handdator

Visa fullständig version : USB trum/percussion pad mojäng - vilka är bra?



tublenco
2010-04-05, 14:54
Vill ha nån liten USB trampad grej men finns ju en sabla massa att välja mellan.
Vilken rekommenderar ni?

Vilka fler finns det än dessa?
Akai MPD24
Akai MPD26
Akai MPD18
Akai LPD8
Korg NanoPad
Korg padKONTROL
NI Maschine (dock är den för dyr mig nu)

Bobbski
2010-04-05, 19:45
Du har M-Audio Triggerfinger också, eller vad den heter, den har varit med ett tag. Vet inte hur den är dock.

Jag har Akai MPK49 som säkerligen delar pad-sektion med någon av ovannämnda och den tycker jag har sköna pads, men, den spottar ur sig väldigt låg velocity vilken velocitykurva jag än använder, så för att komma upp i ett värde på ca 100 eller högre måste jag banka så att det känns som att både fingrarna och maskinen ska gå sönder.

KALLBACK~
2010-04-05, 21:53
Roland grejjerna har vellan USB (?) -- eller e det Edirol?
borde VELLAN ha det

-- (dessa ser ut som sköldpaddsskal i triggerzonerna och svåra att ta miste på =)

KALLBACK~
2010-04-05, 22:00
eller vad faen e detta för nåt?
http://www.interstatemusic.com/wcsstore/InterstateMusic/ims/ipf/EDRRMP5.jpg
en KORG replika??
ronadus ligger nere så jag kör på UK →http://www.roland.co.uk/products/productlist.aspx?c=61

KALLBACK~
2010-04-05, 22:01
fast hmm dom där har nog inte USB bara MIDItjafset ?

→ denna har USB OCTAPAD™ SPD-30 → http://www.roland.co.uk/products/productdetails.aspx?p=1059&c=61

tublenco
2010-04-05, 23:20
Usch - där är för många alternativ. Hmm... :tveksam:
Kanske räcker det med en liten Akai LPD8 - nån som provat en sån?

Mein
2010-04-06, 00:13
Får du inte in ett sånt där budget-kit med digitaltrummor längst in i studiohörnan? Jag har sett dom på blocket för under 3000:-. Säkert inte den vassaste trig-teknologin men funkar säkert att få in det på midispår ok.

Eller ska det vara portabelt?

/Mein

tublenco
2010-04-06, 00:19
Grejen är att jag har ett litet sånt där HD-1 V-Drums Lite i hörnet som bara samlar damm.
Så det försvinner men vill ersätta det med nån mojäng man kan trumma lite på istället.

Mein
2010-04-06, 00:49
Ok, ska HD-1 krängas alltså?

(trogen Roland-kund :>)

/Mein

tublenco
2010-04-06, 01:14
Ja det får nog försvinna även om det är kul. Fast jag kan ju ändå inte spela trummor.
Studsa med fingrarna på nån lite gummi platta är nog mer min kopp thé. Hmm...

KALLBACK~
2010-04-06, 02:18
kan vi sålla lite!
ska du spela med trumStockar eller med fingertopparna?
- eller både ock?

→ att smeka rytmer eller banka hårt för att få fram dem .. kort sagt, är "frågan frågade frågandes" från min sida här (kan hjälpa andra att tipsa dig rätt även)
→ ska du trumma trumpeter och piano eller bara översamplade trumljud etc
-- vad ska du ha grejjerna till?
-- dit nämaste syfte med en drumpad helt enkelt

rydan
2010-04-06, 21:57
Korg NanoPad är inte bra kvalitetsmässigt. Inne på min tredje, efter att den första brutit ihop inom ett halvår och den andra var trasig redan vid uppackning...

(Ja, jag fick nya på garantin. Skulle inte köpa en till...)

tublenco
2010-04-06, 23:30
~~~: Flippa ut med fingertopparna är nog tanken. Har även en Handsonic 10 men nån liten mojäng som kompliment till den vore fint känns det som.

rydan: Tack för infon. Läst flera som skrivit att NanoPad inte är så bra kvalitetsmässigt så Akai LPD8 kanske är ett bättre alternativ då. Verkar enligt folk bättre byggd.

Jätten
2010-04-09, 23:36
Bobski>> Jag är rätt säker på att du kan ställa in dina pads så att du får max velocity på varje slag. du kan också kalibrera velocity en hel del. MPD blir ganska ofta ratad av de som inte rotar i menyerna och kaliberar dom. pröva. jag skulle bli förvånad om du inte har samma möjligheter som jag har på min MPD32.

Jätten
2010-04-09, 23:36
synd att handsonic är så dyr. skulle gärna ha den som midi-controller. kul om dom släpper en utan ljud. :)