handdator

Visa fullständig version : Nyheter från Apple: Macbook Air, iLife 11, OS X App store



PF
2010-10-21, 09:07
Har kollat som hastigast, men;

MacBook Air 11"-13"
iLife 11
kommande AppStore 'Mac'

Helt otroligt tänd på Air 11" måste sägas...

www.apple.com/se

DanielW
2010-10-21, 09:39
Har kollat som hastigast, men;

MacBook Air 11"-13"
iLife 11
kommande AppStore 'Mac'

Helt otroligt tänd på Air 11" måste sägas...

www.apple.com/se

Ja, det känns som behållningen helt klart. Fast det är synd att den ska vara så dyr.

drifter7508
2010-10-21, 09:56
Kört den gamla Airmodellen i ett par år nu. Riktigt nöjd med den lille rackaren. Dyra som fan men väldigt smidiga och rappa förutom
när den ska lira videomaterial då säckar den ihop totalt pga av "värme" antar jag?.

Escape from Noise
2010-10-21, 10:37
Svårt att inte tycka den är läcker. Fan, min MacBook är mindre än ett halvår så det är ju svårt att motivera ett köp.

zthee
2010-10-21, 10:41
Jävlar vad jag vill ha en 11" are! Skulle ju vara sjukt smidigt att ha med sig som resedator.

Och såååå dyr var den ju inte...

drifter7508
2010-10-21, 10:44
64 GB klarar man sig på det idag? Hälften försvinner ju nästan med OSX osv. =)

zthee
2010-10-21, 10:46
Ja, måste ju ha en 128gb minst!

rydan
2010-10-21, 11:03
Mmm, 11" är fett najs, men den drar iväg lite i pris. 1,6GHz, 4GB internminne å 128Gb disk, å vips var den uppe på 13,6k...

false messiah
2010-10-21, 11:05
@zthee: ...och 4GB minne också. Som resedator funkar den säkert kanon, men för ljudproduktion känns den inte så het (långsam processor, ont om diskutrymme, ingen Firewire).

"Nyheter från Apple: Macbook Air, iLife 11, OS X App store" vore bättre som rubrik för övrigt, Apple kommer ju med nyheter lite då och då. :)

Valfrid
2010-10-21, 11:37
11" är klart sexig alltså. Fyller hålet mellan iPaden och MacBooken enligt mig. Lätt och snorenkel att ta med sig för dagligt bruk - surfa, maila, skriva diverse texter men inte låst till ett mer mobilliknade OS.

Luktar det gas här, eller är det bara jag...? ;P

(Förtydliga rubrik <- medhåll)

miklo
2010-10-21, 11:52
http://i.imgur.com/51f9p.jpg

hasse_fx
2010-10-21, 11:54
miklo: :>:>:>

Wiktorion
2010-10-21, 12:02
Alltså, visst är de snygga, men tex min Linux-befattade IBM Thinkpad T43 är snyggare, har bättre batteritid och klarar allt som Mac OS klarar.

För 1900:-

DanielW
2010-10-21, 12:05
Alltså, visst är de snygga, men tex min Linux-befattade IBM Thinkpad T43 är snyggare, har bättre batteritid och klarar allt som Mac OS klarar.

För 1900:-

Kan man köra OSX på den? Windows får jag mer än nog av på jobbet.

Wiktorion
2010-10-21, 12:07
OS X går väl att köpa löst? Så ja, det borde gå bra :)

EDIT: lite knack får man ta till men det fungerar. Walkthrough: http://andrewmajot.com/blog/2010/08/10-6-snow-leopard-pc/

miklo
2010-10-21, 12:07
Såhär kanske: http://www.kooty.net/2008/05/install-mac-os-x-on-an-ibm-thinkpad-t43/

DanielW
2010-10-21, 12:08
OS X går väl att köpa löst? Så ja, det borde gå bra :)

Öh, du sade visst Linux. OK då.

rydan
2010-10-21, 12:34
Eh, T43 är väl gigantisk? Vad missar jag?

Wiktorion
2010-10-21, 12:50
prisskillnaden!

rydan
2010-10-21, 12:58
Jo, visst den är billigare. Det är en beg:ad stationär burk med tjockskärm oxå...

Wiktorion
2010-10-21, 13:09
bah humbug

PF
2010-10-21, 13:43
IBM Thinkpad T43 är snyggare, har bättre batteritid och klarar allt som Mac OS klarar.


klarar allt som Mac OS klarar

http://rob.nu/wp-content/uploads/2009/09/facepalm2.jpg

Minsann om det inte är Rizzo å Rydan här på fotot till och med :D

PF
2010-10-21, 13:50
Valfrid: Not only you my man. Enorm GAS. Samtidigt i Uppsala: OnOff inviger en ny butik här i morgon... å... jäklar vilken rabatt på... kaffe...bryggare... ehum. :D

false messiah
2010-10-21, 13:52
Åh, plattformskrig på 99musik. Det känns lite nostalgiskt.

PF
2010-10-21, 13:57
Japp, pick your side! ;)

Min åsikt: Det ska tydligen alltid dyka upp en massa anti-Mac-kommentarer till och med när de lanserar något av det mest häftiga datorindustrin har sett, jag fattar inte det.

Det värsta är att dessa kommentarer a l l t i d kommer från folk som inte har en aning om hur Macen är att jobba med och hur datorn prioriterar audio t ex. Vore skönare om man kunde enas vid att det var en skön teknisk pryl.

drifter7508
2010-10-21, 14:01
Eh, T43 är väl gigantisk? Vad missar jag?

+1


"min Linux-befattade IBM Thinkpad T43 är snyggare"

IBM's laptop's snygga??? Datorvärldens motsvarighet till Volvo 240. :kaaka:

rydan
2010-10-21, 14:11
Åh, plattformskrig på 99musik. Det känns lite nostalgiskt.

Min kommentar har inget med plattformskrig att göra i alla fall. Tycker inte en T43 är en ersättare för macbook air på samma sätt som den inte är en ersättare för en Vaio X. Ska man jämföra ska man åtminstone jämföra apelsiner med apelsiner. (Observera, använder här apelsiner istället för de mer traditionella äpplena, för att undvika ytterligare plattformskrig... =) )

PF
2010-10-21, 14:13
http://www.diseno-art.com/images/birdcage_back.jpg

vs

http://www.jalopnik.com/cars/images/ugly_car.jpg

Wiktorion
2010-10-21, 14:24
känner inte att ni respekterar min synpunkt just nu. :(



alltså, jag älskar macs. det är inte det. Min kamrat som jag producerar med har en macbook med logic och den är fantastisk.
Självklart kan jag inte göra allt på samma smidiga Apple-sätt - man får koda och nörda terminal; jag accepterar att jag inte kan emulera en massa förstärkare. Det är helt okej.

Jag är inte rik.
Men jag kan Linux.
Jag gillar Thinkpads.
Jag kör Ardour DAW med låg latency, ett helt okej ljudkort och det funkar fint för mig.

1900 betalade jag för något som fungerar jävligt bra enligt mig. Visst är nya air as-nice, skitnice. Men jag har inte råd och får köra med det som funkar.

Men jag kan skapa musik, och det är det som räknas. Vill inte starta plattformskrig för jag älskar alla datorer.

drifter7508
2010-10-21, 14:34
känner inte att ni respekterar min synpunkt just nu. :(

Nej, vi kastar "äpplen" på dig <3;)

PF
2010-10-21, 14:43
Ptja, likt sportbilen i mitt bildexempel så är det kanske en pryl som inte är tillgänglig för oss alla, men man kan ju ändå sträcka sig till att uppskatta den för vad den är och få något drömskt i blicken. Det som inspirerade mig till att äppelkriga lite var ju att du kom in med rätt mycket attityd själv, "bäh, äh, pjäff, det där är väl inget", åk till MediaMarkt eller nåt' när nya Air har dykt upp i stället och ta en titt, inspireras lite av hur man också kan göra för att tillverka datorer. Vore väl tråkigt om allt var stöpt i samma form och kom med samma gränssnitt? De där fem timmarnas batteridrift anger användande med trådlöst nätverk mm, för övrigt.

Wiktorion
2010-10-21, 14:49
Absolut, jag har konstant mac-GAS, det är inte som att jag ogillar dem alls. Skrev inte min första kommentar med några "ner med apple"-tankar i huvudet. Tro mig - jag smeker macbooks på mediamarkt alldeles för ofta...

Men man är väl olika människor - jag gillar gamla konstiga bilar och är inget fan av top of the line sportbilar, kanske därför jag diggar IBM. Vem vet?

false messiah
2010-10-21, 15:01
Päron är bättre än äpplen!

Ashaz
2010-10-21, 15:05
Kört den gamla Airmodellen i ett par år nu. Riktigt nöjd med den lille rackaren. Dyra som fan men väldigt smidiga och rappa förutom
när den ska lira videomaterial då säckar den ihop totalt pga av "värme" antar jag?.

mm har hört det från annat håll också att den överhettas så fort man försöker köra film. Så det stämmer nog.

Edit: hähu. såg resten av tråden nu. Min post var bara en observation och itne någon kastad paj.
*Backar sakta undan igen* ;)

Ashaz
2010-10-21, 15:14
Japp, pick your side! ;)

Min åsikt: Det ska tydligen alltid dyka upp en massa anti-Mac-kommentarer till och med när de lanserar något av det mest häftiga datorindustrin har sett, jag fattar inte det.

Det värsta är att dessa kommentarer a l l t i d kommer från folk som inte har en aning om hur Macen är att jobba med och hur datorn prioriterar audio t ex. Vore skönare om man kunde enas vid att det var en skön teknisk pryl.

Inte för att kriga, men jag markerade biten som får folk att komma med anti mac kommentarer.
Sådanadär uttalanden om något som de flesta inte uppfattar som speciellt spektakulärt alls är vad som retar folk.

Ja om man itne bara går på utséendet då. Den är riktigt snygg.

Wiktorion
2010-10-21, 15:16
*Backar sakta undan igen* ;)

hahaha!

lappalainen
2010-10-21, 16:28
Själv beställde jag just iLife11 för det fac-iLa priset av 79kr :)

Ny Air får min chef stå för senare...

ntg
2010-10-21, 18:34
Själv beställde jag just iLife11 för det fac-iLa priset av 79kr :)

Ny Air får min chef stå för senare...

Var hittade Du det för 79kr?

depulse
2010-10-21, 21:01
Fast jag har tre macar hemma så tycker jag apple börjar tappa riktningen. de har tjänat för mycket på iphone och itunes för att orka satsa på kraftfulla datorer. vad hände med ideen att kunna använda grafikprocessorns för extra beräkningar? vart är Logic 10? OK, den nya mba är snygg, men dryga tio papp för en dual core 1.4GHz processor? känns som om de backar i datakraft för varje modell de släpper, tex på den senaste minin höjde de priset ordentligt men med knappt någon prestandaförbättring.... det finns en gräns för hur mycket extra jag är beredd att betala för en mac...

olivetti
2010-10-21, 21:06
@zthee: ...och 4GB minne också. Som resedator funkar den säkert kanon, men för ljudproduktion känns den inte så het (långsam processor, ont om diskutrymme, ingen Firewire).


jamen, alltså, den är ju inte ämnad för det, så varför klaga på det?

false messiah
2010-10-21, 21:10
På en musiksajt känns väl det som ganska uppenbara nackdelar? Jag köper portabiliteten och "oh shiny"-faktorn, men ska man göra musik så finns det bättre val, tycker jag.

PF
2010-10-21, 21:17
Kan ju vara värt att prova. :)

olivetti
2010-10-21, 21:18
På en musiksajt känns väl det som ganska uppenbara nackdelar? Jag köper portabiliteten och "oh shiny"-faktorn, men ska man göra musik så finns det bättre val, tycker jag.

Nej!
Den är inte ämnad för det!
Vill du ha en kraftfull dator för musikproduktion, köp en sån då!
Finns ett flertal i Apples sortiment som funkar.

rydan
2010-10-21, 21:22
Exakt. Samma med processorstyrka. Kolla hur jäkla tunn den är, ändå sitter skaplig processor och grafikchip däri. Alltid svårt med kylningen i så små datorer, så, värstingprocessorer lär inte gå helt enkelt för att de behöver mer utrymme å luft...

Ska man jämföra ultraportabelt får man jämföra med annat ultraportabelt enligt min mening...

Frengus
2010-10-21, 21:24
lite mardrömsscenario är när de börjar rulla ut Istore för de stationära o bärbara macarnas applikationer bara. Då blir det tillbaka till PC igen.. För orka jailbreaka sin vanliga hemmadator för att kunna byta bakgrundsbild och systemljud.

false messiah
2010-10-21, 21:33
@olivetti & @rydan: jag fattar att det är en dator som inte är tänkt för musikproduktion eller andra tyngre uppgifter, men de rätt uppenbara nackdelarna får man väl påpeka även om datorn kommer från Apple och är så ny att produktsidan inte ens översatts? Jag skulle gärna ha en lättare dator att släpa runt på, men de här skulle inte funka för mig, och då har jag ändå rätt måttliga behov.

DanielW
2010-10-22, 06:56
lite mardrömsscenario är när de börjar rulla ut Istore för de stationära o bärbara macarnas applikationer bara. Då blir det tillbaka till PC igen.. För orka jailbreaka sin vanliga hemmadator för att kunna byta bakgrundsbild och systemljud.

???

Volantiz
2010-10-22, 07:31
Bengus: Har du läst bloggar från kända apple-spekulanter av den överdrivet negativa sorten eller? ;)
Kolla upp själv vad som gäller istället.

iamrucke
2010-10-22, 08:09
Angående gamla macbook air, är det okej att en så dyr dator(för sin prestanda) inte kan spela upp video utan att bli överhettad och att ljudet slutar funka för att prylar i datorn smälter?(hände en vän) Jag har hört många som haft strul med sina appleprylar och igår fick jag min iphone 4, äntligen, bara för att få veta att kameran inte fungerar på den... :( Jag är inte anti-mac, men blir inte mer sugen att handla av apple när mycket av det dom gör har en massa hårdvaruproblem. Kanske bara jag och mina vänner som har otur med prylarna?

Nåja, datorn verkar ball men inte för mig :)

lappalainen
2010-10-22, 08:31
Var hittade Du det för 79kr?

Via iLife-Up-To-Date...
http://www.apple.com/se/ilife/uptodate/

drifter7508
2010-10-22, 08:42
Angående gamla macbook air, är det okej att en så dyr dator(för sin prestanda) inte kan spela upp video utan att bli överhettad och att ljudet slutar funka för att prylar i datorn smälter?(hände en vän) Jag har hört många som haft strul med sina appleprylar och igår fick jag min iphone 4, äntligen, bara för att få veta att kameran inte fungerar på den... :( Jag är inte anti-mac, men blir inte mer sugen att handla av apple när mycket av det dom gör har en massa hårdvaruproblem. Kanske bara jag och mina vänner som har otur med prylarna?

Nåja, datorn verkar ball men inte för mig :)


Jo, Apples prylar har jävligt usel kvalitet för pengarna.
Haft följande problem:
* 4 st Apple Cinema Displays med pixelfel som jag returnerat.
(Nuvarande 24" har jag kvar med 1 pixelfel men jag orkade inte tjafsa runt längre)
* 2 st iphones med pixelfel
* 1 st Imac 24" med resistenta inbränningar i skärmen (Datorn stod på under en natt och skärmsläckaren gick inte igång)
* 1 st Macbook Pro med pixelfel i skärmen
* Macbook air (funkade bra för video i början men som sagt, nu börjar den sacka ihop
lite av värme, interna "dammproblem i fläktarna" med åren kanske?)
* Mac Pro: bytt nätagg. då det förra gav ifrån sig högfrekvent surrande ljud.
(Wtf? En dator för 26.000:-!!!)

Dessa prylar har funkat felfritt för mig:
* Iphone 4
* Ipad
* Macbook

Frågan är ju varför jag fortfarande köper Apples produkter? :kaaka:
Snygga, knäpptysta. Thats it. Perfekt för musikproduktion.

Wiktorion
2010-10-22, 09:08
Har hittils haft två iPhones, en med defekt hörlursjack och en med total mjukvarukalabalik som jag inte orkat byta än. Hoppas nästa funkar bra, för skönare telefon har jag aldrig haft.

on the horizon: största iMacen <3

DanielW
2010-10-22, 09:10
Jag fick byta fläkt i min Macbook efter tre år, skulle egentligen ha behövt göra det mycket tidigare.

Om jag bara skrev och surfade och fixade till lite bilder skulle jag styra upp en hackintosh (eller bekanta skulle mot lite stålars), men nu är det ju det här med Pro Tools och sånt. Min musikdator, MB Pro av den lite äldre sorten, har iofs gått som en klocka sen jag köpte den. Liksom min Iphone.

ntg
2010-10-22, 09:50
Har enbart haft Mac sedan 1989, nu har jag iMac, MBP och iPhone 4.
Det enda jag råkat ut för på 21 år är att batteriet var kass på min första iMac;)
Otroligt bekymmersfritt.

PF
2010-10-22, 13:35
Har haft problem med två vita iBooks. Ett logikkort och ett batteri. Bägge fixades av Apple snabbt och smidigt.

drifter7508
2010-10-22, 14:10
Ingen som är sugen på att köpa min Macbook Air? ;-) Är lite sugen på att "byta ner" mig till 11 tummaren istället.
Den används bara av min flickvän numera till "soffsurfning" ändå.

Odd Bob
2010-10-22, 19:22
känner inte att ni respekterar min synpunkt just nu. :(



alltså, jag älskar macs. det är inte det. Min kamrat som jag producerar med har en macbook med logic och den är fantastisk.
Självklart kan jag inte göra allt på samma smidiga Apple-sätt - man får koda och nörda terminal; jag accepterar att jag inte kan emulera en massa förstärkare. Det är helt okej.

Jag är inte rik.
Men jag kan Linux.
Jag gillar Thinkpads.
Jag kör Ardour DAW med låg latency, ett helt okej ljudkort och det funkar fint för mig.

1900 betalade jag för något som fungerar jävligt bra enligt mig. Visst är nya air as-nice, skitnice. Men jag har inte råd och får köra med det som funkar.

Men jag kan skapa musik, och det är det som räknas. Vill inte starta plattformskrig för jag älskar alla datorer.

+ 10
Med lite intelligens kan man göåra bra mycket mer än att använda en MAC bara för att man inte orkar ngt annat
ps. själv kör jag med mac och tycker det är gött osm fan, men på jobbet arbetar jag bara med PC och där måste man använda hjärnan lite mer, vilket är skönt. ds

sm0hm
2010-10-22, 19:38
Med lite intelligens så kan man göra lika mycket på en Mac som på en PC som på ... Vilket jävla operativsystem som helst. Bara för att OS X råkar vara logiskt uppbyggt betyder det inte att det är fördummat. :D

Air 11" ser sjukt fin ut. Man blir allt lite sugen.
Men lite för dyr...

avart
2010-10-22, 20:10
testade 11:an idag, galet liten och lätt! styrplattan är möjligen lite väl kort i "djupled" - det var lite ovant...
den väcker verkligen habegär, trots ett ganska oklart reelt behov - skulle nog inte sluta gå runt med min MBP17 om jag hade en 11:a...

PF
2010-10-22, 20:59
Finns den redan i .SE?!

claesbjo
2010-10-22, 21:04
intressant att Apple refererar till MBA som "the new generation of macbooks"...kan betyda att nästa revision av macbook pro är mer i den stilen, typ ingen optisk disk, ssd disk som standard osv...vore ascoolt imho.. dyrt såklart men helt klart vad jag suktar efter.

avart
2010-10-22, 21:13
PF: japp. På Kungsgatan.......i götet. :)
(måste ju rimligtvis finnas i sthlm också?!?)

Antimon
2010-10-24, 00:46
Jag stod med nollställt ansiktsuttryck och nickade frånvarande redan när första Air-modellen kom, och känner ingen skillnad nu. Jag fattar inte grejen! Vad är det specifikt ni gillar till skillnad mot en liten vanlig Macbook? Är det bara vikten? Ni som har en Air, finns det specifika situationer då ni kännar typ "fan vad gött att jag har en Air nu när jag sitter och inte en vanlig Macbook, för då hade jag ju inte kunnat göra X"?

PF
2010-10-24, 01:09
Macbook är najs men ganska "vanlig", Air är så otroligt futuristiskt och fint formgiven tycker jag. Så för mig är det nog mycket av "tänk att det är en helt komplett Mac inuti den här supertunna prylen". Det finns något inspirerande i det. :)

false messiah
2010-10-24, 12:21
Antimon: den stora poängen med Air-modellerna är att de är små och lätta. Om man bär omkring på datorn mycket (tex reser i jobbet) eller bara vill ha en ultralätt maskin att surfa på hemma så kan den vara ett vettigt alternativ. Se det som ett alternativ till en iPad för den som vill ha en vanlig dator men inte vill köpa en netbook.

Så för ganska specifika syften kan Air vara ett bra val, men den har ju ganska uppenbara avigsidor för att uppnå det.

mc bordet
2010-10-24, 13:35
Jag va och kände på MBA'en på Macoteket i fredags och tycket den kändes vek. Så tunn och lätt att iaf jag blev överdrivet försiktig med den. Nej ge mig en MBP 13" istället, den är lätt nog även som ultraportabel dator. Mycket snyggare är den med.

Wiktorion
2010-10-24, 14:03
Jag blev sugen på en portabel mac så jag köpte mig en Powerbook G4 12''. Gott!

jgb
2010-10-24, 14:29
Kan inte någon bara dumpa en bärbar mac av senaste snitt med firewire på mig?

hasse_fx
2010-10-24, 14:49
...kanske inte senaste, men alltid en början...

http://img.engadget.com/common/images/3060000000052347.JPG?0.9882508919746703

Katzenjammer
2010-10-24, 15:03
Wow, Apples första Cyborg?!

Antimon
2010-10-24, 16:03
Känner lite som mc bordet att man blir nervös när man rör vid den. Sen är det iofs SSD, så att man ska kunna slänga den i soffan utan att disken pajar. Man kanske ändrar inställning när man vant sig. Hade jag fått en av jobbet hade jag nog blivit glad!

pme
2010-10-24, 18:25
Wow, Apples första Cyborg?!

iCyborg förmodar jag.

false messiah
2010-10-26, 08:46
Lite kommentarer om App Store från musikmjukvaruutvecklare:
http://createdigitalmusic.com/2010/10/25/apples-app-store-may-not-work-for-audio-devs-developers-respond/

DanielW
2010-10-26, 09:25
Lite kommentarer om App Store från musikmjukvaruutvecklare:
http://createdigitalmusic.com/2010/10/25/apples-app-store-may-not-work-for-audio-devs-developers-respond/

Det är en grej jag inte riktigt fattar här. Kommer Apple att begränsa vilka program som är möjliga att installera på mac-datorer med Snow Leopard och Lion, eller handlar begränsningarna om vilka som tillåts erbjuda sina program till försäljning i Mac App Store?

false messiah
2010-10-26, 09:35
Det senare.

DanielW
2010-10-26, 09:40
Det senare.

Känns ju som man kan leva med. Surt ändå såklart, särskilt om man tänker på hur de har censurerat innehåll i App Store.

Volantiz
2010-10-26, 09:50
Jag är en av de som verkligen gillar utrensningen av skräp som de kör med. Så länge de inte tar bort vettiga applikationer vilket de ibland tyvärr gjort så är det hur bra som helst! Det finns alldeles för mycket skit där ute.. och de gör det svårare att hitta bra applikationer.

Mr_Polysix
2010-10-26, 10:15
Volantiz: Desvärre finns det fortfarande mycket skit på AppStore. De borde rensat hårdare :)

Volantiz
2010-10-26, 10:42
Oja, definitivt. Alternativt skitlista det mesta. Dvs göra så att man kan hitta skitlistade applikationer om man explicit väljer att göra det.

false messiah
2010-10-26, 20:27
h5iZyN7Ir3Q