handdator

Visa fullständig version : Inspiration från hjältar



Sidor : [1] 2

tesla3
2010-02-17, 22:46
Mycket rätt (och lite garv då):


http://www.youtube.com/watch?v=pcHnL7aS64Y

http://www.youtube.com/watch?v=nTeLI5dUzKw&feature=channel

Stockhausen. Ja, vad säger man?

sm0hm
2010-02-17, 23:50
Mycket intressant, tack så mycket. :)

Sillen
2010-02-18, 13:08
Men ska vi prata lite om det eller blir man idiot förklarad då?

RZ-1
2010-02-18, 13:18
att prata om musik är som att dansa om arkitektur ;)

Sillen
2010-02-18, 13:20
Beror väll på!! Men jag har nog inget att säga...............;)

tesla3
2010-02-18, 13:30
Det är fina källor. Mycket att hämta, svårare att prata om. Jag kan naturligtvis
prata om Cage vs. Stockhausen (utifrån dessa två korta klipp) men det är oviktigt.
Det är menat som en inspiration, kanske att i vissa avseenden ta ljud, komposition, idé lite
allvarligare eller åtminstone se på ljudupplevelser ur nya vinklar.

Om det vill diskuteras, kör på!

Sillen
2010-02-18, 13:36
http://current.com/items/89842714_healing-through-music-to-reach-a-higher-consciousness.htm

Varför sitter man och skapar? Har det ett annat syfte än att bli hörd? Sätter det kanske igång processer i kroppen som får oss att må bra!!

Sillen
2010-02-18, 14:00
För mig känns det i alla fall så här ju mer jag kommer i kontakt med mig och hittar min ton eller hur man ska säga... ju bättre mår jag... försöker utröna om det är en tvåvägs kommunikation, om det går inifrån och ut sen in igen... eller om det bara slumpar sig.. att man får till nått som triggar processer kropsligt och mentalt. Känslan av att ju mer man lyssnar in externt ju sämmre blir det är väldigt påtaglig för mig. Menar då att jag kan inte sitta och lyssna på sånt som jag gillar eller ligger nära det jag gör.. då kommer det bara opersonlig skit ur monitors!

Men jag är lite konstig där.. har väldigt svårt att förlika mig med genres... de där stämplarna får nån annan sätta...

Man behöver ju inte vara totalt flummig för att fatta att det finns element man gillar och annat man ogillar.. helt klart för min del är att skapandet blir bättre ju mer kontakt man har med det som är jag.. musikaliskt ljudmässigt kalla det vad ni vill! att man hittar hem...

Förmodligen är jag helt ute och seglar i andras ögon... men det är väldigt svårt att skriva sakligt korrekt om känslor!

compute
2010-02-18, 14:01
Angående varför man skapar, om det sätter igång processer osv - Definitivt. Igår var jag exempelvis helt apatisk, jättetrött och förkyld, helt enkelt sjukt opepp inför ett rep. Sen satte vi igång trots allt och efter några minuter hade jag en helt annan energi, lite som en sockerchock, fast utan den brutala humörsvängningen neråt igen.

Har tänkt på sånt innan, när jag spelar musik blir jag varm och får energi. Som om själva utövandet och ljuden sätter igång kemiska reaktioner. Nästan samma sak händer när jag sitter och målar, jag tror det handlar mycket om att gå in helt i något.. gärna kravlöst. Så fort jag känner mig begränsad eller pressad (på fel sätt) mattas reaktionerna av, jag blir okoncentrerad och irriterad. Och resultatet blir därefter..


Har inte tänkt så mycket på om det skiljer sig åt mellan musik jag gillar och musik jag ogillar. Men jag tror jag instinktivt undviker att utöva musik jag ogillar. Mitt undermedvetna hittar på ursäkter för att slippa.

Sillen
2010-02-18, 14:07
Vi är överens koncentrationen ska vara spontan.... lite paradox men svårt att säga på annat sätt... Focus ska komma i processen för mig... jättesvårt att gå in det med förmycket påtryckt fokus!

Och musik är en konstform för mig... inte en produkt.. därför får ordet producera musik en väldigt lustig klang för mig..

Jag producerar papper på jobbet... där har jag en annan inställning till det jag gör... en som inte alls kan sättas i samband till musik!

jgb
2010-02-18, 14:08
Har tänkt på sånt innan, när jag spelar musik blir jag varm och får energi. Som om själva utövandet och ljuden sätter igång kemiska reaktioner. Nästan samma sak händer när jag sitter och målar, jag tror det handlar mycket om att gå in helt i något.. gärna kravlöst. Så fort jag känner mig begränsad eller pressad (på fel sätt) mattas reaktionerna av, jag blir okoncentrerad och irriterad. Och resultatet blir därefter..


Medhåll på det! De dagar när jag känner att det inte ger mig något att pyssla med musik, då stänger jag bara av allt. För mycket krav, oftast mina egna, gör att ingenting händer.

Undantaget är om det är tidspress, men då händer saker alldeles för sent. Innan dess är det apati...

theVOID
2010-02-18, 14:23
Exakt samma upplägg som jgb.
I övrigt är det jobbigt det där med att man på ex. fredag gör två refränger som man tycker är suveräna, sedan två dagar efter så tvivlar man starkt på dem och gör inga låtar av dem.
En sådan refräng låg i två år innan den sedan men en liten modifikation blev min "hit" låt.
Men ändå samma sak, tror inte riktigt på det där "är det jättebra så vet du det" ja det gör man där och då, men två dagar senare så kan det fortfarande vara bra, men inte superbra-
Är det inte superbra så orkar jag inte spela in det med allt vad det innebär avseende fullarrad rockmusik med akustiska trummor, bas och multipla elgitarrer, mixning etc...
Bara att spela in en demo med rockmusik hemma tar lång tid och det är svårt att få det att låta som ett band.

Svårt att hitta annan lösning dock ;)
EDIT: Vilket ju inte hindrat mig från att spela in en massa ändå som tur är!

RZ-1
2010-02-18, 14:29
Medhåll på det mesta. Jag upplever också att skapande gör mig till en bättre människa, inte bara för mig själv utan för min omgivning.

Skapande är typ det enda som jag verkligen kan koncentrera mig/fokusera på. I processen faller pusselbitarna liksom på plats :)

Sillen
2010-02-18, 14:47
Exakt samma upplägg som jgb.
I övrigt är det jobbigt det där med att man på ex. fredag gör två refränger som man tycker är suveräna, sedan två dagar efter så tvivlar man starkt på dem och gör inga låtar av dem.
En sådan refräng låg i två år innan den sedan men en liten modifikation blev min "hit" låt.
Men ändå samma sak, tror inte riktigt på det där "är det jättebra så vet du det" ja det gör man där och då, men två dagar senare så kan det fortfarande vara bra, men inte superbra-
Är det inte superbra så orkar jag inte spela in det med allt vad det innebär avseende fullarrad rockmusik med akustiska trummor, bas och multipla elgitarrer, mixning etc...
Bara att spela in en demo med rockmusik hemma tar lång tid och det är svårt att få det att låta som ett band.

Svårt att hitta annan lösning dock ;)
EDIT: Vilket ju inte hindrat mig från att spela in en massa ändå som tur är!



Höpp höpp höpp..... tvivel... det har jag upplevt är jävligt sunt för skapandet.... när man själv tvivlar brukar det vara intressant i andras öron... det är helt vanlig prestations ångest... du är rädd att nån ska genomskåda??? eller...

Tvivel tyder ofta på att det är färdigt... att ideen du hade är avklarad..

Kan ni hålla med om det?? eller är det vanlig sillsmörja igen!!:">

theVOID
2010-02-18, 15:03
Skönt urballad tråd i vanlig ordnung :)
Tvivel när det gäller slingor och refränger är ju ofta pga att jag själv har haft dem i huvudet en massa då jag gjorde dem och kanske dagen efter, men då tänker jag ju ofta, "klart jag haft dem i skallen, jag har ju spelat dem/sjungit dem" hela tiden!
Man får låta dem vila i ett par veckor helst, men det är ju en massa annat man får i skallen också, inte mins annan musik som man lyssnar på.
Den eviga frågan mao: Hur vet man vad som är bra?

Att spela upp för mina väldigt musikintrsserade kompisar ger vissa indikationer, men ofta gillar jag å andra sidan det som de inte alls tycker om, då jag även gillar hårdare musik än dem, har en polare som gillar hårt dock, musiker som mig, men han är sparsam med kommunikation vid låtkritik, och även om vi ofta feedbackar varandras låtar så är han knappast representiv, det han gillar gillar inte de flesta andra.

De lugna mörka låtarna är lättare, där känner jag enklare vad som är bra, själv.
Då man känner om de har den där "känslan". För mig, och där struntar jag i vad andra tycker.
Är mer de snabba låtarna som skall vara lite mer lätttillgängliga refrängmässigt som är svåra att bedöma för mig.

När ni har en "låt" på gång, bara en refräng eller slinga, gör ni då en hel låt runt den eller testar ni bara själva slingan/refrängen på någon?
Jag inser att jag nog bör skriva klart fler låtar, men en bra slinga/refräng skall man ju kunna höra ändå utan bridge etc?

Till saken har att jag vet att jag har lätt för att komma på catchiga slingor och refränger, problemet är snarare att de skall vara rätt typ av catchighet, inte för catchy och lite alternativt sådär, det är svårare ;)

Sillen
2010-02-18, 15:06
Jag tycker inte den är urballad!! tråden..

theVOID
2010-02-18, 15:07
Positivt ballad dåra :)

Sillen
2010-02-18, 15:09
De lugna mörka låtarna är lättare, där känner jag enklare vad som är bra, själv.
Då man känner om de har den där "känslan". För mig, och där struntar jag i vad andra tycker.


Ja vad ska man säga.... där har du din styrka... ta vara på det! Är det även så att du mår bättre under tiden du gör en sån låt kontra det andra??:">

Det är detta jag menar med den inre tonen!

Känner mig som en dåre nu......... hoppas ni fattar!

theVOID
2010-02-18, 15:12
Jo har gjort mycket sådant, mycket alternativa saker som inte låter som ngt annat jag har hört. Experimentiella emotionella låtar.
Mår snarare inte så bra när jag gör en sådan låt, därför jag gör den ;)
Men musik som berör, berör ju, så man blir ledsen och sen mår man bättre efteråt!

Men...det ÄR en dvla kick ändå att lyckas få till en snabb, superctachylåt som ändå är alternativ och lite annorlunda, har lyckats med det ngn enstaka gång innan, och de som gillar dem vill ju höra mer ;)

Sillen
2010-02-18, 15:17
Klart det är så... men det är inte fel att veta vad man gör bra för att ta det till de man vill göra! Allt detta är kanske det knepigaste... bryter man ner musik och tittar på byggstenarna är det ju enkelt... men i att "få ihop det" det är en annan historia...

Man får helt enkelt lita på det där inre... det är förmodligen det som man vill säga.. problemet kan ju bli känslan av att göra samma låt om och om igen!

Sillen
2010-02-18, 15:26
OBS vill inte låt pretto eller framstå som jag förstår detta jag vill att vi ska diskutera det... och se om argumenten håller?

Det vore kul om någon med erfarenhet av skivsläpp och branchen vågade sig på att prata om sina prosesser och metoder...

Tror oxå det kan skilja endel om man är i ett band eller ensam?

Vi har bara skrapat lite på ytan... det känns oxå oklart hur och var inspirationen kommer in i bilden?

avart
2010-02-18, 15:43
Skapande är typ det enda som jag verkligen kan koncentrera mig/fokusera på.

+1
mm, synd att man inte jobbar med det...

hasse_fx
2010-02-18, 15:47
+1
mm, synd att man inte jobbar med det...

...INTE helt givet att det blir bättre :confused: Få har förmånen (eller kuraget) att få
styra över precis allt de vill/ska/måste göra utan rätt stora uppoffringar...

hasse_fx
2010-02-18, 15:57
Medhåll på det mesta. Jag upplever också att skapande gör mig till en bättre människa, inte bara för mig själv utan för min omgivning.

Skapande är typ det enda som jag verkligen kan koncentrera mig/fokusera på. I processen faller pusselbitarna liksom på plats :)

Ja men är det inte en fråga om inställning? De "förmågor" du då använder och slipar på
kommer ju nytta i många olika sammanhang... Processen kan ibland vara lika givande
som målet :)

theVOID
2010-02-18, 15:58
Skulle nog knäcka mig att jobba med musik på heltid, iaf med ens nuvarande inställning till sitt skapande, och nuvarande emotionellt triggade låtskrivande. ja förutom alla catchiga melodier då som dyker upp i huvudet men som man inte gör ngt med.
Största problemet för mig personligen är att jag har inget att skylla på, jag kommer på bra melodier och hookar hela tiden, men är helt enkelt djävligt slapp och gör inga låtar av dem!
Det som gör en förbannad ;) Att man vet att man kan och kanske rentav har en viss talang.. men är allmänt lat!

Det som fått mig att iaf få ut en EP och en del annat är när jag haft deadlines :)
Banddeadlines och samlingsskivor, studiotid bokad etc! påtvingat av andra då!
Inte det bästa som blev inspelat heller,enligt mig iaf, så nu har man en massa grejer som är rätt bra egentligen men som man inte kan ta sig för att spela in.
För att inte tala om att man borde skriva och spela mer, för ia varje trdje gång man sätter sig i en halvtimma så kommer det något som funkar. Även om inte de där supergrejerna kommer lika ofta förstås.
Ngn som känner igen sig? ;)

Ett annat problem att jag alltid kommer på saker som passar bäst i olika genres, som jag eg inte vill satsa på. Slingor för electro, för ebm, refränger för Punk, eller....pojkband tom! Eller bara löjliga Dursynthslingor som jag aldrig skulle spela in, Sis fick en sådan av mig som jag kom på när jag hörde hans sköna bakgrund. haha :) Vad gör man med dessa grejer, mäktar inte med att göra musik i flera genres när jag inte ens har energi till att spela in för the VOID.
Ngn som känner igen sig? ;)

hasse_fx
2010-02-18, 16:06
Void: Varför håller du på? (Enkel fråga med svårt svar?)

theVOID
2010-02-18, 16:10
Håller på och skriver en massa skit på 99, eller håller på med musik?

Om du frågar angående det senare så är svaret:
Musikskapandet ger mig så mycket, som terapi, antingen genom att skriva av sig, eller att bara sitta och spela gitarr, och det ger ibland, den där rushen..."fan, det här är ju faktiskt rätt bra, har JAG gjort detta!?!"
Feedback från avlägsna fans etc gör en glad ibland, men inte såå mycket ändå, om inte jag gillar det så spelar det ingen roll vad andra tycker. Men visst är det fint att höra att en tjej i Missouri lyssnar på en av mina lugna låtar och beskriver hur hon sitter i en bus i mörka gryningen på väg till sitt jobb i en kycklingfabrik.
Eller ngn amerikansk rocktonåring som lyssnar på min musik som förfestmusik (andra spektrat av mina låtar haha)
Att producera ngt och skapa låtar som låter "färdigt" har dock uppenbarligen haft lägre prioritet, ngt läskigt med låtar som är "färdiga" kanske....;)

Själv? :)

deleted user
2010-02-18, 16:12
Att bli hörd och att kommunicera.

Jag blir riktigt misstänksam mot människor som hävdar (och det är inte ovanligt) att de håller på med musik bara för deras egen skull och inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker. För mig är det omöjligt. Musik (liksom all konst) måste ha en sändare och en mottagare. Vill man inte bli hörd kan jag inte se att man har någonting att säga.

Sedan kommer då det svåra i det hela. Att inte anstränga sig så mycket för att bli hörd och uppmärksammad (kom igen nu, hur kan man skapa utan att vilja bli uppskattad?) så att man tappar bort den man är och det man vill säga. Glömmer man bort det står man helt plötsligt i Melodifestivalen och ylar något men- och meningslöst.

Det där är konsten. Att göra sig hörd utan att sälja ut sig. Att idka älskog utan att prostituera sig.

Sillen
2010-02-18, 16:13
Men precis vad tråden handlar om... på ett djupare plan... varför vi gör ljud/musik?

Och vad det egentligen är vi gör? Vad som frigörs... låser och hämmar.. triggar och inspirerar.. tror det kan vara nyttigt med sånt här.. vi lär känna varandra bättre om vi pratar om det som för oss samman istället för olikheterna....

deleted user
2010-02-18, 16:14
Ja just det ja! För att det är så jävla kul också! Glädjen!

deleted user
2010-02-18, 16:15
Bästa tråden ever, förresten. Precis vad jag saknat på 99. En paus från komponenter och analogmasturbering för att fokusera på det som faktiskt på riktigt är viktigt.

hasse_fx
2010-02-18, 16:19
Håller på och skriver en massa skit på 99, eller håller på med musik?

Båda :kaaka: ;) Varför just musik? Kom det "av sig självt" eller "mljöpåverkan"?
Vad är viktigast idag - vis av all erfarenhet? :)


Själv? :)
Finns så mycket musik (bred definition) jag vill höra som inte finns än... Inte säkert
att andra vill det men det är en annan sak (ref. inlägg om att jobba/leva av musik)
Klyschigt kanske ;)

theVOID
2010-02-18, 16:20
Ja, glädjen när man gör ngt bra :) Som man gillar, just där och då så räcker det för mig.
Att någon anann gillar det....jo, det är viktigt det med, men skulle man verkligen vilja ha uppmärksamhet och bli uppskattad så hade det ju varit enklast att gå på att enbart spela in det supercatchiga och göra ljudbilden snällare och mer generell...jag fattar att min musik är "svår" för många, men....det är ju MIN musik.
Take it or leave it liksom.
Jag gillar konstiga grejer och gör konstig musik för jag helt ärligt gillar hur det låter.
Rockers gillar den inte då den är synthig och konstig.
Synthfolk gillar den inte då den är för distad och trasig ibland.
Sen om ngn uppskattar den ändå, ja då blir man ju glad förstås :)
Samtidigt kan jag känna att jag inte klarar av att lyssna på de mest poppiga sakerna jag gjort, de är ju i minioritet, inte pga ngn elitism eller liknande utan för att de låter minst mig på ngt sätt...som jag upplever min musik.

Sillen
2010-02-18, 16:21
Att bli hörd och att kommunicera.

Jag blir riktigt misstänksam mot människor som hävdar (och det är inte ovanligt) att de håller på med musik bara för deras egen skull och inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker. För mig är det omöjligt. Musik (liksom all konst) måste ha en sändare och en mottagare. Vill man inte bli hörd kan jag inte se att man har någonting att säga.

Sedan kommer då det svåra i det hela. Att inte anstränga sig så mycket för att bli hörd och uppmärksammad (kom igen nu, hur kan man skapa utan att vilja bli uppskattad?) så att man tappar bort den man är och det man vill säga. Glömmer man bort det står man helt plötsligt i Melodifestivalen och ylar något men- och meningslöst.

Det där är konsten. Att göra sig hörd utan att sälja ut sig. Att idka älskog utan att prostituera sig.

Kom en i mellan... självfallet vill man att nån ska lyssna! Det går inte att argumentera mot. Men det är inte heller det jag gör. Jag pratar om just det.. den lilla lilla saken som trycker på så att man gör nått.. och visst är det så att det ska höras vad man vill och så... men hur når man dit?

theVOID
2010-02-18, 16:26
Båda :kaaka: ;) Varför just musik? Kom det "av sig självt" eller "mljöpåverkan"?
Vad är viktigast idag - vis av all erfarenhet? :)


Finns så mycket musik (bred definition) jag vill höra som inte finns än... Inte säkert
att andra vill det men det är en annan sak (ref. inlägg om att jobba/leva av musik)
Klyschigt kanske ;)

Ugh, dåligt samvete av att jag skriver en massa skit här, känns som att man framhäver sig själv på ngt sätt, men jag tycker bara om att diskutera, även om jag skriver "jag" en massa...

Viktigast:
I vocal musik, för mig, är det ärliga i uttrycket.
Om jag sjunger "Im sick and tired of the voices in my head" så måste jag mena det, annars är det ingen mening.
Finns ärligheten där så blir musiken lite speciellt ändå och inte bara catchig ex.

I klaviaturbaserad musik så är det viktigaste att melodierna får mig att känna något, glad, ledsen, cool haha, eller arg etc etc. men det gäller ju alla bra melodier förstås.

Började spela synth, eller orgel då da ;) när jag var 12, Mamma sjunger i operakörer, farsan spelar klarinett och sax, brorsan var DJ etc så det fanns alltid musik på, HÖGT och från olika ställen samtidigt :)

Själv?
Kul tråd, hoppas någon mer än jag skriver långa romaner, fast man kan ju få sagt mer på mindre ord ibland haha

Sillen
2010-02-18, 16:39
Jag är musikaliskt helt kass... men har funnit att det är mitt uttrycksmedel, min konstform. Naivt kanske. Men så är det. Tråden rör på sig i alla fall. Det har varit så minusladdat på detta forum ett bra tag. Hoppas vi kan ändra på det.

Rent tekniskt och i musiken har jag så mycket kvar att lära att det kommer nog hålla mig sysselsatt resten av livet. Om det behagar mig så länge. Seså kom igen där kapa tråden nu!!

hasse_fx
2010-02-18, 16:45
Ugh, dåligt samvete av att jag skriver en massa skit här, känns som att man framhäver sig själv på ngt sätt, men jag tycker bara om att diskutera, även om jag skriver "jag" en massa...

"jag" är bättre än "man" ;) Just för tillfället spammar jag stället för att jag inbillar
mig att det är det viktigaste jag har att göra just nu, vilket givetvis INTE är sant på
något som helst vis :">

Mjaaa.. jag tänkte kanske lite mer vad som är viktigt för dig som person, det som får
dig att fortsätta på en/några nivåer högre/ambitiösare nivå än "medelmusiksvensson"

Växte inte upp själv med musik i familjen - har en gitarrlärare i musikskolan att
tacka för överförd entusiasm :)


Kul tråd, hoppas någon mer än jag skriver långa romaner, fast man kan ju få sagt mer på mindre ord ibland haha

Ja kul att du "hugger" på betet - givetvis inte meningen att varken "hänga ut" eller
promota theVoid! Rummet är stort och har högt i tak :p

theVOID
2010-02-18, 16:51
Många tycker säkert att jag är kass om de bara hör en viss låt och gillar ett annat stuk.
Jag tycker ofta själv att jag är helt kass.
Men det är jag inte, objektivt sett. För jag kan ibland göra musik som inte låter som något annat. Det kan säkert du också och många andra göra ibland.
Det räcker för att inte vara musikaliskt helt kass!
Sen att man kanske måste hålla på i många år och gå igenom perioder där man härmar annat innan man kommer dit, det är en annan sak.
För mig behövdes det en starkt emotionell period och ett helt nytt instrument (gitarr) för att jag skulle göra något eget. Innan dess hade jag spelat 80 tals synthpop och Kraftwerk covers på gamla analogsynthar i 10 år.
Ingen som gör ngt speciellt och eget är kass.
Anser jag.
Finns det 5 pers som verkligen gillar en låt av mig, behöver inte vara samma, så är jag glad.
Å det är ju löst sedan länge, så där har man ett grundsjälvförtroende iaf, även om det sviktar.

Tycker det är vackert i sig att det finns så mycket musik, jag har inte hört en enda låt här inne som varit KASS, allt kanske inte är ngt jag tycker är superbra just den dagen jag hör det, men det är en människa bakom som velat ngt och gjort ngt eget eller tolkat på sitt eget sätt. Behöver inte vara SUPER orginellt a la Björk etc (I love!) utan bara....av ngn annan än mig.
Det är aldrig kasst.

Sillen
2010-02-18, 16:54
Tycker inte någon framhäver sig här... alla bjuder ju på mycket känsliga saker faktiskt...

Sillen
2010-02-18, 17:04
http://www.youtube.com/watch?v=2oMvtw4aeEY

postade denna i en annan tråd... men intresset var svalt.. den är intressant i sammanhanget. Tycker jag..

hasse_fx
2010-02-18, 17:12
Det där är konsten. Att göra sig hörd utan att sälja ut sig. Att idka älskog utan att prostituera sig.

Öppna sinnen -> spara och bearbeta intryck || förmedla intryck -> (i mitt fall) musik!

Fantastisk känsla om det språk man kommunicerar på även når fram till andra :)

hasse_fx
2010-02-18, 17:14
http://www.youtube.com/watch?v=2oMvtw4aeEY

postade denna i en annan tråd... men intresset var svalt.. den är intressant i sammanhanget. Tycker jag..

Jo jag "orkade" igenom detta! Tänkvärt!!

Sillen
2010-02-18, 17:16
Jo den är seg... men ibland är det kul att få en annan syn på saker! Har man tur så kan man använda kunskapen till nått oxå!! hehehe!

theVOID
2010-02-18, 17:20
"Mjaaa.. jag tänkte kanske lite mer vad som är viktigt för dig som person, det som får
dig att fortsätta på en/några nivåer högre/ambitiösare nivå än "medelmusiksvensson""

Vet inte vilken den genomsnittliga medelnivån är :)
Vad är ambitionen är ju frågan isåfall.
Om ambitionen är att bli signad och bli "stor" så hade man ju fokuserat på att skriva fler låtar av den typen som man kan bli signad på men det har jag inte gjort, för det känns jobbigt och stressande och jag mår dåligt som fn av det.
Hata.
Slutade skicka musik till labels just för att de ville ha fler låtar som var lik en som jag har gjort som de sade skulle bli en hit. Min musik spretar väldigt mycket, olika genres nästan.Även om jag ju håller ihop det per projekt tycker jag.
Så då är väl ambitionen mest att spela och ha kul, men att alltid ha ett eget uttryck, att beröra och bli berörd. Sen skulle jag gärna ha mer spelningar och framförallt turnera, gärna utanför sverige etc men men, det kommer, om jag fokuserar.
Just nu är det lagom nivå. Om den där labeln jag pratar med nu skickar mig kontraktet ngn gång så kanske det ger mig en push att satsa hårdare, får väl se ;)
Så länge man har kul och känner att det är ärligt!
Sen jobbar man ju också ;)

hasse_fx
2010-02-18, 17:29
Så länge man har kul och känner att det är ärligt!
Sen jobbar man ju också ;)

Sköna planer :) Men du vill/lyckas skilja på de olika rollerna?? Du satsar på att göra
musik, men tekniken ser du som en hobby och jobbet är... well, ett jobb! Jag har
aldrig lyckats hålla isär det där :confused: ;)

theVOID
2010-02-18, 17:37
Jepp. Kan enkelt skilja på det då det tillfredställer olika saker för mig.
Teknik (synthar etc)
Musik
Jobb
Addera: dykning, flickor, kompisrelationer etc
Man har ju olika roller då det ger olika saker.
Skönt att det är olika roller också.
Hade önskar ibland att jag haft en mer lekfull inställning till musiken, men ibland så.

Hur gör ni andra?
Ingen som skiljer på ljudkskruvande och låtskapande?
Tror mig veta att det finns en del här.
Men för många är ju hela ljudbilden en stor del av låten, men det är ni så mycket bättre på än mig, så det vågar jag mig inte på, inte så mycket iaf :)

Jobbar som utvecklingschef på ett dataföretag som gjort en helt ny produkt som inte finns på marknande, jag har designat och skrivit 50% av koden, så det där är ju också lite av en dröm, om vi får sålt skiten dvs :) Men det är bara de senaste 2 åren, lär inte får uppleva den perioden igen tror jag.

hasse_fx
2010-02-18, 17:39
Jo den är seg... men ibland är det kul att få en annan syn på saker! Har man tur så kan man använda kunskapen till nått oxå!! hehehe!

:D ...men jag suger åt mig som en svamp av resonemanget som han och flera andra
forskare för (han var ju också med i den där TV-serien om musikens inverkan på
hjärnan) att vara aktiv med musik hjälper hjärnans utveckling!

...så nu är det bara frågan hur man ska använda all denna extra hjärnkapacitet O:-);)

Sillen
2010-02-18, 21:11
ni ska veta att en bra dag är ni min största inspirations källa... jag är väldigt intresserad av vad och hur ni gör.. så den här tråden blir förhoppnings vis lång. Slog på en kanna kaffe nu.

Att skapa kan tydligt göras med så många infallsvinklar och när vi nu är kreatörer alla här?? Kan man då påstå att vi lyssnar på lika många olika sätt?

Oj så det går en TV serie om musik och hjärnan... vilken kanal? Tittar så lite på TV? Speciellt nu med OS och allt bajs!!

Sillen
2010-02-18, 21:20
http://www.redbullmusicacademy.com/london/lecture-videos

Här finns en satans massa att se... för de som är intresserade jag ska försöka ta mig tid och leta igenom... vet inte riktigt vad det ger eller så.. kan säkert finnas något högintressant. Tror det är mycket strunt oxå!?!

Någon som har koll?

hasse_fx
2010-02-18, 23:32
Oj så det går en TV serie om musik och hjärnan... vilken kanal? Tittar så lite på TV? Speciellt nu med OS och allt bajs!!

Kanske var ett enstaka program - gick på kunskapskanalen förra veckan! Förutom
att de var ense att musik (utövande - inte enbart lyssnande) utvecklar hjärnans
funktioner! De var inte helt ense om hur nära musik och språk hör samman...

Edit:
Gammal länk: http://tvguiden.se/20100131/Kunskapskanalen-V_r_musikaliska_hj_rna-2010-01-31_20_00_00.html

Sillen
2010-02-18, 23:39
Har ju gått musikministeriet förr.. och stocktown.. de har visat bruce haack dokumentären i TV.. så ibland smäller det till!

hasse_fx
2010-02-18, 23:40
Har ju gått musikministeriet förr.. och stocktown.. de har visat bruce haack dokumentären i TV.. så ibland smäller det till!

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12523/LKT0934s2077_2078.pdf

pnuts
2010-02-19, 08:54
Att bli hörd och att kommunicera.

Jag blir riktigt misstänksam mot människor som hävdar (och det är inte ovanligt) att de håller på med musik bara för deras egen skull och inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker. För mig är det omöjligt. Musik (liksom all konst) måste ha en sändare och en mottagare. Vill man inte bli hörd kan jag inte se att man har någonting att säga.

Jag håller verkligen inte med. Musik behöver verkligen inte ha något med kommunikation att göra. Förslagsvis är musik ett annat slags språk (än det linjära språket). Ett cirkulärt. Högra hjärnhalvans språk. Det är möjligt att det finns någon slags spegelsvar på kommunikation i högra hjärnhalvan. Men det vet jag inte. Vänstra hjärnhalvan har t.ex. klocktid (≈chronos) medan högra har någon slags tidlöshet, eller cirkulär tid (≈kairos).

Jag tycker att musik bör ha så lite med kommunikation att göra som möjligt. Musik ska vara självtillräcklig. Både sändare och mottagare är oviktig tycker jag. Personligen tycker jag att jag har ganska lite kontroll över låtarna jag gör. Nästan så att det är musiken som gör sig själv, som att drömmar drömmer sig själva (man kan ju inte bestämma vad man ska drömma, i alla fall inte jag). Jag vet inte. Kanske blir lite väl extremt inlägg. Men ändå. Man borde i alla fall uppleva musiken i sig själv. Tycker jag.

Sillen
2010-02-19, 09:16
Inspirerande pnuts... Jag tycker faktiskt som du.. att det bara uppstår. Man blir en del av det soniska. Plötsligt uppslukas man av ett landskap. Var tiden absolut strävar efter ett stillestånd. Rummet känns oändligt. Både stort och litet på samma gång.

Ljud är ju just vågor. Man kan se det som färg spektrumet.. tänker nu lite på regnbågen som uppstår för en betraktare under rätt förutsättningar.. helt spontant. kröker sig i rummet.. och om man tittar riktigt noga kan man se hur färgskalan vill börja om som om den vore krökt i alla dimensioner. Likt ett rör som böjer sig kring himla valvet Är ett ljud riktigt bra så känns det lika för mig.. det får inte plats i huvudet lixom... kröker uppfattningen av allt... kanske inte så påtagligt som jag beskriver det. Men det sker saker ibland som man inte har kontrollen över... eller så är det precis det man haft? Man har varit så hårt i kontakt med sig själv att man är i sync/fas med det man gör... som du beskriver jag kan inte bestämma vad jag ska drömma.. men det är jag som drömmer ändå!

Nu är jag inte så bildad som ni. Och kan inte termer för sånt här.. så hoppas det går in i alla fall!! Jag jobbar hårt nu på att komma i kontakt med den där känslan. Hitta min tibre/ton och mitt beat/puls...

deleted user
2010-02-19, 09:22
Jag håller verkligen inte med. Musik behöver verkligen inte ha något med kommunikation att göra. Förslagsvis är musik ett annat slags språk (än det linjära språket). Ett cirkulärt. Högra hjärnhalvans språk. Det är möjligt att det finns någon slags spegelsvar på kommunikation i högra hjärnhalvan. Men det vet jag inte. Vänstra hjärnhalvan har t.ex. klocktid (≈chronos) medan högra har någon slags tidlöshet, eller cirkulär tid (≈kairos).

Jag tycker att musik bör ha så lite med kommunikation att göra som möjligt. Musik ska vara självtillräcklig. Både sändare och mottagare är oviktig tycker jag. Personligen tycker jag att jag har ganska lite kontroll över låtarna jag gör. Nästan så att det är musiken som gör sig själv, som att drömmar drömmer sig själva (man kan ju inte bestämma vad man ska drömma, i alla fall inte jag). Jag vet inte. Kanske blir lite väl extremt inlägg. Men ändå. Man borde i alla fall uppleva musiken i sig själv. Tycker jag.

Så får du tycka. Det är ditt val.

Jag tycker fortfarande att det är obegripligt att man inte vill säga någonting med sin konst och sitt uttryck. Vi är i helt olika världar.

Sillen
2010-02-19, 09:38
Det ena behöver inte motsäga det andra... jag attackerar processen med allt uppdämt jag har.... Försöker kritiskt spegla mig själv och min omgivning med konsten... jag är bara av den uppfattning att vill man vara konkret så skulle jag ta andra verktyg....

Kanske foto skulle bli mitt medium då... då kan man vara tydligare.. eller bli mer vokal i min musik.. Är det så du upplever oss? Intet sägande döda... Skilling??

Vill oxå säga åter hade det inte varit för den här samlingen människor på 99: så hade jag inte skapat något alls...

Så då är det dax att börja mer konkret tala tankemönster och ideer samt budskap....

Skilling har rätt en tanke ligger alltid till grund för allt....

pnuts
2010-02-19, 09:45
sid.64: Man behöver inte kunna massa konstiga termer egentligen. Är alltid bättre att undvika sånt (så länge man inte skriver en akademisk uppsats då), men jag gjorde det enkelt för mig :) Slipper man beskriva så mycket. Dumt. Jag tycker att du alltid skriver intressanta/smarta/fina saker. Du (och t.ex. ~~~) har en förmåga att alltid skriva (fan, kommer inte på något annat sätt att säga det) både linjärt och (väldigt) cirkulärt samtidgt, så att säga. Man kan inte se känslor -- men t.ex. musik, litteratur och inlägg från sid.64 och ~~~ kan presentera dessa ändå. Till skillnad från att bara fota något rakt av, beskriva rakt upp och ner, bara försöka härma något annat. Det blir en representation istället. Inte bra. Inte självständigt.

pnuts
2010-02-19, 09:49
Skilling: Jag menar inte att det inte finns något som uttrycks. Känns bara som det är mer komplicerat än så. Eller egentligen kanske väldigt enkelt. En låt har sin egen känsla, sin egen stämning, sin egen estetik/atmosfär. Det är inte bara en representation av skaparens känslor/tankar. Det bör den inte vara. Jag pratar nog mer om hur jag tycker att man borde uppleva musik (eller fenomen i allmänhet). Hur musiken är gjord spelar väldigt lite roll.

deleted user
2010-02-19, 09:53
Det ena behöver inte motsäga det andra... jag attackerar processen med allt uppdämt jag har.... Försöker kritiskt spegla mig själv och min omgivning med konsten... jag är bara av den uppfattning att vill man vara konkret så skulle jag ta andra verktyg....

Kanske foto skulle bli mitt medium då... då kan man vara tydligare.. eller bli mer vokal i min musik.. Är det så du upplever oss? Intet sägande döda... Skilling??

Vill oxå säga åter hade det inte varit för den här samlingen människor på 99: så hade jag inte skapat något alls...

Så då är det dax att börja mer konkret tala tankemönster och ideer samt budskap....

Skilling har rätt en tanke ligger alltid till grund för allt....

Jag provocerar såklart för att sätta det på sin spets.

Jag tror inte på att man inte gör musik gör att man vill förmedla något. Jag tror dessutom att det är grunden och jag tror på att bejaka den. Vad man vill förmedla, det är dock till hundra procent upp till den som skapar. Det kan vara ett konkret budskap, det kan vara en känsla, det kan vara ett groove och en jävla lust att dansa. Det kan vara intellektuellt, det kan vara hypnotiskt, det kan vara djurisk primitivt etc etc.

Jag pratar alltså definitivt inte om vokalt kontra instrumentalt. Jag menar att alla uttrycksformer måste vara just ett uttryck. Jag tror det ligger i grunden för skapandet att nå andra människor. Det hindrar inte på något vis att man gör det för sin egen skull, för det tror jag också är en förutsättning.

hasse_fx
2010-02-19, 09:53
ag tycker fortfarande att det är obegripligt att man inte vill säga någonting med sin konst och sitt uttryck. Vi är i helt olika världar.

...eller kanske i olika delar av det som betraktas som konst...

Non-figurativt <---> Figurativt
Abstrakt <---> Konkret
Utan "budskap" <---> Med "budskap"
:kaaka: <---> :mad:
pnuts? <---> skilling? ;)
etc...

deleted user
2010-02-19, 09:55
Skilling: Jag menar inte att det inte finns något som uttrycks. Känns bara som det är mer komplicerat än så. Eller egentligen kanske väldigt enkelt. En låt har sin egen känsla, sin egen stämning, sin egen estetik/atmosfär. Det är inte bara en representation av skaparens känslor/tankar. Det bör den inte vara. Jag pratar nog mer om hur jag tycker att man borde uppleva musik (eller fenomen i allmänhet). Hur musiken är gjord spelar väldigt lite roll.

Vi är (och jag anade det från början) mer ense än vad det först verkade. Däremot tror jag faktiskt att musik som skapar sig själv är en myt. Den kommer någonstans ifrån och det är från skaparen. Det må vara undermedvetet, men det är därifrån.

deleted user
2010-02-19, 09:57
...eller kanske i olika delar av det som betraktas som konst...

Non-figurativt <---> Figurativt
Abstrakt <---> Konkret
Utan "budskap" <---> Med "budskap"
:kaaka: <---> :mad:
pnuts? <---> skilling? ;)
etc...

Nä, så menar jag inte. :)

deleted user
2010-02-19, 09:58
Är det så du upplever oss? Intet sägande döda... Skilling??

Absolut inte.

Sillen
2010-02-19, 10:03
Vi är (och jag anade det från början) mer ense än vad det först verkade. Däremot tror jag faktiskt att musik som skapar sig själv är en myt. Den kommer någonstans ifrån och det är från skaparen. Det må vara undermedvetet, men det är därifrån.

Precis... jag är förvisso väldigt triggad av kaos och fraktaler har använt sånt ibland.... men det är ju jag som använt verktygen!!! mitt hantverk ändå!!

Jag skiljer heller inte på mig som individ i livet och kreatören Mattias.. det är en och samma... Kan inte heller lyssna på musik som ligger nära min i form under den kreativa processen.. då blir det fel.... riktigt jaävlar fel!!

Tror folk skulle bli förvånade av att höra mina inspirations källor så vi tar en!! eller??

0TfqbuTBqX8

RZ-1
2010-02-19, 10:04
Jazz eller klassiskt?
soundtracket till Miami Vice eller Sagan om Ringen?

hasse_fx
2010-02-19, 10:08
Nä, så menar jag inte. :)

Generaliseringar är så kul :>

Ja musiken kommer från "någonstans" i hjärnan och forskningen pratar ju nu om
människans inbyggda musikkänsla som en egen kommunikationsform - ett "språk"
vi inte begriper men de flesta kan förstå...

...så jag håller också med om att "meningen" med musik är att det finns mottagare,
men samtidigt kan det vara ganska trevligt att prata med sig själv ibland ;)
Man kan göra vissa jämförelser av att skriva (varför man skriver, för vem), men det som
förmedlas i skrift passerar många flaskhalsar och filter på vägen mellan sändare och
mottagare... Musiken kommunicerar direkt, från hjärna till hjärna, och kanske finns
det ett (evolutionärt) syfte att vi inte kan "blunda" med hörseln...

theVOID
2010-02-19, 10:11
Jag har gjort många av mina låtar enbart för mig själv och inte ens spelat upp dem för andra.
Andra har jag gjort för att skicka runt globen och visa vem jag är.
Så man kan ju göra bägge.

Sillen
2010-02-19, 10:14
ser inte heller på det jag gör som en vara eller produkt man kan äga... ser ingen konst så... de är förlorade, lixom döda för mig... konstigt kanske... ta dem obducera dem slakta det.. hata det, gör vad ni vill med det.. det är ögonblick som runnit mig ur händerna!! Offtast känns det så...

Det spelar mig faktiskt ingen roll...

hasse_fx
2010-02-19, 10:16
Jag har gjort många av mina låtar enbart för mig själv och inte ens spelat upp dem för andra.
Andra har jag gjort för att skicka runt globen och visa vem jag är.
Så man kan ju göra bägge.

Har du tänkt så från början då eller är det ett val du gör? I så fall, vad är avgörande
vilket som går vart? Att DU tror på det du delar med dig av, eller (handen på hjärtat)
att du tror andra kommer att ta till sig det?

...sorry, here we go again ;)

hasse_fx
2010-02-19, 10:21
ser inte heller på det jag gör som en vara eller produkt man kan äga... ser ingen konst så... de är förlorade, lixom döda för mig... konstigt kanske... ta dem obducera dem slakta det.. hata det, gör vad ni vill med det.. det är ögonblick som runnit mig ur händerna!! Offtast känns det så...

...inte helt ovanligt att det man gjort klart är dött för en... Samtidigt är det sådant som
är det viktigaste för dina fans. Några har kanske förhoppningen att du kommer med
nya fantastiska saker, men de flesta av dem lever i ditt förgågna!

"I don't wanna play She Loves You when I'm 40" sa en känd kreatör...

deleted user
2010-02-19, 10:23
Tror folk skulle bli förvånade av att höra mina inspirations källor så vi tar en!! eller??
[/YOUTUBE]

Sammanträffande: Sitter och lyssnar på Eeels senaste album "End Times" i detta nu. :)

Sillen
2010-02-19, 10:24
Det är roligt att allt måste vara absolut.... själv slänger jag jävligt mycket åt helvete! Är det inte intressant för mig hur kan det då vara intressant för andra? Det må vara döda verk... men jag kan lyssna på det jag gjort och se om det berör/håller måttet... ofta känns det bra att dela med sig.. då gör man det.. och visst vill man ha reaktioner och en mottagare.. vi är ju för fan bara människor men drifter och behov socialt! Söker bekräftelse...

Men fan vad rädd man blir när någon gillar! Händer inte så ofta så det har jag svårt att tackla..

Sillen
2010-02-19, 10:25
Sammanträffande: Sitter och lyssnar på Eeels senaste album "End Times" i detta nu. :)

eels har varit vid min sida titt som tätt i tja vad blir det 10 år cirkus!!:">

theVOID
2010-02-19, 10:27
Har du tänkt så från början då eller är det ett val du gör? I så fall, vad är avgörande
vilket som går vart? Att DU tror på det du delar med dig av, eller (handen på hjärtat)
att du tror andra kommer att ta till sig det?

...sorry, here we go again ;)

Hehe, snart vill jag ha en roman av dig angående hur du förhåller dig till ditt skapande och vilka som är dina svårigheter och hur det känns när det känns bra :)

Ang. frågan:
I det fallet då jag gör ngt som jag inte vill spela upp är det oftast något extremt mörkt och ledsamt, som jag bara får ur mig, skriver ju då inte klart en hel strukturerad låt, för det är inte målet.
Kanske bara akustisk gitarr, en vers, och en refräng (kan inte låta bli ;) )
Men även om orden och melodin känns i mig så är det sällan jag skriver klart den typen av låtar. Men det händer ibland och två av dem är allmänt spridda.
I det fallet hade jag tagite en lång paus från dem och märkt att jag verkligen tyckte om dem som musik, då jag hade fått distans till budskapet och gått vidare.

theVOID
2010-02-19, 10:28
eels har varit vid min sida titt som tätt i tja vad blir det 10 år cirkus!!:">


Fick höra Eels för första gången för två år sedan, love for the loveless.
Skön musik :) Lät lite som en blanding mellan Radiohead och Beck :)

deleted user
2010-02-19, 10:33
och visst vill man ha reaktioner och en mottagare.. vi är ju för fan bara människor men drifter och behov socialt! Söker bekräftelse...

Jaaa! och skapande människor är oftast riktiga bekräftelseknarkare! :) Det är en drivkraft. Men också farligt, eftersom den kan få en att glömma bort varför man håller på, för att istället bara göra det som ska göra för att man ska "lyckas" och blir "störst" (hämtar spyspannen....).

Sillen
2010-02-19, 10:41
Det golvet som du tog spyan på orkar jag inte skura mer... jag kan försöka vattna blommorna.. men är det fel jord de står i så får nån annan ta hand om det!! Sorry Helt OT.... glöm det!! Vi ska inte måla in os i ett hörn här med den trendigaste färgen.. spygrönt!!

deleted user
2010-02-19, 10:45
http://nara.allehanda.se/nyhetsbilder/m2009-08-24072740_5563.jpg

Sillen
2010-02-19, 11:31
Det är jag som är ogräset!! Diffust otydligt syns knappt i bild... men vill gärna stå intill alla er vackra!

pnuts
2010-02-19, 11:37
jag fattar inte riktigt vad ni menar med att musiken är död när den gjord ändå. vad menar ni?

hasse_fx
2010-02-19, 11:43
jag fattar inte riktigt vad ni menar med att musiken är död när den gjord ändå. vad menar ni?

...det är många konstnärer oavsett medium som lever i skapandeprocessen. När
de är klara med ett verk så är det nästa som gäller och de vill inte gå tillbaka och
"älta" om något de lämnat bakom sig. Nog mindre vanligt i musiken eftersom
nästa steg kan vara att ta med musiken live...

jgb
2010-02-19, 11:45
När den är inspelad och "färdig", lever den då?

hasse_fx
2010-02-19, 11:46
...för att bli ännu tydligare tror jag man får skilja på skapandet och glädjen att spela musik!

Kompositör <-> Musiker

hasse_fx
2010-02-19, 11:47
När den är inspelad och "färdig", lever den då?

Njaeoo... Hur mycket lyssnar du på din egen musik, jämfört med annan musik
du tycker om?

Sillen
2010-02-19, 11:59
Nja musiken är inte död... men för mig som gjort det ter det sig dödt.. momentet tanken och magin har runnit ur det.. men det är dokumenterat.. så man kan få en inblick i det. Men det är mest mitt eget jag ser så på.. andras musik är i högsta grad levande.. för mig...

Kanske död är fel utryck.. vi säger att det har gått ifrån mig då?

Det är inte så viktigt att reflektera över. Bara ett förhållningssätt/handikapp jag får leva med.. men det driver mig till att köra igen...

hasse_fx
2010-02-19, 12:01
Processen att skapa är oftast dold, resultatet är det man vill kommunicera, OM man nu
vill det (föremål för debatt ;)) Men vi pratar ju om processen här, och en hel del om våra
verktyg, influenser med mera. Vore vi målare kanske vi pratade penslar, kvalitet på dukar
och färginköp...

Skapandeprocessen i måleriet t ex brukar vara ganska privat (om den nu inte ingår i imagen)
Men det finns en ganska skön kortfilm om processen när Peter Dahl skapar sin tavla
"Dans i det blå"... Det är lätt att identifiera sig med hans velande och våndor, och ständiga
övermålningar :) Den har gått på SvT några gånger - hittade ett (tyvärr väldigt) kort
utdrag:

http://www.hanser.se/Filmer/Filmer_PeterDahl2.html

hasse_fx
2010-02-19, 12:04
Kanske död är fel utryck.. vi säger att det har gått ifrån mig då?

En musikskapare jag känner kallar styckena han gör för "sina barn"... De växer upp
under hans påverkan/uppfostran/etc för att sedan ge sig ut i världen på egen hand...

pnuts
2010-02-19, 12:04
...det är många konstnärer oavsett medium som lever i skapandeprocessen. När
de är klara med ett verk så är det nästa som gäller och de vill inte gå tillbaka och
"älta" om något de lämnat bakom sig. Nog mindre vanligt i musiken eftersom
nästa steg kan vara att ta med musiken live...

Nja musiken är inte död... men för mig som gjort det ter det sig dödt.. momentet tanken och magin har runnit ur det.. men det är dokumenterat.. så man kan få en inblick i det. Men det är mest mitt eget jag ser så på.. andras musik är i högsta grad levande.. för mig...

Kanske död är fel utryck.. vi säger att det har gått ifrån mig då?

Det är inte så viktigt att reflektera över. Bara ett förhållningssätt/handikapp jag får leva med.. men det driver mig till att köra igen...

Mm. Kan hålla med om att när en låt är färdig så är den liksom inte en själv längre (om det nu var det som menades?). Det är precis det jag vill åt. Efter det så lever låten sitt eget liv (ja, förutom en hyfsat lång period då jag inte vill höra låten alls för att jag bara ser projektfiler och skit framför mig). Men i allra högsta grad levande tycker jag.

hasse_fx
2010-02-19, 12:05
Mm. Kan hålla med om att när en låt är färdig så är den liksom inte en själv längre (om det nu var det som menades?). Det är precis det jag vill åt. Efter det så lever låten sitt eget liv (ja, förutom en hyfsat lång period då jag inte vill höra låten alls för att jag bara ser projektfiler och skit framför mig). Men i allra högsta grad levande tycker jag.

...okej man kan lika gärna vända helt på resonemganget - man skapar nytt (autonomt) liv O:-)

Sillen
2010-02-19, 12:11
Jag jobbar ju i en miljö med mycket högt ljud.. altså maskinen har typ ett konstant ljud i 90 db som värst.. hörselskydd är ett måste. Hur mycket tror ni en miljö kan påverka..

Det som är roligt är att man får lyssna hur maskinen går... det är massor med saker man ändå hör i det vita bruset och skramlet. Saker som man som ny där inte kunde plocka ut och separera till att.. man har för god klistring.. måste öka släppmedel. Eller det viner lite i shabern den ska bytas.

Lustigt är oxå att man nu vet hur en god papperskvalitet luktar under processen. Och en massa andra interyck som tala om för mig hur maskin mår.. några är visuella och påtagliga.. men mycket är just små förnimmelser..

Går ofta med MP3 spelare där på jobbet nu.. och även med musik i lurarana kan man plocka info ur maskinljudet... vilket för en oinvigd är just ett konstant vitt brus i 90 db kanske med en vag sinus....

Kan inte påsta att den ljudmiljön inspirerar mig särskilt mycket.. men den påverkar mig säkert...

pnuts
2010-02-19, 12:12
...okej man kan lika gärna vända helt på resonemganget - man skapar nytt (autonomt) liv O:-)
:)

Lite OT. Det är hur som helst intressant med vad som är levande och dött. Jag skrev en ganska spretig och hastig uppsats som typ handlar lite om det här kanske. Bifogar ifall det skulle vara intressant för någon att läsa (http://dl.dropbox.com/u/748552/BDP_Final.doc). Handlar om William Gibson's Neuromancer.

Sillen
2010-02-19, 12:33
jag ska läsa den iaf... vilken knutpunkt/nav detta blev... och vilken trevlig tråd! Tackar för uppmärksamheten och den öppna dialogen... ni är så grymma och inspirerande!!

theVOID
2010-02-19, 12:38
Skall också läsa :)

pnuts
2010-02-19, 13:02
:)

Mein
2010-02-19, 13:08
Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så? :)

/Mein

pnuts
2010-02-19, 13:10
Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så? :)

/Mein

Låter bra tycker jag

Sillen
2010-02-19, 13:11
Nej.. det är man inte, verkligen inte! Det är helt rätt!!

Vi är ju många amatörer här... skulle vara jobbigt att vara professionell... klart det kanske blev pengar... men det blev nog väldigt trist om det ska bli en bra månads lön... och svårt för en som är på min låga nivå! Det finns en marknad där ute som är mer än mättad... hur länge håller sig list ettor sig till list ettor... de kan väll rulla på i åratal.. gag and poke her face!?!?

deleted user
2010-02-19, 13:18
Visst, helrätt.

Men det finns andra aspekter av skapande också, som jag inte tänker skämmas för. Jag tycker det är hur kul som helst med musik, men jag skriver en hel del låtar och texter som jag kanske egentligen inte skulle beskriva som "kul att skriva". "Backdoor Out" som handlade om vännen Håkans självmord t ex.

Musik är så mycket mer än en kul grej.

theVOID
2010-02-19, 13:20
Ja för mig är det dessvärre blodigt allvar, annars blir det inte bra på det sättet att det verkligen känns. "bra" musik kan ju vara jätteglad och rolig också, lyssnar mycket på sådant men för mig råkar det vara så att om det inte är allvar och jobbigheter bakom så blir det inge bra när jag gör ngt själv.

Sillen
2010-02-19, 13:21
Ja en helade process... en sanity check... jag kan helt klart ställa upp på det...

Men det är ok att ha kul oxå..

theVOID
2010-02-19, 13:23
Jag o ngra polare har embryot till ett punk band som jag skriver låtar för, inte kommit igång ännu med repandet, men det skal bli kul :)
Blandat skatepunk och ramonesstuk hehe
Bra med Yin och yang ;)
Har dock inte känt alls samma driv att skriva för det projektet ännu.
refränger visst men skriva meningslös text, går inte...
Bandet heter för övrigt "DuckRabbits" ;)

compute
2010-02-19, 13:24
Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så? :)

/Mein

Nä, så funkar även jag. Men om nån skulle hata det skulle jag bli jävligt ledsen. Har investerat så mycket känslor idet, jag skapar ju något, så på nåt sätt är det som ens avkomma.. och vi vet ju alla att ingen förälder vill höra att dess barn är ett litet otäckt kryp.

Fast med musik finns ju också skillnaden i vem som gillar/ogillar. Man vill ju att vissa ska älska det, medan andras hat nästan blir en komplimang.. Eller är det något man intalar sig själv för att skydda sig?

Och det gäller ju inte bara min egen musik.. Annan musik kan betyda nästan lika mycket för mig, fast där kanske det är mer som om någon ogillar ens pojkvän/flickvän. Det är ju en relation man valt, med en annan sorts kärlek. Men det är fan inte ok när folk kommer och snackar skit om ens käresta!

Om man vill dra liknelsen ännu längre så är skapandeprocessen som relationen man har inåt, emellan sig och sitt verk/barn. Därefter tar relationen man har utåt vid, när man vill ha bekräftelse på sin kärlek från andra som betyder nåt för en och försvara sin kärlek inför dom som försöker hacka på den.

Och med man så menar jag jag. :)

theVOID
2010-02-19, 13:27
Ngn som vill starta asarock bandet Tor-Oden? :)
Or not.
Svart/röd/vit flagga med en dalahäst i mitten!

theVOID
2010-02-19, 13:32
Om man vill dra liknelsen ännu längre så är skapandeprocessen som relationen man har inåt, emellan sig och sitt verk/barn. Därefter tar relationen man har utåt vid, när man vill ha bekräftelse på sin kärlek från andra som betyder nåt för en och försvara sin kärlek inför dom som försöker hacka på den.


Just så är det!!
Ledsen att jag missade din konsert.....fortfarande sjuker, men tur man kan softa framför 99 iaf och ändå få höra lite visdom! :)

compute
2010-02-19, 13:33
No problemo, fick min efterlängtade bekräftelse av massa annat folk i stället ;)
Krya på dig!

hasse_fx
2010-02-19, 14:27
Jag gör musik för att det är kul och om nån annan gillar det man gör så är det också kul. Är man ignorant om man inte tänkt mer än så? :)

...om man ser musik som en kommunikationsform så är det klart man vill ha kul :) För den skull behöver man inte mena rockmyter och sex drugs & rock n roll. Roligt kan vara att skriva, men också spela musik, själv eller tillsammans... Gapa på Stairway med acke kl 2 på natten, starta ett coverpunkband;) eller ett Genesis Tribute-band, sitta in i ett storband, lira latin eller kompa en dragspelsensemble :p ...eller kanske sparka till ett fjäderreverb och sampla, eller gå loss på en massa rattar...

Var och en kan säkert göra en lång lista! Det är kul att ha kul, och trist att vara bara "seriös". Jag trivs bäst med att få vara/göra både ock :)

Sillen
2010-02-19, 14:58
Och jag känner att det är hög tid att skapa lite nu....

Mein
2010-02-19, 16:40
Nä, så funkar även jag. Men om nån skulle hata det skulle jag bli jävligt ledsen. Har investerat så mycket känslor idet, jag skapar ju något, så på nåt sätt är det som ens avkomma.. och vi vet ju alla att ingen förälder vill höra att dess barn är ett litet otäckt kryp.

Fast med musik finns ju också skillnaden i vem som gillar/ogillar. Man vill ju att vissa ska älska det, medan andras hat nästan blir en komplimang.. Eller är det något man intalar sig själv för att skydda sig?

Och det gäller ju inte bara min egen musik.. Annan musik kan betyda nästan lika mycket för mig, fast där kanske det är mer som om någon ogillar ens pojkvän/flickvän. Det är ju en relation man valt, med en annan sorts kärlek. Men det är fan inte ok när folk kommer och snackar skit om ens käresta!

Om man vill dra liknelsen ännu längre så är skapandeprocessen som relationen man har inåt, emellan sig och sitt verk/barn. Därefter tar relationen man har utåt vid, när man vill ha bekräftelse på sin kärlek från andra som betyder nåt för en och försvara sin kärlek inför dom som försöker hacka på den.

Och med man så menar jag jag. :)

Jo, det där är ju sant. Men man kan dela in det i två läger för min del. Är det någon vars åsikt jag värderar i ämnet så kan det svida rätt hårt. T.ex om min morsa skulle såga en av mina låter så skulle det inte vara hela världen men om syrran skulle komma med samma kritik så skulle det förmodligen bli nuclear delete på hela arr'et.

Visst är musiken en uttrycksform för mig men inte så att jag dedikerar en låt till någonting speciellt på det sättet. Det blir mer ett "Jag är på bra humör"-arr än "Jag har köpt nya skor", alltså där själva låten per automatik blir som man känner sig. Oftast är jag inte speciellt kreativ musiker om jag är låg.

Sen när nån dissar min musikstil så bryr jag mig inte speciellt. Kanske för att jag själv tidigare var något av en prestige-prutt och bara var tvungen att ogilla viss musik. Numer tycker jag bara att det är deras förlust och att man inte kan/behöver gilla allt. Ex. är ju dansband som bekant inte min kaka direkt. :)

Vad njuter jag av då? Helt beroende på humör men snygga arr, energi och väldigt mycket av bra hantverk. Duktiga musiker alltså. Att se asduktiga musiker spela det dom verkligen tycker om är för mig en njutning.

Sån är jag. :)

/Mein

OBS! Asduktig musiker behöver inte betyda "spela snabbt" eller "100 års utbildning på akkis" utan duktig på det man gör.

deleted user
2010-02-19, 17:18
Ja en helade process... en sanity check... jag kan helt klart ställa upp på det...

Men det är ok att ha kul oxå..

Det är inte bara ok. Skulle det inte vara kul skulle jag inte stå ut. Jag kör gärna lite rockmyter också bara för att det KAN vara ball. Definitivt. Show.

Men det är mer än det som sagt. Det är min spegel på själva livet.

Sillen
2010-02-19, 18:05
+1 +1 +1

såg att textskrivar tråden tog fart me... är det dax att äntligen börja snacka fundamenten? Härligt...

Sillen
2010-02-19, 18:27
Vr2I9cyVSi0&NR=1
Jag vet inte om han är frisk men gillar mycket han säger. Fan att man inte tagit honom mer till sig innan.. nu kommer han in helt fel.. och jag funderar på vad han vill... iaf skön snubbe... Starborn???

http://www.youtube.com/watch?v=lNJXQ0iCzAw&feature=related

hasse_fx
2010-02-19, 18:46
Jag vet inte om han är frisk men gillar mycket han säger. Fan att man inte tagit honom mer till sig innan.. nu kommer han in helt fel.. och jag funderar på vad han vill... iaf skön snubbe... Starborn???


Tysklands svar på Ralph Lundsten - fast givevis på tyskt vis ;)

Sillen
2010-02-19, 18:51
Jaha var det den svenska djupingen... slanga videon med han oxå så det blir ett dokument detta man kan vända åter till...

hasse_fx
2010-02-19, 19:12
Jaha var det den svenska djupingen... slanga videon med han oxå så det blir ett dokument detta man kan vända åter till...

Litet urval...

brQ_X0pwHA0

cxrRVVO5cfE

WucKVVwS87I

Sillen
2010-02-19, 19:20
Ja nu kan man kalla den här tråden kapad... att kapa klingar vackert! Var finns TS han borde vara stolt..... eller är det bara jag som trivs som fisken i vattnet här!?!
http://www.slipkliniken.se/contents/media/sagklingor_28106110m.jpg

pnuts
2010-02-19, 19:29
Jag tycker att det är jättetrevligt

Sillen
2010-02-19, 20:16
En musikskapare jag känner kallar styckena han gör för "sina barn"... De växer upp
under hans påverkan/uppfostran/etc för att sedan ge sig ut i världen på egen hand...

Kan förstå vad han menar... men nu har jag barn och tror aldrig jag kommer slänga ut dem till vargar på det viset som jag gör med mina verk... tror aldrig jag så länge jag lever kommer släppa dem fullt ut... bryr mig om dem för mycket... även om man kanske borde sen när de ska stå på egna ben.:"> Men det är så långt fram så det kan man inte föreställa sig nu!

Bara en reflektion!!

hasse_fx
2010-02-19, 20:26
Kan förstå vad han menar... men nu har jag barn och tror aldrig jag kommer slänga ut dem till vargar på det viset som jag gör med mina verk... tror aldrig jag så länge jag lever kommer släppa dem fullt ut... bryr mig om dem för mycket... även om man kanske borde sen när de ska stå på egna ben.:"> Men det är så långt fram så det kan man inte föreställa sig nu!

Okej för och bredda ämnet lite till ;) så - oavsett egna ben eller inte, var rak och ärlig,
men alltid deras bästa stöd och största fan, oavsett om det är att beundra en teckning
från dagis eller deras band på fritis O:-)

Sillen
2010-02-19, 20:39
Har inte tid nu det är jaktstart i musiktävlingen!!! Jag har inte gått vidare!?!?!

Opps... jag är deras största fan.. min största rädsla är att vara sämst som farsa!!?

tesla3
2010-02-19, 22:59
Tysklands svar på Ralph Lundsten - fast givevis på tyskt vis ;)

Nej - jämför inte Stockhausen med Lundsten. Det finns inga likheter. Möjligtvis ålder
och kufiskhet.

Stockhausen är liksom en grundpelare för all västerländsk elektronisk musik.
Och han beskrev 9/11 i stil med: Det största konstverket någonsin (lägger ingen värdering i det, men helt klart kommer det från en hjärna som inte skriver sago-
kompositioner om renar och snö).

Sillen
2010-02-19, 23:07
Jag håller ändå Bruce Haack som hörnsten... men så har jag inte tagit UFO tysken till mig ännu så det kan värderas om.. Stockhausen kanske borde ligga främre på min lista... hur som de är inspiration båda.

*whack* *whack*

hasse_fx
2010-02-19, 23:12
Nej - jämför inte Stockhausen med Lundsten. Det finns inga likheter. Möjligtvis ålder
och kufiskhet.

Stockhausen är liksom en grundpelare för all västerländsk elektronisk musik.
Och han beskrev 9/11 i stil med: Det största konstverket någonsin (lägger ingen värdering i det, men helt klart kommer det från en hjärna som inte skriver sago-
kompositioner om renar och snö).

:"> :"> Nej nej såklart - jag menade det kufiska... Ralphs kosmiska dimensioner
och Stockhausens syn på Den nya människan! Musikaliskt är det helt olika
divisioner... Bayern München mot Brommapojkarna ungefär :p

Sillen
2010-02-20, 10:09
Tu6GeQJfrI0

Sillen
2010-02-20, 11:39
Tänkt för mycket i lustiga banor tydligen... i morse hände nått sjukt...

Någon gång på morgon kvisten på kallade jag fugans uppmärksamhet

-Hanna

-Hanna?

Gång efter gång ropade jag ut hennes namn hon vakna och tänkte vad är det me han.. jag struntar i det för han sover.. och det gjorde jag...

Jag var dock ganska på mig ändå.. och blev mer och mer högljud... så hon bestämmer sig för att svara...

-JAAAH (irriterat)

Då svara jag helt lugnt och sansat!! med en fråga??

-Är det du eller jag som hamnat fel i tiden?

Fått detta berättat för mig... för jag sov under hela förloppet... skyller allt på Stockhausen nu... jag är kaput i huvvet!! Tror det är dax att göra lite musik..

Hahahahahaha!!

olivetti
2010-02-20, 19:33
insåg plötsligt att jag är skadad.
kan fan inte titta o lyssna på ett klipp som är osynkat (cage)
en liten parantes i denna tråd, men det stör mig ngt enorm så jag kan inte
ta till mig det som sägs och gå vidare o svara på trådskaparens fråga

(jefla klåpare som laddar upp, eller om det är youtube som fuckar upp allt)

Sillen
2010-02-21, 10:00
Distraktioner då... 5- 10 kubik snö att skyffla upp idag.. ska försöka vända det till inspiration... frustrationer kan vara triggande oxå..

hasse_fx
2010-02-21, 12:58
Distraktioner då...

Life itself O:-)

kotten
2010-02-21, 13:08
att prata om musik är som att dansa om arkitektur ;)

Klart man kan dansa om arkitektur! :)

Sillen
2010-02-21, 14:29
Life itself O:-)

Eller bara en video snutt som är ur sync.!:kaaka:

hasse_fx
2010-02-21, 14:32
Eller bara en video snutt som är ur sync.!:kaaka:

...eller ful mustasch på nyhetsuppläsaren :confused:

Sillen
2010-02-21, 14:36
Fast allt går att vända.... vet man det så går det fint..!!

Sillen
2010-02-22, 20:05
http://www.youtube.com/watch?v=nKZ-GjSaqgo

DSP som liv... sequenser synthes som livsform?? Såg det på tv kort i förbifaten...

Ambulansen
2010-02-22, 23:39
Jaha, varför man håller på? Tja, jag har spelat instrument sen innan jag kunde prata rent. Och sen bara fortsatt. En period från mellanstadiet till typ i början av 20-årsåldern trodde jag att jag ville bli känd och sprida min musik. Sen insåg jag, efter att ha försökt med olika band några år, att jag bara spelar för mig själv, i princip. Som att vara beroende av dropp liksom. Näringen, tillfredsställelsen och utvecklingen kommer när jag spelar. Punkt. Ibland tröttnar man på att spela själv, och då söker man upp nån att spela med. alltid finns det nåt att spela, nya vägar att ta. Väldigt få av dessa vägar har anknytning till utgivning. Jag känner så här: I det här livet vill jag spela musik på instrument. Att jobba på utgivning och uppmärksamhet tar för mycket av detta livets tid i anspråk för att vara värt det. Säkerligen har jag levt andra liv där det varit värt det, men här och nu vill jag bara spela. Att man nuförtiden kan spela in hemma med klass är ju fantastiskt, och jag har extremt produktiva perioder. -07 spelade jag in tre fullängdare med helt olika musik mellan feb och okt. Och vart nöjd. Så jävla skön känsla. Vad skulle slå det?

Hmm, långt och flummigt värre, och inget att stoppa i pipan. Tror jag ska plocka ner mandolan från väggen ett tag...

hasse_fx
2010-02-22, 23:47
Hmm, långt och flummigt värre, och inget att stoppa i pipan. Tror jag ska plocka ner mandolan från väggen ett tag...

Nej, mycket intressant läsning! Men har du någon drivkraft att få ut det du gör till
andra, eller är det enbart för din egen "feelgood"?

Har du en mandola???? :p :p :p

Ambulansen
2010-02-23, 00:23
Nej, mycket intressant läsning! Men har du någon drivkraft att få ut det du gör till
andra, eller är det enbart för din egen "feelgood"?

Har du en mandola???? :p :p :p

Har den drivkraften ryckvis då och då. Men det rinner oftast ut i sand och jag är oftast glad ändå. Själva musiken tar ju aldrig nån skada. Den bara fortsätter att vara musik, och att förnya sig själv.

Min egen "feelgood"... Det låter ju som nåt egotrippat, men jag skulle mer säga att det är som med mat och vatten ungefär. Nåt nödvändigt.

Musiken har ju ett eget liv liksom. Ett exempel: Man spelar live och känslan är FANTASTISK. Man går av scenen på små moln taggad som fan. Så säger ens bästa kamrater att "det där var ju inte det bästa ni spelat...". Och man lyssnar på nåns inspelning av´et, och håller med. En annan gång är man trött som fan och vill hem egentligen och bara tråkar igenom en konsert och folk bara "wow, det var SÅÅÅÅÅ fett!". Slutsats: Känslan "ljuger". Samma sak gäller för inspelning. Så jag slutade oroa mig för resultatet live/i studion för inget man kan göra (repad/orepad, småväck/spiknykt, nervös/kolugn, pigg/trött osv) påverkar detta. Man bara kör var och hursomhelst och ibland blir det bra och ibland inte.

Lite teoretiserande... Och, ja, jag har en mandola. Att byta mellan gurans kvart-stämning och mandolan/mandolinens kvintstämning är som att duscha av hjärnan från fastnade mönster. Underbart. Och när inget annat funkar får man plocka fram saroden.

Sillen
2010-02-23, 19:38
Härligt att höra..... då är man inte ensam!!

hasse_fx
2010-02-23, 23:57
Min egen "feelgood"... Det låter ju som nåt egotrippat, men jag skulle mer säga att det är som med mat och vatten ungefär. Nåt nödvändigt.


...feelgood alltså O:-)


Slutsats: Känslan "ljuger".

Håller inte riktigt med om att känslan ljuger, men det beror lite på sinnesstämningen.
Två situationer - ibland känner man sig fan så mycket bättre efter ett par öl, speciellt
om publiken är (minst) lika påverkade... Men objektivt blir det inte bra ;) Den andra
situationen är när man är "övertänd" och man kliver ur sina ramar. KAN bli bra,
framför allt live, men oftast blir man inte så lite besviken. Det där "låt gå" du beskriver
fungerar förstås, men bara om man har en riktigt fast grund...



Och, ja, jag har en mandola. Att byta mellan gurans kvart-stämning och mandolan/mandolinens kvintstämning är som att duscha av hjärnan från fastnade mönster. Underbart. Och när inget annat funkar får man plocka fram saroden.

Mandola ger den vackraste klangen av nästan alla instrument :) och kul med folk som
är nyfikna och dessutom kan göra musik med typ en tändsticksask om så behövs ;)

Sillen
2010-02-24, 18:30
Känslan ljuger / förnuftet då.. det är en lögnare det av stor dignitet... allt kan ljuga och bedra!!

Eller...?

papawasarodeo
2010-02-28, 11:33
En annan gång är man trött som fan och vill hem egentligen och bara tråkar igenom en konsert och folk bara "wow, det var SÅÅÅÅÅ fett!".

Just det där har jag varit med om. Det är på något märkligt sätt lika delar irriterande som fascinerande. Och som du säger, känslan ljuger. Samma sak med inspelningar. Låtar man inte riktigt är nöjd med för att de är förknippade med en dålig känsla kan mycket väl i efterhand visa sig tillhöra de bättre.

Den stora frågan blir ju då: Om inte känsla. Så vad? Slump? Förnuft? I valet mellan de två senare väljer jag att avstå ett svar. Tycker man någonstans måste upprätthålla en gräns mellan musiken och teorin och upprätthålla en sund nivå av romantisering!

Sillen
2010-03-01, 17:06
http://www.youtube.com/watch?v=ZgKFeuzGEns

Det är dax igen... jag tror på musiken som helande- stärkande- och berusande- medel!!

hasse_fx
2010-03-01, 19:06
http://www.youtube.com/watch?v=ZgKFeuzGEns

Det är dax igen... jag tror på musiken som helande- stärkande- och berusande- medel!!

Vienna Raw Vegetable Orchestra :kaaka: Skämt åsido - där rök en timme av
min kväll! Fascinerande ämne!! :)

Sillen
2010-03-01, 19:28
Ja den var lång!! lite för seg stundom!

Sillen
2010-03-03, 15:11
gdncUKMFPiI

Ska se alla /7 nu!!

Jag tycker zappa är intressant i samanhanget.. större för allas vår musik än vad vi tror.. börjar tror att det är det revolutionära tänkandet som för all konst frammåt!! Verkar vara en gemensam nämnare iaf?? ;);)

lisau
2010-03-03, 15:25
Hade missat den här tråden. Tack för tipset sillen!
Ska läsa mer noga sen. Nu bär det iväg på vernissage med en av mina hjältar - en duktig konstnärsvän.

deleted user
2010-03-03, 16:00
Det är mycket Stockhausen och Lundsten och sånt här... Inte riktigt samma personer som verkligen inspirerar mig:

http://userserve-ak.last.fm/serve/_/33342923/Otis+Redding+otis_redding.jpg
http://fashionindie.com/wp-content/uploads/2008/09/iggy_l.jpg
http://louisep.com/pix/8-pattis-smith-fuck-the-clock.jpg
http://image.allmusic.com/56/amg/pic200/drP100/P191/P19101C159E.jpg
http://dylan.philthompson.co.uk/wp-content/uploads/2007/11/122752__dylan_l.jpg

etc etc etc etc....

Sillen
2010-03-03, 16:20
Skilling ser du nån röd tråd i dem?? Jag tycker mig göra det!?!

Det är väll mer fundamenten jag vill diskutera än personerna... vad musiken gör för och med folk. Det handlar inte så mycket om personerna som vad de ville säga... och att det finns nått i musik som tilltalar människan.. och att vi lägger in mer eller mindre i våra tolkningar och förväntningar...

Alla har vi inte samma hjältar men vi kan tala inspiration utifrån oss själva och vilka vi är!!

Jag tycker den här tråden är trevlig!!

jgb
2010-03-03, 16:23
Hår som gemensam nämnare? :) Vilka är de Skilling?

Mein
2010-03-03, 16:33
Jag har lyssnat en hel del på Zappa i mina dagar men kan ruttna lite att man inte får tycka att vissa grejor han gjort låter apskit. De som har Zappa som religion kan gå i taket om man kommer med en sådan hädelse.

Jag uppskattar verkligen kvaliteten på det han gjort men förstår samtidigt de som inte förstår ett skvatt. Sen finns det en liten klick som har "Vi lyssnar på Zappa för vi är lite smartare" som mantra. Jodå, dom finns. :)

/Mein

Sillen
2010-03-03, 16:42
"Vi lyssnar på Zappa för vi är lite smartare" som mantra. Jodå, dom finns. :)

/Mein

Då tror jag de missat nått.... för så ville han nog inte ha det??

deleted user
2010-03-03, 16:48
Skilling ser du nån röd tråd i dem?? Jag tycker mig göra det!?!


Hår som gemensam nämnare? Vilka är de Skilling?

O ja, ser definitivt en röd linje mellan dem. Högenergi, skrev och hjärna, banbrytande, fantastiska artister.

Sedan är (eller var) alla så jävulusiskt coola, vilket visst är viktigt för en ytlig fan som jag... ;)

Uppifrån och ner:

Otis Redding
Iggy Pop
Patti Smith
David Byrne
Bob Dylan

Det där är ju ett axplock av mina hjältar, skjutet från höften, men ganska så representativa, tror jag.

Sillen
2010-03-03, 17:23
Otis och Dylan står högt på min lista oxå.. så det så!! Tror det eller ej jag kommer inte ur nåt rave techno eller synth förflutet..

Sillen
2010-03-03, 18:55
T1nsoITNsPk
X_Hp5HZmMEw
8ISil7IHzxc


Zappa bara växer här!!!!!!:kaaka:

jgb
2010-03-03, 19:10
Skilling: Ah, allright. Har inte koll på hur de ser ut, namnen är ju en helt annan sak. :)

Funderar på om jag har några hjältar sådär på det sättet. Det skulle vara Björk då, för att hon gör vad hon själv vill och känner för. Lyssnar man på den samlade produktionen så uppfattas det som rejält spretigt, och det är det jag gillar. Det händer saker, även om jag inte gillar allt hon gör.

Ambulansen
2010-03-03, 19:35
Håller inte riktigt med om att känslan ljuger, men det beror lite på sinnesstämningen.
Två situationer - ibland känner man sig fan så mycket bättre efter ett par öl, speciellt
om publiken är (minst) lika påverkade... Men objektivt blir det inte bra ;) Den andra
situationen är när man är "övertänd" och man kliver ur sina ramar. KAN bli bra,
framför allt live, men oftast blir man inte så lite besviken. Det där "låt gå" du beskriver
fungerar förstås, men bara om man har en riktigt fast grund...




Eller så blir det bra.

Och fast grund... Ett jam är ju oftast gudomligt. En låt är mer osäkert. Min erfarenhet i alla fall.

Sillen
2010-03-03, 19:48
O ja, ser definitivt en röd linje mellan dem. Högenergi, skrev och hjärna, banbrytande, fantastiska artister.

Sedan är (eller var) alla så jävulusiskt coola, vilket visst är viktigt för en ytlig fan som jag... ;)

Uppifrån och ner:

Otis Redding
Iggy Pop
Patti Smith
David Byrne
Bob Dylan

Det där är ju ett axplock av mina hjältar, skjutet från höften, men ganska så representativa, tror jag.

Duktiga låtskrivare/sångare alla??!!!;)

deleted user
2010-03-03, 20:15
Duktiga låtskrivare/sångare alla??!!!;)
:>

Ja, det med.

hasse_fx
2010-03-03, 21:20
Jag har lyssnat en hel del på Zappa i mina dagar men kan ruttna lite att man inte får tycka att vissa grejor han gjort låter apskit. De som har Zappa som religion kan gå i taket om man kommer med en sådan hädelse.

Jag uppskattar verkligen kvaliteten på det han gjort men förstår samtidigt de som inte förstår ett skvatt. Sen finns det en liten klick som har "Vi lyssnar på Zappa för vi är lite smartare" som mantra. Jodå, dom finns. :)

Delar dina intryck av Zappa, Mein! Han har producerat väldigt mycket och av varierad
kvalitet! Men han var definitivt en egensinnig "motor" för musikens utveckling till mer
än 4/4 i 3-5 ackord. Tycker han har ganska mycket gemensamt med Fripp (också när
det gäller ups/downs), men Z var extrovert och F är introvert...

Jag har haft många perioder när jag jobbat för att försöka "fatta" vad som sker i olika
sorts musik... Frijazz, Zappa/Crimson, tolvton, EAM, etc etc (och på senare tid, alla
avläggare till techno etc ;)) för att vid en viss tidpunkt tycka: OK, nog av detta, jag
kommer inte längre... Berikad med nya erfarenheter och insikt om vad jag tycker om
och vad jag INTE tycker om :D
längre...

hasse_fx
2010-03-03, 21:27
O ja, ser definitivt en röd linje mellan dem. Högenergi, skrev och hjärna, banbrytande, fantastiska artister.

Sedan är (eller var) alla så jävulusiskt coola, vilket visst är viktigt för en ytlig fan som jag... ;)

Uppifrån och ner:

Otis Redding
Iggy Pop
Patti Smith
David Byrne
Bob Dylan

Det där är ju ett axplock av mina hjältar, skjutet från höften, men ganska så representativa, tror jag.

Tung lista det där, och väldigt representativa som du säger... Amerikaner och
en hel del New York ockå... Kanske skulle förvänta mig Cale och NY Dolls :)
Enda jag själv inte riktigt kan med är Iggy :confused: Byrne är kul, hans TH
lite ojämnt, men alla är tänkande människor helt klart!

hasse_fx
2010-03-03, 21:30
...förresten, kul med alla Zappa-klippen, Herr Sill :) Ska bli intressant!

deleted user
2010-03-03, 22:48
Tung lista det där, och väldigt representativa som du säger... Amerikaner och
en hel del New York ockå... Kanske skulle förvänta mig Cale och NY Dolls :)
Enda jag själv inte riktigt kan med är Iggy :confused: Byrne är kul, hans TH
lite ojämnt, men alla är tänkande människor helt klart!

Ja, det är väl iofs bara Byrne och Smith som är New Yorkers där, fast helt riktigt är jag helt fascinerad av scenen i det stora äpplet i slutet av 70-talet till början av 80-talet. NY Dolls och Ramones är dock undantagen i min värld... gillar de inte alls. Däremot kunde jag lagt till Television och Lou Reed. :) Talking Heads är inte alls ojämna! Världens bästa band! :) JJ Cale har jag faktiskt inte lyssnat så mycket på.

Iggy Pop... alltså de tre originalskivorna med Stooges samt "The Idiot" och "Lust for Life" är absolut top notch. "New Values" är också kalas, men sedan blev det skit. Total skit. Jag blir alltid lite sorgsen när jag ser honom vid över 60 års ålder åka omkring som någon slags hårdrocksfarfar... Men fram till och med 1979 var han något helt annat. En ikon. Polaren Bowie är ännu större.

Jag är egentligen lite bredare och en annan kväll hade det kanske blivit uteslutande brittiskt, men visst, jag är helt klart anglosaxisk långt in i själen, även om det finns inslag från andra delar av världen med. Lyssnar en massa på jazz också... John Coltrane, Miles Davies och de grabbarna. Gammal soul och funk och Van Morrison... reggae och dub har också en stor plats i mitt hjärta. En del av 80-talssynthen och postpunk/new wave ligger fortfarande mig varmt om hjärtat... osv osv..

Och jag är fortfarande ruggigt nyfiken på ny musik. På fredag ska jag på Yeasayer som jag tycker är helt fantastiska. I början av maj blir det Editors...

Namedropping här, men till syvende och sist finns det en klar röd linje mellan all musik jag lyssnar på som går utanpå tråkiga decennium-indelningar och som är mer komplext än olika genres... men det är den sortens artister som ger mig kickar och får mig att vilja skapa.

Ok, sluta bladdra nu, Skilling.... :kaaka:

TOMHGncx4uk
v8In-2HE90c

olivetti
2010-03-04, 07:14
de jag har fått mest inspiration från

harmonia
http://new.assets.thequietus.com/images/articles/3128/harmonia_main_large_1257262948_crop_550x360.jpg
byrne/eno
http://images.jamsbio.com/images/eno/eno3.jpg
cluster
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Cluster-2007.jpg
faust
http://starling.rinet.ru/music/sleeves/zap_faust.jpg
kraftwerk
http://mymlanthereal.files.wordpress.com/2008/12/kraftwerk06.jpg
can
http://www.spoonrecords.com/images/c102.jpg

Sillen
2010-03-04, 07:54
http://starling.rinet.ru/music/sleeves/zap_faust.jpg

måste kollas upp från min sida.... skägg och kaffe det kan inte gå fel!!;)

olivetti
2010-03-04, 08:08
http://starling.rinet.ru/music/sleeves/zap_faust.jpg

måste kollas upp från min sida.... skägg och kaffe det kan inte gå fel!!;)

är du helt ny gällande Faust så
ska du kolla upp de fyra första skivorna
samt deras senaste som är i samma klass som klassikerna

titlar?
Faust
Faust So Far
The Faust Tapes
Faust IV
samt
C'est... Com... Com.... Compliqué

hasse_fx
2010-03-04, 10:17
de jag har fått mest inspiration från

harmonia
byrne/eno
cluster
faust
kraftwerk
can


Kul! Ganska så Krautigt plus att Eno haft att göra med de flesta :) Vad tycker du
om Boweis tyska period?

deleted user
2010-03-04, 10:26
Vad tycker du
om Boweis tyska period?

Får jag svara också? :)

David & Iggy far till Berlin:

1977:
Bowie - Low
Bowie - "Heroes"
Iggy Pop - The Idiot
Iggy Pop - Lust for Life

1979:
Bowie - Lodger


Fantastiskt. Fem av de bästa albumen ever, producerade på mindre än två år av ungefär samma folk. Musikhistoria!

olivetti
2010-03-04, 12:11
Kul! Ganska så Krautigt plus att Eno haft att göra med de flesta :) Vad tycker du
om Boweis tyska period?

Skilling har redan svarat (fan också) :-)
Har inget att tillägga!

fast vänta nu.
det här med Bowies tyska period är en liten myt/missupfattning.
Det är väl egentligen bara Heroes som är inspelad i Berlin om jag
förstått det hela rätt. (prata nu bara om Bowies egna album som nämns ovan)
Fast allt klumpades ju ihop, man pratade om Berlintrilogin osv
Men han var ju galet kreativ under 1977.
Jösses! Två egna plus Iggys två album.
Sen turnera han väl med Iggy också under denna tid.
Spelade bara klaviatur i hans band, eller ngt sånt.

deleted user
2010-03-04, 12:37
Skilling har redan svarat (fan också) :-)
Har inget att tillägga!

fast vänta nu.
det här med Bowies tyska period är en liten myt/missupfattning.
Det är väl egentligen bara Heroes som är inspelad i Berlin om jag
förstått det hela rätt. (prata nu bara om Bowies egna album som nämns ovan)
Fast allt klumpades ju ihop, man pratade om Berlintrilogin osv
Men han var ju galet kreativ under 1977.
Jösses! Två egna plus Iggys två album.
Sen turnera han väl med Iggy också under denna tid.
Spelade bara klaviatur i hans band, eller ngt sånt.

Njae, jag tror att alla skivor delvis spelades in i Berlin, därav namnet på perioden. Har för mig att det var så i alla fall. Och yes, Bowie spelade klaviatur i Iggys band under den perioden... fan vet om inte Iggy hängde med och körade med Bowie också...

Egentligen tycker jag att "Station to Station" (1976) också borde vara med i den perioden, vilket gör det ännu mer imponerande... fantastisk skiva det med. Den har dock inget med Berlin att göra geografiskt sett (men musikaliskt). :)

Edit: Kollade upp och "Low" är inspelad i Frankrike och mixad i Berlin, "Heroes" är helt och hållet en Berlinprodukt och "Lodger" kom till i Schweiz och New York. "The Idiot" är inspelad i samma slott som "Low" samt i Munchen, för att sedan mixas i Berlin ("The Idiot" är egentligen den första Berlinplattan). "Lust for Life" är allt igenom gjord i Berlin. Tack Wiki!

jgb
2010-03-04, 12:46
Ok. Gamla Bowie kan få vara idol. Även för mig. Fina grejer där!

olivetti
2010-03-04, 13:10
Njae, jag tror att alla skivor delvis spelades in i Berlin, därav namnet på perioden. Har för mig att det var så i alla fall. Och yes, Bowie spelade klaviatur i Iggys band under den perioden... fan vet om inte Iggy hängde med och körade med Bowie också...

Egentligen tycker jag att "Station to Station" (1976) också borde vara med i den perioden, vilket gör det ännu mer imponerande... fantastisk skiva det med. Den har dock inget med Berlin att göra geografiskt sett (men musikaliskt). :)

Edit: Kollade upp och "Low" är inspelad i Frankrike och mixad i Berlin, "Heroes" är helt och hållet en Berlinprodukt och "Lodger" kom till i Schweiz och New York. "The Idiot" är inspelad i samma slott som "Low" samt i Munchen, för att sedan mixas i Berlin ("The Idiot" är egentligen den första Berlinplattan). "Lust for Life" är allt igenom gjord i Berlin. Tack Wiki!

Nä, du har fel! Och jag pratade bara om Bowies album. Oj, såg just din korr via wiki :-)

deleted user
2010-03-04, 13:24
Lyssnar på Faust och blev påmind om den här textraden talad på klingande svenska mitt i en låt:

"Den enkla sanningen är att en del män är håriga och andra inte är det. En del kvinnor har mycket hår och andra har det inte. Olika raser har olika mönster för hårets fördelning. Den virilaste av alla mänskliga varelser, den unge negerhanen, har nästan inget kroppshår alls."

Hmmmm.... :S

olivetti
2010-03-04, 14:23
Lyssnar på Faust och blev påmind om den här textraden talad på klingande svenska mitt i en låt:

"Den enkla sanningen är att en del män är håriga och andra inte är det. En del kvinnor har mycket hår och andra har det inte. Olika raser har olika mönster för hårets fördelning. Den virilaste av alla mänskliga varelser, den unge negerhanen, har nästan inget kroppshår alls."

Hmmmm.... :S

helt fantastisk. glömmer aldrig när jag hörde det första gången, sent 74, sen var man såld på Faust.
Har i alla år jagat vem som rösten tillhör.
Det om något skulle man fråga Péron om man träffa honom :-)

tesla3
2010-03-04, 17:25
Trevligt att den här länken lever och blivit nice urspårad. Som sig bör.

Jag har gått igenom i stort sett alla fält i musikväg. Har fortfarande en 1000+ vinylsamling.

Mina första skivinköp:
Iggy Pop & Stooges: Raw power
The Clash: The Clash
Nitzer Ebb: That total age
EN: Kollaps
DK: Plastic surgery disasters

Mfl.

Innan jag hade en musikalisk hjärna (typ 11-år gammal) inhandlades Def Leppards hysteria
(!). Nej, ingen kommentar.

:)

deleted user
2010-03-04, 17:37
Iggy Pop & Stooges: Raw power
The Clash: The Clash


Det där är ju en helt galen inledning i skivköparkarriären! Kan liksom bara bli sämre...

Första plattan jag köpte var Gyllene Tider. Döda mig.

hasse_fx
2010-03-04, 17:39
Trevligt att den här länken lever och blivit nice urspårad.

Egentligen inte... Zappa, sen Eno o krautrock - Stockhausens ande svävar fortfarande
över ämnet O:-)

Sillen
2010-03-04, 17:42
inspiration är det... kan knappt slita mig!!

papawasarodeo
2010-03-05, 21:28
Mitt hjärta dunkar hårt när jag ser att det talas både Eno och Bowies "berlin-period" här.

För mig är ju treenigheten
Eno, Bowie och Byrne
Fadern, sonen och de helige anden.

Fast jag gillar egentligen inte Byrne som soloartist. Men just mellan typ 77 och 80 så hade dessa tre gossar så fantastiskt mycket bra på gång att man alldeles storknar. Både för sig själva och i samarbeten med varandra. Eller ja i samarbete med Eno iaf.

olivetti
2010-03-05, 22:31
Mitt hjärta dunkar hårt när jag ser att det talas både Eno och Bowies "berlin-period" här.

För mig är ju treenigheten
Eno, Bowie och Byrd
Fadern, sonen och de helige anden.

Fast jag gillar egentligen inte Byrd som soloartist. Men just mellan typ 77 och 80 så hade dessa tre gossar så fantastiskt mycket bra på gång att man alldeles storknar. Både för sig själva och i samarbeten med varandra. Eller ja i samarbete med Eno iaf.

Byrd?
menar du Byrne?

papawasarodeo
2010-03-06, 00:36
Byrd?
menar du Byrne?

Haha ja. Jag är visst rätt snurrig i dag. Jag skyller på värmen. Eller nått.

Sillen
2010-03-07, 10:04
6kdSv-q--BA
xFU1_EAOkZ0&NR=1

Begränsningar som inspiration....?? Jag finner att begränsning är inspirerande!!


XfB4qD0m_Dg&

;)
Han är inspirerande i alla fall!!;)

deleted user
2010-03-07, 10:41
På väg mot statusen "husgudar" hemma hos mig. Ett av flera exempel på musik som händer just nu som också inspirerar mig som bara den.

Yeasayer (filmat av undertecknad på Debban Medis i fredags):

OvCz1Xnds14

Ursäkta skaket, men det är en konst att filma med mobilen samtidigt som man bara älskar det som händer på scen och inte kan stå still. :)


...och ja.... New York igen! :>

Sillen
2010-03-09, 08:08
I8ZotnO_vTA

New yaaak ... natutligtvis .... annars verkar det som maskinerna är våra vänner!!;)

sawtooth
2010-03-10, 19:37
Oj vad många DX7-presets! Kjell har förresten sjungit den låten live i mitt kök en gång i tiden, mitt i natten, sittandes på en flyttlåda. Det var lite bisarrt. En vag signal i ryggraden säger mig att låten i fråga är sarkastisk...

Men det är väl klart att maskinerna är våra vänner? Eller? Jag fattar inte...


I8ZotnO_vTA

New yaaak ... natutligtvis .... annars verkar det som maskinerna är våra vänner!!;)

Sillen
2010-03-10, 20:07
Nej jag fattar inte heller... massor med "vänner" på jobbet men ser knappt en själ på ett skift... vet inte om man har fel eller rätt.... ;)

tesla3
2010-06-17, 14:20
Man ska ha rätt skalle för att hitta ljud:

http://www.youtube.com/watch?v=NyxpkX8AcGk&feature=related

Sillen
2010-06-18, 14:13
Love it... precis vad man behöver nu!! Känner faktiskt igen mig... ibland är det bara musik.. inget jävlar spela in... det är just det momentet som man inte kan delamed sig av senare... här och nu lixom!!

Sillen
2010-07-02, 13:57
rJ57tOgfTH4

G7v9pUwERlE

Tack för lite ärlighet!! Inspirerad just nu!! <3

tesla3
2010-07-20, 10:40
" It´s got to reflect a personality, rather than a quantized performance. Despite the technological revolution that´s
been going on over the past few years, it´s not like we´re sitting around saying, "Wow...much better records are
being made".

/Atticus Ross

DanielW
2010-07-20, 11:39
”Folk verkar vara för medvetna om att de jobbar med elektronik och de blir för involverade i elektronisk musik. Det blir som surfmusik eller nåt, som att sjunga om att surfa, eller om elektronik eller teknologi… Det verkar som att många låtsas antingen vara alienerade av teknologi, eller att de älskar teknologi.”

- Boyd Rice

http://al4mut.wordpress.com/2009/10/18/nar-synten-blev-stor/

Sillen
2010-07-20, 12:16
Men vad fan... alla ser ju en form av magi i sina instrument... likväl är de döda utan att nån agerar med dem... Pianist eller trombonist eller maskinist vad är skillnaden??

Jag hävdar oxå fortfarande att tanken är överordnad utrustningen.. men det måste inte vara så.. det blir för snäva referensramar om man ska se till hur man gjort förr om man inte får göra om... det gäller väll att själv skaffa sig en bild av vad man vill... hur man sen gör det är egentligen ovidkommande... om man vill vara nya "kraftwerk" så blir ju det rätt tankegång för någon... men kanske helt dumt för någon annan...

Och slutligen... hurra för oss alla... börja era resor med att fråga er hur långt ni vill åka... inte vart ni vill åka... det kan vara nog så bra att hålla sig på hemmaplan... och verkligen lära sig vad som finns där...... resan hem igen kan ju bli lång om man är helt vilsen i skapandet.

Är det ändå inte så att när det väl kommer till kritan med våra elektroniska gizmos så pratar vi mest deras tillkortakommanden, så upplever jag de flesta tec-nerd snack jag haft djupare med t.ex enapa och andra som jag verkligen pratat detta på allvar med???????

Fy vad jag svamlar nu!!

hasse_fx
2010-07-20, 14:29
Men vad fan... alla ser ju en form av magi i sina instrument... likväl är de döda utan att nån agerar med dem... Pianist eller trombonist eller maskinist vad är skillnaden??

Ibland talar vi förbi varandra på 99musik! Vi predikar vår övertygelse, till glädje för likasinnade och för mer eller mindre döva öron i övrigt! Men undantag finns, och det är mer givande att höra vad de med annan syn anser än att vara i en klubb för inbördes jajamensan - även om man inte måste byta åsikt eller levnadsinriktning för det - tvärtom! Leve 99heterogen :)

Med det sagt - jag håller med om att tanken är överordnad - "rätt" händer betyder mer än "rätt" grejer! Att man sedan tycker att utrustningen är viktig(are) har andra vinklingar...

Som kreatör kan vara mer bekväm med (eller inte tycka sig komma till sin rätt utan) vissa redskap - so be it, men risken är att man blir kvar i sin komfortabla zon. Men trivs man med det så...

Ett annat skäl, både som kreatör och lyssnare, är att snöa in på specifika maskiner (eller tekniken bakom) - dessa blir intressantare än musiken och utövaren! Sett att många motiveras av det, även estetiskt - tror det för vissa har en grund i syntkulturens attributdyrkan (som jag aldrig tilltalades av) men det finns säkert andra aspekter :)

"Ungdomligt" härmande är ytterligare en aspekt - men samtidigt en av de bättre metoderna att både lära sig och att träna sitt lyssnande, om man nu gör det ;)

Väldigt ytlig generaliserande replik här - sorry :">

Sillen
2010-07-20, 14:45
Nej då det största problemet är att vi likställer oss med våra verktyg så långt är jag med.. Att det ibland går så långt att vi blir "religiösa"...

Jag brukar ändå säga att man kan få av en bräda med en hammare, men såg funkar bättre.... processen att banka av timmer kanske är mer intressant... Nå väl jag är inte arg. Jag kanske bara vill skaffa mig en vy... bland alla andra vyer?

Vet inte vad jag ville få sagt egentligen... men amen i kyrkan och elitism gillar jag inte... jag hyllar tanken... vad den än må vara.. Och var kreatör bör vara herre i sitt hus tycker jag...

Men man kan ju inte säga åt en pianist att det är ett helt kasst instrument du spelar på... då går han ju i taket oxå. Jag vet att jag är enkelspårig... men är vi inte alla det till stor grad... är det inte det enkla som är det briljanta i slutändan.

Se så, skapa... andas... ta in... lyssna.. vägled... låt ledas... men tänk!

Spännande att den här tråden lever ännu för det finns så mycket att lära av andra... Jag har bara skrapat lite på ytan av vad jag vill...

jgb
2010-07-20, 14:54
Nej då det största problemet är att vi likställer oss med våra verktyg så långt är jag med.. Att det ibland går så långt att vi blir "religiösa"...


Det märks ju väldigt tydligt att det finns forumsmedlemmar som har svårt att skilja på sak och person. Det blir lite som "vadå, hur kan du inte gilla surströmmingskokt blomkål, det som är så gått! du är ju dum i huvudet!", och tar sedan åsikterna på personligt plan. När de egentligen gällde hårdvara/mjukvara/artist/musikstil... och så vidare.

Lite som när jag var ung och hade IDEAL(tm). Om någon sade något illa om synthmusik så var det en personlig förolämpning, och personen som sade det hela var säkert en sådan där äcklig hårdrockare som bara lyssnade på kastratsång och gitarronani. Dessutom var personen ful och luktade illa!

Det där gick över med åren, och har landat i en "fungerar det bra för dig? kul! för mig gick det inte så bra. någon gång när vi har tid så kan vi nog hjälpas åt att reda ut det här." Ja, och att jag har blivit rejält mycket mindre dogmatisk och dömande om andra och deras åsikter. Hoppas jag själv i alla fall då. :)

false messiah
2010-07-20, 15:04
Jag tror Boyd Rice inte försöker säga att elektroniska instrument i sig är bra eller dåliga, utan att folk som använder dem har en tendens att börja göra musik om elektronik. Och det tror jag han har rätt i, även om det mer var då än idag. Men som jämförelse så är det ju få rockband eller jazzartister som döper sig själva eller sina låtar efter de tekniska föremål de använder. (Just för jazzartister skulle det ju lätt bli ganska enformigt, "Tenorsax", "Tenorsax", "Tenorsax" och "Altsax" som låttitlar blir lite enahanda. :p )

Helt enkelt, det finns fler låtar i de elektroniska genrena som handlar om att det är en låt gjord med elektronik än i tex jazz, på samma sätt som väldigt mycket surfmusik handlar om surfning eller surfmusik.

Sen finns undantag, blues handlar ofta om blues, gitarrer eller andra bluesartister, en hel del tidig reggae och ska handlar om reggae och ska, och mycket hiphop är självrefererande. För att inte nämna bandnamn som Sunn O))) eller Metallica...

Sillen
2010-07-20, 15:11
@ jgb

Du förstår vad jag menar då!! Hoppas jag... att man ska tänka lite... alla har så mycket att ge... sen får man sålla och ta det man vill... men det finns så mycket vägar att gå.. Jag är verkligen den första som vill förstå.. men det går ju inte alltid!<3<3

Eller menar du att jag har problem att skilja på sak och person... så säg det. Jag jobbar hårt på att skärpa upp mig här. Bli mer respekterad.. men djävuls clownen lurar alltid i mina hasor.. Jag har problem med att vara seriös.. det vet jag. Men samtidigt så är det nästan alltid nått som triggar satygsmode på sillen.. Det är faktiskt minst lika ofta folk utgår ifrån att man har en si eller sån åsikt i något oxå... jag älskar som person att visa folk att det finns ett annat sätt att se saker och ting... att det är varken si eller så... ofta har man blivit helt misstolkad då... men det kan jag bjuda på!;)<3<3

Från och med nu ska jag skilja på sak och person... så långt det är möjligt... eller tills jag plötsligt blir likställd med en sak...;)

DanielW
2010-07-20, 15:14
Jag tror Boyd Rice inte försöker säga att elektroniska instrument i sig är bra eller dåliga, utan att folk som använder dem har en tendens att börja göra musik om elektronik. Och det tror jag han har rätt i, även om det mer var då än idag. Men som jämförelse så är det ju få rockband eller jazzartister som döper sig själva eller sina låtar efter de tekniska föremål de använder. (Just för jazzartister skulle det ju lätt bli ganska enformigt, "Tenorsax", "Tenorsax", "Tenorsax" och "Altsax" som låttitlar blir lite enahanda. :p )

Jomen exakt. Instrument, vare sig det är nyckelharpa eller en Buchla 200, måste vara medel för att uttrycka något. Då kring 79-80 var det så nytt och spännande med artister som inte spelade stränginstrument att det blev enormt frestande att ha det nya som en del av imagen. Det väckte ju såna enorma känslor både för och emot.

Kom just på vad som måste vara det töntigaste bandnamnet i den här genren: LFO. Jag gillar dem som fan, men seriöst... Vi heter LFO - jaha, kul, själv kallar jag mig "svajstall" och han där borta är DJ bandeko.

Sillen
2010-07-20, 15:16
Jag tror Boyd Rice inte försöker säga att elektroniska instrument i sig är bra eller dåliga, utan att folk som använder dem har en tendens att börja göra musik om elektronik. Och det tror jag han har rätt i, även om det mer var då än idag. Men som jämförelse så är det ju få rockband eller jazzartister som döper sig själva eller sina låtar efter de tekniska föremål de använder. (Just för jazzartister skulle det ju lätt bli ganska enformigt, "Tenorsax", "Tenorsax", "Tenorsax" och "Altsax" som låttitlar blir lite enahanda. :p )

Helt enkelt, det finns fler låtar i de elektroniska genrena som handlar om att det är en låt gjord med elektronik än i tex jazz, på samma sätt som väldigt mycket surfmusik handlar om surfning eller surfmusik.

Sen finns undantag, blues handlar ofta om blues, gitarrer eller andra bluesartister, en hel del tidig reggae och ska handlar om reggae och ska, och mycket hiphop är självrefererande. För att inte nämna bandnamn som Sunn O))) eller Metallica...

Jo och tolkade det inte på annat sätt... men det gäller det inte alla ;) Jag tror det kan bero på att mycket elektronisk musik görs av "icke skolade musiker" en del är till och med tekniker....

Jag tycker heller inte det är något dåligt!!!

Ni ska inte tro att jag har brusat upp.. känner mig mer triggad än upprörd = inspirerad<3<3

false messiah
2010-07-20, 15:22
Nu ska jag lyssna på Magnetic Fields 69 Love Songs - gott om låtar som handlar om annan musik eller om att göra musik. :p :)

Sillen
2010-07-20, 15:26
Bara ni inte är arga på mig för det är det sista jag vill!<3<3<3

Och det är verkligen på tiden att vi lyfter oss i stövlarna och börjar prata kreativitet och processer samt egna skapelser...

Jag kan se en spännande tid framför mig...

jgb
2010-07-20, 15:41
sid.64: Nejdå, menade inte alls dig, och har inte uppfattat dig som sådan. :)

hasse_fx
2010-07-20, 15:45
Bara ni inte är arga på mig för det är det sista jag vill!<3<3<3

:> ibland är det inte lätt att hänga med vad du reagerar på/mot och vart du vill - men håller 99grytan kokande gör du :)

Sillen
2010-07-20, 15:45
Jag blev lite lost i min egen virrighet!!??

Det är lättare att prata maskiner!! hihi

Sillen
2010-07-20, 15:47
:> ibland är det inte lätt att hänga med vad du reagerar på/mot och vart du vill - men håller 99grytan kokande gör du :)

Ni är inte dåliga själva... men det vet ni kanske inte om?;)

Jag är sån att jag måste vända på steken (intryck man får = steken) ofta. Se det ur sid(.64) ljuset...

hasse_fx
2010-07-20, 15:56
99grill :>

Sillen
2010-07-20, 15:57
Roast på 99:an!!

hasse_fx
2010-07-20, 15:58
sid.64
Föreningsmedlem
Reg.datum
Nov 2006
Ort
Vetlanda

..ni dricker förresten rätt mycket kaffe i Vetlanda? Under många år var det ju också skivor till! :) UW till kaffet nu gissar jag!

Sillen
2010-07-20, 16:03
Fast jag bor lite ute i obygden.. till vänster bakom stenen! Om du vet var då.. lite mer exakt!!

Ashaz
2010-07-20, 16:08
Jag blev lite lost i min egen virrighet!!??

Det är lättare att prata maskiner!! hihi

När ålen skriver, förstår man vad han menar men inte vad han säger.
När sillen skriver frstår man vad han säger men inte alltid vad han menar.

I belive it's a fish thing :D

hasse_fx
2010-07-20, 16:08
Fast jag bor lite ute i obygden.. till vänster bakom stenen! Om du vet var då.. lite mer exakt!!

...klart jag gör :>

http://www.fortidsminder.com/troldbykaerling_sbnr_020611_106/troldbykaerling_Bautasten_lille.jpg

Sillen
2010-07-20, 16:12
Bra... kom över så får vi snacka lite!

hasse_fx
2010-07-20, 16:22
I belive it's a fish thing :D

i9SSOWORzw4

hasse_fx
2010-07-20, 16:25
När sillen skriver frstår man vad han säger men inte alltid vad han menar.

Ja lite metafysiskt kan det bli :><3

1Uvt83YWWWY

Sillen
2010-07-20, 16:26
När ålen skriver, förstår man vad han menar men inte vad han säger.
När sillen skriver frstår man vad han säger men inte alltid vad han menar.

I belive it's a fish thing :D

Jag vill inte att ni ska förstå jag vill att ni ska tänka (och det gör ni, så jag är nog helt överflödig här)... hihi... jag säger inte alltid vad jag menar och menar inte alltid vad jag säger.. men säger jag att jag ljuger då talar jag inte sanning!

Sillen
2010-07-20, 16:55
JnlkKdDXk-I

Jag ska kanske inte reta ödet mer! (jag har tofflor på och tassar sakta fram) Men det finns saker som vi behöver maskiner för att åstadkomma... eller greppa!?! Sen är det en fråga om definition vad som är en modell, mekanik eller maskin??<3<3;)

(En liten liten sill viftar med fenan... och det blir en "fjärilseffekt")

För att förstå vad jag menar tänk er denna tråden utan att hasse_fx hade postat i den!! eller att jag inte gjort det... två olika exempel... så skulle allt varit annorlunda!

hasse_fx
2010-07-20, 18:52
Vet inte vad jag ville få sagt egentligen... men amen i kyrkan och elitism gillar jag inte... jag hyllar tanken... vad den än må vara.. Och var kreatör bör vara herre i sitt hus tycker jag...

...för att botgöra min trådterrorism och samtidigt föra ämnet tillbaka till absoluta nollpunkten (Inspiration från hjältar) så vill jag slå ett slag FÖR elitismen ;) :> vilket ju passar in på Stockhausen rätt så bra! Nej - jag ska inte vara mer provokativ utan ta ner det på ett mänskligare plan...

Det fordras en viss "fallenhet" för att bli "bra" på det mesta - så kallad talang (eller kalla det gärna ett specifikt kontaktmönster i hjärnan och även resten av nervsystemet). Visst kan man träna upp sig till en viss del, men ser sig ändå förbisprungen av någon som tycks anstränga sig mycket mindre. Frågan är bara hur "talangerna" bemöts...

Musik är en "konstart" och som alla sådana bygger den till viss/stor del på subjektivitet så man behöver inte tycka om det en "talang" gör. Jag tycker diskussionen är extra känslig inom just musik, av flera orsaker, men jag uppfattar att det finns ett större förakt mot att vara "duktig" inom just musiken än inom andra konstformer (andra åsikter får gärna ventileras). Vart vill jag komma då? Jag ska slaska med lite exempel...

Strunta nu i det subjektiva - vi föreställer oss Adam som är en jävel som bilmek. På något sätt fattar han bättre än de flesta hur bilen (Volvo så väl som Ferrarri) hänger ihop, vart man ska skruva för att få det lite bättre eller laga det som inte fungerar. Dessutom har han alla tummar på rätt ställe - snabb och effektiv, trots att han inte lämnar ifrån sig något han inte själv är stolt över... Bakom honom finns erfarenhet förstås, kanske föräldrar som uppmuntrat och ett stort intresse, men också "rätt" tänk och fysisk fallenhet... En elit-mek!

Eller varför inte som är Bertil, som är elit-programmerare <insert modifierad Adam-historik> som är snabb att lösa problemen på effektivaste sätt, oavsett språk och plattform...

Musik då, som är så subjektivt, vad är eli...talang där då? Ett exempel - föreställ er Crille, som älskar Depeche Mode! Han är påläst och vet hur DP skapade sina låtar och med vilka verktyg! Han har skaffat i stort samma saker och tycker att det är kul att knåpa ihop covers (eller snarare tributes) efter dagars minutiös noggrannhet kommer så nära originalet som det går (YouTube är nedsölat av dylikt). Ett och annat eget stycker i DP-anda kommer också ibland! Lite irriterande för Crille är att hans kompis Danne drar ihop en ännu mer lik tribute på en halvtimme i hans laptop... eller gör om låten så det låter som någon helt annan artist... eller skriver en egen låt som klingar precis som DP 1984 på hösten (eller nått)... Danne hör saker som han snabbt kan omsätta till klingande resultat och kan kanske t.o.m. spela det rakt av (skicklig som en urmakare/bilmek/glasblåsare) Danne är en talang eller...???

Vi går gärna till Adam med bilen eller vill ha Bertil som medarbetare - de kan sina saker och man vet det blir ett bra resultat! Men får Danne vara med? Han kan spela fort (och säkert långsamt med), arra på många olika sätt, spruta ur sig idéer och dessutom omsätta dem... Men ändå uppskattas han inte på samma sätt... "fel" sorts musik kanske - saknar "personlighet" kanske? Kunskap och förmåga blir med ens nackdelar?

...jag må vara ute och cykla, men jag har hunnit en bit ;)

Sillen
2010-07-20, 19:13
Oj får nog läsa ett par gånger här för att få grepp... men jag brukar skilja på konstverk och hantverk... lite så som det är skillnad på att köra en bil och bygga en.... Men allt detta blir fel lixom i resonemanget.. vi snurrar in oss i en definitions problematik oxå..

Jag har en väldigt stor respekt för vad folk gör här i musikväg.

Sen ser jag inte något fel i det någon annan gör. Har det tolkats så? Och varför säger du att du inte ska vara mer provokativ.. jag vill ha ett reaktivt forum och då krävs provokation, till en mild grad förstås. Jag vill oxå slå fast att jag ser mig som duktigt okunnig amatör vad gäller musik.. jag sysslar egentligen inte med "musik" i den bemärkelsen... har noll skolning... noll begrepp. Har bara min idevärld att spegla.. fast den expanderar ju hela tiden. Men jag är knappt en mediåker medelmåtta men skäms inte över det.

Jag föraktar i sanning inte någon...

Och en stor del av problematiken med konst är att det blir inget förens det har en mottagare.. (Det är mycket därför jag talar om vikten av den kreativa processen, inre mekanismer, och att göra det för sin egen skull. För att få publik för sin konst det är en konst det oxå)

Ska läsa igenom ordentligt igen... men din fråga var hur vi ska vårda talangerna? eller?

Sillen
2010-07-20, 19:32
Musik, konstform eller kultur i sig ser/ger väll inga normer inga regler? Det är vi som är så pigga på att definiera, referera och dra paralleller....

Fel eller rätt?

hasse_fx
2010-07-20, 19:54
...alla "verk" behöver "hant" - intet blifva ur tomma intet! Man får inte förväxla "bra" musikaliskt hantverk med "skolat" - t.ex. är det en konst att skita ner ljudet på ett tilltalande sätt, och det görs inte genom att skita i ljudet (hur det låter) ;)

Talang är inte skolning utan förmågan att skapa - spela/måla/tänka mönster! Skolning ovanpå det är aldrig fel (om det inte är en hämmande "låt bli"-skola) men vissa saker går inte att "skola" fram heller!

Det provokativa jag avstår ifrån är elitismen i sig :) Alla bidrar på något sätt och ska ha uppskattning för det (de flesta riktiga talanger jag råkat på kommer med stark självkänsla och med åtföljande ödmjukhet), men i få sammanhang finns en så nedvärderande attityd mot "skicklighet" som inom musik - jämför med måleri, foto etc etc subjektiv konst/hant-verk!

hasse_fx
2010-07-20, 20:00
Musik, konstform eller kultur i sig ser/ger väll inga normer inga regler? Det är vi som är så pigga på att definiera, referera och dra paralleller....

Fel eller rätt?

Fel enligt mig - men det är kreatören som sätter normerna! Normlöshet är en norm i sig :> En del blir lätt stolligt, som t ex Cages tysta konserter, men det blir istället konst av annat slag - provokationens ;)

Sillen
2010-07-20, 20:12
Är det verkligen så? Jag har alltid sett upp till duktiga musiker!

Men hur vi ska vårda talanger på ett forum vet jag verkligen inte...:">

Sen kan en människa aldrig tycka om all musik.. det blir ju en paradox i sig. Hur ska man kunna mäta det utan att kunna referera till något man inte gillar. Det är klart att det kan vara ett problem att "talangerna" inte vårdas. Att nedvärdera andras verk/"talang" är ju rent av absurdum...

Första frågan man måste ställa sig inför all konst är.... Förstår jag verket? Först efter det kommer gillar jag verket? Frågorna relaterar inte alls till varandra... man kan/får gilla konst utan att förstå!

Poängen är att det förmodligen är lättare att nedvärdera något än att erkänna att man inte förstår. För att sedan relatera frågorna till varandra.

Det är synd, men sån är människan tyvärr! Musik är troligtvis den svåraste konstformen att förstå med alla sina abstrakta lager. Man är ju blind inför verket. Man har bara hörseln att lita till. Det är kanske det sinnet vi använder minst i vardagen så vi har svårare att "lita" på det!!??

Nu är detta bara den modellen jag har för att se på konst och den har en konstnär skolat in i mig!

Det finns med all säkerhet flera sätt!

Hoppas jag är tydlig för detta är känslig tassemark och jag har tofflorna på!

tesla3
2010-07-20, 20:23
Cages idé var att "tystnad" räcker? Han var väl egentligen en ljudradikal som tyckte att musik, i klassisk mening, var överflödigt. Excentrisk, nästan komisk men jag kan inte låta bli att tycka det är roligt när någon pratar i termer som "I don´t need sound to talk to me".

Bara som ett inlägg angående Cage då.

Sillen
2010-07-20, 20:25
Jag ska ta en öl nu och reflektera över detta!! Läsa tråden från början och se var jag gick vilse!

jgb
2010-07-20, 20:54
Första frågan man måste ställa sig inför all konst är.... Förstår jag verket? Först efter det kommer gillar jag verket? Frågorna relaterar inte alls till varandra... man kan/får gilla konst utan att förstå!

Poängen är att det förmodligen är lättare att nedvärdera något än att erkänna att man inte förstår. För att sedan relatera frågorna till varandra.


Är min förståelse av konstverket det som konstnären menade? Om inte, är den fel då, eller är den ändå giltig för mig personligen? <- Det resonemanget tycker jag är väldigt slående för låttexter, det är lätt att läsa in annat i texterna, då baserat på ens egen bakgrund och uppfattningar. För mig så ser jag inget fel i det, det jobbiga är när folk kommer och "vet" vad något "skall" betyda, och då försöker trycka in det i mig. Då förstör de min egen uppfattning av saker... på samma sätt som en filmversion av en bok kan förstöra ens egna bilder av sakerna.

Håller helt med om att det är lättare att nedvärdera än att erkänna att man inte förstår. Det är iofs en självbevarande reflex... man kan ju inte erkänna för sig själv att man inte har 100% koll, då måste det ju vara fel på det man inte förstår. (här kan man om man känner för det glida in i en diskussion om bra och dålig konst, och vem som bedömer det och utifrån vilka ramar...)

Sillen
2010-07-20, 21:02
Fast man behöver inte ta det längre än de frågorna... sen kan man alltid vara hur filosofisk som helst.. och det kan vara kul..

Jag har bara snabbkursen där och klarar mig med de två frågorna!! Svarar man inte ärligt på dem så blir resten av analysen ovidkommande och bara nonsens...
Men ser helt klart att det kan vara intressant att gräva djupare. Speciellt om man är flera personer som diskuterar ett verk.

Och är man som du lite klurig så har man insett att det är nästan omöjligt i en del fall att förstå konstnärens mening... och att man gör analysen ur sig själv som person. Det är du/jag som ger verket mening i din/min begreppsvärld...osv osv osv.. vilket kanske inte alls stämmer med kreatörens idéer! Paradoxer på paradoxer och begrepps förvirring...

hasse_fx
2010-07-20, 21:39
det jobbiga är när folk kommer och "vet" vad något "skall" betyda, och då försöker trycka in det i mig. Då förstör de min egen uppfattning av saker...

Precis - eller ännu värre som kreatör får höra av en som "vet" att "Hah - det där låter som Xxxx Yyyy år Zzzzz O:-)" Saknas bara en puff rök i ansiktet :tveksam: Att det sedan inte alls låter som Xxxx Yyyy spelar mindre roll...

Sillen
2010-07-20, 21:51
SwvSFOEfHJE

Fick denna länkat av en sann vän för nån dag sen!! (skapandets magi vibrerar i luften)<3

steffensen
2010-07-20, 21:54
Intensiviteten..argh.... klimax. :)

Sillen
2010-07-20, 22:17
tack för länken ;)

Sillen
2010-07-20, 22:32
iyKXEdnN8b4

48cTUnUtzx4

TCEJtUNe90A

Kan musik/konst vara ond... vill man alltid förstå konstnären.... ni får själva söka angående gloomy sunday!!!

Vi har ju mest pratat feelgood musik och process. Men allt som är intressant kommer inte sprunget ur ett glädjerus. Frågan är då.. Kan musik driva människor för långt? Åter igen vad är det för mekanismer i hjärnan den triggar? Är det verkligen så att man kan förmedla en känsla så starkt som "gloomy sunday" myten hävdar... (en låt som på sin tid förbjöds spelas på BBC)

Detta är inte nån trevlig hissmusik.. ändå har den nästlat sig fast kulturellt och överlevt väldigt länge! Är det omständigheterna kring den, som skapat myten? Eller är det något i låten som verkligen är "fel", otäckt och svart?

Nå väl... åter igen tycker jag tanken är svindlande.. men det är mest ett hjärnspöke i min tankevärld!!

Sillen
2010-07-21, 11:02
q2tNeoMKyq8

Var han inte på tapeten om tystnad innan... tycker det blir intressantare när han talar upplevelsen minnet och hur han vill kunna ta in intrycken utan att referera... Förståelse kontra upplevelse...

Jag hoppade över det franska tugget för jag fattar inte det ändå..

Eller har jag fattat fel..igen!!<3

Antimon
2010-07-22, 01:30
Musik är inte som andra konstformer, eftersom den (åtminstone när den är tonal) utgått från något totalt abstrakt, medans konstformer som målning utgått från något konkret. Det är möjligt att det bara är något som jag tycker, men om jag hör en Mozartgrej, så fattar jag den totalt och gillar den (och många med mig), men den har i stort sett ingen koppling som helst till något påtagligt i världen omkring mig - enda kopplingen är till annan musik, som jag använt för att lära mig hur musik fungerar, ungefär som ett språk. När jag ser på en målning däremot, så försöker jag hela tiden koppla den till andra bilder i mitt huvud, de allra flesta från något verkligt föremål som jag sett.

Jag såg en väldigt intressant dokumentär på kunskapskanalen för ett tag sedan, där de samlat olika vetenskapsmän som vände och vred på musikbegreppet på olika sätt. Efter två timmar kom man fram till att ingen är ense om varför, hur eller när musik uppstått. Jag tar det som kvitto på att det är ok att göra och lyssna på musik precis hur man vill, för det finns ingen i världen som vet varför vi håller på med de här skumma ljuden.

Kanske är det även så att delar av musikbegreppet kan dessutom kopplas väldigt tydligt till en fysisk talang på ett sätt som jag inte upplever för t.ex. målning. Man kan mäta gehör, och det verkar (vad jag fattat) finnas en väldigt tydlig skillnad i hur bra folk är på att känna igen tonintervall etc, redan innan de har börjat skola sig. Jag vet inte om det här stämmer, det kanske finns folk som har näsa för färg och form på liknande sätt, men det känns som att i stort så ser folk mer det genetiska elementet när det handlar om musik, och värjer sig mot det.

I vilket fall tycker jag man ska ösa på och imitera sina hjältar, bara inte för många har imiterat på samma sätt tidigare. :)

hasse_fx
2010-07-22, 10:04
M Det är möjligt att det bara är något som jag tycker, men om jag hör en Mozartgrej, så fattar jag den totalt och gillar den (och många med mig), men den har i stort sett ingen koppling som helst till något påtagligt i världen omkring mig - enda kopplingen är till annan musik, som jag använt för att lära mig hur musik fungerar, ungefär som ett språk. När jag ser på en målning däremot, så försöker jag hela tiden koppla den till andra bilder i mitt huvud, de allra flesta från något verkligt föremål som jag sett.

...känner igen en diskussion jag hade med en kompositör av konstmusik (av klassiskt snitt), när vi talade om hur vi inspireras att skriva. Han förstod inte ens frågan när jag undrade vad hans olika stycken hade för betydelse! "Det är bara musik!?!" var hans svar och styckena kallades följaktligen "Symfoni nr..." eller "Stråkkvartett opus.."

Jag skriver alltid med "något" i åtanke - kanske för att man är uppvuxen på populärmusik med texter och/eller teman. Inom konstmusik trivs jag bäst med musik från romantiken och framför allt "impressionismen", som ofta bygger på teman... Det finns hela tiden en bild/situation/berättelse/känsla bakom! Dansmusik är en (för mig rätt perifer) variant som lockar till direkt fysiska aktiviteter :)

Musiken är för det inte underordnad andra konstformer - tvärt om :p - men för mig beskriver den, eller genererar, upplevelser för fler sinnen, även om det bara är hjärnspöken! Jag är heller inte dogmatisk, visst finns det musik för sin egen skull ;) Du nämner Mozart - där ser jag bara oftast bara pingviner med fioler, alternativt gapande sångare i konstiga peruker :> Jazz och fusion är också musik som refererar till sig själv! Väldigt kul att spela - mindre kul att lyssna till (för den rena musikupplevelsens skull).

Antimon
2010-07-22, 11:59
Jag är också uppvuxen på pop (har nog aldrig egentligen vuxit förbi den - det är lättsmälta Mozartgrejor och Scarlatti och sånt jag kan njuta av), men har aldrig varit särskilt intresserad av texter. Ibland har man upptäckt att en låt man gillar också har en bra text, och då är det mer som en bonus.

Musik är inte under eller över andra konstformer, bara annorlunda.

Fast nästa gång jag hör Eine Kleine Nachtmusik kommer jag nog inte att kunna låta bli att se pingviner med fioler framför mig. ;)

Ashaz
2010-07-22, 12:19
men det är väl detdär som är så underbart med musik? Den kan vara precis hur och vad som helst egentligen.
Visst finns det alltid anala butterputtar som ska försöka tillrättavisa och hänvisa till regler för genres och annat mög, eller säga vad som är riktig musik och inte. Men dem kan man dissa :kaaka:

Sillen
2010-07-22, 14:51
a490bQT-l0g


Du kanske är frimurare oxå???;);)<3 (det finns inget konkret i detta, det är helt abstrakt???)

Det blir bara fler och fler frågetecken här vilket inspirerar mig.. få vill svara men många vill fråga eller göra sin stämma hörd!!<3<3;)

Sillen
2010-07-22, 15:01
Jag är också uppvuxen på pop (har nog aldrig egentligen vuxit förbi den - det är lättsmälta Mozartgrejor och Scarlatti och sånt jag kan njuta av), men har aldrig varit särskilt intresserad av texter. Ibland har man upptäckt att en låt man gillar också har en bra text, och då är det mer som en bonus.

Musik är inte under eller över andra konstformer, bara annorlunda.

Fast nästa gång jag hör Eine Kleine Nachtmusik kommer jag nog inte att kunna låta bli att se pingviner med fioler framför mig. ;)

Även jag gör en skillnad mellan musik med text/lyrik och utan... helt olika sätt att lyssna!!

Ashaz
2010-07-22, 15:11
Det påminner mig om närjag var liten och började lära mig engelska.
Plötsligt var itne låtarna alls lika bra längre när jag förstod vad de sjöng. :confused:

Sillen
2010-07-22, 15:17
Det är helt klart lättare att ta ett instrumentalt alster till hjärtat... med det sagt en stor eloge till alla som skriver med lyrik... det är inte det lättaste!!!

Sillen
2010-07-22, 21:03
I vilket fall tycker jag man ska ösa på och imitera sina hjältar, bara inte för många har imiterat på samma sätt tidigare. :)

Vet inte om tråden handlar om att imitera... men om man ska skapa så får man inte tänka så historiskt.. en god ide kan gå förlorad om man börjar forska runt och upptäcker att någon gjort samma sak på 50-talet.

Det kan ju fortfarande vara nytt för kreatören... och handen på hjärtat det mesta är faktiskt gjort.. går att luska rätt på nästan allt..

Tanken är att bli inspirerad... inspiration kontra imitation??

hasse_fx
2010-07-22, 22:10
Vet inte om tråden handlar om att imitera... men om man ska skapa så får man inte ene tänka så historiskt.. en god ide kan gå förlorad om man börjar forska runt och upptäcker att någon gjort samma sak på 50-talet.

Det kan ju fortfarande vara nytt för kreatören... och handen på hjärtat det mesta är faktiskt gjort.. går att luska rätt på nästan allt..

Tanken är att bli inspirerad... inspiration kontra imitation??

Imitation är ett bra sätt att lära sig, både från början och att ta till sig nya intressanta saker... Har man integritet nog i sitt skapande så kan man göra saker som är ganska så parallella med sina förebilder/inspirationskällor utan att skämmas...

Gå t ex på en konsert med någon favorit - första tanken är förhoppningsvis: Shit detta är sååå bra... I andra tanken kan man välja 1) ...jag kommer aldrig att uppnå det där :confused: eller 2) ...men jag skulle nog göra det (lite) annorlunda :p

Klarar man att tänka 2) så kan man svara weßerbißer-påståendet "Det här låter ju precis som XXX gjort den där låten :tveksam:"... "Aha okej, men dom gjorde den aldrig O:-)"

Som du säger, det mesta är gjort, men en ack så tät spindelväv består ändå mest av tomrum. Det gäller att våga hålla på sin ide, och hålla fast den trots nya upptäckter! Man får inte stänga ute nya inspirationer... Och upptäcker man att något gjorts tidigare - då kan man ju anse sig vara lika kreativ som den man upptäckte, minst ;)

Sillen
2010-07-22, 22:13
I den mån, ja!!!

Antimon
2010-07-25, 00:00
Ok, lite slarvigt tänkande från mitt håll där, förstår vad du menar, sid.64. Man kan bli inspirerad av något, och göra något som är väldigt annorlunda. Försöker man imitera kommer man förmodligen att landa i något som är likt det första.

Sillen
2010-07-25, 11:12
Inspirationen till musik behöver heller inte vara musik... det blir lite kaka på kaka på kaka då!

tesla3
2010-07-29, 12:13
Två dokumentärer om två sanna hjältar: Scott Walker - 30 century man och You´re gonna miss me (Roky Erickson).

DanielW
2010-07-29, 14:45
Sleazy!!

http://www.thewire.co.uk/articles/2859/?pageno=1

hasse_fx
2010-07-31, 13:55
Likt Stockhausen citerar jag gärna mig själv :kaaka:


Talang är inte skolning utan förmågan att skapa - spela/måla/tänka mönster! Skolning ovanpå det är aldrig fel (om det inte är en hämmande "låt bli"-skola) men vissa saker går inte att "skola" fram heller!

Hittade en intressant tråd från "förr", om "musikalitet"... http://www.99musik.se/showthread.php?258802-Musikalitet (lite av communityns ömma tå verkar det som;))

Jag tycker det finns en viss koppling till denna tråd - skilda, men närliggande "talanger"...

Sillen
2010-07-31, 14:09
Haha...

Problematiken ligger mer i att enas i normer??? Det viktigaste är att vi kan katalogisera och skalenligt gradera... då blir det ordning och jag vet att jag avviker inte, i varken lyssnande eller skapande...

För vem vill se det för vad det är??

tesla3
2010-08-01, 13:45
GIMPO hates white gaffa.

http://www.youtube.com/watch?v=sDceMM0piNU&feature=related

Sillen
2010-08-01, 15:36
hk6yduTIAdw

Jag hoppade vidare till den! <3

Sillen
2010-08-01, 17:39
http://www.hippyshopper.com/ben-jerry-smaller.jpg

Just nu!!

Sillen
2010-08-05, 13:28
K0h0ApJAeSg

Kallar vi detta IDM idag? Hur tidig är sån här typ av "musik".... jag är sugen på en djupdykning.. kan någon med dykarcert hjälpa en kille med fallskärms avtal??;);)<3

Letar efter mer tidig experiment musik?? Hjälp mig!! Kanske en ny tråd?!?!