handdator

Visa fullständig version : Är mpc 1000 den bästa hårdvarusamplern i sin kringliggande prisklass?



alexadiels
2010-05-24, 16:36
För en mpc 500 känns för plastig leksak. Annars kan inte jag komma på någon annan sampler i den prisklassen en mpc 1000 ligger i. Jag vill köpa en ny och inte begagnat, annars har man givetvis mer att välja på. Min yamaha rs7000 är tyvärr för utsliten i kontakterna (line in/line out). Det har helt enkelt varit med mycket och det skall tydligen bli för dyrt och dessutom omständigt att byta ut kontakterna. Hittils har elektronikspray löst problemet men det har bara varit tillfälligt egentligen. Det är jobbigt att man inte kan lita på att det inte glappar, det blir en noja till slut.

Jag undrar hur det är med mpc 1000. Går padsen sönder snabbt eller var det på tidigare varianter av mpc 1000 det hände, att akai lejde ut padstillverkningen åt någon annan?

Jag undrar också hur bra tryck det är i en mpc 1000 om det är någon som vet. Är kompressorn tillräcklig så att man kan göra ett helt beat i den och sedan spela av till sin porta och lägga kompressor o.s.v på hela spåret eller måste man spela av spår för spår för att det ska låta något vidare?

Jag har varit väldigt nöjd med min yamaha rs7000. Det enda som känns bättre med att tvingas köpa en mpc är samplingsminnet i de nya och att man kan dra in trummljud och basljud och effekter o.s.v och ha det i datorn istället för att som jag tidigare har gjort spela av från cdskivor till en tom sampler varje gång på grund utav mindre minne.

Men finns det inte något annat att välja på i den prisklassen kring 8000kr bland nya hårdvarusamplers så är det väl inte så mycket att tänka på heller. Jag skulle väl tro att den är bra nog men jag undrar om det är någon som vill höja ett varningens finger angående något.

Helst vill jag slippa personliga och icke objektiva kommentarer om att mpc är sämst o.s.v för jag själv är ingen mpcfantast och har egentligen hört lika mycket dåligt som bra om alla mpcmodeller.

Jag tycker verkligen inte om att köpa nya saker som dessa, dels kostar det mycket pengar och dels är det så jävla tråkigt om det är något man verkligen saknar i den maskin man köpt och sen får leva med det eftersom man inte bara kan köpa nytt hela tiden.

Anledningen till att jag vill köpa nytt är för att slippa risken för slitage på line in / line out redan från början.

Tack på förhand, skulle vara till väldigt stor hjälp om någon eller några kunde svara på en del av det.

goodyear90
2010-05-24, 20:58
jag sålde precis min mpc 1000 för inköp av en 2500. även jag har läst en hel del om padsen men har aldrig upplevt några probelm på min mpc o ändå har jag bankat en del på den. mpc 1000 är en jätte fin sampler verkligen och jätte smidig jämfört med 2000 o 2500 i storlek. en begagnad mpc 1000 kniper du för runt 5k och för det kan du ju även köpa en 2000xl också som är en riktigt bra sampler. mpc 500 känns väldigt liten, dock smidig och en jätte bra sequenser men undvik den. om du är berädd att lägga ut 8k och har gott om plats varför inte köpa en begad 2500?

alexadiels
2010-06-04, 23:53
Alltså helt klart skulle jag hellre ha en mpc 2500 och allra hellre nu när jag insett att mpc 1000 inte har time stretch eller reverse på sampling. Vad är uppe med det? Korkat om du frågar mig, jag förstår givetvis att det är välbyggda maskiner oavsett och jag hade inte gjort det bättre själv men vad fan, reverse är ingen plojeffekt man nojar om att man behöver när man egentligen inte behöver, jag brukar använda reverse utan att tänka, så det är ingen dussineffekt.

Då återstår det väl att i så fall hitta en begagnad 2500. Men det är lite oroligt att köpa begagnat, det är inte 100% säkert att sakerna är i ordning.
Sen läste jag att det fanns ett filter som hette bit-grunge tror jag, där man kan ändra bit rate för att få krispigare och krunchigare trummor t.ex och det tycker jag verkar lovande och det var ganska mycket det jag oroade mig för när det gällde de nya mpc, att ljudet skulle vara för rent, varmt, tjockt och lökigt. I övrigt, finns det någon annan sampler/workstation i samma prisklass mellan 8500kr och 12000kr.

Hade inte roland någon Mpckopia som hette 909 eller något?

alexadiels
2010-06-04, 23:55
mv-8000 menade jag givetvis, har inte så bra koll på alla nummer och namn längre