handdator

Visa fullständig version : Meeblip (en liten digitalsynt)



oljud
2010-11-11, 08:37
Det har kommit en liten billigt synt som man kan hacka (den är open source) och sådär. Den verkar bli sjukt billig: 129 U.S. dollars = 868.143183 Swedish kronor

http://createdigitalmusic.com/2010/11/meet-meeblip-the-open-source-hackable-digital-hardware-synth/

http://meeblip.noisepages.com/

Det verkar ju kul. Jag tror jag ska köpa en

Virtual analog monosynth running on an Atmega32A microcontroller at 16 MHz
Dual digital oscillators with filter, LFO, ADSR envelope, FM (Frequency Modulation) and distortion
2-pole resonant low pass filter in software (with high-pass mode)
DDS (“Direct Digital Synthesizer“) oscillator waveforms (sawtooth / square / noise) at 40 kHz sample rate
Dual 8-bit weighted DAC audio output (approximates a 16-bit parallel DAC)
8 potentiometers for continuous input (bank shift function allows two parameters per pot)
16 software-defined parameter switches
4-pole active lowpass anti-aliasing filter
Opto-isolated MIDI input
USB power connector (optional USB wall wart available)

http://createdigitalmusic.com/files/2010/11/meeblip58.jpg

http://meeblip.noisepages.com/what-is-meeblip/sounds/

mush
2010-11-11, 09:03
Dock blev det närmare 170$ med frakt. Beställde en igår. De med case skickas först i slutet av månaden.

GOAB
2010-11-11, 09:07
Wooo! :) Ska ha! Mest för att presetsystemet ser helt grymt ut. Undrar om det går att modda för min MS10? (Halvvägs ner här: http://meeblip.noisepages.com/use-one/)

PF
2010-11-11, 09:26
Snygg!

Men vad kan den göra för den som inte kodar osv?

mush
2010-11-11, 10:17
Snygg!

Men vad kan den göra för den som inte kodar osv?

Fungera som en enkel monofon VA-synth.

GOAB
2010-11-11, 10:27
Och laddas med ny mjukvara som andra kodande nördar (förhoppningsvis) delar med sig av på Noisepages.

oljud
2010-11-11, 13:21
Så mycket frakt? Trist. Men den verkar kul.

Ja, andra kan ju koda. Och så kan man förhoppningsvis lära sig programmera mikroprocessorer med hjälp av den, det är väl en del av tanken. Dags att börja spara...

mush
2010-11-11, 13:36
Problemet med att koda till den är att den kör på assembler. Sjukt drygt.

oljud
2010-11-11, 20:20
Är du säker? jag trodde det var meningen att det skulle vara lätt :-(

http://gitorious.org/meeblip/meeblip-synth/blobs/master/meeblip.asm vad är det?

jgb
2010-11-11, 20:42
oljud: Det är assemblerkoden som kör synten, dvs skapar ljud och hanterar rattar med mera.

sunflower
2010-11-11, 21:23
ojoj. en sån här måste jag skaffa haxxa runt lite på :D

oljud
2010-11-12, 00:08
Ah. Vad är det i mjukvaruväg man kan haxxa då? :-/

evirob
2010-11-12, 00:20
Verkar ändå vara ett spännande koncept! Lite fräsigare än monotronen, lite "sämre" än en vanlig synth. Men om jag hänger med ordentligt så borde det alltså släppas ungefär som vst's man kan ladda ner och stoppa in i den för att få en annan mjuksynth i samma hårdvara?

evirob
2010-11-12, 00:23
Skulle varit intressant med line in och på så vis borde väl folk kunna haxxa fram en vrålhäftig, digital effektpedal?

GOAB
2010-11-12, 12:05
Skulle varit intressant med line in och på så vis borde väl folk kunna haxxa fram en vrålhäftig, digital effektpedal?

Borde ju inte vara svårt att hårdvaruhaxxa in.

Modellear
2010-11-12, 15:44
Gå ihop några för att spara på frakten, kanske.

Eller hur mycket kan man spara på det?

Äh skit i det... man sparar en krona (om jag nu beräknat rätt, har feber nu men men)

oljud
2010-11-12, 22:57
Ah. Tänkte också på att spara in frakten så. Trist om det inte går :-(

Modellear
2010-11-13, 01:58
Ah. Tänkte också på att spara in frakten så. Trist om det inte går :-(

Jag räknade snabbt ur att beställer man två så tjänar man en krona. det blir nog skillnad om man är uppåt 3-5. gå in där själv och tryck in beställning och räkna ut det. in på Forex sen för att kolla valutan och räkna om det i svenska kronor. Skälv orkar jag inte med för mycket just nu. är man tre goda vänner och därutöver så är det kanske lönt tillslut för däri ligger kanske vinsten.

oljud
2010-11-14, 13:10
Ah. Tror jag väntar med att räkna tills jag har råd med en själv :-)

Dego
2011-03-29, 08:22
Extrapris:
http://meeblip.noisepages.com/2011/03/23/meeblip-hacker-kits-on-sale-for-59/

Modellear
2011-04-01, 00:08
Ah tack... Såg detta just nu och var nära att missa detta. lyckades trycka in en order men vet inte om jag hann. men jag tror att jag hann för det är bekräftat på mailen och banken.

android
2011-10-31, 21:31
Ny version på gång i november! (Vet dock inte hur stor skillnad det är.)

Dego
2011-12-13, 23:52
Finns rea igen för 99 dollar. Finns även miniversion för 39 dollar

stryph
2011-12-14, 06:38
Jag tycker sån't här är lite kul men är det inte rätt viktigt att den är lätt att hacka? För om ingen gör några program till den är den ju "bara" en ganska trist liten VA. Eller? Fanns en effektburk för ett tag sen som tillät att man kodade själv till den i något lite mer mysigt språk än assembler, typ C kanske. Salamander tror jag den hette. Den burken var väl lite dyrare iaf men den dog rätt kvickt just pga att ingen orkade göra nåt till den. Eller iaf alldeles för få.

De enda som egentligen lyckats på riktigt med det här konceptet är väl Clavia och deras Nord Modular, där är det ju så enkelt att programmera att vilken musiker som helst kan göra det. Utan att vara taskig mot musiker :) Och hur ofta byts det patchar mellan såna? Mer ofta än jag tror kanske men ändå.

Ledsen att vara så neggo, jag gillar som sagt såna här initiativ, men tyvärr känns det som det inte kommer bli så mycket. Vad säger ni som köpt en?

pellen
2012-03-04, 21:10
Meeblip SE släpptes visst i förrgår. Kostar $139 för "quick build"-versionen (alltså den man inte behöver löda) resten av mars, sedan normalpris $149. Svåra kitet är lite billigare.

nitr09
2012-03-04, 23:36
Meeblip SE släpptes visst i förrgår. Kostar $139 för "quick build"-versionen (alltså den man inte behöver löda) resten av mars, sedan normalpris $149. Svåra kitet är lite billigare.

Jag beställde faktiskt en (Quick Build) nu när de till slut släptes. (Man kommer undan med bara $39.95 om man bygger själv och har egna pottar etc.) Varför jag vill ha en vet jag inte riktigt. Försöker befria mig från gamla vanor med nya instrument. Återkommer när jag har den om någon är intresserad.

Ny webb: meeblip.com (http://meeblip.com/)

pellen
2012-03-05, 13:26
Jag beställde också en i går.

Den för $39.95 är väl micro-versionen, som är helt utan rattar och knappar (och låda)? Det finns en löda-själv-version av den vanliga också, men den var dyrare.

Inte helt övertygad av Meeblip-ljuden i olika youtube-demos, men att allt har dedikerad kontroll och går att MIDI-styra gör den intressant ändå.

nitr09
2012-03-07, 23:00
Precis 40 buck för enklaste DIY-versionen.

Vet inte heller om jag är övertygad av den, men priset var övertygande och jag letar ny teknikstimulans.

pellen
2012-03-08, 09:52
Önskar jag hade tid att lära mig skriva eget firmware. Finns det några intressanta färdiga att byta med om man vill prova annat än den medföljande kanske inte helt övertygande VA-varianten?

Fast den har i alla fall en-kontroll-per-parameter, vilket automatiskt gör den intressant oavsett ljudkvalitet. Micron är intressant för att den är fånigt billig och liten, men jag väntar med den tills jag vet om den kan göra några roliga ljud. Kanske öva mer på att löda först också.

nitr09
2012-03-08, 11:23
Har inte hört om alternativa firmware än.

Tänkte liknande; om jag trivs med ljuden och den är skönarbetad kanske jag löder ihop en (eller tre) micro för polyfoni eller som en eurorackmodul eller ....

:)

pellen
2012-04-20, 17:17
Bra nyhet: Min MeeBlip kom i dag.
Dålig nyhet: Tullmongot fick syn på den, så jag måste betala 338 spänn för att hämta ut den. Inte så billig längre då. :(

Jätten
2012-04-21, 01:04
midi och mjukvarucontroller över usb?

pellen
2012-04-21, 08:09
Bara USB power vad jag förstår.

nitr09
2012-04-21, 12:40
Fick också min (med extra tullavgift) häromdan. Ingen USB. Bara DIN-MIDI. Låter fint!

pellen
2012-04-23, 14:32
Den nya (SE) har inte alls USB, inte ens för strömförsörjning. Hade jag glömt. Hämtade ut min och skruvade ihop den i går. Quick-kit var verkligen inte svårt. Tog ca 30 minuter att skruva ihop (plus 30 minuter för att gräva fram en passande 9V-adapter).

Fungerar bra verkar det som. Prisvärd pryl (om den håller ihop). Lite märkligt kanske att köra en klen digitalsynth med analogt ljud ut i stället för att använda mjukvara, men det är trevligt med att ha dedikerade knappar/rattar till allt och slippa vara beroende av en dator med rätt plugin installerad tycker jag.

nitr09
2012-04-23, 14:43
Lite märkligt kanske att köra en klen digitalsynth med analogt ljud ut i stället för att använda mjukvara, men det är trevligt med att ha dedikerade knappar/rattar till allt och slippa vara beroende av en dator med rätt plugin installerad tycker jag.

Håller med. Hade fått för mig att den skulle kunna låta mer lo-fi digital...

pellen
2012-04-23, 15:25
Oavsett vad den gör för ljud kommer man ju inte ifrån att en modern dator skulle kunna göra samma (minus bruset från D/A+A/D) utan direkt ansträngning (1 % CPU kanske... knappt?).

Inte för att det hindrar att jag ser en poäng med att ha dedikerad hårdvara. Samma sak kan ju sägas om alla digitala hårdvarusynthar egentligen. Kommer nog använda min en hel del både kopplad till datorn och i ren hårdvaru-MIDI-setup.

TNDR_1
2012-09-10, 14:00
Nån av er som har en, som är sugen på att sälja? :>

Daionsavage
2015-12-17, 20:37
Någon av er som kan tala om för mig hur man ställer in MIDI-kanalen m h a dip-switcharna på framsidan?