handdator

Visa fullständig version : Ljudkvalitet (uppspelning) i mobiltelefoner?



Splork
2009-08-05, 12:38
Hej!

Jag är en stolt ägare av (...skratta inte nu...) en Nokia 3310. Efter lång och trogen tjänst har den nu börjat krångla, så det börjar väl bli dags att ta steget in i det mobiltelefona 2000-talet.

Jag tänkte ha mobilen som MP3-spelare också, vilket väl i princip alla kan idag.
När man nu umgås med samplers och ljudkort slår det mig dock om kvaliteten på DA-omvandlarna skiljer sig mycket? Dvs jag tror nog att alla låter OK, men finns det modeller som har lite extra bra omvandlare?
Det finns modeller som marknadsför sig som musik-mobiler, men jag föreställer mig att de funktionerna kanske mest är mängden funktioner (samt kanske jobbiga kompressorer odl för att få upp ljudnivån?) och det är inte det jag är ute efter, utan jag vill snarare ha så bra "grundljud" som möjligt.

Jag har googlat på detta, men inte hittat något bra.

(Jag kommer inte lyssna i brusiga miljöer osv, där bra frekvensomfång kanske inte spelar så stor roll, utan mest under lugna omständigheter, och förstås med bra hörlurar.)

geminister
2009-08-05, 12:55
Något som är en faktor är även hur decoding-rutinerna av komprimerade ljudformat är. (T.ex. mp3 och aac/mp4) Om du lyssnar på sådant, dvs.

false messiah
2009-08-05, 13:37
Jag skulle inte tro att det är någon jätteskillnad på ljudkvaliteten mellan de olika modellerna, möjligen än att dedikerade musikmodeller har bättre hörlursförstärkare (som förmodligen gör större skillnad än DA). Och precis som geminister skriver, hur hårt komprimerad musiken är (kodning, inte dynamik alltså).

Men ska du ha telefonen som mp3spelare så är det nog värt att skaffa en dedikerad musikmodell, annars kan det vara ganska mycket menypetande för att styra musiken.

Splork
2009-08-06, 12:49
OK, tack för infon, ska titta närmare på musikmodellerna!

makari
2009-08-06, 13:13
Något som är en faktor är även hur decoding-rutinerna av komprimerade ljudformat är. (T.ex. mp3 och aac/mp4) Om du lyssnar på sådant, dvs.

Jag vet inte hur det är med mp4/aac men avkodningen av mp3-formatet är faktiskt så hårt specad att alla avkodare låter i princip lika dant, med vissa undantag för om de fuskar lite med avrundningen.

Tror att DA-omvandlare och hörlursförstärkare är vad som kommer göra störst skillnad. Jag vet inte hur det är med de nya Sony Ericsson men min W810i har volymkontrollen innan DA:n vilket leder till hörbart kvantiseringsbrus på låga nivåer. Lite störigt men jag använder den mest på bussen och i andra miljöer där ljudkvalitet inte är prio ett så det är ingen jättegrej.

avart
2009-08-06, 22:27
Tror att DA-omvandlare och hörlursförstärkare är vad som kommer göra störst skillnad. Jag vet inte hur det är med de nya Sony Ericsson men min W810i har volymkontrollen innan DA:n vilket leder till hörbart kvantiseringsbrus på låga nivåer.

Intressant makari! Citerade dig här (http://www.99.se/1810826-post43.html).

egna mobilupplevelser:
Nokia 3120 classic: min jobbmobil. en hyfsat generöst utrustad standardmobil i mycket klen kvalité som bl a spelar mp3. Upplever ljudet som rätt tunt och tråkigt, kräver dessutom adapter för vanliga lurar (2,5 mm > 3,5 mm). Trevlig radio dock!

iPhone 3G: ljudet låter precis som det ska, inget brus när det ska vara tyst och rent och fint när det ska låta. Radio och induktionshäll för chokladkoppen är det enda som saknas... :)

Bobbski
2009-08-06, 22:42
Sony Ericssons walkmanmodeller är helt okej, de har ett annat chip (vad de nu menar med "chip"..) i sig jämfört med andra modeller som inte marknadsförs som musiktelefoner, fick jag berättat för mig när jag köpte mig en W595 i måndags. Men den har helt okej ljud faktiskt. Hade en äldre telefon från ericson innan som inte alls hade något vidare ljud.
Köpte till trådlösa lurar också, kanon på jobbet när jag klättrar omkring högt och lågt utan att behöva fastna och slita sönder lurarna som vanligt.