handdator

Visa fullständig version : Munspelsnybörjare



nilssonbts
2010-02-16, 21:31
Tyckte det var dags för en ny tråd i blåssektionen här på 99an :)

När jag fyllde 20 (tror jag det var) önskade jag mig ett blues-munspel och en instruktionsbok i födelsedagspresent. Hade inställningen "hur svårt kan det vara". Tänkte att det bara skulle vara att hitta vart tonerna fanns och spela på därefter. Jag gav upp ganska snart...

Nu så här fem år senare har jag plockat fram mitt munspel igen och börjar faktiskt få lite kläm på det, har lärt mig böja flera både in- och ut-andningstoner och med lite övning ska jag nog lära mig hitta bland både raka och böjda toner.

Frågan är hur länge man måste hålla på för att tungan skall sluta domna efter 10-15 minuter och för att slippa känslan av att bihålorna skall sprängas. Någon som hållit på längre än mig och minns hur lång tid det tog? Snackar vi veckor/månader/år (beror ju naturligtvis på hur ofta och länge man spelar åt gången, men på ett ungefär om man är hyfsat engagerad)?

Om ni sitter på massa tips och saker som är bra att tänka på för en nybörjare får ni jättegärna dela med er. Fram med era dolda talanger nu! :kaaka:

Någon som har sett ett midi-munspel nån gång btw? Kanske vore en marknad att slå sig in på annars ;)

Ambulansen
2010-02-21, 00:39
Kul att du lirar! Det där med tungan... Bänder du med hjälp av den huvudsakligen? Du kan prova att istället, eller kombinerat, vinkla ner munspelet lite. Då bänder det också. Har själv dock aldrig fått domnad tunga. Det där med bihålorna... Dels så kan du testa att spela mer med diafragman liksom, från magen. Qi prana, och starkare toner. Och dels käka lite mer ingefära så att bihålorna är rena och frästa!

Det roligaste med munspel är att de är lätta att ha med sig, att i rätt tonart kan man spela vad som helst och det låter fint, och att man kan ha ställning runt halsen och spela ett annat instrument samtidigt.

Det tråkigaste med munspel är att de är förbrukningsvaror. Förr eller senare bänder man skevt en ton, och munspelet blir obrukbart. Men vad fan, sånt är livet!

Vad spelar du på munspelet då?

segerfalk
2010-02-21, 02:51
Ngn som spelar kromatiskt munspel? Försöker förstå varför man har dubblerade oktavtoner...

Ambulansen
2010-02-22, 23:14
Ngn som spelar kromatiskt munspel? Försöker förstå varför man har dubblerade oktavtoner...

Förklara problemet.

nilssonbts
2010-02-23, 17:46
Kul att du lirar! Det där med tungan... Bänder du med hjälp av den huvudsakligen? Du kan prova att istället, eller kombinerat, vinkla ner munspelet lite. Då bänder det också. Har själv dock aldrig fått domnad tunga. Jag har en känsla av att jag spänner tungan mer än nödvändigt för att försöka få kontrollerade rörelser. Antar att det är något jag borde öva bort.


Det där med bihålorna... Dels så kan du testa att spela mer med diafragman liksom, från magen. Qi prana, och starkare toner. Och dels käka lite mer ingefära så att bihålorna är rena och frästa!

Ok, så försöka "andas" ut utblåstonerna snarare än att blåsa då? Ingefära är ju för övrigt väldigt gott, man kanske borde gå och köpa några flaskor ginger ale ;)



Det tråkigaste med munspel är att de är förbrukningsvaror. Förr eller senare bänder man skevt en ton, och munspelet blir obrukbart. Men vad fan, sånt är livet!

Jag tycker det är skönt att ha åtminstone ett instrument som man inte behöver vara notoriskt rädd om, man har råd att köpa ett nytt om det skulle paja :)



Vad spelar du på munspelet då?

Än så länge blir det mest enstaka toner och korta melodisnuttar, men tanken är att spela blues i första hand. Det lär dock krävas en hel del övning innan jag får upp något flyt i blues-licken, men det får det vara värt!

Ambulansen
2010-02-23, 23:33
Än så länge blir det mest enstaka toner och korta melodisnuttar, men tanken är att spela blues i första hand. Det lär dock krävas en hel del övning innan jag får upp något flyt i blues-licken, men det får det vara värt!


Lyssna på Peps. Lira med nån är ju också bra. Säg åt nån att spela rätt ackord bara. Jamma loss. Och glöm inte att fukta läpparna så att du kan glida upp och ner friktionsfritt. Annars får man fläskläpp tillslut!

Ashaz
2010-07-01, 13:23
vad gör ni med tungan egentligen? :o

Ambulansen
2010-07-02, 14:43
Tja, förutom bändgrejen, nämnd ovan, så har man ju så att säga en wahwah-faktor i tungan. Ett munsvepfilter alltså! Pröva att röra tungan te.x. som om du skulle säga "jojo", fast då liksom luftigt och utan "vakumkänslan" som ju mera hjälper bändandet. (sen kan man ju också röra tungan som om man skulle säga "autobahn" :) )

Ashaz
2010-07-02, 15:06
ok. Det lilla (pytte) jag har testat så har jag mest vickat munspelet upp och ner och liksom "bwaoeoåoeaaoooooo" i den :)
Får testa tunggrejen...

segerfalk
2010-07-02, 15:56
Förklara problemet.

Stämingen är CEGCCEGCCEGC (blås) i vad jag nu har förstått är standard "solo tuning", men jag kan inte förstå varför man vill ha två C brevid varandra. Jag får leta upp någon som kan stämma om spelet till CEGB eller CEGBb. Någon som känner till en munspelsstämmare i Sverige?

Ambulansen
2010-07-02, 20:57
Aha. Jo, det där är ju störigt tycker jag med. Det liksom fattas en ton. Det är, som jag förstått saken, den kompromiss man gjort för att skalan ska vara logisk och kompakt. Sen om den blir det kan man ju diskutera.

MEN: Kompromissen är ju där för att ackordsystemet ska funka parallellt med melodisystemet. Skulle ton 4 då vara ex. Bb så skulle teoretiskt ton 5 vara D, ton 6 F# osv. (Coolt och intressant i och för sig...) Men det skulle skeva ur sugochblås-systemet helt ur ackordsynpunkt. Fast ett av varje skulle inte jag tacka nej till.

Stämmer dem gör man inte. Tonerna är metalltungor med fixerad längd. Däremot har märket Lee Oskar en mängd olika intressanta stämningar på sina munspel. Värt att kolla upp alltså! De har även reservdelar, alltså tonregisterdelen lös för egen montering. Tror dock att det rör sig om hela skalan, inte enskilda toner. Synd får man säga.

segerfalk
2010-07-02, 23:35
Jag hittade mer om alternativa stämningar här: http://www.angelfire.com/music/harmonica/altered.html
När man läser mer så verkar det som man kan få dem omstämda, men det krävs nog att man skickar iväg det för att få arbetet gjort.

Mer info!

http://www.harmonicasessions.com/apr10/Yerxa.html

Här kan man beställa helt customgjord stämning: http://harponline.de/des/harponline_tuning_designer.php?&locale=en_GB&

http://www.seydel1847.de

Ambulansen
2010-07-03, 20:03
Fantastiskt intressanta länkar! Ska genast börja experimentera med några av mina gamla urskevade...

Appropå tungan... En grej till man kan göra, kom jag att tänka på, är att i en ackordsituation blockera en eller flera toner med tungspetsen. Man kan t.ex. ta ett C-ackord och spela baktaktsbas på grundtonen.