handdator

Visa fullständig version : NEWSCHOOL JUNGLE An editorial article by DJ K



Jätten
2009-09-22, 10:17
http://www.killarecords.com/newschooljungle/

spanky
2009-09-22, 10:21
Utsökt lektyr såhär på tisdagsförmiddagen! Man tackar.

Heh

In what was referred to by some as the "ragga jungle crisis of '95", something had to change with the direction jungle music was heading into.

dar303
2009-09-22, 10:49
Gött, en nästan akademisk analys av musiken jag alltid lyssnat på! haha, jag tycket det var riktigt tråkigt med junglekrisen när den hände, saknade den råa jamaca-edgen och blev väldigt glad när jag hittade ragga-jungle.com för några år sedan.

Jag tycker dock att de missat dubstep och breakcore-aspekten i "scenen", det finnsn mycket crossover där...

1stScience
2009-09-22, 10:52
Den tidiga oldskool breakbeat genren (90-93) har haft en liten men ändå stark tillväxt de senaste åren i England. Just nu verkar det ha stannat av pga den ekonomiska krisen, folk har inte råd att pressa vinyl osv och några producenter droppar av. Visst är det mkt gamla nostalgiska gubbar men också en del yngre förmågor. Så det är kul att stilarna hänger med fortfarande även om de hänger på en tunn fiskelina. :)

www.backtotheoldskool.co.uk

timothy
2009-09-22, 11:38
Kul! Tycker också att de borde nämna dubstep som har tagit över stafettpinnen med bravur imo.

Jätten
2009-09-22, 11:41
Dar 303>> Jag tycker att DJ K hade en poäng dock... att drum & bass(och jag skulle också villja tillägga electronica sidan av jungle, drill n bass, artister som squarepuser och amon tobin osv) skapade nya element som moderna producenter aplicerar och som har fått genren att växa sig ännu starkare och fräschare. soundmurder tycker jag är ett bra exempel på det... där ett klassisk remarc-sound växer ihop med mera warp/rephlex artade inslag och element av drum n bass.

en tråkig sida av det dock är att en del som vill ha snabba cash eller saknar det tekniska kunnande för att göra breakbeats lägger ett drum n bass beat till någon reggae acapella och nöjjer sig med det. Dubwise scenen när den är som värst tex. eller låtar som pendulums tarantula. men man kan ju se det som en inkörtsport till jungle... både för producenter, djs och fans. lite som euro-trance för techno typ. :)

1st science>> oldskool jungle lever ju och frodas som mest i amerika som det verkar just nu. mera hardcorebreaks och breakbeat house(typ altern8 och sånt) har en något osäker men ganska lovande framtid. ja menar zombys breakbeat platta var ju inte något exceptionellt bra tex... men fick ändå en jävla massa uppmärksamhet.... det kan ju såklart bero på att dom ligger på hyperdub(burial mf) men visar ändå att det finns en pepp.

ragga-jungle.com
http://www.blogtotheoldskool.com/

amenbrother
2009-09-22, 21:35
Kul att läsa.
För mig är jungle och d&b samma sak.
För den som vill ha mer d&b jungle historia så kan jag rekomendera. All Crew Must Big Up: Journeys Through Jungle Drum Bass Culture

Jätten
2009-09-22, 21:52
Kul att höra. Jag har funderat på att läsa den själv, men inte vetat om den var nått att ha. F.ö. så har knowledge magazine gått över till webben och startat en ragga-jungle avdelning i tidningen.

http://www.kmag.co.uk/editorial/blogs/386/534

false messiah
2009-09-22, 22:28
Gött, en nästan akademisk analys av musiken jag alltid lyssnat på! haha, jag tycket det var riktigt tråkigt med junglekrisen när den hände, saknade den råa jamaca-edgen och blev väldigt glad när jag hittade ragga-jungle.com för några år sedan.

Jag tycker dock att de missat dubstep och breakcore-aspekten i "scenen", det finnsn mycket crossover där...

Jepp, tycker också techstep och idm kom lite i skymundan i exemplen, det gjordes ju mycket sånt som var mer i gränslandet till andra genrer men som ändå härstammade från dnb/jungle.

Dessutom är det lite festligt med alla genrebeskrivningarna, innehållsmässigt så är ju "new jungle" väldigt likt gammal jungle, med enda skillnaden att det är gjort 2008 istället för 1998. :) (och med mindre yxig produktion överlag, men det finns ju en del sånt även idag.)

Nu blev jag sugen på att lyssna på Third Eye Foundation. :)

Jätten
2009-09-23, 05:21
DJ K beskrivning av vad som kännetecknar den nya vågen av jungle tycker jag fångar rätt bra skillnaderna mot hur ragga-jungle lät förut(som jag refererar lite kort ovan). Sen kan man ju säga att den finns oldskool producenter som är mer i linje med hur musik låter idag. Bizzy B och Remarc tex. Överhuvudtaget så tycker jag att dom tekniska förutsättningar har påverkat hur soundet utvecklats. mera mashups och mindre remix/dub prägel. Att lata producenter som vill ha snabba cash kör ett rakt d&b beat eller bara lägger ett break på en acapella från någon bujju banton låt tex och nöjjer sig med det. medan tex äldre ragga-jungle ofta hade några samplade fraser från en låt.... eller spelade in en version med någon känd ragga-MC. Skillnaden i utveckling tror jag dels kan bero på förändringar i dom tekniska förutsättningarna. Men kan också bero på förändringar i klubbscenen överlag.... att mashups idag är populärare än tidigare i alla genrer t.ex. och att dancehall säljer bättre jungle nu gör ju såklart att fokuset flyttas från jungle-biten i ragga jungle till ragga-biten.

Jätten
2013-02-26, 18:07
bump that shit

och tar chansen att ta tillbaka allt jag sagt om zomby. :)