handdator

Visa fullständig version : Vanliga fel vid byggande av beats och melodier. (nybörjar tråd)



klonq
2011-01-21, 10:44
Hej,

Tänkte försöka starta en tråd där folk skriver ner sina egna misstag och lärdommar vid byggande av beat och melodier.

För att ge ett exempel.

Jag har alltid vid byggandet av ett beat velat skapa ett beat i beatet när jag slänger in ett
nytt instrument. Låter kanske flummigt och det har det ju minst sagt varit. Men iaf nu så har jag ändrat strategi och nu när jag slänger in ett nytt instrument så låter jag ofta den vara en förlängning på något som precis varit innan eller precis skall komma. tex. Avslutar en hi-hat orgie med ett handklapp.

Istället för att ha en hel serie av handklapps.

Vid byggandet av basgång har jag också gjort det hela mycket simplare. försökte mig på lite
mer avancerade saker först men nu har jag lugnat mig och kör tex: Lång not varannan på varannan kick. efter två noter hoppar jag ner en oktav och sen efter två noter hoppar den upp igen.

Jag har altså börjat göra allt så enkelt som möjligt.

Hoppas många fler har lust att posta sina grund tricks.

theVOID
2011-01-21, 12:42
Hej!

Jag skulle nog säga lite tvärtom, men sån är ju jag :)
Fortsätt experimentera, mer flum!
Att göra en beat/basgång som låter "rätt" för genren etc kan vem som helst göra men det är genom experimenten och ibland misstagen som låten blir något eget. Testa med att byta från 4/4 ibland exempelvis.
Eller en favvo: Att byta target på ett midispår, så att virveltrummans spår plötsligt spelar på ngt skumt synthljud eller en sample istället :)

Om vi skal prata kul tricks så är en av mina favoriter att använda synkade filter. Som ex. Cubase stepfilter.
Filtrera inspelad audio med det är sjukt coolt :) Ger rytmik till ljud som egentligen inte alls är rytmiska.
Du kan få en samplad blåval att bli en groove.

Nu skrev du iofs grund tricks: Men jag tror att det är bra att inte lära sig "för" bra, vad som är standard.
Att INTE kunna, kan verkligen ge upphov till en hel del unika saker.

rwq
2011-01-21, 12:42
lr-Cr999fy0

Jätten
2011-01-21, 12:48
ett vanligt fel jag gör är att göra låtarna i amoll eller inte ha några halvtoner eller gör melodierna överdrivet percusiva. vilket låter ganska naivt ofta.

theVOID
2011-01-21, 12:50
Amoll är ju sällan fel ;)

bjorx
2011-01-21, 13:53
När det gäller beats/trummor så tänker jag ofta "keep it simple" eller "less is more". Floskler som funkar.
Alltså ganska raka och enkla grundbeats och sedan 'krydda' med enstaka ljud som bryter det enkla ibland.
Nått jag kan sitta och peta rätt länge med när det gäller både trummorna, och även bas, är velocity/dynamiken och notlängd. Kan göra skitmycket för svänget.

Sen gör ju compressor och även sidechain rätt mycket för ett beat och basgång. Allt få dom att bli "ett".

En annan sak som jag personligen tycker är no-no på trummor och bas är reverb. Delay på vissa saker kan vara ok. Men ju torrare dessto bättre...(när vi snackar trummor och bas alltså)...

Morglurg
2011-01-21, 14:26
Hej!

JOm vi skal prata kul tricks så är en av mina favoriter att använda synkade filter. Som ex. Cubase stepfilter.
Filtrera inspelad audio med det är sjukt coolt :) Ger rytmik till ljud som egentligen inte alls är rytmiska.
Du kan få en samplad blåval att bli en groove.


http://soundcloud.com/strikethrough/this_is_rock_n_roll

hehe

Nihad
2011-01-21, 14:34
En annan sak som jag personligen tycker är no-no på trummor och bas är reverb. Delay på vissa saker kan vara ok. Men ju torrare dessto bättre...(när vi snackar trummor och bas alltså)...

näfan, det är fett med en grym avgrunds-909kagge med gatereverb :) eller fjäder på handclap ...

ole
2011-01-21, 14:35
näfan, det är fett med en grym avgrunds-909kagge med gatereverb :) eller fjäder på handclap ...

instämmer. sen smäller man till fjädern rejält mitt i peaken :kaaka:

Nihad
2011-01-21, 14:38
alltid win: cowbell/congas/rimshots/hattar/allt - tunat till melodin/tonarten ...

Nihad
2011-01-21, 14:38
mer win: basgång och bastrumma rätt tunade och med rätt fas! = inget behov av low cut :)

peppe
2011-01-21, 22:34
mer win: basgång och bastrumma rätt tunade och med rätt fas! = inget behov av low cut :)

hur menar du med rätt fas??

Panyxd
2011-01-22, 10:55
Men det är ju så bekvämt att lowcut:a allt förutom BD och basgång och låta basgången sidechainas av BD:n. Feglir månne, men det funkar.

bakKbone
2011-01-22, 11:04
"when you see me on the block with two glocks, screaming:
fuck the world AND 2Pac, I jus´ don`t give a fuck!"

/ eminem

"You simply will have to become insane & desperate, 10 or more men cannot kill such a man!"

enligt Nikanor Teratologen är detta the "way of the samurai", och vem är jag att säga att en sådan snubbe ljuger?

Jätten
2011-01-22, 11:11
Men det är ju så bekvämt att lowcut:a allt förutom BD och basgång och låta basgången sidechainas av BD:n. Feglir månne, men det funkar. jag lowcutar bastrumman med. :) den får inte konkurera med basen. :) i synnerhet för jungle.

klonq
2011-01-22, 12:46
kanske är början på en ny tråd men här kommer frågan iaf.

Vad är skillnaden mellan att sidechaina och att bara lägga ut tex basnoter där kicken inte är? (är hela grejjen att det skall svänga med kompressorn)
Lyssnat på en del youtube klipp och jag tycker man går över ån för att hämta vatten! ;)
Dock kan jag hålla med om att det låter lite modernare.

blir till att testa idag. mjukt och hårt.

deleted user
2011-01-22, 12:53
även om du inte lägger basnoter där kicken är kan basgången slira över om du har lite release, så en sidechain är att rekommendera iaf så man slipper bli låst envelopemässigt bara för att hålla kicken fri.

klonq
2011-01-22, 12:55
tänkte det var så... har lite realese på den slingan som jag jobbar på nu skall helt klart testa sidechaina men då var jag inte ehlt ute och cyklade då när jag tyckte att basnoter där inte det finns kick och utan realese på basslingan är lite samma sak då...

iaf tack bra svar.

deleted user
2011-01-22, 13:12
men att ändå lowcutta kicken är en bra grej, allt som hjälper till att hålla isär dom olika basiga delar du använder gör stor skillnad i ljudet, det är så mkt enklare att ta bort oönskade frekvenser direkt vid källan än att försöka få bort dom senare ihopslaget med andra ljud.

Skär kaggen väldigt högt upp med ett högpassfilter, piffa till basslingan som du vill ha den, sen sänker du ner kaggen i basgången genom att ändra filtrets cutoff, då känner du direkt när det låter rätt.

bjorx
2011-01-22, 14:41
men att ändå lowcutta kicken är en bra grej, allt som hjälper till att hålla isär dom olika basiga delar du använder gör stor skillnad i ljudet, det är så mkt enklare att ta bort oönskade frekvenser direkt vid källan än att försöka få bort dom senare ihopslaget med andra ljud.

Skär kaggen väldigt högt upp med ett högpassfilter, piffa till basslingan som du vill ha den, sen sänker du ner kaggen i basgången genom att ändra filtrets cutoff, då känner du direkt när det låter rätt.


även om du inte lägger basnoter där kicken är kan basgången slira över om du har lite release, så en sidechain är att rekommendera iaf så man slipper bli låst envelopemässigt bara för att hålla kicken fri.

+1

Frekvensplanering.

Inte bara när det gäller trummor och bas...tycker det är skitsvårt att få till en bra/luftig mix eftersom jag själv älskar fläskiga synthljud alldeles för mycket. Blir lätt för för tjockt nånstans.

Morglurg
2011-01-23, 13:36
hur menar du med rätt fas??

Ja, vill nån förklara hur det där funkar? Vilka verktyg använder man?
Vad jag har förstått så vill man undvika att ljuden tar ut varandra (interferens och sånt).

theVOID
2011-01-23, 13:39
Ja, vill nån förklara hur det där funkar? Vilka verktyg använder man?
Vad jag har förstått så vill man undvika att ljuden tar ut varandra (interferens och sånt).

Man kan ofta fasvända spåren direkt i musikprogrammet.
I Cubase ex. finns det en fasvändarknapp per spår.

Jag använder det mest på gitarrer och sång, som tar upp stora frekvensområden.
Men samma sak gäller ju pads och annat.

false messiah
2011-01-24, 00:00
Tänker du inte på högpass? I normala fall brukar man inte behöva fasvända ljud, utan det är mest när man spelat in samma källa med flera mickar som det kan bli fel. Iofs påverkar ju EQ fas också, men det är ju en annan femma.

Det finns också ett par effekter som kan vrida fas valfritt (http://www.littlelabs.com/ibp.html), men oftast så räcker det med att vända den när det är problem.

peppe
2011-01-24, 01:51
Tänker du inte på högpass? I normala fall brukar man inte behöva fasvända ljud, utan det är mest när man spelat in samma källa med flera mickar som det kan bli fel. Iofs påverkar ju EQ fas också, men det är ju en annan femma.

Det finns också ett par effekter som kan vrida fas valfritt (http://www.littlelabs.com/ibp.html), men oftast så räcker det med att vända den när det är problem.

har kollat in dom där! finns ett par på blocket nu.. kan va en kul grej..kanske..

KALLBACK~
2011-01-24, 02:41
sen jag har hoppat över från 808\909\707\626\505 till xbase09er kan man lägga trummet & basarna på samma låder som klipper\hugger precis rätt i tiden där det ska choppa (pga polyfonins lagar där) för att inte krocka samman ...

innan med lösa trummer & bas (var mest det som kukadeur) blev det bara kakafåniska grejjer & en massa skit mest (jag körde även länge *trumlöst* lixom då jag inte fick nån som helst ordning på skiten) på den tiden hade jag i o f s kassa mixrar med dåliga EQs .. men vill inte tebax dit med lösa trumtrax & panflöjter

på senare tid trixar jag med envelope-filter, gates, triggade från trummer & kör rytmer genom vocoder tex .. men då får man kommentarer som -- men du har ju inga trummer .. fast allt som hörs e ju trummaskiner enbart genom outboards .. typ

jag klipper upp samples \ snapshots från hela ljudbilder idag -- jag kan inte sitta med separata ljud & börja på ett trax med "dom lösryckta ISOLERADE ljuden" i en mix ... det tar bara en massa onödig tid ju \ sitta och EQ varje kanal lixom - bättre att EQ bort \ ta fram det man behöver istället från fullrange snapShots ;)

jag e urdålig på att baka MIX'ar från separata isolerade instrument-track .. då jag har valt en annan väg runt det hela \ har jag inte lärt mig den biten .. men valt det som funkar bättre för mig

enveloper i mjukvara \ samplingsverktygen på hårdvaran är även guld värda gällande parameterlåsningar i fram som bakkant \ choppar mjukt på volymen, pitchen, etc etc som en skräddare med verktyg använda på eget vis kanske...

jag vet inte alltid vad saker heter .. jag pekar \ drar \ trycker lite på grejjerna för att få till det
-- sen e det lönlöst att försöka beskriva hur man gör, då jag kör med egna ord på sakerna som obildad *musiker* !!

det e vellan inte så vanligt att panorera basgångarna heller vad jag förstår, kring 25-65Hz, kan vara 2 olika info i L\R lixom och man kan bli dumihuvvet om man kör fet stereopanna i hörlurar .. då det e gjort för högtalare som inte har samma hardKnee stereoSeparation


2751227513

jag tror inte jag kommer nånvart med denna posten .. snackar bara förbi era ögon
[CIRKULERA ↑↓] ;)

mv
2011-01-26, 13:30
En artikel: "How to avoid sidechaining"
This is not a tip on how to Side-chain your music – this is a Tip on how to avoid Side-chaining.

Obs! Detta är inget tjafs om för eller emot, bara så ni vet och inte direkt några nyheter heller för den delen, men kanske kan vara till hjälp för vissa.

http://www.nodoughmusic.com/hello/index.php?option=com_content&view=article&id=10216&catid=55&Itemid=153

Jeppe
2011-01-27, 08:08
Finns det rätt eller fel? Så länge det låter bra så är väl allt ok :D

mv
2011-01-27, 08:26
Finns det rätt eller fel? Så länge det låter bra så är väl allt ok :D

visst är det så...

peppe
2011-01-28, 02:32
tänkte det var så... har lite realese på den slingan som jag jobbar på nu skall helt klart testa sidechaina men då var jag inte ehlt ute och cyklade då när jag tyckte att basnoter där inte det finns kick och utan realese på basslingan är lite samma sak då...

iaf tack bra svar.

en grej utvöer själva duckningen är ju att det limmar ihop ljuden på ett snyggt vis.

rotkiv
2011-02-02, 23:00
Ett vanligt fel jag gjorde oerhört mycket som nybörjare var att överarbeta allting. Ofta är simpelt bra, ibland till och med bäst, känner iaf jag.
Allt blev lätt väldigt rörigt och svårt att ta till sig, svårt att gunga med helt enkelt.

Nu på senare tid har jag börjat lyssna allt mer på DJ Shadows gamla goa platta 'Endtroducing...' och hip-hop i form av It Takes A Nation Of Million To Hold Us Back har jag nog övergått till att bygga mer avancerade och "stökiga" arrangemang. Jag uppskattar förvisso simpelheten till samma grad, men menar nog att jag brett ut min expertis ytterliggare. Å andra sidan har jag hållt på i 2.5 år nu så ser mig inte längre som en riktig nybörjare.


Utöver det har jag lärt mig att omväxling är jävligt nyttigt, bra & kul!
I början tänkte jag jävligt strikt att "det är hip-hop jag ska göra, inget annat!" och låste fast mig där. Vägrade tänka i andra banor.
Det gick sedan över till detsamma, dock gällande elektronisk musik.
Nu ser jag knappt gränser mellan det ena och det andra, varvar mellan bägge och lånar mellan bägge. Motivationen och rolighetsfaktorn är på topp, och med det kommer mitt slutgiltiga tips till alla nybörjare:
Gör musik när du känner för det, inte för att du måste. Det kan vara motivation att skapa något eller bara att ha kul för stunden.
Att jaga detta tror jag funkar på väldigt få.

Känns det inte rätt för tillfället? Slösa inte tid på det då utan gör något som lockar! Det är då musiken kommer övervinna dig igen med sin förförelse.
Det ironiska är att min förförelse vid dippar är just musik, inte att skapa utan att lyssna på. Fantastiskt va?

Lycka till och ha så kult!

klonq
2011-02-03, 12:53
http://www.independentrecording.net/irn/resources/phasepol/index.htm