handdator

Visa fullständig version : Fairlight CMI 30A



PF
2011-01-03, 04:32
27163

Peter Vogel med den nya Fairlight CMI 30A - den första fungerande och monterade. Rykande färsk nyhet mottagen via mail från Fairlight för cirka 30 minuter sedan. Ryktet har florerat i två år ungefär men nu dyker den alltså upp, vad det verkar.

http://www.fairlightinstruments.com.au/

kroffe
2011-01-03, 07:17
Cool!!!
Dax att dra igång samplingshypen på allvar efter Nordwave och Octatrack!

nyd
2011-01-03, 10:00
Billig verkar den bli också, strax över 100ksek. När jag var liten kostade en ny fairlight måååånga årslöner, nu är det nere på ett par månads.

peppe
2011-01-03, 11:56
Billig verkar den bli också, strax över 100ksek. När jag var liten kostade en ny fairlight måååånga årslöner, nu är det nere på ett par månads.

17 tusen dollar.. ett par månadslöner..:)

my03
2011-01-03, 12:42
Det är superhäftigt och så... men har inte tiden sprungit ifrån Fairlight lite?

drloop
2011-01-03, 12:52
Kultpryl. För dom som har råd.
Om jag var nedlusad med pengar och hade haft en Fairlight innan så skulle jag köpt en med en gång.

Lindeberg
2011-01-03, 13:28
Billig verkar den bli också, strax över 100ksek. När jag var liten kostade en ny fairlight måååånga årslöner, nu är det nere på ett par månads.

Då är din betydligt bättre än min. :D

nyd
2011-01-03, 13:54
Då är din betydligt bättre än min. :D

ettpar-fyra då. brutto så är t o m f-kasse-maxare med på banan

hasse_fx
2011-01-03, 16:29
ettpar-fyra då. brutto så är t o m f-kasse-maxare med på banan

Jag vill bo - i en zynt - för det vore grymt - ZYNT
Spela jämt - för av mat - ser man ej en skymt - ZYNT

Bulvanskägg
2011-01-03, 19:53
Frågan är väl egentligen vem man tänker sig som målgrupp (förutom att de måste ha gott om pengar)? Om jag förstått saken rätt så är det i första hand en retropryl, inte ett försök att ligga i utvecklingens framkant. Musiker som är intresserade av den senaste teknologiska utvecklingen lär ju hellre använda avancerad mjukvara som tex Kontakt. Det var ju därför folk köpte den på 80-talet - den var, tillsammans med Synclavier, det mest avancerade pengar kunde köpa. Om man bara är ute efter kultstatusen så blir det ju fel när den är nytillverkad. Vem tusan skulle vara intresserad av nytillverkade veteranbilar eller antikviteter? Själv äger jag en gammal Honda CB750 Four motorcykel. Hade jag varit ute efter det modernaste i MC-väg skulle jag naturligtvis inte köpt den, och det skulle definitivt inte vara samma känsla att köra en nytillverkad kopia.

kroffe
2011-01-03, 19:56
Målgruppen är väl kidsen med pengar var mål är att låta som Peter Gabriel och/eller Kate Bush...eller om du frågar PF Art of Noise...:)

nyd
2011-01-03, 19:58
Frågan är väl egentligen vem man tänker sig som målgrupp (förutom att de måste ha gott om pengar)? Om jag förstått saken rätt så är det i första hand en retropryl,

Ligger mycket i detta, de borde tänkt mer modernt. Kanske haft en eller ett par iPads som kontrollytor och lite ny design. Men specarna är ändå rätt grymma. Hundratals kanaler i 192khz klarar inte många i den prisklassen.

tei
2011-01-03, 20:36
Nja, det är en rätt märklig produkt, som sagt. Det känns ju roligare att köpa originalen.

Det fina med den, i mina ögon är att den är baserad på dagens fairlightprodukter (CrystalCore). En fin blandning av dagens och gårdagens fairlight, nästan något romantiskt i det! ...men inte tillräckligt för att jag skall köpa en ;)

kockpit
2011-01-03, 21:26
Skulle en nytillverkad kopia av Jupiter/CS/MS/Moog/ARP kosta som en gammal skulle jag lätt välja den nya. Garanti, sannolikt mer stabil, bör också hålla längre. Personligen är jag först och främst ute efter design, i andra hand ljudet, i tredje hand affektionsvärdet om jag ens bryr mig.

pme
2011-01-03, 21:51
En jupiter reissue eller en synclaver vore mumma. Men vad kan en fairlight som inte tex kontakt kan?

Bulvanskägg
2011-01-03, 22:00
Skulle en nytillverkad kopia av Jupiter/CS/MS/Moog/ARP kosta som en gammal skulle jag lätt välja den nya. Garanti, sannolikt mer stabil, bör också hålla längre. Personligen är jag först och främst ute efter design, i andra hand ljudet, i tredje hand affektionsvärdet om jag ens bryr mig.

Skillnaden är ju att ovanstående synthar är analoga. Fairlighten är ju, som bekant, digital och måste då konkurrera med PC-burkar som kostar en tiondel av dess pris och dessutom ständigt moderniseras. Köper du sedan ett komplete 7-bundle för 4500 kr så har du ljudmöjligheter som en Fairlight bara kan drömma om.

kockpit
2011-01-03, 22:00
En jupiter reissue eller en synclaver vore mumma. Men vad kan en fairlight som inte tex kontakt kan?

Lysa grönt. Måla med penna. Page R.

kockpit
2011-01-03, 22:01
Skillnaden är ju att ovanstående synthar är analoga. Fairlighten är ju, som bekant, digital och måste då konkurrera med PC-burkar som kostar en tiondel av dess pris och dessutom ständigt moderniseras. Köper du sedan ett komplete 7-bundle för 4500 kr så har du ljudmöjligheter som en Fairlight bara kan drömma om.

Men Komplete kommer fortfarande inte se ut som en Fairlight, dessutom saknar Komplete en komplete hårdvara i form av klaviatur, målarskärm m.m. Komplete är alltså inte komplete.

Bulvanskägg
2011-01-03, 22:13
Men Komplete kommer fortfarande inte se ut som en Fairlight, dessutom saknar Komplete en komplete hårdvara i form av klaviatur, målarskärm m.m. Komplete är alltså inte komplete.

Då är vi ju tillbaks till mitt första inlägg: är man ute efter känslan, så är det här ju inte en "riktig" Fairlight. Hade jag möjligheten att komma över en felfri, begagnad Fairlight series 2 till ett vettigt pris skulle jag inte tveka en sekund, men nu blir det ju bara en maskin som efterliknar den som Jarre, P Gabriel, Art of Noice, Yello m. fl. skapade sina klassiska verk på.

PF
2011-01-04, 00:07
Skitrolig burk och rena drömprylen, helt annorlunda känsla än vanlig dator. Tyvärr underspecad och överprisad men ändå genuint fin och inspirerande. Samtidigt som den är det koolaste någonsin så är den som ett skämt, väldigt mixade känslor på min radar. Hårdvaran är både ful och snygg. Men jösses vilket verktyg för att snabbt skapa unika ljud. Så varför inga effekter? Återstår väl att se. Makaber prissättning.

PF
2011-01-04, 00:14
Numeriska tangentbordet är förresten en iPhone eller iPod Touch. Kommer en iApp i slutet av månaden som verkar funka som ngn slags remote.

CMI 30A med klaviaturet kostar $19,000, dvs grovt räknat typ minst 150.000:- sek inklusive tull, moms.

drloop
2011-01-04, 08:23
Får väl ta och plugga hyllningslåten till den vita maskinen-.....

http://soundcloud.com/bitleytm/magic-white-machine

farbror synt
2011-01-04, 10:00
Vilken jävla loser ! KAn inte gubbjävlen göra nåt bättre med sin tid än att tillverka
en nyversion av en gamma skitsampler !? Vilket jävla resursslöseri ! Sånt här borde fan vara förbjudet !

nyd
2011-01-04, 10:04
Alla nu levande (och också döda) 70-talsingenjörer gör ju samma sak som på 70-80-talet igen. Bob (rip), Don, Tom, Dave, finns säkert fler. Det är naturens gång.

drloop
2011-01-04, 10:07
Nu kommer ju alla puritaner och säga att den nya 30a ändå inte låter som dom gamla så loppet är ju kört.... fast det är klart att den kostar mycket påverkar nog intrycken :)

mush
2011-01-04, 10:35
Alla nu levande (och också döda) 70-talsingenjörer gör ju samma sak som på 70-80-talet igen. Bob (rip), Don, Tom, Dave, finns säkert fler. Det är naturens gång.

Inte alla, Vi väntar ju på Alan! Tror han skulle göra det mest intressanta om han återvände.

nyd
2011-01-04, 10:45
Inte alla, Vi väntar ju på Alan! Tror han skulle göra det mest intressanta om han återvände.

Gamle Alan har nog tyvärr inte så lång tid på sig, han närmar sig väl 90?

PF
2011-01-04, 11:13
Ja, man kan ju undra vem Vogel tillfredsställer med att kopiera det tidiga 80-talets gigantiska CPU-lådor och CRT-skärmar. Och hur han tror att ens den mest löjligt rike vill lägga $2K på det där klaviaturet... det hade ju gått att översätta konceptet Fairlight till nutid på mycket ballare sätt, helt klart. En iPad-app med hela ljudbiblioteket och all funktionalitet hade ju räckt.

Men tänk vad briljant om nån kunde göra ett Reason-refill eller ett Kontakt-bibliotek!!! (http://bitley.laconicsounds.net)

:D

kockpit
2011-01-04, 11:41
Inte alla, Vi väntar ju på Alan! Tror han skulle göra det mest intressanta om han återvände.

USB/VA 2500. Vore koolt, men jag tror mer på 2600 som säljande.

deleted user
2011-01-04, 11:44
Man får verkligen hoppas att Alan låtit sitt kunnande o tänkade gå vidare till nästa generation, undrar bara vad han hade för prototyper på pappret som aldrig blev av.

Ang Fairlighten förstår jag den inte alls, varför begränsa en sådan kapabel samplingsmotor till skyhögt pris dessutom?

Nej dom skulle ha släppt en Fairlight anpassade till dagens tänk ist.

farbror synt
2011-01-04, 11:58
Alla nu levande (och också döda) 70-talsingenjörer gör ju samma sak som på 70-80-talet igen. Bob (rip), Don, Tom, Dave, finns säkert fler. Det är naturens gång.

Nu är det ju faktiskt inte riktigt så, alla dom du nämner har väl i princip vidareutvecklat/förbättrat sina
"orginalprodukter" på nåt sätt, ja utom kanske Tompa då.... ;)

Heualia
2011-01-04, 12:02
Vilken jävla loser ! KAn inte gubbjävlen göra nåt
bättre med sin tid än att tillverka en nyversion av en gamma skitsampler !?
Vilket jävla resursslöseri ! Sånt här borde fan vara förbjudet !

Hehe! Gubbar och nostalgi vettu. :D

nyd
2011-01-04, 12:24
Nu är det ju faktiskt inte riktigt så, alla dom du nämner har väl i princip vidareutvecklat/förbättrat sina
"orginalprodukter" på nåt sätt, ja utom kanske Tompa då.... ;)

Och det är väl precis vad Peter Vogel också gör?!? FPGA-baserad ljudmotor är ju inte direkt samma sak som en 6803:a som läser bytar ur en ljummen hög 2kilobitskapslar. Att de har behållt interfacet tycker jag är djärvt.

Ska bli spännande att se NAMM-recensioner av den

Gaugin
2011-01-04, 12:25
Låter som en Casio med massor av reverb.

farbror synt
2011-01-04, 12:40
Och det är väl precis vad Peter Vogel också gör?!? FPGA-baserad ljudmotor är ju inte direkt samma sak som en 6803:a som läser bytar ur en ljummen hög 2kilobitskapslar. Att de har behållt interfacet tycker jag är djärvt.

Ja en sån gammal fläskmonitor känns ju som en enorm vidareutveckling, hehe... ;)

(Alltså mitt första inlägg var inte så allvarligt menat utan mest bara för att se om nån skulle reagera då alla andra inlägg verkade tycka "va ballt".)

Gaugin
2011-01-04, 12:54
Här skämtas inte hursomhelst;)

Heualia
2011-01-04, 20:04
Och det är väl precis vad Peter Vogel också gör?!? FPGA-baserad ljudmotor är ju inte direkt samma sak som en 6803:a som läser bytar ur en ljummen hög 2kilobitskapslar. Att de har behållt interfacet tycker jag är djärvt.

nja så enkel var den väll ändå inte? Läser man om den så verkar den betydligt
mer komplicerad.Spelar väll ingen roll egentligen den var ju usel redan då ändå
så att säga. :)


Ska bli spännande att se NAMM-recensioner av den

...Sounds like the original! eller... The original sounds better! :>

PF har ju propellat över all göttis ljuden så då är det vällan bara att köra och slippa all dyr och råddig hårdvara?

Men nu ser jag...... den har ju bend och modulations hjul för fanken!!!:mad:..........:)

Bulvanskägg
2011-01-04, 20:20
Nej, för fanken här ska hypas, så mycket det bara går, Färlight är bäst, bra och jätte bäst, köööööp. :)




När man läser hemsidan får man snarare intrycket av att de inte alls är intresserade av någon massförsäljning, utan att blåsa upp en aura av exklusivitet runt den. Högt pris, folk får sätta upp sig på en kölista och betala handpenning, precis som hos en del exklusiva sportbilstillverkare. Det skulle vara väldigt enkelt att serietillverka Lamborghini utan att tappa kvalitet till ett mycket, mycket lägre pris men det blir ju inte lika roligt för ägarna om Svenne Banan har råd att köpa en sådan.

PF
2011-01-04, 20:28
Lite så är det. Jag fick lovord från dem om ljuden först, senare har jag läst dem sägandes att det finns "ingenting" som kan låta som den riktiga CMIn. Och det stämmer väl till en minimal grad, finns dock väldigt mycket möjligheter att göra samplingar levande om man lär sig moderna mjukvaror.

freddp
2011-01-04, 20:52
Som jag ser det är det väl just interfacet och mjukvaran man vill ha... det där enkla basala från förr.. utan X miljarder possibilities... utan ett system som man kan lära sig utan å innan...
Minns en gammal ljudeditor till gamla mac os 8 nåt.. (gick å köra fram till 9.2) som hette Alchemy - enkelt och hade alla funktioner som en knapp utan ziljoner menyer - jag ÄLSKADE det programmet.. körde det länge under 9.2 partitionen på min gamla G4mac.. under emuleringen funkade ju inte ljudrutinerna för sampling å midi. Sen dog min G4 och jag har inte rört en waveeditor sen dess (5-6 år allså).

Allså ..med min lilla fånia anekdot ville jag bara säja att jag tror visst det finns en marknad för retro mjukvara på ny hårdvara (superhårdvara dessutom). Sen kan jag hålla me om att priset var lite off the mark - runt 80Kkr hade känts som en rimligare kstnad... men det e ju en jubileumsutgåva och jag tror den nog blir utsåld.
spännande blir det å se om det kommer en variant efter utan tom mainframelåda och multitouchscreen(platt) istället... och kanske CMI DREAM med modularVA och annat sköj.

JFR för övrigt med vad denna vita val kostar med en BUKKLA 200e fetbåt.... blir ju lätt 150kkr eller mer för en sån...å de säljer ju :)

Heualia
2011-01-04, 20:58
När man läser hemsidan får man snarare intrycket av att de inte alls är intresserade av någon massförsäljning, utan att blåsa upp en aura av exklusivitet runt den. Högt pris, folk får sätta upp sig på en kölista och betala handpenning, precis som hos en del exklusiva sportbilstillverkare. Det skulle vara väldigt enkelt att serietillverka Lamborghini utan att tappa kvalitet till ett mycket, mycket lägre pris men det blir ju inte lika roligt för ägarna om Svenne Banan har råd att köpa en sådan.

Visst är det så. Gibson gjorde ju en liknande ploj, merparten var stormrika
läkare med musik intresse som köpte den *bling* försedda guran.

Svenne Banan får nöja sig med PF's portade ljud
från denna mycket exklusiva retro burk!:kaaka:

Dx200
2011-01-19, 16:56
http://www.youtube.com/watch?v=IB3tElff1eg

liten genomgång

kockpit
2011-01-19, 19:34
Det är ju inga små namn som signat. Blev överraskad över Bono.

Oortone
2011-01-22, 19:39
Vilken jävla loser ! KAn inte gubbjävlen göra nåt bättre med sin tid än att tillverka
en nyversion av en gamma skitsampler !? Vilket jävla resursslöseri ! Sånt här borde fan vara förbjudet !

Om gubbstrutten Boris Blank köper en och gör "You Gotta Say Yes to another excess II" så kan det vara värt det.

Oortone
2011-01-22, 19:40
Nu kommer ju alla puritaner och säga att den nya 30a ändå inte låter som dom gamla så loppet är ju kört.... fast det är klart att den kostar mycket påverkar nog intrycken :)

Den låter inte lika kallt och tunt som originalet.

Dx200
2011-01-22, 21:06
Tycker nog dom borde byggt den exakt som den gamla om det skulle vara någon vits, eller sålt enbart kortet. Den här känns lite som en hemmagjord Starwars dräkt som nästan är som originalet. Modernt pc keyboard och nyckeln på framsidan, iPod touch etc... Eller jag kanske bara är neggig

drifter7508
2011-01-22, 21:13
Håller med DX200.

kroffe
2011-01-22, 21:48
Äh, vad fan Bob kom ju undan med Voyagern...:p

Dx200
2011-01-22, 22:20
men han använde inte en sony ericsson mobil som knappsats ;)

drifter7508
2011-01-22, 22:22
men han använde inte en sony ericsson mobil som knappsats ;)

Touche!

sm0hm
2011-01-23, 00:20
Tycker nog dom borde byggt den exakt som den gamla om det skulle vara någon vits, eller sålt enbart kortet. Den här känns lite som en hemmagjord Starwars dräkt som nästan är som originalet. Modernt pc keyboard och nyckeln på framsidan, iPod touch etc... Eller jag kanske bara är neggig

+100
Sjukt fånigt.

Mario
2011-01-23, 08:42
Jag tycker också att den är konstig. Om den skulle tilltala nostalgikerna så borde det väl vara en så trogen kopia som möjligt. Om den ska tilltala pragmatikerna så borde den inte se ut som originalet alls. Jag tillhör nog nostalgikerna i det här fallet för jag drömmer fortfarande om en IIx men är inte så intresserad av 30A.

Ipad-appen kanske väl ett steg i rätt riktning men varför inte göra ett VST-instrument istället? Då skulle den bli användbar på riktigt och jag skulle absolut betala en (rimlig) summa pengar för den.

Volt
2011-01-23, 11:21
På tal om trogen kopia, den har möjligtvis inte analoga filter? har inte hittat nån info om det.

Heualia
2011-01-23, 15:46
På tal om trogen kopia, den har möjligtvis inte analoga filter? har inte hittat nån info om det.

Som jag har förstått det utifrån bilderna (kolla baksidan) så är det en PC
(standard mammakort) med ett PCI etc instickskort där det sitter en fläsking
FPGA på som är konfiggad som en rompler utan analogt bös. Kring detta bygger
man upp en mockupp låda i aussuisk spånskivaoch fuskvinylläder så att den
ska se ut som en äkta gammel CMII fast nu med mod och bend hjul och
Nokia 3310 keypad. Sen när de är färdi så lutar sig en av CMI grundarna
sig mot den i en promotion bild, skapar sen en stenad webbsida och begär
19 å nie för klabbet.

(nej jag är inte alls negativ bara lite lagom skeptiskt. :)..)

Tycker iPAD appen för 49usd verkar roligare och rimligare.

PBIT
2011-01-23, 21:09
Som jag har förstått det utifrån bilderna (kolla baksidan) så är det en PC
(standard mammakort) med ett PCI etc instickskort där det sitter en fläsking
FPGA på som är konfiggad som en rompler utan analogt bös. Kring detta bygger
man upp en mockupp låda i aussuisk spånskivaoch fuskvinylläder så att den
ska se ut som en äkta gammel CMII fast nu med mod och bend hjul och
Nokia 3310 keypad. Sen när de är färdi så lutar sig en av CMI grundarna
sig mot den i en promotion bild, skapar sen en stenad webbsida och begär
19 å nie för klabbet.

(nej jag är inte alls negativ bara lite lagom skeptiskt. :)..)

Tycker iPAD appen för 49usd verkar roligare och rimligare.

Instämmer! Hoppas bara att iPad-appen käkar midi och då helst via wifi.

Oortone
2011-01-23, 23:55
Det är ju inga små namn som signat. Blev överraskad över Bono.

Fast det du menar är väl att de för fyra år sedan signerade tangenterna på en Failright som sedan auktionerades ut för välgörande ändamål? Det har inget med wait-listan att göra.

kockpit
2011-01-24, 19:01
Fast det du menar är väl att de för fyra år sedan signerade tangenterna på en Failright som sedan auktionerades ut för välgörande ändamål? Det har inget med wait-listan att göra.

Jepp, menade det signerade keyoardet och blev överraskad över Bono, som jag inte trodde pysslade med Fairlight.

lasselu
2011-01-25, 09:07
Det gör han säkert inte...han ville väl bara synas där som överallt annars...

kockpit
2011-01-25, 15:33
Kördes enligt nätet en del Fairlight på 80-tals plattor med U2, men jag antar att det var producenterna.

Olof B.
2011-01-31, 08:33
Hehe! Gubbar och nostalgi vettu. :D

Jag är en varm anhängare av nostalgi, men nytillverkad nostalgi tycker jag ofta förenar det sämsta av både nytt och gammalt. Man får begränsningarna men ingen känsla av att man har ett stycke historia framför sig.

Bulvanskägg
2011-01-31, 21:16
Kördes enligt nätet en del Fairlight på 80-tals plattor med U2, men jag antar att det var producenterna.

Lyssna på "The unforgettable fire" från plattan med samma namn.

kroffe
2011-03-09, 12:57
Billigare alternativ till Fairlight, S-50 med monitor:
http://www.vend.se/ad.php?53296
;)

sawtooth
2011-03-11, 23:39
För 19 kilodollars får man ju t.ex. en OpenLabs NeKo XXL och en Symbolic Sound Pacarana och har fortfarande 7.5 kilodollars kvar att köpa mjukvara och en iPad och varför inte en UAD-2 Satellite Quad Omni. Jag menar, det är ju helt utspejsat, det där priset...

PF
2011-03-12, 01:44
Ja, jag tycker man ska köpa ett refill från en kille jag känner igen ofta när jag kollar i spegeln.

Totmusic
2011-06-23, 13:52
Jag vill bo - i en zynt - för det vore grymt - ZYNT
Spela jämt - för av mat - ser man ej en skymt - ZYNT

"UNDERBART"!