handdator

Visa fullständig version : Rockism och varför du borde bry dej



defpoint
2009-10-12, 20:16
Verkar nice.

Sanslöst bra Tom Waits-klipp i posten under :)

Sorry för offtopic, men det var ett förjävla bra klipp. Judah och Russel från Blues Explosion och Tom Waits. Kanske de bästa artisterna jag har sett live, tillsammans på scen,

hasparigus pink
2009-10-13, 22:40
Sorry för offtopic, men det var ett förjävla bra klipp. Judah och Russel från Blues Explosion och Tom Waits. Kanske de bästa artisterna jag har sett live, tillsammans på scen,

vi kapar tråden va?

jag tycker det var bra men kan inte ignorera:

...with no production, no virtuosity, no lights, no dancers, and no histrionics Gives one pause to think about all the ridiculous things that we lesser beings do to compensate for lack of shear unadulterated skill

dels så är tom waits skådis både på sina skivor och live och på film och nån journalist berättade om när han sjöng nån låt privat helt rent utan rossel etc etc

och dels de vanliga invändningarna...

rockism måste dö!

PeterH
2009-10-14, 08:30
vi kapar tråden va?

jag tycker det var bra men kan inte ignorera:

...with no production, no virtuosity, no lights, no dancers, and no histrionics Gives one pause to think about all the ridiculous things that we lesser beings do to compensate for lack of shear unadulterated skill

dels så är tom waits skådis både på sina skivor och live och på film och nån journalist berättade om när han sjöng nån låt privat helt rent utan rossel etc etc

och dels de vanliga invändningarna...

rockism måste dö!

Ser inte riktigt någon konflikt mellan ett avskalat uppträdande och det faktum att Tom Waits är en teatralisk historieberättare? Det förtar väl inte något från det faktum att han är begåvad?

(Av en ren slump så lyssnade jag på en av hans skrönor på bäg till jobbet idag, om när han blev blåst i snabbköpet av en gammal tant. Mycket underhållande!)

From
2009-10-14, 12:22
Älskar scenen i cigarettes and coffee med honom och Iggy pop. Pricless.

hasparigus pink
2009-10-14, 14:10
Ser inte riktigt någon konflikt mellan ett avskalat uppträdande och det faktum att Tom Waits är en teatralisk historieberättare? Det förtar väl inte något från det faktum att han är begåvad?


analogindustries däremot tycker det vore hemskt och oäkta om tom waits:

his·tri·on·ics
noun plural but singular or plural in construction
1 : theatrical performances
2 : deliberate display of emotion for effect

PeterH
2009-10-14, 14:12
analogindustries däremot tycker det vore hemskt och oäkta om tom waits:

his·tri·on·ics
noun plural but singular or plural in construction
1 : theatrical performances
2 : deliberate display of emotion for effect

Tja, där är dom ju helt fel ute. Försvarar mej faktiskt med att jag inte ens hört ordet tidigare...

hasparigus pink
2009-10-14, 14:37
(tråden blir alldeles för mycket kapad nu sorry men) de är ju helt fel ute vad det gäller allt. inga "lights" -det är som att säga att beatles' album "the beatles" inte har nån design. etc etc etc

hasparigus pink
2009-10-14, 14:42
(ja jag är jättearg. nån moderator kommer bli tvungen att ta bort allt det här ur tråden snart. men jag kan försökra att jag är heterosexuell, så allt jag gör är naturligt! "no production, no dancers")

defpoint
2009-10-14, 14:47
Vad är det med dig? :)
Är du arg över att AI-killen inte tyckte samma som du om klippet?

hasparigus pink
2009-10-14, 15:04
vi tyckte nog samma om själva klippet men ai-killen drog sen igång ett "verklighetens folk"-utspel som en attack på allt vad konst och kreativitet heter och det är vidrigt. väldigt "disco sucks" och jag misstänker att det pga detta som tex moneybrother gör musik. jag tror inte det är johnny cashs fel men det kan vara bob dylans fel.

false messiah
2009-10-14, 21:14
vi tyckte nog samma om själva klippet men ai-killen drog sen igång ett "verklighetens folk"-utspel som en attack på allt vad konst och kreativitet heter och det är vidrigt. väldigt "disco sucks" och jag misstänker att det pga detta som tex moneybrother gör musik. jag tror inte det är johnny cashs fel men det kan vara bob dylans fel.

Jag läser det mer i linje med att man inte behöver lusa ner scenen med lasrar och ljus, sminka sig som KISS, ha 15 dansare på scenen, eldslukare och en koreograferad danstrupp för att göra en knäckande rockkonsert.

Och jag är benägen att hålla med, det här är mer rocknroll än alla Rammsteins scenframträdanden tillsammans. (Sen tycker jag inte att det är något fel med teatraliska scenframträdanden - Fever Rays liveshow är bland det bästa jag sett, men det är knappast rock.)

"Histrionic" brukar för övrigt mest användas som en nedsättande term, snarare "överspel" än "skådespel" som generell term. Dvs snarare amatörskådisen som sprutar blod över hela scenen för att visa tyngden i slutscenen i Hamlet än Laurence Olivier.

hasparigus pink
2009-10-14, 21:41
Jag läser det mer i linje med att man inte behöver lusa ner scenen med lasrar och ljus, sminka sig som KISS, ha 15 dansare på scenen, eldslukare och en koreograferad danstrupp för att göra en knäckande rockkonsert.

Och jag är benägen att hålla med, det här är mer rocknroll än alla Rammsteins scenframträdanden tillsammans. (Sen tycker jag inte att det är något fel med teatraliska scenframträdanden - Fever Rays liveshow är bland det bästa jag sett, men det är knappast rock.)

"Histrionic" brukar för övrigt mest användas som en nedsättande term, snarare "överspel" än "skådespel" som generell term. Dvs snarare amatörskådisen som sprutar blod över hela scenen för att visa tyngden i slutscenen i Hamlet än Laurence Olivier.

fever ray är också min bästa konsert från sverige på senare tid. jag kan också gilla tex the soundtrack of our lives. men de är ju knappast techno.

rock är inte konstanten som allt annat ska mätas mot. varför man säger att "histrionics" är dåligt är ju just för att rock anses mer ursprungligt än opera och dylan anses mer äkta än bowie etc etc

om de inte har lasrar på det dära klippet så är det väl för att det inte passar i konceptet och inte för att all elektronisk musik är så dålig att den behöver laser eller för att alla kvinnliga artister är så talanglösa att de behöver smink.

jojo rocken (nej rockismen) är själva döden för all mänsklig kultur sanna mina ord...

false messiah
2009-10-14, 22:01
Fast han säger ju inte att rock är måttstocken som all annan musik ska mätas mot, utan bara att det här scenframträdandet är "rock music stripped down to its absolute bare essence". Helt enkelt, det hade inte blivit mer rock om Tom Waits kört med KISS-sminkning, laser och dansare på scen.

Mannen gör ju minimal elektronisk musik själv, så det är knappast så att han ser rock som Den Enda Sanna Musiken. Han skriver ju inte att tacos är den bästa maten i världen, bara för att han nämner att han åt sitt livs bästa taco på ett specifikt ställe.

hasparigus pink
2009-10-14, 22:05
jodå han skriver ju att han har mindre talang för att han behöver produktion. snubben e nuts, vilket vore ok om det inte är den filosofin som gör att marshall jefferson är bortglömd medan tex justice är stora stora hjältar.

false messiah
2009-10-14, 22:19
Parafraserat skulle jag säga att han säger så här: "har man tillräckligt mycket talang som Tom Waits kan kan komma undan med en scenshow som är reducerad till minimum, medans vi andra förlorare behöver ösa på med dansare, lasrar och virtuositet".

Vilket inte är riktigt samma sak som det du skriver.

Och i videon är det ju rätt enkla saker som spelas; inget som inte ett genomsnittligt gymnasieband skulle klara av att spela. (enapa spelade ju mer avancerade saker på sin ståbas ungefär 5 minuter efter att han fått den tex. ;) ) Sen att man måste ha spelat i 20 år för att få det att låta lika bra är ju en annan femma, men det är ju knappast överproducerat/överkomplicerat/osv.

sisältää
2009-10-14, 22:22
enapa spelade ju mer avancerade saker på sin ståbas ungefär 5 minuter efter att han fått den tex.
enapa är i och för sig skolad basist.



(Säger jag för att spä på förvirringen i den här tråden. ;))

hasparigus pink
2009-10-14, 22:29
Parafraserat skulle jag säga att han säger så här: "har man tillräckligt mycket talang som Tom Waits kan kan komma undan med en scenshow som är reducerad till minimum, medans vi andra förlorare behöver ösa på med dansare, lasrar och virtuositet".

Vilket inte är riktigt samma sak som det du skriver.

Och i videon är det ju rätt enkla saker som spelas; inget som inte ett genomsnittligt gymnasieband skulle klara av att spela. (enapa spelade ju mer avancerade saker på sin ståbas ungefär 5 minuter efter att han fått den tex. ;) ) Sen att man måste ha spelat i 20 år för att få det att låta lika bra är ju en annan femma, men det är ju knappast överproducerat/överkomplicerat/osv.

ja bloggaren menar bara väl men det blir så fel ändå. och han glömde visst nämna att om man har tillräckligt med talang så räcker det med 808, 909, 303 -man behöver inte gömma sig bakom gitarr och bas och trummor.

basisten i klippet är asbra! att ha den tonen och intonationen är avancerat, så visst han gömmer sig inte bakom många toner men han gömmer sig bakom en hel massa erfarenhet och smak och känsla/musikalitet ISTÄLLET FÖR RIKTIG TALANG!!!

hasparigus pink
2009-10-14, 22:32
enapa är i och för sig skolad basist.



(Säger jag för spä på förvirringen i den här tråden. ;))

jag hörde! apan är toppen! han i jesus and mary chain sa att man bör spela sitt första gig samma dag man skaffar sin första gitarr -det kan man beskriva som "rock'n'roll" på ett positivt sätt.

deleted user
2009-10-14, 22:43
...och jag misstänker att det pga detta som tex moneybrother gör musik. jag tror inte det är johnny cashs fel men det kan vara bob dylans fel.

Det här har jag nu läst 30 ggr och jag fattar fortfarande inte vad som menas. Vad menas?

spanky
2009-10-14, 22:45
ja bloggaren menar bara väl men det blir så fel ändå. och han glömde visst nämna att om man har tillräckligt med talang så räcker det med 808, 909, 303 -man behöver inte gömma sig bakom gitarr och bas och trummor.

basisten i klippet är asbra! att ha den tonen och intonationen är avancerat, så visst han gömmer sig inte bakom många toner men han gömmer sig bakom en hel massa erfarenhet och smak och känsla/musikalitet ISTÄLLET FÖR RIKTIG TALANG!!!

Verkligen.

Väldigt förtjust i det klippet.

hasparigus pink
2009-10-14, 23:23
Det här har jag nu läst 30 ggr och jag fattar fortfarande inte vad som menas. Vad menas?

jo, cash var inte den som manipulerade sin publik så himla mycket så han fick bli äktheten som alla nutida rockers drömmer om men det var nog inte hans mening att bli normen för all musik. men bob dylan skrev tex i sin självbiografi att cash blev hans favorit för när han hade dykt upp så lät alla andra som bögar. moneybrother är en produkt av detta.

enapa
2009-10-15, 08:30
Essensen i detta är väll attt hur mkt man än vill så går det inte att göra intresannt musik med tr-x0x/trx0x-ljud iom att själva ljuden i sej låter som de däljer sig bakom en ridå av hype och en tradition av slentrian och historia med osmaklig musik ...

...medan Tom Waits hittat vägar att förnya sig men ändå behållt sin stil och ändå utvecklats, och kan göra uppträdanden minimalistiska som i klippet i blåggen....
sammt kunna göra lite större produktioner utan att tappa fokus.....
http://www.youtube.com/watch?v=cEK8SaON67E&feature=related


ang trumplugen så vettifaen... attack finns ju redan, detta känns mer som md med tråkiga klara enkla synteser... dock så kan man ju välja på md typ 16kaggar om man vill... kanske går på denna med.... iofs kan man uppna 2 pluggs... aja...

jag vill hellre ha en svinkomplex syntes å kunna göra vad fan jag vill... eller mera dist på ståbas istället... låter bättre än syntestrummor iaf....

PeterH
2009-10-15, 10:05
...medan Tom Waits hittat vägar att förnya sig men ändå behållt sin stil och ändå utvecklats, och kan göra uppträdanden minimalistiska som i klippet i blåggen....
sammt kunna göra lite större produktioner utan att tappa fokus.....
http://www.youtube.com/watch?v=cEK8SaON67E&feature=related


Helt j*vla mästerligt att komma undan med något så oerhört teatraliskt utan att det blir fånigt.

Fö fattar jag inte alls vad sparrisen är ute efter längre, men måste ändå kommentera att Bob Dylan måste vara en av de mest självregisserade artisterna någonsin. Han har väl aldrig gjort anspråk på något slags äkthet, mer än som en ren ironi?

"Rockism" vet jag inte alls vad som läggs för värdering i, men jag tänker machorock, rakt nedstigande från Led Zeppelin. Bredbenta män med elgitarrer. I all fall ingenting jag förknippar Tom Waits med (möjligtvis Blues Explosion)

deleted user
2009-10-15, 10:11
Jag måste säga att jag fortfarande inte förstår vad HP är ute efter egentligen, men det känns som det fattas lite insikt om vad Dylan gjort och stått för. Fast som sagt, jag hänger inte riktigt med så jag kanske missförstår.

...men Moneybrother står för något dåligt då, eller vad?

hasparigus pink
2009-10-15, 10:33
Helt j*vla mästerligt att komma undan med något så oerhört teatraliskt utan att det blir fånigt.

Fö fattar jag inte alls vad sparrisen är ute efter längre, men måste ändå kommentera att Bob Dylan måste vara en av de mest självregisserade artisterna någonsin. Han har väl aldrig gjort anspråk på något slags äkthet, mer än som en ren ironi?

"Rockism" vet jag inte alls vad som läggs för värdering i, men jag tänker machorock, rakt nedstigande från Led Zeppelin. Bredbenta män med elgitarrer. I all fall ingenting jag förknippar Tom Waits med (möjligtvis Blues Explosion)

det är helt i sin ordning. tom waits är toppen. det är bluesrockfansen som tycker man saknar talang om man har data. det var inte dylans artisteri utan hans kommentar om johnny cash som var rockism. rockism är inte rock utan musikvärldens motsvarighet att beige kallas hudfärgat etc etc

alla originella artister är oskyldiga till rockism. den som bara kan lyssna på elektronisk dansmusik däremot kan bli åtalad för svensk/tysk techno vilket inte är lika illa men också dåligt fast på en en ny nivå.

hasparigus pink
2009-10-15, 10:45
Jag måste säga att jag fortfarande inte förstår vad HP är ute efter egentligen, men det känns som det fattas lite insikt om vad Dylan gjort och stått för. Fast som sagt, jag hänger inte riktigt med så jag kanske missförstår.

...men Moneybrother står för något dåligt då, eller vad?

jag vet dylan och han är asbra, han har stått för protestsång och sen protest mot protestsången och vänster och sen höger osv fast musikaliskt gillar jag mest highway 61 och blonde on blonde. det handlar inte om bra eller dåligt. utan att moneybrother passar i dylans idé om johnny cash som =bra musik. och det gör verkligen inte tex kate bush.

false messiah
2009-10-15, 10:46
Jag förstår ingenting av vad hasparigus pink skriver. Betyder det att han står för förvirringism? :p

tommyc
2009-10-15, 17:11
Snacka om att tråden halkade av banan lite, men inte helt ointressant! Jag är iaf glad att jag såg Tom Waits-klippet - ruggigt bra! Rockism eller inte, bra var det i mina öron iaf!

deleted user
2009-10-15, 17:23
jag vet dylan och han är asbra, han har stått för protestsång och sen protest mot protestsången och vänster och sen höger osv fast musikaliskt gillar jag mest highway 61 och blonde on blonde. det handlar inte om bra eller dåligt. utan att moneybrother passar i dylans idé om johnny cash som =bra musik. och det gör verkligen inte tex kate bush.

Ja ok, jag tror jag vet vad du är ute efter. Tror till och med att jag håller med dig.

:)

jgb
2009-10-15, 19:57
Den här tråden har brutits ut från en annan, därav eventuell förvirring kring hur den har uppstått.

defpoint
2009-10-15, 19:59
Uff, då har man plötsligt startat en av 99:ans tossigaste trådar...;)

hasparigus pink
2009-10-15, 19:59
..

mörn
2009-10-15, 20:27
Jag tror att man måste tänka på att rockism inte kan ses som ett statiskt begrepp och är väldigt beroende av kontexten. I Sverige är det så allmänt accepterat att gitarrrocken är gubbens musik så att äkthet numera handla om att göra någonting som följer en annan tradition. Även om man inte pratar om "äkta" så är det i grunden samma värderingar. Fever Ray = konstnärligt djup, Moneybrother = tomatmånglare.

Det var en annan sak i början av seklet (alltså 2000), då såg man verkligen på Moneybrother och den typen killar som representanter för Riktig musik. Vi har ju en väldigt stark representation av journalister som är förtjusta i äkthet, i princip alla som skrev i pop utom strage älskar ju Northern Soul-floskler, Springsteen och Clash.

Men idag ses ju hatt och blås som töntigt, spekulativt bondfångeri medan antikonserter, ljusshower och playback tas som ett tecken på konstnärliga ambitioner och integritet.

Hur som helst tycker jag att det är skit samma.

enapa
2009-10-15, 20:29
Undrar när det kommer upp nån demo på trumman börjar lite liite nyfiken.

Tom släpper snaert en ny live skiva, man får previerws på hans sida... låter brutalt bäst fan... dubbel skiva med gottis!"!

hasparigus pink
2009-10-15, 20:52
I Sverige är det så allmänt accepterat att gitarrrocken är gubbens musik

ja precis. här blir man chockad av rockism som av anna anka.

sawtooth
2009-10-16, 07:30
Histrionik (<--- försvenskat, alltså) är ju vad alltihop handlar om, för bövelen! Finns det något tråkigare i hela världen än en "ärligt" skygg singer/songwriter på en pall med akustisk gitarr och lite blygt framför "äkthet"!? Klart det ska vara show. Folk som Tom Waits och Blues Explosion-killarna är ju vandrande histrionik bara genom sina manér och uppsyner. Klart man inte behöver laser när man ser ut och låter som rock'n'roll vid frukostbordet. Men är man t.ex. Karin Dreijer eller Ralf Hütter kanske man känner att det krävs lite krimskrams för att det ska kännas som ett skådespel värt att kolla på. Alla tycker kanske inte det är lika kul att se ut som en glammig lodis som snubblat in från 70-talet.

Alla bra artister pysslar med histrionik, på ett eller annat sätt. Skillnaden ligger i vilka attribut man väljer att framhäva sig och sin musik med.

Ashaz
2009-10-16, 08:50
Hålla på och definiera saker hit och dit.
Är det bra så är det bra. :)

Nu ska jag ha mit morgonkaffe.
köpp på er.

amenbrother
2009-10-16, 09:48
Histrionik (<--- försvenskat, alltså) är ju vad alltihop handlar om, för bövelen! Finns det något tråkigare i hela världen än en "ärligt" skygg singer/songwriter på en pall med akustisk gitarr och lite blygt framför "äkthet"!? Klart det ska vara show. Folk som Tom Waits och Blues Explosion-killarna är ju vandrande histrionik bara genom sina manér och uppsyner. Klart man inte behöver laser när man ser ut och låter som rock'n'roll vid frukostbordet. Men är man t.ex. Karin Dreijer eller Ralf Hütter kanske man känner att det krävs lite krimskrams för att det ska kännas som ett skådespel värt att kolla på. Alla tycker kanske inte det är lika kul att se ut som en glammig lodis som snubblat in från 70-talet.

Alla bra artister pysslar med histrionik, på ett eller annat sätt. Skillnaden ligger i vilka attribut man väljer att framhäva sig och sin musik med.

Kanske missuppfattar hela grejen men,

Håller med till stor del, framför allt att man väljer attribut beroende på vem man är(beroende av temperament och karaktär, typ, personlighet). Skulle inte vilja vilja kalla det histrioniska uttryck dock. Vi är dem vi är och vi väljer attribut (histrioniska eller ej, vilket igentligen bara kan avgöras om vi ngt om personens bakgrund behov och motiv bakom handlingen), som passar vår personlighet vare sig det är en pall att sitta på eller fyrverkeri för 50 000 kr. Det finns inget objektivt bättre eller sämre, bara olika utryck. Sen kan vi som åskådare tycka olika saker men det är ju en annan sak, eller är det detta som är Rockism?
Om jag tycker att jag är rock and roll som står och lirar DrumnBass på fett pa framför polishuset i Norrköping så är jag det, sedan kan Rockiga Nisse komma och säga något på ett intellektualiserande vis att så inte är fallet(notera att Nisse inte är rock n roll enligt mig, medan han emellertid kanske tycker att han värnar om begreppet och meningsinnebörden i RocknRoll). Var härstammar föresten ordet RocknRoll ifrån?

Rockism kanske inte har något med RocknRoll att göra, i sådana fall kan ni bortse från detta inlägg.
/Per

Splork
2009-10-16, 10:03
Apropå rubriken:...
Varför borde jag bry mig?

false messiah
2009-10-16, 10:42
Alla bra artister pysslar med histrionik, på ett eller annat sätt. Skillnaden ligger i vilka attribut man väljer att framhäva sig och sin musik med.

Att stå på scen innebär ju automatiskt någon form av showande, oavsett om man vill det eller ej. Men pratar vi rockmusik tycker jag Chris Randall har helt rätt i att detta är nära så minimalt man kan komma och fortfarande vara rockmusik. Hade Tom Waits stått och stirrat på sina skor och basisten stått mer stilla hade det varit shoegazer istället. ;)

Jag skulle hävda att rockmusik har en ganska hög miniminivå av utspel för att det ska bli rock, men de allra flesta (rock-)band siktar ju på att ha mer rök, laser, uttänkta scenkläder och häftiga poser än att gå åt samma håll som Tom Waits här.

(Men det är också för att det krävs väldigt bra musik för att det ska funka, det finns åtskilliga nybörjarband med precis samma scenshow som Tom Waits här som ändå inte är särskilt kul att titta på.)

Jag tycker också att Waits-exemplet visar att man kommer undan med mycket mindre än man tror, bara musik och det lilla utspel man har är putsat långt nog. Dvs, man måste inte ha en sångare som gör entré på en motorcykel, ställa en Stonehenge-kopia på scenen, eller använda en dubbelhalsad gitarr som sprutar eld för att det ska bli en bra rockshow.

PeterH
2009-10-16, 10:44
Fast Tom Waits är ju en posör av rang! hela kroppen är med och sjunger, tycker han är en riktigt grym scenpersonlighet...

false messiah
2009-10-16, 10:51
Fast Tom Waits är ju en posör av rang! hela kroppen är med och sjunger, tycker han är en riktigt grym scenpersonlighet...

Det är det jag försöker säga. :)

Jag tror det hade varit rocknroll även med Vikingarna som kompband till Tom Waits. Som sagt, "histrionics" betyder snarare "teatralt överspel" än "agerande" (eller hur man nu vill översätta "acting"), för Tom Waits är ju definitivt teatralisk. Men det är ju inte direkt de vanliga rockklyschorna han använder sig av.

enapa
2009-10-16, 10:57
Här är en annan bra framträdande...
http://www.youtube.com/watch?v=S06yQEp6cVc

Diggar när han "röjer" i sanden.. svinballt...