handdator

Visa fullständig version : Jämförelse walkman - mp3



kirre777
2009-06-30, 10:09
En 13-årig kille får testa en walkman (http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8117619.stm) (eller freestyle som vi sa här i Sverige) i en vecka.

"Personally, I'm relieved I live in the digital age, with bigger choice, more functions and smaller devices. I'm relieved that the majority of technological advancement happened before I was born, as I can't imagine having to use such basic equipment every day.
Having said all that, portable music is better than no music."

Electroboy
2009-06-30, 10:20
"Hissy backtrack and odd warbly noises"*
Det är ju det finaste som finns. Antingen är man gubbigt nostalgisk eller dumihuvet :);)

Syrran som är 10år yngre än mig, och mer uppväxt med det digitala, lyssnar på ett helt annat sätt än mig. Det är rätt intressant.
Hon kan avverka 4897st digitalt komprimerat äckliga låtar på 3min, á 5sek per låt.
zap zap zap shuffel zap zap
Jag tycker verkligen inte det är njutsamt. Dessutom på snudden respektlöst.
Slit och släng!

Hellre 12 asgrymma tracks som man njuter av. Som man får härliga oljud till på köpet.

Men men...
suckar, stönar och stödjer mig mot rullatorn

false messiah
2009-06-30, 10:22
Mitt favoritcitat:


I mistook the metal/normal switch on the Walkman for a genre-specific equaliser, but later I discovered that it was in fact used to switch between two different types of cassette.

Själv tycker jag det är lite trist att ingen hittade på ett fejkat engelskt namn för ipod och mp3spelare (som walkman/freestyle).

Tex "Har du sett Apples nya Digiman?"

android
2009-06-30, 10:41
Tycker att "Freestyle" fortfarande funkar alldeles förträffligt som namn på alla bärbara musikmanicker, även nya mp3spelare! :D

PS. Det är min fru som brukar säga "Var är min freestyle?!" när hon inte kan hitta sin mp3spelare... :)

compute
2009-06-30, 11:33
Det här citatet är inte heller så dumt.. :D
"It took me three days to figure out that there was another side to the tape."

encore
2009-06-30, 11:48
Det var underhållande läsning. :) Den här kommentaren gillade jag.


Interesting that Scott thinks that "the majority of technological advancement happened before I was born". Don't you think that's what we all thought, all those years ago? I've every expectation that in 25 years time Scott's children will be looking with horror at the iPods of old and Scott will be scratching his head and trying to keep up with the latest developments.

timothy
2009-06-30, 12:26
Jösses vad gammal jag känner mig plötsligt. Fast jag hade en modernare freestyle som var mycket mindre än den han testade, och svart! Jag tyckte minidisc var asgrymt när det kom men den var ganska kass jämfört med en iPod tex.

false messiah
2009-06-30, 12:57
Det är inte vilken freestyle som helst - det är den allra första modellen som kom för 30 år sedan. Därav storleken.

Pehr
2009-06-30, 13:06
Fanns det inte nån bärbar vinylspelare att ha i bältet innan freestylen?

Electroboy
2009-06-30, 13:07
Vänta bara tills farfar dyker upp på forumet och raljerar :D
http://www.pimall.com/nais/pivintage/images/jaguarrecorder.jpg
http://www.hifiheadphones.co.uk/images/koss-pro-4aa-220x220.jpg

Däää va tiiider det..
Nää ingen Nagra.

encore
2009-06-30, 13:49
När jag sommarjobbade för 10 år sedan fanns det en stereo på jobbet som hade en vertikal vinylspelare, rätt flippat. Det var väl någon slags estetisk grej, jag tror inte att den lät bra eller behandlade skivorna särskilt graciöst. :)

// Mikkel - lyssnar på Jarre's Concerts in China på CD genom ett inverterat Dolby B NR-filter. Det får räcka med brus-nostalgi för mig. :)

deleted user
2009-06-30, 15:22
http://www.hifiheadphones.co.uk/images/koss-pro-4aa-220x220.jpg


FFS! De där lurarna använder jag nu idag!!!! :)

Electroboy
2009-06-30, 15:24
Fan vad du är gammalmodig Skilling. Det är ju hjärnimplantat som gäller nu. Digitala synapser!!!
;)

Kul osannolikhet!

makari
2009-06-30, 15:42
Jag hade min freestyle ändå upp i gymnasiet, ända tills jag köpte en mp3-spelare. Jag hade iofs en jävligt slimmad modell som knappt var större än ett kassettfodral, inte i närheten av den klossen som den stackars killen fick låna.

compute
2009-06-30, 15:58
Jag hade min freestyle ändå upp i gymnasiet

Jag med, sen gick jag på grejen att köpa en svindyr minidisc. Kändes inte som ett jättesmart move i efterhand.

encore
2009-06-30, 16:58
http://farm3.static.flickr.com/2023/1914066598_729812b326.jpg

Haha, samma mönster här. Hade en Panasonic freestyle i säkert 10 år, köpte sedan en läckert slimmad Sony Minidisc, det blev väl en blandning av fieldrecordings och vanligt lyssnande med den. Nån som vet var man får tag i nya batterier till en sådan? Hade varit kul att ha med den på nya inspelningsäventyr utan att använda den medföljande batteriadaptern.

Mario
2009-06-30, 17:02
"That was not the only naive mistake that I made; I mistook the metal/normal switch on the Walkman for a genre-specific equaliser, but later I discovered that it was in fact used to switch between two different types of cassette."

kroffe
2009-07-01, 10:03
encore: det går att köra dom på vanliga AA-batterier också, men akta dig för att ladda dom...;)

RZ-1
2009-07-01, 10:17
Jag fick en Sony Discman i konfirmationspresent, måste vart en av de första CD-modellerna... använde ändå kassett-varianten ända fram till 2000 eller så, den tog ju mindre plats :D

edit: Jisses, den första kom redan 8 år innan, fast förmodligen tog det ett tag innan den kom till Sverige - min modell såg iaf nästan ut som den första modellen (D-50)

kroffe
2009-07-01, 10:50
Hehe...det finns ju hur mycket sköna citat som helst i den där artikeln:

"That was not the only naive mistake that I made; I mistook the metal/normal switch on the Walkman for a genre-specific equaliser, but later I discovered that it was in fact used to switch between two different types of cassette."
:D

The Introvert
2009-07-01, 17:17
Jag VILLE ha en portabel MD men kunde inte motivera pengarna... så det blev en DCC-walkman istället. Jisses.

KALLBACK~
2009-07-01, 17:34
HAHA just den freestylen (org post) spelade ju så JÄÄÄÄVLA HÖGT!
.. skulle man skjuta den på tex ipod högtalare idag ... som man kan köpa hos kreti&pleti 2009 -- kommer man få lämna in 10 par innan firman säger .. för fan sänkt volymen istället -> ja "den lilla taggiga grejjen man kan snurra på"...(vad har hänt (?) barnen\ungdommarna kommer in med sotiga högtalare som om dom haft grillfest!? säger ena biträdet till det andra i butiken) ..


då behövde man inte batterier i sina externa portabla högtalare, haha, sen blev det e norm att man skulle sänka allt unisont i stärkaren på portabla enheter för oss européer vill säga -> max 2.5mW ut -- för att folk inte ska lira öronen av sig! (och det kan ju vara sunt!!)


framför allt ungdomar i lokaltrafiken \ uterännare sitter idag och jämför hur högt deras telefoner\bärbara handy~ljudare låter med passiva högtalare dom fått med .. *KRonkSHHHXXsckitKronk* för att stärkarna inte orkar driva skiten .... ge dom nåt bättre istället e det första jag tänker på ..


mastra musiken efter hur deras handys låter ...\ ... kan hantera materialet, jag vet inte .. illa låter det iaf , stackarna!!

KALLBACK~
2009-07-01, 17:51
va bara en lite reflektion .. var inne i city idag .. men var tvungen att flyga upp på kulturhustaket som en annan duva för att slippa allt .. det e urbanFestival 1-4 juli i huset!!

KALLBACK~
2009-07-01, 18:03
jo man skaffade ju en slimline freestyle senare som hade autoreverse och cue etc ... kunde skruva på ett extra batt.pack för längredrift med mera .. det var tider innan man sålde den för en sketen CD walkman som man idag gärna vill slänga iväggen istället





.. men selen behålles.nostalgika .. .. ja jag gick med CD sele på magen .. då CDspelare var för bulkey för att ha nån annan stans .. >BRB för mobilkamera bild> ska leta i garderoben, haha!

Schlachthof
2009-07-01, 21:50
Kommer ihåg när man började lyssna i freestyle. Det var så jävla bra ljud tyckte jag då. Man hade såna där lurar med en liten stålbåge över huvudet och skumpuffar på elementen det var grymma musik upplevelser i freestylen. När jag tänker tillbaks på när man hörde mp3 på napster första gången så kommer jag ihåg att jag tyckte det lät rätt uselt. Idag låter ju mp3 or bra men jag tycker synd om dom som lyssnar på sin ipod med dom medföljande lurarna, för då låter det garanterat sämre än min freestyle gjorde 1984.

Haplo
2009-07-03, 09:23
Kommer ihåg när batterierna började ta slut och musiken saktade in sakta men säkert.
la la la le lo o ch :D

1stScience
2009-07-05, 14:41
Jag hade en freestyle som hette "Grundig Grooveboy" :)

mörn
2009-07-05, 19:23
Den där vinylspelaren var nog en Bang Olufsen, en kompis farsa hade en sådan. Mäktig tycker jag fortfarande.

Att man hade kassettfreestyle på gymnasiet säger ju en hel del om hur snabbt tiden går... Gillade att man efter discmanen kom så gav man inte upp walkmanen, mest för blandbandens skull. Jag fattar inte dock inte hur man bar en kassettfreestyle inomhus, man kan ju inte ha använt klämman, det vore ju för töntigt.

lasselu
2009-07-05, 20:58
Jag har faktiskt ett exemplar av den första freestylen från Sony kvar i en låda på landet...och vad jag vet så fungerar den fortfarande...har däremot inga kassetter kvar...:)

Kommer ihåg att folk blev grymt imponerade när jag hade med den till jobbet...

Ƶl8R
2009-07-05, 22:42
Vadå, finns det något annat än kassatter? Den där diskman låter ju spaceat :)

avart
2009-07-05, 23:28
CD-freestyle gick ju inte att ha! Ingen blandning ju! Avverkade själv 4 kassettfreestyles, 3 minidisc-walkman, därefter lånade jag en iPod nano G1 va brorsan och köpte en iPod nano G2 och numera är det iPhone 3G till allt... (köpte dock sista md:n, en Sony MZ-RH1, för bara någon månad sen - lagret av egna MD-skivor ska till datorn).

Den portabla musikspelaren är oavsett format den nog klart viktigaste musikgrejen jag haft, någonsin... (enbart slagen av datorn numera, då) Klart bästa sättet att lyssna på musik!

pingu
2009-07-08, 01:46
Jag fattar inte dock inte hur man bar en kassettfreestyle inomhus, man kan ju inte ha använt klämman, det vore ju för töntigt.

På 80-talet hade man den naturligtvis i sin moderiktiga magväska.