handdator

Visa fullständig version : Märkliga live-upplevelser



Oberfunker
2009-10-18, 19:47
Jag är säker på att flera som spelat ute här har upplevt en hel del knas som hänt under pågående spelning - tekniskt strul som leder till pinsamheter, förstås, men också märkliga reaktioner från publik och andra personer i anslutning till framförandet. Vore kul att få dela lite av dessa märkligheter.

Man kan förstås vända på titeln till nåt i stil med "Märkliga och oväntade grejer rörande vad som händer på scen" också. Säkert finns det många kul historier här med. Vore lika kul att höra dessa.

Så shoot! Jag tar mig friheten att börja! :)

Oberfunker
2009-10-18, 19:56
Nog har det hänt en del knas för egen del, men så sätter man sig också i lite märkliga situationer som till exempel att tvunget spela den första elektroniska konserten vid Nimis någonsin, till exempel.

Spelade idag en mycket liten konsert vid ett kultursamanhang i en liten by i Skåne. Andra gången vi spelar där, faktiskt, men då stod vi uppe på taket på en byggnad med publik och bybor på tryggt avstånd från både oss och tekniken.

Idag var sammanhanget lite mer jordnära - vi planterade oss istället på en stor grön persisk matta på marken alldeles i mitten av sammanhanget och staplade instrument, mixers och submixers omkring oss. Lite lagom bohemiskt sådär. :)

Mitt i alltsammans kommer en gammal dam (om man nu ska vara snäll men mindre akurat) fram till mig - mitt i ett soloparti på min lilla Alesis Micron - och sliter mig i armen och skriker "Hallå!".

Jag tittar förvånat upp. Känner jag människan? Och om så: vem känner jag som är korkad nog att hälsa mitt i en pågående spelning på detta vis?

"Jag tycker att det är ALLDELES för högt för att det här ska vara njutbart" skränar damen vidare utan att märka att jag börjar spela fel.

Dum som man är börjar man gasta tillbaka - men är bara snäll och går med på att sänka volymen. Damen gav sig nämligen inte - utan upprepade sitt budskap flera gånger med rättfärdigandet "För det tycker jag!"

När det absurda i situationer hinner ikapp en, hade man bra lust att säga ett par sanningens ord, men så blev det inte. Men ärligt talat ... jösses!

Bobbski
2009-10-18, 20:07
Kul idé till tråd :)
Synd att jag åker bort imorgon bitti och inte kan följa den.

Vår mest misslyckade spelning måste ha varit på Allhuset i Stockholm. Det var fyra band som spelade under kvällen (om jag minns rätt) och vi skulle avsluta kvällen. Tyvärr var det väldigt dåligt anordnat och jag tror inte det var mer än 100 pers där, vilket blir minst sagt glest i en såpass stor lokal, och de flesta var där för att dricka öl. Tyvärr hade arrangörerna missat en väsentlig del: att köpa in öl. Det som fanns var slut på en timme, varpå de åkte och köpte ett gäng 3,5:or som också de tog slut med en gång, vilket resulterade i att när det var dags för oss att gå upp på scen fanns nog inte fler än 20 pers kvar.
Men det värsta med allt var att - ölbristen till trots - någon illasinnad själ fått för sig att hälla ut en öl över vår minidisc, vilken vi använde till playback med trummor och lite synthar, vilket i sig resulterade i att den under spelningens gång stängde av sig fem gånger eller så, hoppade, hackade och hade sig, och vi tappade såklart bort vart vi var i låtarna och spelade fel. Inte blev det bättre av att det sprang omkring en kille med videokamera på scen som skulle fånga det stora ögonblicket (fiaskot) och lyckades snubbla på strömförsörjningen till vår minidisc.

Jag är glad att det inte var mer än 20 pers där.

Ett annat kapitel för sig är: Arrangörers förmåga att spara in pengar på boende.

The Introvert
2009-10-18, 22:29
Jag har gjort en spelning utan backing som krävde att sequencers + trummaskiner laddades med nytt data från kassettband mellan två av låtarna (nej, jag skämtar inte). Det tog förstås en stund och vi funderade på hur vi skulle fylla ut tiden eftersom ett flera minuter långt mellansnack bara skulle bli pinsamt.

Alltså kläckte vi den briljanta idén att jag och en medhjälpare som var påpassligt planterad i publiken skulle spela "Oh when the saints" på munspel i duett under tiden!

Sagt och gjort, när det var dags för min bandkollega att börja ladda tog jag under viss ceremoni fram ett munspel och kallade upp min hemlige gäst på scen.

"Problemet" var bara att det här inslaget fick mycket större jubel än vår omsorgsfullt arrangerade syntpop, och vi fick till och med spela extranummer! Långt senare insåg jag att det var den mycket oseriösa munspelsduetten folk mindes från spelningen!

Nåja :-/ :-)

PeterH
2009-10-19, 09:34
(Vet inte om jag skrivit om det här tidigare, men i så fall får ni min personliga favorit i repris).

Skulle spela gothrock i direktsänd lokaltv. Jag har ett par fashionabelt trasiga svarta jeans. Efter soundcheck, när sändningen startar, sätter vi oss på golvet framför kulissen vi ska spela framför. Och hela bakpartiet på mina brallor spricker... Det vara bara att hålla god min , och rätt vinkel mot kamerorna. Kunde inte inspektera skadan förrän efteråt, men jag hade en behaglig bris på baksidan låren och en bra bit upp på skinkorna!

From
2009-10-19, 09:50
Åkte på en mindre turné nångång runt 94-95. En av killarna i bandet tyckte att det vore en bra ide att i sista låten på sista spelningen, slå sönder sin Pro-one, vilket han också gjorde. Det kanske inte kvalificerar, men för mig har det inte minst efteråt varit en märklig live upplevelse.

1stScience
2009-10-19, 16:07
Jag och en polare hade en rätt dålig technoduo ihop och vi skulle lira på nåt litet rejv omkring 99-00. Vi skulle säga nåt coolt genom en vocoder och effekter innan vi började spela men glömde att slå på effekterna så rösterna kom ut utan vocoder. Det lät skittöntigt och alla utom en gick från dansgolvet.

jgb
2009-10-19, 16:20
Hmm. Glappande synksladdar har jag råkat ut för... men inte värre än så. Iofs, lite ösregn och så när vi skulle spela i skogen. :)

1stScience
2009-10-19, 16:42
Hmm. Glappande synksladdar har jag råkat ut för... men inte värre än så. Iofs, lite ösregn och så när vi skulle spela i skogen. :)

Låter som ett skogsrejv med dieselelverk? :)

Ashaz
2009-10-19, 16:46
Låter som ett skogsrejv med dieselelverk? :)
The good shit :D
Var hittar man sånt nu för tiden? Finns det ens?

Jag har inte själv spelat live, men fått se endel när jag varit roadie åt en släkting i dansbands svängen ;)
Fulla människor som klättrar upp på scenen mitt under kvällen och lyckas välta micstället rakt över sångaren, med påföljd att stativet pajar hans gitarr.
Mindre lyckat inslag.

En annan briljant idé var att ta in trummisens son som stand in då ordinarie trummis skulle supa.
Sonen i fråga spelade heavy metal.
Gissa själva hur det lät när ljudes mixats efter ordinarie trummis anslag.

Ewigland
2009-10-19, 17:02
Synk som mystiskt dött och vägrat komma tillbaka har ju såklart hänt. Märkligast för min del var nog annars när jag hade glömt att stänga av telefonen och en kompis ringde mitt i spelningen. Det blev lite dudurudutt i pa:t och jag gräver efter telefonen i fickan, trycker på den röda telfonknappen och kastar av någon impulsiv anledning hela braket i scengolvet. Kan tänka mig att det såg rätt kul ut.

Oberfunker, låter helt galet fast ändå lite småroligt i efterhand, för en utomstående. Förhoppningsvis såg kanske resten av publiken vad som hände och förstod anledningen till felspelandet. :)

From
2009-10-19, 17:31
Jag och en polare hade en rätt dålig technoduo ihop och vi skulle lira på nåt litet rejv omkring 99-00. Vi skulle säga nåt coolt genom en vocoder och effekter innan vi började spela men glömde att slå på effekterna så rösterna kom ut utan vocoder. Det lät skittöntigt och alla utom en gick från dansgolvet.

Hä hä riktigt roligt. :)

jgb
2009-10-19, 19:12
Just ja, råkade ju ut för den klassiska machinedrumgrejern också en gång. Hamna i "classic"-läge istället för det vanliga. Undrade som fan varför den inte bytte ljud när jag bytte patterns... tog ett bra tag att fatta det. Suck.

farbror synt
2009-10-19, 19:17
Hmm, vet inte om jag varit med om så mycket konstigheter för egen del när jag spelat live, men; på slutet av 70-talet när jag spelade punkgitarr så i bandet som spelade efter oss där trakterade keyboardisten en av sina syntar med sin ädlaste kroppsdel :)

Samt en annan gång på 90-talet när jag spelade med ett industrisyntband på en konsert som riksradion P3 spelade in, så hade bandet som spelade efter oss med sej en kille (som f.ö var portad på stället) som mitt i en låt började dricka upp sin egen urin för att sen spy upp den för att sen dricka upp den igen och sen spy osv osv ..., trevligt, hehe...synd att dom inte spelade in för TV, hehe... ;)

Dego
2009-10-19, 20:02
Samt en annan gång på 90-talet när jag spelade med ett industrisyntband på en konsert som riksradion P3 spelade in, så hade bandet som spelade efter oss med sej en kille (som f.ö var portad på stället) som mitt i en låt började dricka upp sin egen urin för att sen spy upp den för att sen dricka upp den igen och sen spy osv osv ..., trevligt, hehe...synd att dom inte spelade in för TV, hehe... ;)

Världsklass!

dar303
2009-10-19, 20:11
urk. Dego, du måste ha nån bra också!

Jag spelade på en technofest i Grums folkets hus i Värmland nångång tidigt 90-tal där jag (efter min spelning dock) hann med att uppleva både polisrazzia och nazi-attack på stället...då fick jag nog och ringde min mor som tog bilen 60km för att komma och rädda mig och mina synthar! Hon backade upp väldigt nära dörren så ingen skulle kunna smita iväg med nån synth eller mucka gräl med rejvarna!

farbror synt
2009-10-19, 20:12
Världsklass!

Det hela slutade med att "urinkillen" också tog fram sin ädlaste del och började sticka stora nålar genom den, typ fakirtrick - då kände vi att det nog var dags att packa ihop och åka hem....

Odd Bob
2009-10-19, 21:21
Tidigt i min ungdom... :) eller ja, rättare sagt runt 97-98 (i 20 års-åldern) så lirade vi med vårt band före det att det blev backlash. Vi lirade på en lokal klubb och körde med MD som backtrack... Plötsligt, trots att PAt lastades till 30% dök hela systemet. allt var väl tyst i 10-15 sekunder, därefter drog allt igång igen men mdn var ju 15 sekunder senare, ty batteridrift... vilket blev lite underligt och folk förstod att allt var backtrack... eller ja allt utom analogisarna som vi inte lirade på men förlängde organen med på scen...:)

Bobbski
2009-10-20, 09:24
urk. Dego, du måste ha nån bra också!

Jag spelade på en technofest i Grums folkets hus i Värmland nångång tidigt 90-tal där jag (efter min spelning dock) hann med att uppleva både polisrazzia och nazi-attack på stället...då fick jag nog och ringde min mor som tog bilen 60km för att komma och rädda mig och mina synthar! Hon backade upp väldigt nära dörren så ingen skulle kunna smita iväg med nån synth eller mucka gräl med rejvarna!

Hah, det där har jag något svagt minne av. Jag är uppväxt där, tyvärr.

dar303
2009-10-20, 09:33
Bobbski: kul! Eller inte. Jag bodde där i typ fem år mellan 89 och 94, gula hsb/orrby tror jag det hette.
Det var en bråkig tid, Kungen av Grums, Heavyroger, Nazze-Persson, Micke-Tagg, Henrik Höök, Bosse Batong och alla andra dårar... :)

Bobbski
2009-10-20, 09:33
(Vet inte om jag skrivit om det här tidigare, men i så fall får ni min personliga favorit i repris).

Skulle spela gothrock i direktsänd lokaltv. Jag har ett par fashionabelt trasiga svarta jeans. Efter soundcheck, när sändningen startar, sätter vi oss på golvet framför kulissen vi ska spela framför. Och hela bakpartiet på mina brallor spricker... Det vara bara att hålla god min , och rätt vinkel mot kamerorna. Kunde inte inspektera skadan förrän efteråt, men jag hade en behaglig bris på baksidan låren och en bra bit upp på skinkorna!

Höh, har hänt mig också, lackbrallor är inte att lita på.

zthee
2009-10-20, 09:39
Kungen av Grums, Heavyroger, Nazze-Persson, Micke-Tagg, Henrik Höök, Bosse Batong och alla andra dårar... :)

Där har du alla låttitlar du behöver för en bra tid framöver.

dar303
2009-10-20, 09:41
Det finns fler, tro mig!

kroffe
2009-10-20, 09:51
Jag har spelat industrirock inför veganpublik i Robertsfors och fått en veggie-baquette slängd upp på scen när vår gitarrist klämde ur sig ett "ät kött". :)

dar303
2009-10-20, 09:54
haha! fin touch. De var väl så utmärglade så de inte orkade dänga er! :)

farbror synt
2009-10-20, 11:13
Pipeline, Sundsvall?
Var händelsevis den dåren Honkaniemi inblandad...? :tveksam:


/RtMI

Ja på Pipeline var det, vet inte vad snubben hette, men en lokal "kändis" var han visst....

Bobbski
2009-10-20, 11:17
Bobbski: kul! Eller inte. Jag bodde där i ca fyra år mellan 88 och 92, gula hsb/orrby tror jag det hette.
Det var en bråkig tid, Kungen av Grums, Heavyroger, Nazze-Persson, Micke-Tagg, Henrik Höök, Bosse Batong och alla andra dårar... :)

Några av dem håller väl på likadant än, några i tyngre tappning, och några finns inte längre. Kungen av Grums exempelvis, körde ihjäl sig själv och nästan två andra på fyllan för några år sen. Själv bodde jag utanför i skogen. Jag undrar om det inte är du som var kompis med Fredrik Lööf? Där ute bodde jag iaf.

outshape
2009-10-20, 11:18
Jag har spelat industrirock inför veganpublik i Robertsfors och fått en veggie-baquette slängd upp på scen när vår gitarrist klämde ur sig ett "ät kött". :)

Och jag har nästan fått en korvskiva kastad på mig när jag som vegan stod i publiken på en Bremen Brotröster Gmbh-konsert. Hade den träffat mig hade jag nog flippat (var ung och arg).
Att äta djur är onödigt, att kasta på publiken är ännu mer onödigt. Rätt onödigt band också för den delen.
Anledningen till att jag såg dem var för att de spelade förband till Yvonne av nån anledning.

kroffe
2009-10-20, 11:29
Och jag har nästan fått en korvskiva kastad på mig när jag som vegan stod i publiken på en Bremen Brotröster Gmbh-konsert. Hade den träffat mig hade jag nog flippat (var ung och arg).
Att äta djur är onödigt, att kasta på publiken är ännu mer onödigt. Rätt onödigt band också för den delen.
Anledningen till att jag såg dem var för att de spelade förband till Yvonne av nån anledning.

Att slänga mat är onödigt i vilket fall...
Appropå Yvonne och Pipeline (nämt här ovan), så var det en märklig konsert-upplevelse att se dem spela där 1995. Under sista låten drar scenteknikerna på strob och rök så att det räckte och blev över till flera Sisters-konserter nästan, och när röken lägger sig har bandet lämnat scen och instrumenten står på rundgång. Alla jublar och klappar för extranummer. Sen kommer en tjej in på scen och säger:
"Ring Ambulans någon - det har skett en olycka!" och det visar sig att Yvonnes gitarrist fått ett epileptiskt anfall under sista låten. Ambulansen kommer och bär ut den skakade bandmedlemen.
Helt klart en av de bästa konserterna jag varit på någonsin.

outshape
2009-10-20, 11:31
"Ring Ambulans någon - det har skett en olycka!" och det visar sig att Yvonnes gitarrist fått ett epileptiskt anfall under sista låten. Ambulansen kommer och bär ut den skakade bandmedlemen.
Helt klart en av de bästa konserterna jag varit på någonsin.

Hehe, ja jag har fått det där berättat direkt från källan. Tydligen upplevde han plötsligt att han befann sig på Statoil i Eskilstuna och tänkte "Oj, nu är det något som är fel" och sen fick han anfall.

Lotte P
2009-10-20, 15:31
Velkan rolig tråd här är, och så roligt att läsa, hur ni har hört båda sider av historierne... :)

Världen är liten även i Sverige.

Ƶl8R
2009-10-20, 17:41
Inget själv, Men såg Rod Stewart halka på arslet på råsunda i mitten av åttiotalet. Det gjorde hela konserten :)

android
2009-10-20, 18:30
Jag bodde där i ca fyra år mellan 88 och 92, gula hsb/orrby tror jag det hette.

Hmm, det här gör mig lite småförvirrad. Trodde att jag gick i parallellklass med dig på Centralskolan i Kil mellan 89 och 92...?? :)

JävelPersson
2009-10-20, 18:41
Under in spelning i Ronneby i mitten på 90-talet uppenbarade sig plötsligt en raggarbrud som tagit sig in från skogen framför scenen och skriker mellan två låtar: "Dig ska jag knulla se'n!!" och pekar på mig...

Inte riktigt vad jag hade tänkt mig och jag har för mig att vi drog iväg hyfsat diskret och snabbt så fort spelningen var över för att undvika ett svårt trauma.

tei
2009-10-20, 18:42
Inte riktigt vad jag hade tänkt mig och jag har för mig att vi drog iväg hyfsat diskret och snabbt så fort spelningen var över för att undvika ett svårt trauma.

Du och raggarbruden? ;)

JävelPersson
2009-10-20, 18:43
Nej, verkligen inte ;)

drloop
2009-10-20, 18:44
Mäh, JävelPersson. Det är ju din fru du snackar om ju!

















Muhahahaha!

JävelPersson
2009-10-20, 18:46
Ha, ha. Skogsfrun möjligtvis ;)

android
2009-10-20, 18:55
Förutom diverse hoppande backtrack-CDs och en full kompis som kryper upp på scenen och lägger sig under syntharna, så måste jag nog säga att min märkligaste live-upplevelse var att spela innan yeahyeahwowwow-Martin...

PeterH
2009-10-20, 19:01
Fulla kompisar kan vara hysteriskt roliga.
Pogo och demolerat trumset är ett kärt minne.

deleted user
2009-10-20, 19:04
Förutom diverse hoppande backtrack-CDs ..

Födelsedagsfestivalen -06 :)

leere
2009-10-20, 19:07
har lyckats koka några PA-högtalare under en spelning i sörmland.
var rätt roligt, rök som f*n i lokalen. och det var utan rökmaskin :)

när vi började var lokalen fullsatt, när vi slutade satt 4 kvar, jublandes...

android
2009-10-20, 19:15
Födelsedagsfestivalen -06 :)

Ah, det hade jag förträngt! :confused:
Det var nog nästan absolut den värsta gången. Jag vågade knappt röra mig på scen eftersom golvet gungade, och skakminnet på vår inlånade CD-spelare inte ville vara med.
(Tack gud för Zoom H4! :))

deleted user
2009-10-20, 19:28
Kan det ha varit våren -06 kanske....

Spelning i Rådhusparken, Jönköping, framför hyggligt mycket folk. I en av de mer ösiga låtarna bankade jag på en koskälla i slutet av låten och lite sådär tufft slängde jag ut trumpinnen till publiken efter sista slaget i det intensiva låtavslutet. Noterade lite oroligt att det inte blev det där vänliga lösa utkastet utan rätt jävla stenhårt.... När allt var tyst hörde jag hur någon skrek "Fredrik!" och jag vinkade lite tufft rockstjärneaktigt åt publiken och tänkte inte mer på det.

Konserten gick vidare och efter sista låten hade en av sångerskorna fått för sig att leka Di Leva och kasta ut en hel famn med rosor till publiken, eller vad det nu var för sorts blommor. Hon visade sig vara ännu sämre på att kasta ut grejer än jag och istället för att blommorna snyggt delade på sig och spred sig snyggt över våra åskådare, höll de ihop i en ganska tung och kompakt massa. De kom inte heller så långt som hon tänkte sig utan träffade en fotograf i huvudet som ramlade av träffen. Vi skrattade så vi grät när vi kom av scenen.

Någon berättade för mig att den person som skrek mitt namn efter att jag kastade ut trumpinnen kanske hade fått den i ögat. Jag blev sjukt orolig och undrade vem det var. Tydligen visste hon vad jag hette och eftersom det hade varit en lite yngre tjej misstänkte jag att det var någon av mina elever som irrat sig dit. Kändes mycket dåligt och jag förväntade mig ett argt samtal från någon förälder.

Det kom dock inget, men på måndagen efter spelningen kom mycket riktigt en av mina elever fram och berättade att hon fått trumpinnen i pannan. Som tur var tyckte hon bara att det var roligt och senare har hennes yngre bror berättat att hon fortfarande har trumpinnen hängande på väggen hemma.

Hur fotografen mår idag vet jag dock ingenting om.

Oberfunker
2009-10-24, 15:51
Lysande historier! :D

Verkligen kul att höra!

Det där med veganer verkar vara ett ganska ofta förekommande tema. Har själv upplevt lätt aggression på en salladsbar i Göteborg - men det var snarare lite politiskt instabila element som felaktigt irrat sig dit som stod för trubblet ...

Anyhows - det var den mest hotfulla stämning jag varit med om. Jag och bandet hade gjort musik baserad på "salladsljud" - vilket mest blev samplad upskärning av morötter, kastad sallad i köksbänkar, kålhuvud från 1 meters höjd ner i ett trägolv o.s.v. Kanske lite väl aggresiv ljudbild för att supporta den stackars blockadhotade salladsbaren i fråga (lång historia där, men jag behöver kanske bara nämna saluhallen Briggen) så vi fick ta det försiktigt. I synnerhet efter att en inbjuden gäst från ett Göteborgsbaserat band kläckt ur sig ett par lite väl klumpiga formuleringar i ett gemensamt inledningstal för att proklamera vår ståndpunkt - som egentligen inte hade något om politik att göra. Fritt val, var vad vi ville framhäva som det viktiga.

Från de två strejkvakter som stått vid ingången när vi kom och började ställa upp instrument och lägga upp grönsaker, blev det sedan ett femtiotal. Ett par letade sig in i lokalerna tillsammans med många andra nyfikna. Mycket skrikande och gastande blev det - varför polis tillkallades.

Hoppas på att det inte ska behövas fem fullt beväpnade poliser som eskort ur lokalerna vid fler liveframträdanden framöver. Galet!

electroaudio
2009-10-25, 16:54
Det händer ju alltid saker live, det är ju en del av charmen att det är såpass oberäkneligt vad som skall hända härnäst.
Huruvida publiken får veta det eller hur dom tar det beror ju på hur man uppför sig på scen, tar man det bara lugnt själv så brukar det inte bli nått problem.

Några missöden jag kommer ihåg är att strömmen till slutstegen gick för ainbusk singers på premiären på 80talet.
-lurigt, lysdioderna var tända flera sekunder efter att stegen blev strömlösa.

Göran ringbom (di sma undar jårdi med hiten snabbköpskassörskan, också på 80talet) lyckades få mickabeln att lossna från micen och försökte få i kontakten igen... samtidigt som han fortsatte sjunga -Hade varit bättre att sätta i kontakten direkt och sen fortsätta sjunga när han hördes igen.

Jag har också gjort bort mig, körde ljudet för charlotte perelli på sturekompaniet och skulle dra av körmicarna när hon stod och pratade med publiken efter giget och fadeade ner en för mycket, dvs hennes. -men hon tog det väldigt proffsigt och drog en histora om att det var precis som på melodifestivalen där man också blev nerfadead om man pratade för länge..
-Tack! :)

Annars, artister som blir utkastade av vakterna. diviga småtjejer som tror att dom är bättre än alla andra bara för att dom står på scen medmera tillhör ju vardagen efter ett tag.
-Dock väldigt ovanligt att professionella artister med några år bakom sig uppför sig som svin även om jag minns en turkisk sångerska som var så hög att hon spydde ner publiken på solnahallen och blev buren av scen. Men utländska konserter (såkallade Kebabgig) brukar överlag vara lite mer händelsefyllda.

Annars, i kategorin udda gig som man minns, så har jag kört en hårdrockskonsert med ett band som hette scapegoats på centralstation med en dalkulla som lockade hem korna som förband (någon missade sitt utrop om tåget så det blev inget mer högljutt där under nått decennium) samt invigt en busskur med en del av SLs orkester, folk som skulle med bussen tittade av förståeliga skäl rätt fundersamt på oss..
Det mest udda sättet att mixa ett band på var att via komradio ge kommandon till en annan kille som satt i en obbuss utanför området, det var dock ett jazzband som spelat tillsammans i 50år så det var inga problem.

Nu sitter jag dock på bilmässan i alvik och kör ljudet där, och dagens mest spännande händelse var en rundgång. Dvs, välldigt trist så det är tur att man har internet, annars hade jag dött av tristess. Men fick just höra att en av modellerna i gårdagens tävling hade blivit utslängd efter att ha kastat flaskor så att omklädningsrummen blev nerblodade eftersom hon bara fick andraplatsen.

compute
2009-10-25, 17:15
Spelade på en liten festival en gång för många år sedan där propparna gick om och om igen. Efter att ha försökt börja om samma låt för kanske femte gången fick vi avbryta och skicka iväg någon som fick leta efter en annan strömkälla. Tillslut kom personen tillbaka med en förlängningssladd från ett våffelstånd, men då hade dom flesta tröttnat på att vänta och gått därifrån.

En annan gång skulle vi spela i Karlskoga. Tydligen fanns det bara ett uteställe i Karlskoga, så indieklubben skulle samsas med nån sorts vanligt köttmarknadsdisco. Indiepubliken i Karlskoga bestod av kanske tio tappra själar som stod bakom en pelare och nickade i takt under spelningen. Resten av publiken ville att vi skulle sluta spela så dom kunde sätta på nån låt med Britney. Det slutade med att någon i publiken blev knivhuggen och massa tjejer i korta linnen stormade scenen och försökte sjunga med i sista låten. Sen flydde vi till hotellet.

Sen har vi ju spelningen i en lägenhet i Bergsjön där det visade sig att ett gäng som inte blivit insläppta hade spärrat utgången och slog ner alla som försökte ta sig därifrån. Vi tyckte att folk verkade väldigt disträ när vi spelade och fattade inte vad som pågick förrens arrangören kom inspringande med blod i hela ansiktet. Då kändes bristen på publikrespons plötsligt inte lika... personlig.

Lordlondon
2009-10-26, 20:32
Inget själv, Men såg Rod Stewart halka på arslet på råsunda i mitten av åttiotalet. Det gjorde hela konserten :)

86?
I så fall hade det väl regnat i flera timmar och han var försenad?
Då var jag också där! ;)

Mark Knopfler som förband? (eller var det Joe Cocker?)

mvh

Ƶl8R
2009-10-26, 20:58
86?
I så fall hade det väl regnat i flera timmar och han var försenad?
Då var jag också där! ;)

Mark Knopfler som förband? (eller var det Joe Cocker?)

mvh

Precis. Blev dittvingad av morsan och farsan så det förgyllde hela min kväll :D

Jo det regnade som satan. Kommer inte i håg vem som var förband men har för mig jag gillade det bättre. Men vad fan det var ju 23 år sen, i dag hade han nog brytit lårbenshalsen eller nåt :)

Lordlondon
2009-10-26, 22:47
Precis. Blev dittvingad av morsan så det förgyllde hela min kväll :D

Jo det regnade som satan. Kommer inte i håg vem som var förband men har för mig jag gillade det bättre. Men vad fan det var ju 23 år sen, i dag hade han nog brytit lårbenshalsen eller nåt :)

Samma här, hehe :D

leere
2009-10-26, 23:31
att se kiss live är alltid en upplevelse. dåliga budget-effekter
som så gott som alltid blir fel är mer eller mindre standard har
jag förstått så här i efterhand. och så tar de duktigt betalt också.

för vad ? att se när de misslyckas ?

mörn
2009-10-27, 10:59
Compute: jag har en liknande upplevelse när Cosy den var ute på det där däcklagret i industriområdet. Under våran spelning kommer det inte tre tjackraggare och härjar med en schäfer i koppel bland massa skrämda indienördar. Men det var mest roligt, kändes väldigt mycket som rockklubbar brukar vara på filmer.

nordbeck
2009-10-27, 11:14
vi skulle ha en spelning med vårt band i oxie (utanför malmö) på blomsterveckan. en stor jävla scen, och det kom mycket folk. vi hade bara spelat en gång innan, och det var på Ztv's tävling på KB, och det gick en hel del snack om vår konstiga musik som var nån sorts hiphop-synth, med grava beasty boys och prodigy-influenser. jag hann spela introt på min synt, sen blev det strömavbrott på hela festivalen (eller vad man ska kalla det). så det blev ingen konsert... alla var där: kompisar, kompisars kompisar, föräldrar osv, men fortfarande är det nästan ingen som hört oss spela live. detta var nån gång i mitten av 90-talet, men det kan fortfarande snackas om denna icke-konsert

kroffe
2009-10-27, 11:20
har lyckats koka några PA-högtalare under en spelning i sörmland.
var rätt roligt, rök som f*n i lokalen. och det var utan rökmaskin :)
när vi började var lokalen fullsatt, när vi slutade satt 4 kvar, jublandes...

Vi blev inhyrda att spela på nån sorts houseklubb i Umeå hösten 1998 och då envisades arrangörerna med att hävda att slutstegen minsann skulle lysa rött, det visade att att nivån var OK. Vad jag hörde var att de fick böta en hel del när de lämnade tillbaka PAt med de spräckta basarna sen... :)

Dr Dront
2009-11-04, 11:40
Covergig på ställe med balkong (väljer att inte nämna ställe eller ort)
Mitt i giget kastar någon ner en flaska från balkongen, och träffar golvet mitt bland publiken under. Vår sångerska säger ifrån på skarpen. I nästa låt (Rock the Night - Europe) kommer en flaska farandes mot vår trånga scen, vår sångerska vrider under i sista stund och den missar med en hårsmån. Nu ser vakterna vem som kastat och vi ser de gula jackorna puckla på dåren ordentligt uppe på balkongen, nävarna går i takt till vår Rock the Night.
Senare samma gig...
Vi hade placerat våra slutsteg bakom trummisen i ett fönster. Vi anade innan att luftflödet kanske inte var det bästa men det fanns inget annat att göra. Mitt i giget blir det allmänt stökigt på scen, gitarristen slutar spela och röken sprider sig uppe på scenen. Jag och trummisen är övertygade om att slutstegen brunnit och panikgenomgår utrustningen men kan inte hitta något fel. Ingen fattar vad som egentligen händer.
Vi lyckas till slut komma igång igen.

Efter giget visar det sig att gitarristen dragit två strängar samtidigt under ett monstersolo och därför la han av. Röken visade sig vara att någon tänt eld på ölreklambanderollen i plast som var på framkanten av vår scen och hålet i den var en halvmeter i diameter.

Med samma band spelade vi i en annan stad, på ett ställe där vi var stammisar. I en paus så utbröt tumult precis intill oss, och vips skingras folk, kvar sitter en stor karl med armen hårt om halsen på en kvinna. Några stycken springer fram och lyckas skingra dem, och mannen får flera gånger brottas ner på golvet. Kvinnan faller ihop i soffan, svårt skuren i halsen av en glasflaska. Vår sångerska var tack och lov utbildad undersköterska och räddar livet på henne på plats.

Spelar inte på pubar längre.

depulse
2009-11-04, 12:00
På den tiden när det inte fanns DAT band och det kostade skjortan att spela in en CD så använde min dåvarande grupp en kassetbandspelare (av bättre kvalitet) för att köra våra backingtracks. Jag var ansvarig för att starta och stoppa denna tingest.

En gång på en spelning i Eskilstuna så råkade jag trycka på knappen för "intro scan" (eller vad den nu hette) istället för play och musiken körde igång, publiken var med på noterna och klappade i händerna och efter 10 sekunder så stoppade bandspelaren för att spola fram till nästa låt (som den tänkte spela 10 sekunder av innan snabbspolning till nästa, osv).

Jag lyckades stänga av mackapären och det blev en olidligt tystnad innan jag lyckades spola tillbaka bandet och starta igen.

Den lokala DJn på klubben vi spelade på fann det hela mycket lustigt och vitsig som han var så slängde han på Wilmer X "Teknikens Under" innan vi lyckades starta igen. När vi väl kom igång igen så hade var det verkligen som att starta i uppförsbacke.... jag tror inte att vi gjorde många fler live spelningar i denna konstellation.

Oberfunker
2009-11-04, 19:57
Usch :D Backtrack är oftas källa till en hel del ångest!

Vi har kört på CD ganska mycket, men man väntar bara på att den rackarn ska börja hacka. Problem också att ha den på scen när det går för vilt till ... Har provat med solid-state-lösningar som känns lite säkrare. Härnäst blir det troligen iPod.

Publikinteraktion är för det mesta kul, men kan ibland så över. Läskigt exempel från puben här ovan. Lite roligare kan det vara på studentklubbar. Under en spelning på en av klubbarna i Lund, fick en tjej i publiken för sig att vår dåvarande sångare hade för mycket kläder på sig. Han fick i alla fall behålla kilten (!) men tröjan åkte av. Var mest imponerad att han faktiskt lyckades sjunga sig igenom helt avklädnaden felfritt. Jag stod mest bakom min trogna CS-10 och gapade :D

Dsc
2009-11-05, 11:58
Spelar inte på pubar längre.

Ordet jag tänker på är alkohol.

mörn
2009-11-05, 13:15
Hoppande cd är fan inte roligt... Det enda bra är väl att de bryter monotonin som lätt uppstår när man spelar mot samma komp jämt. Men ipods kan ju också hoppa lite ibland, i alla fall min. När en ny låt börjar kan de fjanta sig lite.

Dr Dront
2009-11-08, 14:14
Ordet jag tänker på är alkohol.

Jovisst, men vi spelar massa på bröllopsfester och där är en helt annan stämning!

leere
2009-11-08, 14:55
pubar kan vara sjuka ställen ibland. speciellt i mindre städer.
har spelat en enda gång på en pub. aldrig mer.

gillar iofs inte att spela live så det är inte så svårt att säga nej :p

Max
2010-05-04, 22:30
kul tråd!!

Jag råkade ut för en märklig grejj för några veckor sen när ja va i ramundberget med skolan och skulle spela ett ca 10 min electroset på den öppna scenen. Ett par minuter in i setet glider en chines en årskurs över mig upp på scenen och försöker prata med mig och berättar att han efter mig ska dansa technodans, men hade kläckt den fina idén att han kunde göra det till min musik. jag försökte mellan textraderna jag sjöng säga till honom att det inte var någon bra idé eftersom scenen var mycket liten och jag efter mycket möda hade lyckats få till lite drag på dansgolvet.
Han förstod självklart inte vad jag menade och frågade istället om jag kunde spela lite mer fransk filterhouse varpå jag började tröttna. Nu hade det gått ca hälften av mitt set.
Han grabbar sedan tag i en mikrfon och mitt under en låt med sång och allt börjar han presentera sig själv och ställer sig sedan rakt framför mig och börja dansa hej vilt och, vad som ser ut att vara, helt okontrollerat. Publiken börjar skratta och majoriteten går och sätter sig. Han var sedan klar ca en halv minut innan mig.
Ni kan ju gissa hur det giget gick rent musikaliskt för mig? ;)

dar303
2010-05-04, 23:20
du borde ha nitat honom! :)

Fippe
2010-05-04, 23:22
Haha! Första gången jag läser om uppmaning till våld på 99. Blir en natt att minnas :)

Max
2010-05-04, 23:28
haha om alkohol hade vart tillåten hade chanserna för det stigit oooordentligt för att det skulle ha hänt! haha både den kvällen och den här blir kvällar att minnas!

leere
2010-05-05, 00:08
slagsmål på konserter är vanligare än man tror, oavsett vart de hålls ;)

Max
2010-05-05, 00:21
Frågan är hur ofta artisten nitar någon :kaaka:

leere
2010-05-05, 01:11
det är bara att titta på henry rolling :D

Batteriet
2010-05-05, 01:34
På tal om Harri Honkaniemi som nämndes tidigare i tråden så gjorde han ju en rätt spännstig spelning nu senast på Norberg. Vet inte hur många av er här som såg spektaklet men det var minnesvärt om inte annat. Stor kalabalik med ett vilt svingande av bänkarna, en argsint kvinna som slog publiken... Harri slogs med övriga bandmedlemmar och David bremer, som hoppade in och spontanmedverkade framåt slutet, fick ta emot en hel del slag och spott. Snuten var minst sagt missnöjd så jag tror Kristian spenderade ett bra tag med någon sorts förklaring....

Knep några bilder som finns som bildspel här... Sorry för den taskiga kvalliten men Blood Ov Thee Christ förtjänar knappast bättre.

AmwvzmoiqC4

dar303
2010-05-05, 08:40
Haha, kul att du skriver "Norberg" som för de flesta här nog är synonymt med "Norbergfestivalen för alternativ elektronisk musik"
Detta är alltså en hårdrock/punkfestival som också är på området? Tycker mig känna igen Ylva i kalebaliken, hon brukar vara hardcore-vakt och slänga ut fulla locals hos oss också! :)

Ashaz
2010-05-05, 08:54
Haha, kul att du skriver "Norberg" som för de flesta här nog är synonymt med "Norbergfestivalen för alternativ elektronisk musik"
Detta är alltså en hårdrock/punkfestival som också är på området? Tycker mig känna igen Ylva i kalebaliken, hon brukar vara hardcore-vakt och slänga ut fulla locals hos oss också! :)

haha den förklaringen behövdes. Jag missupfattade helt :)

Batteriet
2010-05-05, 11:43
Haha, kul att du skriver "Norberg" som för de flesta här nog är synonymt med "Norbergfestivalen för alternativ elektronisk musik"
Detta är alltså en hårdrock/punkfestival som också är på området? Tycker mig känna igen Ylva i kalebaliken, hon brukar vara hardcore-vakt och slänga ut fulla locals hos oss också! :)

Nix, Norbergfestivalen 09 var detta på, i tältet längst ner i hörnet körde han. Ett av de sista banden på festivalen.

false messiah
2010-05-05, 12:38
Teatermaskinen? Det kallas performance i såna fall. ;)

Batteriet
2010-05-05, 12:46
Det kan stämma. Haha då var det alltså en föreställning man såg, förklarar en hel del :kaaka:

iamrucke
2010-05-05, 15:38
PZma6zsupLQ

inget jag sett själv live, men det är det bästa jag har sett på video i mitt liv!

RasmusC
2010-05-05, 15:44
vilken synth använder de? måste bara fråga :)

bmeeks
2010-05-05, 15:53
http://www.youtube.com/watch?v=XCYAflHm-U4

GG vinner

Electroboy
2010-05-05, 16:14
http://www.youtube.com/watch?v=XCYAflHm-U4

GG vinner


I still think watching the Jonas Brothers perform live is more disturbing than this.

Agreed!

iamrucke
2010-05-06, 01:00
"Is this an analog?" "It's all my dick"