handdator

Visa fullständig version : Få till en kickdrum



Ewigland
2009-10-17, 14:13
Harvar en hel del med att försöka bygga en bra, tung kickdrum. Det är dubbig techno och sånt som gäller, men jag har svårt att få till just kicken. Har kikat på lite olika tips (ex. detta: http://remixmag.com/computer_production/remix_bake_kick/ ) men jag lyckas aldrig riktigt få till det. Antingen blir det för svagt eller så blir den stackars kicken överfylld med bas och liksom dunkar i lurarna. Någon som vill dela med sig av lite tips på vägen? Använder mig av hyfsade 808-samplingar, försöker ta en tre-fyra stycken och skära frekvenser/pitcha upp eller ned.

Alla tips välkomna. :)

jgb
2009-10-17, 15:16
Tag en 909-kagge. Pitcha ner. Lägg lite lågpassfilter på för att få den muffligare. Eller? :) Jag rattar alltid fram mina på maskintrumman, lågpassfilter är bra då för att få rätt ljud i mina öron.

Eller så samplar du bara en kick du gillar och använder den.

steffensen
2009-10-17, 16:10
Nu upprepar jag kanske vad som står på sidan, orkar inte läsa.. Men kör några i layers, nån som står för attacken o nån för själva kroppen. Pitcha dem så de håller en någorlunda lik ton, EQ:a till vardera så de inte inkräktar på varandras områden (lowcut/hicut kanske?), samt låta kropp-kicken Fade:a in, medans attack-kicken Fade:a ut. Crossover so to speak..

Sen kan man lägga lite compressor genom en bus osv. för o feta till de hela ännu mer. Borde funka. :)

mörn
2009-10-17, 16:39
Tänk på att du måste göra en avvägning mellan baskagge och andra instrument i basregistret. En kagge som låter fet ensam låter ju mkt tunnare när den måste dela utrymme. Eq:a plats åt kaggen genom att skära i andra instrument.

Lindeberg
2009-10-17, 19:47
Hitta en bra sampling, använd den, klart.

kotten
2009-10-17, 21:28
Sen får man inte glömma kompressionen på t.ex. trumgruppen eller för all del hela mixen, kan göra hela skillnaden på en kagge tycker jag. Har faktiskt börjat använda en dbx 1066 på trumgruppen trots mjukvara etc. och det går fasen inte att slå.

Oberfunker
2009-10-17, 23:33
Standardbaskagge (1 portion)

Spår 1 > Distat ljud (diskant / attack)
Spår 2 > Odistat ljud (bas)

Spår 1 routas till separat bus som sidechainar stråkar och bas

Låt banka i 20 minuter.

Serveras med EQ och Kompressor/limiter enligt tycke

Ewigland
2009-10-19, 17:23
Tackar stort för alla tips! Bara att knega på tills det sitter bra, antar jag. :)

reSet
2009-10-28, 04:12
problemet ligger mindre i värktygen än hur man lyssnar.
det är ganska värdelöst att sitta i flera timmar och pilla på en kick i hörlurar. Man blir bara bäng, och hinnorna böjersig för vissa former efter ett tag som gör att man inte hör på samma sätt längre. det är för subtilt.

Nä mixa kicken i högtalare. Tänk på hur rummet är, där högtalaren är. rummet kommer att lyfta fram alla fula (vad jag kallar) "overtones". Du vet det där ljusa som gör att kicken låter som en dunk i stället för en fläsk kottlett (eller en friterad humus boll för er veganer)

om det boomar fett utan att det har med volymen att göra har du vunnit. Du upptäcker det med det samma när du sätter på dig lurarna för att lyssna på nära håll.

edit: trotts allt ska det var ordentligt med volym i kicken.

Ashaz
2009-10-28, 09:17
Och sitt inte och mixa kickdrum 2 timmar i sträck efter 10 på kvällen.
Jag fick besök av securitas. :|

jgb
2009-10-28, 10:24
Ashaz: Härliga grannar som inte törs knacka på själva.

Pehr
2009-10-28, 11:01
Alla tips välkomna. :)

Jag brukar ta en VCO (sinus), med bastonen under det hörbara. Kontrollera den med kort decay envelop. ;)

Demokid
2009-10-28, 12:39
Parallelkomprimering av trumpaket är en klassiker för att få hårda trummor...

sm0hm
2009-10-28, 12:55
På Machinedrum (och monomachine) så använder jag Elektrons lite speciella högpassfilter som både framhäver diskanten och tjockar upp basen när man drar på resonans.

Ƶl8R
2009-10-28, 15:47
Vrid för i helvete vrid :)

Dego
2009-10-28, 15:48
Vrid för i helvete vrid :)

Dagens sanning.

Jag gör en från helvetet på 808an och sedan dubblar jag med 909an....

Ƶl8R
2009-10-28, 20:41
Väggspräckare ;)

Depthcharge
2009-10-29, 10:00
Brukar köra min Jomox Airbase -99 som grund för lite fläskigare 909/808 sen addera en mer diskantbetonad kick antingen från Vermonan eller en samplad via mpc och dubbla den med.

Måste verkligen starkt rekommendera Airbasen, den är grym (och prisvärd beggad)!

http://www.vintagesynth.com/misc/airbase99.php

Audible Beauty
2009-10-29, 10:06
Hitta en bra sampling, använd den, klart.

Helt rätt! Hittar man inte exakt vad man är ute efter, men någon sampling som är snarlik kan man fippla lite med effekter.

fredrik_e
2009-10-29, 16:46
bunkra upp med massor av samplingar...

gör lite låt med ngn basic kick.
hitta nån annan som passar...
pitcha den så den ligger ton i ton med basgång, ja brukar sätta en bassinus direkt på kickslaget i bastonen och justera kicken tills de hamnar harmoniskt,
vrid lite på nån kompressor och dra lite frekvenser upp o ner tills den klistras in i mixen. ha en mastrad referens och jämför med. klart!

KALLBACK~
2009-10-29, 18:37
klipp ur ett paket från en låt, från tex en mp3a´ du gillar, sen e det bara att försöka *smälta* in den i din form med resten av grejjerna hos dig\er
-- men en kick e gentligen bara envelopat Sinus\Brus genom ett resonat filter...om man tänkter elektroniska grejjer, lite knivigare om det akustiska trumSkinn .. smacka ner en större HöstSOPP (svamp) ute på hallgovet, mic'a\sampla av basBoosta\skär i EQ .. ! ;D

KALLBACK~
2009-10-29, 18:43
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/CC4F7D5A-4ED2-4373-96CB-B4F37F6B2A5B/0/svamp_karljohan_s.jpg

sampla med stormembransMIC

KALLBACK~
2009-10-29, 18:48
menar bara att ni får vara lite kreativa .. :p

amenbrother
2009-10-29, 19:28
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/CC4F7D5A-4ED2-4373-96CB-B4F37F6B2A5B/0/svamp_karljohan_s.jpg

sampla med stormembransMIC

:D

Splork
2009-10-29, 22:27
Det finns inga perfekta kickar, det finns bara perfekta låtar... ;-)

reSet
2009-10-30, 18:23
Det finns inga perfekta kickar, det finns bara perfekta låtar... ;-)

en till sanning!

axeman
2009-10-30, 23:07
Måste hålla med Splork. En kicks storhet ligger oftast i produktionen runt omkring. De gånger jag har lyssnat och tycker att kicken är så där gaaaalet fet, så inser jag ofta när jag lyssnar noga (eller kanske t o m har försökt sampla av den) att det är mix och prodd av övriga låten som gör just kicken. Så... I wouldn´t worry too much about that magical kick... :)

reSet
2009-11-02, 18:43
men med tanke på hur populär den här tråden är, så känns det än en gång uppenbart, att våran generation lägger mycket tyngd på kaggen i musiken.

Ashaz
2009-11-03, 14:41
ja men det är ju så härligt med en tung kick :D

Musik ska skapa kännslor. En tung kick gör det rent handgripligen.

reverbsvansen
2009-11-03, 14:46
Jag gillar små och snärtiga kaggar också... :)

guda
2009-11-03, 17:40
Håller med Steffensen och det som stod på den där sidan som var länkad till i början.
Jag har ofta två tre olika kickar som jag samlar ihop till en kick. ta thumpen (det initiala diskantrika "skinnljudet") från en kick där det är bra, sen kanske kroppen från en annan kick och sen sub från en riktigt nedpithad redan subbig bas. Jag använder mycket hårt eq på de olika delarna för att framhäva det jag vill använda samt envelopes så bara början hörs på thupkicken och lång attack på subkicken o.s.v. Allt det gör jag i Battery 3. Sedan ut i kanalen i cubase är det ofta lite mer precisionsEQ, en waveshaper av något slag, cyanide är en himla trevlig gratisplugg jag kan rekommendera. Sista steget i den kedjan är en limiter jag drar allt igenom och ofta rätt fläskigt på i limitern, här är det skillnad på limiter och limiter, den som följer med cubase 5 är kass. Kicken är en del av musiken jag lägger allra mest tid på att fixa små små detaljer! :) dunkadunkadunka!!!!!

Jätten
2009-11-05, 14:30
någon som kommer ihåg stomper? :)
http://www.lysator.liu.se/~zap/stomper/index2.html

håkan lidbo hade ett koncept om att mixa ihop en kick som låg mer i mellangistret med en muffligare bottenkick med lp-filter på. själv är det snarare högpass på kicken som gäller för mig. så att den inte konkurerar med basen(gör mest jungle).

Depthcharge
2009-11-06, 07:32
någon som kommer ihåg stomper? :)
http://www.lysator.liu.se/~zap/stomper/index2.html (http://www.lysator.liu.se/%7Ezap/stomper/index2.html)


I do.. Klassiker! :)

alexw
2009-11-06, 10:00
Ibland bara ett sample i Machinedrum, ibland en kombination av sample i MD med ett lager extra Jomox Mbase fläsk som routas in i MD och sen ut tillsammans med sampelkicken via en kompressor ner i mixerbordet. Det beskriver mitt tillvägagångsätt, sen vilken karaktär/sound kicken får är beroende av hur resten av låten är uppbyggd. Det är sällan jag bygger en låt runt kicken men självklart ska den sparka så det känns, inte i skrevet...lite högre upp i brösthöjd så att den riktigt driver fram baselementen i låten. När kicken hittat rätt frekvens/tonhöjd tillsammans med övriga delar i låten använder jag HP filter för att lyfta den och decay kontroll för att få fram ett levande driv

Jätten
2009-11-07, 08:43
för mig börjar det ofta med att jag klipper upp ett eller flera break/breaks för att sen dubba de viktigaste ljuden med, en analog kick kan då vara ett sätt att ge extra tryck åt den akustiska kicken.

reSet
2009-11-10, 21:25
själv är det snarare högpass på kicken som gäller för mig. så att den inte konkurerar med basen(gör mest jungle).

väldigt intressant idee!

reSet
2009-11-10, 21:31
som trummis bygger jag allt runt kicken. iaf sen elen kom in i musiken.

den sätter grund tonen till allt (i min lilla jagkojja). den måste vara stämmd. annars blir det ingen hitt. det vet alla trummissar. allt som händer runt om har med den tonen att göra.

edit-
äh jag ljuger bara... ibland har den tonen mer med vad som händer runt om att göra.....

reSet
2009-11-10, 21:40
jag gillar den häR ideen:
Be cautious with that approach for a couple of reasons: Copyright issues around sampling even small bits have become a dangerously gray area, and I would never personally advise using any source straight out of the can, even from a royalty-free sample library. While it may be an excellent start, it's unoriginal. Customize whatever you bite. Treat your samples as a sculptor would treat clay; mold each one to create a trademark sound for yourself. ur titel inläggets länk

*pssst*
kick samples? snares?
^
\(^^,)y

Panyxd
2009-11-18, 10:52
Kör nog personligen på alla varianterna. Antingen brukar det vara en syntetiserad(?) trumma parallellt med en samplad med mer harmoniskt innehåll med enbart kompression på den syntetiserade, eller två samplade kicks där den ena är lågpassad till underkastelse. Vid samplade trummor brukar jag över lag ha filterenvelopes o.s.v. tills jag är någorlunda nöjd.

Varje låt börjar med kick, sedan alla trummor, sedan basgång och melodier/krimskrams.

Jätten
2009-11-28, 10:23
lite mer om mitt högpassande. alltså jag klipper typ vid 70-100hz för att slippa klolision med basen då. blir mera att man hör än känner kicken. finns dom som går ännu högre. amon tobin tex(se intervjun i studio).

KALLBACK~
2009-11-29, 03:23
45-65Hz i bas räcker utmärkt! (under 30hz tär på ECOlogin, säger politikerna så slopa av till NOLL där -- bara energi för kråkerna!!)
- kicken kan lungt ligga på 70-120Hz<180 om det e xbase tex>
-- 300-450 = burkansiktet speglandes över er diskho med ett flin inbyggt → PUNKARskägg&tatueringar!
-- där lägger man ompaompa-pukorna och annat smaskens lite lågt för annat shaffel här
-- det finns 5Hz \ 180hz över att lägga bakgrunder på i låg volym för övelappandet .. innan vi e uppe på MID's farstuTrappa ~ 500Hz:)
→ det e snygt med kompakta fulländade ljudbilder i flera lager, för min del!

amenbrother
2009-11-29, 10:58
45-65Hz i bas räcker utmärkt! (under 30hz tär på ECOlogin, säger politikerna så slopa av till NOLL där -- bara energi för kråkerna!!)
- kicken kan lungt ligga på 70-120Hz<180 om det e xbase tex>
-- 300-450 = burkansiktet speglandes över er diskho med ett flin inbyggt → PUNKARskägg&tatueringar!
-- där lägger man ompaompa-pukorna och annat smaskens lite lågt för annat shaffel här
-- det finns 5Hz \ 180hz över att lägga bakgrunder på i låg volym för övelappandet .. innan vi e uppe på MID's farstuTrappa ~ 500Hz:)
→ det e snygt med kompakta fulländade ljudbilder i flera lager, för min del!

Gillar dina beskrivningar. Blir inspirerad av dem:)

Själv kör jag också med lager. Kanske uppenbart för de flesta men för er andra så; se upp för att lägga lager på samma frekvens, helst då i de lägre registrena. Risk för fasfel och kraftförlust. Annars lägger jag mycket uppmärksamhet på envelopen och placering av ghost hittarna för att få fram svänget och därmed basstrumman på ett fint sätt.

Vänliga jätten: Gör lika dant när jag gör d&b. HP vid 70-80 hz för att inte krocka med subben. Har även kört med en del sidechaining och flytta subben några millisekunder fram i samma syfte.

Chabo
2012-10-01, 18:05
Det beror ju på vad man vill åt, men en sak jag fastnat för när jag gör lite slöare musik (läs techno) så brukar jag ta en bra kick sampling, skära av allt under 100hz (kanske lite mindre ibland) o sen lite annat jox med för mycket resonans.
Sen kommer det roliga, skicka ljudet till ett ner pitchat reverb, sen är det bara att experimentera till man får till en härlig atmosfär med tryck o luft i!
Sen kan man lämpligen jobbba med en rytmisk högtonig bas som filtreras till att bli en mysig grund i mixen :D

Jätten
2012-10-01, 19:13
amen >> ja att förskjuta subben en smula i förhållande till kicken är guld för dnb. ger ett skönt swing med. om man kör två basar (en hörbar lowmid och en sub) så funkar det bra att pusha fram den andra basen med.

perault
2012-10-01, 23:57
Törs man våga föreslå EZDrummer med No 1 Hits EZX? Låter ofta helt OK för mina enkla behov i alla fall. Den, Tremor och Drumspillage förenklade mitt beslut att sälja MBase 11. Men jag är nog ingen riktig kickkonnässör...

Jim Profit
2012-10-02, 00:01
Trådgräveri? :)
Hur som helst tycker jag att reverb på kagge är underskattat när det gäller fetma!

Jätten
2012-10-02, 04:08
jag gjorde några acidtechno inspelningar nyligen och blev förvånad och nöjd på massa delay på send på överstyrd kick in i bx8 mrf compressor på main out.

Ambulansen
2012-10-03, 08:53
Hmm hur gör jag då? Ibland gör jag en kagge from scratch på sixtraken. Typ riktigt djup triangelvåg, snabb decay på amp och osc-pitch, joxar med filtret tills den passar. Har några såna samplade också som återanvänds då och då. Eller så tar jag bara en sampling från syrrans kit, eller nån från nåt tungt funk-intro. Ibland blir det nästan till att göra kagge direkt i DAW:en. Alltså frisera en ljudvåg tills den ser ut som en kagges. Tycker hursomhelst att efterslipning av kaggvågformen ofta är nödvändig för att den ska sätta sig i mixen.

För övrigt har jag aldrig gjort en sån där flerlagerskagge.

anton
2013-01-04, 18:29
Testa detta program? ;D http://www.99musik.se/showthread.php?301531-Stomp-Gammalt-win95-98-program

Ashaz
2013-01-05, 00:38
Jag börjar äntligen få kläm på mina kickar... såhär många år senare :)

steffensen
2013-01-05, 11:28
Jag börjar äntligen få kläm på mina kickar... såhär många år senare :)

Hur då? :)

Ashaz
2013-01-05, 12:24
Hur då? :)

Är det nu man ska vara sådär jobbig och säga "Magkänsla"? :kaaka:

Men faktiskt. Skruvar på MDn tills jag får ett grundljud jag gillar. Snärtig kick. kort decay. Utformningen varierar beroende på vad jag är ute efter.
Sen krämar jag på med antingen boostning genom BX8 eller en overdrive effekt som inte skadar bottnen. Ibland genom ett skitigt analogt delay.
EQ för att lyfta intressanta frekvenser.
Skär bottnen vid ~30Hz
Reverb på separat kanal som bara återger basen,men skuren vid ~70Hz för att undvika för mycket krock. Kan även släppas fri neråt, men då behöver man sidechaina.

Självklart gör jag inte alltid likadant utan det beror på vad jag är ute efter. I endel låtar har jag kört med 3-4 olika kickar som rullar runt varandra.

steffensen
2013-01-05, 14:35
Tack, alltid kul & se hur andra gör. :)