riktiga gräjjor :doh:

herr Vogel
2013-12-20, 09:47
OK merics, du har ju en poäng i att man inte behöver tänka på intonering o sånt (efter vad jag förstår), men att den är relativt lätt att stämma i öppet läge och den håller stämningen är ju superviktigt för mig i alla fall.

Apropå att bygga eget så planerar jag att följa planen från den här sidan http://www.buildyourguitar.com/resources/lapsteel/

...jag köpte boken för nåt halvår sedan, gjorde en liten projektplan, men annat kom ivägen, men nån gång ska det bli av.

oljud
2013-12-20, 12:59
man ska nog inte tala om "lika bra".
moog gitarren kostar typ 25tusen kroner. fernandes sustainer kit kostar 2500kr.

Klart man kan jämföra dem, de gör ju väldigt lika saker. Verkade som att folk här tyckte att fernandes var lika bra och att Moogs bara var onödigt dyr.

(sen medföljer faktiskt en handbyggd gitarr också. Och ett onödigt ladder-filter)