handdator

Visa fullständig version : kassett - kanal 1 spökar



Max
2009-09-03, 23:36
hej hopp!

ja spelade in lite på min kassettporta idag och upptäckte att kanal 1 lät lite taskigt (flimrade typ eller vad man ska säga...) de andra kanalerna lät schysst. testade då ett annat band och samma problem uppstod där. testa då ett tredje band och de lät bra. men de två första lät fortfarande konstigt. Banden är sony typ II (krom) som e helt nya och köpta hos thoman i början av sommaren.
Är det bandaren eller banden de e fel på? vad kan man göra åt det?

KALLBACK~
2009-09-04, 00:15
isopropanol på REChuvudet med en fin topz?
-- rengörning?

Max
2009-09-04, 00:41
jo ja gissar att de e värt å testa, men borde inte alla banden va konstiga då?
ja kom på att ja kan testa å byta sida på bandet och höra om de e kanal 4 som e skum då. de blir ett enkelt sätt att se om de e bandaren eller banden...
återkommer imorrn!

The Introvert
2009-09-04, 09:19
Alltså, du borde ju ha en pokal för att du orkar hålla på med kassett! :)

Max
2009-09-04, 10:00
Alltså, du borde ju ha en pokal för att du orkar hålla på med kassett! :)

haha tack :p

ja testa att spela in på andra sidan och spela in på kanal fyra (alltså kanal 1 på bandet) och den lät okej. han inte testa att spela in på kanal ett (kanal 4 på bandet) dock, men då låter de iaf som de i bandaren problemet sitter. Pappa har en gammal revox a77 å ja tror han har nått tvättkit till den, så de borde väl funka till min kassettporta med?

The Introvert
2009-09-04, 10:16
Jadå, isopropanol eller motsvarande fungerar bra. Se till att inte använda det på gummidelarna bara (tryckrullen) eftersom det torkar ut gummit.

Jag har förträngt det mesta av kassett-tiden, men jag minns att det fanns band som inte funkade i min gamla 244, och uppvisade det problem du har. Jag har å andra sidan också fixat kanalfladder med rengöring...

Max
2009-09-04, 11:48
Ok får hoppas rengöring räcker. De står i manualen att man ska typ ii band högst c90 så...
Pappas va tydligen slut men kan köpa de på apotek va? Vilket e rec huvet?