handdator

Visa fullständig version : Spela in i mono eller stereo?



Real Parakeet
2009-12-13, 19:59
Hur många är det som spela in i mono och hur många är det som spelar in i stereo här? Vailka är fördelarna respektive nackdelarna? För mig skulle fördelen vara att jag kan kasta ut mixern och använda mina 6 analoga ingångar på ljudkortet. Sedan lägger jag stereoeffekter i musikprogrammet.

Nackdelen är att det låter tristare när jag jobbar med låten. Jag gör allt klart i MIDI först nämligen och få dunkar syntarnas interna effekter som "arbetseffekter".

moenia
2009-12-13, 20:14
Det beror väl helt på vad man ska spela in? Går ju inte att välja något av alternativen. Röst spelas in i mono. Publikljud eller kör i stereo, till exempel.

drloop
2009-12-13, 20:14
Ööö, låter det bra i stereo så blir det stereo.
Blir det bra i mono så blir det mono....

Typ...

iamrucke
2009-12-13, 21:14
surround

deleted user
2009-12-13, 22:04
Det är inte alls en fråga som är så självklar som antyds i svaren. Jag skulle vilja påstå att generellt spelar folk in för mycket i stereo. Låter snyggt när man solar, men sämre i en mix. Själv så ska jag ha en jäkligt bra motivering om jag ska spela in i stereo, vilket jag har titt som tätt, men jag tycker ändå det är ett tänk som är bra.

moenia
2009-12-14, 17:21
Tycker fortfarande det beror alldeles för mycket på för att man ska kunna ge ett ordentligt svar.

hasse_fx
2009-12-14, 18:28
Det är inte alls en fråga som är så självklar som antyds i svaren. Jag skulle vilja påstå att generellt spelar folk in för mycket i stereo. Låter snyggt när man solar, men sämre i en mix. Själv så ska jag ha en jäkligt bra motivering om jag ska spela in i stereo, vilket jag har titt som tätt, men jag tycker ändå det är ett tänk som är bra.

Håller inte riktigt med - men det beror givetvis på vad man spelar in. Tar man en
synt eller en gitarrbox med inbyggda effekter så är det bättre att jobba med effekterna
i mixen. Däremot - så fort det rör sig om "riktiga" ljud som måste mikas så tappar man
bra mycket ljudinformation med en enda mikrofon. T.o.m. "mono-ljudkällor" i en helt
dämpad miljö, t ex sång, får en annan dimension stereomikat. Men visst, det blir lite
svårare att jobba med det i mixen.

Sen - spelar man in i mono och panorerar det så är det inte stereo - det är panorerad
mono ;) Det är helt olika saker O:-)

RZ-1
2009-12-15, 03:05
Jag valde mono eftersom det är det jag använder mest. Vissa saker vill jag dock ha i stereo, eller multi mono om det är nåt akustiskt.

Av syntharna spelar jag bara in JX10 på två kanaler /dual mono eftersom den har 2 lager, kör man single-läget är rösterna uppdelade mellan kanalerna = snyggt. Chorus är den enda inbyggda effekt jag har i synt, lika gärna VST.

KALLBACK~
2009-12-15, 03:37
men samma source i 2x monokanaler ut panorerade lite off LEFT\RIGHT, gnutta mot mitten alltså 75-80% <eller helt ut på 100% L\R>
samt lite förskjutna i tid mot varandra <millisekunder>
ger en fet stereoSource med lite olika efx\eq inställningar, på varje dubblat mono spår
det går inte att komma undan\ifrån det...

jag svarade [VET EJ \ annat] på alternativet ovan på pollen
- spelar ju in på en kassettCorder mot högtalare \ rumsKlangen och den har bara en MONOmic
- så jag svarade nog rätt fel med andra ord..
-- satt och tänkte fel, hur man spelar upp det inspelade och det kan ju vara upp till 6 olika kanaler mot dedikerade högtalare i rummet från stegen (3x2 mono \ 3x stereo ut )


~:}

deleted user
2009-12-15, 06:54
Håller inte riktigt med - men det beror givetvis på vad man spelar in.

Det var lite det jag skrev. ;)

Dee
2009-12-15, 07:16
Jag kör som Skilling. Så mycket jag bara kan i mono. Basar, leadljud, gitarrer, trummor (ej OH och loopar) etc medan stråkar, pads etc får bli i stereo. Det betyder dock inte att jag bara använder en mikrofon, det kan vara två-tre stycken ibland.

Men när man ser projekt där folk har t.ex. basljud, bastrumma och snare i stereo då tror jag bara man gör sig en björntjänst. Som Skilling skriver, många saker låter "koolare" i solo när det är stereo men i en mix fungerar det ofta mycket bättre i mono.

KALLBACK~
2009-12-15, 07:31
spela in i stereo och sen splitta det till 2 mono .. svårare e det inte, behandla det inte som ett stereo trax med andra ord! ;]
-- det går att MUTA\växla emellan systerspåren senare om man vill, med automationer av och på Släckare\Tändare för ljudtraxen et.c. m.m

zthee
2009-12-15, 07:38
Jag valde annat.

deleted user
2009-12-15, 09:21
Jag kör som Skilling. Så mycket jag bara kan i mono. Basar, leadljud, gitarrer, trummor (ej OH och loopar) etc medan stråkar, pads etc får bli i stereo. Det betyder dock inte att jag bara använder en mikrofon, det kan vara två-tre stycken ibland.

Men när man ser projekt där folk har t.ex. basljud, bastrumma och snare i stereo då tror jag bara man gör sig en björntjänst. Som Skilling skriver, många saker låter "koolare" i solo när det är stereo men i en mix fungerar det ofta mycket bättre i mono.

Ja, men jag tycker ofta också att det kan gälla pads och stråkar med. Man tänker att de ska vara breda och maffiga och coola, men väldigt ofta blir de lik förbannat bättre i mixen om man har dem i mono. Pröva att göra mono av lite padstereospår bara för att testa någon gång. Det är väldigt få gånger jag upplever att stereo tillför något mer än en stökigare stereobild i mixen. Det innebär inte att det alltid måste vara så eller att det är lika för alla, men det är värt att testa. Stereofiering av spår är en riktig "kill your darlings" i mina ögon.

Sedan finns det såklart sådant som jag konsekvent spelar in i stereo. Pianon t ex.

Demokid
2009-12-15, 10:10
Jag brukar spela in en stereokälla i två monospår. Jag tycker jag får bättre kontroll över stereobredd m.m.

Mvh
Demokid

PeterH
2009-12-15, 10:38
Det enda som spelas in i stereo hos mej är synthar som verkligen nyttjar det. Nu är det inte så mycket hårdvarusynthar kvar iofs, men nord modularen gick tex. att göra massor av kul stereotrix med, så den var given. VSTi'er blir ju stereo per default i de flesta fallen, och det brukar jag låta dom fortsätta att vara. Allt annat spelas in mono...

Clase
2009-12-15, 14:20
Mono, så till vida att det inte är något som verkligen utnyttjar stereo-effekter. Dvs panoreringar eller ett speciellt reverb. När det gäller pads på syntar så ser jag alltid till att patcha ljuden så att de leker med stereo och att L och R skiljer sig från varandra emellanåt för att få den där bredden samt livfullheten som jag gillar med pads. Är ljudet identiskt i L och R så kör med mono och lägg på en stereoefekt, alternativt dubba ljudet med ett snarlikt ljud (i mono) och lägg i den i motsatt håll i mixen. Det är min paroll.

hasse_fx
2009-12-15, 15:21
Det var lite det jag skrev. ;)

Jo det är den gällande reservationen givetvis :) Men jag föredrar att spela in så
mycket som möjligt i stereo (gärna 2 "monospår" som sagts, för större frihet sedan).
Det spelas in för LITE i stereo ;) men det fordrar mycket mer kunskap och planering
av vad man vill ha i slutändan. Är man osäker ska man hålla sig till panorerad mono.

Men det gäller förstås bara när mikrofoner är inblandade. De flesta elektroniska och
elektriska instrument existerar ju bara i mono ;) För att få rumsinformation så kan man
antingen (stereo)mika högtalare (gitarrer, leslie) eller addera effekter i mixen - och det
verkar ju de flesta ha koll på...

lisau
2009-12-15, 15:31
de ska va dobly!

Demokid
2009-12-15, 16:47
dobly? Menar du dolby?

deleted user
2009-12-15, 16:55
Det spelas in för LITE i stereo ;)

Ok, let's agree to disagree.:)

zthee
2009-12-15, 16:57
de ska va dobly!

Det ska vara dopplereffekten!

Mein
2009-12-15, 17:23
Jag kör stereo så ofta jag kan. Gärna bas också om jag kör nån effekt på den. Jag är sådan som påverkas mycket av vad jag hör. Vissa kan sitta med ex. en Fender Telekastare rakt in i mixerbordet och köra det som ska spelas för att sen lägga på effekter men det funkar inte för mig. Jag vill höra 'slutprodukten' på en gång för att kunna göra mitt bästa.

Mono blir det om det inte spelar någon roll för resultatet, ex. mono-trumprog. etc.

/Mein

Olle Truck
2009-12-15, 17:45
Dobly 7.1 förstås - på ALLT!

Mein
2009-12-15, 19:33
Dolby, är inte han rätt gammal?

/Mein

Ringflower
2013-05-15, 22:40
Bumpar denna lite. Hur mycket spelar ni in i mono vs stereo? Basar, trummor och effekteljud gör sig bäst i mono tycker jag. Men hur gör ni med stråkmattor och pads fyra år senare?

deadbeat
2013-05-15, 22:57
Men hur gör ni med stråkmattor och pads fyra år senare?
Mono. Alltid mono. Fylliga stereomattor är ganska fula tycker jag. (Och dessutom har jag bara en kabel ut från mixern till ljudkortet, så det blir minst bök på det viset ;) )

Ambulansen
2013-05-15, 23:31
Alltid mono. Har nästan inget som ger stereo ut liksom. Men jag tänker också på att datorn fylls dubbelt så snabbt om man kör stereo. Vad skulle man, teoretiskt, vilja spela in i stereo? En effektmaskin kanske, eller en fläskig polysynt. Då kan man ju göra det. Men annars?

klangkraft
2013-05-15, 23:41
- Why are most of your recordings in mono?

- Well mono mean one heart, one thought, one love, one destiny, one aim, one alternative. So I defend only the one; anytime is a split personality I know then can be problem and danger and I don't support it. I support all-in-one, one communication, one Itation, one Iration, one faith, one human destiny. Anytime you come out with that, then I don't think you're parallel. You're confused, you're a mascot! And I don't defend mascot.

Ambulansen
2013-05-15, 23:43
Ah, den gamle tokfransen :)

Keiowas
2013-05-15, 23:49
Det mesta i mono. Stereo om synthen är patchad på det viset men då har jag gjort den "klar" så att säga. Och ev. om man har någon ascool effekt som är pannad och jag vill ha med det. Annars tycker jag som flera här att det bara blir för meckigt i mixen. Bättre å styra det på annat sätt.